Dierenbescherming: 200.000 paarden verpieteren in Nederland

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Viootjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 16:47

Het is geen loze opmerking. Ik geef toch aan waarom ik er zo over denk? Dat jij het daar niet mee eens bent dat kan. Ik kan het me zelfs voorstellen. Maar als ik jouw reacties zo lees zou je zelf ook liever hebben dat je paard meer buiten loopt en vind je het eigenlijk niet zo'n onzin. Zoals ik ook al schreef kan ik me voorstellen dat je de juiste plek niet zomaar even gevonden hebt. Als je dus al een paard hebt zul je het dus even moeten doen met wat je wel hebt. Maar naar mijn mening zul je dat dan moeten zien als overbruggingsperiode en zul je er aan moeten werken om het zo snel mogelijk te verbeteren voor je paard. Maar dat zijn ook alle andere pensiongasten en ook de pensionhouder. Niet alleen jij.

Ik denk dan ook dat er wel gewerkt moet worden met een overbruggingsperiode. Je mag niet verwachten dat alles in 1 keer goed is. Dat gaat met stappen. Maar dan moet wel een keer een stap gezet worden.

Ik zeg ook niet dat jouw paard het heel slecht heeft. Maar ze verdient wel beter. waarom je ter jouw verdediging zegt dat paarden die altijd buiten lopen wellicht wel weer iets anders missen dat jij jouw paard wel geeft snap ik echt niet. Die paarden hebben niets met jouw paard te maken en die eigenaren niets met jou. Die eigenaren horen ook gewoon voor hun paarden te zorgen en ze te geven wat ze nodig hebben.[/quote]

Natuurlijk zou ik ook wel willen dat mijn paard vaker naar buiten kan in de winter want in de zomer gebeurd dit al. Ik kan echter niet naar iets overstappen wat er op dit moment niet is. Zodra de eerste stal in de buurt geopend wordt met het hele jaar fatsoenlijke en redelijk veilige weidegang ben ik de eerste die daar zou gaan staan.

De paarden zijn inderdaad mijn paarden niet en ik ben daarvan ook de eigenaar niet dat klopt. Het was meer om aan te geven dat mijn paard hetgoed heeft (op de 2,5 uur beweging in de winter na) en dat ik het er daarom niet mee eens ben dat ik geen paard zou kunnen houden.

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 16:48

Huertecilla schreef:
:)*

Het enige antwoord wat ik heb is dat de ruiterij massaal geen dierenliefhebber is. De uitzonderingen hébben het namelijk al voor elkeaar.

Waar slaat dat nou weer op!!!! (bijna) iedereen doet zn paard naar eer en geweten en zoals hij of zij denkt dat ie het goed doet... natuurlijk schort er wel eens wat aan en zouden ze wat langer naar buiten kunnen. Het paard van een vriendin van mij heeft een hekel aan in de paddock staan, dus die staat wat meer binnen... NOU EN! als dat beest daar dan gelukkig van wordt. Ik zou het ook niet willen, maar als me paard dat dan aangeeft...

mrs_ed

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 16:49

djuulsie schreef:
@Woods: ik zorg dat mijn paard met een vriendje staat waar hij lekker mee kan spelen... meestal staan ze zelfs met een stuk of 5!

Maar goed, dat was het punt niet... sorry!

nee, ik bedoelde niet perse jouw paddock (ik ken jouw situatie immers niet), maar verwees meer naar een aantal "paddocks" van stallen hier in de buurt. Hier staan ze ook 's zomers in, maar volgens de regels van de DB zou dat dan eventueel voldoen... dat bedoelde ik meer.

djuulsie

Re: Dierenbescherming: 200.000 paarden verpieteren in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 16:50

Ja, snap ik... daarom schreef ik ook dat dat het punt niet was ;)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 16:50

woods schreef:
In spanje zal gerust de ruimte zijn om je paarden zou te houden, maar hier is dat gewoon iets lastiger.

Dus???

Kunnen er minder paarden gehouden worden in NL :)*

NL is maar heel beperkt geschikt voor paarden, is klein én dichtbevolkt.

Toch heeft het de hoogste paarddichtheid van Europa....

