Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
karuna schreef:Ik lees veel slecht verzorgd niet dit niet dat niet zus enz
Maar wat zou je dan nu op dit moment een goede oplossing vinden? Ik vraag het weer in de hoop dat er nu wel een antwoord komt
beert schreef:Waarom vind jij vogels minder belangrijk dan de grazers? Het zijn geweldige broedplekken voor bepaalde vogels die het soms al zwaar hebben.
Als het je echt om dierenwelzijn gaat, dan vind ik de opmerking over vogels wat kort door de bocht.
Waar moeten die vogels dan naartoe? Of moeten die gewoon uitsterven? Die doen het juist dankzij ingrijpen van de mens weer goed.
Rizette schreef:Je komt met een oplossing die velen al aangedragen hebben, In de zomer laten begrazen door schaapskuddes, IN de winter er uit en volgend voorjaar er weer in. Maar daar wil men niet aan. Niet te begrijpen. SBB en GS laten er graag de dieren in de winter creperen, zal wel met subsidie te maken hebben of zo. Niet te begrijpen.
pillow schreef:Rizette schreef:Je komt met een oplossing die velen al aangedragen hebben, In de zomer laten begrazen door schaapskuddes, IN de winter er uit en volgend voorjaar er weer in. Maar daar wil men niet aan. Niet te begrijpen. SBB en GS laten er graag de dieren in de winter creperen, zal wel met subsidie te maken hebben of zo. Niet te begrijpen.
het is wel duidelijk nu dat jij het niet begrijpt. Dat gebied is zo groot dat er wel een paar duizend schapen in moeten. Wie heeft die? En wie gaat dat beheren met ziekte's, lammerij en weet wat meer?Hier in de omgeving lopen ook schaapskudde's in natuurgebieden, maar die kunnen de vegetatie lang niet aan. Daar zijn ook koeien en paarden ingezet.
sassefras schreef:ja inderdaad zo denkt SBB er wel over maar dat heeft wel enorm veel dierenleed tot gevolg. Het moet niet zo zijn dat er schapen in worden gedaan met dezelfde zorg als de huidige dieren krijgen(vrijwel geen zorg) dan wordt het probleem verplaatst naar een andere diersoort.je hoeft niks te beheren daar toch
Rizette schreef:sassefras schreef:ja inderdaad zo denkt SBB er wel over maar dat heeft wel enorm veel dierenleed tot gevolg. Het moet niet zo zijn dat er schapen in worden gedaan met dezelfde zorg als de huidige dieren krijgen(vrijwel geen zorg) dan wordt het probleem verplaatst naar een andere diersoort.je hoeft niks te beheren daar toch
julius_juut schreef:Waarom is er eigenlijk gekozen voor grote grazers in plaats van kleinere dieren als reeën/schapen/geiten? Die vreten ook met plezier opschot van bomen op, en zouden het gras veel meer met rust laten omdat ze nu eenmaal minder eten en zeker geiten hebben hier een voorkeur voor bast/blad boven gras. Is dat omdat grotere dieren beter te controleren/beheren zijn?
Veulen84 schreef:julius_juut schreef:Waarom is er eigenlijk gekozen voor grote grazers in plaats van kleinere dieren als reeën/schapen/geiten? Die vreten ook met plezier opschot van bomen op, en zouden het gras veel meer met rust laten omdat ze nu eenmaal minder eten en zeker geiten hebben hier een voorkeur voor bast/blad boven gras. Is dat omdat grotere dieren beter te controleren/beheren zijn?
Schapen en geiten drukken de bodem aan. Het zijn kleine dieren, met veel gewicht op een beperkte oppervlakte. Door hun manier van bewegen trappen ze de grond dicht, daar waar paarden en runderen hem meer los trappen.
Wanneer de bodem in de polder te veel wordt aangedrukt zakt deze in. Dat is ongewenst. Door de dichtheid van de bodem en het water ontstaat er dan geleidelijk aan een troebel binnenmeer.
Nu is het probleem in de polder altijd wel dat het een beetje inklinkt. Daardoor ligt er tussen het natte en het droge deel nu al een dijk. Schapen zouden de situatie flink verergeren.
Daarnaast zijn geiten en schapen selectieve eters. Ze kunnen veel verdragen en zullen het eten op het moment dat ze niet anders kunnen, maar bijvoorkeur snacken ze dingen die ze graag lusten. Dat levert ook weer problemen op.
De keuze voor koeien en paarden had er in het begin mee te maken dat voor het inpolderen van gebieden er gebruik wordt gemaakt van riet. Wilg, moerasplanten en pioneersplanten volgen dan vanzelf. Die planten samen met het inpolderen van de omgeving verdrogen het gebied. Om veel redenen was het niet de bedoeling dat het droog zou vallen. Dus werd er ingegrepen met waterstanden. Daardoor ontstond er een situatie die ideaal was voor ganzen... Maar die eten heel veel en verdrijven andere dieren.
Het plan voor een vogelparadijs was er toen inmiddels wel. De koeien en paarden moesten er voor zorgen dat wilg en riet weg werden gegeten en er gras ontstond. Later werd dat gesplitst in droog grasland en nat. Nat meer voor de ganzen en droog voor de grazers.
Edelherten werden toegevoegd om vlier te eten. Daarnaast eten ze meer bossige gebieden open.
Reeen lopen gewoon in het gebied. Stuk of 100/150 meen ik.
Het probleem met natuurbeheer in nederland is dat we ons niet realiseren dat elke keer dat wij ingrijpen, wij de natuur ook dwingen tot een andere manier van overleven. Dat gebeurd overal. Herten in de oostvaardersplassen krijgen 0,6 jongen per jaar. Op de veluwe waar 'op pijl' geschoten wordt is het gemiddelde meer dan 1. (zwijnen op de veluwe krijgen 4x meer jongen dan in duitse gebieden)
Druk op kuddes maakt de eis op voortplanting ook groter.
Ben ik voor afschot? Ja. Ik hoop ook dat die aantallen vast gelegd worden. Eventueel in de toekomst verlaagd of verhoogd naar gelang het gebied het nodig heeft. Wat ik ook hoop is dat dit de discussie over wild eten opent. We schieten elk jaar 100den dieren die gewoon weg gegooid worden. Die dieren kunnen we prima eten. Dat lost op andere plekken de druk wat op.
Hard? Ja, maar over 6 maanden is het te veel aan dieren weg en die pleister moet van de wonden eerst.
Rizette schreef:Precies zoals veulen het zegt. De dieren zijn daar grasmaaiers en niet meer dan dat.Ze moeten er in blijven , niet voor zichzelf dat maakt niet uit , paarden herten koeien in een nat gebied waar ze van nature direct weg zouden lopen , Het gaat niet om de gekwelde dieren , Het gaat om de bodem het gaat om de vogels, het gaat overal om maar niet om de grote grazers. Ik vind het niet te geloven dat dieren op die manier alleen als machine worden gebruikt en niet meer dan dat. Hun eigen welzijn doet er niet toe. Totaal niet , maar wel dat van de bodem en de vogels. Per gratie mogen ze als beloning op het leven in die bende afgeschoten worden., dat dan nog weer wel. Ik heb geen idee wie dat vlees graag wil eten gezien de autopsierapporten van de dode dieren. En of er mensen zijn die mee willen werken aan dit drama door het vlees te kopen. Ook weer alleen om het plaatje van de OVP overeind te houden.