Arabische paarden zeer ernstig mishandeld in Luik *update 8*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 18:37

Ik geloof niet dat het een ongeluk geweest is zoals Bandida schetst wel denk ik dat het niet 1 persoon geweest is. In je eentje kan je niet 2 paarden zo toetakelen en nog een derde kreupel schoppen ook.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 18:39

Jammer dat de dader nog niet gevonden is, maar wat fijn dat beide paarden goed door de operatie zijn gekomen!

Laurahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 18:41

Muzefee schreef:
Ik denk als je hard genoeg ramt met iets of wat dat een halster geen bescherming bied. Maargoed, ik heb geen zin om over zoiets te speculeren, het is immers al erg genoeg.

Blijf er wel bij dat ik zeker geloof in (on)menselijk toedoen. :j

Helemaal mee eens hoor ;)
Ik ben alleen benieuwd naar hoe het precies gedaan is..

Dat maakt het allemaal natuurlijk niet minder erg, want het is al erg genoeg dat er zulke idioten hier op de wereld rondlopen en deze paarden hiervan het slachtoffer moeten zijn!

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 18:42

Muzefee schreef:
Maargoed, ik heb geen zin om over zoiets te speculeren, het is immers al erg genoeg.

Is ook zo, maar ik lees wel veel haat reacties ten opzichte van de dader, en wat mij betreft hoeft die er niet te zijn.
Het doet niets af aan de ernst, of het drama voor de eigenaars, maar zo lang er geen getuige opduikt of dader gevat is moet je in dit geval toch kritisch genoeg zijn, dit kan volgens mij ook zonder menselijk handelen.

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 18:43

Er is nog een extra stukje bij de laatste update geplaatst. Het betreft een vertaalde reactie van de eigenaresse op de vraag of het geen ongeluk zou kunnen zijn.

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 18:45

Citaat:
De chirurg kan de theorie dat het een ongeluk was niet uitsluiten, want er zijn hiervoor geen bewijzen. Maar in onze wei is er geen enkele plek waar een hoek is dat er voor zou zorgen dat ze deze letsels op zowel hoofd als borst kunnen hebben. Het is ook bizar dat dan beide paarden op dezelfde moment verwondingen hebben opgelopen. Er is geen schade aan onze afrastering en we hebben nergens sporen van bloed of haar gevonden. Twee paarden die zich in volle vaart verwonden, dat laat sporen na!

Zeker met deze info lijkt een ongeluk mij wel heel erg uitgesloten.

Wel onwijs fijn dat het met de paarden naar omstandigheden goed gaat.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 18:53

Citaat:
De chirurg kan de theorie dat het een ongeluk was niet uitsluiten, want er zijn hiervoor geen bewijzen. Maar in onze wei is er geen enkele plek waar een hoek is dat er voor zou zorgen dat ze deze letsels op zowel hoofd als borst kunnen hebben. Het is ook bizar dat dan beide paarden op dezelfde moment verwondingen hebben opgelopen. Er is geen schade aan onze afrastering en we hebben nergens sporen van bloed of haar gevonden. Twee paarden die zich in volle vaart verwonden, dat laat sporen na!

Hetzelfde moment dat vind ik niet raar voor paarden.
Dat je er nergens wat van vindt op de omheining dan weer wel. Voor zo'n hoofdwonde moeten ze wel in rengalop in de draad of tegen een boom gaan. Dat moet al een heel solide hek zijn om dan nog mooi recht te blijven.
Maar toch.. ik blijf twijfelen. Hopelijk vinden ze een getuige of zo. Als het geen ongeluk is, is het op zijn minst één gevaarlijke gek die los loopt, dat is geen leuke gedachte.

easygoing

Re: Arabische paarden zeer ernstig mishandeld in Luik *update 4*

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 18:56

Een goedgekeurde dekhengst zal toch niet met een zooitje merries samen in 1 wei staan.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 18:57

easygoing schreef:
Een goedgekeurde dekhengst zal toch niet met een zooitje merries samen in 1 wei staan.

Jawel hoor, 't is een netjes opgevoede, en de merrie in kwestie is niet onder 'zooitje' te schikken.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-11 18:58

Bandida, bij de merrie zaten er stukjes steen in haar schedel, dus dan zou ik toch eerder denken dat ze met iets hards op het hoofd geslagen is :j

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 19:05

Cayenne schreef:
Bandida, bij de merrie zaten er stukjes steen in haar schedel, dus dan zou ik toch eerder denken dat ze met iets hards op het hoofd geslagen is :j

Of ze heeft een heftige buiteling gemaakt na het ongeluk?
Ik wil niet zeggen dat het GEEN mens geweest is hoor. Dat de politie maar een grondig onderzoek doet van de zaak..
Wil alleen zeggen dat daar niet blind moet van uit gegaan worden, omdat het volgens mij ook zonder kan.

