Slecht nieuws voor ruiters met overgewicht

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ikenindi

Re: Slecht nieuws voor ruiters met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 17:19

Perrokai schreef:
Ik denk dat je die 12% norm maar gewoon moet vergeten, wie kwam daar ook al weer mee ? Dan kan bijna heel nederland van zn paardje afstappen, ook de slanke mensen en word het trekpaard opeens wel heel populair.....als enig mogelijk rijpaard voor iedereen die meer dan 75 kilo weegt. En mannen wegen dat al heel snel als ik zo om me heen kijk....

nee hoor, niet voor kleine kinderen of kleine mensen...

daarnaast moeten we niet vergeten dat een paard sowieso niet gemaakt is om op te rijden. iedere belasting is er 1 te veel waarschijnlijk, hoe zwaarder hoe erger...

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 17:44

Haha, ja kleine kinderen worden ook groot hoor en dan moeten ze alsnog aan de belg.

De discussie over dat het paard helemaal niet bedoeld is om te rijden is al eens uitgebreid geweest. Dan moeten we er allemaal af stappen en iets in mij zegt dat dat niet gebeurt. Je kunt moeilijk gaan verwachten dat iedereen die paardrijdt zorgt dat ze zo licht mogelijk blijven rond de 40 kilo ofzo teminste dat vind ik licht....

We gaan er toch al opzitten dus dan kan feitelijk iedere zichzelf en het paard respecterend persoon zelf best wel beoordelen of het door de beugel kan ja of nee. Die anderen die het zelf niet zien moet het dan gewoon uitgelegd worden. Je kunt zelf ook goed meedenken als je aan de zware kant bent, opstappen met kruk, nooit boomloos of zonder zadel, lichtrijden en niet doorzitten ( val je ook van af) en verder je gewoon wat aanpassen. Iemand die 20% weegt zeg maar mag gerust op mijn paard even zitten en stappen, maar niet iedere dag en niet lang en niet regelmatig, gewoon een keertje. En als ik zelf merk dat ik voor mijn paard te zwaar word want daar heb je eigenlijk geen percentage voor nodig dat zie je zo ook wel, dan stap ik er af.

Maar met een 12% norm kunnen we wel ophouden tenzij iedereen op grote sterke zware paarden gaat rijden.....

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 17:54

hmm ... met lichtrijden ipv. doorzitten ga ik niet akkoord, hoor!
als je kan doorzitten, is dit zelfs minder belastend Knipoog

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 18:04

jee wat fijn om te lezen dat dit topic nu zo gezellig is!
ik ga ook aan SB,ik doe er echt moeite voor om het gewicht te verminderen. voor mezelf,maar ook zeker voor mijn pony

gizmo_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 18:13

runningkawa schreef:
Maar wanneer ben je onder de 100 kg dan te zwaar?
Ja op een arabiertje
Maar ik ken echt helemaal niemand die noem ff 85 kg weegt die op een arabiertje rijd.
Ken die mensen alleen op flinke kwpn-ers of fjorden oid.

Vrees dat ik wel dat soort dingen gezien heb Verdrietig
Niet leuk [/quote]

Maar eigenlijk vind ik dat je met 85 kg niet te zwaar bent voor een arabier. Arabieren zijn ten eerste echt ongeloofelijk sterk dat word nog wel eens vergeten door dat ze er soms een beetje "breekbaar" uitzien. Maar om even een voorbeeld te nemen het gemiddelde van een arabier ligt geloof ik rond de 500 kilo dan is 20% 100 kilo. Dus dan zie ik nog steeds geen probleem. En als je een wat kleiner arabiertje hebt die 450 kilo weegt dan zit je op 20% = 90 kilo. En er bestaat natuurlijk wel hele kleine arabiertjes van rond de 400 kilo maar vaak vergis je je in het gewicht van een arabier.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 18:20

zou je bij de arabier niet een wat lager pecentage moeten nemen,omdat die niet heel stevig gebouwd zijn?

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 18:47

Dan zou ik dus met een gerust hart op een arabier kunnen gaan zitten maar toch doe ik het liever niet bij voorkeur. Ik vind het plaatje dan niet passen en aangezien men niet denkt of vraagt maar meestal visueel oordeelt krijg je er gezeur door en het is allemaal net aan.... Dan of afvallen of gewoon een steviger type nemen is mijn motto.

Ik vind toch doorzitten meer belastend dan licht rijden, dat voel je aan je paard ook. Je kunt wel heel goed in doorzitten zijn maar je lichaam maakt door zwaartekracht toch hinderende bewegingen zeker als je net op een paard rijdt wat hoog opgooit. Het te iele paard waar ik laatst op reed had dus hele vlakke gangen en daar kon je prima op doorzitten ook als het je sterkste kant niet is. Zo ook op mijn fjord.....
Op mijn fries ging dat dus niet op.....

