Meningen over Plan van Aanpak paardenwelzijn verdeeld

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 12:05

Pipo schreef:
Ben het wel eens dat veel mensen aan kostenbesparing doen en de paarden daarom in de wei gooien.

Wat voor stal ik sta doet er niet toe lijkt mij.

Dat ben ik totaal niet met je eens :n . Ze zullen er best zijn, maar veel mensen kiezen om hele andere redenen voor een paard buiten. ;)
Dat jij alleen maar in je eigen straatje blijft denken, zegt wat over jou. Je WILT gewoon niet horen, waarom mensen daarvoor kiezen. Dan houdt het op.

Ik vraag me af waarom het wel ok is in jouw ogen om andermans situaties te 'weten' (expres tussen aanhalingstekens, let op!!!!) en dat te veroordelen op basis van je eigen kortzichtigheid, maar mag niemand iets weten over hoe jouw paarden er nu bij staan. Situaties van 'vorig jaar' doen er nu niet meer toe, lijkt mij. ;)

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 12:05

Pipo schreef:
Ik betaal ook geen 400 euro hoor!

Nou? Waar blijven jullie bronnen, L en P?

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 12:07

Pipo schreef:
Twiggy2008 schreef:
Pipo, kun je ons dan eens vertellen hoe jouw sportpaarden gehouden worden? En wat ze precies aan sport doen? Want wat mij opvalt is dat hier op bokt veel mensen het over 'sportpaarden' hebben die misschien 2x in de maand een wedstrijdje doen. Vaak nog minder ook.....
Recreatieve sport dus. Hoe zit dat bij jou dan? En hoe is het dagprogramma van deze paarden dan?

Je bericht staat al zo vol met suggestieve aannames dat ik geen eens zin heb om te antwoorden!

Een sportpaard is een paard welke uitgebracht wordt in de sport, of dat nou B/GrandPrix is. En 2 keer per maand op concours is best genoeg voor een paard hoor. Of vind jij dat je minimaal 4 keer per maand op concours moet voor je een sportpaard hebt?

Maar jij bedoeld dat de professionals overdag hun paarden trainen omdat ze geen andere baan hebben? Er zijn genoeg mensen die wedstrijden rijden die gewoon een normale baan ernaast hebben.

De pot verwijt te ketel dat ze zwart ziet. :+

Weidegang? Ruwvoer? Sociale contacten? Zwart op wit?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 12:07

Twiggy2008 schreef:
Pipo schreef:
Ben het wel eens dat veel mensen aan kostenbesparing doen en de paarden daarom in de wei gooien.

Wat voor stal ik sta doet er niet toe lijkt mij.

Dat ben ik totaal niet met je eens :n . Ze zullen er best zijn, maar veel mensen kiezen om hele andere redenen voor een paard buiten. ;)
Dat jij alleen maar in je eigen straatje blijft denken, zegt wat over jou. Je WILT gewoon niet horen, waarom mensen daarvoor kiezen. Dan houdt het op.

Ik vraag me af waarom het wel ok is in jouw ogen om andermans situaties te 'weten' (expres tussen aanhalingstekens, let op!!!!) en dat te veroordelen op basis van je eigen kortzichtigheid, maar mag niemand iets weten over hoe jouw paarden er nu bij staan. Situaties van 'vorig jaar' doen er nu niet meer toe, lijkt mij. ;)

Maar waar veroordeel ik iemand die zijn paard dag en nacht buiten laat lopen dan? Nergens toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 12:08

detour schreef:
[

Weidegang? Ruwvoer? Sociale contacten? Zwart op wit?

Alles en nog veel meer!!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 12:11

Pipo schreef:

Dat lijkt mij een grote onwaarheid... iig waar het het midden vh land betreft. Je kunt hier vele malen makkelijk en ook goedkoper een stalling met faciliteiten huren met zeer beperkte buitenruimte, dan een goed stuk grond voor je paarden... dat is HELAAS waar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 12:12

Ninx schreef:
Pipo schreef:

Dat lijkt mij een grote onwaarheid... iig waar het het midden vh land betreft. Je kunt hier vele malen makkelijk en ook goedkoper een stalling met faciliteiten huren met zeer beperkte buitenruimte, dan een goed stuk grond voor je paarden... dat is HELAAS waar.

