Manege boos om 'levensgevaarlijke' luchtmachtoefeningen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 21:28

FlyAway schreef:
Wat ik absoluut niet begrijp is waarom ajockeydream en Barcelano zo ontzettend tégen het oefenen boven militaire oefenterreinen, de noordzee en in het buitenland zijn.

Ik ben dan wel niet 1 van de genoemde bokkers en ik ben niet tegen het oefenen boven genoemde gebieden, maar ik wil me toch wel aan een uitleg wagen.

Boven de Noordzee oefenen zal vast ook wel gedaan worden (aanname, maar volgens mij wel een zekere aanname). Echter kan men boven een zee moeilijk het laag vliegen boven land oefenen (geen aanname, feit). Daarom dat er ook boven land geoefend moet worden.

Militaire oefenterreinen. Een laagvlieggebied is een geclassificeerd gebied. Het is een gebied waar het toegelaten is om laag te vliegen. Waarom dan uitwijken naar een andere plek wanneer je perfect legaal bezig bent.

In het buitenland. In het buitenland dichtbij heb je ook dichtbevolkte gebieden met paardenstallen. Dat is dus gewoon de kwestie verplaatsen. Verplaatsen naar een ander land. Wanneer je met buitenland, het verre buitenland bedoelt met desolate gebieden, dan zijn er twee redenen waarom dit niet voldoende is. Geld, voor iedere oefening naar het verre buitenland vliegen is een ontzettend kostenplaatje. En net zoals het geval is met de zee, kun je vliegen boven bebouwd gebied niet oefenen in een desolaat gebied.

Een piloot moet alles kunnen oefenen. Boven zee en boven land, boven dichte bevolking en boven desolaat gebied,... Een gat in de opleiding van de piloot kan levensgevaarlijk zijn.

rox_en_wilvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 21:39

FlyAway schreef:
Dat is geen antwoord op mijn vraag, maar dat is een interpretatie van jou.

Van dale schreef:
blijk (het; o; meervoud: blijken)
1
datgene waaruit iets blijkt; bewijs

Waaruit blijkt volgens jou dat Nederlanders vergeten dat ze niet voor de fun oefenen maar voor de veiligheid van alle nederlands.

krijg je in je dagelijks leven geen aandacht ofzo? >;) laar maar trouwens, jou antwoord intreseert me niet eens!!!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 21:39

Buitenland is niet alleen problematisch qua geld, maar defensie is er in eerste instantie om het eigen land te verdedigen. Dan moet je wel het terrein kennen en dat gaat lastig als je daar niet mag vliegen.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 21:47

ajockeydream schreef:
2. Elke keer oefenen in het buitenland kost tonnen met geld. Wie moet dat gaan betalen, wij ! En we zitten nu al vaak te zeuren dat er te veel geld naar Defensie uit gaat.

3. Als je in de buurt van een basis of oefengebied woont weet je dat er geoefend woord. Duidelijk toch ?

4. Simpel zat die kerels (gebruik voor gemak even alleen het manlijke geslacht) hebben een draaiboek waar ze zich aan moeten houden. Zo niet daar is de deur.

Je hebt gelijk hoor. Als je de media omtrent defensie goed volgt (of gevolgt heb) dan weet je dat meermalen kritiek is geleverd op de geldstroom naar defensie, zelfs dáár wordt nu hard bezuinigd. Twee jaar geleden zijn ook daar honderden de straat op gezet. Om die reden zullen ze echt geen oefeningen verplaatsen naar het buitenland want dat geld is er niet, of moeten we daarvoor de belastingen maar meer gaan verhogen?

Daarnaast is dat gebied al 50 jaar militair terrein en dat bedrijf zit er drie jaar. Volgens insiders van defensie zijn daar in de afgelopen drie jaar vele oefeningen geweest waarbij óók laag werd gevlogen. Icm met de informatiestroom vanuit defensie en de gemeente had de eigenaar dit moeten weten hoor. Dat ze nu zo lopen te klagen getuigt ervan dat ze niet gebruikt hebben gemaakt van voorgaande kennis/tools.

Tot slot, ook van een insider, er is niet afgeweken van het draaiboek. Want dan vlieg je de laan inderdaad uit met nog meer strafrechtelijke procedures.

