Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja
JewEmm schreef:Maar als je ze niet mag afschieten, dan wordt dat toch ook weer een te grote populatie? Of had je daar dan een ander idee voor?
Persoonlijk denk ik dat het plaatsen van bijzondere dieren alleen maar meer het "dierentuin" gehalte voor sommigen gaat verhogen.
En blijkbaar is afschieten op de veluwe en in de AW duinen niet zo'n groot probleem... Ik ben het verder wel met je eens hoor, dat het nieuwe beleid de beste oplossing gaat zijn.
JewEmm schreef:Ja, ik heb het over de OVP, en weer weet je prachtig niet op de vragen te antwoorden. Ik maak de vergelijking met andere natuurgebieden, en bewust niet met gehouden dieren, want het is nu eenmaal een natuurgebied en veel vergelijkbaarder met andere natuurgebieden dan met gehouden dieren. En ook rondom andere gebieden (AWduinen, Veluwe) staan ook hekken, dus dat kan niet de reden zijn dat die vergelijking niet gemaakt zou mogen worden.
Maar wat ik uit je antwoorden op maak is dat je er in principe niets op tegen hebt dat er dieren lopen, wanneer er voldoende eten is.
Wat ik persoonlijk niet snap is waarom deze dieren dan per se medische zorg nodig hebben. Dit gebeurt in andere natuurgebieden toch ook niet?
Ik kan wel uitleggen waarom er jonge aanwas hoort te zijn. Geen aanwas, betekent uitsterven van de populatie. En dat is funest voor de rest van het gebied. (zoals eerder al is uitgelegd waarom begrazing nodig is).
Ja, je zou anticonceptie kunnen toe brengen of geen mannetjes dieren, of enkel mannen. Maar dan moet je ergens buiten het gebied dus een fokprogramma opstellen, om nieuwe aanwas te garanderen. Los van het feit dat zeker voor de herten het dan nodige constant verhuizen van de nieuwe aanwas naar de OVP enorm veel stress oplevert heb je dus een nog groter gebied nodig om er voor te zorgen dat die nieuwe aan was er komt, zelfs als je een alternatief voor een fokprogramma hebt. Dan is voortplanting in het gebied zelf veel diervriendelijker en zorgt de vrije partner keuze en toch een deel natuurlijke selectie (daar ontkom je in een natuurgebied nooit aan) uiteindelijk voor veel beter aangepaste dieren in het gebied, wat weer voor een verhoogd dierenwelzijn zorgt. Los van het feit dat dat ook het goedkoopste is. Houdt de overheid nog geld over om nuttiger in te zetten...
Ilse_123 schreef:Ze zien er wel wat apart uit ja. Maar ze zijn inderdaad ook veel minder stresserig dan edelherten. Hoezo gaan er trouwens elk jaar veel dood Veulen84?
Zijn ze er ondertussen al uit waar ze de paarden eigenlijk heen willen verplaatsen? Uit die link van de hoefslag krijg ik het idee dat ze wel bezig zijn met zoeken maar dat het nog niet echt lukt. Kunnen ze niet particulier verkocht worden?
Ilse_123 schreef:Ze zien er wel wat apart uit ja. Maar ze zijn inderdaad ook veel minder stresserig dan edelherten. Hoezo gaan er trouwens elk jaar veel dood Veulen84?
Zijn ze er ondertussen al uit waar ze de paarden eigenlijk heen willen verplaatsen? Uit die link van de hoefslag krijg ik het idee dat ze wel bezig zijn met zoeken maar dat het nog niet echt lukt. Kunnen ze niet particulier verkocht worden?
Jennyj01 schreef:De beste oplossing voor het gebied is een prachtige grote luchthaven. Wordt er lekker verdiend in de regio en niemand meer uitgehongerd.
Dan kunnen alle “groene deskundigen” zonder gezichtsverlies zich verschuilen achter het economisch belang.
Rizette schreef:Inteelt op inteelt op inteelt zo ziet de populatie van de OVP er uit. wil je goed voor dieren zorgen dan voorkom je dat ook.
Veulen84 schreef:Ilse_123 schreef:Ze zien er wel wat apart uit ja. Maar ze zijn inderdaad ook veel minder stresserig dan edelherten. Hoezo gaan er trouwens elk jaar veel dood Veulen84?
Ze zijn gewoon erg gevoelig. Vorig jaar is in lelystad bv voor de helft gestorven. Ook één van de redenen dat de populatie niet zo snel groeit.
Voor de paarden waren ze opzoek naar kopers, maar heb begrepen dat het probleem is dat veel wildbegrazers ze niet willen hebben. Het zijn er te veel en de groep is eigenlijk te tam gemaakt. Dus dat betekend waarschijnlijk toch dat ze geveild moeten worden. Als ze allemaal gechipt moeten worden voor verkoop is dat ook een enorm proces. Dat maakt ze eigenlijk niet zo geschikt voor particulier verkoop. Maar goed, in een paar weken kun je ook niet heel europa af bellen. Er hoeft maar één iemand te happen.Jennyj01 schreef:De beste oplossing voor het gebied is een prachtige grote luchthaven. Wordt er lekker verdiend in de regio en niemand meer uitgehongerd.
Dan kunnen alle “groene deskundigen” zonder gezichtsverlies zich verschuilen achter het economisch belang.
Ik heb al eerder gezegd dat het natuurgebied een regionale functie heeft. Als je het opheft heeft dat invloed op een gebied van een paar 100 km eromheen. Daarnaast is een vliegveld op die plek geen optie. Je zit met 3 grote steden. Lelystad is voor vele mensen al geeneens een optie.Rizette schreef:Inteelt op inteelt op inteelt zo ziet de populatie van de OVP er uit. wil je goed voor dieren zorgen dan voorkom je dat ook.
Toon mij de cijfers van de inteelt in de ovp maar eens. Bij mijn weten zijn die er namelijk niet.
Daarnaast, natuur kan goed voor zichzelf zorgen. Het is menselijke arrogantie dat wij vinden dat we voor alles moeten zorgen. Alsof die beesten echt zitten te wachten op mensen en hun "zorgen". Kom op zeg.