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 16:52

Ik ga met sporter mee. Ik zie ook veel meer in gefaseerde, haalbare doelstellingen ipv de hele ruiterij op stang te jagen met zaken die niet direct haalbaar zijn.

Stalafmetingen en verbod op stands lijkt me een goede start.

In de toekomst is het wellicht haalbaar om een bepaald oppervlak per paard verplicht te stellen om bvb buitentijd te optimaliseren.

Fjorden007

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 16:52

Vastbinden aan het hoofd, zullen ze vast stands mee bedoelen.

Ben het er wel mee eens dat teveel paarden 24 uur per dag op stal staan, terwijl zo'n paard een kudde, vlucht dier is en dus zoveel mogelijk buiten gehouden moet worden om een paardwaardig bestaan te hebben.

Wij hebben er geen last van aangezien onze paarden 24/7 buiten staan, droge plekken te over hebben, in groepen staan en onbeperkt beschikken over ruwvoer en water.

Snap het wel, maar een diploma gaat wel heel ver!

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 16:53

djuulsie schreef:
Er zijn volgens mij maar heel weinig mensen die onbewust hun paard verwaarlozen... als je paard tot zn oren in de stront staat, lijkt het me heeeeeeeeeeel sterk dat iemand dan zegt: goh, ik wist niet dat ie in een schone stal moet.... dat soort mensen zouden ze moeten lynchen... maar die pak je hier ook niet mee...

Ligt eraan wat je onder verwaarlozen verstaat... ik vind 1 uurtje per dag de stal uit om te rijden ook verwaarlozen eerlijk gezegd, er zijn genoeg mensen die dat heel normaal vinden en zich er echt niet bewust van zijn, want iedereen doet dat bij hem/haar op stal/op de manege!

Ik verbaas me echt over de ophef hier op bokt, waarom!? We hebben toch het beste voor met alle paarden, ook die van anderen? Krijg wel degelijk het idee dat er mensen "nattigheid voelen"..
Zowel in mijn vorige woonplaats als waar ik nu woon (beide randstad) heb ik heel hard mijn best moeten doen om een stalling te vinden waar mijn paard een uitloop had of de hele dag buiten kon. Het is inderdaad met een lantaarntje zoeken hoor, ik heb een heleboel stallen gezien waar je paard gewoon niet buiten gezet werd, waar je met 40 paarden 1 paddockje moest delen om er een half uurtje in te mogen, en die stallen stonden gewoon vol met paarden van (schijnbaar) weldenkende mensen...

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 16:53

Naja toch heb ik een hoop paarden gezien in zuid spanje, die op een prachtig grote ruimte stonden, maar die er verschrikkelijk uitzagen. Dus alle ruimte wil ook niet alles zeggen.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 16:54

Ik zou blij zijn als er eindelijk eens wat regels zouden komen. Een dipoma... tsja... kom maar op. Maar dan hoop ik wel dat 'ze' zich voldoende in paarden verdiept hebben om zo'n diploma op te stellen (ik bedoel; 4 uur buiten???? Da's 20 uur!!!!!!! op stal!).

Hier in Zuid-Holland is het echt diep- en dieptriest gesteld met de meeste paarden. Eigenlijk zou je in deze provincie gewoon geen paarden moeten kunnen houden, of er moeten een aantal hit-actiefstallen op poten worden gezet.

HC stelt het wat radicaal, maar ik ben het wel met hem eens :j.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 16:54

djuulsie schreef:
blue_kim schreef:
Maar er zouden meer stallen mogen zijn die ook in de winter proberen om de paarden zo vaak mogelijk buiten te krijgen.

Helemaal mee eens....

Stallen willen het vaak wel maar je loopt vaak tegen een probleem:

1) de paarden lopen in de winter en regen de boel stuk dus dan heb je een probleem in de zomer.
2) vaak niet genoeg weiland om veel buiten te laten lopen. Plus vele willen er ook nog hooi van winnen.
3) steeds meer wielanden worden hele woonwijken dus geen plek meer.