Allemaal informatie van insiders. Maar dat weet je vast ook te weerleggen. :')

edit: en wat Tamary zegt.

edit2: als jullie daarnaast klachten of suggesties hebben dan mogen jullie dit van harte uitleggen via het algemene informatienummer. Wellicht luisteren ze wel naar jullie argumenten waarom alle paardenstallen vermeden moeten worden, hoe dit gedaan moet worden zonder te salsa dansen en hoe jullie buitenlands oefenen willen bekostigen. :j dus hop grijp die telefoon! Wellicht hebben ze zelfs een baan voor jou als jouw idee beter blijkt dan de huidige!
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 12-02-13 21:57, in het totaal 1 keer bewerkt

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 21:55

Even een feit ;-) over laagvliegen in het buitenland. Dat is vaak op basis van wederkerigheid. Als NL helikopters in UK laagvliegen, krijgen wij UK helikopters terug. Dus dat schiet niet echt op :D

Voor de mensen die vinden dat het heel dom is (of zo, heb de exacte formulering niet nagezocht) dat dat bedrijf er zit, hoe moet het dan in Engeland? Moeten daar alle maneges etc. maar opgedoekt worden?

Off topic: is verbaas me hier en in andere Bokt topics weleens over het gebrek aan feitenkennis. Mensen roepen veel, maar onderzoeken weinig. Hun mening verkondigen ze vervolgens als feit en daar wordt dan bladzijden lang over gekibbeld.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 22:27

Ariebren schreef:
Wat kunnen jullie, echt onbegrijpbaar, (ik snap er niets van waar het over gaat), lekker door drammen.

Ik dacht dat ik de grootste drammer van Bokt was. :7

Dat heb ik ook altijd gedacht ;)

Maar helaas, Ariebren, je bent in tweevoud overtroffen :j

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 23:00

Shirley schreef:
Ariebren schreef:
Wat kunnen jullie, echt onbegrijpbaar, (ik snap er niets van waar het over gaat), lekker door drammen.

Ik dacht dat ik de grootste drammer van Bokt was. :7

Dat heb ik ook altijd gedacht ;)

Maar helaas, Ariebren, je bent in tweevoud overtroffen :j

_O-

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 23:09

Ariebren schreef:
De schaaf wonden van het slachtoffer zullen wel minimaal geweest zijn, want anders sta je niet na 10 minuten de 2de aanvalsgolf te filmen.

Waar haal je die wijsheid nu weer vandaan??

Het is bij jou ook altijd 'ik heb het slechter dus hou op met zeuren', zullen we even een topicje openen zodat jij ook ergens kunt klagen?

Gini

Re: Manege boos om 'levensgevaarlijke' luchtmachtoefeningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 07:37

Anneliesdj, ik vind het wel een beetje grappig dat je hem beschuldigt van klagen. Waarom mag de manege klagen en zelfs op televisie komen en Ariebren niet? Omdat hij een andere mening erop na houdt?

Het is jammer dat de inhoudelijke berichten genegeerd worden, maar dat er wel lekker persoonlijke sneren naar elkaar gegooid worden.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 10:13

Moderatoropmerking:
En ook vanuit mij het verzoek om de persoonlijke sneren achterwege te laten. Dit is nergens goed voor. Als je niet blij wordt van iemands berichten, gebruik dan de foeifunctie.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 20:02

Ik hoorde vanmiddag in Numansdorp (op zo'n 10 km van strijen vandaan) een straaljager door de geluidsbarrière knallen. Bij ons kijken de paarden er niet meer van op.

Nou heb ik heli's nog niet zo laag over zien vliegen, dus ik weet niet hoe ze daar op reageren.

Al met al een vervelende kwestie voor alle betrokkenen..

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 21:49

FlyAway schreef:
Gini schreef:
Buiten misschien deze stelling 'Ik denk dat mensen die dit posten misschien iets meer ervaring hebben met defensie' zie ik ajockeydream idd geen aannames doen. Maar misschien beter terug inhoudelijk reageren. En op een duidelijke manier zodat er in de toekomst geen verwarringen meer mogelijk zijn?

Ik ben het helemaal met je eens dat we beter terug kunnen gaan naar inhoudelijk reageren.

Wat ik absoluut niet begrijp is waarom ajockeydream en Barcelano zo ontzettend tégen het oefenen boven militaire oefenterreinen, de noordzee en in het buitenland zijn.

