Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 14:43

Rizette schreef:
Ik zie dat je hier nieuw bent. Het beste is om even een aantal bladzijdes door te lezen dan verduidelijkt heel veel.

_O- _O- _O-

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 14:50

oomens schreef:
Rizette schreef:
De kern van het probleem is dat er een dieren in een hek zijn gestopt die daar niet passen en niet horen en en rotleven hebben. Puur en alleen om geldelijk gewin. Alle grazers moeten gewoon uit de Oostvaardersplassen. Al jaren worden symptomen bestreden dwz dieren verhongerd of doodgemaakt maar er wordt niet voorkomen dat ze geboren worden. Het is tig graden erger dan bio industrie wat daar gebeurt met de dieren. Geen eten , geen beschutting , geen verzorging. Onder het mom van natuur. Natuur zit niet in een hek dat loopt los.
Dat hek noem je steeds opnieuw. Ben je per definitie tegen het houden van dieren achter ieder hek? Zo ja, dan denk ik dat je het moeilijk gaat krijgen, want zolang dieren in het algemeen niet afgeschaft worden, en niet vanzelf besluiten om ongevaarlijk en onschadelijk te worden, zullen hekken toch echt gebruikt blijven worden om dieren daar te houden waar ze gewenst zijn en niet daar waar ze niet gewenst zijn.
Waarom er (beperkte aantallen) grazers in sommige natuurgebieden gewenst zijn, is al meerdere malen uitvoerig uitgelegd. Jij roept keer op keer dat ze niet nodig zouden zijn, en anderen hier vragen je steeds opnieuw hoe je dat beheer zonder begrazing dan in gedachten had. Zou je voor de verandering daar eens een antwoord op kunnen geven?

"Alle grazers weg" is geen antwoord, maar op zijn best een deel van het antwoord. Wat bedoel je bijvoorbeeld met "weg"? Is dat naar elders (en waarheen dan? En hoe?) of is dood ook acceptabel? En als ze dan eenmaal weg zijn, hoe wil je dan zonder begrazing zorgen dat het gebied zijn waarde houdt? Dat zijn zomaar een paar puntjes die je toch echt zult moeten invullen om jouw oplossing tot een mogelijkheid te maken.

Toevoeging: wat wil je zeggen met dat lijstje van inkomsten als je niet ook erbij aangeeft wat de uitgaven zijn? En wat is precies je punt met aangeven dat de directeur een bestuurderssalaris verdient?

Nee ik ben tegen het houden van dieren achter een hek ,zonder verzorging. Met inteelt. Zonder voer in de winter. Ongebreidelde vermeerdering van de dieren met als resultaat verhongering, sterven. Hier werd in twijfel getrokken of SBB wel miljoenen te besteden had. In het overzicht krijg je een globaal idee hoeveel miljoenen er zomaar binnenstromen.

Lanoca schreef:
Ja snapt het nog steeds niet Rizette.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 14:52

Rizette ik bewonder je gedrevenheid in dit topic. Echter is het zo dat er best een heleboel mensen en bokkers zijn die het eigenlijk wel best vinden. Omdat het ze niet interesseert of omdat ze het empathische deel missen. Voor wie elk jaar honderden dieren afmaken geen probleem is. En die er vaak ook nog te laf voor zijn om daar open over te zijn. En dan vervolgens heel hard tegen anders denkende aan schoppen.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 14:54

Lanoca schreef:

Ik zou me doodschamen als ik met deze manier van dieren houden in kon stemmen en het kon snappen. Kan me niet voorstellen dat ik me ooit laat wijsmaken dat het in de OVP goed toeven wordt voor de grote grazers. Dat is het nooit geweest en zal het ook nooit worden. Met wat voor tamtam het ook gepresenteerd wordt.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 14:57

Rizette schreef:
Lanoca schreef:

Ik zou me doodschamen als ik met deze manier van dieren houden in kon stemmen en het kon snappen. Kan me niet voorstellen dat ik me ooit laat wijsmaken dat het in de OVP goed toeven wordt voor de grote grazers. Dat is het nooit geweest en zal het ook nooit worden. Met wat voor tamtam het ook gepresenteerd wordt.

