Vrijspraak inzake tuchtcollege longeren Power and Paint

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nikka

Re: Vrijspraak inzake tuchtcollege longeren Power and Paint

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 00:10

Pffff lees nu eerst het verslag eens dan kan je zien hoe de hoorzitting is gelopen. Dan kan je lezen, dat de advocaat van het KNHS op zijn minst oliedom te noemen is.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 00:15

Ja daar zijn we het toch ook eens? Niemand zegt toch dat hij einstein is.. haha in tegendeel!
Maar stel dat de pleiter capabel genoeg zou zijn geweest...

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 00:29

Ik heb het ook meer tegen Tiestoke.
Ik denk dat zoals ik eerder gezegd heb, dat de aanklager best aan mensen had kunnen komen die andere verklaringen hadden afgelegd. Misschien dezelfde uitkomst, misschien een andere. Ik had dan op zijn minst een uitspraak verwacht dat dit "not done" was. Daar was ik eigenlijk al tevreden mee geweest.

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 02:12

Wat ik trouwens ook niet snap, is dat er door de FEI een officiële waarschuwing (die feitelijk dus officieus blijkt te zijn, zie p.10, kopje toelichting) aan Coby is uitgedeeld. Mij wordt namelijk niet duidelijk op basis van welke overtreding deze waarschuwing gegeven is. Dit is een aanname, die het tuchtcollege aanneemt als feit, zonder deze na te trekken of verder toe te lichten.
Verderop in de stukken wordt namelijk beweerd dat er door de aanwezige -zeer strenge en ervaren- officials geen enkele opmerking of klacht is doorgegeven aan de FEI (p.22, bijna onderaan). Alleen dat Coby op andere wedstrijden vaak positief commentaar op haar wijze van longeren krijgt.
Waarom geeft de FEI Coby (Angela krijgt alleen een kopie van de officieuze waarschuwing) dan in hemelsnaam een waarschuwing als er geen enkele klacht is gedeponeerd?

Dit komt op mij over alsof er andere belangen in het spel zijn, die ertoe hebben geleidt dat:
- de doorgegeven klachten niet gerapporteerd zijn / zgn. zijn zoekgeraakt
- èn er hierdoor niet langer "hard" bewijsmateriaal voor handen was om deze zaak in zijn volledigheid te kunnen beoordelen.
- met als gevolg dat de grotere belangen (machtspositie, geld en politiek) van de hippische topsport, FEI, KNHS en de ruiters zelf, niet ècht geschaad kunnen worden.

Mede door het slecht uitgevoerde onderzoek door de aanklager van de KNHS, heeft dit er -per ongeluk, of minder per ongeluk??- toe geleid dat deze zaak, met de gebruikte argumenten wel op vrijspraak uit zou moeten draaien (wat gezien het verloop van het gehele rapport niet anders had kunnen lopen dan tot vrijspraak komen) en het voor de buitenwereld lijkt alsof er serieus moeite ondernomen is voor een onderzoek, en tegelijkertijd niemand van de betrokken partijen er slechter van zou worden. Iedereen tevreden...denken ze.

Nou ik niet. Voor mijn gevoel rammelt het aan alle kanten.
Hierbij moet ik zeggen dat door deze gaten in het onderzoek bij mijn bovenstaande gedachtengang opborrelt. Ik wil niet zeggen dat dit feiten zijn, ik wil niemand onterecht zwartmaken, maar dit is wat het bij mij oproept.

Horsedances

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 03:01

Als je alle juridische touwtrekkerij er tussen uit zeef. Blijven er een aantal heel belangrijke dingen over.: namenlijk, de verklaringen van de deskundigen :

In het kort :

Deze deskundigen verklaren dat deze manier van bijzetten niet nadelig is voor paarden en/of ponies in het algemeen en al helemaal niet voor paarden en ponies die al jarenlang top-sport bedrijven.

