Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 09:44

Jennyj01 schreef:
Het is natuurlijk niet de enige oplossing. Zoals ik al eerder aangaf. Grazers, hek en SBB weg is ook een oplossing. Maar ja dan moet men wel toe zijn aan echte zelf regulering. En het is voor een aantal “deskundigen” denk ik erg moeilijk te aanvaarden dat de natuur het prima zonder hun kan.

Ik denk dat het gewoon weer natuur moet worden en geen aangelegd landschapspark dat onderhouden moet worden door dieren die heel bewust heel slecht behandeld worden. Het is dat de overheid het doet Elke boer die zo met zijn vee om zou gaan zou direct problemen krijgen met dierenbescherming aid en nvwa. En terecht. Dit heeft de overheid weten te omzeilen door de dieren een niet gehouden status te geven, Kortom creperen maar als het ons zo uitkomt. Oostvaardershel is het voor de dieren en dat ga ik nooit snappen. Ik kan me ook helemaal niet voorstellen dat iemand met enige liefde voor dieren deze dieren zo kan laten creperen en het goed kan keuren en voor zijn paard het beste kan willen. Gaat er bij mij niet niet in.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 09:47

Oostvaardersplassen: in de zomer bedreigt door de gele bloem en in de winter uitgemoord door de man in het groen.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 09:52

oomens schreef:
Rizette schreef:
Precies zoals veulen het zegt. De dieren zijn daar grasmaaiers en niet meer dan dat.Ze moeten er in blijven , niet voor zichzelf dat maakt niet uit , paarden herten koeien in een nat gebied waar ze van nature direct weg zouden lopen , Het gaat niet om de gekwelde dieren , Het gaat om de bodem het gaat om de vogels, het gaat overal om maar niet om de grote grazers. Ik vind het niet te geloven dat dieren op die manier alleen als machine worden gebruikt en niet meer dan dat. Hun eigen welzijn doet er niet toe. Totaal niet , maar wel dat van de bodem en de vogels. Per gratie mogen ze als beloning op het leven in die bende afgeschoten worden., dat dan nog weer wel. Ik heb geen idee wie dat vlees graag wil eten gezien de autopsierapporten van de dode dieren. En of er mensen zijn die mee willen werken aan dit drama door het vlees te kopen. Ook weer alleen om het plaatje van de OVP overeind te houden.

Je begint het inderdaad te begrijpen. Ze zijn de geschiktste uitvoerders van beheersmaatregelen, niet meer en niet minder. Verder blijven het, op de edelherten na, exoten, die zeer goed in staat zijn gebleken om zich bij ons te handhaven (vandaar dat het er zo veel werden) en die bovendien forse schade kunnen veroorzaken als je ze loslaat. Dat neemt niet weg dat onnodig leed bij deze noodgedwongen opgesloten 'beleidsuitvoerders' (zoals massaal sterven door voedselgebrek) voorkomen dient te worden en dat daar in het verleden in is tekortgeschoten. Daarover lijken de meesten het hier en buiten Bokt eens.

Een populatie herbivoren puur laten reguleren door voedselaanbod in een gebied waarin dat voedselaanbod door het jaar sterk fluctueert, dat is een recept dat veel sterfte door voedselgebrek betekent.
Gooi wat dierziekten in de mix, en het lukt al wat makkelijker om de aantallen met enige regelmaat lager te krijgen dan de door het voedselaanbod gedicteerde limieten. Bijkomend voordeel daarvan is dat een deel van de vegetatie dan de kans krijgt zich te herstellen. Groot nadeel ervan, is dat de grazers hoefdieren zijn die dezelfde ziektes kennen als het vee en de paarden buiten de hekken, en dat in het land buiten de hekken ontzettend veel vee en paarden gehouden worden. No way dus dat wordt toegestaan dat er af en toe MKZ, blauwtong, West-Nijlvirus, Afrikaanse Paardenpest of vergelijkbaar door de OVP raast.

