"Paarden met dit weer 's nachts buiten laten onverantwoord"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SofieBeau

Re: "Paarden met dit weer 's nachts buiten laten onverantwoord"

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 17:13

Nagyl : in België is het hetzelfde liedje qua vergunningen hoor Knipoog en ik woon nu al heel mijn leven in België, zit al een hele tijd in de paarden... maar ik heb nog nooit gehoord van die verplichting tot beschutting. Misschien bestaat die regel wel, maar daar is het België voor : zelf politici negeren en breken openbaar de wet Clown dat is nu eenmaal de mentaliteit. Ik weet iig niet van het bestaan van zo een regel af.

Nagyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 17:15

mmmm ken alleen maar weien met beschutting in BE en ook nog wel mooie dingen...

ik zal eens navragen bij mijn bE vrienden....zal ook wel iets te maken hebben met de groene zone...(maar ook daar ken ik genoeg stalletjes op de weien)

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 17:23

dan heb jij een mooi droombeeld van België Haha!

(zou leuk zijn als het waar was natuurlijk)

Nagyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 17:24

Paljassofie schreef:
dan heb jij een mooi droombeeld van België Haha!

(zou leuk zijn als het waar was natuurlijk)

lieg niet hoor. Heb jaren paardje gestald gehad in zutendaal en lanaken en omgeving. daar zijn veel weien met stallingen hoor

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 17:27

geloof je wel hoor Ja limburg is alleen niet heel belgie...

natuurlijk zijn er een hoop weides met stallingen op, wil niet zeggen dat ze allemaal legaal zijn Knipoog ik ken genoeg weides waar geen stalling op gezet mag worden

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 18:59

Hier in belgie ( antwerpen) zijn ook zat weiden met paarden zonder schuilstal hoor.
Al moet ik bekennen dat het merendeel wel een schuilmogelijkheid heeft ( alleen je moet niet vragen wat voor iets Clown )

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-09 19:27

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 19:33

Van de site van de Nederlandse Dierenbescherming:

Hobbydieren en verzorging

* Hobbydieren (pony’s, paarden, geiten, schapen, koeien etc., die bij wijze van hobby worden gehouden) die buiten worden gehouden, zijn bestand tegen de winter zolang ze voldoende voer van de juiste kwaliteit krijgen. Voer is de brandstof voor de 'kachel" en als het koud is moet die nu eenmaal harder branden. Een andere harde voorwaarde is drinkwater. Vooral als het vriest moet dat dagelijks vers aangevoerd worden. Sommige mensen denken dat vers drinkwater niet nodig is als er sneeuw ligt, maar dat is niet waar. Een jong rund drinkt zo'n 25 liter water per dag, dus dan heb je het over 25 kilo sneeuw! En natuurlijk is een plek om te schuilen tegen koude wind en regen onontbeerlijk.

* Kou is voor de meeste landbouwdieren geen probleem, mits ze ook in de nazomer en de herfst buiten hebben gestaan. Dan hebben ze immers een dikke wintervacht. Die isoleert zo goed, daar kan geen winterjas tegenop. Een dier dat gewend is buiten te zijn kan probleemloos tegen twintig graden vorst. De bloedsomloop in de poten van dieren is minimaal, waardoor er geen lichaamswarmte verloren gaat in de koude grond. De hoefjes of klauwen isoleren nog eens extra.

* Als dieren enkele dagen zonder water zitten, zullen ze aan het ijs gaan likken. Als u dit ziet, meld dat dan bij het Meldnummer, telefoon 0900 - 2021210 (10 ct/min). Schapen drinken in de winter weliswaar minder water, maar hebben toch ook voldoende water nodig.

* Dwerggeitjes lopen in de winter wel eens buiten. Ze drinken, net als schapen, in de winter minder, maar ook hier geldt dat ze voldoende water nodig hebben. Ook is het belangrijk dat ze bijgevoerd worden met hooi. Melkgeiten hebben gedurende het gehele jaar veel vocht nodig.

* Paarden ontwikkelen voor de winterperiode een wintervacht en kunnen dus best tegen wat kou. Als ze geschoren worden, is een deken noodzakelijk om ze te beschermen tegen de kou. Verder moeten paarden, als ze buiten lopen, voldoende voedsel (ruwvoer) en vers water hebben en moeten ze voldoende beschutting kunnen vinden tegen wind en regen. Te veel borstelen is niet verstandig, omdat dan de bescherming van de wintervacht af kan nemen.

* Struisvogels en emoes zijn op dit moment de enige landbouwdieren die niet tegen ons klimaat kunnen. Wel tegen kou, maar niet tegen regen. Ze hebben een verenpak dat water opneemt, dus worden ze drijfnat. Daarom moeten ze een afdak hebben. Dieren als lama's en alpaca's hebben een enorme vacht en kunnen daarmee ruimschoots tippen aan ons schaap. Kou of regen doet ze dus niets. Wel moeten ze, net als alle dieren, een droge ligplaats hebben. Het hoeft geen mooi gras te zijn, als het er maar droog is.

