Groot alarm om paardenleed in Nederland

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 02:05

Nog fijner zou het zijn als meer mensen zich eens echt in de natuurlijke behoeftes van een paard zouden gaan verdiepen en deze eens wat meer na zouden gaan streven ipv zelf in sprookjesland te leven.

Cassidy

Re: Groot alarm om paardenleed in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 02:08

Ach, wat goed dat niemand weet, dat ik Repelsteeltje heet?

Wie leeft er in een sprookjesland?

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 02:08

Repelsteel, de merrie's van Huertecilla krijgen een soort van de pil. Hoezo sprookjesland :D .
Dus dan ben ik klaar met natuurlijke behoeftes. Natuurlijke behoeftes zijn ook het voortbrengen van nageslacht.

Hé Cassidy, was dus geen laatste opmerking :D
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 02-02-12 02:34, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 02:11

Dat vind ik ook weer een beetje te ver gaan.

Ik heb de persoonlijke situatie van HC niet helemaal gevolgd, maar ik kan me ook herinneren dat ook in Spanje niet alles rozegeur en maneschijn is qua ruimte en mogelijkheden om je paard zo natuurlijke te mogen houden als HC dat voor ogen had.

Dus met vingertjes wijzen naar de situatie in NL is in mijn ogen hypocriet.

Een update over de huidige stituatie (en ja HC, heb je initiele bericht op bokt gezien maar verder niet meer gevolgd hoe het afgelopen is) is welkom.
Mag desnoods ook via PB.

setteke schreef:
Hé Cassidy, was dus geen laatste opmerking :D

Ik ben heel inconsequent in dat opzicht (QED)
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 02-02-12 02:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 02:16

setteke schreef:
[naam], de merrie's van Huertecilla krijgen een soort van de pil. Hoezo sprookjesland :D .
Dus dan ben ik klaar met natuurlijke behoeftes. Natuurlijke behoeftes zijn ook het voortbrengen van nageslacht.

Dat heeft hij dan goed voor elkaar, de merries en hengst ook, wel de lusten en niet de lasten :D
Ik denk dat HC het heel mooi verwoord heeft, die natuurlijke behoeftes.
Het voortbrengen van nageslacht is geen behoefte maar een gevolg van een behoefte.

Wie o.a. geloven wil dat stalondeugden aangeboren zijn leeft in sprookjesland. Men moet zich ook eens afvragen waar die maagproblemen vandaan komen.

Cassidy schreef:
Ach, wat goed dat niemand weet, dat ik Repelsteeltje heet?

Wie leeft er in een sprookjesland?

Niet als het op de verzorging van paarden aankomt ;)
Verder is het hier allemaal best wel sprookjesachtig ja O:)
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 02-02-12 02:35, in het totaal 1 keer bewerkt

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 02:22

Maar goed, Casidy nu je dus nog hier bent. Ik snap niets van je vorige bericht.
Is het feit, dat alles dus blijkbaar niet alles rozegeur en maneschijn is in Spanje, een recht om alles in NL af te branden? En heuglijke foto's van parende nitwits om zichzelf (eigenaar) te eleveren en om jezelf op de brede behaarde borst te kloppen?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 02:23

"de verzorging van paarden" ?

Definieer - objectief - "de verzorging van paarden".

Ik denk dat als je 100 mensen daarover gaat intervieuwen, je daar 100 verschillende antwoorden op gaat krijgen...

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 02:24

Repelsteel, dream on!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 02:25

setteke schreef:
Maar goed, Casidy nu je dus nog hier bent. Ik snap niets van je vorige bericht.
Is het feit, dat alles dus blijkbaar niet alles rozegeur en maneschijn is in Spanje, een recht om alles in NL af te branden? En heuglijke foto's van parende nitwits om zichzelf (eigenaar) te eleveren en om jezelf op de brede behaarde borst te kloppen?

Is een vraag voor HC....
Ik brand niets af in NL, dat doen anderen.
Ik beweer niet dat, als ik mijn paard niet 24 uur per dag, 7 dagen in de week, 365 dagen per jaar weidegang kan geven, dat ik maar dan maar niet aan een paard moet beginnen.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 02:26

Anoniem schreef:
die natuurlijke behoeftes.

Niks natuurlijks. Hij douwt er hormonen is, om te zorgen dat zijn kudde niet uitbreidt.

droopy3

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 02:28

Ik denk dat er best veel eigenaren begrijpen dat de 24 uur in de wei niet altijd haalbaar is en (ondanks de fanatieke naturalisten hier die anders doen vermoeden) dat dit ook niet altijd het allerbeste voor elk indiviueel paard is , en dat 23 uur in een stal 3 bij 3 ook niet het allerbeste is. Er zijn genoeg tussenwegen die er voor elk indidueel paard mee door kunnen. En ik vind dat dat hier dus ook meer dan eens gezegt moet kunnen worden, en hoop ook dat veel mensen dat lezen. Als mensen er alleen al over na gaan denken bereik je al iets. Stel dat er een paard is dat door zeer slechte weersomstandigheden even gestald word, dan word hij door eigenaren die er over na gaan denken misschien wel een dagje eerder weer naar buiten gelaten dan anders, dat is een begin. Of paardjes in de prut tussen weg en spoor, wiens eigenaar hier leest en toch gaat denken, laat ik toch maar eens gaan kijken of ik ze een droog inloopstalletje kan bieden voor de nacht. Al is dat er maar 1! Blijft je toch altijd met het onverantwoordelijke "het maakt me geen bal uit hoe mijn paard erbij staat"volk zitten en dat zijn de ergste verwaarlosers. Ik hoop dan ook dat de dierenpolitie meer gezag gaat krijgen en strenger naar de eigenaren op kan treden in de toekomst!

