Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 14:12

Hmm... Waarom dan extra schuiven met rassen en soorten? De achterliggende gedachten wbt het systeem blijft hetzelfde.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 14:18

Zomaar een idee hoor, maar ik zie wel wat mogelijkheden erin.

OVP zal een negatieve klank houden, ookal wordt het 'opgelost'. De beste oplossing in mijn ogen is inderdaad het jaarlijks afschieten van het overschot edelherten, maar dat is natuurlijk wel iets waar iedereen jaar een hoop mensen over gaan struikelen.
Zet er wat zeldzame herten neer die hetzelfde kunnen (grazen), niet afgeschoten hoeven (mogen :') ) te worden en beter aangepast zijn aan het gebied en ze raken misschien hun negatieve klank kwijt.

Al moet je dan wel eerst van vrijwel al je edelherten af, maar ik neem aan dat de manier waarop dat moet gebeuren geen andere discussie oplevert als de huidige. Alleen dan voorkom je dat de discussie elk jaar terug komt.

Ik ben het trouwens helemaal eens met je laatste post Jewemms, maar aangezien ik las dat er ergens werd gevraagd om ' out of the box/polder' te denken ben ik even losgegaan :')

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 14:22

Maar als je ze niet mag afschieten, dan wordt dat toch ook weer een te grote populatie? Of had je daar dan een ander idee voor?

Persoonlijk denk ik dat het plaatsen van bijzondere dieren alleen maar meer het "dierentuin" gehalte voor sommigen gaat verhogen.

En blijkbaar is afschieten op de veluwe en in de AW duinen niet zo'n groot probleem... Ik ben het verder wel met je eens hoor, dat het nieuwe beleid de beste oplossing gaat zijn.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 14:29

JewEmm schreef:
Maar als je ze niet mag afschieten, dan wordt dat toch ook weer een te grote populatie? Of had je daar dan een ander idee voor?

Persoonlijk denk ik dat het plaatsen van bijzondere dieren alleen maar meer het "dierentuin" gehalte voor sommigen gaat verhogen.

En blijkbaar is afschieten op de veluwe en in de AW duinen niet zo'n groot probleem... Ik ben het verder wel met je eens hoor, dat het nieuwe beleid de beste oplossing gaat zijn.

Er lopen er hiervan op de hele wereld nog maar zo'n 1500 rond, daarnaast zijn ze lang niet zo vruchtbaar als edelherten, dus voor je aan deze aantallen zit zal even duren.

Het zal het dierentuin gehalte wel wat verhogen en het zal voor SBB heel verkeerd voelen om een exotisch dier in je stukje oernederlandse 'natuur' te plaatsen. Voor een leek zien ze er wel heel gewoon hertachtig uit, het is niet alsof er ineens een zebra o.i.d. rondloopt.

Ze lopen trouwens in Natuurpark Lelystad.

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 14:35

Dan betwijfel ik of het aantal grazers dat nodig is om het gebied open te houden gehaald kan worden met dat ras/die soort... Als ze al zeggen dat er zo'n 1500 dieren horen te zijn.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 14:45

En een eventueel overschot kun je wel weer makkelijker kwijt, omdat ze zeldzaam zijn. Dat zal wel stressvol zijn, maar dat is bij zeldzame dieren meer geaccepteerd ofzo, dat daarmee rondgezeuld wordt, dat ze van zenders worden voorzien, en weet ik wat allemaal.

In eerste instantie zullen het er inderdaad niet genoeg zijn. Misschien toch wat runderen erbij dan, maar die dan 'in dienst' van de zeldzame herten, en dus beheerd.

Lijkt me al met al echt geen gek idee, alleen moeten sommige mensen wat principes over boord gooien, maarja, dat moest toch al.

