Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Telpeva
Moderator Algemeen

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 11:50

Serieus Rizette, hou op.

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 12:45

Karl66 schreef:
Het beleid komt voort uit de aanbevelingen van de commissie van Geel. En die commissie was al ingesteld voor de publiciteit van afgelopen winter...

Alleen SBB deed niets met die aanbevelingen.
Nu moeten ze wel,beetje laat vind je niet?

Lanoca

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 14:06

Ja, ik vind dat het SBB nu alweer achter de feiten aan loopt wel heel bijzonder. Het lijkt erop dat zij nog steeds niet doorhebben dat het rapport van Geel al lang op tafel ligt en dat het beleid veranderd is. Het gras om op te overwinteren is dus opgegeten door de massa. Misschien kunnen boswachters niet lezen?

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 14:19

SBB kan daar minder aan doen. Het zijn nu andere groepen de rechtzaken hebben aangespannen tegen de delen van het nieuwe beleid. En zolang die lopen mag SBB niet schieten. Van wat ik begreep waren er wel al vangkralen gebouwd.

En er zal nooit zo'n groot voedseltekort als vorig jaar ontstaan, omdat er nu al gigantisch veel minder dieren zijn.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 14:55

SBB wilde na de uitspraak van van Geel alvast kralen bouwen. Dat werd tegengehouden door de actievoerders door middel van een rechtszaak.

SBB wilde gelijk na de bronst starten met schieten 1 keer raden wie er een kort geding heeft aangespannen. Juist de actievoerders.

Laatste nieuws is dat er een activist(beter gezegd aggresievist) vastzit voor het plaatsen van een verdacht pakketje paar weken geleden bij het provinciehuis. Zij kan zelfs aangeklaacht worden voor terrorisme. Tevens is zij diezelfde die een verbiedsgebod had wegens sabotage in het gebied.

Lijkt wel oorlogvoeren dit

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 15:19

Lanoca schreef:
Ja, ik vind dat het SBB nu alweer achter de feiten aan loopt wel heel bijzonder. Het lijkt erop dat zij nog steeds niet doorhebben dat het rapport van Geel al lang op tafel ligt en dat het beleid veranderd is. Het gras om op te overwinteren is dus opgegeten door de massa. Misschien kunnen boswachters niet lezen?

Jij weet niet waar het over gaat kennelijk. SBB wil wel, maar mag niet omdat er eerst een rechtszaak moet komen om de actievoerders in het ongelijk te stellen. Kortom het ligt aan de bemoeienis van Jan en alleman en niet aan de boswachters

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 15:58

Ik krijg wel een beetje het gevoeld dat SBB bij sommige mensen het nooit meer goed kan gaan doen. Elke instantie en mens moet wel de ruimte krijgen om te leren en te kunnen verbeteren. Overigens denk ik dat veel mensen ook vergeten dat SBB alleen maar een beleid uitvoert. De mensen op de vloer hebben echt niet kilo's in te brengen hoor.

Beetje meer respect en vertrouwen in de mensen die nu wel vooruit willen zou wel fijn zijn.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 16:07

loriene schreef:
Karl66 schreef:
Het beleid komt voort uit de aanbevelingen van de commissie van Geel. En die commissie was al ingesteld voor de publiciteit van afgelopen winter...

Alleen SBB deed niets met die aanbevelingen.
Nu moeten ze wel,beetje laat vind je niet?

De aanzet voor die commissie is in 2016 gegeven, de commissie is november 2017 geïnstalleerd en heeft in april 2018 haar aanbevelingen uitgebracht aan de provincie. Nadat de provincie op basis van die aanbevelingen dit jaar het beleid heeft aangepast, is SBB begonnen met het uitvoeren daarvan. Helaas liggen op dit moment de actievoerder dwars waardoor de uitvoering opgeschort moest worden.

Dus je hebt een klein beetje gelijk dat SBB niks met de aanbevelingen deed, dat was namelijk aan de provincie. SBB is alleen maar de uitvoerder van dat beleid. En ik vraag me hoe ze sneller hadden kunnen reageren.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 16:21

Wat een heerlijk vermoeiende discussie weer ;)
De berichten van Rizette slaan kant nog wal. Vooral de opmerking dat de varkens in de bio industrie zo'n prettig en goed verzorgd leven hebben 8)7
En de natuurgebieden zonder grenzen, das ook heel interessant. Ik kan je vertellen dat ook in Oost Nederland de dieren gewoon worden afgeknald en doodgereden als ze over de door mensen gestelde grenzen lopen. Dat is niet voorbehouden aan het westen Rizette. :n

De berichten van Veilen84, Jewemm en Karl66 zijn dan weer prettig verhelderend om te lezen.