Andere optie om de populatie grazers onder de draagkracht van het gebied te krijgen, is predatie. Probleem daarvan is dat het gebied véél te klein is voor het huisvesten van een levensvatbare populatie grote roofdieren. Zou je er roofdieren introduceren, dan zijn er in de huidige situatie zo weinig vlucht- en schuilmogelijkheden dat binnen enige tijd waarschijnlijk vrijwel alle grazers het veld zouden ruimen, waarna uiteraard ook die roofdieren het loodje leggen. (Of er komen dan mensen met spandoeken en vleespakketten langs het hek staan roepen.)

Enige echte optie is dus wél als mens ingrijpen en zelf de populatie grazers binnen de gewenste grootte houden. Regelmatig een deel afschieten is daar in allerlei gebieden behoorlijk effectief voor gebleven.
@Rizette, je hebt eerder al meerdere keren aangegeven dat je denkt dat structureel afschot niet helpt. Ik heb je eerder al gevraagd of je dat misschien uit kunt leggen, maar helaas ben je daar nog niet op ingegaan.

Ik ga dit nooit en nooit begrijpen of snappen. Ik heb hooguit door hoe hard en egoistisch de grondleggers Vera, Olf en cum suis zijn.Hoe zeer op geld belust Hoe een dikke plank ze voor het hoofd hebben en hoe hard het om geld draait ipv om iets anders.. Ik vind het niet te geloven dat mensen zo weerzinwekkend en gemeen met dieren om kunnen gaan. Verhongeren tot de dood er op volgt en een paar dagen van te voren als ze nog net door hebben dat ze niet meer weg kunnen komen en angst hebben nog even afknallen. Dieren met kapotte hoeven en kreupel rond laten lopen. Laten vermageren. In hekken vast laten zitten. Walgelijk. Er zijn ook mensen geweest die betrokken zijn bij de OVP van het eerste uur die de ogen wel zijn open gegaan. O.a. een directeur van SBB die ontslag hierom heeft genomen, diverse bio - en ecologen die hebben gezien welke waanzin hier is en er nu tegen in opstand komen. Maar de medewerkers van SBB en het grootste gedeelte van Provinciale Staten geeft niets om de grote grazers en zullen alleen beleid veranderen als ze er niet onder uit komen doordat de rechter vindt dat het niet meer mag. Maar ook de wet is aangepast op deze manier van dieren verhongeren en niet verzorgen dus bijna alles is dichtgetimmerd. Al jaren strijden heel veel mensen om dit niet voort te laten bestaan en eens komt de dag dat men er achter komt dat oa. de film de Nieuwe Wildernis een grote verdraaiing is.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 09:55

Probleem is alleen dat het gebied wanneer je het 'gewoon natuur' zou laten, niet echt potentie heeft om van enige waarde te zijn. Het is gewoon rijke kleigrond die binnen no-time dichtgroeit tot een weinig gevarieerd bos van een type waar weinig behoefte aan is. Er zijn niet echt lokale soorten die per se een dergelijk gebied nodig hebben en ook weinig doortrekkers die van dat soort gebieden afhankelijk zijn. Een dergelijk gebied met zo weinig natuurwaarde, zou zomaar wel eens niet in verhouding kunnen staan tot de kosten die ermee gemoeid zijn, of tot de opbrengsten die een andere bestemming (woningbouw, parkeerplaats Lelystad Airport) opleveren. Wil het gebied bestaansrecht hebben in een natuurbestemming, dan moet het als natuurgebied ook daadwerkelijk van toegevoegde waarde zijn. Dat is het niet of nauwelijks bij wanbeheer, en nog veel minder bij niet-beheer.

