Veel op stal is geen leven voor een paard, zegt professor

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 10:58

Nens77 schreef:
Klopt, of ze beloven vanalles maar achteraf blijkt het niet zo te zijn....
Alles om klanten binnen te halen.

En dat blijkt dan vooral als je er al staat.
Weet je het vooraf dan begin je er al niet aan.

Ja hoor ze komen tenminste zoveel buiten.

Niet dus.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 11:04

NatasjavE schreef:
Nens77 schreef:
Klopt, of ze beloven vanalles maar achteraf blijkt het niet zo te zijn....
Alles om klanten binnen te halen.

En dat blijkt dan vooral als je er al staat.
Weet je het vooraf dan begin je er al niet aan.

Ja hoor ze komen tenminste zoveel buiten.

Niet dus.

Dat is waardeloos en probeer ik te voorkomen door dan maar wat langer te blijven op de plek waar hij al jaaaaren staat en in 1x te verhuizen naar (in mijn ogen) de meest geschikte plek.
Overigens veranderd er dit jaar weer wat want dan gaat mijn dochter naar het VO, eens kijken hoe we het dan allemaal kunnen organiseren....

charmedxlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 11:48

Hoooi bokkers!

Mijn paard is op dit moment eentje die zeg maar 20-21 uur op stal staat voor drie maanden i.v.m dat ik nu op een trainingsstal stage loop.
Dus heb ik mijn vorige paarden altijd buiten gehuisvest zoveel mogelijk buiten omdat ze er veel sterker van werden en blijer.

Maar nu dit nieuwe paard 4jaar vorig jaar gecastereerd uit nood vanwege teveel hengst.. wilt zowat niet naar buiten is voorheen voor hij maar mij toeging altijd op de wei gestaan in een hengstenkoppel.
Dan zal je denken dat vind ie fijn.. jammergenoeg is het tegendeel er..
Zet ik hem buiten met andere paarden valt ie mensen en dieren aan.
Staat iein stal precies hetzelfde (zolang hij overdag va. 7Tot 8buiten staat)
Onder het rijden extreem narrig en gestrest.

Het moment dat ik met hem naar stage ging en hem in een box zette waar hij niet naar buiten kon kijken, niet aan andere paarden kon zitten en dus 20-21 uur per dag op box stond is dit allemaal weggegaan.
Hij is altijd blij met rijden probeert ie je er niet meer afte gooien.. hij valt niet meer aan niet met buiten zetten als in zijn box.

Dit is voor mij meer een teken dat je het per paard moet bekijken.
Nu ben ik het absoluut eens dat. In andere omstandigheden het paard altijd naar buiten moet zoveel mogelijk en met een paar andere paarden aangezien ze minder kans op ziektes hebben en minder kans op blessures (vaak diepergelegen).

Maar in dit geval appart moest ie niets hebben van zoveel naar buiten..

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 13:12

Nens77 schreef:
mamamier schreef:
Bij ons staan er drie stallen leeg! Doe het zelf stal dus hard werken en mee draaien in rooster. Maar overdag lekker buiten. Lage stalhuur wat evt extra reiskosten mooi compenseert. :D
Omgeving alphen aan den rijn.
Wedden dat dit geen geïnteresseerden oplevert? :+

Fijn voor je dat je zo goedkoop kunt staan.
Twee dagen werk ik van 09.00-21.00 dus dan moet ik vervanging hebben, hier is dat mijn dochter van 11 maar hoe krijg ik die naar Alphen aan den Rijn met het openbaar vervoer of in het donker ?
En hoe is het geregeld als je paard kreupel is of medicijnen nodig heeft ?
Drie keer per dag op en neer naar Alphen (40 minuten zonder file) wordt lastig als ik op tijd terug moet zijn ivm school.
En als je een ziek kind hebt, en je man werkt ook, wordt alles dan geregeld ?
Of is dat onderling ook keurig geregeld ?
Is er ook een buitenbak met verlichting ?
Anders wordt rijden lastig wanneer het vroeg donker is.
Doe het zelf is prima, maar wel dichtbij anders wordt het organisatorisch een drama. Overigens wordt op mijn huidige stal alleen gevoerd, de rest doen we ook zelf.
Stal verder weg is een optie maar dan moet alles gedaan worden voor ons, omdat het niet te regelen is om dan zelf twee keer per dag (of zelfs elke dag) te gaan.