EDIT: Ik vroeg me af of die Pater Davidsherten wel in zo'n nat gebied kunnen leven, maar volgens Wikipedia is dat juist hun leefgebied. Ik zeg doen! :D

EDIT2: Ik voorzie wel een conflict of interest als op een gegeven moment de herten gaan concureren met de vogels. Voor wie ga je dan als beheer? Je moet voor de zeldzame herten gaan, maar het is eigenlijk een vogelgebied... :=

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 14:47

Ik heb de wiki met verbazing zitten lezen. Moeras was hun leefgebied tot ze in 1865 naar Europa zijn gehaald... De achterblijvers in China zijn eerst weggespoeld en het resterende deel na de boksersopstand afgeslacht. Het huidige aantal is dus teruggefokt van de 16 dieren die ze in Europa bij elkaar hebben kunnen brengen.
En wat zijn ze eigenlijk lelijk _O-

Edit: enne... het valt echt wel mee hoe nat de OVP is, op het grazige deel.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 14:49

JewEmm schreef:
En wat zijn ze eigenlijk lelijk _O-

Dat wel ja. :D

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 14:58

Veulen84

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 15:17

Hee niet lelijk doen over pater davidsherten. Die zijn gigantisch leuk en vriendelijk en veel minder wild dan edelherten. Maar er gaan er ook heel veel dood elk jaar, denk dat dat bij bepaalde groepen ook niet goed gaat vallen.
Bovendien, we hebben een populatie prachtige edelherten die met juist management prima kunnen in het gebied.

De paarden worden inderdaad verplaatst, de runderen gebeurt niks mee en de er worden iets van 1800 herten afgeschoten. (Nog steeds maar de helft van het aantal wilde zwijnen dat we elk jaar afschieten op de veluwe)

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 15:32

Ze zien er wel wat apart uit ja :'). Maar ze zijn inderdaad ook veel minder stresserig dan edelherten. Hoezo gaan er trouwens elk jaar veel dood Veulen84?

Zijn ze er ondertussen al uit waar ze de paarden eigenlijk heen willen verplaatsen? Uit die link van de hoefslag krijg ik het idee dat ze wel bezig zijn met zoeken maar dat het nog niet echt lukt. Kunnen ze niet particulier verkocht worden?

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 16:31

JewEmm schreef:
Ja, ik heb het over de OVP, en weer weet je prachtig niet op de vragen te antwoorden. Ik maak de vergelijking met andere natuurgebieden, en bewust niet met gehouden dieren, want het is nu eenmaal een natuurgebied en veel vergelijkbaarder met andere natuurgebieden dan met gehouden dieren. En ook rondom andere gebieden (AWduinen, Veluwe) staan ook hekken, dus dat kan niet de reden zijn dat die vergelijking niet gemaakt zou mogen worden.

Maar wat ik uit je antwoorden op maak is dat je er in principe niets op tegen hebt dat er dieren lopen, wanneer er voldoende eten is.
Wat ik persoonlijk niet snap is waarom deze dieren dan per se medische zorg nodig hebben. Dit gebeurt in andere natuurgebieden toch ook niet?

Ik kan wel uitleggen waarom er jonge aanwas hoort te zijn. Geen aanwas, betekent uitsterven van de populatie. En dat is funest voor de rest van het gebied. (zoals eerder al is uitgelegd waarom begrazing nodig is).
Ja, je zou anticonceptie kunnen toe brengen of geen mannetjes dieren, of enkel mannen. Maar dan moet je ergens buiten het gebied dus een fokprogramma opstellen, om nieuwe aanwas te garanderen. Los van het feit dat zeker voor de herten het dan nodige constant verhuizen van de nieuwe aanwas naar de OVP enorm veel stress oplevert heb je dus een nog groter gebied nodig om er voor te zorgen dat die nieuwe aan was er komt, zelfs als je een alternatief voor een fokprogramma hebt. Dan is voortplanting in het gebied zelf veel diervriendelijker en zorgt de vrije partner keuze en toch een deel natuurlijke selectie (daar ontkom je in een natuurgebied nooit aan) uiteindelijk voor veel beter aangepaste dieren in het gebied, wat weer voor een verhoogd dierenwelzijn zorgt. Los van het feit dat dat ook het goedkoopste is. Houdt de overheid nog geld over om nuttiger in te zetten...