Bij jullie is weidegang duurder, in deze regio niet ben je een stuk goedkoper uit.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 12:12

Pipo, het zijn geen suggestieve aannames, het is een feit dat deze mensen dagelijks druk bezig zijn met hun sportpaarden (en andere paarden). Ze hebben daarnaast een bedrijf aan huis, alles loopt door elkaar en is goed te combineren. Zij doen niet wekelijks een wedstrijd, nee, dan rij je die paarden kapot (mennen en dressuur). Ze doen ook niet aan GP, maar zitten aardig hoog, zal ik maar zeggen.

Natuurlijk werken mensen daarnaast, ze zullen wel moeten. ;)
Net als iedereen, denk ik, daar heb je niet per se een sportpaard voor nodig. :D
We hebben allemaal zo ons leven, onze verantwoordelijkheden. Ik probeer alleen een beeld van jou te krijgen. Je veroordeelt van alles, maar o wee, als wij wat van jou vragen. :+

Buiten dat, wat is nou het probleem dat men vindt dat paarden gewoon dagelijks lekker even buiten horen, hun benen kunnen strekken, sociaal contact hebben, kunnen grazen. Wat is nou het probleem? En nogmaals, voor alle duidelijkheid, heb ik het niet over 24/7 buiten. Er zijn nuances, he?

Anoniem

Re: Meningen over Plan van Aanpak paardenwelzijn verdeeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 12:15

Nou Twig, Pipo heeft meer dan 17000 berichten en ik nog meer zelfs, alle gelegenheid dus om van alles te weten te komen :).

Het probleem is ook niet dat men vindt dat paarden buiten komen en sociaal contact hebben, het probleem ligt er meer in dat men dat anderen op wil leggen. Dan krijg je dat jamaarjij gezeur en vingerwijzingen naar onbekende stallen en het steeds maar herhalen hoe goed men het zelf voor elkaar heeft naar eigen zeggen en maatstaven. Wat heeft het voor zin om het te hebben over stallen waarvan men gehoord heeft dat de paarden nooit buiten komen, waar is dat een argument voor?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 12:16

Pipo schreef:
[
Bij jullie is weidegang duurder, in deze regio niet ben je een stuk goedkoper uit.

Tja, heb het dan nog over de mensen bij jullie. En zet de regio neer, want dan kunnen mensen uit die regio misschien ook nog iets zeggen over jouw 'veroordeling'. Want niet alles is, zoals het lijkt misschien. ;)

Het zou inderdaad veel makkelijker geweest zijn om mijn paard op een manege of een pensionstalling te zetten. Dichter bij huis zelfs, kan ik erheen rollen. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 12:20

Twiggy2008 schreef:
Je veroordeelt van alles, maar o wee, als wij wat van jou vragen. :+

Buiten dat, wat is nou het probleem dat men vindt dat paarden gewoon dagelijks lekker even buiten horen, hun benen kunnen strekken, sociaal contact hebben, kunnen grazen. Wat is nou het probleem? En nogmaals, voor alle duidelijkheid, heb ik het niet over 24/7 buiten. Er zijn nuances, he?

Maar jij blijft zeggen dat ik dat veroordeel, maar dat veroordeel ik nergens!

Ik veroordeel wel mensen die hun paarden 24/7 ophokken!

Dus of ik schrijf zo slecht of jullie lezen slecht of we doen allebei beiden............

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 12:21

Hier in de regio is weidegang ook niet zo duur hoor.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 12:23

Lovely schreef:
Nou Twig, Pipo heeft meer dan 17000 berichten en ik nog meer zelfs, alle gelegenheid dus om van alles te weten te komen :).

Het probleem is ook niet dat men vindt dat paarden buiten komen en sociaal contact hebben, het probleem ligt er meer in dat men dat anderen op wil leggen. Dan krijg je dat jamaarjij gezeur en vingerwijzingen naar onbekende stallen en het steeds maar herhalen hoe goed men het zelf voor elkaar heeft naar eigen zeggen en maatstaven. Wat heeft het voor zin om het te hebben over stallen waarvan men gehoord heeft dat de paarden nooit buiten komen, waar is dat een argument voor?

