Oproer op internet door trainingsfilmpjes Reining *video*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 09:08

geerke schreef:
Lusitano schreef:
Dat tegen de bakrand aanrijden is toch gewoon common practice in western? Hoe leer je hem anders een sliding?
Dat kan ikme nog wel voorstellen.
Het keiharde rukken heb ik meer moeite mee. Aan de andere kant is dat wel een logisch gevolg van het hebben van wedstrijden als doel ipv als middel om je vaardigheden te testen. Je MOET pieken op dat moment.

Spinning krijg ik overigens altijd de kriebels van. Ik heb ooit een gerenommeerd trainer een haf zien laten spinnen tot hij er bij neerviel. Deze ziet er ook uit alsof hij even van de wereld is. Hij is overigens wel prachtig aan de hulpen!

prachtig aan de hulpen?Het arme beest wordt steeds bewerkt met een paar giga sporen recht in zijn buik...
Die moet hij eens afdoen...eens kijken of het dan nog zo gaat.
Een paard laten spinnen tot hij neervalt?Ik geloof dat ik veel dingen nog iet weet van de westernsport.
Maar ik denk dat ik het graag zo wil houden :o ....en wel met plezier kijk naar de mensen die hobbymatig met western bezig zijn...dat ziet er veel vriendelijker uit.
Zoals eigelijk met alle takken op hobbymatig nivo....zodra er geld mee gemoeit gaat is het vaak(niet altijd)einde paardviendelijkheid.

Herken ik daar Rieky Young met haar palomino ?! En Rieky en Ankie zijn toch vriendinnetjes? En waarom, waarom verbaast me dat dan niet?

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 09:09

gatverdamme :r wat walg ik hier van.

Ik vond het altijd prettig te zien hoe western ruiters met weinig druk rijden, daarbij vind ik het wel weer jammer van de scherpe bitten maar dat terzijde
maar van deze beelden walg ik echt enorm!!

vencedor

Citaat:
het is maar goed dat er niet zulke filmpjes van Anky zijn. Dan heb je pas goed de rapen gaar!

Och topsport dressuur of topsport western zit niet zo veel verschil in dus, die filmpjes die zullen er nog wel eens komen :Y) . Alhoewel zij wel een stuk voorzichtiger zijn. (lees: deuren dicht)

Cer

Ik heb het artikel over fencing gelezen.. dat mag deze beste man ook wel eens lezen.. :j
Maar een sociaal gewenst trainingsartikel schrijven hoeft niet perse te stroken met je eigen trainingsmethode 8-)

Fencing op deze manier is psygologische mishandeling, buiten het jerken wat hij verder nog doet.. ja, en dat hoort klaarblijkelijk om bij de top te horen..

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 09:10

tjoppie schreef:
het is maar goed dat er niet zulke filmpjes van Anky zijn. Dan heb je pas goed de rapen gaar!
Het gaat imo niet om het verdedigen van de reputatie van een sporttak, maar wèl om het welzijn van de PAARDEN. Als paardenliefhebber moet je het maar kunnen hebben dat net jouw sporttak wordt afgekraakt (al dan niet terecht) als het gaat om het slecht behandelen van een paard. En dit komt heus wel voor in èlke paardensporttak, dat weet iedereen. Maar dat het overal voor komt, maakt het helemaal nièt oké.

Ik bedoel dit overigens helemaal niet aanvallend op jou hoor :o Ik wil gewoon maar aantonen dat het nog steeds het ergste is voor het paard in kwestie, en niet voor 'de sport'.

snissje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 09:11

Er zijn zeker ook filmpjes van anky en de rest ik denk ook dat niemand hier de westernsport onderuit wil halen hoor! Dit mag in geen een sport gebeuren wat anky of wie dan ook doet is ook niet goed. In mijn ogen! En iedereen maakt wel eens een foutje. Waarschijnlijk iedereen die hier heeft gereageerd! Dat is waarschijnlijk een beginners fout geweest. Maaar als je al zo hoog rijd zal je toch wel beter moeten weten...

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 09:11

In de eerste 5 seconden zie je al dat de rollkur is uitgevonden door westenruiters...

Waar is de discussie dat western en engels niet te vergelijken zijn :P

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 09:14

Cer schreef:
Ik heb het artikel over fencing gelezen.. dat mag deze beste man ook wel eens lezen.. :j
Maar een sociaal gewenst trainingsartikel schrijven hoeft niet perse te stroken met je eigen trainingsmethode 8-)

Fencing op deze manier is psygologische mishandeling, buiten het jerken wat hij verder nog doet.. ja, en dat hoort klaarblijkelijk om bij de top te horen..