Inteelt op inteelt op inteelt zo ziet de populatie van de OVP er uit. wil je goed voor dieren zorgen dan voorkom je dat ook. We weten allemaal dat dat niet wenselijk is. Heeft ook totaal niets met een fokprogramma te maken. Het tegenovergestelde gebeurt. Natuur is geen natuur als er een hek om zit en dus het meest elementaire dat je in de winter zorgt dat je bijvoert zodat ze niet verhongeren. Jij praat over het park de hoge Veluwe maar de wereld is wat grote als alleen het park. Om de Sallandse Heuvelrug zit ook geen hek en in het DFW maar gedeeltelijk. Daar is nog sprake van echte natuur dieren die gaan en staan waar ze willen . Alles wat zo nodig achter hekken moet moet je verzorgen en ben je verantwoordelijk voor en dat is ze nou inal die jaren nog niet gelukt om dat goed te doen dus dat gaat ook niet gebeuren dat dat goed komt in de OVP>Blijkbaar ben jij op de hoogte met andere dierentuinen op andere plekken. Wordt daar ook niet gevoerd? Ik weet van diverse plekken waar gewoon bijgevoerd wordt en men de dieren niet zogenaamd natuurlijk binnen een hek laat verhongeren. Vergeet die vrije partnerkeuze maar. Merries zijn totaal gelaten in de OVP en worden non stop gedekt door meerdere hengsten er valt niks te kiezen. Subsidie die ontvangen is voor het rewilden , niet te geloven die term en dat tussen hekken , kan heel goed besteed worden direct aan de dieren maar dat gebeurt niet , die wordt zorg onthouden en ondertussen lopen er tig mensen rond die van het geld betaald worden die hele andere dingen doen wat de dieren totaal niet ten goede komt.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 16:33

Ilse_123 schreef:
Ze zien er wel wat apart uit ja :'). Maar ze zijn inderdaad ook veel minder stresserig dan edelherten. Hoezo gaan er trouwens elk jaar veel dood Veulen84?

Zijn ze er ondertussen al uit waar ze de paarden eigenlijk heen willen verplaatsen? Uit die link van de hoefslag krijg ik het idee dat ze wel bezig zijn met zoeken maar dat het nog niet echt lukt. Kunnen ze niet particulier verkocht worden?

In de wandelgangen is men bang dat ze naar Weurt gaan en dat is indirect slachthuis maar dat moet nog bevestigd worden. GS heeft nog geen officiele uitspraak gedaan. Men wil niet horen van particuliere koop. Daarvoor moet je naar Duitsland daar doet men dat wel ipv doodhongeren of in de pan hakken.

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 16:56

Rondom elk begraasd deel in NL zit een hek (of is afgesloten door water, of anders werkt een snelweg ook erg efficient als hek...). Alleen is dat wat minder duidelijk wanneer het door het bos loopt. Het is niet voor niets dat je in veel natuurgebieden over veeroosters moet. Dat is de doorgang voor wandelaars of weggebruikers, maar nog steeds een afrastering voor de grote grazers.

Waarschijnlijk ben ik het principieel oneens met jouw definitie van natuur, dus daar zal ik het maar niet over hebben.

Als tegen gaan van inteelt een van de principes is voor het zorgen van dieren, mag je alle melkkoeien verwaarloosd noemen. Wat ik me kan herinneren zijn er genetisch gezien maar 40 melkkoeien gezien. En die afname in genetische diversiteit ligt bij elke fokkerij op de loer, waar er voor een beperkt aantal mannen gekozen wordt om mee te fokken, omdat dat '"de beste" zijn. Eerste paar alinea's zijn het relevantste

Mag ik je bronnen lezen waar staat dat er zo veel subsidie gemoeid gaat met rewilden in de ovp?

En nogmaals... Waarom moet er bijgevoerd worden wanneer er genoeg eten is?

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 17:00

Maar we hebben het hier toch niet over fokkerij? Waarom steeds weer andere zaken erbij halen? En de dingen constant uit zijn verband trekken? Is dat nou omdat je gewoon niet over je eigen ideeën heen wil kijken?
Hoe blind wil je zijn voor die ellende daar.

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 17:04

Omdat er wordt aangehaald dat een populatie die zelf voortplant zonder controle blijkbaar leidt tot inteelt. Mijn punt is dat dit niet specifiek voor een loslopende populatie geldt, maar miscshien zelfs meer wanneer je controle uitoefent op wie welk dier mag dekken. Dus wat mij betreft is het geen goed argument is.