Zouden jullie mij dat uit kunnen leggen?

Dat kan ik wel uitleggen.
En ik vermoed dat ajockydream er ook zo over denkt
Ik snap het nut van oefenen op eigen bouwde terrein.
Ik snap ook dat de mannen en vrouwen zich moeten voorbereiden op allerlei scenario's
En er wordt ook geoefend op speciaal terrein op zee en in het buitenland.Dus daar ben ik niet op tegen.
Maar oefenen in gebieden als hoekse waard hoort ook bij dat onderdeel en ook daar ben ik niet op tegen.
Zoals al meerdere malen is verteld is dat een onderdeel van Tactisch vliegen van bewoond gebied...
Je wilt geen ongelukken omdat ze slecht zijn voorbereid
Ik weet ook donders goed hoe belangrijk lucht ondersteuning is voor grondtroepen en als defence is voor ons eigen volk NL en EU.
Ze hangen ook pal boven mijn paarden met oefenen dus het is niet zo dat het een ver van mijn bed show is.

Train zwaar, vecht licht...

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 22:04

@ Barcelano,

Mijn idee, als bevelvoerder bedrijfsbrandweer ben ik veel zwaarder getraind geweest als brandjes die ik meegemaakt heb op mijn bedrijf.

Train zwaar, blus op je gemakje. :7

Maar ik vind het knap dat die heli piloten zo kunnen vliegen, maken zij een foutje dan is mijn opstalletje in rook opgegaan.
Maakte ik een foutje bij de brandweer training, dan werd de olie - of gas kraan dicht gezet.

En anneliesdj, ik klaag niet, ik geef aan hoe het echt toe gaat in de lucht.
Vanmiddag kwam er nog een vlucht van een stuk of honderd ganzen in V vorm over.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 22:11

Ariebren schreef:
@ Barcelano,

Mijn idee, als bevelvoerder bedrijfsbrandweer ben ik veel zwaarder getraind geweest als brandjes die ik meegemaakt heb op mijn bedrijf.

Train zwaar, blus op je gemakje. :7

Maar ik vind het knap dat die heli piloten zo kunnen vliegen, maken zij een foutje dan is mijn opstalletje in rook opgegaan.
Maakte ik een foutje bij de brandweer training, dan werd de olie - of gas kraan dicht gezet.

En anneliesdj, ik klaag niet, ik geef aan hoe het echt toe gaat in de lucht.
Vanmiddag kwam er nog een vlucht van een stuk of honderd ganzen in V vorm over.

_O- :')

Ben bij dat er nog een aantal nuchtere nl'ers zijn...
Niet alles draait om de paarden....voor sommigen moeilijk voor te stellen een leven buiten de paarden...maar de waarheid is hard..

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 22:17

@ Barcelano,

Behalve bij de meeste Bokkers.

Paardje is heilig, de rest van de wereld moet er maar rekening mee houden. :7

Geloof dat we off topic bezig zijn, of schoppen we tegen dat penny gedrag ??

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 22:20

Ariebren schreef:
@ Barcelano,

Ik geloof nu dat er een derde wereld oorlog uit gaat breken :') :x
Erg Off topic is het niet, we geven een mening wat betreft het onderwerp 8-)

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 22:29

@ Barcelano,

Ik blijf even off topic.
Probleem waar we tegen aan lopen is dat de meeste modjes ook nog in het penny stadium zitten.
Dus we worden er wel straks op aangesproken dat we een derde wo op paardengebied uitlokken.

Maar mag een paard schrikken van iets waar je zelf ook van schrikt ???

rox_en_wilvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 22:31

Eindelijk een paar berichten waar ik blij van word :D ik ga al aan dat ik in 2010 in Afghanistan ben geweest en dat was niet voor een vakantie!!! Toen wij over de weg van Deh rawod naar tarin kowt zijn gereden kregen wij luchtsteun door 2 apache's die gevaarlijke toeren moeten uithalen om door de bergketen's te kunnen blijven vliegen! Toen er een apache vanachter een heuveltje recht voor mn neus omhoog vloog had ik een brok in mn keel en zal dat moment dan ook nooit vergeten! Ik ben blij dat ik dit kan na vertellen mede dankzij de piloten die onze levens hebben bewaakt met hun eigen leven toen wij een 6a8 uur durende roadmove aan het maken waren! Om even een beeld te geven van het werk van de piloten als het om het echie gaat.....

