Proefwedstrijd Bitloos rijden een succes - nu met foto's

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 22:45

stef schreef:
nou lov, die van mij staat inmiddels al 2 mnd op de wei en loopt nog steeds geen spat beter.... Waar kan ik zo'n helende wei vinden? ;)

Misschien op het natural forum??
:D

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 22:49

FahyaFemke schreef:
piezze stond jij naast ons met de trailer? toen ik even kwam kletsen en jij je pony stond te voeren?

Hoi, ja klopt dat was ik.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 22:51

okay! gezicht bij naam (over 2 dagen ben ik het alweer kwijt hoor..lastige eigenschap)

Pff bijna elk topic word gesloten. waarom?
ik wilde nog wat vragen of iemand iets had gezien in mijn proef...maar ik ben t weer kwijt. Zo stom.
Komt omdat ik alle topics eerst netjes wilde doorlezen, en toen was t weer gesloten en moest ik een volgende doorlezen en nu ben ik t helemaal vergeten (dat bedoel ik, met die eigenschap :( )

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 22:54

Sjolvir schreef:
piezze schreef:
Wow wat ben ik mega tegroot voor die pony op sommige foto's. Bedankt voor je positieve bijdrage Sjolvir

Ach dat te groot ken ik ergens van :D :o .
Foto's en stukjes film zijn natuurlijk moment opnamen.
Wel jammer dat jouw paardje overduidelijk iets dwars zat.
Ik zou zeggen gewoon rustig thuis overdenken en verzinnen wat het is geweest.
En aan een oplossing gaan werken.

Ik ga heel wijs ook weer verder met lessen en oefenen, nog zat om aan te werken, oef!!!

Ik vond jouw proef er mooi uit zien al hoor. Ik heb altijd een vooroordeel op fjorden en haflingers in dressuur maar dat is geheel onterecht, het was een leuke proef. Mijn pony is naast dat ze klein is, ook nog smal dus ik voel me waanzinnig groot. Wat volgens mij de pony dwars zat wasteveel druk op de smalle neusriem. Thuis ben ik zelf meer ontspannen en minder grof met de handen.
Deze westernsidepull is beter met losse teugels te bedienen. Je moet er niet aan trekken maar met teugeldruk tegen de hals je paard sturen. Het punt is dat je op een wedstrijd het juist beter wil doen dan thuis, verkeerde keus uiteraard
Laatst bijgewerkt door piezze op 12-07-09 22:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 22:55

Nu heb ik toch een vraag aan jullie,
Bij ons op de manege hebben we 2 pony's die anders gereden worden. Ze hebben beide een lage neusriem, en wel een bitje, alleen zitten de teugels aan de neusriem vast. Dit om de mond te ontlasten, nu vraag ik me af of dat wel zin heeft? Is dit juist een goede oplossing, of maakt het eigenlijk niet uit?

De ene is al behoorlijk oud en kan met moeite een wortel wegkrijgen, de ander weet ik niet waarom dat zo is ;)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 22:59

Marjoow schreef:
Nu heb ik toch een vraag aan jullie,
Bij ons op de manege hebben we 2 pony's die anders gereden worden. Ze hebben beide een lage neusriem, en wel een bitje, alleen zitten de teugels aan de neusriem vast. Dit om de mond te ontlasten, nu vraag ik me af of dat wel zin heeft? Is dit juist een goede oplossing, of maakt het eigenlijk niet uit?

De ene is al behoorlijk oud en kan met moeite een wortel wegkrijgen, de ander weet ik niet waarom dat zo is ;)

Zou dat gewoon op de manege vragen, lijkt me niet nuttig, bit en dan teugels aan de neusriem, kun je net zo goed bit in de kast
laten liggen lijkt me.

Baal overigens ook van de op slot gaande topics, hoewel 1 topic het leven wel simpeler en overzichtelijker maakt.
Omdat ik af en toe moest nalezen wat ik in dat topic gezegd had. (ook ik soort vergiet)

FahyaFemke

Re: Proefwedstrijd Bitloos rijden een succes - nu met foto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 23:11

haha ja, waarom laten ze dan dat bit er in :P
waarschijnlijk voor de ogen, en vooral voor dat vanbinnen tussen de oren!!! dan lijkt het alsof het veiliger is.......

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 23:16

hihi ja dat kan ook idd ;)

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 23:31

Wauw, zit net die filmpjes te bekijken, en moet toch zeggen dat het er in slowmotion allemaal niet erg best uitziet...
Vind trouwens wel dat sommige van die ruiters keurig zitten, misschien gewoon helemaal hoofdstelloos gaan rijden?

CattleBitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 01:07

Jullie hebben mij gemist zag ik :-)

Gelukkig dat een één iemand vroeg of dat gekanker op mij afgelopen kon zijn (dank je wel...) want ik wordt echt gestoord van dat gezeik inmiddels. Ook topics lezen met steeds jezelf als middenpunt is niet leuk meer. Ik stel voor dat er, bij grote behoefte, een apart topic gemaakt wordt met als titel "Hoe kunnen we Lotje het meeste afkraken". Ik zal dan als geste nog wat slechte foto's en filmpjes plaatsen, zodat jullie daar weer oeverloos over kunnen zagen... Ik heb een hele verzameling dus dat is echt geen enkel probleem. Maar verziek andere topics aub niet, we weten het onderhand wel.

Mijn reactie op het filmpje: Ik vond het een geweldig MOOI filmpje! Ik had al bij voorbaat gezegd dat alles geplaats mocht worden, ik hoef me niet beter voor te doen als dat ik ben. Wie vooraan staat, ontvangt ook de meeste klappen en daar kan ik gelukkig tegen. Ik sta altijd overal vooraan.. Iemand moet tenslotte de kar trekken :-)
Ik zal ook even uitleggen waarom het een mooi filmpje IS, dat bespaard jullie weer een boel commentaar, oké?
Mijn paard, van Spaanse origine en speciaal gefokt voor het werk op het land, is géén dressuurpaard. In de sport waar hij in uit komt en voor gefokt is, komt géén draf voor. Ze kunnen niet draven, de ruiter zit veel te beroerd door erg hoog opgooien van de knieactie en ze zijn vaak niet regelmatig doordat ze van nerveusiteit een been hoger optillen als het andere.

Toen ik dit paard net te rijden had, stootte hij regelmatig met zijn knie tegen zijn lip. Hij draafde heel hard, maar kwam niet voorruit, stuiteren was vreselijk, enorme knieactie, linkerbeen hoger als het rechter. Ik heb daar hard aan gewerkt en kreeg meer lengte, meer pas en meer onspanning. Verschillende keren door een vet laten nakijken, omdat ie dus niet regelmatig was voor, kraker laten komen, etc. Pas toen hij een onspannen gehoorzaam paard was, werden de passen minder beroerd en regelmatiger. Verder was het een staker, die niet wilde werken, niet de trailer in wilde, niet voorop wilde lopen, eigenlijk niets met plezier deed. Jammer dat de meeste van jullie niet weten hoe hij toen was, dan hadden jullie een hele andere kijk gehad op ons.
Op het filmpje zie ik een regelmatig paard met grote passen, geen knieachtie, een mooi stabiel hoofd wat nauwelijks beweegt, een mooie hals met uitstraling, een prachtig onderbrengende achterhand met veel lengte in het achterbeen, een sterke afzet van dat achterbeen en dat allemaal ondanks dat de ruiter inderdaad behoorlijk stuitert en de handen niet stil houdt... Dan is bevestiging toch enorm aanwezig lijkt me... Ik ben nu ook heel tevreden over mijn controller! Bitloos dit eruit kunnen rijden is gaaf!

Ik weet dat hij heel erg beroerd zit en had de keuze bij de uitgestrekte draf om makkelijker te zitten en minder weg te rijden, of alles eruit te rijden, wetende dat ik hem dan niet meer uit zou kunnen zitten... Ik heb toch gekozen voor het laatste en als dat echt álles is waar jullie naar kijken, dan spijt het me voor de bitloze paardensport en weten we ook meteen weer waar dit forum voor bedoeld is: om af te kraken...

Gaan we nu weer drie pagina's zeiken? Of kunnen we een serieuze mening geven over de rol van de bitloze optoming in dit verhaal? Ik dacht dat het laatste de bedoeling was, maar wordt meer geconfronteerd met het eerste...

It's up2U...

Groetjes van Lotje

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 06:50

Een ding is me heel duidelijk geworden, met bit of zonder bit, er zijn altijd mensen die wat te zeuren hebben. En binnen het bitloze wereldje schijnen ook weer verschillende stromingen te zijn. Die elkaar ook weer verbaal te lijf gaan.
Krijgen we na de bit/bitloos discussie nu een proefwedstrijd zonder zadel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 06:56

piezze schreef:
Wat volgens mij de pony dwars zat was teveel druk op de smalle neusriem. Thuis ben ik zelf meer ontspannen en minder grof met de handen.