Verder ben ik van mening dat het tuchtcollege zich zeer uitgebreid heeft laten adviseren en een zeer plausibele en uitgebreide motiviatie heeft gegeven. Chapeau voor het tuchtcollege !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 10:19

Dus met andere woorden. Niks erg, gewoon blijven doen. Nou chapeau.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 10:58

Ze hebben zich goed laten informeren met name door de deskundigen van de tegenpartij. En er is zoals gezegd in medische zaken tussen de diverse disciplines c.q artsen over het algemeen zeer weinig consensus. Dus het is maar wie je het vraagt.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 11:18

russel schreef:
Dus met andere woorden. Niks erg, gewoon blijven doen. Nou chapeau.

Tja, inderdaad. Chapeau, hoor. Gestoord

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 12:55

Nikka schreef:
Ze hebben zich goed laten informeren met name door de deskundigen van de tegenpartij. En er is zoals gezegd in medische zaken tussen de diverse disciplines c.q artsen over het algemeen zeer weinig consensus. Dus het is maar wie je het vraagt.

Met deze gegevens had het tuchtcollege ook geen andere uitspraak kunnen doen. Niets verkeerds over hoe zij hier mee om zijn gegaan.

"Dus het is maar wie je het vraagt..." : Dit denk ik dus ook.... jammer dat het hierop uit is gedraaid. Niet per-sé voor de betrokkenen, maar het had zo'n mooi signaal kunnen zijn als hier een vorm van straf tegenover had gestaan.

Tiestoke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 15:17

Inderdaad Horsedances, Helemaal mee eens!

Horsedances

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 17:28

Het tuchtcollege heeft zich mede gebaseerd op het Duitse boek of moet ik zeggen monsterwerk

Richtliniën für Reiten und Fahren, Band 6, Longiëren uitgave 1994 en 1999

Daarnaast had de aanklager natuurlijk zijn eigen deskundige kunnen oproepen (bv Gerd Heuschmann)

Aangezien de KNHS ook in de kosten van de procedure veroordeeld is zal binnenkort het startgeld wel weer omhoog gaan.

Horsedances

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 18:56

En waarom was de aanklager van de KNHS zo slecht ?

Omdat ze niet aan jullie vurige wens heeft kunnen voldoen om Coby op de BBQ te roasteren ?

Of zou het zo kunnen zijn dat ze geen enkele deskundige heeft kunnen vinden die het aannemenlijk kon maken dat deze manier van longeren slecht voor P&P was. De tot nu toe gedane onderzoeken tonen aan dat Rollkür of Hyperflexion houdingen geen nadelige gevolgen hebben voor paard of pony.

Een aanklager moet werken met wat er aan jurisprudentie en deskundige rapporten beschikbaar is, en tot de dag dat er uitgebreid onderzoek gedaan is zullen we het moeten doen met de tot nu toe gedane onderzoeken en gepubliceerde literatuur, en die spreken in het voordeel van Coby en Anky/Sjef, Isabell, etc..

Daarnaast gaf ook de fotograaf niet thuis en veranderde hij (op het internet) vrijwel dagenlijks zijn verhaal van het gebeurde.

Ik snap dat vele mensen teleurgesteld zijn dat ze niemand op de vuurstapel hebben kunnen gooien, maar jullie hebben altijd Peter de Vries of Maurice de Hondt nog.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 20:48

Ik vind de aanklager helemaal niet slecht omdat Coby niet 'geroosterd' is zoals jij dat uitdrukt. Dat kan mij nl helemaal niks schelen. Maar hij heeft zijn werk niet goed gedaan. Er zijn kantoren waar je voor dit soort fouten er op kan rekenen dat je carriere toch minder voorspoedig gaat worden dan je had gehoopt. Dit soort fouten maakt een stagiar en krijgt daarvoor flink op de kop, maar niet een afgestudeerd jurist met ervaring.
Dat Coby is vrijgesproken vind ik echt niet erg, want ze hadden een sterke zaak. Dé sterkste zaak.
Daarnaast kan ik heel goed begrijpen dat die pony zo gelongeerd wordt.

