'Let heel goed op dierenleed in de paardenwereld'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 20:11

Alane schreef:
Ik lees helemaal niet selectief, wees dan zelf duidelijker met wat je bedoelt, jij zegt dat jouw hengst een eventuele vreemde zal aanvallen, doet een paard van mij dat, gaat hij onherroepelijk hemelen...

Oeps daar heb ik toch ook wel een andere mening over. Als hier 's nachts iemand door de wei komt dwalen dan weet ik wel heel zeker dat die snel zal wensen weer aan de andere kant van de draad te zijn. Als ik er naast sta zijn dezelfde hengsten echter heel gemoedelijke zachtaardige dieren die de problemen aan mij over laten. Dat een hengst in vrijheid op de weide even gaat uitzoeken wat er aan de hand is, is perfect normaal paardengedrag. Al helemaal als ze in groep zijn. Dat hij beslist dat hij geen zin heeft in verstoring ook. Je verantwoordelijkheid als eigenaar ligt in zorgen voor een degelijke afsluiting rond je eigendom, hengstproof, ook duidelijk aan de buitenzijde, verder niks.. als je midden op mijn wei ingesloten raakt door drie jolige mannen, tja, dan had je daar in de eerste plaats niets te zoeken.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 20:54

Bandida schreef:
Alane schreef:
Ik lees helemaal niet selectief, wees dan zelf duidelijker met wat je bedoelt, jij zegt dat jouw hengst een eventuele vreemde zal aanvallen, doet een paard van mij dat, gaat hij onherroepelijk hemelen...

Oeps daar heb ik toch ook wel een andere mening over. Als hier 's nachts iemand door de wei komt dwalen dan weet ik wel heel zeker dat die snel zal wensen weer aan de andere kant van de draad te zijn. Als ik er naast sta zijn dezelfde hengsten echter heel gemoedelijke zachtaardige dieren die de problemen aan mij over laten. Dat een hengst in vrijheid op de weide even gaat uitzoeken wat er aan de hand is, is perfect normaal paardengedrag. Al helemaal als ze in groep zijn. Dat hij beslist dat hij geen zin heeft in verstoring ook. Je verantwoordelijkheid als eigenaar ligt in zorgen voor een degelijke afsluiting rond je eigendom, hengstproof, ook duidelijk aan de buitenzijde, verder niks.. als je midden op mijn wei ingesloten raakt door drie jolige mannen, tja, dan had je daar in de eerste plaats niets te zoeken.

Buitenstaanders hebben zowiezo niks op het priveterrein van een ander te zoeken, daar is iedereen het hier over eens. Helaas zijn er mensen die zich geen lor aantrekken van hekken, afrasteringen en priveterrein. Net iemand in het seme topic die vertelde dat een voorbijganger de deken had afgedaan en bijna had laten verdwijnen. En dat is niet het eerste voorval, of anderen die mensen van hun land moeten gooien en tegenspraak krijgen als : "Ik ben lid van natuurmonumenten, ik mag overal komen". En ja die paarden staan achter een veilige en duidelijke omheining (met stroom). Als je de pech hebt dat je landje in de loop ligt en er geen flinke sloot tussen wei en weg ligt is de barriere voor sommigen te weinig. Dat heeft niks te maken met de eigenaar, die wel de (wettelijke) mogelijkheden heeft om een afrastering te maken om de paarden IN de wei te houden, maar het UIT de wei houden van derden blijft mede afhankelijk van de opvoeding en moraal van die mensen. Helaas schiet dat nogal eens tekort.
Dat sommige eigenaren die de mogelijkheid hebben ervoor kiezen om hun dieren 's nachts op te stallen of op het erf te houden, waar betere beveiliging mogelijk is is dan helaas realistisch.
Laatst bijgewerkt door tamary op 11-09-09 21:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 21:00

Dat zal dan wel van de hengst afhangen wie er in de wei mag komen. Ik ken er toch eentje die helemaal volgens de door HC goedgekeurde methode wordt gehouden namelijk met een haremgroep buiten. Er mag daar van die hengst niks in de wei komen, nog geen konijntje, maar mensen mogen er wel komen, daar komt de hengst vrolijk op af. Kennelijk zijn er eenkennige hengsten en allemansvrienden.