Volgens mij heb ik gisteren al gezegd, dat ik niet zo'n type ben die alle berichten van iemand door zit te lezen. Ik heb wel wat beters te doen (en dat ga ik zo doen ook :D ). We zitten nu in deze discussie, in dit topic en wat is het probleem om even in hooguit twee regels te vertellen hoe je paard erbij staat. Of zet het in je profiel, heb ik ook gedaan. :D

Als elke stalling zou zorgen dat de paarden dagelijks naar buiten kunnen met z'n allen, zou al dit gezeur nooit nodig geweest zijn. Ik kan niet voor anderen spreken, maar kan zelf zeggen dat ik meerdere stallingen KEN waar de paarden weinig tot nooit buiten komen. Daar vecht ik voor, want ik kan daar letterlijk ziek van worden, als ik dat weer tegenkom. Tegenwoordig ontwijk ik die stallingen, want ik vind het een verschrikking. Door de wetgeving kan de DB, de politie, wie dan ook, daar nog niets aan doen. Hopelijk komt daar nu voor eens en altijd een keer verandering in. :j

En dat juich ik toe en ik kan niet begrijpen dat als je zoveel van paarden houdt, zo van ze kunt genieten, je daar niet voor open staat. ;(

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 12:24

Lovely schreef:
Hier in de regio is weidegang ook niet zo duur hoor.

Misschien gaat het ook niet alleen maar om geld, het gaat er om of je de moeite doet om het te zoeken voor je paard. ;)
Of de moeite doet om te zoeken naar een stalling MET mogelijkheden tot buiten zetten. Ook 's winters.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 12:27

Pipo schreef:

Dus of ik schrijf zo slecht of jullie lezen slecht of we doen allebei beiden............

Ben heel blij dat je het ook niet eens bent met mensen die hun paard 24/7 ophokken. :)
Waarom doe jij dan zo moeilijk :+ ? Ik heb toevallig mijn paard 24/7 buiten, maar ik snap best dat niet iedereen dat kan of wil doen om uiteenlopende redenen. Zolang je maar zorgt voor de juiste balans van binnen en buiten houden, hoor je mij ook niet, hoor. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 12:27

Twiggy, ik kan je nu al vertellen dat die wetgeving er niet komt, nu niet en later ook niet.

Je zult je verbazen hoe Pipo en ik voor van alles en nog wat open staan, het maakt alleen heel erg veel uit met welke intentie zij of ik benaderd wordt. En dan ook nog: ik ben ook overal en nergens geweest, heb van alles gezien en mij over zeer veel zaken verbaasd, maar ik maak me niet meer zo druk over wat anderen met hun paard doen, ik vind het belangrijker om te zorgen dat ik het zelf goed geregeld heb, dan dat ik een andere op moet gaan leggen wat die moet doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 12:28

Twiggy2008 schreef:
Pipo schreef:

Ben heel blij dat je het ook niet eens bent met mensen die hun paard 24/7 ophokken. :)
Waarom doe jij dan zo moeilijk :+ ? Ik heb toevallig mijn paard 24/7 buiten, maar ik snap best dat niet iedereen dat kan of wil doen om uiteenlopende redenen. Zolang je maar zorgt voor de juiste balans van binnen en buiten houden, hoor je mij ook niet, hoor. ;)

Maar ik heb toch al zovaak verteld inmiddels dat ik geen probleem heb met het feit dat JIJ het paard 24 uur buiten hebt, maar dat ik niet veroordeeld wil worden dat IK dat niet doe.

Want eigenlijk is er dus geen probleem?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 12:30

Inderdaad, de manier van benadering geeft ook de reactie op de actie.

Zo reageert ieder mens.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 12:32

Lovely schreef:
Twiggy, ik kan je nu al vertellen dat die wetgeving er niet komt, nu niet en later ook niet.

Je zult je verbazen hoe Pipo en ik voor van alles en nog wat open staan, het maakt alleen heel erg veel uit met welke intentie zij of ik benaderd wordt. En dan ook nog: ik ben ook overal en nergens geweest, heb van alles gezien en mij over zeer veel zaken verbaasd, maar ik maak me niet meer zo druk over wat anderen met hun paard doen, ik vind het belangrijker om te zorgen dat ik het zelf goed geregeld heb, dan dat ik een andere op moet gaan leggen wat die moet doen.