Ik heb o.a. trouwens een stockzadel maar dat is ook een behoorlijk gewichtig zadel trouwens. Laatst wilde iemand op mijn fjord met dat zadel en ze is te dik maar heel klein dus ook niet super zwaar. Echter de knop zat voor haar buik in de weg en ze moet er met twee man opgehezen worden omdat het allemaal om de buik en maag zit zeg maar. Qua kracht in haar armen krijgt ze zichzelf niet omhoog.....en ze is al 20 kilo afgevallen werd er gezegd. Ze woog maar 85 kilo werd er ook gezegd. En mijn fjord liep toch wat moeizaam. Dan denk ik toch dat je het niet moet doen en nog even verder moet sonja bakkeren......

Echter ze heeft daarna een Arabier x Volbloed gekocht waar ze dus helemaal niet opkomt. Een heel sierlijk paard met dunne beentjes en ook een iel paard. Ik heb er nog wat van gezegd, of dat nu wel zo'n goede keuze is maar ze zeiden: ja hoor ze weegt maar 85 kilo. Nou als zij 85 weegt dan weeg ik maar 50 kilo. Ze kan in geen 1 gewone rijbroek, en dan bedoel ik de grote maten 50, 52 etc. vanwege haar buik...en ik pas in 46 en 48 soms als er minder Lycra in zit en het smalleren modellen zijn.

Om een indruk te krijgen....ik op het naar mijn idee te iele paardje wat dus geen moeite met mij had...
http://www.mijnalbum.nl/Foto-OPJFAGOP.jpg

Ik en mijn fjord wat hij wel kan hebben maar voor het plaatje ook niet ideaal, ik heb geen rijfoto helaas...
http://www.mijnalbum.nl/Foto-UHZHZEH6.jpg

En ik op een enorme Tinker wat overigens niet mijn paard is.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-4DKFUCR6.jpg

Ik vind het laatste toch de beste optie voor het plaatje en ruim onder de 20% norm. Echter bij beide andere overschrijdt ik ook lang niet de 20% norm. Het eerste paard twijfel ik aan omdat ik niet kan schatten wat hij weegt.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 07-03-08 21:45, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Foto's --> links.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 19:17

gizmo_lover schreef:
runningkawa schreef:
Maar wanneer ben je onder de 100 kg dan te zwaar?
Ja op een arabiertje
Maar ik ken echt helemaal niemand die noem ff 85 kg weegt die op een arabiertje rijd.
Ken die mensen alleen op flinke kwpn-ers of fjorden oid.
Maar eigenlijk vind ik dat je met 85 kg niet te zwaar bent voor een arabier...
...En als je een wat kleiner arabiertje hebt die 450 kilo weegt dan zit je op 20% = 90 kilo...

En hoeveel denk je dat iemand van 85 kg weegt met kleding, laarzen, cap, zadel, beugels etc.? Toch makkelijk meer dan 90 kg.

In het onderzoek uit de beginpost is ook niet gewerkt met ruiters van 15%, 20%, 25% etc, maar met een totale belasting van dat gewicht. Dit is bereikt door middel van het aanbrengen van loden gewichten op vaste plaatsen op het zadel, zodat inclusief ruiter een bepaalde totaalbelasting bereikt werd.

Radetski

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 21:15

hoii , Hier ben ik weer terug van Stage.
Hehe mij krijg je echt niet op een belg dan moet er heel de tijd iemand naast me lopen heb schrik van zo een beesten. Vroeger een blauwe voet aan overgehouden en eens mee geslingerd geweest moest die in de wei zette . Die belg ging met mij wandelen ROFL nja heb het aan me stagebegeleider gevraagd die heeft me paardje ook al gezien die zegt dat er makkelijk nog iemand van 50 kilo mee op kan. (doe ik niet hoor) Dus ik hoef me geen zorgen te maken. Maar ik blijf afvallen al doe ik het voor mezelf en niet voor me paard.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 21:17

ik zal ook af voor mezelf,maar ook zeker voor mijn pony.
omdat ook zij er beter van word.

Radetski

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 21:20

Ja oke. Maar als het voor me paardje niet moest bedoel ik hej doe ik het ook voor mezelf en nu doe ik het ook natuurlijk voor me paardje. maar snap je wat ik bedoel?