Dan moet je mij toch eens uitleggen waarom die dieren het daar, als ze niet met teveel zijn, het dan zo slecht hebben?
In feite is het dan gewoon een kudde grote grazers in een groot weiland. Vleesvee...

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 15:11

Jennyj01 schreef:
Rizette ik bewonder je gedrevenheid in dit topic. Echter is het zo dat er best een heleboel mensen en bokkers zijn die het eigenlijk wel best vinden. Omdat het ze niet interesseert of omdat ze het empathische deel missen. Voor wie elk jaar honderden dieren afmaken geen probleem is. En die er vaak ook nog te laf voor zijn om daar open over te zijn. En dan vervolgens heel hard tegen anders denkende aan schoppen.

Dank je.Ik merk heel duidelijk dat er hier een aantal mensen zijn die het inderdaad worst zal zijn wat er daar met de grote grazers elke dag gebeurt. Maar als ik er maar een paar aan het denken zet over hoe de dieren in de OVP behandelt worden dan zou dat al erg mooi zijn. Het gebeurt daar niet zo door SBB omdat er geen geld voor is maar bewust omdat de wil er niet voor is om deze dieren beter te behandelen. Men praat nu over afmaken maar de laatste jaren was het maanden verhongeren totdat ze bijna doodgingen en als ze in het zicht lagen en sbb kon ze raken dan schoot SBB ze dood en als ze iets bewogen schoten ze ze eerst nog aan en dan pas dood.Dit onder het mom van natuur. Daarom is het ook het beste als er allemaal uitgaan. Liefst levend maar dood is nog altijd beter als dat SBB de kans krijgt om deze verwaarloosde dierentuin te blijven exploiteren op deze manier. Jaar na jaar dieren laten lijden en je omdraaien voor wat er aan de hand is.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 15:13

Als dat gebied rust krijgt (wat de reden is van het afschieten) wordt het weer een prima gebied voor vee hoor. Kijk maar eens naar het Lauwersmeergebied. Vergelijkbaar (veel water, kleigrond, koniks en runderen) met de OVP, maar dan beheerd door elk jaar het 'overschot' weg te vangen en naar de slager te vervoeren.

karuna
Drukke kabouter

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 15:17

Rizette je verdraait woorden, niet netjes van je. het is me geen worst. Vandaar dat ik voor afschot ben tot een lager percentage. Dan is er weer ruim genoeg te eten voor iedereen. Aantal is zo groot geworden omdat er genoeg eten was.

Maar je geeft nog steeds geen antwoord

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 15:18

Afschot is helaas nodig en het is vreselijk sneu dat dit zo ver heeft moeten komen.
Ik word er altijd verdrietig van als ik het op het nieuws zie maar mijn nuchtere kant zegt dat dit eigenlijk de enigste oplossing is nu.
Ze zouden het ieder jaar moeten doen net als op de Veluwe om de boel in evenwicht te houden.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 15:22

Ik geef het op, dit is geen gesprek of discussie maar een monoloog.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 15:23

Ook een tactiek toch -O-

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 15:25

Hou nou toch op over dat hek. Er bestaat geen enkel leefgebied dat niet begrensd is. Soms door een hek, soms door een rivier, soms door bergen, soms door een weg, soms door menselijke bebouwing, soms door het territorium van een ander dier of door andere oorzaken. Maar er bestaat geen één, maar dan ook echt geen één leefgebied dat niet op de één of andere manier begrensd wordt.

Het grote probleem van het gebied is dat het te vruchtbaar is, waardoor er in de zomer een te groot voedselaanbod is. Daardoor kan de kudde blijven groeien en groeien. Op het moment dat er in de winter een situatie is waardoor de omstandigheden iets minder dan normaal zijn, dan is de druk voor het gebied te groot en sterven er heel veel dieren. Het gevolg is dat je nooit een stabiele populatie krijgt. Dat is de reden waarom er nu voor gekozen wordt om de populatie stabiel op een veel lager niveau te houden door afschot. En voor die kleinere populatie is de OVP een prima leefgebied, met voldoende grootte en voedselaanbod. Op dat moment zijn die hekken totaal niet meer relevant.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 15:25

karuna schreef:
Rizette je verdraait woorden, niet netjes van je. het is me geen worst. Vandaar dat ik voor afschot ben tot een lager percentage. Dan is er weer ruim genoeg te eten voor iedereen. Aantal is zo groot geworden omdat er genoeg eten was.

