Dood van rodeopaard schokt veel welzijnsorganisaties

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nomorebokt
Berichten: 1362
Geregistreerd: 13-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 22:05

Samba, een heldere, nuchtere uiteenzetting +:)+

samba
Berichten: 400
Geregistreerd: 27-07-03
Woonplaats: sassenheim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 22:08

Ik zit het terug te lezen maar ik bedoel dat er naast de dood ook meerdere vormen zijn van mishandeling bij de rodeo en ook in andere disciplines. bokt kennende kan dat zonder uitleg weer uit zijn verband gerukt worden

samba
Berichten: 400
Geregistreerd: 27-07-03
Woonplaats: sassenheim

Re: Dood van rodeopaard schokt veel welzijnsorganisaties

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 22:09

haha hieronder een reclame. "of je rodeo stier wil huren". Heel gepast

nomorebokt
Berichten: 1362
Geregistreerd: 13-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 22:09

Ben van door sommigen hier wel ja.....helaas.

nomorebokt
Berichten: 1362
Geregistreerd: 13-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 22:10

Die rodeostier ....fantastisch _O-

samba
Berichten: 400
Geregistreerd: 27-07-03
Woonplaats: sassenheim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 22:10

@OKHannes. dank je wel. Ben normaal niet van de verhalen zetten op bokt maar dit wilde ik even kwijt

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 22:16

samba schreef:
We doen allemaal wel eens wat dat niet helemaal eerlijk was naar het paard. En dan heb je voor jezelf nog de discussie of je wel bij de juiste trainer zit want ongeacht welke discipline je uit oefent zijn er zat "grote namen" die ook niet zo netjes met de dieren omgaan (nog netjes uitgedrukt).

Maar dat is geen excuus om je ogen te sluiten voor wat er in de rest van de wereld gebeurt. Je hoeft niet eerst zelf perfect te zijn om kritiek te uiten op wat andere doen. En natuurlijk zal niet ieder paard in een rodeo overlijden maar er zijn meer vormen van mishandeling (even rodeo genomen omdat het topic erover gaat). En die mishandeling komt in iedere tak van paardensport voor alleen iets subtieler dan in de rodeo. Ik had overigens zelf ook het idee dat het paard niet op slag dood was.

Maakt het dit incident minder erg, omdat er ergens anders ook erge dingen gebeuren?

Kindje overreden, och moeder, maak je niet druk, in Afrika sterven elke dag duizenden kindjes van de honger.....

Sorry, ik kan dit echt niet lezen zonder dat mijn nekharen overeind gaan staan.

Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 22:28

Rinske schreef:
Kindje overreden, och moeder, maak je niet druk, in Afrika sterven elke dag duizenden kindjes van de honger.....


Kijk dit vind ik nu erg,want stel je nu eens voor dat dat kind wordt overreden VOOR dat het heeft gegeten dan is het zelfs 2x zo erg want in Afrika is de kans dat je overreden wordt niet zo groot,en al zeker niet met een volle maag 8-)

samba
Berichten: 400
Geregistreerd: 27-07-03
Woonplaats: sassenheim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 22:31

Volgens mij heb je mijn post echt kompleet verkeerd begrepen. Geen enkel incident is minder erg als een ander. Maar eerder in dit topic werd verteld dat je rodeo niet moest vergelijken met bijv. dressuur of springen. En ik vind ondanks dat de mishandeling op een andere manier word gedaan het wel te vergelijken is. Het is even erg maar op een andere manier uitgevoerd.

En ik vraag me een beetje af wat het is dat je nekharen in actie heeft gekregen

samba
Berichten: 400
Geregistreerd: 27-07-03
Woonplaats: sassenheim

Re: Dood van rodeopaard schokt veel welzijnsorganisaties

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 22:33

lollig rob. wat is overigens jou mening (of heb je die al gegeven? ik heb de laatste pagina's overgeslagen)

nomorebokt
Berichten: 1362
Geregistreerd: 13-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 22:33

de nekharen gaan omhoog omdat men alleen leest wat men wil lezen.....als er wat beter zou worden gelezen zou de discussie niet zo verhit zijn.....

samba
Berichten: 400
Geregistreerd: 27-07-03
Woonplaats: sassenheim

Re: Dood van rodeopaard schokt veel welzijnsorganisaties

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 22:36

ja lezen is wel een moeilijk begrip hier

Paardentango
Berichten: 2744
Geregistreerd: 06-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 22:46

Blijkbaar, want deze woorden spreken voor mij uit wat ik ook denk.

Citaat:
"Er is absoluut geen enkel excuus om paarden te forceren zo erg te bokken tot het punt dat zij zich kunnen verwonden of zichzelf kunnen doden," aldus PETA directrice Debbie Leahy. "Het enige doel van de flankriem is om pijn te veroorzaken zodat de paarden als een gek tekeer gaan in een poging om de riem kwijt te raken."


Als de hier door enkelen gevonden excuses voor dergelijke dierkwellingen 'normaal' worden gevonden, en de dood van een vier jarige merrie daarmee wordt afgedaan als 'ach, sportongelukje' of 'er zijn nu eenmaal dingen die ik weer erger vind' dan lopen de rillingen over mijn rug. Waar liggen de grenzen van wat acceptabe; is voor paarden? Wat vinden deze mensen dan wel akelig. Brr..

