"Men moet dieren veel beter beschermen tegen barre kou"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Brainless

Re: "Men moet dieren veel beter beschermen tegen barre kou"

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 23:23

@Setteke
Dat zeg ik toch ook!!

Ik heb alleen een andere mening dan jij, en ik zeg ook dat iedereen kijkt/beredeneert uit zijn eigen perspectief!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 23:26

...en dat is zo jammer , men zou moeten redeneren vanuit het perspectief van het paard ;)

En dat geldt zowel voor de mensen die hun paard op een wei zonder beschutting droppen , als mensen die het dier in een gouden kooitje stoppen.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 23:27

Mwah, het is lastiger uit het perspectief van het paard te redeneren pmarena... al probeer ik dat wel altijd te doen inderdaad. :) Laat het lekker paard zijn!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 23:30

Mwoah valt wel mee toch ! :)

Dat is het mooie aan dieren , die hebben hele primaire behoeftes , je hoeft alleen in de details te kijken wat bij het individuele paard het beste past :)

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 23:31

Tja daar heb je eigenlijk ook wel weer gelijk in! Ik zit altijd alleen tegen mezelf te zeggen dat ik moet oppassen dat ik niet arrogant ga doen ofzo omdat ik denk dat ik beter begrijp dan anderen wat paarden (of andere dieren) nodig hebben.
Want er zijn echt zoveel mensen die het OOK weten. :+

Maar ja... ik probeer inderdaad een beetje te denken aan waar ze behoefte aan hebben.

Edit: Whaaa volgens mij zit ik echt heel slap te lullen hier vanavond, dat tentamen had meer impact dan ik dacht zeg... :+

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 01:13

Nogmaals, jullie denken er beter over na. Maar niet kijken wat er in de details beter bij een paard lijkt te passen, je kijkt wat het beste bij jou als baasje past als paard. Niet moeilijk en iedereen doet het goed in zijn of haar ogen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 01:21

Nee , ben ik het niet mee eens :)

Ik zie dat wel veel bij mensen met paarden , dat ze van zichzelf uitgaan , maar ik pas dingen toch echt wel aan naar mijn paard hoor. Ik ZORG er wel voor dat ik mijn situatie verander om daaraan tegemoet te komen.

De zorg en accomodatie pas je aan op het paard , niet het paard op de accomodatie :n

Dat vind ik juist een hele verkeerde insteek :)

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 01:25

pmarena schreef:
Nee , ben ik het niet mee eens :)

Ik zie dat wel veel bij mensen met paarden , dat ze van zichzelf uitgaan , maar ik pas dingen toch echt wel aan naar mijn paard hoor. Ik ZORG er wel voor dat ik mijn situatie verander om daaraan tegemoet te komen.

De zorg en accomodatie pas je aan op het paard , niet het paard op de accomodatie :n

Dat vind ik juist een hele verkeerde insteek :)

ALS je er maar over nadenkt!!!!

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 03:14

Gelukkig beseft het merendeel hier dat een paard niet (lang) opgesloten dient te worden. De rest zal vroeg of laat volgen. Dierwelzijn is tegenwoordig redelijk onderhevig aan nieuw (te maken) wetgeving: klaarblijkelijk is er steeds minder ruimte voor eigen meningen om paardwelzijn hier en daar te verbeteren.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 17:22

