Update: Paard doodt 18 maanden oude peuter

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

PussInBoots

Re: Update: Paard doodt 18 maanden oude peuter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 13:06

Lusitana schreef:
iepsel schreef:
Als het MIJN kind was en MIJN paard.........denk ik dat er heel binnenkort enkele mensen een heerlijk paardenbiefstukje bij de slager zagen liggen. Ga ajb geen kinderen vergelijken met een paard. Ookal is het "eigen schuld".........Wat een enorm drama zeg, je kind verliezen. Dat staat in geen vergelijk tot welk dier dan ook.

Jij hebt zoiets van mijn kind dood dan het paard ook maar dood, als wraak? Want jij hebt verdriet dus mag dat dier niet meer leven? Wat een nare manier om een beslissing te nemen over het leven van een dier.
Want wat is nou werkelijk de reden om een dier af te maken?
Ik heb al genoemd dat ik niet tegen het afmaken van dieren ben als het vals is, maar in hoeverre is dit dier vals en in hoeverre is er kans op herhaling?
En in hoeverre neem je je eigen verantwoording in rekening?

Maar ja, het is zo makkelijk he, om iemand of iets anders de schuld te geven en je er dan maar van te ontdoen op zijn Amerikaans. "Je hebt me wat aan gedaan, dus krijg je de kogel!"

Dat zal dan best. Maar ik denk idd dat het een soort manier van wreken is/zou zijn. Je wordt telkens weer geconfonteerd met iets wat msschn idd wel je eigen fout zou zijn, maar waar je wel zelf over kunt beslissen..........

Lusitana schreef:
"Mijn kind is mijn alles" gaat tegenwoordig veel te ver. Maar dat is een andere discussie.

Vind je?? Dan mag je van mij met veel plezier daar een discussie over openen!! MIJN kind is mijn ALLES!!!! Zo simpel is het. Ik ga mezelf niet wegcijferen, ik leef nog steeds mn eigen leven, geniet van de dingen die ik zonder mn kind doe. Maar niets, en dan ook niets staat in verhouding tot de liefde voor mn kind. Zo simpel is het.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 22-12-07 18:43, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, er zit een editknop.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 13:10

iepsel schreef:
Dat zal dan best. Maar ik denk idd dat het een soort manier van wreken is/zou zijn. Je wordt telkens weer geconfonteerd met iets wat msschn idd wel je eigen fout zou zijn, maar waar je wel zelf over kunt beslissen..........

Dan vind ik het wel zwak dat je op die wijze je eigen onvolkomendheden wil sussen door een beest wat van jou afhankelijk is te doden. Zeker als het een dier is wat al zo lang van jou is en ook zoveel goeds heeft gedaan.

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 13:15

Poeh, moeilijk uitleggen dit. Kom niet aan mn paard, dan heb je een groot probleem, kom aan geen enkel dier van mij (of van een ander trouwens) dan word ik een furie!!! Maar er is hier toch hoop ik niemand die welk dier dan ook met een kind vergelijkt? Ik probeer me te verplaatsen in de mensen die dit overkwam....en dan kan ik me de (impulsieve?) beslissing heel erg goed voorstellen. Het verdriet, de woede, en vooral de onmacht die je dan moet voelen.......

Axel_Clauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 13:16

Afmaken vind ik wel echt 'te'.

Alsof dat paard met opzet persee het kind wou doden.

Aan de andere kant, je bent ook dom als moeder van zon kind, als je op een risicovolle plek bent, houd je het handje van je kind toch vast om zeker te weten dat er niets perongeluk kan gebeuren als hier is gebeurt?

Onwijs erg wat er gebeurt is, dat wens je niemand toe!
Maar om het paard af te laten maken vind ik wel weer een beetje krom hoor.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 13:19

iepsel schreef:
Lusitana schreef:
"Mijn kind is mijn alles" gaat tegenwoordig veel te ver. Maar dat is een andere discussie.

Vind je?? Dan mag je van mij met veel plezier daar een discussie over openen!! MIJN kind is mijn ALLES!!!! Zo simpel is het. Ik ga mezelf niet wegcijferen, ik leef nog steeds mn eigen leven, geniet van de dingen die ik zonder mn kind doe. Maar niets, en dan ook niets staat in verhouding tot de liefde voor mn kind. Zo simpel is het.