* Kippen hebben altijd wel behoefte aan frisse lucht, maar ze moeten ook naar binnen kunnen. Het verenpak van kippen kan wel tegen een buitje, maar ze moeten niet uren in de regen zitten. En ook voor kippen geldt: ruim voeren.

Wanneer moet u alarm slaan?

Dieren in de kou zijn echt niet zielig. Het is voor de dieren goed om een afdak te hebben, maar het is wettelijk niet verplicht. De Dierenbescherming eist wel een goede verzorging en een droge ligplaats. U moet alarm slaan bij de volgende situaties:

* Als dieren er slecht uitzien, zeer mager zijn of ziek lijken.
* Als dieren geen enkele droge ligplek hebben, ook niet achter in het land.
* Als aan ijs in de drinkbak gelikt is, wat wijst op dorst.

Noteer in alle gevallen nauwkeurig de locatie en neem contact op met het Meldnummer dierenmishandeling, telefoon 0900 - 2021210 (10ct/min). In spoedgevallen neemt u contact op met de plaatselijke politie (0900-8844).

Angie_ke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 19:41

Met dit weer vind ik een schuilstal niet meer dan normaal! Er staat hier soms een enorm gure wind wat maakt dat de gevoelstemperaturen nog een stuk lager liggen...
Verder zijn er helaas veel mensen die paarden houden en er geen bal van afweten, ik ken er genoeg die véél te weinig ruwvoer krijgen, terwijl ze dit nodig hebben om zichzelf warm te houden.
Die van mij hebben ook een dikke wintervacht en staan ook liever buiten dan binnen, maar ik heb wel 3 stallen en een dikke laag stro waar ze elk moment van de dag/nacht in kunnen staan.
Je moet gedomesticeerde paarden niet gaan vergelijken met wilde paarden, die komen bosjes tegen en niet één boompje om te gaan schuilen.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 19:53

ikenindi schreef:
geen reacties gelezen, maar wil even zeggen dat ze weer lekker kortzichtig zijn. dieren zijn niet van water en bevriezen niet zomaar. binnen zetten is imo niet de beste optie. voor geen enkel dier die gewend is buiten te staan. die beesten redden zich best zolang ze maar kunnen blijven eten en drinken!

Even zeuren Clown mens en dier bestaan wel degelijk uit water. Alleen kunnen wij niet zo makkelijk bevriezen. Uitzonderingen zijn ondervoede/bejaarde mensen/dieren.

Arabesk

Re: "Paarden met dit weer 's nachts buiten laten onverantwoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 20:07

Angie_ke schreef:
Met dit weer vind ik een schuilstal niet meer dan normaal! Er staat hier soms een enorm gure wind wat maakt dat de gevoelstemperaturen nog een stuk lager liggen...
Verder zijn er helaas veel mensen die paarden houden en er geen bal van afweten, ik ken er genoeg die véél te weinig ruwvoer krijgen, terwijl ze dit nodig hebben om zichzelf warm te houden.
Die van mij hebben ook een dikke wintervacht en staan ook liever buiten dan binnen, maar ik heb wel 3 stallen en een dikke laag stro waar ze elk moment van de dag/nacht in kunnen staan.
Je moet gedomesticeerde paarden niet gaan vergelijken met wilde paarden, die komen bosjes tegen en niet één boompje om te gaan schuilen.

ik zie hier anders de semiwilde ponies gewoon op de open vlakte staan Sigaar

I_Love_Kyara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 20:08

Die van mij die zijn wegens gladheid binnen [je kunt er serieus schaatsen!]
maar zodra de ijsbaan is verdwenen zet ik ze weer lekker buiten en s'nachts op stal met veel kuil en brok Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 20:11

Ook hier lopen in enkele natuurgebieden Exmoors op de kale vlakte en wat ik er vanmiddag nog van zag, doen ze het prima.

Angie_ke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 20:29

Arabesk schreef:
ik zie hier anders de semiwilde ponies gewoon op de open vlakte staan Sigaar

Ik wil maar zeggen dat het erg kortzichtig is om gedomesticeerde paarden te gaan vergelijken met wilde paarden!
Wilde paarden hebben de keuze te gaan en te staan waar ze willen en hebben ook continu voedsel ter beschikking, al zijn het maar takjes van bomen ofzo.
Een gedomesticeerd paard is volledig afhankelijk van z'n eigenaar wat betreft schuilplaats en voedsel.
Mijn paarden lopen ook buiten hoor, maar ze kunnen binnen en ze hebben continu hooi ter beschikking.
Die dierenbescherming rukt heus niet zomaar uit hoor, ik woon zelf in de Vlaamse Ardennen en er lopen hier enorm veel paarden rond die niet de nodige zorg krijgen.
Lees: kleine afgevreten weides, geen ruwvoer, geen schuilhok en daarbovenop nog eens prikkeldraad dus lekker veilig.
Jullie gaan ervan uit dat iedereen prima voor z'n dieren zorgt en het het beste weet, maar er zijn helaas veel mensen die er niet naar omkijken of er geen verstand van hebben, maarja tegenwoordig kan iedereen een paard kopen en op de weide gooien.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 20:33

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 20:39

Angie_ke schreef:
Jullie gaan ervan uit dat iedereen prima voor z'n dieren zorgt en het het beste weet, maar er zijn helaas veel mensen die er niet naar omkijken of er geen verstand van hebben, maarja tegenwoordig kan iedereen een paard kopen en op de weide gooien.

nee daar gaan wij helemaal niet van uit
(ik toch niet)

Waar hier vooral over gestruikeld wordt is dat in dit bericht elke paardeneigenaar "veroordeeld" wordt die zijn paarden buiten laat staan, goed verzorgd of niet.