Edit: ik wacht nog steeds op een inhoudelijke reactie. Wat maakt het regelmatig terugbrengen van de populaties tot een gewenst niveau volgens jou niet-effectief? Ik kan persoonlijk heel weinig met emo-reacties in de trant van "Wat een walgelijke mensen, boehoe.", zonder dat je kunt aangeven waarom bepaald beleid volgens jou wel of niet zou werken, of wat een bepaald beheersdoel wel of niet wenselijk zou maken.
Laatst bijgewerkt door oomens op 12-11-18 10:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 10:04

Dus alleen als het aan het ideaal beeld voldoet is het natuur en heeft het waarde? Zelfregulering kost niks he. Want anders heet het bemoeizucht.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 10:44

pillow schreef:
Rizette schreef:
Wie is we pillow?

nou iedereen die dit topic leest

Er zijn toch echt meer mensen hier die vinden dat het niet goed gaat in de OVP ,Dus je conclusie is geen juiste weergave.[/quote]

maakt niet uit wat de rest vindt, ze (we)weten jou mening

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 11:16

Bedankt voor het antwoord Veulen! :D Dan snap ik de keuze voor andere dieren in elk geval. :)

Wat betreft het reguleren/beheren: Het is nu eenmaal een feit in de huidige wereld dat iets dat geen geld opbrengt, op welke manier dan ook, geen bestaansrecht heeft. Een bos van elzen en wilgen heeft geen financiële waarde (behalve als brandhout) en zal zoals eerder gezegd al heel snel parkeerplaats of bouwgrond worden. Kloten/stom/zonde? Jazeker, maar dat is de wereld waar we in leven.
Een beheerd gebied waar wél zeldzame dieren voorkomen, waar ganzen terecht kunnen zodat ze geen schade bij de boeren veroorzaken, waar mooie films gedraaid kunnen worden heeft wel financiële waarde, en dus bestaansrecht.
Voor idealisme is niet echt plaats in beleid, dat kost namelijk geld. ;)

Persoonlijk zie ik het probleem van afschot door goede schutters niet. Scheelt in de enorme berg kooidieren/boerderijdieren die nu als 'wild' in koelkasten en vriezers van de winkel liggen.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 12:03

julius_juut schreef:
Bedankt voor het antwoord Veulen! :D Dan snap ik de keuze voor andere dieren in elk geval. :)

Wat betreft het reguleren/beheren: Het is nu eenmaal een feit in de huidige wereld dat iets dat geen geld opbrengt, op welke manier dan ook, geen bestaansrecht heeft. Een bos van elzen en wilgen heeft geen financiële waarde (behalve als brandhout) en zal zoals eerder gezegd al heel snel parkeerplaats of bouwgrond worden. Kloten/stom/zonde? Jazeker, maar dat is de wereld waar we in leven.
Een beheerd gebied waar wél zeldzame dieren voorkomen, waar ganzen terecht kunnen zodat ze geen schade bij de boeren veroorzaken, waar mooie films gedraaid kunnen worden heeft wel financiële waarde, en dus bestaansrecht.

Persoonlijk zie ik het probleem van afschot door goede schutters niet. Scheelt in de enorme berg kooidieren/boerderijdieren die nu als 'wild' in koelkasten en vriezers van de winkel liggen.

Bedenk dat naast het vogelparadijs zijn, het gebied ook enorm belangrijk is voor andere dingen. Inpolderen hebben een onlosmakelijk effect op de gebieden eromheen. De grondwaterstand veranderd dan bv. In de polder wordt die gereguleerd. De oostvaardersplassen dragen daar aan bij. Dat betekend dat deze helpt om te voorkomen dat bv andere gebieden eromheen inklinken. Dat zou dan betekenen dat huizen verzakken en dijken gaan instorten. Het belang van het gebied is gewoon heel groot.

Bovendien dragen de vogels, insecten en kleine dieren die daar zijn bij aan de gezondheid van heel nederland. Natuur is niet een klein stukje... Je kunt dat niet los zien van de omgeving.
Tenzij we ineens in de komende jaren een heel andere manier gaan vinden om te leven, zal dit gebied altijd natuur moeten zijn.

Nederland leeft nu eenmaal van de agrarische business. We zijn goed in veeteelt en landbouw. Maar dat betekend wel dat onze natuur altijd een hek zal hebben. Per slot willen we niet dat natuur ons voedsel bedreigd. Denk aan de zwijnen op de veluwe, de herten bij de waterleiding duinen, de bevers in brabant, de wolf in friesland... Zodra dieren buiten onze natuur gaat bewegen hebben we er een probleem mee. Dat betekend ook dat we de natuur binnen die hekken moeten reguleren er zijn inderdaad veel minder natuurlijke vijanden zo... Behalve de mens...