Even off-topic:
HC even terugkomend op wat je in een ander topic schreef, het schijnt helemaal niet nodig te zijn je merries iets te geven om te voorkomen dat ze elk jaar een veulen krijgen. De merries slaan gewoon vanzelf af en toe een jaar over, dat is al zo geregeld in de natuur. En de hengst laat de merries gewoon met rust als ze zich niet aanbieden, is volgens de eigenares van die hengst volkomen normaal gedrag bij paarden. Werkt prima bij haar.

Naar aanleiding van die verhalen over "bloeddorstige" hengsten die een indringer wel rauw lusten moest ik even denken aan de volgende beestjes: http://www.guidehorse.org/photo_page.htm
Moeilijk te geloven maar dit zijn toch echt ook paarden. Valt dit ook onder dierenleed in de paardenwereld? En gaat dit topic trouwens nog over dierenleed of gaat het inmiddels over morele superioriteit want ik ben af en toe wat verward.

@Jannepauli
Trage reactie maar nog bedankt voor je compliment van een paar bladzijden geleden.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 21:14

ha, die shetlanders, of mini's in de link geweldig Hermelientje _O-
Zo zie je maar weer wat een aanpassings vermogen een paard heeft.

Lijkt zo langzamerhand idd meer over morele superioriteit te gaan.
Heb het topic (voornamelijk stilzwijgend) een beetje gevolgd :o
Maar dieren leed is geen eten, geen water, uitstekende botten, je weet wel, animal planet op zijn best.
En dan zit er nog heel veel tussen dierenleed en vrijheid... en wat dan het beste voor het paard is... pffff die discussie zullen we het vast nooit over eens worden.
Maar Huertecilla en Bandida bijvoorbeeld, staan jullie paarden in een omheinde wei?
Of hebben ze echt ultieme vrijheid en kunnen ze bij je weg als ze zouden willen?

Zolang mensen paarden mogen houden zal het hoe dan ook beperkt worden in zijn vrijheid.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 22:11

Volgens mij hoort het in dit topic helemaal niet te gaan over wie er nu het beste zijn paarden houdt en wie het verkeerd doet.

Dát er veel paardenleed is in Nederland, zal bijna niemand hier ontkennen. Dat een groot deel daarvan het gevolg is van (voor díe paarden) verkeerde huisvesting evenmin.
Waarom is een groot deel van de paardenhouders dan zo panisch als er welzijnsregels worden opgesteld voor het houden van paarden?

Om te zorgen dat die regels én realistisch/uitvoerbaar zijn én iets substantieels toevoegen voor de paarden, is het zaak dat ze door de juiste mensen en met de juiste uitgangspunten worden opgesteld.
De eerder genoemde optie om de sector zelf regels te laten opstellen, is een non-oplossing. Dat is net zoiets als circusdirecteuren zelf de welzijnsregels voor hun dieren te laten opstellen of slagers hun eigen vlees laten keuren. De paardenhouderij heeft er zelf belang bij om paarden zo goedkoop mogelijk, met zo min mogelijk arbeid en op zo min mogelijk (want dure) grond te houden.

Alleen de dierenbeschermingsorganisaties laten bepalen wat acceptabel is, is evenmin realistisch of toepasbaar. Alleen uitgaande van het paard, kan de hele paardenhouderij worden opgeheven. Geen paard heeft er namelijk belang bij om gehouden, bereden of bereid te worden.

De enige mogelijkheid is om een goede discussie te houden tussen de dierenwelzijnsorganisaties enerzijds en de paardenhouderij anderzijds. Als basis van die discussie dient er goede informatie te zijn over wat de behoeften van het paard zijn en wat het effect op het welzijn is van verschillende manieren van paardenhouden.

De vraag is uiteindelijk dus hoeveel concessies aan het welzijn nog verantwoord zijn. Die vraag hoort níet alleen beantwoord te worden door degenen die belang hebben bij het suboptimaal houden van paarden en níet alleen door de 'dierenknuffelaars' die tegen iedere vorm van dierenhouderij zijn, maar door de hele samenleving, vertegenwoordigd in het parlement.

Wat uiteindelijk het antwoord op deze kwestie wordt, is wel voor een groot deel afhankelijk van het gedrag van de paardensector. Als de paardenhouderij aangeeft goed te willen doen, positief in het nieuws komt en zélf met initiatieven komt, dan zal de publieke opinie eerder in het voordeel van die sector omslaan. Blijft de houderij iedere vorm van (zelf)regulering tegenhouden, dan is dat een voorsprong voor de welzijnslobby die moeilijk goed te maken is.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 22:28

mooi verwoord oomens.