Resumé: je werkt fulltime waarvan twee dagen tot 21.00, je gaat twee keer per dag naar stal en kan ook nog s middags je kinderen uit school halen? Knap, dat lukt mij niet hoor.

Maar om op je vragen terug te komen. Bij ons hoef je maar één keer per dag te komen. Dat scheelt al een hoop tijd. Je bent dan ongeveer een half uur kwijt aan klusjes (eigen stal, eigen paddock mesten, waterbakken vullen, hooinetten vullen voor in je stal en paddock en je klusje volgens rooster dus ochtendvoer/buiten zetten of binnen halen of avond voer.) Dit organiseren we in goed overleg.
Buitenbak is verlicht en heeft drainage eb & vloed systeem.
Iedereen zorgt elke dag voor zijn eigen paard maar in nood is nooit iemand te beroerd om iets van je over te nemen. Zo ook als een paard ziek is of medicijnen nodig heeft. Maar dat moet natuurlijk wel van twee kanten komen. We staan er nu met 8 pony's en paarden. Er is plek voor 11 a 12 maar de max is 10. De boer vindt het belangrijker dat alles in harmonie verloopt dan dat zijn stallen vol staan. De boer bemoeit zich verder nergens mee. Stro kopen we van hem en hooi kopen we gezamelijk in grote balen.
sommige hebben een verzorger voor hun paard (wij ook). Dat is helemaal prima maar moet wel volwassen zijn en mee draaien met de klusjes (oftewel hetzelfde doen als wat je zelf doet)

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 13:23

Zoals ik al aangaf is overal het probleem dat er niet gedaan wordt wat er gezegd wordt.
Ook hier moet je vaker dan 1 keer gaan kijken op diverse tijden, zodat je meer mensen spreekt en ook zelf ziet wat er die tijden met de paarden gebeurt.
Dus nee jullie zijn niet de enige die op moeten letten voordat je verhuisd.

Als jullie naar het oosten rijden zien jullie land en denken meteen, land voor paarden.
Zo is de werkelijkheid niet.
Gras is voor de koeien, zowel voor te laten grazen als voor de voordroog.
Akkers is voor veevoer of tarwe, bieten, noem maar op.
Maar jullie denken meteen oh geen randstad, geen asvalt, dus die mensen hoeven geen moeite te doen.
Onzin dus.

Nog een keer, hier rijd je 10 stallen zonder weidegang voorbij voordat je er 1 hebt met weidegang.
25 kilometer voor stalling ben ik niet vies van, ik zeur dan niet over dat het te ver is.
Dat heb ik over voor mijn dier.

Het is niet dat er in het westen geen stalling te krijgen is, zie de meerdere maar die reageren dat het wel kan, zoals mamamier.
Maar het is de instelling die het niet mogelijk maakt.
De egoïstische ik die het belang van ik voor het belang van het paard zet.

En persoonlijk heb ik daar een hekel aan. Kun je een dier niet huisvesten naar diens behoefte, paard, ezel, hangbuiskzwijn, hond, giraffe of zebra, koop het dan niet.
En het erge is dat daar een discussie over moet zijn, terwijl het eigenlijk gewoon normaal zou moeten zijn.

En dan noem je mij 12, ik ben een stuk volwassener dan de kindjes die stampvoeten en denken als een penny alles te moeten hebben en de realiteit niet zien. Beter gezegd, niet willen zien. De realiteit dat hun geliefde hobby dier wordt gehouden als het bio industrie varken.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 14:01

mamamier schreef:
Nens77 schreef:

Fijn voor je dat je zo goedkoop kunt staan.
Twee dagen werk ik van 09.00-21.00 dus dan moet ik vervanging hebben, hier is dat mijn dochter van 11 maar hoe krijg ik die naar Alphen aan den Rijn met het openbaar vervoer of in het donker ?
En hoe is het geregeld als je paard kreupel is of medicijnen nodig heeft ?
Drie keer per dag op en neer naar Alphen (40 minuten zonder file) wordt lastig als ik op tijd terug moet zijn ivm school.
En als je een ziek kind hebt, en je man werkt ook, wordt alles dan geregeld ?
Of is dat onderling ook keurig geregeld ?
Is er ook een buitenbak met verlichting ?
Anders wordt rijden lastig wanneer het vroeg donker is.
Doe het zelf is prima, maar wel dichtbij anders wordt het organisatorisch een drama. Overigens wordt op mijn huidige stal alleen gevoerd, de rest doen we ook zelf.
Stal verder weg is een optie maar dan moet alles gedaan worden voor ons, omdat het niet te regelen is om dan zelf twee keer per dag (of zelfs elke dag) te gaan.