Maar je geeft nog steeds geen antwoord

Jij verdraait mijn woorden, Ik heb gezegd dat er hier een aantal mensen zijn die dat worst zal zijn hoe het al deze jaren al gegaan is en hoe het nu gaat. Ik heb nergens jouw naam genoemd , Jij legt mij iets in de mond wat ik niet gezegd heb over jou.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 15:27

Het is juist zo dat het ons wel een worst zal wezen. Echter hebben we niet dezelfde mening over het oplossen.

Er zijn meerdere visies op natuur(beheer). Bij SBB gaan ze nog heel erg van de wildernisnatuur visie uit. Oftewel: als je er vanaf blijft is het natuur.
Dat is niet de enige visie, dus google maar een eind rond op natuurvisie, zit een hoop verschil tussen.

Maargoed, ze hebben dus al die dieren in dat stuk gezet met een hek eromheen en het natuur genoemd. Vanuit hun visie niet fout. Alleen nu blijkt dat het toch wel wat problemen oplevert.
Dieren die elk jaar verhongeren omdat ze in het voorjaar teveel fokken gebeurt overal, ook in de 'echte' natuur in Afrika. Jonge olifanten gaan dood, ze hebben geen natuurlijke vijanden maar soms is er gewoon geen water.
De natuur is wreed.

Dus we zijn het er allemaal over eens dat deze manier van dieren houden in Nederland niet kan.
Maar ze zijn er wel. En als er niks gebeurt gaan er weer duizenden dood omdat er te weinig te eten is.

Ze moeten er dus weg. Grofweg de twee opties: levend of dood.

Nu komt het stukje waar mensen over struikelen, dat mag ook, het is deels feitelijk maar ook deels een theorie waarin ik geloof.
Dieren reageren instinctief op gevaar. Ze willen niet dood want dat betekend dat je niet meer verder kan met het enige doel in ieders leven: het doorgeven van je genen. Ze reageren dus instinctief op dingen op hun omgeving. Ze denken verder niet na over de dood (ik ben van mening dat er hier uitzonderingen op zijn, maar dat de edelherten daar niet tussen zitten).
Mensen denken na over de dood. Ze zijn bang voor de dood omdat het onbekend is.
Denken dat dieren op die manier vooruitdenken over de dood is antropomorfisch denken, zo denken ze niet.

Op het moment dat een ervaren jager, in alle rust (zonder een protest leger dus) de dieren gaat afschieten zal er minimale stress zijn. De dieren zijn gewend aan mensen in het gebied en zullen schrikken, maar niet compleet in paniek gaan.

Op transport zetten geeft problemen: het bijeendrijven geeft stress, ze in de kratten zetten geeft stress. Ze samen in een vrachtwagen duwen geeft gebroken poten. Het vervoer geeft zoveel prikkels dat ze waarschijnlijk niet willen eten en drinken.
Waar kunnen ze heen binnen de afstand dat ze zonder water kunnen?

Zelf zie ik meerdere 'wilde' diersoorten elke week voorbij komen, en het valt op dat juist de edelherten zoveel nerveuzer reageren op prikkels dan een hoop andere dieren. Vergelijken met paarden of koeien of zelfs damherten is gewoon geen goede vergelijking.

Dus in mijn mening is het humaner om de dieren af te schieten. Weinig stress en ze denken toch niet vooruit over de dood zoals wij dat doen.

Maar nogmaals, dat is mijn mening.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 15:31

[quote="Karl66"]Hou nou toch op over dat hek. Er bestaat geen enkel leefgebied dat niet begrensd is. Soms door een hek, soms door een rivier, soms door bergen, soms door een weg, soms door menselijke bebouwing, soms door het territorium van een ander dier of door andere oorzaken. Maar er bestaat geen één, maar dan ook echt geen één leefgebied dat niet op de één of andere manier begrensd wordt.

