Drukte in slachthuizen door grote crisis in paardenwereld

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LeenC

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 16:31

bijdehandje1 schreef:
MarcoBorsato schreef:

Maar recreatieruiters zullen toch sowieso niet zo snel een sportgefokt paard kopen?

Je wilt ze toch de kost niet geven. B-ruiters op een supersportgefokt paard, die zijn er genoeg, toch?
Ik vind tot en met zeg maar, M/Z-nivo nog redelijk recreatief.

Ik bedoelde recreatief in de letterlijke zin van het woord. Misschien niet duidelijk genoeg geweest: niet competititief dus. En dat zijn er een hele hoop: mensen die een paard hebben als gezelschapsdier of gewoon om thuis mee te rijden / lessen of te gaan wandelen. Zij hebben al dat bloed gekweekt materiaal niet nodig, in tegendeel.

@lieveli: Idd, maar wat moeten ze nog kopen als het 'gewone' kweken verboden wordt, zoals hier sommigen voorstellen? Dan blijven alleen de 'sport'paarden over. Geef mij maar een sober gefokte Selle Français ipv een doorgekweekte, gek-in-de-kop-zijnde BWP'er. Heb al veel meer plezier gehad op hun rug. Daar zitten ook mooie stambomen tussen, maar naar mijn gevoel is de fokkerij in Frankrijk toch heel anders ingesteld dan in België/ Nederland/ Duitsland. Ze hebben meer het motto: Maak een aantal recreanten blij met een goed paardje ipv je hele leven lang veel geld te investeren om 'misschien' 'ooit' die crack te kweken en ondertussen een hoop 'ellendelingen' geproduceerd te hebben als 'nevenwerking'. Enkel via stamboek kweken kan dus wel, maar dan moet er misschien toch even een mentaliteitswijziging komen ook, meer de Fransen achterna, zeg maar. Het hele plaatje wordt daarmee wel duurder, dus wederom alleen de rijkste die nog een paard zullen kunnen betalen? Weet wel dat paarden sowieso duur zijn (heb net nog een koliekoperatie betaald, dus moet je mij niet vertellen), maar met het verschil tussen €2000 voor een normaal, goed recreatiepaardje en €10000 kan een gewone recreant wel een paar jaartjes onderhoud en huisvesting betalen.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 17:56

LiNdA1986 schreef:
1Boefje schreef:
Ik mag hoop dat jullie allemaal vegetarier zijn?
Vind het nog altijd vreselijk dat mensen schande spreken van paarden naar de slacht maar zelf vanavond een stukkie vlees op hun bord leggen. Kijk er vanavond eens even goed naar en zie dan het dier voor je!
Liever een stukje paard op mijn bord wat vrij heeft rondgelopen dan die kip die zijn hele leven in een hokkie gepropt zit...........
Ik mag hopen dat er mensen zijn die het hier mee eens zijn!
Maar dat is een persoonlijke noot die ik even kwijt moet.

Met deze zin ben ik het volledig eens!

Ik ook! :j

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 18:19

Rationeel ben ik het er mee eens....
Maar als er iemand een paardenbiefstuk op m'n bord legt, krijg ik het toch niet door m'n keel :o

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 19:14

1Boefje schreef:
Ik mag hoop dat jullie allemaal vegetarier zijn?
Vind het nog altijd vreselijk dat mensen schande spreken van paarden naar de slacht maar zelf vanavond een stukkie vlees op hun bord leggen. Kijk er vanavond eens even goed naar en zie dan het dier voor je!
Liever een stukje paard op mijn bord wat vrij heeft rondgelopen dan die kip die zijn hele leven in een hokkie gepropt zit...........
Ik mag hopen dat er mensen zijn die het hier mee eens zijn!
Maar dat is een persoonlijke noot die ik even kwijt moet.

