bijdehandje1 schreef:MarcoBorsato schreef:
Maar recreatieruiters zullen toch sowieso niet zo snel een sportgefokt paard kopen?
Je wilt ze toch de kost niet geven. B-ruiters op een supersportgefokt paard, die zijn er genoeg, toch?
Ik vind tot en met zeg maar, M/Z-nivo nog redelijk recreatief.
Ik bedoelde recreatief in de letterlijke zin van het woord. Misschien niet duidelijk genoeg geweest: niet competititief dus. En dat zijn er een hele hoop: mensen die een paard hebben als gezelschapsdier of gewoon om thuis mee te rijden / lessen of te gaan wandelen. Zij hebben al dat bloed gekweekt materiaal niet nodig, in tegendeel.
@lieveli: Idd, maar wat moeten ze nog kopen als het 'gewone' kweken verboden wordt, zoals hier sommigen voorstellen? Dan blijven alleen de 'sport'paarden over. Geef mij maar een sober gefokte Selle Français ipv een doorgekweekte, gek-in-de-kop-zijnde BWP'er. Heb al veel meer plezier gehad op hun rug. Daar zitten ook mooie stambomen tussen, maar naar mijn gevoel is de fokkerij in Frankrijk toch heel anders ingesteld dan in België/ Nederland/ Duitsland. Ze hebben meer het motto: Maak een aantal recreanten blij met een goed paardje ipv je hele leven lang veel geld te investeren om 'misschien' 'ooit' die crack te kweken en ondertussen een hoop 'ellendelingen' geproduceerd te hebben als 'nevenwerking'. Enkel via stamboek kweken kan dus wel, maar dan moet er misschien toch even een mentaliteitswijziging komen ook, meer de Fransen achterna, zeg maar. Het hele plaatje wordt daarmee wel duurder, dus wederom alleen de rijkste die nog een paard zullen kunnen betalen? Weet wel dat paarden sowieso duur zijn (heb net nog een koliekoperatie betaald, dus moet je mij niet vertellen), maar met het verschil tussen €2000 voor een normaal, goed recreatiepaardje en €10000 kan een gewone recreant wel een paar jaartjes onderhoud en huisvesting betalen.