Ik wil je graag een goed bedoeld advies meegeven - en dat is dus goed bedoeld van mijn kant en is dus géén sneer - laat een goede zadelmaker/-passer komen om het zadel na te kijken. Van een afstand kon ik zien dat jouw zadel niet goed past, niet lekker ligt en je pony pijn in z'n rug had tijdens de proef. Je scherpe sidepull zal ook een rol gespeeld hebben, maar het zadel zeker ook.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 07:54

Bedankt voor je goedbedoelde advies maar zadelpasser is niet meer nodig. Op diezelfde dag is mijn pony verkocht en weet je? Om iedereen hier gerust te stellen. Het zadel gaat niet mee. Misschien dat je dan ook een beetje kan begrijpen dat dit niet mijn beste dag was. Dat ik verdrietig was omdat ik mijn beste maatje ga missen. Wellicht lag het zadel te ver naar voren en bied hierbij mijn (nederige) excuses aan aan het paard en aan heel Bokt. Misschien voelen de mensen zich hier dan wat prettiger? Groot respect voor Lotje overigens en haar uitleg vind ik heel plausibel. Niet iedereen heeft een van nature met ruime pasen lopende KWPNer tenslotte.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 07:55

CharleyT schreef:
Een ding is me heel duidelijk geworden, met bit of zonder bit, er zijn altijd mensen die wat te zeuren hebben. En binnen het bitloze wereldje schijnen ook weer verschillende stromingen te zijn. Die elkaar ook weer verbaal te lijf gaan.

+:)+

Helemaal mee eens!

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 07:58

piezze schreef:
Bedankt voor je goedbedoelde advies maar zadelpasser is niet meer nodig. Op diezelfde dag is mijn pony verkocht en weet je? Om iedereen hier gerust te stellen. Het zadel gaat niet mee. Misschien dat je dan ook een beetje kan begrijpen dat dit niet mijn beste dag was. Dat ik verdrietig was omdat ik mijn beste maatje ga missen. Wellicht lag het zadel te ver naar voren en bied hierbij mijn (nederige) excuses aan aan het paard en aan heel Bokt. Misschien voelen de mensen zich hier dan wat prettiger? Groot respect voor Lotje overigens en haar uitleg vind ik heel plausibel. Niet iedereen heeft een van nature met ruime pasen lopende KWPNer tenslotte.

Je hoeft je toch helemaal niet te verontschuldigen? Voor de meeste zijn die beelden zeer confronterend!

Als je de Z2 winnaar op gewoon beeld ziet is er niks aan de hand, als ze in slomo voorbij komt veert ze zeer hoog uit het zadel. Zal ook wel even schrikken zijn als ze dat ziet.

Ja, je spoor ging er diep in, dat zal bij iedereen gebeuren die een
"scherpe" hulp geeft.... Dan is het op beeld even heel erg confronterend en heeft verder niks te maken met hoe je je voelt of voelde.

Jammer dat je pony verkocht is, maar geef de moed niet op door 1 zo'n confronterend stukje, arabesk heeft vast ook materiaal waaruit blijkt dat je ook gewoon zonder prikken kan rijden.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 08:02

Sterkte Pieze............

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 09:01

idd sterkte piezze.
maar piezze was die niet met de spoortjes. dat was die spaanse schimmel toch?

CB een hele uitleg. Netjes hoor. (ik weet niet of ik nu nog mag reageren op haar?) En nu je dit uitlegt denk ik ook van ja zeg wat knap dat ie nu zn eigen lip ni meer aanstoot.
Maar ehm, niet om alsnog heel vervelend te doen, daar ging die dag natuurlijk niet om :) toch? Ik bedoel, het ging er niet om om te laten zien hoe goed jullie je verbeterd hebben de afgelopen periode (wat super is!!! zeker!!) maar om te laten zien aan de KNHS dat je dressuur kunt rijden zonder bit.
Als je van te voren weet dat je paard dan bv geen dressuur kan/wil lopen, dan ehm, doe je toch gewoon niet mee?