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 19:09

Bandida schreef:
easygoing schreef:

Jawel hoor, 't is een netjes opgevoede, en de merrie in kwestie is niet onder 'zooitje' te schikken.

Jeetje niet zo letterlijk *zucht*, onder een zooitje versta ik een groepje of kuddetje.
Maar hoe dan ook kan ik me echt niet indenken dat deze hengst zo tussen de merrie's liep maar goed dat kan ik mis hebben maar voorstellen kan ik het me gewoon niet.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 19:17

easygoing schreef:
onder een zooitje versta ik een groepje of kuddetje.

Ha..ok in Belgisch Nederlands komt dat heel anders over ;)

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 19:20

Bandida schreef:
easygoing schreef:
onder een zooitje versta ik een groepje of kuddetje.

Ha..ok in Belgisch Nederlands komt dat heel anders over ;)

Ahh oke, sorry dat ik zo geirriteerd deed. Ik doelde in geen geval op de kwaliteit van de merrie ;).

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 19:24

easygoing schreef:
Ahh oke, sorry dat ik zo geirriteerd deed.

No problem, best grappig zo'n taalverschillen :D

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 19:31

Bandida schreef:
easygoing schreef:
Ahh oke, sorry dat ik zo geirriteerd deed.

No problem, best grappig zo'n taalverschillen :D

Hhahaaa ja zeker.

vanessakusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 19:41

Ben benieuwd hoe de nederlandse verzekering hiermee om zo gaan. Echter zou je wel verwachten dat een goedgekeurde hengst wel verzekerd is. Maar omdat t belgie is ligt dat wellicht anders?!

Ik ga in ieder geval wat geld over maken! Ik vind dat de paarden de steun zeker kunnen gebruiken!

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 19:47

X__Trees schreef:
Vertaling:
De persoon die de paarden mishandelde in Dinant, België, is gearresteerd. Het betreft een 20 jarige man. De vereniging met 30 millioen vrienden heeft zich burgerlijke partij gesteld en is in beroep gegaan.
De verdachte zit opgesloten in Namen en riskeert een boete van 15 000 euro en 2 jaar cel.

PARDONNNN!???? Slechts 2 jaar cel, en 15000 euro????? Zeker wetende dat celstraffen onder de 3 jaar hier in België amper worden uitgevoerd!!! VRESELIJK. De dierenarts met die hormonen uit zwalm riskeert een boete van 82 000 euro?? Die heeft dan geeneens een paard pijn gedaan.

Het komt niet vaak voor, maar zelfs in Nederland was de maximumstraf dan nog hoger met 2 jaar of een geldboete van maximaal 18500 euro (Vernieling van een dier, art. 350 SR). Al scheelt het niet heel erg veel.

Overigens staat zo'n hechtenis of geldboete volgens mij nog compleet los van de schadevergoeding die de benadeelde kan vragen via de rechter als deze zich civiel partij stelt. Maar goed, eerst maar eens een verdachte oppakken en eerst en vooral hopen dat ze die paarden weer opgelapt krijgen..
Laatst bijgewerkt door Snadrem op 04-05-11 19:50, in het totaal 2 keer bewerkt

Obelix_Luna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 19:48

wat verschrikkelijk dat zoiets nog gebeurt...

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 19:50

Snadrem schreef:
X__Trees schreef:
Vertaling:
De persoon die de paarden mishandelde in Dinant, België, is gearresteerd. Het betreft een 20 jarige man. De vereniging met 30 millioen vrienden heeft zich burgerlijke partij gesteld en is in beroep gegaan.
De verdachte zit opgesloten in Namen en riskeert een boete van 15 000 euro en 2 jaar cel.

PARDONNNN!???? Slechts 2 jaar cel, en 15000 euro????? Zeker wetende dat celstraffen onder de 3 jaar hier in België amper worden uitgevoerd!!! VRESELIJK. De dierenarts met die hormonen uit zwalm riskeert een boete van 82 000 euro?? Die heeft dan geeneens een paard pijn gedaan.

