Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 16:47

Karl66 schreef:
Sclimpre schreef:
Die andere zijn niet opgesloten, die geraken wel waar ze willen zijn.

Welnee, elk leefgebied wordt begrensd. Het Markermeer is voor een deel ook de begrenzing van de OVP en dat is echt een natuurlijke grens waar ze niet omheen kunnen lopen. Als je het hek weghaalt, dan wordt hun leefgebied groter, maar uiteindelijk nog steeds begrensd. En doordat het nieuwe leefgebied dan groter is, kan de populatie groeien, maar kom je vanzelf weer in een situatie dat die populatie zo groot is dat het gebied de druk niet meer aankan en dieren sterven van de honger. Het gros van de wilde dieren sterft nou eenmaal niet van ouderdom en worden ook niet door een roofdier gedood. Het gros van de wilde dieren sterft door ziekte, ongelukken of omdat ze niet sterk genoeg zijn. En meestal sterven zo omdat ze door die oorzaken niet voldoende eten of drinken kunnen vergaren en langzaam dood gaan van de honger/dorst.

Dan heb je het over wilde dieren in de natuur. Dat is in de OVP niet aan de orde.
Dit gebied is geen natuur want er staan hekken omheen.
Deze manier van dieren houden vind ik niet kunnen in nederland. Gewoon laten verhongeren!!
Geen verzorging.
Hier bij ons lopen ook koppels reeen in het wild maar in een zeer strenge winter met weinig tot geen eten worden zelfs dezen bijgevoerd.

Karl66

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 17:12

Ja en 80% van die reeën sterven uiteindelijk ook niet van ouderdom of omdat ze door een wolf zijn opgegeten. Het gros sterft door uithongering/uitdroging als gevolg van ziekte, ongelukken of omdat ze te zwak zijn. Daar verandert bijvoeren niet zoveel aan.

Net zoals een hek niet bepaald of iets natuur is of niet...

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 17:24

Karl66 schreef:
Ja en 80% van die reeën sterven uiteindelijk ook niet van ouderdom of omdat ze door een wolf zijn opgegeten. Het gros sterft door uithongering/uitdroging als gevolg van ziekte, ongelukken of omdat ze te zwak zijn. Daar verandert bijvoeren niet zoveel aan.

Het gros van de reeën sterft door toedoen van de mens, hetzij met een geweer hetzij door het verkeer. Bron: reeënkenniscentrum.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 18:32

Rizette schreef:
Karl66 schreef:

Het gros van de reeën sterft door toedoen van de mens, hetzij met een geweer hetzij door het verkeer. Bron: reeënkenniscentrum.

En waarom sterven ze dan? Om ze te behoeden van een hongersnood? Of zijn dat auto-ongelukken? Want een gebied heeft gewoon een grens aan het aantal dieren dat er kan leven.
Nu kennen dieren geen ratio (wat dat betreft mensen ook niet, maar dat is een andere discussie..) en denken ze niet: goh, als ons aantal verdubbeld (wat prima mogelijk is in een gebied als de OVP), dan hebben we van de winter een probleem, want dan gaan we bijna allemaal dood van de honger.

Om dat te voorkomen heeft de provincie nu een plan opgesteld om het verschil tussen draagvlak in zomer en winter te compenseren en uit te gaan van het draagvlak in de winter.

En over je opmerking dat dieren geraken waar ze willen: nee, dat doen ze niet. Daarom verdrinken ijsberen, stikken zeehonden onder het ijs en gaan er in woestijnachtige gebieden heel veel dieren dood door gebrek aan water. In de bossen van Canada (ik lees het hele topic al mee :) ), sterven dieren een hongersnood, want ook een hert kan maar x km per dag lopen, en als het dan binnen die grens geen eten vindt, zoals daar, gaat ie als nog dood van de honger. Dan heb ik liever een jager...

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 18:35

Dan moet je wel lezen wat ze zeggen. Er zijn heel veel oorzaken van sterfte onder reeën. Eén van die oorzaken is het doden door predatoren, maar dat komt in Nederland slechts beperkt voor. Van die door predatoren gedode reeën wordt het gros door de mens gedood. Dat is echt iets anders dan het gros van alle dode reeën.