JewEmm

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 12:25

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 13:42

JewEmm schreef:
Oomens en Veulen, wat kunnen jullie dit goed uitleggen!
En voor de geïnteresseerden, ik kwam dit artikel gisteren tegen. Het gaat over afschieten versus verzorgen voor wilde dieren in relatie tot dierenwelzijn.
https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs ... cobi.13249

Inderdaad beste optie is om dit soort gebieden te beheren via begrazing door eco/bio/wild/etc. labels vleesvee. Alleen staat zo'n visie haaks op het "natuur blijf je van af" geloof wat nogal overheersend is in o.a.politiek en waar zij hun advies vandaan halen. Niet alleen qua overschot aan grazers is dat problematisch, de grote en vrijwel oncontroleerbare branden in Californie komen er ook door. Er is daar teveel droog & snel brandend materiaal doordat er niks gedaan mag worden wat de boel gezonder en stukken veiliger zou maken omdat je dan eigenlijk aan extensieve landbouw zit wat een giga taboe is. Terwijl als je een paar eeuwen terug kijkt (of naar hoe native americans destijds de boel beheerden en aboriginals in Australie weer deels? mogen), was het bos om je akker/weiland heen net zo belangrijk voor voedselvoorziening, warmte en materialen als wat er uit je moestuin en van je vee kwam (waarvan bv de varkens in het bos werden afgemest en tegelijk allerlei plaaginsecten (o.a. keversoorten die bomen kapot vraten) binnen de perken bleven. Overbegrazing zoals nu in de OVP is net zo funest voor de veerkracht van een ecosysteem als onderbegrazing. In beide gevallen krijgen een beperkt aantal plantensoorten de overhand en klapt zo'n ecosysteem bij de eerst volgende afwijking in neerslag/temperatuur ineen.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 00:23

Veulen84 schreef:
julius_juut schreef:

Bedenk dat naast het vogelparadijs zijn, het gebied ook enorm belangrijk is voor andere dingen. Inpolderen hebben een onlosmakelijk effect op de gebieden eromheen. De grondwaterstand veranderd dan bv. In de polder wordt die gereguleerd. De oostvaardersplassen dragen daar aan bij. Dat betekend dat deze helpt om te voorkomen dat bv andere gebieden eromheen inklinken. Dat zou dan betekenen dat huizen verzakken en dijken gaan instorten. Het belang van het gebied is gewoon heel groot.

Bovendien dragen de vogels, insecten en kleine dieren die daar zijn bij aan de gezondheid van heel nederland. Natuur is niet een klein stukje... Je kunt dat niet los zien van de omgeving.
Tenzij we ineens in de komende jaren een heel andere manier gaan vinden om te leven, zal dit gebied altijd natuur moeten zijn.

Nederland leeft nu eenmaal van de agrarische business. We zijn goed in veeteelt en landbouw. Maar dat betekend wel dat onze natuur altijd een hek zal hebben. Per slot willen we niet dat natuur ons voedsel bedreigd. Denk aan de zwijnen op de veluwe, de herten bij de waterleiding duinen, de bevers in brabant, de wolf in friesland... Zodra dieren buiten onze natuur gaat bewegen hebben we er een probleem mee. Dat betekend ook dat we de natuur binnen die hekken moeten reguleren er zijn inderdaad veel minder natuurlijke vijanden zo... Behalve de mens...

Onze natuur overal een hek? Nou gelukkig is dat echt niet zo. We hebben heel veel natuur die gewoon losloopt. De dieren die vastzitten behoren niet tot de natuur maar tot de gekooide dieren. Zij kunnen niet reageren op wateroverlast of droogte ,niet verder treken op zoek naar voedsel als het op is ze kunnen geen beschutting zoeken. Zijn overgeleverd aan de grillen van de mens inderdaad en die zijn niet van plan er voor te zorgen. Hooguit afschieten. En maar weer doorfokken en weer afschieten. Maw ze mogen blij zijn als ze in de winter nog wat te eten krijgen om over de overige problemen die ze tegen komen het maar niet te hebben want daar wordt helemaal niets aan gedaan. Geloof je het zelf dat de dijken en huizen gaan instorten als de grote grazers uit de Oostvaardersplassen mogen? Mooi verhaal maar een sprookje niet meer dan dat.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 00:25