De kip die ik eet zijn vooral haantjes die hier los rondlopen en ook wel een vrolijk leventje gehad hebben, totdat ze echt ruzie beginnen maken met elkaar :P
Ik eet ook geen paard (of hond of kat)..
Denk dat koeien het meestal nog wel goed hebben nee? In een kudde op de wei of een grote stal waar ze los kunnen lopen?
Kheb geen probleem met dieren slachten voor ons voedsel, tis vooral de manier waarop het soms nog gebeurt of waarop ze gehouden worden :(

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 19:28

MariisLovesz schreef:
Dat lijkt mij ook afschuwelijk. Maar ik snap dan ook niet dat je niet even kunt wachten totdat je paard wel wordt verkocht. Desnoods zet je het op een weiland neer en rijd je er minder op. Maar ik zal wel weer te makkelijk denken.

het ligt er natuurlijk aan hoe erg je opeens in geldnood zit...ik zou als ik alleen tijdgebrek heb een oplossing zoeken, iemand die komt helpen, idd de wei op (al ben ik daar sowieso voorstander van)
al zal ik niet snel in tijdnood zitten, hooguit soms een dagje....

zou het geldnood zijn dan zou ik er alles aan proberen te doen, ga zelf op het minimale en zou idd zoeken voor eventueel wat goedkopers... indien er echte nood zit zou ik kijken of er 1 of meer mensen mn paard willen huren voor enkele dagen in de week...of zou idd op zn minst hem zo lang mogelijk proberen te houden... echter kan me voorstellen dat je plots echt in nood komt en zelf geen brood meer kan kopen met paard...oke dan snap ik ook als je geen oplossing vind zoals een leaser dat het erg lastig voor je word en je hem indien hij niet snel verkocht word idd weg moet doen naar de slacht..al zou ik NOOIT kunnen kiezen voor t laatste...

Maar volgensmij word er al een hele lange tijd geroepen dat de paardenmakt inzakt en paarden niet verkocht worden

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 21:27

AlexandraM schreef:
Maar volgensmij word er al een hele lange tijd geroepen dat de paardenmakt inzakt en paarden niet verkocht worden

Volgens mij zeiden ze dat idd vorig jaar ook al :7

Pascha

Re: Drukte in slachthuizen door grote crisis in paardenwereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 22:36

e Sectorraad Paarden (SRP), collectieve belangenbehartiger voor de georganiseerde paardenhouderij, constateert een groeiende activiteit in de paardensector. Dit in tegenstelling tot eerdere berichtgeving in diverse media.

Vereniging Sportpaardenhandelaren Nederland (VSN) heeft de afgelopen maanden te maken gehad met een toename van afzet van paarden, onder andere naar het buitenland. Voorzitter Daan Nanning: “Een stagnatie in de afzet is ons niet onbekend, daar hebben we mee te maken gehad. Juist de laatste maanden trekt de afzet weer aan.” Nanning en zijn collega handelaren zijn van mening dat, onder andere door het toenemende gebruik van het medium internet, de particuliere verkoop van paarden verder toeneemt. “Het wordt steeds makkelijker voor particulieren om een paard te kopen. Essentieel bij de aankoop van een paard is goede voorlichting door een professionele verkoper.“

Directeur van de KNHS (Koninklijke Nederlandse Hippische Sportbond) John Bierling constateert nog altijd groei van het aantal leden dat zich aansluit bij de sportbond. “Wij hebben op dit moment te maken met toename van het aantal recreanten dat zich aansluit bij de KNHS. Ook het aantal wedstrijdstarts blijft stijgen” aldus Bierling.

Volgens het KWPN (Koninklijk Warmbloed Paardenstamboek Nederland) blijft er vraag naar kwaliteitspaarden. De goede prijzen die betaald worden op de verschillende veilingen getuigen daarvan. KWPN-directeur Johan Knaap: “Het KWPN-paard is gefokt voor topsport en boekt internationale successen. Daarmee is het een gewild exportproduct. Begin dit jaar werden drie springpaarden voor astronomische bedragen verkocht en ook dit jaar lijken de veilingen goede resultaten te boeken. Nu de euro ten opzichte van de dollar wat is gezakt zou je kunnen verwachten dat vanuit de met dollar betalende landen wat meer vraag komt. Onze samenwerking met onder meer Rusland en China begint zijn vruchten af te werpen. Het zal wel even duren voordat de handel weer zo floreert als een paar jaar geleden, maar voor correct opgeleide paarden is de afzetmarkt behoorlijk goed. Met name in het onderste segment is de handel moeilijk. Kwaliteit is dus het sleutelwoord.”
Het grootste paardenstamboek van Nederland merkt een lichte terugloop in het aantal dekkingen. “Dit is het gevolg van strengere selectie door fokkers, niet meer iedere merrie wordt gedekt” aldus Johan Knaap. “Strengere selectie leidt op termijn tot hogere kwaliteit.”

