Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 08:05

Rizette schreef:
Nikass schreef:
Jenny als je geen antwoord hebt mag je dat ook zeggen hoor. Ik stelde je gewoon een vraag. Het afzeiken komt meer bij jou vandaan.

Loriene: wie zegt dat? De populatie in de OVP doet het al generaties lang prima. En afgelopen winter heeft de natuur er zelf voor gezorgd dat de kudde weer kleiner is geworden.
Dat jij de manier waarop de natuur functioneert niet fijn vindt, dat mag, maar ga niet doen alsof de mens het beter en humaner kan/doet dan de natuur. Als er één soort is die zichzelf niet weet te organiseren en rechtstreeks afstevent op zijn eigen vernietiging is het toch wel de mensheid.

Onder welke steen heb je gelegen dat je verkondigd dat de populatie in de OVP het al jarenlang prima doet? Verhongeren en niet op zoek kunnen naar eten omdat je achter een hek zit noem jij natuur? Heeft helemaal niets met natuur te maken.Natuur is vrij, wordt niet vastgehouden om niet bij het eten te kunnen en kan de eigen weg zoeken.

Verhongeren is iets wat op individueel niveau speelt. De populatie als geheel deed het jarenlang toch echt prima: ondanks de soms forse sterfte bleef de populatie groeien. Dat kan alleen maar als er jaarlijks genoeg volwassen dieren overleven, drachtig worden, niet door honger, vergiftiging of stress aborteren, en er jongen geboren worden die niet allemaal in hun eerste levensjaar sterven. Blijkbaar gebeurden al die dingen niet als een enkele hoge uitzondering door de vreselijke omstandigheden, maar gebeurde dat zo structureel dat het jarenlang compenseerde voor de sterfte.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 10:12

Loriene: wie zegt dat? De populatie in de OVP doet het al generaties lang prima. En afgelopen winter heeft de natuur er zelf voor gezorgd dat de kudde weer kleiner is geworden.
Dat jij de manier waarop de natuur functioneert niet fijn vindt, dat mag, maar ga niet doen alsof de mens het beter en humaner kan/doet dan de natuur. Als er één soort is die zichzelf niet weet te organiseren en rechtstreeks afstevent op zijn eigen vernietiging is het toch wel de mensheid.
[/quote]
Onder welke steen heb je gelegen dat je verkondigd dat de populatie in de OVP het al jarenlang prima doet? Verhongeren en niet op zoek kunnen naar eten omdat je achter een hek zit noem jij natuur? Heeft helemaal niets met natuur te maken.Natuur is vrij, wordt niet vastgehouden om niet bij het eten te kunnen en kan de eigen weg zoeken.[/quote]
Verhongeren is iets wat op individueel niveau speelt. De populatie als geheel deed het jarenlang toch echt prima: ondanks de soms forse sterfte bleef de populatie groeien. Dat kan alleen maar als er jaarlijks genoeg volwassen dieren overleven, drachtig worden, niet door honger, vergiftiging of stress aborteren, en er jongen geboren worden die niet allemaal in hun eerste levensjaar sterven. Blijkbaar gebeurden al die dingen niet als een enkele hoge uitzondering door de vreselijke omstandigheden, maar gebeurde dat zo structureel dat het jarenlang compenseerde voor de sterfte.[/quote]
Al die duizenden die verhongert zijn noem je indidivideel niveua? Ik noem dan structurele dierenmishandeliing. Een winter zonder eten zetten en kijken wie het er overleven. Er is geen vrijheid en er zijn geen andere vijanden dan de mens , direct of indirect door verhongeren slecht drinkwater, inteelt , leverbot , jacobskruiskruid en mosterdzaad. Het lijkt of het goed gaat maar door het ontbreken van predatoren is het een schijn vertoning met verhongering en creperen.

loriene

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 12:38

Helemaal mee eens Rizette.
Wat denken jullie wat er gebeurt wanneer ik onze paarden in het land gooi nu,zonder eten en vies water?
Staat binnen de kortste keren de politie bij mij aan de deur.
Krijg je een dikke boete en moet ze er weg halen.
Ga ik zeggen,dat is de natuur hoor! Staat nog wel wat onkruid en gras.
Lachen de mensen mij vierkant uit!

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 12:42

Okee. En dan nu het nieuwe beleid voor de OVP:
Controle op de populatie grootte, waardoor er jaarrond voldoende voedsel is.
Is het dan nog steeds verkeerd? Zo ja, waarom? (En "er staat een hek" is geen goed argument)

(Ik ga niet in op vies water, er is stromend water in de OVP, en dat lijkt mij prima)

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 12:54

loriene schreef:
Wat denken jullie wat er gebeurt wanneer ik onze paarden in het land gooi nu,zonder eten en vies water?