Horsedances

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 21:22

peanutbutter schreef:
Ik vind de aanklager helemaal niet slecht omdat Coby niet 'geroosterd' is zoals jij dat uitdrukt. Dat kan mij nl helemaal niks schelen. Maar hij heeft zijn werk niet goed gedaan. Er zijn kantoren waar je voor dit soort fouten er op kan rekenen dat je carriere toch minder voorspoedig gaat worden dan je had gehoopt. Dit soort fouten maakt een stagiar en krijgt daarvoor flink op de kop, maar niet een afgestudeerd jurist met ervaring.
Dat Coby is vrijgesproken vind ik echt niet erg, want ze hadden een sterke zaak. Dé sterkste zaak.
Daarnaast kan ik heel goed begrijpen dat die pony zo gelongeerd wordt.

Toch ben ik van mening dat je met de beschuldigende vinger naar de verkeerde partij wijst. Immers de aanklager kreeg een ridicule en kansloze opdracht van de KNHS. Ergo, als je bedoelde te zeggen dat de aanklager deze opdracht gewoon had moeten weigeren heb je gelijk. Mijn perceptie van de zaak is dat de KNHS zich heeft laten verlagen tot paniek voetbal (of in dit geval beter gezegd paniek volleybal) en zich veel te laat heeft gerealiseerd dat er voor hen geen enkele winst te behalen was.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 01:50

Nou Coby, mocht je dit lezen, gefeliciteerd met het winnen van je zaak. Jammer voor de pony alleen enneh... mocht je ooit een clinic geven hier in de buurt of ik heb een lesje ofzo nodig. Dan kijk ik even verder naar iets euh... diervriendelijkers? Denk dat ondanks het winnen van dit, velen het met me eens zijn en dat het je zaken niet echt goed doet. Gelukkig voor je als ik dit topic lees zijn er nog genoeg anderen die het allemaal heel normaal vinden om je paard met de kin op de borst vast te zetten (geen stillere hand dan de bijzet haha en geen sterkere hand ook trouwens). Succes met het winnen van allerlei wedstrijdjes enzo, dan ga ik weer fijn verder kijken naar mijn paardjes die heel weinig hoeven en heerlijk in de wei mogen enzo. Duivel daaag

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 11:00

Nikka schreef:

Er zijn genoeg medische onderzoeken en dito foto's die er een andere gedachte over hebben, die zijn ook vaak zat in dergelijke discussies op bokt, maar zeker ook op andere buitenlandse fora voorbij gekomen. Ik ga eens kijken naar de buitenlandse fora hoe er over deze uitspraak gedacht wordt.

Ik geloof absoluut niet dat er een hooggeplaatst alom gerenommeerde arts de mening zal geven dat deze manier van longeren niet schadelijk voor het paard is. Staat hij in het stuk genoemd? Dan moet ik dat toch even nog bijlezen. Maar misschien gaan ze P & P gedurende de jaren medisch volgen om een voorbeeld te kunnen stellen?? Blond

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 12:40

Mijn idee Russel.
Het buitenland reageerd geschokt op de uitspraak. Nee het is geen wereldnieuws. Maar op de Spaanse fora komt het terdege ter sprake. Er word zuiver en alleen schande van gesproken, in tegenstelling tot bokt. In Engeland is het WEL op tv geweest (mijn beste vriendin woont in Kent) ook daar nadelig voor NL... Snap ik wel, de concurrent zwart maken, maar het gaat vooral om de knulligheid waarmee de zaak is afgedaan..