Wat dan met melkkoeien, die eind herfst tot begin voorjaar binnen staan? Geiten, kippen, varkens, schapen etc. staan ook allemaal binnen in de winter. De ene soort omdat ze gemolken worden, de andere voor het werpen van jongen. Zielig? Natuurlijk zijn er weer mensen, die een schaap buiten hebben lopen, of een geit etc.
Het is zielig, als je tegen beter weten in blijft volhouden, dat ze buiten onder barre omstandigheden ( dat was de stelling) toch beter af zijn.
Zelfs de lieve viervoeters (honden) van mensen. Zitten die niet meestal gewoon in huis? Hoeveel kunnen er lekker ravotten in grote tuinen, weiland etc.? De meeste worden uitgelaten aan een lijn. Over vrijheid gesproken. O:)
De hamsters,konijnen, marmotten, allemaal in kooien.
In gevangenschap is in gevangenschap. Of dat nu achter een draad is, of achter een boxwand.
Niemand weet wat een dier denkt. Je kan alleen maar aan ze zien of ze happy zijn of niet.
Tijdens deze barre winter, zijn ónze paarden happy dat ze eerder binnen staan. Ze gaan er vroeg uit, half acht 's ochtends en soms staan ze al weer om half elf binnen, een andere keer om, zoals vandaag ( de zon!!!!!) om half twee. ( oja,die met ijzers hebben in de molen gelopen) Scheelt ons trouwens een berg werk op stal. Morgen minder mest in de boxen. Maar ja, dat ligt dan weer buiten. Wordt ook iedere dag weg gehaald. Moet vlug gebeuren, anders zit het vast gevroren.
Ook wij hopen, dat het straks beter weer wordt voor de paarden. Kunnen de meesten er weer uit van half acht tot en uur of twee. Van het voorjaar en de zomer weer tot vijf uur, want dan staat er weer overal gras.
Mijn eigen paard, juist, die waar jullie zo giftig op reageerden, gaat er ook vroeg uit. Na het uitmesten haal ik hem dan weer op, rond een uur of half twaalf, om te gaan trainen. Na afloop nog in de molen. Dan op stal voor wat krachtvoer. Vaak kan hij er dan nog even uit en komt weer op stal met alle anderen.Maar soms laat ik hem binnen. Gelukkig staat hij daar niet alleen, want er zijn meer mensen die op de zelfde manier trainen met hun paard.
En dan presteert hij ook nog goed op concours, een happy athleet!! *\o/* ( ondanks dat ik met sporen met wieltjes rijd, brrrrrrrrrrrrr ;) )

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 21:26

Ik snap ook niet echt waarom iedereen zo over je paard heen valt, want als hij blij lijkt dan is hij dat toch ook? Al zou hij dat zichzelf wijsmaken, dan denkt ie toch alsnog dat ie gelukkig is?

Het is echt maar net wat ze gewend zijn, en als jouw paard presteren fijn vindt dan is dat wat mij betreft geen probleem hoor.

Ik wou alleen dat niet iedereen dezelfde "regels" op ieder paard toepaste. Snap je? Dat kan eigenlijk gewoon niet.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 14:41

Nemurin schreef:
Ik wou alleen dat niet iedereen dezelfde "regels" op ieder paard toepaste. Snap je? Dat kan eigenlijk gewoon niet.

In grote lijnen wel hoor: het ene paard is niet opeens een ander wezen omdat deze wel of geen sport beoefent.
Paard is geëvalueerd als prooidier, 24/7 waakzaam, kort slapen, veel eten, onzettend veel bewegen, ogen in de zijkant van het hoofd = panorammaview.

Katten en honden zijn geëvalueerd om vrij weinig te doen, nestdieren: houden van knus en kozie, ogen frontaal.

Kortom, in grote lijnen zijn paarden toch echt wel hetzelfde aan elkaar en dienen gehouden te worden min of meer zoals het wezen paard ook daadwerkelijk is.
Hier en daar concessie's met dekens e.d. ... ach dat is het grote (mentale) probleem niet bij paarden.
Het ontkennen dat een paard ongelukkig wordt op stal, dat is het grootste probleem.

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 14:48

Nemurin schreef:
Ik snap ook niet echt waarom iedereen zo over je paard heen valt, want als hij blij lijkt dan is hij dat toch ook? Al zou hij dat zichzelf wijsmaken, dan denkt ie toch alsnog dat ie gelukkig is?

Ik denk dat de meeste niet eens zozeer vallen op de wijze waarop haar paard wordt gehouden. Paard komt immers elke dag buiten en wordt elke dag getraind. Dus mijns inziens heeft dat paard het niet slecht.
De stal waar ik eerder kwam was dat echt niet het geval. Die komen de hele winter niet buiten en deels komt zeker niet elke dag zijn stal uit. En er zijn in Nederland heel veel paarden die niet buiten komen in de winter. Het is dan behoorlijk kortzichtig Johanne zo aan te vallen op haar stalbeleid.
Maar er wordt wel gevallen over de manier waarop Johanne alles brengt.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 15:00

Ben ik het ook wel mee eens Tayga, en ook wel met Scoxxx maar ik denk dat tenzij je een paard compleet wild gaat houden je toch concessies zult gaan doen wat betreft weidegang.
Sommigen i.v.m. het doel waar ze het paard voor houden dus wat meer dan anderen.