Waarom blijven jullie toch appels met peren vergelijken? Jouw weiland is geen natuurgebied en jouw paard is geen wild dier. Nu wordt de populatiegrootte aangepast, waardoor er ook in de winter voldoende draagkracht in het gebied is voor het aantal grote grazers. Dat betekent dat er in de winter voldoende voedsel is en dat er binnen de kortste keren voldoende natuurlijke beschutting is. Maar toch zullen er nog steeds dieren doodgaan, gewoon omdat ze ziek worden, een ongeluk krijgen, in het water vallen en te snel afkoelen, te weinig vetreserves in de zomer hebben opgebouwd of elke andere vorm van vroegtijdige sterfte die in de natuur voorkomt. Dat is natuur en dat kom je overal in de natuur tegen in het groot en klein.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 12:56

@loriene en rizette: hoe komen jullie er in vredesnaam bij dat er zoveel bokkers achter het oude beleid van de OVP staan? Die strijd is al gestreden, er is nieuw beleid.
Waar het mij, en een aantal anderen, om gaat is dat we nu eens op moeten houden met dit gezeur, maar dat nieuwe beleid gewoon eens gaan uitvoeren.
Dan is dat probleem met verhongeren ook meteen opgelost.

En stiekem moet ik een beetje lachen om het "inteelt" argument. In de gerichte fok wordt zoveel inteelt gebruikt, daar hoor je nooit iemand over. Bijvoorbeeld over de holsteiner koeien, daar zit zoveel inteelt in dat al die koeien afstammen van slechts 40 unieke genetische dieren.... bij paarden wordt "lijnenteelt" veel toegepast.

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 13:25

Ik heb nooit gezegd dat ik achter het oude beleid sta.

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 13:30

Karl66 schreef:
loriene schreef:

Waarom blijven jullie toch appels met peren vergelijken? Jouw weiland is geen natuurgebied en jouw paard is geen wild dier. Nu wordt de populatiegrootte aangepast, waardoor er ook in de winter voldoende draagkracht in het gebied is voor het aantal grote grazers. Dat betekent dat er in de winter voldoende voedsel is en dat er binnen de kortste keren voldoende natuurlijke beschutting is. Maar toch zullen er nog steeds dieren doodgaan, gewoon omdat ze ziek worden, een ongeluk krijgen, in het water vallen en te snel afkoelen, te weinig vetreserves in de zomer hebben opgebouwd of elke andere vorm van vroegtijdige sterfte die in de natuur voorkomt. Dat is natuur en dat kom je overal in de natuur tegen in het groot en klein.

OVP is ook vroeger natuurgebied,nu niet meer.
De paarden die daar lopen zijn ook geen wilde dieren.Hebben net zoals die van ons verzorging nodig,vooral hoefverzorging.
Ze lopen constant op zachte ondergrond,in de echte natuur is veel verscheidenheid aan ondergrond dus hoefslijtage.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 13:56

De OVP was vroeger een stuk zeebodem. Nou is de zeebodem natuurlijk ook natuur, maar de huidige poldervorm is echt door mensen veroorzaakt...

Je kan nog discussiëren over de vraag of de dieren in de OVP wild of verwilderd zijn. Maar ondertussen lopen ze daar al zoveel generaties zonder menselijke invloed rond, dat je echt niet meer kan praten over gehouden dieren.

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 14:01

Karl66 schreef:
De OVP was vroeger een stuk zeebodem. Nou is de zeebodem natuurlijk ook natuur, maar de huidige poldervorm is echt door mensen veroorzaakt...

Je kan nog discussiëren over de vraag of de dieren in de OVP wild of verwilderd zijn. Maar ondertussen lopen ze daar al zoveel generaties zonder menselijke invloed rond, dat je echt niet meer kan praten over gehouden dieren.

Dat is jouw mening.
Ik denk daar anders over.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 14:02

Rizette schreef:
Daarmee wil je vertellen dat het gros van de Nederlanders 130 scheurt over de b wegen om reeen te raken of wil je daarmee zeggen dathet gros van de reeen op de snelweg doodgereden wordt? Daarbij reden wij in die tijd in een simpel datsuntje 100a en die liep gewoon dik over de 100. Ik snap wel dat een lelijke eend wat trager ging.

Ik wil helemaal niks vertellen. Ik benoem slechts een onwaarheid van jouw kant. Waar je met die onwaarheid naar toe wilde weet jij beter dan ik. Althans, dat hoop ik voor je. Niet dat het me verder bovenmatig boeit overigens.....

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 14:05

loriene schreef:

Niet alleen een dikke boete maar ook heel bokt over je heen. Je wordt hier dan gewoon verketterd.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 14:06

Karl66 schreef:

Zonder menselijke invloed? _O- beetje verkeerde menselijke invloed. Dat dan weer wel.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 14:17

loriene schreef:

Lézen.
Mijn punt is dat jij er vanuit lijkt te gaan dat de rest dat wel doet, maar dat is helemaal niet zo.

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 14:27

Wendy schreef:
loriene schreef:

Lézen.
Mijn punt is dat jij er vanuit lijkt te gaan dat de rest dat wel doet, maar dat is helemaal niet zo.

Ik ga nergens vanuit.
Geef mijn mening en hoe ik er over denk.
Lezen!