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 12:47

Bonita_Bon schreef:
Mijn idee Russel.
Het buitenland reageerd geschokt op de uitspraak. Nee het is geen wereldnieuws. Maar op de Spaanse fora komt het terdege ter sprake. Er word zuiver en alleen schande van gesproken, in tegenstelling tot bokt. In Engeland is het WEL op tv geweest (mijn beste vriendin woont in Kent) ook daar nadelig voor NL... Snap ik wel, de concurrent zwart maken, maar het gaat vooral om de knulligheid waarmee de zaak is afgedaan..

Bokt staat ook niet zo heel goed bekend qua (paard)vriendelijke mensen. Clown
Ojee, dat mag ik vast niet zeggen. Lips are sealed

acacia58

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 13:41

Horsedance spreekt over winst en verlies in deze zaak, de echte verliezer is natuurlijk p&p. CVB heeft toegegeven dat ze zodra ze zag dat Angela p&p te strak had staan ze dit vrijwel direct veranderde, daarmee geeft ze aan dat ze zelf ook wel snapt dat deze manier van longeren niets meer en minder is dan dierenmishandeling. Horsedanze heeft natuurlijk klanten in het wereldje van CVB maar daarmee verlaagd ze zich tot het zelfde nivo van geld verdienen en liegen en bedriegen, en mishandeling .

Zorbadegriek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 15:35

acacia58 schreef:
Horsedance spreekt over winst en verlies in deze zaak, de echte verliezer is natuurlijk p&p. CVB heeft toegegeven dat ze zodra ze zag dat Angela p&p te strak had staan ze dit vrijwel direct veranderde, daarmee geeft ze aan dat ze zelf ook wel snapt dat deze manier van longeren niets meer en minder is dan dierenmishandeling. Horsedanze heeft natuurlijk klanten in het wereldje van CVB maar daarmee verlaagd ze zich tot het zelfde nivo van geld verdienen en liegen en bedriegen, en mishandeling .

Ja hellemaal gelijk heb je!!!
Horsedance maakt nog steeds de kuren en kruipt in de kont van Coby terwijl ze nichtje de man van Marlies heeft afgepakt wat een slijmballen allemaal.
PS ik blijf het zielig vinden voor P&P
ZORBADEGRIEK
Laatst bijgewerkt door Zorbadegriek op 26-12-07 15:54, in het totaal 2 keer bewerkt

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 15:39

Gezellig hier... Scheve mond

Maar volgens mij heeft dit allemaal weinig te maken met P&P.

Horsedances

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 15:55

Bonita_Bon schreef:
Mijn idee Russel.
Het buitenland reageerd geschokt op de uitspraak. Nee het is geen wereldnieuws. Maar op de Spaanse fora komt het terdege ter sprake. Er word zuiver en alleen schande van gesproken, in tegenstelling tot bokt. In Engeland is het WEL op tv geweest (mijn beste vriendin woont in Kent) ook daar nadelig voor NL... Snap ik wel, de concurrent zwart maken, maar het gaat vooral om de knulligheid waarmee de zaak is afgedaan.

Waar haal je het vandaan dat deze zaak knullig is afgedaan ? Het onderzoek van het tuchtcollege was adequuat, uitgebreid en terzakekundig, en de motivatie was juridisch heel goed onderbouwd.

Omdat de uitspraak jou niet welgevallig is, wil dit nog niet zeggen dat er door de aanklager maar aangemodderd is.

De realiteit was en is dat de aanklager geen enkel middel toch haar beschikking had om tot een veroordeling te komen. Er is (zoals destijds ook duidelijk was in het dispuut rond Anky's trainingsmethode "Rollkur, Hyperflexion) nog nooit een onderzoek gedaan waaruit zou blijken dat deze methode slecht zou zijn voor paard of pony. In tegendeel, het onderzoek van dr. Sloet en in deze zaak ter sprake gebracht door dr. van Breda, geeft aan dat er geen nadelige gevolgen zijn indien deze methode wordt gebruikt. Bij dit onderzoek werd gebruik gemaakt van niet getrainde paarden.
Citaat:
Bij dit onderzoek van dr. Sloet is geconstateerd/waargenomen (op basis van medische parameters zoals melkzuur,hartslag en stresshormoon) dat het langere tijd laag, diep en rond aan de slofteugel lopen van - niet specifiek daartoe- getrainde/geoefende paarden geen stress(verhoging) geeft.
....