Dat volgens diezelfde bron: https://www.over-reeen.nl/het-ree/populatie/sterfte

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 19:18

Diezelfde bron meld ook onder het kopje wintersterfte dat de grootste sterfte komt door het verbruik van vetreserves (lees: te veel verzwakt door gebrek aan voedsel, en daardoor de kou en regen niet meer aan kunnen). Ik weet niet waar je las dat het gros door mensen en verkeer sterft, dat kon ik namelijk niet terugvinden. Wat ik er wel in las is dat van alle predatoren, de mens en verkeer de meest voorkomende predator is. Wat ook logisch is want zoveel andere roofdieren zijn er niet in Nederland, hoeveel wolven lopen er ook alweer? Logisch dus dat die niet bovenaan staat, en de mens wel.
Dezelfde bron, reeenkenniscentrum

Er staat ook een interessant stukje onder dezelfde kopje over hoe die sterfte voorkomen kan worden, ze zeggen door op tijd! Beginnen met bijvoeren, en/of op tijd! Beginnen met afschieten. Bijvoeren of afschieten terwijl de sterfte al is begonnen is eigenlijk al te laat.

Ik ben benieuwd of ze nog op tijd zijn nu, het is al november...

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 19:32

Hier zijn een paar maand geleden al reeen afgeschoten omdat de groep te groot wordt.
Wordt gedaan door bekwame jagers,heb ik ook geen moeite mee.
Ook verzwakte dieren of kreupel worden hier afgeschoten.
Maar bij een strenge winter zonder voedsel wordt hier bijgevoerd en zo hoort het ook.
In de OVP creperen ze gewoon.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 22:33

Ik vond dit wel een aardig topic waar we wat konden discuzeuren over de dieren en het beheer in de OVP. Maar sinds Rizette hier haar persoonlijke boosheid tov Staatsbosbeheer zit te ventileren en er van alles en nog wat bijhaalt en totaal niet wil kijken naar de mening van een ander en maar roeptoetert en maar monologen houd. Kortom ik ben er klaar mee en laat dit topic over aan Rizette. :=

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 23:19

loriene schreef:
Hier zijn een paar maand geleden al reeen afgeschoten omdat de groep te groot wordt.
Wordt gedaan door bekwame jagers,heb ik ook geen moeite mee.
Ook verzwakte dieren of kreupel worden hier afgeschoten.
Maar bij een strenge winter zonder voedsel wordt hier bijgevoerd en zo hoort het ook.
In de OVP creperen ze gewoon.

Ben het volledig met je eens. De reeën hebben een vrij leven gehad op de plek die ze zelf konden kiezen en sterven w.s met 1 schot. En men bekommert zich om hem en er wordt gewoon bijgevoerd mochten ze tekorten hebben. Was het overal maar zo'n diervriendelijk feest en zoveel vrijheid. Nu worden hier in de buurt ook wel eens reeën afgeschoten omdat men er nog een paar "mag"schieten en daar is dan altijd wel een reden voor te bedenken, dus wel erg mensgericht, maar de dieren hebben in ieder geval een vrij leven gehad.

"

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 00:18

Alleen heeft dat bijvoeren op het moment dat het door het slechte weer nodig lijkt dus geen zin:

Citaat:
Afschot voorafgaand aan of bijvoeren in de periode dat vetreserves worden opgebouwd heeft enkel zin als je er tijdig mee begint. Hebben de dieren hun reserves al aangesproken en zijn zij al verzwakt, beïnvloedt de maatregel de sterfte niet meer. Dan kost het meer energie om het aangeboden voedsel in vet om te zetten dan dat het energie oplevert. Bijvoeding komt terecht bij dieren die daar het minst om verlegen ziten. Abrupt overschakelen van voedselpatroon is bovendien schadelijk en kost veel aanpassingsvermogen voor maag en darm. Daarnaast gaan door het aanbieden van alternatief voedsel de dieren minder snel op zoek naar ‘eigen’ natuurlijk aanbod.