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 02:30

Cassidy schreef:
Is een vraag voor HC....

Jazeker.

Hoho, ik vroeg me alleen af waar je info van je post vandaan kwam?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 02:38

Cassidy schreef:
"de verzorging van paarden" ?

Definieer - objectief - "de verzorging van paarden".

Ik denk dat als je 100 mensen daarover gaat intervieuwen, je daar 100 verschillende antwoorden op gaat krijgen...

Ja idd, vaak met paarden met maagproblemen, HKO, hoefbevangenheid, cushing, peesblessures, stalondeugden, hoefzweren, koliek, brokkelhoeven, enz enz enz.
Heb ik hier met mijn paarden allemaal geen last van (de shet heb ik zo gekocht 3 weken geleden).... dus ik doe het vast fout.
Lijkt me niet dat ik dan objectief kan antwoorden.
Kan je beter vragen aan iemand als Lovely die niet van foute informatie van paardnatuurlijk voorzien is :+

setteke schreef:
[naam] schreef:
die natuurlijke behoeftes.

Niks natuurlijks. Hij douwt er hormonen is, om te zorgen dat zijn kudde niet uitbreidt.

Net zo natuurlijk als dat hij en jij en ik op die beesten gaan zitten, maar je kan het natuurlijk zoveel mogelijk wel of juist zoveel mogelijk niet nastreven... dat natuurlijke ;)

setteke schreef:
[naam], dream on!

ja doe ik :D
best fijn als je dromen uitkomen *\o/*
moet je ook eens proberen... ken je "The secret"? 8-)

edit: typo
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-02-12 02:45, in het totaal 1 keer bewerkt

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 09:28

Moderatoropmerking:
Off topic berichten verwijderd. Graag vanaf hier weer on topic.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 09:34

en alle mensen die hun paard uit de blubber wil houden en een schuilstal met bestrating op vaak 'eigen' land wil hebben maken voor hun paard(en) krijgen geen vergunning hiervoor. Dan hier mee beginnen met versoepelen dan wordt het vaak vanzelf beter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 09:41

Ik heb geen vergunning nodig voor bestrating hoor. En als ik mijn paarden zonder beschutting wil houden, dan ga ik eerst eens in beraad bij mijzelf of ik dat überhaupt wel wil...

Al is het maar in de zomer...mijn paarden iig gaan kapot in de hitte en zee van vliegen.....

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 09:45

bello2005 schreef:
de dierenbescherming vertelde me waarom ik er nog geen dak op had..

Haha en wat zei je toen? Bedankt voor de tip? :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 09:46

setteke schreef:
Lovely schreef:
Erfelijkheid speelt zeker mee, maar ook bijvoorbeeld maagproblemen. Paarden die buiten staan kunnen ook maagproblemen krijgen en vooral als ze in de winter op een weiland worden gehouden of hooi van de grond moeten eten. Wat veel mensen niet willen snappen is dat gras in de winter niet groeit en dat het niet voor niks is dat een weiland voor alle seizoenen geschikt is behalve voor de winter. Dat is dus ook een stukje natuur dat voortdurend door de natuur zelf zo geregeld wordt. Mensen die luisteren naar wat de natuur zelf te melden heeft, zetten hun paard niet de hele dat op een weiland in de winter.

Ja, ervaring hier. Maar dat hooi van de grond eten snap ik niet. Hoe kan daar een "stal"gebrek van komen?

Geen stal probleem, maar wel een maag probleem....veel mensen staan er niet bij stil dat er dan ongewild een flinke berg zand mee komt...

En zand in je paard is niet leuk, daar kom je bijna niet van af...want de middeltjes zoals sand clear, lijnzaad etc. helpt niet en darmspoelingen ook maar zo-zo...zand is nl niet oplosbaar en als het ligt dan zoekt het het zwaarste punt op, zie dat maar eens met een vloedje er over heen gaande middeltje mee te laten gaan. Dan maakt zand de darmwand kapot en als het veel is, schuurt het nog de darmwand open...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 10:37

Geen maagprobleem maar een darmprobleem. Dan moet je ook niet zo weinig hooi op de grond gooien dat de paarden de laatste sprietjes uit het zand moeten vissen. Voordeel van een berg hooi op de grond is dat ze er nu lekker zacht in kunnen slapen.... nadeel is dat ze er lekker in kunnen plassen zonder dat de plas tegen hun benen spettert nu de grond hard is.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 10:44

Arabesk schreef:
Paarden in een weiland is sowieso zielig, die horen niet buiten, maar lekker in een kooitje!