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 22:33

Ariebren schreef:
@ Barcelano,

Ik blijf even off topic.
Probleem waar we tegen aan lopen is dat de meeste modjes ook nog in het penny stadium zitten.
Dus we worden er wel straks op aangesproken dat we een derde wo op paardengebied uitlokken.

Maar mag een paard schrikken van iets waar je zelf ook van schrikt ???

Het is een dier geen robot...dus ja waarom niet.
Ik schrik ook weleens van een opvliegende Fazant en me paard ook dan...Moeten we dan alle fazanten maar neerknallen omdat mij edele viervoeter op mij reageer :D :+

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 22:35

rox_en_wilvy schreef:
Eindelijk een paar berichten waar ik blij van word :D ik ga al aan dat ik in 2010 in Afghanistan ben geweest en dat was niet voor een vakantie!!! Toen wij over de weg van Deh rawod naar tarin kowt zijn gereden kregen wij luchtsteun door 2 apache's die gevaarlijke toeren moeten uithalen om door de bergketen's te kunnen blijven vliegen! Toen er een apache vanachter een heuveltje recht voor mn neus omhoog vloog had ik een brok in mn keel en zal dat moment dan ook nooit vergeten! Ik ben blij dat ik dit kan na vertellen mede dankzij de piloten die onze levens hebben bewaakt met hun eigen leven toen wij een 6a8 uur durende roadmove aan het maken waren! Om even een beeld te geven van het werk van de piloten als het om het echie gaat.....

_/-\o_

respect.....
Voor jullie en de mensen van de Luchtmacht.
En daar oefenen de jongens en vrouwen voor..om hun landgenoten te beschermen niet om de stoere jongen uit te hangen....al hoewel dat best mag met zo ding onder je kont :')

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 22:39

Fazanten, lachen, ga weer off topic.
Ik heb een koppeltje fazanten rond lopen, ergens in de bosjes op mijn grond.
Ga ik in de ochtend mijn kippen voeren, dan komen ze er ook aanlopen.
Schepvoer in het kippenhok, schepje voer voor het fazanten echtpaar.
De paarden reageren niet meer op die fazanten, in het begin van het najaar nog wel.
Nu zijn ze er aan gewend en komend voorjaar loopt er weer een hen rond met fazanten ukkies.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 22:42

Ariebren schreef:
Fazanten, lachen, ga weer off topic.
Ik heb een koppeltje fazanten rond lopen, ergens in de bosjes op mijn grond.
Ga ik in de ochtend mijn kippen voeren, dan komen ze er ook aanlopen.
Schepvoer in het kippenhok, schepje voer voor het fazanten echtpaar.
De paarden reageren niet meer op die fazanten, in het begin van het najaar nog wel.
Nu zijn ze er aan gewend en komend voorjaar loopt er weer een hen rond met fazanten ukkies.

haha jaja gewoon vet mesten en dan met kerst een heerlijke maaltijd zeker :P
Ik heb het niet op vogels misschien is dat mijn probleem :')

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 22:49

FF ter info.

Ze vliegen weer rond boven mijn huis.

Je weet wel, een apache of chinook.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 22:52

Ariebren schreef:
FF ter info.

Ze vliegen weer rond boven mijn huis.

Je weet wel, een apache of chinook.

Ik zal HvN bellen....zijn ze helemaal besodemieterd :')
Of een bordje omhoog houden :7

Ymke_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 22:56

Barcelano schreef:
Ariebren schreef:
@ Barcelano,

Ik geloof nu dat er een derde wereld oorlog uit gaat breken :') :x
Erg Off topic is het niet, we geven een mening wat betreft het onderwerp 8-)

Zeker erg penny gedrag, hun paardjes gaat voor alles.

En ik ben ook van mening, en enkele insiders ook, dat er ooit nog eens een 3de wereld oorlog komt. Dus wees maar blij dat ze zo goed trainen.

En Rox, respect voor jullie

En zo zie je maar paarden kunnen overal aan wennen, of het nu fazanten of helli's zijn.
Laatst bijgewerkt door Ymke_Z op 13-02-13 22:58, in het totaal 1 keer bewerkt