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 13:23

Het gaat niet alleen om hoe sterk een paard lijkt. Dat een paard met een brede boeg en stevige benen meer balans heeft en sterker zou moeten zijn, neemt niet weg dat zijn gewrichten en rug nét zo gevoelig zijn als bij een ander dier. Die ruggengraat is niet ineens versterkt met een gegalvaniseerd laagje ijzer Haha! . Zijn Arabieren daadwerkelijk sterker of lijken ze sterker omdat het gewoon taaie paardjes zijn? Dat zou je je ook af kunnen vragen.

Wat betreft het doorzitten, de puntbelasting van de ruiter op het paard en de druk per cm3 is (raar maar waar) groter tijdens het lichtrijden. Ze adviseren op boomloze zadels niet voor niets zoveel mogelijk door te zitten. Je kunt ook beter draven dan stappen.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 13:26

dat van dat draven en stappen wist ik niet, maar met doorzitten is inderdaad piekbelasting, en als je staat in je beugels geef je nog steeds druk op de rug van je paard. je zweeft immers niet, hoewel veel mensen dit lijken te denken als ik sommige reacties hier zie...

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 15:05

bedankt om dat doorzitten uit te leggen, Sees Lachen
maar hoe komt het dat draven minder belastend is dan doorzitten?

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 15:24

waarom kan je beter draven dan stappen

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 15:48

Sees schreef:
Je kunt ook beter draven dan stappen.

Bedoel je hiermee dat draven beter is voor het afleggen van een afstanden, of dat het in het algemeen minder erg is dan stappen?

Dat het beter kan zijn om X km dravend af te leggen dan om dit stappend te doen (met een paard dat hier conditioneel toe in staat is), kan ik begrijpen, omdat de besparing in tijd (= duur van de belasting en druk op de zachtere weefsels) vaak op kan wegen tegen de toename van de (intensiteit van de) belasting door het draven.

Maar is een uur draven (doorzittend) ook echt minder schadelijk dan een uur stappen?

Zoe_Simba

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 20:26

Ik weet niet of dit al ergens in het topic genoemd was( had geen zin hele topic door te bladeren) maar laatst was er een artikel in de ROS over overgewicht en paardrijden, en was ook een vrouwtje van 100 kilo op een kwpn ging makkelijk en het is helemaal niet zo dat juist altijd grote zwaardere paarden meer kunnen dragen want paarden met een korte rug kunnen meer houden dan paarden met langere etc. je moet ook op bouw letten.en,vroeger zaten er van die zware soldaatmannen op die wogen + hun uitrusting ook tegen de 170 konden ze ook makkelij khouden.

Radetski

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 20:28

Ja dat artikkel bedoel ik. Wil het wel helemaal uittypen ik kan die boek zo nemen. Haha Als iemand het hele artikkel wilt moet je het maar laten weten dan typ ik het wel op een avond over. Maar vanavond zal dat niet zijn want moet zo naar een verjaardag.

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 22:17

Leonora schreef:
nou Sherwood leuk dan, wel het vingertje prikken naar de royale ruiter en de rest me de mantel der liefde bedekken. Een dikke ruiter is zich in ieder geval meestal nog bewust van haar
omvang en zal daar in de arbeid van haar paard rekening mee houden. Maar de 'wannabe Anky's rijden noooooooooooooooooit slecht en berokkenen daardoor juist hun paard meer schade.

Als er zo nodig grenzen aan het gewicht te paard komen, moeten er ook regels komen voor 'eerlijk rijden' en dat heet dan weer 'gelijke monniken, gelijke kappen'

ik kom ontstellend veel mensen tegen die prutsen te paard en onredelijk zijn in wat ze vragen
van het dier en omdat zij dan toevallig maar zestig kilo wegen mogen ze mij er op aankijken dat
ik op een paard zit? dacht het niet Cool

goed lezen is een kunst kennelijk Sigaar
Ik bedek niets met de mantel der liefde, ik wijs je er gewoon op dat je wat breder moet gaan denken. Maar kennelijk gaat dat er niet in. Regels komen er altijd 1 voor 1. Dat is altijd zo geweest, en zal ook altijd zo blijven. Idd de legbatterijen mogen vanaf 2012 niet meer. Moeten dan de kalveren ook maar tot 2012 wachten in hun kistjes? Want dan moet ook alles tegelijk he Slapen
Dat kan natuurlijk niet. Keuken en Aachen zijn niet op 1 dag gebouwd.
Het zou een goed begin zijn als ze zouden verbieden dat iemand van 150kg op een arabiertje rond wil rijden. imo is dat namelijk ook mishandeling. Het zou ook verboden mogen worden dat iemand een paard met prikkeldraad in zijn mond rijd. Maar dat gaat nou eenmaal niet tegelijk zo simpel is het.

