Alane schreef:Ik lees helemaal niet selectief, wees dan zelf duidelijker met wat je bedoelt, jij zegt dat jouw hengst een eventuele vreemde zal aanvallen, doet een paard van mij dat, gaat hij onherroepelijk hemelen...
Oeps daar heb ik toch ook wel een andere mening over. Als hier 's nachts iemand door de wei komt dwalen dan weet ik wel heel zeker dat die snel zal wensen weer aan de andere kant van de draad te zijn. Als ik er naast sta zijn dezelfde hengsten echter heel gemoedelijke zachtaardige dieren die de problemen aan mij over laten. Dat een hengst in vrijheid op de weide even gaat uitzoeken wat er aan de hand is, is perfect normaal paardengedrag. Al helemaal als ze in groep zijn. Dat hij beslist dat hij geen zin heeft in verstoring ook. Je verantwoordelijkheid als eigenaar ligt in zorgen voor een degelijke afsluiting rond je eigendom, hengstproof, ook duidelijk aan de buitenzijde, verder niks.. als je midden op mijn wei ingesloten raakt door drie jolige mannen, tja, dan had je daar in de eerste plaats niets te zoeken.

Ik ben het eigenlijk wel met je eens, mij ons staan de paarden ook eigenlijk altijd 24/7 op het land behalve in de winter dan staan ze 's nachts in een loopstal met onbeperkt ruwvoer en soortgenoten. (om de simpele reden dat 24/7 buiten in de winter hier niet zo'n groot succes is helaas
). De ambities van de ruiter moet geen reden zijn om paarden in hun vrijheid te beperken.