Het grote probleem van het gebied is dat het te vruchtbaar is, waardoor er in de zomer een te groot voedselaanbod is. Daardoor kan de kudde blijven groeien en groeien. Op het moment dat er in de winter een situatie is waardoor de omstandigheden iets minder dan normaal zijn, dan is de druk voor het gebied te groot en sterven er heel veel dieren. Het gevolg is dat je nooit een stabiele populatie krijgt. Dat is de reden waarom er nu voor gekozen wordt om de populatie stabiel op een veel lager niveau te houden door afschot. En voor die kleinere populatie is de OVP een prima leefgebied, met voldoende grootte en voedselaanbod. Op dat moment zijn die hekken totaal niet meer relevant.[/quote

Als er een te groot voedselaanbod was hadden de dieren daar in de winter ook nog wel wat te eten In de normale natuur trekken ze verder als het op is.Hier staan ze achter een hek in de modder met aan de andere kant van het hek groen gras. Hier moeten ze blijven ,, zonder eten, want voeren wil men ook niet. Het gaat daar niet stabiel worden.Dat is het al die jaren nog nooit geweest. Het wordt vermeerderen en schieten en dan lopen ze nog steeds in de natte bende zonder beschutting en zonder voer in de winter. Leverbot viert hoogtij hoeven slijten niet en zijn net plastic bekertjes waar op getapt is. Een grote bende waar geen van de dieren van nature voorkomt en zou willen blijven.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 15:38

Rizette schreef:
Karl66 schreef:
Hou nou toch op over dat hek. Er bestaat geen enkel leefgebied dat niet begrensd is. Soms door een hek, soms door een rivier, soms door bergen, soms door een weg, soms door menselijke bebouwing, soms door het territorium van een ander dier of door andere oorzaken. Maar er bestaat geen één, maar dan ook echt geen één leefgebied dat niet op de één of andere manier begrensd wordt.

Het grote probleem van het gebied is dat het te vruchtbaar is, waardoor er in de zomer een te groot voedselaanbod is. Daardoor kan de kudde blijven groeien en groeien. Op het moment dat er in de winter een situatie is waardoor de omstandigheden iets minder dan normaal zijn, dan is de druk voor het gebied te groot en sterven er heel veel dieren. Het gevolg is dat je nooit een stabiele populatie krijgt. Dat is de reden waarom er nu voor gekozen wordt om de populatie stabiel op een veel lager niveau te houden door afschot. En voor die kleinere populatie is de OVP een prima leefgebied, met voldoende grootte en voedselaanbod. Op dat moment zijn die hekken totaal niet meer relevant.[/quote

Als er een te groot voedselaanbod was hadden de dieren daar in de winter ook nog wel wat te eten In de normale natuur trekken ze verder als het op is.Hier staan ze achter een hek in de modder met aan de andere kant van het hek groen gras. Hier moeten ze blijven ,, zonder eten, want voeren wil men ook niet. Het gaat daar niet stabiel worden.Dat is het al die jaren nog nooit geweest. Het wordt vermeerderen en schieten en dan lopen ze nog steeds in de natte bende zonder beschutting en zonder voer in de winter. Leverbot viert hoogtij hoeven slijten niet en zijn net plastic bekertjes waar op getapt is. Een grote bende waar geen van de dieren van nature voorkomt en zou willen blijven.

Dus alles afschieten en klaaaaar.
Eigenlijk bedoelen we allemaal hetzelfde :Y)

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 15:41

Karl66 schreef:

Al wat jij noemt zijn geen absolute grenzen. Dieren die een hindernis tegenkomen waar ze niet voorbij raken zoeken gewoon een andere weg.
Het is een beetje flauw te ontkennen dat de dieren in de OVP opgesloten zijn.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 15:46

Sclimpre schreef:
Karl66 schreef:

Al wat jij noemt zijn geen absolute grenzen. Dieren die een hindernis tegenkomen waar ze niet voorbij raken zoeken gewoon een andere weg.
Het is een beetje flauw te ontkennen dat de dieren in de OVP opgesloten zijn.