Resumé: je werkt fulltime waarvan twee dagen tot 21.00, je gaat twee keer per dag naar stal en kan ook nog s middags je kinderen uit school halen? Knap, dat lukt mij niet hoor.

Maar om op je vragen terug te komen. Bij ons hoef je maar één keer per dag te komen. Dat scheelt al een hoop tijd. Je bent dan ongeveer een half uur kwijt aan klusjes (eigen stal, eigen paddock mesten, waterbakken vullen, hooinetten vullen voor in je stal en paddock en je klusje volgens rooster dus ochtendvoer/buiten zetten of binnen halen of avond voer.) Dit organiseren we in goed overleg.
Buitenbak is verlicht en heeft drainage eb & vloed systeem.
Iedereen zorgt elke dag voor zijn eigen paard maar in nood is nooit iemand te beroerd om iets van je over te nemen. Zo ook als een paard ziek is of medicijnen nodig heeft. Maar dat moet natuurlijk wel van twee kanten komen. We staan er nu met 8 pony's en paarden. Er is plek voor 11 a 12 maar de max is 10. De boer vindt het belangrijker dat alles in harmonie verloopt dan dat zijn stallen vol staan. De boer bemoeit zich verder nergens mee. Stro kopen we van hem en hooi kopen we gezamelijk in grote balen.
sommige hebben een verzorger voor hun paard (wij ook). Dat is helemaal prima maar moet wel volwassen zijn en mee draaien met de klusjes (oftewel hetzelfde doen als wat je zelf doet)

Ik ga MEESTAL twee keer per dag naar stal, behalve dus op dinsdag en donderdag. Op dinsdag doet mijn dochter het alleen en op donderdag is er iemand anders doe hem doet.
Hij wordt wel vaak samen met de Haf van mijn stal genoot losgegooid (ook als ik er niet ben), ik zet die van haar erbij of zij zet die van mij erbij.
Voila, toch zo ongeveer dagelijks twee keer los en gereden.
Op de dagen dat ik werk is er uiteraard oppas voor mijn kinderen en op maandag zijn mijn partner en ik samen thuis (voor boodschappen enz).
Omdat we beiden regelmatig ook op zaterdag werken is die maandag compensatie, en ja het is enorm veel en enorm druk en veel organiseren (en vooral mijn partner baalt nogal eens dat we veel weg zijn) en het zou een stuk makkelijker zijn om af en toe over te slaan of maar 1x per dag alleen een uurtje te rijden en meteen weer naar huis (zoals zoveel anderen) maar daar heb ik geen paard voor genomen....

Jouw stal klinkt inderdaad goed maar organisatorisch loop ik dan wel tegen wat probleempjes aan.
Ik moet helaas gewoon nog even geduld hebben en op de hit wachten.....
Mijn paard 3 keer verkassen in twee jaar is voor zo een dier ook niet best, het zijn toch wel gewoontedieren....
Laatst bijgewerkt door Nens77 op 05-01-14 14:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 14:06

little_king schreef:
Zoals ik al aangaf is overal het probleem dat er niet gedaan wordt wat er gezegd wordt.
Ook hier moet je vaker dan 1 keer gaan kijken op diverse tijden, zodat je meer mensen spreekt en ook zelf ziet wat er die tijden met de paarden gebeurt.
Dus nee jullie zijn niet de enige die op moeten letten voordat je verhuisd.

Als jullie naar het oosten rijden zien jullie land en denken meteen, land voor paarden.
Zo is de werkelijkheid niet.
Gras is voor de koeien, zowel voor te laten grazen als voor de voordroog.
Akkers is voor veevoer of tarwe, bieten, noem maar op.
Maar jullie denken meteen oh geen randstad, geen asvalt, dus die mensen hoeven geen moeite te doen.
Onzin dus.

Nog een keer, hier rijd je 10 stallen zonder weidegang voorbij voordat je er 1 hebt met weidegang.
25 kilometer voor stalling ben ik niet vies van, ik zeur dan niet over dat het te ver is.
Dat heb ik over voor mijn dier.