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 23:43

Ik heb er niet zoveel moeite mee, met het hele verhaal, eigenlijk.
Verstandige fokkers laten de wat minder getalenteerde merries leeg, de prijzen voor gangbare gebruikspaarden worden weer genormaliseerd. Plus dat het onderste segment van de markt wordt afgevoerd.
Niemand zit te wachten op slechte paarden waar allerlei zaken aan mankeren, maar die waren een paar jaar geleden blijkbaar nog geld waard, en er werd nog mee gefokt ook, of nee laat dat fokken maar weg, vermeerderd is een beter woord.
Iedereen weet toch wel, dat je bij de slager vaak nog geen 200 euro krijgt en een paard dat nog jaren mee kan, goed bereden kan worden en eerlijk is, zelfs voor duizend euro meer nog prima verkocht kan worden.
Kopers zijn wel voorzichtiger geworden merk ik, als er iets aan mankeert gaan ze niet over tot aankoop om zich in te dekken tegen hoge dierenartsenrekeningen.

Maar wie zijn nu eigenlijk de aanstichters tot de iets grotere drukte in slachthuizen, dat zijn toch de mensen die voor de grap wel een veulen willen fokken, afstamming en ras doen er niet toe.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 02:13

Maar dat is toch logisch? Wie wil er nu een paard met gebreken. Ik iig niet, schoonheidsfoutjes okee, maar gebreken komen er niet in. Maar dat is ieder voor zich denk ik.

Verder ben ik niet vegetarisch, om te reageren op iemand opmerking, maar paardenvlees eet ik uit principe niet, haha. De rest van het vlees mag mij goed smaken, maar ik sta dan ook niet raar tegenover slachten!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 08:48

Chaos schreef:
Maar dat is toch logisch? Wie wil er nu een paard met gebreken.

Lijkt logisch, maar het is wel algemeen geaccepteerd dat ´sportpaarde´ geestijke kreukels zijn. Dat is een knap serieus gebrek doch het lijkt als een goede eigenschap te worden gezien 8)7
Idem de belachelijke gevoeligheid voor blessures.

Al met al is het énige ongewenste aan het hele verhaal dat er minder met zomaar paarden gefokt wordt; op die manier komen er minder sound gezonde paarden die gewoon kunnen wat een normaal paard behoort te kunnen en daarbij zonder speciale gebruiksaanwijzing 30 jaar oud worden. Dat is een kwaliteitspaard.

De hier denegrerend vermelde boerenknol is een kwaliteitspáárd. Het ´sportpaard´ een uitvoering die meer zwakker is dan de een geselecteerde prestatie hoger is.

Het promoten door de sector van het streven naar een prestatiepaard leidt in de praktijk tot een hoge omoopsnelheid omdat de meerderheid van de kopers een simpelweg ongeschikt paard koopt en beter een veel evenwichtiger modaal paard had kunnen kopen wat niet meer ´potentie´ heeft dan zijzelf en ook geen hogere eisen stelt dan zij aan vaardigheden hebben.

Get real!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 08:54

bijdehandje1 schreef:
Maar wie zijn nu eigenlijk de aanstichters tot de iets grotere drukte in slachthuizen, dat zijn toch de mensen die voor de grap wel een veulen willen fokken, afstamming en ras doen er niet toe.

Is dat zo of denk jij dat?