Veulen84 schreef:
Daarnaast, natuur kan goed voor zichzelf zorgen. Het is menselijke arrogantie dat wij vinden dat we voor alles moeten zorgen. Alsof die beesten echt zitten te wachten op mensen en hun "zorgen". Kom op zeg.

Dit lijkt me een uitstekend uitgangspunt.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 16:36

Rizette schreef:
De kern van het probleem is dat er een dieren in een hek zijn gestopt die daar niet passen en niet horen en en rotleven hebben. Puur en alleen om geldelijk gewin

Dit lijkt mij meer van toepassing op een varkensbedrijf dan de OVP.
Hek moet dan wel hok zijn :D

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 16:42

Jennyj01 schreef:
Echter is het zo dat er best een heleboel mensen en bokkers zijn die het eigenlijk wel best vinden. Omdat het ze niet interesseert of omdat ze het empathische deel missen. Voor wie elk jaar honderden dieren afmaken geen probleem is.

En hoe zit dat bij jou?
Demonstreer jij bij de Veluwe? Of de Montferlandse bossen?
Hoe zie jij het voor je om daar de dieren niet af te schieten? Vindt je het dan acceptabel als er regelmatig mensen verongelukken omdat er een dier voor hun auto loopt?
Wat is jouw oplossing?

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 16:47

Rizette schreef:
Haha, 40 jaar geleden konden de auto's even hard hoor.

Haha, niet eens bij benadering hoor.

Bij de meeste auto's uit 1978 had je vanaf 100km armen en benen nodig om het spul op de weg te houden en bij 130/140 km/h was het voor 90% van het spul gewoon op.

Tegenwoordig zet zelfs de pietepeuterige 0,7 liter motor van de Daihatsu Copen met zijn 68 PK nog 170 op de klok.......

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 17:35

Alleen is de snelheid van de auto's nou niet bepaald relevant voor deze discussie.

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 18:55

Nikass schreef:
Wat een heerlijk vermoeiende discussie weer ;)
De berichten van Rizette slaan kant nog wal. Vooral de opmerking dat de varkens in de bio industrie zo'n prettig en goed verzorgd leven hebben 8)7
En de natuurgebieden zonder grenzen, das ook heel interessant. Ik kan je vertellen dat ook in Oost Nederland de dieren gewoon worden afgeknald en doodgereden als ze over de door mensen gestelde grenzen lopen. Dat is niet voorbehouden aan het westen Rizette. :n

De berichten van Veilen84, Jewemm en Karl66 zijn dan weer prettig verhelderend om te lezen.

Veulen84 schreef:
Daarnaast, natuur kan goed voor zichzelf zorgen. Het is menselijke arrogantie dat wij vinden dat we voor alles moeten zorgen. Alsof die beesten echt zitten te wachten op mensen en hun "zorgen". Kom op zeg.

Hoe moet de natuur voor zichzelf zorgen dan?
Zonder grote roofdieren om de zieke en zwakke dieren op te ruimen werkt dat niet.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 19:27

Nikass schreef:
Jennyj01 schreef:
Echter is het zo dat er best een heleboel mensen en bokkers zijn die het eigenlijk wel best vinden. Omdat het ze niet interesseert of omdat ze het empathische deel missen. Voor wie elk jaar honderden dieren afmaken geen probleem is.

En hoe zit dat bij jou?
Demonstreer jij bij de Veluwe? Of de Montferlandse bossen?
Hoe zie jij het voor je om daar de dieren niet af te schieten? Vindt je het dan acceptabel als er regelmatig mensen verongelukken omdat er een dier voor hun auto loopt?
Wat is jouw oplossing?

Even lezen. Dan had je het antwoord al geweten. Blijkbaar voel je je toch wel erg aangesproken. En daarbij hoef ik aan jou geen verantwoording af te leggen he. Of dacht je die Jennyj01 is weer online laat ik die nog even afzeiken?

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 19:30

Rizette schreef:
Karl66 schreef:
Ja en 80% van die reeën sterven uiteindelijk ook niet van ouderdom of omdat ze door een wolf zijn opgegeten. Het gros sterft door uithongering/uitdroging als gevolg van ziekte, ongelukken of omdat ze te zwak zijn. Daar verandert bijvoeren niet zoveel aan.

Net zoals een hek niet bepaald of iets natuur is of niet...

Het gros van de reeën sterft door toedoen van de mens, hetzij met een geweer hetzij door het verkeer. Bron: reeënkenniscentrum.

Heb jij liever dat ze die dingen loslaten en dat heel Nederland er vol mee loopt? Hou toch op. Jagen hoort er al bij sinds het begin der tijden en ik vind het 1000 procent goed dat ze herten afschieten zodat anderen kans hebben om te overleven.

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 19:31

Ik zeg de wolven vangen die in nl rondlopen en in de ovp loslaten

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 19:59

Jenny als je geen antwoord hebt mag je dat ook zeggen hoor. Ik stelde je gewoon een vraag. Het afzeiken komt meer bij jou vandaan.