Welk punt probeer je te maken?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 10:44

Anoniem schreef:
Dat heeft hij dan goed voor elkaar, de merries en hengst ook, wel de lusten en niet de lasten :D
Ik denk dat HC het heel mooi verwoord heeft, die natuurlijke behoeftes.
Het voortbrengen van nageslacht is geen behoefte maar een gevolg van een behoefte.

De persoonlijke aanvallen hier zijn weer illustratief.
In NL zijn de mogelijkheden om volgens de vijf vrijheden ethologisch paard te houden beperkt door de bodemgtsteldheid, hoge grondwaterspiegel, grondprijs en bevolkingsdichtheid.
Er is een veel grotere behoefte om paard te houden dan er mogelijkheden zijn.
De paardhouders leggen door hún wens paard te rijden hun paard soortvreemde leefomstandigheden op.
De wonderlijke situatie is dat onder het mom van paardenliefder ruiters op grote schaal deze werkelijkheid ontkennen.
Men wéét het best. Vandaar de agressie.

Er zíjn in NL prima mogelijkheden, doch dat is wel heel beperkt.
Voor een dierenliefhebber is dat evident.
De meeste ruiters echter houden hun paard niet anders dan een ara in een huiskamerkooitje.
Die beschermen zichzelf door het niet lezen van een ethogram of wat ook over paardenethologie en agressie naar dierenliefhebbers.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 10:47

Gos, de discussie is nu weer teruggebracht tussen het eeuwige 'dag en nacht kniediep in de modder zonder beschutting' versus '23/7 op stal'?

De meeste eigenaren die ik ken, volgen toch wel echt de gulden middenweg, proberen wat ze kunnen om beest een fijn leven te geven, en hebben over het algemeen zowel stal als uitloop, soms weidegang...

Álle manieren om paarden te houden hebben hun voor, maar zeker ook hun nadelen, dus al dat op de borstkloppen en anderen afbranden vind ik persoonlijk nogal zinloos.

Daarbij las ik hier ergens dat die professional zo onder controle staat, nou, die controles hebben, behalve dan misschien de dopingcontrole, hoewel die ook en vooral bestond om oneigenlijk voordeel bij de concurrentie te voorkomen, over het algemeen weinig met welzijn te maken.
Niemand die komt controleren bij de trainers thuis hoe ze trainen, hoe vaak de paarden de stal uitkomen, enz...

Ben dan ook eerlijk, en zeg dan gewoon dat dierwelzijn wel degelijk soms ook op de grote stallen in de knel komt, door de wijze van managen, vaak veel paarden op klein oppervlak, paddocks enz moeten gedeeld worden, zodat 'extra' uit de stal komen vaak beperkt blijft tot 10 minuten aan de hand stappen, of 20 minuten aan de molen gehaakt worden... Dieren hebben nooit vrij contact met andere dieren... En is 30 minuutjes vrij spelen in je eentje in een binnenbak nou echt het summum van paardvriendelijkheid?
Commercie is nou niet bepaald een waarborg voor welzijn.

Ben dan ook eerlijk, en zoek een andere oplossing zodra jouw dieren alleen nog maar modder tot hun beschikking hebben, je ziet dat ze afvallen van de kou, ze op de 'spaarstand' gaan, moeilijk en stijf beginnen te lopen...

Maar vooral: loop niet zo te zoeken naar wat die ander allemaal fout doet, want zoals ik al zei, de meeste mensen zorgen gewoon prima voor hun dieren, lopen wel eens tegen problemen op maar proberen dan ook een oplossing te vinden daarvoor.

En erken dat paarden houden bijna altijd een compromis betekent tussen optimaal welzijn, en omstandigheden, zeker als je ook nog met het beest gaat trainen, maar zoals HC al zei, soms moet je ook gewoon erkennen dat je het anders moet doen, of wellicht een paard niet kan bieden wat het nodig heeft.

Verder: er is op dit moment nog maar weinig in de wet geregeld wat betreft het houden van paarden. De paragrafen in wetten die voor alle dieren gelden zijn niet uitgewerkt, zeker niet specifiek naar het paard en zijn behoeften.
De sector zélf traineert nu al jaren een degelijke set regels, omdat zij daar geen baat bij heeft. We hebben het hier over de profs, hobbyisten zijn zover ik weet niet bij dat overleg betrokken.

Verder is de DB bij dat overleg betrokken, en lees hun site maar eens door, die hebben zo bij tijd en wijle wel heel idiote ideeen over paarden en hun verzorging...

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 10:52

Mijn paarden staan lekker 10 uur op een dag buiten. Nooit in de dikke modder en 13 uur op stal (3 bij 4) en 1 uur aan het werk.
Ze krijgen op stal doorlopend hooi en water en in het land staat er iedere dag een verse bak water.
Worteltjes voor de knabbel en biks erbij. Die vermaken zich prima!
Laat de DB maar komen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 10:57

Tendance die komt niet! ;)

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 11:03

Moderatoropmerking:
Off topic berichten verwijderd. Hierbij nogmaals het verzoek om on topic te blijven en privézaken via privébericht uit te praten.