tamary schreef:
JewEmm schreef:
Oomens en Veulen, wat kunnen jullie dit goed uitleggen!
En voor de geïnteresseerden, ik kwam dit artikel gisteren tegen. Het gaat over afschieten versus verzorgen voor wilde dieren in relatie tot dierenwelzijn.
https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs ... cobi.13249

Inderdaad beste optie is om dit soort gebieden te beheren via begrazing door eco/bio/wild/etc. labels vleesvee. Alleen staat zo'n visie haaks op het "natuur blijf je van af" geloof wat nogal overheersend is in o.a.politiek en waar zij hun advies vandaan halen. Niet alleen qua overschot aan grazers is dat problematisch, de grote en vrijwel oncontroleerbare branden in Californie komen er ook door. Er is daar teveel droog & snel brandend materiaal doordat er niks gedaan mag worden wat de boel gezonder en stukken veiliger zou maken omdat je dan eigenlijk aan extensieve landbouw zit wat een giga taboe is. Terwijl als je een paar eeuwen terug kijkt (of naar hoe native americans destijds de boel beheerden en aboriginals in Australie weer deels? mogen), was het bos om je akker/weiland heen net zo belangrijk voor voedselvoorziening, warmte en materialen als wat er uit je moestuin en van je vee kwam (waarvan bv de varkens in het bos werden afgemest en tegelijk allerlei plaaginsecten (o.a. keversoorten die bomen kapot vraten) binnen de perken bleven. Overbegrazing zoals nu in de OVP is net zo funest voor de veerkracht van een ecosysteem als onderbegrazing. In beide gevallen krijgen een beperkt aantal plantensoorten de overhand en klapt zo'n ecosysteem bij de eerst volgende afwijking in neerslag/temperatuur ineen.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 08:57

nog even en dan hoeven ze niet meer te schieten dan is het al het eetbare al weer op door de grote aantallen, gaan er weer duizenden dood van de honger zonder dat er maar iets is ondernomen, de sneeuw is al weer onderweg.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 09:06

Ik ian me daar best boos over maken. Als er niet zoveel protest was geweest tegen afschot was het ergste al achter decrug. Dadelijk stopt jachtseizoen, en dames te ver in de dracht en mag er niet meer geschoten worden.

Maar rizette je hebt nog steeds geen antwoord gegeven op mijn vraag alleen alle grazers weg, hoe dan? Als je afschot niet wil, wegvangen gaat door stress mogelijk veel leed opleveren, en ze kunnen nergens heen? Hoe zie je dat dan behalve een vage opmerking, dat doet de overheid al genoeg vaag veel tekst neerzetten maar aan het eind niks gezegd hebben. Dus graag even geen herhaling van wat je alleen maar herhaalt. Graag andere plaat opzetten. Ja ik ben scherp. :+

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 09:13

Ik wacht ook nog steeds op een reactie, maar ik vermoed dat de plaat geen inhoudelijke argumenten bevat. Jammer dan, want ik ben best benieuwd naar de feitelijke onderbouwing van standpunten die mij op het eerste gezicht vooral door emotie lijken ingegeven.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 09:22

Ik dus ook, een totaal andere insteek kan soms verfrissend werken. :j

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 10:16

karuna schreef:
Ik ian me daar best boos over maken. Als er niet zoveel protest was geweest tegen afschot was het ergste al achter decrug. Dadelijk stopt jachtseizoen, en dames te ver in de dracht en mag er niet meer geschoten worden.