Hij ontkent niet dat de dieren niet zijn opgesloten, hij zegt juist dat andere dieren ook opgesloten zijn, maar niet altijd met een hek.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 15:48

Die andere zijn niet opgesloten, die geraken wel waar ze willen zijn.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 15:58

Dat is ook niet perse zo... Een vis kan moeilijk z'n biezen pakken en een ander poeltje gaan zoeken als die poel uitdroogt oid.

Maar los daarvan: we hebben deze dieren in een gebied gezet met een hek eromheen en of dat nou wel of niet als natuur wordt gezien: het is sneu en er moet iets aan gebeuren.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 16:02

[
Rizette schreef:
Karl66 schreef:

Dus alles afschieten en klaaaaar.
Eigenlijk bedoelen we allemaal hetzelfde :Y)[/quote]
Rizette: Eén enorm probleem, jij wordt er blij van dat het zo gebeurt, met je vork en smily.En ik ben diep droevig dat een staatsbedrijf in Nederland het zover kan laten komen zonder dat iemand het terug kan roepen en kan verplichten goed voor de dieren te zorgen.

JewEmm

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 16:06

Waar haal je er uit dat mensen er blij van worden dat het zo gebeurd? Persoonlijk vind ik het beheer dat vanaf nu uitgevoerd gaat worden de beste optie is. Heeft helemaal niets met emotie te maken.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 16:07

Als ze te ver wandelen worden ze ook afgeschoten. Dan zijn ze een bedreiging voor gewassen, mensen, veiligheid enzo. Nogmaals kijk naar de wolven problematiek, de problemen met zwijnen op de veluwe, de damherten bij de amsterdamse waterleidingduinen, de vossen in amsterdam...

Het grote probleem is verder dat sommige mensen niet willen zien hoe veerkrachtig de bodem in de polder is. Wat over 3 maanden kaal is, kan over 5 maanden rijk en vol gras staan. Schietwilg komt dan ineens weer massaal overal opduiken. Bomen groeien trager, maar met een jaar of 3/4 zullen die gewoon weer een mooi bos vormen. Er is voor zo'n kleine groep ruim aan voedsel.

De vermeende ziektes en problemen zijn er misschien wel. Er zijn altijd wel dieren in een populatie die zwakker zijn en er gevoelig voor zijn. Maar er is geen bewijs dat de gehele populatie is aangetast.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 16:11

Ilse_123 schreef:
Dat is ook niet perse zo... Een vis kan moeilijk z'n biezen pakken en een ander poeltje gaan zoeken als die poel uitdroogt oid.

Maar los daarvan: we hebben deze dieren in een gebied gezet met een hek eromheen en of dat nou wel of niet als natuur wordt gezien: het is sneu en er moet iets aan gebeuren.

Klopt, afgelopen zomer toen zelfs de vissen in de OVP die in de vijver bij het bezoekersgebouw zaten naar adem hapten en dood gingen, verroerde SBB geen vin. Er zijn filmpjes en foto's van naar SBB gestuurd. SBB ondernam geen actie ook al werden ze aan alle kanten hierover geinformeerd en al was de rest van Nederland druk om overal de vissen te redden.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 16:29

Sclimpre schreef:
Die andere zijn niet opgesloten, die geraken wel waar ze willen zijn.

Welnee, elk leefgebied wordt begrensd. Het Markermeer is voor een deel ook de begrenzing van de OVP en dat is echt een natuurlijke grens waar ze niet omheen kunnen lopen. Als je het hek weghaalt, dan wordt hun leefgebied groter, maar uiteindelijk nog steeds begrensd. En doordat het nieuwe leefgebied dan groter is, kan de populatie groeien, maar kom je vanzelf weer in een situatie dat die populatie zo groot is dat het gebied de druk niet meer aankan en dieren sterven van de honger. Het gros van de wilde dieren sterft nou eenmaal niet van ouderdom en worden ook niet door een roofdier gedood. Het gros van de wilde dieren sterft door ziekte, ongelukken of omdat ze niet sterk genoeg zijn. En meestal sterven zo omdat ze door die oorzaken niet voldoende eten of drinken kunnen vergaren en langzaam dood gaan van de honger/dorst.