Bij ons zou het op zich kunnen alleen verpesten we het dan voor de zomer. We hebben nu 6 paddocks die ook niet super groot zijn maar wel de ruimte bieden om je paard wat langer buiten te houden dan als je er maar 1 hebt. Plus de paddocks zijn zo opgezet dat je de draden er tussen kan weghalen en zo mee ruimte hebben.

Toen het 2 weken geleden zo verschrikkelijk koud was wa shet buiten ook niet fijn voor het paard. Ook de paddocks waren hard. ik ben blij dat ik een binnenbak heb kon daarin nog rijden/wandelen anders had ik echt wel een probleem.

Ik vind ook uit veiligheids oogpunt het ook fijn dat mijn paard toch wat binnen staat. Met de gekken op de weg heb ik geen zin in het risico dat Urban over de snelweg loopt of ergens anders. Ik ben op dat moment ook nog steeds verantwoordelijk. Vele denken dat ze er wel zijn met alleen een weiland.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 16:55

Lovely schreef:
En vanuit welk oogpunt moet ik dan redeneren? De eigenaar, de stalhouder of de gemeente ambtenaar? Alle drie zijn partij in deze gevallen.

Vanuit het oogpunt van je schoonmoeder mag ook, maar HOE denk je deze problematiek op te lossen?
Ik vraag je deze stelling louter en alleen op te lossen met het wezen paard in het achterhoofd (winstoogmerk pensionhouder of bouwplannen gemeente-ambtenaar mag je even terzijde leggen).

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 16:56

Al die dingen die dedierenbescherming zegt. Ja voor al die dingen ben ik wel voor (hoewel dat vastbinden is een eigenaardige). Maar ik ben er niet voor dat de dierenbescherming zich daar mee gaat bemoeien. Simpel omdat de dierenbescherming vrijwilligers heeft die na 10 dagen denken te weten wat jij doet.

De vragen uit een test hierboven zijn kort door de bocht, maar zo werken ze daar nu eenmaal. Tja en dat is niet okee.

Overigens wat voor diploma zeggen ze er niet bij. Ik heb een heel rits diploma's die verzorging voor paarden bevatten. Als straks elk diploma goed is, tja dan vind ik het prima. Maar als de dierenbescherming dadelijk een paar 100 euro gaat vragen voor een cursusje, examen en diploma... Tja daar word ik niet zo gelukkig van.

Overigens denk ik ook precies dat dat er mis is. Opleidingen zouden meer inhoud moeten krijgen over gedrag van paarden, daar komen we verder mee. Kijk dat zakelijke deel dat loopt wel merken we...

Overigens, ik leef in 't gooi. Mijn paard staat er, en ja die heeft vanmorgen gewoon 3 uurtjes op het land gestaan. Vanavond gaat ze er nog eens 3 uurtjes uit. Daar moet ik zelf me best voor doen, maar het kan. Maar niet altijd, mijn schat eet ijs en daardoor ook zand en bv strooizout... Ja dan moet ik er zelf bij blijven of iemand anders. Dus dan is het soms minder makkelijk. Maar ik denk dat de DB dan denkt dat ik mijn paard niet genoeg voer ofzo als ze dat doet...

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 16:57

Ireen_ schreef:
Ik verbaas me echt over de ophef hier op bokt, waarom!? We hebben toch het beste voor met alle paarden, ook die van anderen? Krijg wel degelijk het idee dat er mensen "nattigheid voelen"..

~~}>

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 16:58

Veulen84 schreef:
Maar niet altijd, mijn schat eet ijs en daardoor ook zand en bv strooizout... Ja dan moet ik er zelf bij blijven of iemand anders. Dus dan is het soms minder makkelijk. Maar ik denk dat de DB dan denkt dat ik mijn paard niet genoeg voer ofzo als ze dat doet...