Overigens vond ik je proef op de verzamel video er aardig uit zien, niet geheel ontspannen maarja dat zullen er meer geweest zijn. Met jou uitleg er bij snap ik dat wel. Je ziet ook maar een deel van je proef.

het gééft allemaal verder niks hoor denk ik, 1 iemand die er tussen zat waarvan het paard eigenlijk niet wilde :P
Maar.. ik lees zo es van "ja smoezen dit smoezen dat van te voren waarom jullie niet komen". En na de wedstrijd dus weer "smoezen waarom het niet goed ging"
En ik had het idee dat ik me daar stiekem wel een beetje bij ging aansluiten. Maar aan de andere kant, zijn het niet gelijk smoezen, maar een uitleg. Ja ik weet het niet :)
Ik was ook stijf, moe en gaar van 3 uur trailer rijden. Zelfs mn paard kwam er met stijve benen uit. Toch hebben we een aardige proef neergezet, omdat we lekker losgereden hebben, en de tijd genomen hebben, en net als thuis gereden hebben....
Maar ook ik was zenuwachtig, dus bracht dat ook op mijn paardje over. Mijn handen werkte ook te hard in zo nu en dan, dat doe ik thuis ook en daar ben ik me van bewust. Dat moet dus ook gewoon kappen, maar afleren is moeilijk blijkbaar..

Ik weet mijn vraag trouwens weer!!
Heeft iemand gehoord wat ze omriepen over mij betreft wedstrijd ervaring?? Want ik kan me niet herinneren dat ik hen verteld heb dat ik onderling ook al es had meegedaan. Dus dat zou betekenen dat ze vertelde dat we nog nooit een wedstrijd gereden hadden, en dat was ni waar :n
Laatst bijgewerkt door FahyaFemke op 13-07-09 09:08, in het totaal 1 keer bewerkt

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 09:08

jaaa als je dat tevoren zou weten dan was het leven makkelijk. Mijn pony was gespannen omdat de ruiter dat was. Met sporen heb ik geloof ik niets gedaan. Ik dacht dat ik me niet zo ernstig misdragen had naar de pony toe maar lees maar terug dan snap je wel dat ik me een beeeetje aangevallen voel.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 09:10

Woow, ik dacht ik ga ook even wat lezen over de bitloos proefwedstrijd... Zijn er al 60 topics met 1 miljoen bladzijden over volgepraat :D.

Ik ben wel even zoet vandaag... :+

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 09:13

haha ja je bent wel even zoet dan Dani...

Piezze ik had het eerlijk gezegd tegen CB,omdat zij aangaf dat het paard het niet kon of wilde dacht ik te lezen uit haar berichten.
Daar heb ik jou niet over gehoord dat je dat van te voren wist. Je oefent van te voren, daar uit kun je al merken of je pony het kan en of hij het zelfs eigenlijk wel wíl (als ie wat te willen heeft bij betreffende eigenaar dan :+ )

ik snap dat je je aangevallen voelt hoor, toch vond ik dat je leuk gereden hebt. behalve dat hij dan zo zwaaide met t hoofd, je bent toch gekomen!?! En zo ook CB.
elke wedstrijd steken er een paar boven uit, of juist onderuit.. toch??

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 09:40

CharleyT schreef:

Gelijk het NK zonder kopstuk, zonder sporen, zonder zweep en zonder beugels :D
Rondje dressuur in drie gangen, en een paar hindernissen.
Wie het mooist blijft zitten op een slow motion filmpje wint de hoofdprijs (gesponsord door Bokt).8-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 09:50

De beste stuurlui staan aan wal he... Mensen hebben altijd wel ergens commentaar op, en dan vooral degenen die er zelf niks van bakken. Iedereen maakt weleens een misstap(je) daar ben je mens voor. Als mensen beweren dat zij dat nooit doen, durf ik die mensen scheinheilig te noemen ;)

Vind het leuk dat er zoveel starts waren die toch voor de jury durfden te verschijnen, misschien dat ik de volgende keer wel start :)

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 10:19

CB: Ik werd afgeleid in het filmpje door jou zit ;) Heb niet echt op het paard gelet. Maar iig bedankt voor je uitleg. Ik was er niet bij, dus ik geloof je. Mijn excuses ook voor als ik gemeen tegen je was oid ;)

Al vind ik het "gekanker" van je niet echt netjes, en ja dat wil ik toch even zeggen aangezien er veel kanker in mijn familie is

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 10:26

over doorzitten en de resultaten op slow motion: ik heb opnames gezien van david de whispelaere ook in slow motion en het viel me bij hem óók erg tegen.

Ik denk dat als we opnames maken van Anky dat het ook nog weleens tegen zou kunnen vallen.

En als je Braderup ziet hier, zie je 'm ook omhoog komen, welliswaar is dit op 600 beeldjes per sec waardoor het minder opvalt

kijk ook eens wat het paard met zijn mond doet :roll:

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 10:29

Wat me aan hem opvalt is hoe ie met zijn benen zwiert...