Kortom met het onderzoek van dr. Sloet en de verklaringen van gezaghebbende dierenartsen als
Dr. van Breda, drs. E Welling en prof dr. P.R. van Weeren en samengevoegd met de gezaghebbende conclusies uit diverse Duitse geschriften was er voor de aanklager geen beginnen aan. Immers de aanklager stond met lege handen, zelfs de gewraakte fotograaf veranderde telkens zijn verklaringen, en weigerde uiteindelijk welke verklaring dan ook af te leggen.

Mijn conclussie is dan ook dat de KNHS zeer ondoordacht en laakbaar gehandeld heeft door de aanklager zonder wapens het slagveld op te sturen, en op deze manier de zaak veel langer dan nodig heeft laten duren. Met het gevolg dat een al lang vergeten zaak nu weer als een Sunami over de dressuurwereld trekt. Reeds jaren geleden, toen Nederland voor het aangezicht van de wereld te kijk werd gezet vanwege de door haar topruiters gehanteerde trainingmethode had de KNHS een gedegen en deskundig onderzoek kunnen en moeten gelasten.

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 18:10

Horsedances schreef:
Mijn conclussie is dan ook dat de KNHS zeer ondoordacht en laakbaar gehandeld heeft door de aanklager zonder wapens het slagveld op te sturen, en op deze manier de zaak veel langer dan nodig heeft laten duren. Met het gevolg dat een al lang vergeten zaak nu weer als een Sunami over de dressuurwereld trekt. Reeds jaren geleden, toen Nederland voor het aangezicht van de wereld te kijk werd gezet vanwege de door haar topruiters gehanteerde trainingmethode had de KNHS een gedegen en deskundig onderzoek kunnen en moeten gelasten.

Dit laatste ben ik helemaal met je eens.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 26-12-07 18:12, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote gerepareerd.

acacia58

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 18:58

beetje jammer dat horsedance het KNHS op de hak neemt, deze club word geregeerd door gerrenomeerde dressuur en springruiters en vooral door de sponsoren (lees RABO bank)CVB kon en mocht niet bestrafd worden waar dit wel had moeten gebeuren, deze hele affaire zal ook zijn gevolgen hebben op toekomstige toernooien o.a. de olympische spelen, mensen als CVB maken de dressuur sport kapot, en iedereen staat aan de zijlijn te kijken en vind het goed.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 21:37

@horsedances: volgens mij heb je het onderzoek niet helemaal goed gelezen of ben je gespeend van enige juridische kennis. Geen dossiervorming als aanklager is gewoon een beginnersfout van de ergste categorie. Verder Mevrouw Sloet, die overigens een zeer capabele dierenarts is, is hoofd Interne en ik kan me in de verste verte niet voorstellen wat dat te maken heeft met de gebruikte trainingswijze en de heer Welling was rond die tijd (volgens mij) nog teamarts van het A kader. Deze laatste is nauwelijks onafhankelijk te noemen. Zoals reeds eerder gezegd, maar waarschijnlijk heb je daar minder verstand van, is het bij medische zaken maar wie je het vraagt. Ik ben zelf ook eens als getuige deskundige voor een aanklagende partij ingeschakeld en met elk verhaal kan je verschillende kanten op, zo werkt dat nu eenmaal. Als goede aanklager kan je daar terdege gebruik van maken.
Ik zou zeggen lees het stuk nog maar eens door dan zie je dat de aanklager van de KNHS aardig de oren gewassen is.

edit:typefout
Laatst bijgewerkt door Nikka op 26-12-07 21:47, in het totaal 1 keer bewerkt