Eet ze ook zand/ ijs wanneer ze buiten staat maar wel gewoon toegang heeft tot ruwvoer?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 16:59

Mandyke schreef:
Ireen_ schreef:

~~}>

Ik ben er ook bang voor... Ik heb nu maar 1 iemand iets zien posten die dat ruiterlijk toegaf... hetgeen een pluim verdient.
Men mekkert alleen, maar komt niet met waardige alternatieven.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 17:00

djuulsie schreef:
Huertecilla schreef:
Inderdaad.
Paarden horen in een sociale groep 24/7 buiten op geschikte ondergrond met een mogelijke beschutting tegen weer en wind.

paarden van tegenwoordig zijn niet gefokt om 24/7, 365 dagen per jaar buiten te staan. Daar hebben wij (de mens) ze veel te veel voor verwend... dus de statement dat dat de enige juiste manier is van een paard houden vind ik ook echt onzin... (ik zeg hier overigens niet dat het niet kan!!!)

Paarden die niet 24/7, 365 dagen per jaar buiten kunnen staan met schuilmogelijkheden zullen eerder een uitzondering zijn dan de regel.

Hier staan de paarden in de winter hele dagen buiten in de paddock met schuilstal en in de zomer 24/7 op het land. Ik zou mijn paard niet op een stal zetten waar meerdere uren per dag buitenstaan niet mogelijk is. Naast ons zit een stal waar paarden maar maximaal een half uur per dag in de paddock mogen. Echt te achterlijk voor woorden vind ik dat.
Laatst bijgewerkt door Meert op 14-12-10 17:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 17:01

blue_kim schreef:
Naja toch heb ik een hoop paarden gezien in zuid spanje, die op een prachtig grote ruimte stonden, maar die er verschrikkelijk uitzagen. Dus alle ruimte wil ook niet alles zeggen.

Dat klopt. Het gaat ook niet alleen om de buitenruimte. Maar ook om tijdige hoef en gebits verzorging, juiste voeding, medische zorg, mogelijkheid tot groepsgedrag etc. Het is niet alleen maar ruimte. Maar de ruimte om te bewegen is in Nederland over het algemeen wel het grootste probleem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 17:02

Ninx schreef:
Lovely schreef:
En vanuit welk oogpunt moet ik dan redeneren? De eigenaar, de stalhouder of de gemeente ambtenaar? Alle drie zijn partij in deze gevallen.

Vanuit het oogpunt van je schoonmoeder mag ook, maar HOE denk je deze problematiek op te lossen?
Ik vraag je deze stelling louter en alleen op te lossen met het wezen paard in het achterhoofd (winstoogmerk pensionhouder of bouwplannen gemeente-ambtenaar mag je even terzijde leggen).

Het maakt wel wat uit hoor, wie je bent en op welke plek je zit. Daardoor kan ik de bouwplannen van de gemeente ambtenaar niet terzijde leggen als die toevallig niet stroken met wat ik als pensionhouder met mijn grond, of omliggende grond wil doen. Je moet dit soort vraagstellingen altijd vanuit zoveel mogelijk invalshoeken bekijken als je er echt een antwoord op zoekt. Dat is stukken effectiever dan alleen maar vanuit het wezen paard en je eigen ultieme beperkte plaatje blijven kijken, want daar ligt de oplossing dus in elk geval niet.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 17:05

Lovely schreef:
Het maakt wel wat uit hoor, wie je bent en op welke plek je zit. Daardoor kan ik de bouwplannen van de gemeente ambtenaar niet terzijde leggen als die toevallig niet stroken met wat ik als pensionhouder met mijn grond, of omliggende grond wil doen. Je moet dit soort vraagstellingen altijd vanuit zoveel mogelijk invalshoeken bekijken als je er echt een antwoord op zoekt. Dat is stukken effectiever dan alleen maar vanuit het wezen paard en je eigen ultieme beperkte plaatje blijven kijken, want daar ligt de oplossing dus in elk geval niet.

Wanneer dit 'getuigschrift' ondersteund wordt door de overheid middels passende wetten en bevoegdheid om mensen aan te pakken die zich hier niet aan houden, zal die diezelfde overheid moeten voorzien in de randvoorwaarden om die wetten te kunnen naleven.
Als we uitgaan van dit 'ideale' plaatje.
Hoe zie jij dan voor je voor dat we de paardenwereld beter kunnen gaan reguleren?
Wellicht kun je een iets constructiever antwoord formuleren nu?