Het gaat niet om de liefde voor je kind. Natuurlijk houd een moeder van een kind (nou ja, dat zou zo moeten zijn) en bescherm je het in de juiste mate. Dat is niet wat ik bedoel.
Het gaat om dat alles moet wijken voor je kind en dat een kind tegenwoordig brutaal mag zijn en opgroeit voor galg en rat omdat niemand ze een strobreed in de weg mag of durft te staan. Zal ik even nieuwsberichten verzamelen van jeugdcriminaliteit, wordt je niet vrolijk van hoor, hoeveel kinderen andere kinderen vernoorden voor de lol en om maar te zwijgen over de dieren die ze kwellen en vermoorden. Maar dat mag dan, want een kind is je alles, dus heeft hij alle recht om te doen waar hij zin in heeft...? Maar nogmaals, dat is helemaal niet eht onderwerp.

Maar als jij het paard vermoord omdat je kind niet meer leeft is dat dan een act uit liefde? Heb je daar je kind mee terug, veranderd het wat aan de situatie? Als je je beter voelt omdat je een dier hebt vermoord, is er echt iets goed fout.

Dat is precies de mentaliteit waardoor de hele maatschappij naar de knoppen gaat.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 22-12-07 13:20, in het totaal 1 keer bewerkt

karinFTbing

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 13:20

Axel_Clauw schreef:
Afmaken vind ik wel echt 'te'.

Alsof dat paard met opzet persee het kind wou doden.

Aan de andere kant, je bent ook dom als moeder van zon kind, als je op een risicovolle plek bent, houd je het handje van je kind toch vast om zeker te weten dat er niets perongeluk kan gebeuren als hier is gebeurt?

Onwijs erg wat er gebeurt is, dat wens je niemand toe!
Maar om het paard af te laten maken vind ik wel weer een beetje krom hoor.

Helemaal mee eens!
Je moet een klein kind gewoon niet vrij laten rondlopen, het had ook kunnen gebeuren dat die veulens het kind zagen als spelen, wat dan??

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 13:24

iepsel schreef:
Maar er is hier toch hoop ik niemand die welk dier dan ook met een kind vergelijkt?

Jawel, en sterker nog ik heb dieren 'hoger' dan mensen (en dus kinderen).
Het gedrag dat de zichzelf-tot-opperwezen-benoemde-mens vertoont is ronduit walgelijk en zie je bij geen enkele andere diersoort terug.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 13:32

En daar sluit ik me bij aan Ja

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 13:54

manie schreef:
iepsel schreef:
Maar er is hier toch hoop ik niemand die welk dier dan ook met een kind vergelijkt?

Het gedrag dat de zichzelf-tot-opperwezen-benoemde-mens vertoont is ronduit walgelijk en zie je bij geen enkele andere diersoort terug.

Ik geloof wel dat een kind in onschuld geboren wordt en derhalve nog niet verwerpelijke creatuur is wat de meesten van ons worden. Maar dat de mens stelling neemt als zijnde hoger wezen vind ik maar een arrogante veronderstelling. Er is namelijk geen enkel dier dat zijn eigen habiteit in zo'n ijl tempo naar de klote helpt als de mens, over intelligent gesproken Boos!
Dit feit is vooralsnog 1 van de grootste redenen voor mij om niet aan kinderen te beginnen. Want wat hebben wij kinderen op een gegeven moment nog te bieden nietwaar?
Dat dit paard moeste sterven is onzinnig, en doekje voor het bloeden... de pijn wordt er immers niet door verzacht. Had het dier verplaatst naar een ander adres; einde verhaal.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 15:03

Waar de discussie feitelijk om gaat, is dat een paard slachtoffer is geworden van een onredelijke beslissing.

Net zoals de pony van de dochter die naar de slager ging omdat dochter had gespijbeld, of paard van dochter dat in de wei is doodgeschoten door vader omdat die ruzie had met moeder. Dit geeft dan de moordenaar (of opzettelijke doder, die het niet eens zijn met het woord) wel even een gevoel van opluchting of welbehagen, maar het lost natuurlijk niets op.
Dochter gaat heus spontaan niet meer spijbelen, maar loopt gewoon weg, andere dochter heeft een levenslange haat tegen vader en moeder gaat heus niet spontaan ruzie bij leggen en weer van hem houden, en in het geval van onderwerp, peuter komt heus niet spontaan weer tot leven.

Dus, wat is de ZIN ?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 15:08

Lusitana schreef:
Waar de discussie feitelijk om gaat, is dat een paard slachtoffer is geworden van een onredelijke beslissing.

