Paard Zoekt Baas heeft onverwacht snel nieuw onderkomen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-23 22:15

We waarderen dat jullie hierin meedenken! Het topic zou op een andere plek kunnen passen, maar dat brengt verschillende "problemen" met zich mee. Ten eerste zou het verplaatsen van een topic niet ineens betekenen dat er meer toegestaan is qua reacties. Ook dan zijn speculaties, aannames en verhalen van horen zeggen niet toegestaan. Daarnaast zou het topic bij verplaatsing zeer waarschijnlijk onder een ander moderatorteam gaan vallen. Inmiddels zijn wij als A2-team goed ingelezen in deze zaak en kennen we dit topic van voor naar achter. Dat helpt ook bij het modereren ervan, dus het lijkt ons handiger om dat binnen het A2-team te houden :j Het topic kan en mag gewoon op Voorpagina Nieuws blijven, aangezien het topic zich op een logische manier heeft ontwikkeld en blijft ontwikkelen.

IHN

Re: Paard Zoekt Baas heeft onverwacht snel nieuw onderkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 10:38

maar de ervaringen uit 1e hand, waarom. ogen die hier dan niet? Als mrnsen ervaringen hebben met pzb, kunnen ze daarvoor dan een eigen topic openen?

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 10:43

Eigen ervaringen mogen zeker gewoon gedeeld worden. Ervaringen over bijvoorbeeld een stalgenootje die een paard heeft geadopteerd zijn geen eigen ervaringen en die mogen niet. Op heel Bokt gelden deze regels, zeker niet alleen op VN. We zijn met dit topic wel veel strenger omdat we het open willen houden.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 10:59

Muiz schreef:
Eigen ervaringen mogen zeker gewoon gedeeld worden. Ervaringen over bijvoorbeeld een stalgenootje die een paard heeft geadopteerd zijn geen eigen ervaringen en die mogen niet. Op heel Bokt gelden deze regels, zeker niet alleen op VN. We zijn met dit topic wel veel strenger omdat we het open willen houden.

Nee mij is letterlijk gepbt dat mijn post is leeggehaald omdat ik zou speculeren, terwijl het wel degelijk bij ons gebeurd is.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 11:12

Muiz schreef:

Maar het is wel een aanscherping natuurlijk. Want eerder kon dat wel gewoon gemeld en is dat wel behulpzaam geweest bij het vinden van de mensen die het aangaat, klachten hebben maar zelf niet op bokt zitten. Of hun verhaal niet durven vertellen. Het zou wel fijn zijn als er een centraal punt blijft voor het melden van dit soort gevallen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 11:20

Muiz schreef:
Ervaringen over bijvoorbeeld een stalgenootje die een paard heeft geadopteerd zijn geen eigen ervaringen en die mogen niet.

Maar dat is toch raar?
Ik was met iemand mee naar PZB (betrof een paard voor diegene) en dat is verwijderd omdat het niet voor mij betrof en dus geen ervaring was uit 1ste hand?!
En kreeg gelijk te horen dat ik mij niet meer negatief mocht uitlaten over PZB en dat ervaringen (indien uit 1ste hand) neutraal gebracht behoren te worden volgens de regels.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 14:34

Brainless schreef:
Muiz schreef:
Ervaringen over bijvoorbeeld een stalgenootje die een paard heeft geadopteerd zijn geen eigen ervaringen en die mogen niet.

Maar dat is toch raar?
Ik was met iemand mee naar PZB (betrof een paard voor diegene) en dat is verwijderd omdat het niet voor mij betrof en dus geen ervaring was uit 1ste hand?!
En kreeg gelijk te horen dat ik mij niet meer negatief mocht uitlaten over PZB en dat ervaringen (indien uit 1ste hand) neutraal gebracht behoren te worden volgens de regels.

Als je er bent geweest gaat het jou toch aan? Of moet je hoofdrolspeler zijn?

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 15:00

Ik zou jullie willen vragen om met specifieke zaken (in de zin van verwijderde berichten en PB's die je hebt ontvangen van een moderator) via een privébericht bij mij of één van de andere A2-moderatoren aan te kloppen. We kunnen hier dan samen naar kijken. In dit topic kunnen we namelijk niet ingaan op individuele gevallen.

Ervaringen uit de eerste hand zijn toegestaan. Dat betekent dat het jou overkomen is of dat jij er zelf bij aanwezig was toen het gebeurde. Mocht je iets schrijven uit eigen ervaring, zorg er dan voor dat duidelijk uit je bericht blijkt dat dit een eigen ervaring is. Op die manier voorkomen we zoveel mogelijk dat er berichten verwijderd moeten worden, die eigenlijk wel een eigen ervaring waren. Het verschil tussen "De winkel accepteert geen contant geld" (hier wordt gezegd dat de winkel dit nooit doet) en "Ik wilde contant betalen in de winkel, maar dit werd niet geaccepteerd" (hier wordt gezegd dat de winkel het in jouw ervaring niet deed) lijkt misschien klein, maar is in topics als deze een wezenlijk verschil.

We proberen dit topic zo goed mogelijk te modereren, maar dat is van tijd tot tijd voor ons ook een uitdaging. We hopen dan ook op jullie begrip, ook als je het misschien niet helemaal eens bent met onze beslissing.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 16:10

helder Nadja Nadja. Mijn opmerking was overigens ook een oprechte vraag. Want ik besef dat het niet nakkelijk is om op deze manier te modereren.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 16:27

Ik vind het echt top hoe jullie het aanpakken met dit topic. In het verleden ben ik weleens kritisch geweest maar jullie communiceren nu helder en ik waardeer dat jullie extra werk verzetten om het topic open te kunnen houden

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 17:03

Eens, zat net even op hun website te kijken en PzB trekt wel lering uit dit topic.