Loriene: wie zegt dat? De populatie in de OVP doet het al generaties lang prima. En afgelopen winter heeft de natuur er zelf voor gezorgd dat de kudde weer kleiner is geworden.
Dat jij de manier waarop de natuur functioneert niet fijn vindt, dat mag, maar ga niet doen alsof de mens het beter en humaner kan/doet dan de natuur. Als er één soort is die zichzelf niet weet te organiseren en rechtstreeks afstevent op zijn eigen vernietiging is het toch wel de mensheid.

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 22:50

Nikass schreef:
Jenny als je geen antwoord hebt mag je dat ook zeggen hoor. Ik stelde je gewoon een vraag. Het afzeiken komt meer bij jou vandaan.

Loriene: wie zegt dat? De populatie in de OVP doet het al generaties lang prima. En afgelopen winter heeft de natuur er zelf voor gezorgd dat de kudde weer kleiner is geworden.
Dat jij de manier waarop de natuur functioneert niet fijn vindt, dat mag, maar ga niet doen alsof de mens het beter en humaner kan/doet dan de natuur. Als er één soort is die zichzelf niet weet te organiseren en rechtstreeks afstevent op zijn eigen vernietiging is het toch wel de mensheid.

Door de dieren maar te laten verhongeren?
Doe even normaal!!
De mens regelt het binnen een seconde en de natuur (wat jij dan natuur noemt daar) laat ze een lekkere tijd creperen!
Doe mij dan maar een goede jager.
Gelukkig laten de mensen hier waar ik woon het niet zo ver komen als in de OVP.Hier staat overal genoeg te eten in ieder geval.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 23:04

Dat is jouw invulling, niet de mijne. Ook prima, maar verkondig het niet als waarheid.

se7entje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 23:43

@Nikass en andere gelijkdenkenden, ik snap niet dat iemand op een paardenforum, waar je dus vanuit kan gaan dat ze van paarden houden, het normaal vindt om dieren achter een hek te laten verhongeren...
En dan kan je zeggen grenzen zijn overal, maar niet zo zwart/wit als op ovp, met letterlijk voor je neus, achter het hek, bijna in hoef bereik, genoeg gras... :n

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 23:44

Karl66 schreef:
Alleen is de snelheid van de auto's nou niet bepaald relevant voor deze discussie.

Klopt. Dat was mijn allergie voor ‘fake news’ die het even overnam..... sorry! :+

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 00:03

Daks schreef:
SBB wilde na de uitspraak van van Geel alvast kralen bouwen. Dat werd tegengehouden door de actievoerders door middel van een rechtszaak.

SBB wilde gelijk na de bronst starten met schieten 1 keer raden wie er een kort geding heeft aangespannen. Juist de actievoerders.

Laatste nieuws is dat er een activist(beter gezegd aggresievist) vastzit voor het plaatsen van een verdacht pakketje paar weken geleden bij het provinciehuis. Zij kan zelfs aangeklaacht worden voor terrorisme. Tevens is zij diezelfde die een verbiedsgebod had wegens sabotage in het gebied.

Lijkt wel oorlogvoeren dit

Frappant bij de berichtgeving over het provinciehuis was dat er foto's geplaatst werden van hele andere plekken en dat het krantenartikel de indruk gaf als zou dat op het provinciehuis zijn. Maar het spandoek van de foto hing maanden daarvoor aan het hek van de OVP. Dus ik weet niet of de berichtgeving wel zo betrouwbaar is hierover.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 00:06

Cowboy55 schreef:
Rizette schreef:
Haha, 40 jaar geleden konden de auto's even hard hoor.

Haha, niet eens bij benadering hoor.

Bij de meeste auto's uit 1978 had je vanaf 100km armen en benen nodig om het spul op de weg te houden en bij 130/140 km/h was het voor 90% van het spul gewoon op.

Tegenwoordig zet zelfs de pietepeuterige 0,7 liter motor van de Daihatsu Copen met zijn 68 PK nog 170 op de klok.......

Daarmee wil je vertellen dat het gros van de Nederlanders 130 scheurt over de b wegen om reeen te raken of wil je daarmee zeggen dathet gros van de reeen op de snelweg doodgereden wordt? Daarbij reden wij in die tijd in een simpel datsuntje 100a en die liep gewoon dik over de 100. Ik snap wel dat een lelijke eend wat trager ging.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 00:08

Nikass schreef:

Onder welke steen heb je gelegen dat je verkondigd dat de populatie in de OVP het al jarenlang prima doet? Verhongeren en niet op zoek kunnen naar eten omdat je achter een hek zit noem jij natuur? Heeft helemaal niets met natuur te maken.Natuur is vrij, wordt niet vastgehouden om niet bij het eten te kunnen en kan de eigen weg zoeken.