Het is niet dat er in het westen geen stalling te krijgen is, zie de meerdere maar die reageren dat het wel kan, zoals mamamier.
Maar het is de instelling die het niet mogelijk maakt.
De egoïstische ik die het belang van ik voor het belang van het paard zet.

En persoonlijk heb ik daar een hekel aan. Kun je een dier niet huisvesten naar diens behoefte, paard, ezel, hangbuiskzwijn, hond, giraffe of zebra, koop het dan niet.
En het erge is dat daar een discussie over moet zijn, terwijl het eigenlijk gewoon normaal zou moeten zijn.

En dan noem je mij 12, ik ben een stuk volwassener dan de kindjes die stampvoeten en denken als een penny alles te moeten hebben en de realiteit niet zien. Beter gezegd, niet willen zien. De realiteit dat hun geliefde hobby dier wordt gehouden als het bio industrie varken.

De Randstad is groot, mamamier zit hier 50 km vandaan, het verschilt per regio enorm. Hoeveel boeren hier de afgelopen jaren niet van hun grond afgezet zijn....
Nee daar wordt het aanbod niet beter van
:n

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 14:09

Hier is ook geen stukje snelweg bij gekomen en geen industrie en niemand wordt er weggekocht.
Hier lopen we 100 jaar achter en doen nog alles met paard en wagen over landwegen :P :+

mamamier

Re: Veel op stal is geen leven voor een paard, zegt professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 14:33

Ik snap echt het probleem wel Nens, hier hetzelfde alleen 4 kids en manlief is er gewoon helemaal niet doordeweeks. Werkt in het buitenland. Wij wisten van te voren natuurlijk al dat er ooit een echte eigen pony zou gaan komen (zolang der Alte het nog deed, had ze die een soort gekregen van mijn zus maar hij was ziek en zou niet heel lang meer hebben) en hebben onszelf en dochterlief daar jaren op kunnen voorbereiden. Ook kwam ik zelf al 20 jaar vrij regelmatig op deze stal omdat mijn zusje daar stond. Dochter is er daar dus ingegroeid en mag daarom ook als enige kind daar staan. Verder wil de boer geen kinderen als pensionklant. Dus wat dat betreft was ik er al veel langer mee bezig en kwam de pony ook niet zo "onverwacht". Ik heb zelf vroeger ook een eigen pony gehad vanaf mijn 12e dus ik weet ook wat het betekent. En vooral ook wat ik wel en niet wil voor de pony. (die van ons stond dus serieus 23/7 in een stand in de winter. Zomers ging ze 5 maanden het land op 24/7.) Vreselijk, als ik daarop terug kijk. Ik vond het normaal, wist niet beter. Had ook geen ouders die er verstand van hadden.
Bij onze stal in de buurt zijn overigens zat boeren waar pensionpaarden staan die dagelijks minstens 6 uur buiten staan. Dus hier zie ik echt het probleem niet. Het is wel in de omliggende dorpen allemaal dus voor een kind best een takkeneind fietsen. (en voor mij dus veel halen en brengen als het donker is) Omdat wij vinden dat ze ook nog tijd moet hebben om kind te zijn, hebben we een verzorgster voor 2 dagen.
Als we hem dichter bij huis zouden zetten, zou het veel minder tijd kosten, maar dat willen we niet. pony zou dan nauwelijks buiten staan. Zoiets als in jouw situatie zeg maar, keertje losgooien en een keertje rijden per dag. Gelukkig voor ons, weet mijn dochter niet beter dan dit omdat ze nooit op een manege heeft gestaan maar op onze stal heeft leren rijden en alleen de omliggende boerderijen kent waar paarden gestald staan. De keren dat ze eens met een vriendinnetje mee gaat naar een manege, komt ze zwaar geïrriteerd thuis. Dat vindt ze maar niks, drukke lessen, pony die opgezadeld klaar staat en met ruk en plukwerk gereden wordt, pony's die de hele dag op stal staan, ze vindt het vreselijk sielugh.... Haha, kleine penny....

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 14:42

Meerdere keren kijken voordat je gaat verhuizen...gut...dat ik daar nu niet op gekomen ben...