Ik probeer toch echt los van emoties te kijken wat de beste oplossing is voor het beheer in de OVP. En als ik naar het nieuwe beleid kijk, en de andere opties die er zijn (zoals hier boven ook weer wat gedachten uitgewisseld werden), kom ik tot de conclusie dat dit nieuwe beleid toch echt wel de beste optie is. En ja, als iemand dan met heel veel emotie het nieuwe beleid een grote rotzooi vind en dat alle grazers er maar uit moeten omdat SBB het heeft verpest (bijvoorbeeld), of als er argumenten worden aangehaald die niet kloppen, dan reageer ik daar op. Met af en toe een post waarbij bij mij ook even de emotie te hoog zit, maar ik probeer me dan maar weer even uit de discussie te trekken.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 17:11

De beste oplossing voor het gebied is een prachtige grote luchthaven. Wordt er lekker verdiend in de regio en niemand meer uitgehongerd.

Dan kunnen alle “groene deskundigen” zonder gezichtsverlies zich verschuilen achter het economisch belang.
Laatst bijgewerkt door Jennyj01 op 14-11-18 17:15, in het totaal 1 keer bewerkt

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 17:14

Zal ik daar maar niet op reageren? Lijkt me wel redelijk logisch waarom dat geen alternatieve oplossing is.

En ook aan jou kan ik die vraag stellen... Is het nieuwe beleid echt zo erg dan? Het grootste probleem (voedseltekort) zal daarmee niet meer voorkomen.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 17:17

Ja het nieuwe beleid is echt zo erg. Het is hetzelfde slechte verhaal in een nieuw jasje. Met dezelfde mensen die dit beleid moeten gaan uitvoeren. Kan alleen maar weer mis gaan. Waarom? Omdat deze mensen door de jaren heen zo vreselijk afgestompt zijn voor het leed dat ze het nu ook niet herkennen.

En waarom is die luchthaven dan geen goeie oplossing? Tenslotte Zitten we daar om te springen.

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 17:22

Vertel mij dan eens waarom dit nieuwe beleid opnieuw hetzelfde en slecht is.
Of heb ik dit gewoon compleet verkeerd begrepen:
De populatie mag 2 jaar aangroeien (na deze reset) tot het gestreefde plafond en daarna op peil gehouden worden. De populaties kunnen dus nooit meer zo groot worden als de laatste jaren. En daarmee wordt voorkomen dat er weer een voedseltekort gaat ontstaan.
En er gaan bossages aangeplant worden voor meer beschutting, wordt de beschutting ook aangepakt.

Ik was er al achter dat ik sowieso wat meer vertrouwen heb in SBB, dus dat we daar het überhaupt niet over eens gaan worden.

Karl66Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 18:24

Het nieuwe beleid is slecht omdat SBB stom is en niks goed kan doen. Als SBB had besloten dat vangen en verplaatsen van de herten de beste oplossing was, dan hadden diezelfde mensen moord en brand geschreeuwd dat dit teveel stress oplevert en dat afschieten veel humaner is. Want het tegenovergestelde van wat SBB doet is altijd het beste.

Trouwens Rizette als de schilder mijn huis staat te schuren als voorbehandeling voor het schilderen en jij komt langs om te zeggen dat het veel beter is om de verf af te bijten, dan vertrouw ik nog steeds liever op de schilder, ook al kan jij zien dat er geschilderd moet worden. En nee, ik ben geen schilder omdat ik dat zeg. Net zoals ik niet bij SBB werk.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 18:35

@jewemm dat staat toch in mijn post. Of wil je hele lappen tekst?

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 18:51

Ik geef het op... Volgens mij stelde ik een hele duidelijke vraag... Als het in je post stond zou ik het niet vragen.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 19:24

Ilse_123 schreef:

Ze zijn gewoon erg gevoelig. Vorig jaar is in lelystad bv voor de helft gestorven. Ook één van de redenen dat de populatie niet zo snel groeit.