Ik denk dat veel paardenhouders bang zijn dat ze van alles aan moeten veranderen. Stel je hebt stallen van 3.5 bij 3.5 en de nieuwe regel wordt 4 x 4 kun je alles afbreken en nieuw bouwen. (is met concours boxen voor internationaal al eens gebeurd, maar dit veranderd toch niets aan de wezenlijke verzorging van het paard)

Zo gaat het met meer regels worden, omdat de dierenwelzijnsorganisaties van alles in uren, formaten en aantallen willen uitdrukken en ik als paardenhouder denk:

opstaan paarden brokken geven, hooi, zelf ff eten en douchen, paardjes buiten, nog meer hooi buiten, water bijvullen, naar mn werk, bij thuiskomst lekker rijden in het bos, paarden binnen, brokken nog een keer hooi. Komt er ineens een mafkees aan die zegt dat ik geen paarden kan houden en dat mn stallen niet groot genoeg zijn en er niet genoeg gras in de wei staat, maar eh.... ik heb toch de hele dag goed voor m'n paardjes gezorgd?

Ik kan niet zo mooi politiek verwoorden als wat ik bedoel, maar denk dat de paardensector bang is dat ze erg veel aan moeten gaan passen terwijl ze in hun ogen echt de beste intenties met hun paarden hebben (de meesten wel neem ik aan)

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 22:44

MizzMontana schreef:
Ik kan niet zo mooi politiek verwoorden als wat ik bedoel, maar denk dat de paardensector bang is dat ze erg veel aan moeten gaan passen terwijl ze in hun ogen echt de beste intenties met hun paarden hebben (de meesten wel neem ik aan)

Ik geloof (en hoop) ook echt wel dat de meeste paardenhouders de beste intenties hebben, maar een paard heeft vrij weinig aan intenties alleen.
Kijk bijvoorbeeld eens naar pennies die ieder paard compleet willen volstoppen met suikerklontjes, appels, wortels en vlechten. Geweldige intenties, maar gebaseerd op???
Ook dat is waar goede regelgeving tegen moet beschermen. Ook goedbedoelde mishandeling is mishandeling.

Voor die paardenhouders die bang zijn alles te moeten verbouwen, of die mensen die denken dat de meeste paarden door regelgeving ineens naar de slacht moeten, is de overgangsregeling die HC eerder voorstelde een goede oplossing.
De concrete invulling (hóeveel uur weidegang, gezelschap, schuilmogelijkheid, m2 bewegingsruimte, etc) hoeft niet direct zo rigoureus, maar is iets wat nog nader door de politiek ingevuld moet worden.
Stel duidelijke regels op en laat deze gelden voor elk nieuw aan te schaffen paard. Laat inderdaad de (toekomstige) eigenaar maar aantonen aan de regels te (kunnen) voldoen voordat hij een paard koopt.

Voor díe gevallen waarbij een paard (om medische of veiligheidsredenen) niet geschikt is als gezelschap, niet naar buiten kan, niet mag grazen, etcetera, laat de eigenaar maar aantonen dat dat zo is en dat er alles aan gedaan wordt om toch zoveel mogelijk het welzijn te garanderen.

piey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 00:45

Zodra er wetten worden aangenomen moeten de goeden onder de kwaden lijden.
Ik hou m'n hart vast. :?

CindyUniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 07:48

Lovely schreef:
Cindy, je bent verplicht je dier te beschermen tegen de beesten, als je dat niet doet ben je geen haar beter. Staan jouw paarden nu op en wei en zijn er in meldingen in de buurt geweest?

mijn paarden staan 24/7 buiten ja en hier zijn gelukkig geen meldingen van zulk soort praktijken :n

Alane schreef:
@CindyUniek: zozo, vreemde mentalitiet, "dan zal ik wel even..." zeker moet een ieder van je paard afblijven, het probleem is dat er dus mensen zijn die dat niet doen.... en die ze helaas niet te pakken krijgen.
En om te voorkomen dat die mijn paard te pakken krijgen, zet ik ze s'nachts binnen zodat ik weet dat ze veilig staan, maar zie bij jou een tunnelviesie: ze moeten buiten blijven, koste wat het koste, ook al betald mijn paard dat met zijn leven... want jij voelt je er prettig bij...