Deze ruiter is niet de schrijver daarvan :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 09:15

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 09:16

waarom nou weer zeggen dat het is uitgevonden door westernruiters?
Wie het heeft uitgevonden doet ook helemaal niet ter zake trouwens, het gaat erom of je erin meegaat of niet. Dat maakt iedereen even schuldig imo.

Ik heb de link bekeken van het fencing maar echt geen zin cq. tijd om dit in het Engels door te lezen, het is zo'n lap tekst! Iemand die even in een paar zinnen de essentie op kan schrijven hier?

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 09:17

quarterH schreef:
ik zie niks verkeerd in de filmpjes.
heeft iemand van jullie de moeite genomen naar zijn clinic opw estern experience te gaan kijken? en luisteren wat zijn theorie is?

ik vind het werkelijk waar schandelijk dat een stel penny's met een camera en montage-cursus dit soort ophef kunnen veroorzaken. ze maken de topsport kapot. eerst dressuur en nu is western aan de beurd?

en dan al die reacties hier van mensen die werkelijk geen idee hebben waar het over gaat en waar ze het over hebben maar wel de grootste schande spreken over een filmpje van 3 minuten....

ik wordt misselijk van deze onterechte stemmingsmakerij. craig heeft mijn steun!

Ten eerste denk ik dat jij enorm blind geworden bent voor dingen die als vanzelfsprekend worden gezien.....Mijn eerste reactie op de kritiek op de rollkur was ook dat het te overtrokken was. Maar als je goed gaat kijken en nadenken dan is het gewoon niet diervriendelijk en moet het ook op een andere manier kunnen. Net zoals het heel normaal was om springhengsten te laten toucheren, daar is men nu ook anders over gaan nadenken.
Zoals topsport zonder doping moet, moet topsport ook zonder dierenleed.
Het is gewoon een ommekeer in jezelf die je nu nog ongeloofwaardig vind omdat het al zolang normaal is.

En noem me geen Penny-meisje!....al zie ik dat aan de andere kant wel als een compliment met mijn 41 jaar.
Laatst bijgewerkt door manubres op 27-05-11 09:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 09:20

essiedepessie schreef:
Deze ruiter is niet de schrijver daarvan :)

Details details..

Je moet mijn zin lezen als "de schrijver van dat artikel heeft misschien zelf ook wel een andere rijmethode dan datgene wat hij beschrijft"

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 09:23

manubres schreef:
_/-\o_
Het wordt alleen wat lastig om te bepalen 'wat' dierenleed is, want ook dat is voor iedereen anders.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 09:27

Shanelle schreef:
manubres schreef:
_/-\o_
Het wordt alleen wat lastig om te bepalen 'wat' dierenleed is, want ook dat is voor iedereen anders.

Dan wordt het hoog tijd voor een niewe regels!.....zoals niet rukken aan de teugel, niet een paard tegen de muur tot stilstand laten komen en niet langer dan bijv. 3 rondjes spinnen.
Zo is het voor iedereen duidelijk toch?

essiedepessie

Re: Oproer op internet door trainingsfilmpjes Reining *video*

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 09:33

wordt lastig proeven rijden, als we nog maar 3 rondjes mogen spinnen...

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 09:33

gekvanfleur schreef:
quarterH schreef:
ik zie niks verkeerd in de filmpjes.
heeft iemand van jullie de moeite genomen naar zijn clinic opw estern experience te gaan kijken? en luisteren wat zijn theorie is?

ik vind het werkelijk waar schandelijk dat een stel penny's met een camera en montage-cursus dit soort ophef kunnen veroorzaken. ze maken de topsport kapot. eerst dressuur en nu is western aan de beurd?

en dan al die reacties hier van mensen die werkelijk geen idee hebben waar het over gaat en waar ze het over hebben maar wel de grootste schande spreken over een filmpje van 3 minuten....

ik wordt misselijk van deze onterechte stemmingsmakerij. craig heeft mijn steun!

Ik vind het al veelzegend genoeg dat de westernrijders hier op bokt het af proberen te zwakken...
Het gebeurt dus niet alleen in de topsport.
Je naam alleen al veraadt overigens ook geen objectiviteit. :+
Leg eens uit wat er hier niet mis gaat dan?