Ach ja...ik ben nu blij. De bak is drama maar verder...ze staan lekker buiten. Vanavond zet iemand ze binnen.
Over een paar maanden als het weide seizoen begint ga ik eens kijken of ik ze helemaal buiten kan houden. Scheeld een hoop werk.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 14:51

Ik schreef meer dan dat, maar daar zou ik ook niet op reageren, alleen in de randstad is het k.t. Toch? :P

Mooi dat jij nu een plekje hebt gevonden.
jammer voor die duizenden die dat niet hebben en de baasjes 's nachts gewoon slapen.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 15:01

little_king schreef:
Ik schreef meer dan dat, maar daar zou ik ook niet op reageren, alleen in de randstad is het k.t. Toch? :P

Mooi dat jij nu een plekje hebt gevonden.
jammer voor die duizenden die dat niet hebben en de baasjes 's nachts gewoon slapen.

Sorry, maar het niveau waarop je inmiddels schrijft nodigt eigenlijk niet meer uit om te reageren.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 15:05

Oh nu is het mijn niveau.
:+ , ja dat is een mooie smoes om maar niet inhoudelijk in te gaan op het welzijn van jou dier.
Ik ben niet de stampende peuter die toch perse een paardje moet terwijl ik er geen goede plek voor heb.
Ik heb een beetje beter nagedacht. Dus niveau?

Maar het is inderdaad beter dit topic te verlaten, want mensen zoals nens zijn niet de mensen die ik in mijn omgeving heb of anders heel snel mijd.
Dus ook maar beter dat hier te doen.

En even uit het raam te kijken naar tevreden snoetjes grazend in de zon.

Sterkte met slapen vannacht.

charmedxlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 17:56

wat een haat en nijd hierzo joh in dit topic..
niet dat er iets tegen mij is gezegd of iets maar tegen elkaar.. vind het eerlijk gezegd een beetje om te janken van die welles nietes gesprekken.
dit is weer voor de eerste keer sinds maanden dat ik onder mijn steen op bokt vandaag kruip.
stopte ermee vanwege het lekkere gezeur van alle paardenliefhebbers met het allergrootste hart voor hun dier..
waarom? omdat iemand een artikel op facebook plaatste wat ik enigszins interessant vond en omdat ik denk dat (net zoals dat je plattelands mensen hebt die liever op een grote boerderij wonen en stedelijke mensen die het liefst in hartje A'dam wonen als voorbeeld) geheel dier eigen is en eigenlijk ook per dier gemeten moet worden.

nu kijk je op zo een topic om leuk je verhaal te kunnen delen ( vaak) en dan word het een soort van LET THE GAMES BEGIN gevecht -_-
iedereen heeft zijn eigen mening van het huisvesten van hun dier nu heb je mensen die helemaal into de natuurlijk houden zijn en mensen die dat compleet niet zijn en je hebt mensen die wel bepaalde dingen willen maar niet kunnen en je hebt mensen die alles kunnen maar niet willen.
laat elkaar ze keuze in zijn waarde alsjeblieft en loop niet zo te jankeren omdat jij het grootste dierenhart hebt en alleen jij het beste voor hebt met dieren en met het meest verstand ofzo..

nu gaan er mensen zijn die zeggen neu hoor zo voel ik me totaal niet. nee je komt totaal niet zo over (ugh) -_- de meeste hier zouden is moeten realiseren hoe dom het allemaal is waar jullie over en weer aan het mekkeren zijn wand aan het eind van de dag na al jullie lekkere geklaag en zwartmakerij word er aan de andere kant van die computer geen ruk aan gedaan en ben jij nog steeds net zo lekker onbuigzaam als eerst wand dat is hoe mensen in elkaar zitten..

alsjeblieft wees gewoon is aardig voor elkaar en laat keuzes vallen op degene die de keuzes maakt vaak zijn die al zwaar genoeg voor de personen zelf..
bokt.nl het zou verbannen moeten worden op deze manier :'(

well.. AND LET THE ODS BE EVER IN YOUR FAVOR!