nee hoor ik heb ook de ruimte om ieder paard apart op stal te kunnen zetten indien dit nodig is, maar het is hier in de regio niet aan de orde, dus waarom dan opsluiten, terwijl zit dit gewend zijn? das net zo'n tunnelvisie.... die paarden snappen niet waarom ze opeens opgesloten zouden worden, terwijl ze altijd kunnen gaan en staan waar ze willen ;)

en wie zegt er dat ze veilig in de stal zijn? als er brand uitbreekt, zullen die van mij iig ook niet als eerste verbranden........ en zieke figuren die een beetje weten hoe paarden zijn, durven net zo goed een stal in die afgelaten ligt (en dat is bij mij het geval)
mijn paard is wel eens (op een vorige stal) op klaarlichte dag gestolen! samen met de andere fjord op stal! dus dat zegt niks.... (bleek achteraf gelukkig 2 meisjes te zijn die een 'eigen paard' wilden, we vonden ze na een paar uur zoeken een paar dorpen verderop, maar dan zit je net zo goed in angst!)

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 09:29

Citaat:
Maar Huertecilla en Bandida bijvoorbeeld, staan jullie paarden in een omheinde wei?

Ja natuurlijk, ik woon in Wallonië, niet op de poesta.. Ze staan met 3 op 4,5 Ha die ik ondanks dat dat erg veel oppervlakte is zorgvuldig moet beschermen tegen overbegrazing en erosie, er is nl. geen meter horizontale weide hier.
In de praktijk staan ze alleen 's zomers een paar weken 'los', kunnen ze inderdaad verdwijnen in een ha bos of zie ik ze soms een dag niet. Doorgaans roep ik ze 's avonds en gaan ze 's nachts binnen een kleine omheining bij het erf. Ik heb geen rijbak en zelfs geen vlakke poetsplaats, het enige vlak stuk grond is de betonplaat in de schuilstal die omwille van die reden wel extra groot gemaakt is, het is nl. ook een handige (en op de schuur na de enige) werkvloer.
De manier van paarden houden hier is een compromis tussen wat ik voor ze wil (groep, altijd bewegen, altijd keuze om buiten te gaan), het landschap (steile vallei) wat ik kan aanbieden (veel grond in een streek met veel ruimte en lieve mensen die je dat graag lenen, verhuren..) en wat ik zelf wil (mogelijkheid om ze te verzorgen, bij te voederen en veel buiten rijden).

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 11:03

Bandida schreef:
De manier van paarden houden hier is een compromis tussen wat ik voor ze wil (groep, altijd bewegen, altijd keuze om buiten te gaan), het landschap (steile vallei) wat ik kan aanbieden (veel grond in een streek met veel ruimte en lieve mensen die je dat graag lenen, verhuren..) en wat ik zelf wil (mogelijkheid om ze te verzorgen, bij te voederen en veel buiten rijden).

En waarom denk je dan dat het bij anderen anders is? Men lijkt te vergeten dat de grond/bodem waarop men de paarden houdt overal hetzelfde is, en dat is al niet zo.. Ik heb stukken met zware kleigrond (wil je pottenbakken? gratis af te halen) het zou grenzen aan dieren mishandeling om paarden daar 24/7 op te laten lopen... Ik woon aan een drukke, hele drukke straat, te gevaarlijk om paarden te laten staan zonder toezicht.. vorig jaar ergens een paard ontsnapt en aangereden...
dan de ripper... En daarop heb ik mijn boxen aangepast.. kleinste box is 3.50 X 3.50, met de mogelijkheid tot contact met de buurman.

vwb het laten hemelen van paarden die mensen aanvallen... kan nog zo braaf bij mij zijn... ik wens dat niet te zien bij mijn paarden, denken dat dat bescherming biedt tegen die ripper die hier in de buurt aktief is, is nakkes nada...

@CindyUniek: zo kun je van allerlei dingen bedenken waar een paard veiliger is... bij ons is dat dus s'nachts op stal... zeker kan er brand uitbreken, een weide kan ook branden....