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 17:06

Malenka, Dat is zeker zo, maar ik vind de rest van de verzorging voor het paard net zo belangrijk, en vind het net zo goed verwaarlozing als daar niet aan voldaan wordt. en hc heeft zoveel kritiek en commentaar op de NL-se paardenhouderij, maar die in Spanje is in bepaalde gebieden niet veel beter. Dus vind het wel makkelijk dat hij maar zegt dat we hier geen paarden moeten houden...
Laatst bijgewerkt door blue_kim op 14-12-10 17:07, in het totaal 1 keer bewerkt

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 17:07

Er staat hier vlakbij een fjordje alleen in het weiland, dus zonder maatje. Sinds drie weken staat hij daar, ik zie hem vaak bij het hek staan. Hij heeft ook geen schuilstal of bomen, gewoon een kaal weitje.
Dat vind ik verpieteren van een paard.
Ik denk dat de meeste mensen (uitzonderingen altijd natuurlijk) goed voor hun paarden willen en kunnen zorgen.
Maar Nederland heeft veel paarden en het is overal aardig volgebouwd. Er is te weinig weiland in ons land om alle paarden in ons land 24/7 in een grazige wei te houden, compleet met schuilstal. Dus een combinatie van stal/paddock/weiland is dan toch goed.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 17:10

Een diploma??? Van de zotte, dan mogen ze iedereen met een huisdier wel op cursus sturen. Ook met honden, katten, knaagdieren en vogels gaat het vaak zat mis.
Strenger ingrijpen ben ik wel voorstander van, maar dat doen ze ook niet. Leuk, dergelijke dingen zeggen, maar kom maar eens met een serieuze melding van ernstige dierenmishandeling. De eigenaar krijgt waarschuwing na waarschuwing. Echt ingrijpen doen ze pas na een waarschuwing of 5 en dan nog veel te soft in mijn ogen!

mrs_ed

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 17:12

Dani_ schreef:
Ik zou blij zijn als er eindelijk eens wat regels zouden komen. Een dipoma... tsja... kom maar op. Maar dan hoop ik wel dat 'ze' zich voldoende in paarden verdiept hebben om zo'n diploma op te stellen (ik bedoel; 4 uur buiten???? Da's 20 uur!!!!!!! op stal!).

Hier in Zuid-Holland is het echt diep- en dieptriest gesteld met de meeste paarden. Eigenlijk zou je in deze provincie gewoon geen paarden moeten kunnen houden, of er moeten een aantal hit-actiefstallen op poten worden gezet.

HC stelt het wat radicaal, maar ik ben het wel met hem eens :j.

Dat geeft niks, soms helpt het om flink aan een boom te schudden, je weet alleen nooit precies wat er dan uitvalt :P
(@HC: is grapje, niks persoonlijks)

Maar je moet niet de werkelijkheid uit het oog verliezen. Feit is dat de paarden er zijn, en dat de wens van mensen om paarden er te houden is. Het lijkt mij prima om beperkingen te stellen en te streven naar de ideale situatie. Mijn mening is dat je met stroop meer vliegen vangt dan met azijn. Ofwel: begin met beperkte regelgeving en voer dit langzamerhand op.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 17:13

blue_kim schreef:
Malenka, Dat is zeker zo, maar ik vind de rest van de verzorging voor het paard net zo belangrijk, en vind het net zo goed verwaarlozing als daar niet aan voldaan wordt. en hc heeft zoveel kritiek en commentaar op de NL-se paardenhouderij, maar die in Spanje is in bepaalde gebieden niet veel beter. Dus vind het wel makkelijk dat hij maar zegt dat we hier geen paarden moeten houden...

Dus omdat er in verweggistan vrouwen verkracht worden hoeft dat in NL niet bestraft te worden?

Vingewrwijzen naar Spanje is totaal geen criterium.

Ik heb 35 jaar geleden alweer besloten in NL geen paard te houden omdat ik niet de paardgerichte mogelijkheden had.

Waarom is er zoveel weerstand tegen minimumeisen?
Een paardenliefhebber streeft het óptimum na :)*

´Ja maar,....´ is nee want.
Waar geen wil is, is geen weg.
Daar hoort een verbod.