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 18:23

ik geloof dat je het toch wel een beetje (erg) generaliseerd. Waarom mag de 1 wel zeggen dat ie er alles (in zijn/haar) ogen aan doet en de ander niet dat t niet genoeg is. Het WAS!!!!!(ja voltooid verleden tijd) een topic met een bevinding van een professor die vind dat paarden beter af zijn buiten in groepsverband.
Ieder mens weet dat paarden (en veel andere dieren) in groepsverband leven.. waarom dan al die aparte hokjes en waarom dan niet wat ze wel nodig hebben, contact, beweging en zelfs op hun falie van andere soortgenoten. Wij mensen zijn ook groepsdieren , we kunnen niet zonder elkaar. Ga zelf eens een week in een kamertje zitten in je uppie, en dan 1 uur per dag eruit om een frisse neus te halen.. denk dat je gek wordt.
Als 1 persoon het topic naar zich toe trekt om zich te "verontschuldigen" dan vraagt dat om antwoorden lijkt mij. Er wordt niet gezegd dat er iemand super is of juist niet, er wordt gezegd dat er toegegeven moet worden aan een niet zo strakke oplossing van het paarden houden.

charmedxlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 18:32

1 niet ieder mens weet dat wand echt waar mensen die denken dat melk uit een fabriek komt lopen er ook nog rond:)
2 ik heb nooit gezegt dat ik voorstander was van eenzame opsluiting alleen dat dat per paard verschillend is net zoals dat je mensen hebt die nooit buitenkomen omdat ze niet goed tegen andere mensen kunnen :)
3 verontschuldigen? ik verontschuldig me nergens voor word alleen een beetje ziek zwak en misselijk van al dat gejankt om niets..
4 dat toegeven aan een niet zo strakke oplossing werkt van 2 kanten af ;) nu is dit bewezen zal dat bepaalde mensen uitmaken?
dat bedoel ik mensen zijn ombuigbaar zodra een mening vaststaat vaak :)

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 19:35

Afbeelding

Zelfs blueberry mag op de wei :D.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 19:58

badeendje schreef:
[ Afbeelding ]

Helemaal ingepakt en zonder soortgenoot (zo lijkt het op de foto althans) ? :+

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 20:02

Nens77 schreef:
badeendje schreef:
[ Afbeelding ]

Ja maar alsnog beter dan de hele dag op stal...

"sportpaarden" staan vaak met volledige beenbedekking op wei.. :n

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 20:10

MarlindeRooz schreef:
Nens77 schreef:

'ja maar' = nee, want.

'beter dan' maakt nog geen goed.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 20:12

MarlindeRooz schreef:
Nens77 schreef:

Zeker, maar ook sportpaarden hebben behoefte aan soortgenoten, toch ?
Een van de richtlijnen is ook dat een paard nooit alleen gehouden mag worden en contact met soortgenoten essentieel is.
Hoe doen ze dat met sportpaarden dan ?
(Oprechte vraag hoor)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 20:15

Nens77 schreef:
MarlindeRooz schreef:

Zeker, maar ook sportpaarden hebben behoefte aan soortgenoten, toch ?
Een van de richtlijnen is ook dat een paard nooit alleen gehouden mag worden en contact met soortgenoten essentieel is.
Hoe doen ze dat met sportpaarden dan ?
(Oprechte vraag hoor)

Ik vind dat sportpaarden niet echt behandeld worden als paard maar meer als voorwerp, helaas. Maar ik vind het persoonlijk beter als paarden alleen op weide staan dan wanneer ze alleen op stal staan.

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 20:16

Die staan ook gewoon met soortgenoten hoor. Ben vorig jaar bij Tim lips op stal geweest (dochter kreeg cross les van hem) en de (olympische) paarden staan daar overdag ook lekker buiten hoor.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 20:17

mamamier schreef:
Die staan ook gewoon met soortgenoten hoor. Ben vorig jaar bij Tim lips op stal geweest (dochter kreeg cross les van hem) en de (olympische) paarden staan daar overdag ook lekker buiten hoor.

Ok, dus die kunnen ook gewoon met elkaar ravotten ?
Ze zijn misschien alleen extra selectief met wie ze bij wie zetten ?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 20:18

Nens77 schreef:
mamamier schreef:

Ok, dus die kunnen ook gewoon met elkaar ravotten ?
Ze zijn misschien alleen extra selectief met wie ze bij wie zetten ?

Ik denk dat als paarden elke dag buiten komen dat ze dan minder wild doen dus dan zullen ze ook wel wat makkelijker zijn met koppels maken. :j

Maar van die sportpaarden die 3 uur buiten komen, ja die gaan dan flink uit hun plaat en daarom worden ze volledig ingepakt.