Ook weer volgens het kenniscentrum reeën: https://www.over-reeen.nl/het-ree/populatie/sterfte

Vergeet trouwens ook niet dat de reeënpopulatie behoorlijk tegen de maximale grens aan zit hier in Nederland. Dat betekent dat ze echt niet zomaar in vrijheid rond kunnen struinen, want elk gebied heeft maar een draagkracht voor een bepaald aantal reeën. Dat betekent dat als meerdere reeën naar een gebied trekken ze andere reeën verjagen, omdat daar geen ruimte in de draagkracht meer voor is. Nog los van het feit dat bijna elke andere grote grazer reeën verdringt. Zou je dus bijvoorbeeld de hekken om de OVP weghalen, dan zouden de edelherten, als sterkere soort, de reeën verdrijven.
Zoals al veel vaker gezegd, onbegrensde natuur bestaat niet.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 08:35

Hier in Overijssel mogen er wat mij betreft nog heel wat bij. Vroeger zag je er echt veel meer. Het is hier minimaal. Ik snap wel dat de jagers zeker niet te weinig reeen tellen.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 09:13

Rizette schreef:
Hier in Overijssel mogen er wat mij betreft nog heel wat bij. Vroeger zag je er echt veel meer. Het is hier minimaal. Ik snap wel dat de jagers zeker niet te weinig reeen tellen.

Ik zou zeggen, doe eens een rondje langs hulpdiensten en autoschadeherstelbedrijven in het Oosten van het land, en informeer eens of er echt veel meer bij kunnen. Ze zijn daar namelijk hekloos, en komen relatief vaak harde, gekoplampte predatoren tegen wanneer ze zich vrolijk in alle vrijheid verplaatsen naar waar het gras groener is.
Jagers zijn namelijk bij lange na niet degenen die het hardste pleiten voor een lagere grootwildstand. Dat zijn de partijen die verantwoordelijk zijn voor verkeersveiligheid en het vergoeden van landbouwschade.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 09:42

oomens schreef:
Rizette schreef:

Ik zou zeggen, doe eens een rondje langs hulpdiensten en autoschadeherstelbedrijven in het Oosten van het land, en informeer eens of er echt veel meer bij kunnen. Ze zijn daar namelijk hekloos, en komen relatief vaak harde, gekoplampte predatoren tegen wanneer ze zich vrolijk in alle vrijheid verplaatsen naar waar het gras groener is.
Jagers zijn namelijk bij lange na niet degenen die het hardste pleiten voor een lagere grootwildstand. Dat zijn de partijen die verantwoordelijk zijn voor verkeersveiligheid en het vergoeden van landbouwschade.

Nee jagers willen een hogere wildstand en dan het boventallige schieten. Leer mij een jager kennen. Er zijn hier veel minder reeen dan 40 jaar terug, helaas. Maar goed dat is met alle prooiwild zo ook al doet men het wel eens anders voorkomen. Ik weet dat het land voller wordt dus er zullen ook meer ongelukken gebeuren met of zonder wild. Het wild krijgt een steeds kleinere plek maar om ze daarom maar achter een hek te stoppen en ze te laten creperen in de winter lijkt me geen goed idee. Als er in dit land geen plek meer is houdt het helaas op. En zullen ze verdwijnen/de grens over gaan of wat dan ook Maar nog steeds de vrijheid.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 09:54

Rizette schreef:
oomens schreef:

Nee jagers willen een hogere wildstand en dan het boventallige schieten. Leer mij een jager kennen. Er zijn hier veel minder reeen dan 40 jaar terug, helaas. Maar goed dat is met alle prooiwild zo ook al doet men het wel eens anders voorkomen. Ik weet dat het land voller wordt dus er zullen ook meer ongelukken gebeuren met of zonder wild. Het wild krijgt een steeds kleinere plek maar om ze daarom maar achter een hek te stoppen en ze te laten creperen in de winter lijkt me geen goed idee. Als er in dit land geen plek meer is houdt het helaas op. En zullen ze verdwijnen/de grens over gaan of wat dan ook Maar nog steeds de vrijheid.

Of ze rennen in vrijheid tegen een auto. Ik weet niet hoor, maar ik zie liever een goed gericht schot in plaats van dat ze langs de weg liggen te creperen.
Hier in de omgeving is het aantal reeën de afgelopen tientallen jaren juist enorm toegenomen, omdat behoorlijke stukken landbouwgrond omgezet zijn naar natuurgebied.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 11:54

40 jaar geleden reden er ook veel minder auto's rond dus zullen er ook minder werden dood gereden. Auto's konden toen ook veel minder hard dan de auto van nu. Oke daar staat tegenover dat de remmen ook weer beter zijn, maar goed; ze lopen niet met een lampje in het donker en zo'n ree op de weg in het donker zie je pas als het te laat is. Tenzij je echt heel langzaam reed en pijlsnel reageert; dan kun je nog net op tijd stoppen, maar anders is het toch echt boem.
Hier lopen ze ook vrij rond, dus weet dondersgoed hoe dat er aan toe kan gaan in het donker op onverlichte plattelandsweggetjes.