En ik ben iemand die wil dat ELK paard het fijn heeft. Ik ben een idealist blijkbaar. ;)
En ik trek dat ook door naar andere dieren, maar goed, daar gaat het nu niet over in dit topic.

Ik denk dat jullie echt niet zo bijzonder zijn in de kwestie ' hoe je benaderd wordt, met welke intentie'. Denk dat elk mens daar gevoelig voor is, hoor. ;)

En ik ben overtuigd dat er uiteindelijk wel een wetgeving gaat komen. De tijd zal het leren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 12:35

Hoop maar niet te hard, want die wetgeving komt er niet.

In dit topic heb ik het allang gehad over andere dieren en de miskleunen van de DB. Tevens heb ik ook al verteld dat ik van binnenuit LNV weet dat het aantal uren weidegang geen belangstelling heeft van het ministerie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 12:36

Stel je voor dat die wetgeving er wel komt?

Wie gaat dat controleren? Hoe wil je gaan handhaven?
Dat is gewoonweg niet te realiseren!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 12:39

Pipo schreef:
Er wordt door Natural Nederland nogal geroepen dat de paarden 24/7 buiten moeten lopen. Nu vind ik dat als de paarden er gewend aan zijn met kou nog niet zo'n probleem. Maar van de zomer, met dik 30 graden en alle horzels. Dat vind ik dus pure mishandeling, dan een paar uurtjes laat in de avond of heel vroeg in de ochtend vind ik een stuk paardvriendelijker.

Pipo, hier viel ik over, hier begon onze discussie mee. ;)
Ik reageerde op deze post. Laat mijn paard nou alle vier de seizoenen buiten lopen ;) en dan lees je zoiets :+ . Ook dus met dik 30 graden en ja, er zitten ook insecten, daar ontkom je niet aan. Maar jij doet het overkomen alsof ze verrot gestoken worden, maar dat is helemaal niet het geval. Je post kwam erg overdreven over.

Er zijn paarden die gevoeliger zijn voor insecten, dat klopt. Daar moet je dan ook wat aan doen, absoluut.

Verder deed je het in een andere post overkomen alsof naturals, gebaseerd op een zogenaamde 'natural' op jouw stalling (hoe kan dat eigenlijk, want die heeft zijn paard toch ook niet 24/7 buiten lopen???) geen DA's erbij halen. Over suggestief gesproken, maar goed.

En zo kan ik nog het e.e.a. aanhalen, maar daar heb ik geen tijd voor. Ik ga eerst lekker naar de paarden met mijn dochter. :wave:

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 12:41

Lovely schreef:
Hoop maar niet te hard, want die wetgeving komt er niet.

Net als dat bitloos rijden niet geaccepteerd zou worden in de dressuur? Riep jij dat ook niet een keer? Ze zijn er anders aardig druk mee...... :D

Discussieer lekker verder, I'm off.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 13:19

Pipo schreef:

Ze zullen er ongetwijfeld zijn... de mensen die op die manier centjes besparen, en ja.. soms ten koste vh dier.
Hier echter niet... de gemiddelde 'natural' is hier meer geld kwijt dan de 'traditional'...
Overigens noem ik mezelf maar 'normalo' en ik ben van mening dat een stal of weiland prima hand in hand kunnen gaan. Een paard moet echt ruim voldoende buiten kunnen lopen, en ik vind 'voor mezelf' zo'n 10 uur pd in de winter, en klokkie rond id zomer acceptabel.

Sparky10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 13:20

Lovely waar jij je wijsheid vandaan denkt te halen geen idee , maar slaat geheel nergens op .

Pipo bij jou vrees ik dat het verkeerd uitdrukken is geweest het standpunt van medebokker en jou ligt in het midden toch gelijk .

iedereen wil het beste voor zijn of haar paarden , mijne staat binnen tot ik er straks ben dan mogen ze naar buiten toe en vannacht weer naar binnen .

affijn ieder voorzich vind ik als ze maar genoeg beweging krijgen de nodige medische zorg voedsel water hoefsmid ontwormen en entingen en veel liefde van de baasjes natuurlijk

*zucht*