Dan ontopic: ik ben als paardenhouder niet tegen het veranderen van regels, aanpassingen etc, maar men laat hier doorschemeren dat alles zwart/wit is, dat men als regel gaat invoeren dat paarden 24/7 buiten moeten lopen, terwijl dat niet aan de orde is...
aannames worden verkocht en aangeprezen als feiten, en men kijkt alleen naar het eigen, en meent dat dat het meest paardvriendelijk is... als je met oogkleppen op door paardenwelzijnsland loopt, dan ben je mi alleen bezig met jezelf, waar jij je beter bij voelt, dan met het daadwerkelijke welzijn van je paard en andere paarden... ben je bezig met het paardenwelzijn, dan zie je ook dat er meer is dan wat jij op je eigen erf jouw paard aanbiedt...

net als mensen hebben paarden ook behoeftes, behoeftes die per paard kunnen verschillen... en het ene uiterste wort met het andere uiterste vergleken, zonder te zien dat er tussen die 2 uitersten nog een heel groot stuk grijs zit...

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 14:18

Alane schreef:
En waarom denk je dan dat het bij anderen anders is? Men lijkt te vergeten dat de grond/bodem waarop men de paarden houdt overal hetzelfde is, en dat is al niet zo..

Dat denk ik helemaal niet, er vroeg iemand of m'n paarden hier dan misschien in het wild lopen, nou..nee. Dat was het antwoord. Iedereen die bezig is zo veel mogelijk beweging, sociaal contact en ruwvoer te organiseren is prima bezig vind ik. Uiteraard zijn daar grenzen aan en Rome is ook niet op één dag gebouwd, er zijn altijd wel dingen die je anders en beter wilt. Het gaat niet over de mensen die iedere dag bezig zijn het voor hun paard zo goed mogelijk te maken (en die ook weten wat dat inhoudt). Het gaat over het gesukkel in de zijlijn waarbij alle compromis aan de kant van het paard ligt, en alle streven naar beter aan de kant van de mens (ruiter, klant..).

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 14:22

joopie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 17:38

@Bandida: mooi gesproken :j Ik ben het eigenlijk wel met je eens, mij ons staan de paarden ook eigenlijk altijd 24/7 op het land behalve in de winter dan staan ze 's nachts in een loopstal met onbeperkt ruwvoer en soortgenoten. (om de simpele reden dat 24/7 buiten in de winter hier niet zo'n groot succes is helaas := ). De ambities van de ruiter moet geen reden zijn om paarden in hun vrijheid te beperken.

Ik heb trouwens geen enkele moeite met paarden die 's nachts op stal staan, maar doe het wel om de juiste redenen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 10:34

Joopie7, dan staan je paarden er toch heel erg fijn bij? Ik vind 24/7 buiten in de zomer heel fijn voor elk paard, maar ik kan me voorstellen dat je in de winter je paard 's avonds binnen zet. Ik heb daar helemaal geen problemen mee. De mijne staat wel 24/7 buiten, die zou je niet blij maken met opsluiting 's nachts, laat staan overdag. ;)

Maar ik heb echt geen problemen met een paar uurtjes op stal, maar meestal is het maar een paar uurtjes in de wei (of paddock of bak) en dat vind ik jammer voor de desbetreffende paarden. Niets mooiers dan je paard zien in de kudde in 'vrijheid' (al hoewel ik verwend ben met een enorm stuk mooi land, dat geef ik meteen toe :o ). Gisteravond zat ik in het land tussen de paarden en de hertjes, die ook kwamen grazen. Prachtig, zo'n Bambi bij je paarden. :D

DDW1190

Re: 'Let heel goed op dierenleed in de paardenwereld'

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 10:54

vind het een beetje een vaag artikel! maar dat is al te vaak genoemd in deze topic!
manege's moeten nu toch ook een certificaat hebben? en daar word toch ook bij gecontroleerd hoeveel sterren een manege krijgt? of heb ik dat nou fout?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 10:59

Het F.N.R.S. sterrensysteem heeft meer de makken met de voorzieningen voor de ruiter dan voor de paarden. ;)

Voorbeeld: wij hebben een 4 sterren manege om de hoek en ik kan je vertellen dat daar pony's in stands staan (en niet alleen voor en na de lessen, nee, ze worden zo gehouden!!!) en er is geen wei of paddock te bekennen. Wel twee binnenbakken, waar fanatiek in gereden wordt, een springtuin, een kantine en een parkeerplaats voor de deur, die vaker leeg staat dan vol. :+

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 11:04

okee, zoiets begreep ik dus, kunnen ze daar niet een regel voor in stellen dan? dat je gewoon sterren krijgt hoe de welzijn van een paard is, ik snap dat het niet overal perfect kan, maar wie paarden houd moet ook er goed voorzorgen toch?
vind het eigenlijk best wel krom..