Tel daar nog eens bij boven op dat de groep automobilisten die menen dat verkeersregels niet voor hun zijn bedoeld (en al helemaal niet wat betreft max snelheid) een stuk groter is dan 40 jaar geleden EN er heel wat meer mensen in Nederland wonen dan 40 jaar geleden en het is niet zo heel erg verrassend dat er minder zijn dan 40 jaar geleden.
T'is hier geen VS he, met tienduizenden hectares aan natuurgebied aan 1 stuk. Of een Afrika, Canada etc. We hebben het hier over een klein, zeer dichtbevolkt land die alsmaar dichtbevolkter raakt wat weer ten koste gaat van natuur.

Lanoca

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 12:15

Bovendien zijn de predators nu weer vaker te zien in Nederland. Jarenlang is de mens de enige predator geweest. In de Canada en de vs lopen wolves, beren en poemas, in Afrika zijn ook voldoende roofdieren en stropers. De grazers zijn niet voor niets vluchtdieren.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 12:47

Als je naar de cijfers kijkt, dan was het aantal reeën in 1980 tussen de 25.000 en 30.000 en in 2010 was het aantal 70.000. Doordat in 2010 de manier van tellen veranderde, kan je de aantallen daarna minder goed vergelijken, maar wordt er nog steeds groei gezien. Overijssel is één van de provincies met de hoogste dichtheid aan reeën, dus je opmerking dat er minder reeën dan 40 jaar geleden zijn, is niet alleen onzin, er zijn er zelfs meer dan twee keer zoveel.

En de cijfers komen weer bij de organisatie die jij als eerste aanhaalde vandaan, het kenniscentrum reeën: https://www.over-reeen.nl/het-ree/popul ... rspreiding

Maar we dwalen af, volgens mij ging dit topic over de OVP.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 13:04

Heb het voor de lol ff opgezocht; in 1978 was de bevolkingsgrootte in Nederland 13,8 miljoen die in 2017 al gegroeid is naar iets over de 17 miljoen.
Dat is dus ruim 3 miljoen meer, wat dus betekent dat het leefgebied van de ree flink verkleind is en bovendien de kans vele malen groter heeft gemaakt dat de mens een ree tegenkomt op het verkeerde moment en die ree dat met de dood bekoopt.

Echter betekent dat dus ook dat naast het bestaande echt wild er gewoonweg geen plaats meer is voor uitgezet wild. Bovendien is de ree binnen de kortste keren verdreven door de edelherten en dat kan ook de bedoeling niet zijn.

Als men meer wild wil, zal de mens moeten inkrimpen in omvang. En dat gaat niet gebeuren, want daar voelt de mens zichzelf veel te speciaal voor.

Ben het zeker eens met je stelling dat dit allemaal geen excuus is om dieren op te sluiten en dan lekker te laten creperen in de winter, want das dan zogenaamd natuur...ook al is het ecosysteem onvolledig, want dat is de OVP; een onvolledig ecosysteem.

Echter is het nu november ( en het schiet al weer aardig op naar december) en hoe spijtig ook; er is op dit moment geen andere keuze dan 1800 dieren af te schieten. Liever nu de kogel dan pas over 3 maanden van de honger omkomen. Want de hongerdood is een gruwelijke lijdensweg waarbij pas in het aller allerlaatste stadium geen pijn meer wordt gevoeld vanwege shock. Tot dat moment hebben die dieren wekenlang geleden....dan liever de kogel, want zoals het er nu voor staat (gezien de tijd van het jaar) gaan deze dieren de komende maanden een lijdensweg tegemoet voordat ze uiteindelijk sterven.

Het is voor die dieren dan ook maar te hopen dat de 29ste de rechter oordeelt in het voordeel van het afschieten, want die hekken worden niet weggehaald, dus wegtrekken zal er nooit bij zijn.