Het fokken van ´kwaliteit´ door veredelen heeft een groter perentage uitval dan voortgang in de richting van het doel.
Die uitval zijn de sportpaarden die door gestelijke en lichamelijke zwakte een ´gebrek´ ontwikkelen en voor ze 15 zijn al wegens ´ongeschikt´ afgemaakt worden.
Hoe groot is het % zogenaamde kwaliteitgefokte paarden wat >20 wordt?
De rest gaat voortijdig naar de slacht :)*
Dat % moet schrikbarend zijn.

Oh, en verkijk je niet op het aantal paarden wat bij ´kwaliteit´sfokkers vandaan geruimd wordt.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 09:06

Huertecilla schreef:
Chaos schreef:
Maar dat is toch logisch? Wie wil er nu een paard met gebreken.

Lijkt logisch, maar het is wel algemeen geaccepteerd dat ´sportpaarde´ geestijke kreukels zijn. Dat is een knap serieus gebrek doch het lijkt als een goede eigenschap te worden gezien 8)7
Idem de belachelijke gevoeligheid voor blessures.

Al met al is het énige ongewenste aan het hele verhaal dat er minder met zomaar paarden gefokt wordt; op die manier komen er minder sound gezonde paarden die gewoon kunnen wat een normaal paard behoort te kunnen en daarbij zonder speciale gebruiksaanwijzing 30 jaar oud worden. Dat is een kwaliteitspaard.

De hier denegrerend vermelde boerenknol is een kwaliteitspáárd. Het ´sportpaard´ een uitvoering die meer zwakker is dan de een geselecteerde prestatie hoger is.

Het promoten door de sector van het streven naar een prestatiepaard leidt in de praktijk tot een hoge omoopsnelheid omdat de meerderheid van de kopers een simpelweg ongeschikt paard koopt en beter een veel evenwichtiger modaal paard had kunnen kopen wat niet meer ´potentie´ heeft dan zijzelf en ook geen hogere eisen stelt dan zij aan vaardigheden hebben.

Get real!

Je moet niet overdrijven/generaliseren.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 09:09

Een vuilnisbakkenhond wordt ook vele malen ouder dan een rashond ;)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 09:14

Maar betekent dat, dat alle rashonden geestelijk in de kreukels liggen?

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 09:16

goed topic haha.

de echte paarden mensen doen hun paard niet zomaar weg maar kom je in crisis dan moet iedereen kiezenvoor gezin en zich zelf.
paarden zijn duur en niet iedereen kan ditbetalen.
om ze dan maar in ernstig goedkoop weitje te zetten als ze al die jaren ervoor met 3 dekens op stal stonden vind ik ook geen wijs besluit, dan misschien liever de slager...

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 10:21

Moeni11 schreef:
Als ik op marktplaats kijk, en dan kijk ik alleen naar sportgefokte paarden. Valt het mij op dat er veel te veel kleintjes zijn.

joyce B schreef:
Voor mij geen probleem ;)
Wat noem je te klein? Tussen de 1,60 en 1,65? Als ze in de E-pony maat vallen zijn het vaak weer gewilde sportpaardjes voor tieners.
Ponymaat, paardenbewegingen! Prijs is dan gelukkig wel aantrekkelijker dan wanneer ze 1,70+ zijn...

Moeni11 schreef:
Heb jij mazzel ;)

Maar de gemiddelde nederlander wordt steeds groter en daarmee is het wel een probleem.

Als ze wat meer massa zouden fokken, scheelt dat ook wel. Je kunt een paard van 175 rijden dat heel tenger en hoogbenig is gebouwd (zijn meestal ook niet de sterkte paarden) of je koopt een kleiner paard dat ronder gebouwd is en langer geribd en het resultaat als je er op zit kan hetzelfde zijn, al lijkt dat langbenige paard meestal wel wat chiquer :P

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 10:27

JessAndHope schreef:
MariisLovesz schreef:
Dat lijkt mij ook afschuwelijk. Maar ik snap dan ook niet dat je niet even kunt wachten totdat je paard wel wordt verkocht. Desnoods zet je het op een weiland neer en rijd je er minder op. Maar ik zal wel weer te makkelijk denken.

Mee eens. Mijn paard staat gestald voor 50 euro per maand.... lijkt me stug dat je dát niet kan missen voor het beessie waar je zo ontzettend veel van houd...