Jachtseizoen loopt tot half februari. Ze moeten inderdaad wel gaan opschieten.Zelfs met 100 dieren per week wordt het nu al krap.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 11:55

karuna schreef:

Maar rizette je hebt nog steeds geen antwoord gegeven op mijn vraag alleen alle grazers weg, hoe dan? Als je afschot niet wil, wegvangen gaat door stress mogelijk veel leed opleveren, en ze kunnen nergens heen? Hoe zie je dat dan behalve een vage opmerking, dat doet de overheid al genoeg vaag veel tekst neerzetten maar aan het eind niks gezegd hebben. Dus graag even geen herhaling van wat je alleen maar herhaalt. Graag andere plaat opzetten. Ja ik ben scherp. :+

Hoe kunnen overal op de wereld paarden en herten gevangen worden en meegenomen verkocht en geleverd worden maar vanuit de Oostvaardersplassen niet? Hoe zijn ze er gekomen? Juist, niet lopend. Zo kunnen ze er ook weer uit. Veel van de paarden zijn ook nog eens kipmak. In Duitsland worden de koniks geveild geen probleem. Brabant koopt deze jaren nog 7 damherten voor ik dacht iets van 70 000 euro of zo? Worden keurig netjes geleverd. En in de OVP moeten ze uitgemoord worden. Maar er mag geen anticonceptie gedaan worden, mannetjes mogen er niet uit . Het moet op het gemak zonder oog voor het dier dus radicaal afschieten omdat bewust daar alles niet in de soep loopt maar er doelbewust in wordt gestuurd. Dus als je van mij een handleiding wilt hoe ze er precies uit moeten worden gehaald dan kan ik je die niet leveren want ik doe dat niet voor mijn werk. Maar die mensen zijn er wel. Maar willen wel betaald worden en ik denk dat daar het probleem zit. SBB wil wel miljoenen subsidie ontvangen en daarom ook doorgaan met die verwaarloosde dierentuin maar niet meewerken aan het feit dat anderen de dieren er uit halen. Zelf kunnen ze het niet niet. Tenminste niet op een normale manier en anderen mogen het niet doen. En ja dan moet je maar schieten want dat vinden ze leuk om te doen blijkbaar. Ze doen het in ieder geval vaker dan dieren verzorgen.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 11:58

speurneusc schreef:
nog even en dan hoeven ze niet meer te schieten dan is het al het eetbare al weer op door de grote aantallen, gaan er weer duizenden dood van de honger zonder dat er maar iets is ondernomen, de sneeuw is al weer onderweg.

Als ze weer weigeren om te voeren en te verzorgen dan gebeurt dat inderdaad daarom moeten alle grote grazers daar ook weg. Zelf kunnen ze niet weg anders stond daar geen grote grazer meer in die bende.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 12:55

Dus wat je eigenlijk zegt is dat je er totaal geen verstand van hebt, maar wel probeert om je eendimensionale mening erdoor te drukken...

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 13:00

Rizette, waarom moeten ze voeren als ze de populatie op een niveau houden waarbij er geen voedsel tekort is?
En wat versta je vervolgens dan onder verzorgen en hoe wijkt dat af van andere grote grazers in natuurgebieden in NL?

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 13:04

[quote="Karl66"]Dus wat je eigenlijk zegt is dat je er totaal geen verstand van hebt, maar wel probeert om je eendimensionale mening erdoor te drukken...[/quoteZ
Zo ze er in zijn gekomen kunnen ze er ook weer uit. De precieze uitvoering laat ik aan diegene over die er verstand van hebben. Ik hoef geen verstand te hebben van schilderen om te kunnen zien dat mijn huis geschilderd is. Het is gebeurt dus kan weer waar een wil is is een weg. Maar die wil is er blijkbaar bij jou niet om dat te willen zien. Ze zijn er niet ingetoverd en ze hoeven er niet uit getoverd. In dat geval zou het onmogelijk zijn. Maar misschien werk je wel bij SBB want die willen het ook niet zien en kunnen het ook niet maar dat terzijde.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 13:10

JewEmm schreef:
Rizette, waarom moeten ze voeren als ze de populatie op een niveau houden waarbij er geen voedsel tekort is?
En wat versta je vervolgens dan onder verzorgen en hoe wijkt dat af van andere grote grazers in natuurgebieden in NL?