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 14:30

se7entje schreef:
@Nikass en andere gelijkdenkenden, ik snap niet dat iemand op een paardenforum, waar je dus vanuit kan gaan dat ze van paarden houden, het normaal vindt om dieren achter een hek te laten verhongeren...
En dan kan je zeggen grenzen zijn overal, maar niet zo zwart/wit als op ovp, met letterlijk voor je neus, achter het hek, bijna in hoef bereik, genoeg gras... :n

Het heeft geen zin als je niet in kunt zien dat "dieren achter een hek laten verhongeren" jouw visie, jouw interpretatie is.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 14:32

loriene schreef:
Ik ga nergens vanuit.
Geef mijn mening en hoe ik er over denk.
Lezen!

Je reageert op mensen vanuit een bepaalde veronderstelling. Ik geef aan dat die veronderstelling niet klopt, waardoor jouw en rizette's betogen vaak slaan als een tang op een varken.
Bovendien is die discussie al lang afgerond, het oude beleid is geweest, gelukkig stonden heel veel mensen (waaronder ik) daar totaal niet achter.
Maar jullie gaan er maar op door, heel irritant.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 14:35

Nikass schreef:
se7entje schreef:
@Nikass en andere gelijkdenkenden, ik snap niet dat iemand op een paardenforum, waar je dus vanuit kan gaan dat ze van paarden houden, het normaal vindt om dieren achter een hek te laten verhongeren...
En dan kan je zeggen grenzen zijn overal, maar niet zo zwart/wit als op ovp, met letterlijk voor je neus, achter het hek, bijna in hoef bereik, genoeg gras... :n

Het heeft geen zin als je niet in kunt zien dat "dieren achter een hek laten verhongeren" jouw visie, jouw interpretatie is.

Je kan toch niet ontkennen dat er een hek staat? En dat er achter dat hek veel dieren verhongerd zijn?
Volgens mijn bescheiden mening zijn dat feiten, geen interpretatie.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 15:36

Hou nou toch een keer op over dat hek. Onbeperkte natuur bestaat niet, nergens. Het ene gebied is groter dan het andere gebied, maar elk gebied wordt begrensd. Of ga je nu zeggen dat bijvoorbeeld het Krugerpark in Zuid Afrika eigenlijk ook een groot weiland met gehouden dieren is, omdat die dieren er ook niet uit kunnen trekken?

Het probleem van de OVP is dat er een groot verschil is tussen de zomerdraagkracht en de winterdraagkracht voor dat gebied. Door nu de aantallen aan de winterdraagkracht aan te passen wordt dat probleem opgelost. Veel meer valt er niet over te zeggen.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 16:55

Effe serieus blijven hé;
Krugerpark is 19485 km2
OVP is 56 km2

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 17:19

loriene schreef:

Hoe staan jouw paarden er nu wel bij?

Wat betreft de hoefverzorging in de OVP: heb jij bronnen waar uit blijkt dat er veel hoefproblemen voorkomen? Ik heb daar namelijk nog nooit iets over gelezen.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 17:21

@Sclimpre, daar gaat het dus niet om. Het gaat erom dat elk natuurgebied begrensd is. Ja, het Kruger Park is veel groter, er leven dan ook veel meer dieren en er gaan als direct gevolg ook jaarlijks veel meer dieren dood, maar het blijft nog steeds een begrensd gebied. Daarom is het ook zo'n onzin dat een aantal mensen maar door blijft gaan over het hek.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 17:27

Sclimpre schreef:
Nikass schreef:

Je kan toch niet ontkennen dat er een hek staat? En dat er achter dat hek veel dieren verhongerd zijn?
Volgens mijn bescheiden mening zijn dat feiten, geen interpretatie.

Volgens mijn bescheiden mening komen er in elk natuurgebied dieren om van de honger. Sterker nog, het is doodsoorzaak nummer 1 in gebieden waar geen (of minimaal) beheer plaatsvindt door de mens. Zoals bijvoorbeeld in Afrika, waar ook op veel plekken prachtige hekken staan om ervoor te zorgen dat wilde dieren niet in de dorpen terecht komen.

Het gaat daarbij in mijn reactie om de manier waarop de zin geformuleerd is: alsof sbb (of wie dan ook die hier als schuldige wordt aangewezen) dieren achter een hek zet met het doel ze "te laten" verhongeren. Sorry maar mijn neefje van drie kijkt nog intelligenter naar de situatie.

Karl66 _/-\o_
Laatst bijgewerkt door Nikass op 23-11-18 17:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 17:27

Het gaat wel degelijk over de grootte van het gebied.
Voor een paard is er een verschil of hij in een box staat of in een weide. Allebei begrensd. Maar als dat geen verschil maakt kunnen we bokt wel sluiten.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 17:29

Toch heb ik nog niemand bij slecht bekendstaande maneges zien demonstreren :(:)
Laatst bijgewerkt door khirshanta op 23-11-18 20:56, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Naam verwijderd