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 11:08

DDW1190 schreef:
okee, zoiets begreep ik dus, kunnen ze daar niet een regel voor in stellen dan? dat je gewoon sterren krijgt hoe de welzijn van een paard is, ik snap dat het niet overal perfect kan, maar wie paarden houd moet ook er goed voorzorgen toch?
vind het eigenlijk best wel krom..

Het is ook krom en ik ben helemaal met je eens dat men de boel eens om moet draaien!! Maar maneges zijn nou eenmaal gemaakt voor ruiters en niet voor paarden. Is iets waar ikzelf heel veel moeite mee heb, maar ja...... ;(

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 11:13

ach ben blij dat wij er maar 6 op de manege hebben staan, die voor de manegelessen opdraaien, en die worden elke dag ongeveer een uurtje/anderhalf uurtje gereden. maar meestal stap of een drafje!
ze zien er naar mij weten goed uit, ze komen buiten of in de paddock en worden gelongeerd om over de rug heen te lopen, want niet iedereen kan goed rijden op een manegepaard (als je begrijpt wat ik bedoel)
de rest van de paarden die er staan zijn van mensen met een eigen paard/pony waaronder ik dus!
als er wat is, met bijvoorbeeld het strenge rijden van een ruiter word er meestal wel wat van gezegd..

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 12:03

Bandida schreef:
Hermelientje schreef:
Naar aanleiding van die verhalen over "bloeddorstige" hengsten die een indringer wel rauw lusten moest ik even denken aan de volgende beestjes: http://www.guidehorse.org/photo_page.htm

Beetje offtopic, maar mijn bloeddorstige waakhond weet zich in huis anders ook wel prima te gedragen :D http://www.mijnalbum.nl/Foto-SCWFGE6C.jpg

Leuke foto. Jammer dat hij wat groot is voor het blindegeleidewerk, loopt hij een mooie paardencarriere mis. ;)
Overigens zegt Guidehorse.org wel op hun site dat de paardjes altijd naar buiten moeten als ze niet aan het werk zijn, maar dat er dan weer foto's van pony's in bed bijstaan is wat verwarrend, hoezo werk?

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 12:20

Hermelientje schreef:
Leuke foto. Jammer dat hij wat groot is voor het blindegeleidewerk, loopt hij een mooie paardencarriere mis. ;)
Overigens zegt Guidehorse.org wel op hun site dat de paardjes altijd naar buiten moeten als ze niet aan het werk zijn, maar dat er dan weer foto's van pony's in bed bijstaan is wat verwarrend, hoezo werk?

Tja zo heb ik 15 jaar geleden in Dublin ook paarden ontmoet op de 8ste verdieping van een flatgebouw. Die gingen gewoon aan de dienstlift staan als ze uit wilden. Gras is er genoeg tussen de blokken en helaas op de middenbermen van de wegen (nogal wat ongelukken..) Ok, geen gras daar boven op het dakterras, wel hooi, wel altijd vrij om rond te lopen, altijd in groep, en daar maakten de mensen daar intensief deel van uit. Ik ga dat soort situaties niet ophemelen, maar die paarden (pony's) hadden het prima naar hun zin in hun 'kudde' (mensen, paarden en een paar honden).

slokkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 17:29

MizzMontana schreef:
mooi verwoord oomens.

Ik denk dat veel paardenhouders bang zijn dat ze van alles aan moeten veranderen. Stel je hebt stallen van 3.5 bij 3.5 en de nieuwe regel wordt 4 x 4 kun je alles afbreken en nieuw bouwen. (is met concours boxen voor internationaal al eens gebeurd, maar dit veranderd toch niets aan de wezenlijke verzorging van het paard)

Zo gaat het met meer regels worden, omdat de dierenwelzijnsorganisaties van alles in uren, formaten en aantallen willen uitdrukken en ik als paardenhouder denk:

opstaan paarden brokken geven, hooi, zelf ff eten en douchen, paardjes buiten, nog meer hooi buiten, water bijvullen, naar mn werk, bij thuiskomst lekker rijden in het bos, paarden binnen, brokken nog een keer hooi. Komt er ineens een mafkees aan die zegt dat ik geen paarden kan houden en dat mn stallen niet groot genoeg zijn en er niet genoeg gras in de wei staat, maar eh.... ik heb toch de hele dag goed voor m'n paardjes gezorgd?

*Staande ovatie*