Tja, dan heb jij gruwelijk veel geluk! Mensen met paarden aan huis zijn over het algemeen al meer kwijt per maand, in elk geval in de winter. En stalling inclusief strooisel en ruwvoer vind je zelden tot nooit voor zo'n prijs. Zelfs weidegang in de winter zal je niet makkelijk vinden voor zo;n prijs. ook niet in het Noorden van het land.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 10:50

JessAndHope schreef:
MariisLovesz schreef:

Mee eens. Mijn paard staat gestald voor 50 euro per maand.... lijkt me stug dat je dát niet kan missen voor het beessie waar je zo ontzettend veel van houd...

Die 50,- kunnen mensen die echt in de shit komen inderdaad misschien niet meer missen. Maar misschien ook wel. Maar wat als paardlief ineens een DA nodig heeft? Mensen die paardlief van pension moeten verhuizen naar weitje omdat ze stalling niet meer kunnen betalen... denk je dat die wel duizend(en) euro's op de bank hebben voor als het eens helemaal mis gaat?

En als je dat niet hebt is het veel eerlijker om dier te verkopen.

In mijn naaste omgeving staat er zo eentje. Haflinger, geen rugbespiering, geen kontbespiering, mager, diarree, ene heup steekt letterlijk 3 cm hoger omhoog dan de andere heup. Meerdere mensen zeggen tegen eigenaresse: doe er iets aan! laat osteopaat komen, geef meer te eten!
Reaktie eigenaresse: ik ben 18, minimumloon, zit nog op school, kan het niet betalen. Paard is niet schraal, 'paard is gewoon zo'.

Nou, schiet mij maar lek, maar in zo'n geval: verkoop het dier in hemelsnaam!!

Houden van is niet te allen tijde maar krampachtig vasthouden, houden van is in vele gevallen juist loslaten!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 11:19

sarabande schreef:
Boefff schreef:
Jemig wat is dat nou weer voor antwoord?
Ik denk dat ze bedoelt als iemand haar/zijn paard moet verkopen voor de crisis?Ik ben het er eigenlijk wel mee eens zou zelf mijn paard ook eerder weggeven,aan een bekende dan naar de slager brengen

Zit die bekende te wachten op dat paard, kan die dat onderhouden????

Regel is bij ALLE dieren NOOIT weggeven. Als mensen de aankoopsom al niet hebben hoe moeten ze dan instaan voor het welzijn van dat dier.

Dan ga je ervan uit dat je het weggeeft aan mensen die niet kunnen kopen. Maar je hebt ook mensen die nu niet willen kopen

Als ik nu een gezond paard kan krijgen, evt. in bruikleen voor een bepaalde periode, of onbepaalde tijd, dan zou ik die wel accepteren. Dan heb ik hopelijk weer wat leuks te rijden voor een poosje.
Ik ga nu echter niet een paard erbij kopen. Heb geen zin om nu mijn spaargeld op te maken voor een paard, houdt dat nu liever achter de hand voor onvoorziene omstandigheden. Ik heb de paarden aan huis staan en de verzorgingskosten en onderhoudskosten zijn prima op te brengen.

Heb nu 2 paarden staan die beiden niet geschikt meer zijn voor de sport. Die verkoop ik niet, en geef ik ook niet weg aan een vreemde (uitlenen aan een bekende als grasmaaier zou misschien nog een optie zijn). Als ze definitief weg gaan, is dat voor de slacht of laat ik ze inslapen. Die verantwoordelijkheid heb ik mijzelf opgelegd.
Maar ik zit dus niet te wachten op andermans kneusjes... Er staan er hier genoeg!