Ook ik ben hier als westernruiter aan het posten, en ik leg hier uit hoe ik ( en vele andere ruiters) mijn paard train, en dat is niet op de manier als in het filmpje. Ik probeer alleen te laten sine dat het er gelukkig niet overal zo aan toe gaat, omdat men hier opeens de hele westernsport verafschuwt.
Dus een beetje apart dat je er dus vanuit gaat dat omdat westernruiters er een André blik op werpen in dit topic, meteen iedereen zijn paard zo behandelt? Ik zou er bijna van beledigt worden :n

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 09:34

Als ik het goed bekijk denk ik niet dat hij 'zomaar' zit te rukken en plukken maar met het doel om de neus er wat uit te krijgen, die rollkur zal nl. in de wedstrijd geen punten opleveren lijkt me. Het geruk aan de stang werkt die rollkur juist nog meer in de hand, dan komt het paard helemaal achter de teugel. Door de lange scharen en de boog van de stang en door het geruk in de mond en daardoor extra druk achter de oren, daar breng je het hoofd alleen nog maar meer mee naar de borst.
Als pure dressuurruiter vind ik het toch heel jammer voor de westernsport dat deze tak nu zo negatief in beeld komt. Zo'n sufferd zet meteen de tendens voor de gehele tak van sport, terwijl zo'n filmpje meer over hem zegt dan over de gehele sport. Ook al begrijp ik uit de vorige posts dat het niet alleen door hem zo gedaan wordt. Zonde, zeker van de paarden. Gelukkig zullen er ook heel veel ruiters het niet op deze manier doen.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 09:37

[sarcasmemodus=aan]Wat erg nou toch dat de topsport kapot wordt gemaakt![/sarcasmemodus=uit]
Voor wat dit filmpje laat zien is geen excuus! Voor zover ik kan zien is er niets getruceerd aan de filmpjes, en is het geen momentopname van een toevalstreffer. Ik had al zo mijn twijfels bij bepaalde dingen bij reining, had zelf voor een appel en een ei een geblesseerd quarterhorse kunnen krijgen, op voorwaarde dat ie nooit meer reining zou doen... Mogen jullie raden hoe die geblesseerd was geraakt... ;)
Maar ja, het "ligt niet aan de sport", wel aan de eerzucht (geldzucht) van ruiters.

Opvallend is dat de andere ruiters niet verblikken of verblozen, die vinden wat er gebeurt blijkbaar normaal/acceptabel.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 09:38

Mousmous schreef:
Zo'n sufferd zet meteen de tendens voor de gehele tak van sport, terwijl zo'n filmpje meer over hem zegt dan over de gehele sport.

Vegeet niet, hij hoort bij de wereldtop he

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 09:40

En dat te bedenken dat als ik me paard zo 'ruk' in de mond verkoop, ik al lang met me kop in het zand ligt :')
Ik weet eigenlijk niet zo goed wat ik er nou van moet denken of zeggen, word er wat stil van.
het enige wat ik weet en daar ga ik met Mousmous mee,
mousmous schreef:
Als pure dressuurruiter vind ik het toch heel jammer voor de westernsport dat deze tak nu zo negatief in beeld komt. Zo'n sufferd zet meteen de tendens voor de gehele tak van sport, terwijl zo'n filmpje meer over hem zegt dan over de gehele sport. Ook al begrijp ik uit de vorige posts dat het niet alleen door hem zo gedaan wordt. Zonde, zeker van de paarden. Gelukkig zullen er ook heel veel ruiters het niet op deze manier doen.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 09:43

@ Cer

Dat bedoel ik. Hij zou beter moeten weten. Wat hij thuis doet wordt hij niet op afgerekend, wat hij op deze wedstrijd doet is schadelijk voor de hele sport. Buiten dat ik deze wijze van corrigeren niet goedkeur, ben ik er ook niet blind voor dat thuis tijdens de training best wel eens pittiger ingegrepen wordt. Dat zal niet alleen bij hem zijn, maar bij de meeste wedstrijdruiters, welke tak dan ook. Mijn paarden worden ook wel eens pittiger gecorrigeerd. Maar duidelijkheid naar het paard toe vind ik dan wel heel belangrijk. Deze wijze geeft de verkeerde reaktie en ik denk dat zo'n ruiter op dat nivo dat wel zou moeten weten.

tjoppie

essiedepessie schreef:

waarom?

Anoniem

NienSCHaap schreef:
En dat te bedenken dat als ik me paard zo 'ruk' in de mond verkoop, ik al lang met me kop in het zand ligt :')

Het wachten is nu op een "westernruiter" die je komt vertellen dat je paard dan stomweg niet "broke" is... :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 09:44

tjoppie schreef:
essiedepessie schreef:

waarom?

Omdat je in de proeven vier rondjes moet misschien?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 09:46

Sonja schreef:
NienSCHaap schreef:

Het wachten is nu op een "westernruiter" die je komt vertellen dat je paard dan stomweg niet "broke" is... :')

Ja, dat heb je met die recreanten :j