Ze adviseren tegenwoordig om in te lezen over eventuele bemerkingen, te keuren en geven aan dat de 'adoptie' door via de BV loopt ipv via de Stichting en dat ze met hun accountant en de belastingdienst aan het uitzoeken zijn of dit ook onder de Stichting kan.

Toch heel wat kritische punten die hier besproken zijn waar wat mee wordt gedaan, of iig wordt gemeld.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 17:07

MarliesV, klopt was mij ook opgevallen. Alleen gaan de complimenten hierboven niet over PzB, maar zijn bedoeld voor de moderatoren. :)

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-23 10:08

MarliesV schreef:
Eens, zat net even op hun website te kijken en PzB trekt wel lering uit dit topic.

Ze adviseren tegenwoordig om in te lezen over eventuele bemerkingen, te keuren en geven aan dat de 'adoptie' door via de BV loopt ipv via de Stichting en dat ze met hun accountant en de belastingdienst aan het uitzoeken zijn of dit ook onder de Stichting kan.

Toch heel wat kritische punten die hier besproken zijn waar wat mee wordt gedaan, of iig wordt gemeld.
Precies, ze steken een hoop op van dit topic, krijgen het op een dienblad aangereikt. Voornamelijk de zaken die in hun voordeel werken, niet die van de paarden, althans in mijn optiek.

Enorm triest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-23 10:25

Ailill schreef:
MarliesV schreef:

Precies, ze steken een hoop op van dit topic, krijgen het op een dienblad aangereikt. Voornamelijk de zaken die in hun voordeel werken, niet die van de paarden, althans in mijn optiek.

Enorm triest.

In dit geval is het wel goed dat dit topic open blijft of denk je dat het voor de paarden weinig uit zal maken?

Wat mij opvalt is dat er nog steeds veel paarden geadopteerd worden.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-23 10:44

Nah ik weet niet of dat nou een goede reden is, denk het eigenlijk van niet, zoals ik zei komt het vooral henzelf goed uit, niet de paarden/adoptanten.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-23 11:29

Ik vrees dat het voor de paarden weinig uitmaakt. Het zou voor de paarden wel verschil maken als PZB wel zn verantwoordelijkheid als eigenaar van de dieren neemt en de paarden ZELF laat keuren om te kijken of ze daadwerkelijk als rijpaarden kunnen worden aangeboden. Ja, dat kost geld, maar er worden toch forse adoptiebedragen gevraagd en dan kan een keuring er best af. Het zou echt problemen en misverstanden achteraf kunnen voorkomen. En dan valt PZB in mijn ogen niets te verwijten.
Maar nu wordt die verantwoordelijkheid verlegt naar de adoptant. En sterker nog, in de aangehaalde gevallen wist PZB best wat zo'n paard mankeerde en heeft dat verborgen. Dus willen de paarden er echt iets aan hebben zal het gedrag van PZB echt moeten veranderen.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-23 11:46

Maar ja ga je dan op de blauwe ogen af dat het paard werkelijk geschikt is?

Annemiekev

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-23 11:53

MarjanB schreef:

Denk dat het meer is dat PZB eerlijk moet zijn en zelf keuringen moet gaan doen, als je als handelaar verkoopt dan VERKOOP je, en als klant dan wat zekerheid wilt oke dan mag je keuren. Maar in dit geval is er geen koop volgens PZB en blijven hun eigenaar, naast de €6000 soms willen ze ook nog dat je +/- €100 uitgeeft aan een keuring terwijl ze weten dat het dier niet geschikt is soms voor rijden.

Doe gewoon keuring voor adoptie.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-23 11:53

MarjanB schreef:

Bij iemand waarvan je wéét dat het een handelaars is minder snel dan bij iemand van een ideologische stichting... (en daaraan gekoppeld de verwachting ban ethiek en moraal)

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-23 11:55

Ik ken er wel 1 die soepeler keurt als het dier voor een recreatieve ruiter is. Ik zou het zelf nooit aan durven om op een andermans keuring te kopen/zoveel geld te betalen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-23 12:27

Splitten en dan een DA laten uit laten zoeken door de Adoptant zou het meest eerlijk zijn. In de reguliere koop is het vaak kosten koper. Maar aangezien PZB eigenaar blijft vind ik, dat dit anders ligt.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-23 13:46

MarliesV schreef:

Tuurlijk kun je adopteren via een stichting (en ook daaraan betalen), maar dan hebben ze wel een uitdaging.
Geld van de stichting moet volledig worden verantwoord aan de buitenwereld (en belastingdienst), het geld van een BV niet (is wel op te vragen hoor, maar ze mogen zichzelf en hun eigen kosten, auto's, woning enz volledig betalen vanuit de BV).

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-23 21:32

Hoezo krijgen zij geen subsidies?

In België krijgen de opvangcentrums die dieren ter adoptie stellen wel subsidies en opvangcentrums die enkel opvangen maar geen ter adoptie stellen krijgen geen subsidies.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-23 22:38

Het is ook officieel geen stichting. De eerste 7 jaar heeft stichting zinloos geweld tegen dieren de kosten betaald.

PZB noemen zich een Non Profit organisatie. Bij een Non Profit mag er wél winst gemaakt worden.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-23 23:26

Evamarie schreef:
Bij een Non Profit mag er wél winst gemaakt worden.

Ehm. Betekent "non profit" niet letterlijk géén winst...?