Maar tja, de manier waarop het gebracht wordt zal ik het maar niet meer over hebben inderdaad. :)

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 17:16

Van prietpraat houd ik niet. Al dat gezeur over dat buiten het beste is. Zelfs in de Bit staat een artikel hier over. Paarden horen ALTIJD minimaal een schuil mogelijkheid te hebben. Kan je dat niet bieden, om wat voor reden dan ook, neem dan geen paard of pony.
Er is niemand die aan kan tonen, waarom het beter is voor een paard, alleen maar in de wei.
Mensen hebben paarden om er wat mee te doen. Dat 24 uur in het land staan, is een crime voor een paard. Hoe meer je er mee doet, hoe fijner ze het vinden.
Al eeuwen wordt er met paarden omgegaan. Het is van deze tijd, om te beweren, dat je eigenlijk zo min mogelijk met een paard moet doen, omdat hij daar niet voor is gemaakt. En dan altijd buiten.
Bij ons is buiten, al twee dagen, alles ijs. Sneeuw, daarover regen, een grote ijsvlakte. Ook alle weilanden. Alles staat al twee dagen binnen. Ze kunnen gelukkig wel in de molen.
We hebben medelijden met de paarden en ponies, die nu lekker buiten staan. Ze kunnen bijna geen pas lopen. Dierenwelzijn heet dat dan.
Maar als je iets niet hebt, is het natuurlijk heerlijk om dat van een ander af te kraken.
Mijn paard wordt iedere 8 weken ontwormd, Wordt iedere 7 weken voor weer nieuw op ijzers gezet, krijgt ieder jaar zijn enting, wordt iedere dag geborsteld, krijgt iedere dag beweging, loopt iedere dag samen met een soortgenoot, kan bij zijn buur-box genoten, krijgt het beste ruwvoer, altijd water, kracht voer na arbeid, grote stal ( ook al is deze maar 20 vierkante meter), bij goed weer lekker in het land, kortom, beter kan niet.
En ja, ben nog steeds blij dat hij dekens op heeft. Blijft hij lekker schoon. Zomers draagt hij een vliegendeken, want hier zijn veel dazen.
Maar dit is het laatste antwoord van mij op deze topic. Had niet gedacht dat de reacties zo zouden uitpakken.
Ben trouwens net zo zuinig op mijn honden. En.........op mijn kinderen. Ja, ja, heb ze altijd overal heen gebracht en nog steeds. Altijd met de auto, ook nog. :-)

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 17:32

Johanna59 schreef:
We hebben medelijden met de paarden en ponies, die nu lekker buiten staan. Ze kunnen bijna geen pas lopen. Dierenwelzijn heet dat dan.

En in die stal hebben ze pas bewegingsvrijheid, sjonge jonguh... :)* Sorry, die was erg makkelijk.

Tsja, dat ze er zélfs in de Bit over beginnen wil misschien wel wat zeggen? En hoezo kan niemand aantonen dat paarden beter af zijn in de frisse lucht, in een kudde? Is toch algemeen bekend, dacht ik.

Overigens kunnen paarden die altijd buiten staan én dus gewend aan de veranderingen van de seizoenen, van het weer, de veranderingen in de ondergrond, gewoon bewegen hoor nu. Mede met behulp van goed bekapte hoeven natuurlijk (grip). Het vriendje van mijn paard, de draver, heb ik laatst nog hele stukken over de waterplassen zien lopen, húp, zó het ijs op 8-) ! Ook mijn eigen paard redt zich prima, is wel voorzichtiger, maar ze wéét wat kan en wat niet kan, zo zal ze beslist geen sprintje trekken. Ze werd niet uit een stal gesleurd en schrok zich geen hoedje dat de wereld opeens wit en glad was. Nee: ze heeft het met eigen ogen gezien en heeft eraan kunnen wennen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 17:49

Goh, mijn buitenpaard heb ik diverse keren enorm zien galopperen door de sneeuw. :D
Die gleed echt niet uit, hoor. :)

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 23:01

Zodra verandering op komst dreigt ( Bit die al aangeeft dat buiten beter is dan binnen en komende regelgeving) zullen er altijd mensen zijn die dit de grootste onzin vinden en zich met vreemde argumentatie zullen proberen te verdedigen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 14:36

scoxxx schreef:
Zodra verandering op komst dreigt ( Bit die al aangeeft dat buiten beter is dan binnen en komende regelgeving) zullen er altijd mensen zijn die dit de grootste onzin vinden en zich met vreemde argumentatie zullen proberen te verdedigen.

Nou, dat blijkt als ik de posts van ene Johanna lees. ;)