Het komt niet vaak voor, maar zelfs in Nederland was de maximumstraf dan nog hoger met 2 jaar of een geldboete van maximaal 18500 euro (Vernieling van een dier, art. 350 SR). Al scheelt het niet heel erg veel.

Heb je dat verhaal van dat hondje niet gelezen ergens in dit topic of op nu.nl?
Meneer slaat hondje dood word opgepakt en gelik weer vrijgelaten :n

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 19:51

Bandida schreef:
Cayenne schreef:

Of ze heeft een heftige buiteling gemaakt na het ongeluk?
Ik wil niet zeggen dat het GEEN mens geweest is hoor. Dat de politie maar een grondig onderzoek doet van de zaak..
Wil alleen zeggen dat daar niet blind moet van uit gegaan worden, omdat het volgens mij ook zonder kan.

sorry maar ik zou niet weten hoe echt niet , bestaat niet , en dan ook nog twee nee kan echt niet.

Iloveshakira

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 19:53

:( |( :( Gruwelijk de mesen ik kan ze wel 8)7

Wie mishandelt er nu zo paarden ik zou hem wel eens onder handen willen nemen als ik hem tegenkom. ~~}>
Moet mijn nieuwe wurggreep van judo nog oefenen perfect testpersoon!!!!!!!!!!!!!!

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 20:04

easygoing schreef:
Heb je dat verhaal van dat hondje niet gelezen ergens in dit topic of op nu.nl?
Meneer slaat hondje dood word opgepakt en gelik weer vrijgelaten :n

Heb ik volgens mij niet gelezen. Of was dat van dat hondje die blij achter een jogger aan rende of zo?

Ik ben wat dat betreft blij dat ik geen rechter ben, dan moet je namelijk ook rekening houden met de belevingswereld van de verdachte en wat die allemaal wel niet heeft meegemaakt. De straf die ik hierboven noemde is ook een maximumstraf, dat betekent dus nog niet dat een dader ook daadwerkelijk twee jaar krijgt. Dat hangt allemaal samen met wat iemand in het verleden heeft gedaan etc.

Rechtspraak is wat dat betreft een heel moeilijk punt. Als je zo de foto's ziet en leest wat er mogelijk is gebeurd, dan kan ik de verwensingen hier heel goed begrijpen en zouden we misschien maar ergens een mooie boom moeten gaan uitzoeken voor zo'n figuur. Van de andere kant, wat nou als je hoort dat de dader al van kleins af aan is misbruikt door zijn vader en weet ik veel wat voor akelige levenservaringen heeft opgedaan? Ik zeg natuurlijk niet dat dit de manier is om daar mee om te gaan, maar er wordt in rechtspraak wel rekening mee gehouden. Daarom zijn die straffen altijd lager dan wij eigenlijk zouden willen.

Los van dat hele rechtspraak-systeem is dit gewoon smerig en laf en degene die hiervoor verantwoordelijk is dient er voor gestraft te worden.

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 20:06

karin444

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 20:29

Even nieuws van de paardjes

Ze maken het naar omstandigheden goed (vanmiddag dan) en de koliekverschijnselen van Pokupka zijn onder controle. Ze blijven 3 weken in Luik in de kliniek.

Wat het verhaal van de dierenarts betreft, aangezien er geen officieel bewijs is, mag hij zich niet uitlaten over hoe de wonden veroorzaakt zijn en hij vertelt dus het is of dit of dat, zonder een conclusie te mogen trekken. Ik heb de eigenaar gesproken en er is niks in de wei beschadigd, de paarden waren heel lief en gewend aan mensen plus een metalen weipaal is verdwenen, en een kajak kwam naar de wei en iemand ging de wei in. Dit zegt genoeg. Trouwens ik zie geen twee paarden dezelfde soort verwondingen hebben, aan het hoofd!, omdat ze op hol slaan. Dit fabeltje van dit komt doordat de paarden wild op hol sloegen is dus echt niet correct.

Ik hoop dat er nog meer mensen zijn die wat willen contribueren. Mocht men moeite hebben met intl. overschrijvingen dan mag dat op mijn rekening aangezien dit in overleg met de eigenaar is en dit mijn initiatief is omdat ik zulke verwondingen, door mensen aangedaan, echt te wreed voor woorden vind.

Het forum heeft mij gevraagd niet meer hier om een collecte te vragen dus zal dat hierbij niet meer doen. Doe ik dat wel dan wordt deze topic gesloten.