Net zoals de pony van de dochter die naar de slager ging omdat dochter had gespijbeld, of paard van dochter dat in de wei is doodgeschoten door vader omdat die ruzie had met moeder. Dit geeft dan de moordenaar (of opzettelijke doder, die het niet eens zijn met het woord) wel even een gevoel van opluchting of welbehagen, maar het lost natuurlijk niets op.
Dochter gaat heus spontaan niet meer spijbelen, maar loopt gewoon weg, andere dochter heeft een levenslange haat tegen vader en moeder gaat heus niet spontaan ruzie bij leggen en weer van hem houden, en in het geval van onderwerp, peuter komt heus niet spontaan weer tot leven.

Dus, wat is de ZIN ?

Hier kan ik me helemaa in vinden, met dank aan Lusitana!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 15:11

Ik ben van mening dat wanneer je een dier hebt en er is een kind op komst, je je dier niet mag verwaarlozen. Helaas zie je dat te veel. Mensen krijgen baby en de hond verhuist naar de schuur. Of het dier moet opeens weg! Vaak werkt dit de jaloezie alleen maar in de hand.
Ik ben verzot op mijn dieren en ik wil niet dat ze een pas terug moeten doen in aandacht. Als de baby er net is en je je handen vol hebt aan dat nieuwe, wil het wel eens gebeuren dat je handen te kort komt. Maar de hond is voor mij net zo een onderdeel van het gezien als mijn zoon.
We gaan ook altijd een week op hondenvakantie zonder kind Haha!

Ik vind het de plicht van ouders om zo hun kind zoveel mogelijk te beschermen tegen gevaren om hen heen, tevens vind ik het ook de plicht de dieren te beschermen tegen een kind. Mijn kind hoeft geen rare streken uit te halen bij de hond, want dan krijgt ie een beste tik over zijn vingers. Bij de paarden mag ie wel kijken, maar alleen onder een wakend ook en anders in de box. Ik heb de hond vanaf het begin af aan overal bij betrokken. Kijken mocht ie altijd, snuffelen ook, wel wat afstand houden, want hij is soms wat lomp. Mijn hond en kind zijn nu elkaars beste vriendjes.
Kleine impressie van hoe het ook kan:
http://www.mijnalbum.nl/Album=PLG7X33R
Visite moet eerst de hond een aai geven bij binnenkomst, dat kreeg hij eerder ook, dus nu ook. Als mensen hem voorbij lopen en hij staat met zijn speeltje te kwispelstaarten, breekt mijn hart, ik zeg dan ook, eerst de hond aanhalen. Mensen zuchten dan vaak, nu jammer dan.
En toch kan er snap iets gebeuren. Ik persoonlijk zou het paard niet af laten maken, maar ik kan hen wel begrijpen.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 15:12

Hoe kunnen wij nu beslissen over de zin van een andermans beslissing, er zijn gevoelens tussen, redeneringen die we helemaal niet kennen. Snap echt niet dat sommige zo kunnen oordelen

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 15:19

Mindim schreef:
Ik ben van mening dat wanneer je een dier hebt en er is een kind op komst, je je dier niet mag verwaarlozen. Helaas zie je dat te veel. Mensen krijgen baby en de hond verhuist naar de schuur. Of het dier moet opeens weg! Vaak werkt dit de jaloezie alleen maar in de hand.
Ik ben verzot op mijn dieren en ik wil niet dat ze een pas terug moeten doen in aandacht. Als de baby er net is en je je handen vol hebt aan dat nieuwe, wil het wel eens gebeuren dat je handen te kort komt. Maar de hond is voor mij net zo een onderdeel van het gezien als mijn zoon.

Ik vind het de plicht van ouders om zo hun kind zoveel mogelijk te beschermen tegen gevaren om hen heen, tevens vind ik het ook de plicht de dieren te beschermen tegen een kind. Mijn kind hoeft geen rare streken uit te halen bij de hond, want dan krijgt ie een beste tik over zijn vingers. Bij de paarden mag ie wel kijken, maar alleen onder een wakend ook en anders in de box. Ik heb de hond vanaf het begin af aan overal bij betrokken. Kijken mocht ie altijd, snuffelen ook, wel wat afstand houden, want hij is soms wat lomp. Mijn hond en kind zijn nu elkaars beste vriendjes.
Visite moet eerst de hond een aai geven bij binnenkomst, dat kreeg hij eerder ook, dus nu ook. Als mensen hem voorbij lopen en hij staat met zijn speeltje te kwispelstaarten, breekt mijn hart, ik zeg dan ook, eerst de hond aanhalen. Mensen zuchten dan vaak, nu jammer dan.
En toch kan er snap iets gebeuren. Ik persoonlijk zou het paard niet af laten maken, maar ik kan hen wel begrijpen.