Dan zijn de grenzen van eerbied voor het dier als persoonlijkheid en liefde voor paarden toch wel een beetje ver te zoeken.

nomorebokt
Berichten: 1362
Geregistreerd: 13-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 22:47

Nogmaals, goed lezen is een hele, hele grote kunst......jsmmer dat niet iedereen een poging waagt, ook al past n iet alles in zijn-haar straatje....
Persoonlijk ga ik door het vuur voor mijn dieren, en zij vertrouwen mij.

samba
Berichten: 400
Geregistreerd: 27-07-03
Woonplaats: sassenheim

Re: Dood van rodeopaard schokt veel welzijnsorganisaties

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 22:51

nou sorry maar ik vind het ronduit kwetsend hoe je op mijn post reageerd en nu met deze verklaring komt

nomorebokt
Berichten: 1362
Geregistreerd: 13-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 22:55

ibidem. Had ook al eerder verzocht om niet over te gaan op het denigreren van personen en het een gezonde discussie te houden. Maar schijnbaar is dat moeilijk. En dat allemaal omdat men weigert goed te lezen. Als ik het zo lees steunen wij dierenmishandeling. Een zeer grove belediging. Gaat echt zeer laag.
Laatst bijgewerkt door nomorebokt op 30-07-09 23:02, in het totaal 1 keer bewerkt

samba
Berichten: 400
Geregistreerd: 27-07-03
Woonplaats: sassenheim

Re: Dood van rodeopaard schokt veel welzijnsorganisaties

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 23:00

Beetje jammer en het is nog niet eens een 12 jarige penny

Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 23:05

samba schreef:
lollig rob. wat is overigens jou mening (of heb je die al gegeven? ik heb de laatste pagina's overgeslagen)

Mijn mening over de mensen die de ruiter hetzelfde toewensen als het paard is zeer duidelijk en gemeend.
Mijn mening over rodeo is misschien nog simpeler.Het is een stukje cultuur die wij niet kennen,maar wel over willen oordelen.
het ongeluk op dat filmpje is erg,erg voor het paard,erg voor de eigenaren van een duur rodeo paard,erg voor de ruiter die gegarandeert een slapeloze nacht heeft gehad.
Maar het was niet meer dan een ongelukkig ongeluk.Voor hetzelfde geld was het paard opgestaan en weg gelopen.Nu helaas niet.
Maar het neemt niet weg dat dit ook een heel vervelend onderdeel kan zijn van een stukje cultuur.

Anoniem

Re: Dood van rodeopaard schokt veel welzijnsorganisaties

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 23:07

Ik ben eigenlijk niet zo tegen rodeo. Iedereen hier maar zeuren en moet je eens kijken hoe wij onze dieren houden. (bio-industrie) en daar hoor je niemand over.

Ik denk dat Rob_h gelijk heeft over dat het een cultuurkwestie is. En als het paard verder niks hoeft te doen en af en toe rodeo, dat kan erger :j

nomorebokt
Berichten: 1362
Geregistreerd: 13-03-09

Re: Dood van rodeopaard schokt veel welzijnsorganisaties

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 23:10

Rob, we zijn het hartstikke eens.....

FindingJack

Berichten: 676
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: Polsbroekerdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 23:21

Western vergelijken met rodeo?? :(

Wat een onzin...in 1 woord!!

Ik ben gek op de westernsport en de manier van omgaan met deze paarden. Ik hou van de amerikaanse cultuur en dan in het bijzonder die van de Indianen. Ik ben ook blij dat ik in de gelegenheid ben deze prachtige sport te beoefenen.
Ik zou me er eerst maar eens in gaan verdiepen voor dit soort vergelijkingen te maken!!

samba
Berichten: 400
Geregistreerd: 27-07-03
Woonplaats: sassenheim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 23:28

@rob. ik denk dat ik mijn woord lollig even moet uitleggen want dat kan verkeerd opgevat worden. Het was zeg maar bedoelt in een positieve zin (wil hier geen misverstande over). En wat betreft het paard.

Zoals ik al zei kunnen dit soort ongelukken iedereen gebeuren. Maar na het kijken van verschillende filmpjes lijkt het dat er een situatie voor zo'n ongeluk wel "uitgelokt word".

Mocht ik ooit naar amerika gaan wil ik zeker zulke wedstrijden zien om te kijken in hoeverre deze filmpjes uitzonderingen laten zien of dat dit vaker gebeurt. En aan de hand daarvan een betere mening kan vormen.

Maar Rob was hij opslag dood dat paard of niet

Bon_charmeur
Berichten: 1477
Geregistreerd: 23-05-09
Woonplaats: blijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 23:31

pfff.. k vind dit egt te erg voor wooorden!!!

Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 23:46

samba schreef:
@rob. ik denk dat ik mijn woord lollig even moet uitleggen want dat kan verkeerd opgevat worden. Het was zeg maar bedoelt in een positieve zin (wil hier geen misverstande over). En wat betreft het paard.

Zoals ik al zei kunnen dit soort ongelukken iedereen gebeuren. Maar na het kijken van verschillende filmpjes lijkt het dat er een situatie voor zo'n ongeluk wel "uitgelokt word".

Mocht ik ooit naar amerika gaan wil ik zeker zulke wedstrijden zien om te kijken in hoeverre deze filmpjes uitzonderingen laten zien of dat dit vaker gebeurt. En aan de hand daarvan een betere mening kan vormen.

Maar Rob was hij opslag dood dat paard of niet


Ik heb jouw *lollig* niet verkeerd opgevat,althans niet negatief
Ja ik denk dat het paard bij inslag dood was.

samba
Berichten: 400
Geregistreerd: 27-07-03
Woonplaats: sassenheim

Re: Dood van rodeopaard schokt veel welzijnsorganisaties

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 23:53

haha platte tekst op een forum kan zijn eigen leven leiden dus ik heb het maar even uitgelegd voor de zekerheid.

maar ik geloof niet dat dat paard opslag dood was. En ik heb laatste stuk van het filmpje een aantal keer terug gekeken en het lijkt wel alsof hij nog knippert met zijn ogen toen hij op de klep lag (heb er verder geen ervaring mee dus misschien is dit een spiereflectie na zijn dood)