KiWiKo : hier heeft niemand beweert dat het niet kon voor zover ik mij kan herinneren. Er is alleen gezegd dat er niets aan de hand is mits voldoende ruwvoer etc.

Angie_ke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 20:42

Paljassofie schreef:
Waar hier vooral over gestruikeld wordt is dat in dit bericht elke paardeneigenaar "veroordeeld" wordt die zijn paarden buiten laat staan, goed verzorgd of niet.

Ik voel me alleszins niet veroordeeld, mijn paarden komen niks te kort, als ze buiten willen lopen is dat hun keuze, ik weet dat ze binnen kunnen als ze willen...

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 20:42

Citaat:
'Wie echt een hart voor dieren heeft, zorgt er nu toch voor dat ze naar binnen worden gebracht', onderstreept Lucie Van Wittenberghe van de vzw Dierenbescherming Vlaamse Ardennen. 'Jammer genoeg is dat lang niet overal het geval.
Dagelijks krijgen wij verschillende meldingen van vooral paarden die in weiden staan, 's nachts en zonder degelijke beschutting. Bij extreme vriestemperaturen van min tien graden of lager is dat uiteraard niet verantwoord.'

Het is pas onverantwoord wanneer paarden bij +20 graden buiten staan met een deken op...

Paarden kunnen veel beter tegen koude dan tegen warmte. Wij mensen vinden -10 koud, maar paarden met een normale wintervacht en voldoende ruwvoer kunnen hier prima tegen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 20:44

huh met + 20 en een deken op............. ben ik nog nooit tegen gekomen Lachen Lachen in heel mijn leven niet Lachen

wel vliegendekens......... maar die hebben een reden

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 20:46

Angie_ke schreef:
Paljassofie schreef:

Ik voel me alleszins niet veroordeeld, mijn paarden komen niks te kort, als ze buiten willen lopen is dat hun keuze, ik weet dat ze binnen kunnen als ze willen...

veroordeeld is misschien een heel zwaar woord Knipoog

maar het bericht zegt toch dat de DB wil dat alle paarden op stal zouden moeten met dit weer snachts... ? Dan gaat het dus niet alleen om de verwaarloosde gevallen?

Kiwiko : ik wel eens mensen de HELE zomer lang, hun paarden een deken op zien laten Nagelbijten / Gniffelen ook op stal, behalve als het echt zonnig was en echt echt goed weer

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 20:48

hihihi Ik ben schijnbaar de echte nutcases nog niet tegen gekomen Lachen wat een rarigheid Lachen

Angie_ke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 20:50

Cayenne schreef:
Dagelijks krijgen wij verschillende meldingen van vooral paarden die in weiden staan, 's nachts en zonder degelijke beschutting. Bij extreme vriestemperaturen van min tien graden of lager is dat uiteraard niet verantwoord.'

Daar heb je het al Lachen Mét degelijke beschutting is het dus wel verantwoord, want of ze nu een winddichte schuilstal hebben op de weide of je zet ze op stal, dat blijft toch hetzelfde?
Mits voldoende ruwvoer uiteraard...

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 20:52

Niet mee eens.
Als paarden beschutting hebben als: bomen in/langs de wei of tussen 2 schuren in ofzo (iig niet op het open vlak) is het genoeg. Het is vooral belangrijk dat ze voldoende hooi hebben met dit weer en water!

Angie_ke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 20:52

Paljassofie schreef:
Kiwiko : ik wel eens mensen de HELE zomer lang, hun paarden een deken op zien laten Nagelbijten / Gniffelen ook op stal, behalve als het echt zonnig was en echt echt goed weer

Ik vraag me ook altijd af waarvoor die zomerdekens dienen, wie legt er dan in godsnaam een deken op een paard... 's nachts want 15 graden is te koud Clown haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 20:53

Paljassofie schreef:

maar het bericht zegt toch dat de DB wil dat alle paarden op stal zouden moeten met dit weer snachts... ? Dan gaat het dus niet alleen om de verwaarloosde gevallen?

Ik dacht juist van niet als ik het stukje even aanhaal van Arnoud:

* Paarden ontwikkelen voor de winterperiode een wintervacht en kunnen dus best tegen wat kou. Als ze geschoren worden, is een deken noodzakelijk om ze te beschermen tegen de kou. Verder moeten paarden, als ze buiten lopen, voldoende voedsel (ruwvoer) en vers water hebben en moeten ze voldoende beschutting kunnen vinden tegen wind en regen. Te veel borstelen is niet verstandig, omdat dan de bescherming van de wintervacht af kan nemen.