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 22:48

Ik ben zelf een lichtgewichtje, 56kg, dus mijn flinke kwpn-er van 600kg heeft het dan blijkbaar makkelijk! Ik heb ook altijd geleerd dat een lichte 'stuiterruiter' het paard meer tot last is dan een goede, zwaardere ruiter.
Voor ik mijn eigen paard had heb ik vaak overal en nergens ritten gemaakt en ik heb bijvoorbeeld bij haflingers wel eens een gewichtsgrens vermeld zien staan. Bij die manege meldde zich een toeriste die schat ik zeker 100kg woog voor een stapritje.
Ze lieten een flinke haflinger even voorstappen met haar en zelfs ik (als leek) kon zien dat het dier er moeite mee had. Dat ritje ging dus niet door. Mevrouw was nog beledigd ook! Moet ze lekker op een Shire gaan zitten...

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 02:18

Ook alle haflingers kun je niet over 1 kam scheren. Ik ken er 1 die 100 kilo met gemak kan dragen omdat hij enorm krachtig en grof gebouwd is. Je moet idd kijken naar hoe het paard zich beweegt, gaat het niet niet lekker idd er af met die mevrouw en dan maar beledigd.....Ook niet iedere Fjord is een gewichtsdrager bij voorbeeld.
Neem een fries, is toch een stevig paard maar heeft vaak een lange rug en dus kwetsbaar. Wat mij altijd wel opvalt is de paarden met een enorm doorgezakte rug dus helemaal niet eens bereden zijn vaak maar al heel jong en hun hele leven fokmerries geweest zijn.

En hoe zit het dan eigenlijk met ijslanders en volwassenen ? En een shire kan best wat hebben maar ook niet iedere shire is gelijk, ze zijn ookniet allemaal twee meter hoog. Er zijn ook normal maten.
Het is natuurlijk wel zo dat stevige grove paarden met een korte rug wel stevigere rugwervels hebben dus meer kunnen hebben in de regel.

Maar zien jullie het zo vaak om je heen dat er regels voor moeten komen ? Dan moeten er ook regels komen voor rijstijl, ik zie meer paarden afgebeuld worden door rijstijl dan door zwaargewichten. En die zwaargwichten weten vaak echt wel wat hun beperkingen zijn omdat ze er dagelijks mee worden geconfronteerd. Zo niet dan moet je er gewoon wat van zeggen....dan maar boos of beledigd.

daban

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 02:40

Op de manege waar ik rijd hebben ze een max gewicht van 83 kilo, eerst vond ik dat raar als ik naar de paarden kijk.
Maar na het lezen van dit topik heb ik er meer begrip voor dat zij een max gewicht in hebben gesteld.

Zoe_Simba

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 09:57

Bij ons op de manege 85 kilo en wij hebben alleen maar pony's wel incl. 3 sterke (nog oude versie) haflingers en een sterke draver en een fjordx lippizaner die een volwassen van 80 tot 85 makkelijk kunnen dragen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 12:46

Zoe_Simba schreef:
Ik weet niet of dit al ergens in het topic genoemd was( had geen zin hele topic door te bladeren) maar laatst was er een artikel in de ROS over overgewicht en paardrijden, en was ook een vrouwtje van 100 kilo op een kwpn ging makkelijk en het is helemaal niet zo dat juist altijd grote zwaardere paarden meer kunnen dragen want paarden met een korte rug kunnen meer houden dan paarden met langere etc. je moet ook op bouw letten.en,vroeger zaten er van die zware soldaatmannen op die wogen + hun uitrusting ook tegen de 170 konden ze ook makkelij khouden.

Vroeger mochten jonge kinderen hele dagen werken. Maar omdat dat vroeger kon/ mocht, was dat dus niet schadelijk? Omdat iets ooit wel gedaan heeft, is het geen argument er maar mee door te gaan.

En verder was er geen keuze toen, het waren de enige vervoersmiddelen (paarden) waar ze beschikking over hadden. Maar dat het veeeeeel te zwaar is mag duidelijk zijn.
Paardenskeletten die opgegraven zijn uit de oudheid vertonen een typische slijtage wanneer het bereden paarden betreft.
Men heeft heel duidelijk het verschil tussen een bereden, en een onbereden kunnen zien.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 12:48

daban schreef:
Op de manege waar ik rijd hebben ze een max gewicht van 83 kilo, eerst vond ik dat raar als ik naar de paarden kijk.
Maar na het lezen van dit topik heb ik er meer begrip voor dat zij een max gewicht in hebben gesteld.

Maar dan kan een volwassen slank gebouwde man al snel niet rijden