En straks goed beheren zodat er niet meer zulke grote aantallen komen. Liefst helemaal weg en begrazing laten doen door vee wat alleen in de zomer daar loopt, maar helaas gaat dat ook niet gebeuren, want dan komen er minder bezoekers en dus minder geld.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 20:08

Wat is dat toch dat vee alleen in de zomer ergens mag lopen? De winter hoort ook gewoon erbij en dieren dan opsluiten in stallen is veel minder natuurlijk. Als je die aantallen zo drastisch terugbrengt, is er zat te eten. En anders kun je altijd nog bijvoeren. Ze alsnog dood laten gaan van de honger, is natuurlijk niet nodig. Maar de hele winter is nog niet eens begonnen. De winter hoort bij het leven, dus dieren zijn daar ook op ingesteld dat dat eraan komt.

Ik ben absoluut niet voorstander om dieren maar te laten verhongeren. Maar we hoeven ze ook niet dood te knuffelen, omdat het winter wordt. Wij vinden het een prettig idee om in de winter binnen te zitten en ons paard op stal te zetten, maar die paarden denken daar vaak anders over :)

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 20:46

omdat er in de winter niet veel te vreten valt in de OVP misschien?

Staat dus helemaal los van het feit dat bv melkkoeien in de winter op stal staan...of heel veel paarden. En heeft al helemaal niks met doodknuffelen te maken. Als ik ga wandelen in DFW ga ik daar ook niet de semi wilde runderen die daar lopen knuffelen. Ben niet levensmoe zoals sommige mensen die denken dat het knuffelkoeien zijn.
En wat afgelopen jaar dus ook een paar keer mis is gegaan omdat mensen denken dat 4 meter afstand meer dan voldoende is terwijl die dieren met kalveren lopen. En het vervolgens dan raar vinden dat een stier ze op de horens neemt.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 20:58

Ze gaan van 5200 dieren terug naar 1100. Dat is een behoorlijke afname waardoor het best kan zijn dat er wel voldoende voedsel is. Ook afhankelijk van de winter. En wat ik al zei, bijvoeren kan altijd nog. Er zitten nu toch zat mensen bovenop.

Doodknuffelen was overigens niet letterlijk bedoeld :). Ik bedoel dat grazers zich ook in de winter prima redden, mits er inderdaad voldoende eten beschikbaar is.

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 22:28

:)*
En dat laatste is nu net de hele insteek van het nieuwe beleid. (Dat er ook s winters genoeg te eten is)

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 23:20

JewEmm schreef:
:)*
En dat laatste is nu net de hele insteek van het nieuwe beleid. (Dat er ook s winters genoeg te eten is)

En waar komt dit nieuwe beleid toch vandaan?
Omdat het wanbeleid van SBB in de publiciteit is gekomen sinds vorig jaar,dus ze moeten wel wat ondernemen.
En er komt een rechtszaak aan waarin de hele beerput opengaat denk ik.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 23:55

Het beleid komt voort uit de aanbevelingen van de commissie van Geel. En die commissie was al ingesteld voor de publiciteit van afgelopen winter...

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 11:23

xxCYNNxx schreef:
40 jaar geleden reden er ook veel minder auto's rond dus zullen er ook minder werden dood gereden. Auto's konden toen ook veel minder hard dan de auto van nu. Oke daar staat tegenover dat de remmen ook weer beter zijn, maar goed; ze lopen niet met een lampje in het donker en zo'n ree op de weg in het donker zie je pas als het te laat is. Tenzij je echt heel langzaam reed en pijlsnel reageert; dan kun je nog net op tijd stoppen, maar anders is het toch echt boem.
Hier lopen ze ook vrij rond, dus weet dondersgoed hoe dat er aan toe kan gaan in het donker op onverlichte plattelandsweggetjes.

Tel daar nog eens bij boven op dat de groep automobilisten die menen dat verkeersregels niet voor hun zijn bedoeld (en al helemaal niet wat betreft max snelheid) een stuk groter is dan 40 jaar geleden EN er heel wat meer mensen in Nederland wonen dan 40 jaar geleden en het is niet zo heel erg verrassend dat er minder zijn dan 40 jaar geleden.
T'is hier geen VS he, met tienduizenden hectares aan natuurgebied aan 1 stuk. Of een Afrika, Canada etc. We hebben het hier over een klein, zeer dichtbevolkt land die alsmaar dichtbevolkter raakt wat weer ten koste gaat van natuur.

Haha, 40 jaar geleden konden de auto's even hard hoor.