Voor de paarden waren ze opzoek naar kopers, maar heb begrepen dat het probleem is dat veel wildbegrazers ze niet willen hebben. Het zijn er te veel en de groep is eigenlijk te tam gemaakt. Dus dat betekend waarschijnlijk toch dat ze geveild moeten worden. Als ze allemaal gechipt moeten worden voor verkoop is dat ook een enorm proces. Dat maakt ze eigenlijk niet zo geschikt voor particulier verkoop. Maar goed, in een paar weken kun je ook niet heel europa af bellen. Er hoeft maar één iemand te happen.

Jennyj01 schreef:
De beste oplossing voor het gebied is een prachtige grote luchthaven. Wordt er lekker verdiend in de regio en niemand meer uitgehongerd.

Dan kunnen alle “groene deskundigen” zonder gezichtsverlies zich verschuilen achter het economisch belang.

Ik heb al eerder gezegd dat het natuurgebied een regionale functie heeft. Als je het opheft heeft dat invloed op een gebied van een paar 100 km eromheen. Daarnaast is een vliegveld op die plek geen optie. Je zit met 3 grote steden. Lelystad is voor vele mensen al geeneens een optie.

Rizette schreef:
Inteelt op inteelt op inteelt zo ziet de populatie van de OVP er uit. wil je goed voor dieren zorgen dan voorkom je dat ook.

Toon mij de cijfers van de inteelt in de ovp maar eens. Bij mijn weten zijn die er namelijk niet.
Daarnaast, natuur kan goed voor zichzelf zorgen. Het is menselijke arrogantie dat wij vinden dat we voor alles moeten zorgen. Alsof die beesten echt zitten te wachten op mensen en hun "zorgen". Kom op zeg.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 01:08

Veulen84 schreef:
Ilse_123 schreef:

Ze zijn gewoon erg gevoelig. Vorig jaar is in lelystad bv voor de helft gestorven. Ook één van de redenen dat de populatie niet zo snel groeit.

Voor de paarden waren ze opzoek naar kopers, maar heb begrepen dat het probleem is dat veel wildbegrazers ze niet willen hebben. Het zijn er te veel en de groep is eigenlijk te tam gemaakt. Dus dat betekend waarschijnlijk toch dat ze geveild moeten worden. Als ze allemaal gechipt moeten worden voor verkoop is dat ook een enorm proces. Dat maakt ze eigenlijk niet zo geschikt voor particulier verkoop. Maar goed, in een paar weken kun je ook niet heel europa af bellen. Er hoeft maar één iemand te happen.

Jennyj01 schreef:

Ik heb al eerder gezegd dat het natuurgebied een regionale functie heeft. Als je het opheft heeft dat invloed op een gebied van een paar 100 km eromheen. Daarnaast is een vliegveld op die plek geen optie. Je zit met 3 grote steden. Lelystad is voor vele mensen al geeneens een optie.

Rizette schreef:
Inteelt op inteelt op inteelt zo ziet de populatie van de OVP er uit. wil je goed voor dieren zorgen dan voorkom je dat ook.

Toon mij de cijfers van de inteelt in de ovp maar eens. Bij mijn weten zijn die er namelijk niet.
Daarnaast, natuur kan goed voor zichzelf zorgen. Het is menselijke arrogantie dat wij vinden dat we voor alles moeten zorgen. Alsof die beesten echt zitten te wachten op mensen en hun "zorgen". Kom op zeg.

Nee joh die dieren gaan liever allemaal dood na verhongering en ontbering en slecht eten .Tuurlijk dat willen alle dieren graag................ En bewijs jij maar dat het geen inteelt is zou ik zeggen. Tig echte natuurgebieden zijn er in Nederland te vinden , zonder hekken, zonder safari's met bolderkar. Zonder honderden herten skeletten. Zonder een boel kermis en gedoe, gelukkig wel. Dieren kunnen nog gewoon weg. Je hebt of je ogen dicht of je komt uit het westen dat je dat niet weet. . Gewoon nog natuur waar een dier weg gaat als het honger heeft of er teveel kabaal is of wat dan ook. Dierentuinen zijn geen natuur en dierentuinen waar je vertikt om voor de dieren te zorgen moeten zeker allemaal verdwijnen.