We hadden het hier over de OVP toch? Wat ik onder verzorgen sta is dieren medische zorg geven en de noodzakelijke verzorging bieden die nodig is. Lijkt me simpel. Als er geen of slecht voer is voeren en als je ze op een slechte bodem laat lopen die niet geschikt is dan zul je heel vaak iets aan de klauwen /hoeven moeten doen om een dier er niet onderdoor te laten gaan. Want ze kunnen geen bodem opzoeken die geschikt is. Ze moeten voeren omdat ze de dieren tussen hekken plaatsen net zoals de rest van Nederland. Als een boer zijn weides natuurgebied gaat noemen mag hij zijn dieren ook niet gaan verwaarlozen. En waarom mag die koe of jouw paard niet verwaarloosd worden en deze dieren wel? Bewust fokken om af te schieten is zeer dieronvriendelijk er zijn andere methodes om een populatie te reguleren. Anticonceptie , geen mannetjesdieren of de hengsten castreren er is van alles mogelijk. Zodat je helemaal niet hoef te fokken en te schieten. Maar het publiek wil kalfjes zien lopen en jonge hertjes en veulentjes. Maar of het publiek dat nog zo leuk vindt als ze weten dat ze een wisse vroege dood tegemoet gaan vraag ik mij af.

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 13:53

Ja, ik heb het over de OVP, en weer weet je prachtig niet op de vragen te antwoorden. Ik maak de vergelijking met andere natuurgebieden, en bewust niet met gehouden dieren, want het is nu eenmaal een natuurgebied en veel vergelijkbaarder met andere natuurgebieden dan met gehouden dieren. En ook rondom andere gebieden (AWduinen, Veluwe) staan ook hekken, dus dat kan niet de reden zijn dat die vergelijking niet gemaakt zou mogen worden.

Maar wat ik uit je antwoorden op maak is dat je er in principe niets op tegen hebt dat er dieren lopen, wanneer er voldoende eten is.
Wat ik persoonlijk niet snap is waarom deze dieren dan per se medische zorg nodig hebben. Dit gebeurt in andere natuurgebieden toch ook niet?

Ik kan wel uitleggen waarom er jonge aanwas hoort te zijn. Geen aanwas, betekent uitsterven van de populatie. En dat is funest voor de rest van het gebied. (zoals eerder al is uitgelegd waarom begrazing nodig is).
Ja, je zou anticonceptie kunnen toe brengen of geen mannetjes dieren, of enkel mannen. Maar dan moet je ergens buiten het gebied dus een fokprogramma opstellen, om nieuwe aanwas te garanderen. Los van het feit dat zeker voor de herten het dan nodige constant verhuizen van de nieuwe aanwas naar de OVP enorm veel stress oplevert heb je dus een nog groter gebied nodig om er voor te zorgen dat die nieuwe aan was er komt, zelfs als je een alternatief voor een fokprogramma hebt. Dan is voortplanting in het gebied zelf veel diervriendelijker en zorgt de vrije partner keuze en toch een deel natuurlijke selectie (daar ontkom je in een natuurgebied nooit aan) uiteindelijk voor veel beter aangepaste dieren in het gebied, wat weer voor een verhoogd dierenwelzijn zorgt. Los van het feit dat dat ook het goedkoopste is. Houdt de overheid nog geld over om nuttiger in te zetten...

Ilse_123Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 14:08

Alle herten eruit, alle paarden eruit. Wat heckrunderen laten staan voor de begrazing en deze beheren door middel van een bio-vleeslabel dingetje. Of een andere rundersoort als die geschikter (smakerlijker :') ) zijn.

Een kudde Pater Davidherten erbij als ze die nog ergens kunnen krijgen.

En dan hersteld het gebied zich vanzelf wel weer tot het vogelparadijs wat ze in gedachte hadden. Dus natuurwaarde, plus biovlees productie, plus een 'wij zijn goed bezig' dier wat er voor de normale mens niet te exotisch uitziet om raar gevonden te worden. Ze lopen ook ergens bij Lelystad en dat ging heel goed tot een esdoorn vergiftiging, maar in principe zouden ze mooi passen in het plaatje van de OVP.