Nee, laat die mensen maar zelf hun verantwoordelijkheid nemen voor hun kneusjes en als ze echt slecht zijn, is "opruimen" wat onpersoonlijk klinkt, toch wel de beste oplossing voor alle paarden. Die paarden hoeven niet de handel in en er komt weer plaats vrij komt voor de gezonde paarden die nu om financiële redenen een nieuwe plek moeten krijgen...

meredith

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 13:19

ik hoop dat ik hiermee niemand persoonlijk beledigd, maar is dit voor mij een goed voorbeeld waarom het vol zit in de slachthuizen

advertentie op internet gevonden( 1 van de ????)
Een ontzettend lieve 5jarige merrie met papieren. Mooie bewegingen met lange benen, zeker de motivatie om veel te leren en fijn mee te werken.
Valenc staat nu in een gemengde kudden, maakt graag vriendjes met nieuwe paardjes en is een echte knuffelkont.
In verband met teveel paarden zoeken we een plekje bij een nieuw baasje die haar kan bieden wat ze verdient: weidegang, paardenvriendjes, tijd, aandacht en veel geduld.

Braaf in de omgang, maar door gebrek aan vroegere opvoeding, en aparte karakter, kan het nog wat botsen. Beleerd onder het zadel, maar om haar fijn aan het lopen te krijgen, heb je geduld, begrip en een sterke basis nodig.
Bereid om een hoop te leren, maar ze heeft wel een baasje nodig die haar stabiliteit en veel tijd kan geven.

Vader: Remiro
Mvader: onbekend

We zoeken dus iemand die echt veel tijd en aandacht aan haar besteed, een hoop geduld heeft en echt vriendjes met haar wilt worden.
Ook zoeken we iemand met zéker een hoop rijervaring, omdat dit zeker nodig is bij haar.

Het is echt een super lief dier, die je met geen mogelijkheid pijn zou willen doen op welke manier dan ook.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 13:27

meredith schreef:
ik hoop dat ik hiermee niemand persoonlijk beledigd, maar is dit voor mij een goed voorbeeld waarom het vol zit in de slachthuizen

En wil je ook uitleggen waaróm jij dat zo vindt? Ikke niet begrijp namelijk :o? ;)

meredith

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 13:28

dit zou iedereen moeten bezitten voor dat hij of zij een paard aan gaan schaffen

Paard aanschaffen
Wilt u een pony of paard aanschaffen? Verzeker uzelf er dan van dat u genoeg tijd, geld, energie en ruimte heeft om goed voor het dier te zorgen.

Enkele tips als u een paard wilt aanschaffen:
Denk bij de keuze voor een paard of pony aan uw lengte en gewicht
Koopt u een paard of pony voor een kind? Besef u dan dat kinderen over een paar jaar misschien wel te groot zijn voor het dier
Realiseer u dat het welzijn van het paard valt of staat met de mogelijkheid tot contact met andere paarden. Als daar thuis geen mogelijkheid toe is, kijk dan of het dier gestald kan worden in een manege waar paarden in groepsverband gehuisvest worden
Bedenk dat het paard naast contact met andere paarden, ook iedere dag minimaal 2-3 uur per dag aandacht van u nodig heeft. Dus ook bij slecht weer, in weekenden en in vakanties
Beginnende ruiters kunnen het beste kiezen voor een betrouwbare, ervaren merrie, ouder dan 5 jaar. Hengsten zijn niet geschikt voor beginners
Laat u goed informeren over de verschillende paardenrassen voordat u een paard gaat aanschaffen. Sommige rassen zijn meer geschikt voor dressuur, andere zijn eerder trekpaarden of recreatiepaarden
Informeer naar het karakter van het paard. Een grote, zware koudbloed is vaak een stuk rustiger dan een slanke, temperamentvolle half- of volbloed
Laat het paard keuren (door de dierenarts) voordat u een paard gaat aanschaffen
Let op of de identificatie (stamboom et cetera) in orde is en of de koopovereenkomst duidelijk is
Kosten
Een paard of pony brengt veel kosten met zich mee:

De aanschafkosten. Die zijn afhankelijk van het soort paard dat u gaat aanschaffen. Een kleine pony kost veel minder dan een ervaren sportpaard
Kosten voor halsters, zadel, hoofdstel, dekens, poetsspullen, et cetera
Moet het paard vaak vervoerd worden, dan moet u wellicht een trailer kopen
Kunt u het paard niet thuis huisvesten, dan zijn er kosten voor de stalling. Deze variëren van Є 100,- tot Є 500,- per maand, afhankelijk van de diensten die geleverd worden door de pensionstal of manege
Aan voeding bent u rond de Є 45,- per maand kwijt voor een kleine pony die altijd in de wei staat. Reken bij een sportpaard op Є 250,- per maand
Een paard moet zeker eens in de twee maanden ontwormd worden, wat Є 8,- tot Є 24,- per keer kost
Vaccinaties kosten rond de Є 30,- tot Є 60,- per jaar
Aan hoefverzorging bent u – afhankelijk van de grootte en zwaarte van het paard – elke 6-8 weken Є 50,- tot Є 150,- kwijt
Het verzorgen van het gebit van een paard zal u gemiddeld rond de Є 150,- tot Є 200,- per jaar kosten
Paardrijlessen kosten gemiddeld Є 15,- (groepsles) tot Є 40,- (privéles) per keer
Onvoorziene kosten: een paard kan een ongeluk krijgen of veroorzaken of ziek worden. De dierenartsrekening kan daarbij enorm oplopen; een ziekenhuisopname kost algauw zo’n Є 1500,-
Een pony of paard aanschaffen is dus een dure grap. Al eens overwogen om een paard te ‘leasen’ of het paard van iemand anders bij te rijden? Wilt u een pony of paard aanschaffen voor een kind, laat het dan eerst een tijd ‘oefenen’ met een verzorgpaard op een manege.

meredith

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 13:32

een mooie handleiding voor mensen die net als bij kinderen "nemen" en ze niet kunnen onderhouden of spijt krijgen dumpen bij de slacht of ze begraven in de tuin(baby,s)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 13:44

meredith schreef:
De aanschafkosten. Die zijn afhankelijk van het soort paard dat u gaat aanschaffen. Een kleine pony kost veel minder dan een ervaren sportpaard

Echter is het belangrijk dat U een paard koopt die geschikt is zodat de hobby leuk is en blijft. zeer beperkt butge, bezuinigen op aankoop én overmoedigheid zijn grote en vaak dure valkuilen ;)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 14:20

Marigold schreef:
@ Rianneke, ja de grote velden wel, om kuil en gras af te halen
maar een bunder pakken van het geheel, en dat verdelen in kleinere weides en verhuren als paardenwietjes levert volgens mij naar verhouding meer op.
dan kunnen ze winst halen uit die bunder, en de rest voor voerwinning gebruiken.

Moeten die weides wel geschikt zijn om het hele jaar weidegang voor paarden aan te bieden, en dat is in heel veel gebieden niet het geval... Of je moet als boer denken: dat is hun probleem, dan zetten ze hun dier in de winter maar op een andere stal of lopen ze de boel maar stuk en staan ze in de winter in de dikke blub...

Las ergens over dat het dan allemaal goedkoper moet...
Pensionstalling er op na houden is in de meeste gevallen geen vetpot.
Hopen dat het allemaal nog veel goedkoper kan is niet reëel. Al zullen er vast bedrijven zijn die in het kader van de recessie en om klanten te winnen of te houden hun prijzen iets laten zakken. Maar als hun marge te klein is, zullen ze dat niet heel lang vol kunnen houden, zonder hun eigen bedrijf kapot te maken.

Voer van eigen land wordt al steeds duurder door kosten van het loonwerk, dus voer inkopen wordt ook duurder. materiaal wordt steeds duurder, brandstofprijzen, loonkosten...
paarden houden is gewoon niet goedkoop. En als mensen hun banen verliezen en zeer sterk in inkomen achteruitgaan, dan moet er wat gebeuren... Een paard wegdoen, zelfs weggeven, scheelt al snel enkele honderden euro's per maand. Daar kun je met je gezin een maand van eten. Snellere besparing kun je bijna niet krijgen (doet me denken aan een aflevering van "Een dubbeltje op zijn kant" van 1 van de vorige seizoenen... Dikke schulden, maar wel 2 of 3 paarden in pension...)

De kosten voor je eigen huisvesting kun je moeilijker snel omlaag krijgen...