Nou Mindim,
ik ben het hier helemaal mee eens... Je gaat er heel bewust mee om en voorkomt alle mogelijke ellende. Plus dat dit gedrag ook wel zo fair is naar alle leden van het gezin, dus ook de hond.
Ik denk hier exact hetzelfde over...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 15:21

Waar het mij juist om gaat is dat de gevoelens van iemand nooit een beweegreden mogen zijn om een dier te vermoorden/doden.
Het moet met zorg overwogen worden, in dit geval dus, had er bekeken moeten worden hoe groot de kans was op herhaling, hoe vals het dier eigenlijk was en weaar de verantwoording eigenlijk lag.
Als het dier vals blijkt, de kans op herhaling groot is en de moeder niet nalatig was, dan kan dat een goede reden zijn om het dier af te laten maken.

Ik ben niet tegen het afmaken van dieren, maar wel tegen het doden van dieren uit emotionele redenen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 15:23

Ninx schreef:
Mindim schreef:

Nou Mindim,
ik ben het hier helemaal mee eens... Je gaat er heel bewust mee om en voorkomt alle mogelijke ellende. Plus dat dit gedrag ook wel zo fair is naar alle leden van het gezin, dus ook de hond.
Ik denk hier exact hetzelfde over...

He Ninx, zie je we kunnen het best eens worden Haha!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 15:35

Mindim schreef:
He Ninx, zie je we kunnen het best eens worden Haha!

Stiekem waren we het in vorige topic ook al min of meer met elkaar eens.... We typten alleen een beetje langs elkaar heen....
ps: met het noorden overigens niks mis, ik verhuis weer terug zodra ik kan....
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 22-12-07 18:44, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote gerepareerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 15:53

Lusitana schreef:

Dus, wat is de ZIN ?

Lusitana schreef:
Waar het mij juist om gaat is dat de gevoelens van iemand nooit een beweegreden mogen zijn om een dier te vermoorden/doden.
Het moet met zorg overwogen worden, in dit geval dus, had er bekeken moeten worden hoe groot de kans was op herhaling, hoe vals het dier eigenlijk was en weaar de verantwoording eigenlijk lag.
Als het dier vals blijkt, de kans op herhaling groot is en de moeder niet nalatig was, dan kan dat een goede reden zijn om het dier af te laten maken.

Ik ben niet tegen het afmaken van dieren, maar wel tegen het doden van dieren uit emotionele redenen.

Juist
Helemaal mee eens
OOk precies waarom ik hier boos om kan wordn en het niet kan snappen

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 15:55

manie schreef:
iepsel schreef:

Afgod Ga ik helemaal in mee
Thuis ben ik een keer gegrepen door de hond toen ik klein was.. moest deze hond dan ook maar worden afgemaakt? Absoluut niet, het was namelijk MIJN schuld en op dat moment ook van mijn ouders. Ik kroop bij de hond in de bak om er naast te gaan liggen. Normaal deed de kat dat ook en die kreeg dan een snauw.. alleen nu was ik het. Tot op de dag van vandaag heb ik een litteken op mijn gezicht en ik vind het helemaal niet erg. Mijn ouders hebben de hond er direct bijgehaald die ook zichtbaar was geschrokken van z'n eigen reactie. Ik heb de hond de knuffel gegeven en ze gaf me een lik over mijn gezicht. Ik vertrouw onze nieuwe hond voor 100% met kinderen.. maar loop het risico geen seconde. Want als zij toch een keertje grijpt omdat een kind haar treitert dan wordt zij afgemaakt en niet het kind.

Lusitana schreef:

Rationeel denken doen we tegenwoordig niet meer aan.
Waar ik niet met mijn hoofd bij kan is dat mensen zo makkelijk met een leven van een dier omgaan. Je bent niet lief of mooi dus.. hier een spuitje of een pin.
Voor mij is een leven van een mens net zoveel als dat van een dier.. leven en laten leven toch?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 22-12-07 18:44, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, er zit een editknop.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 16:17

iepsel schreef:
Lusitana schreef:

Iepsel, mijn kind is ook mijn alles. Als haar iets vreselijks gebeurt, dan heb ik geen idee hoe ik dat ooit zou moeten verwerken. Ik hou zielsveel van mijn dieren, maar ik weet dat als zij sterven, ik mijn leven wel weer oppak. Hoe erg ik het ook zou vinden.......

Maar als door een tragisch ONGELUK mijn kind komt te overlijden, zoals in dit geval (omdat IK op haar had horen te letten), dan zie ik niet in waarom het dier afgemaakt zou moeten worden. Het is iets anders als ik wel degelijk op mijn kind lette, maar het dier mijn kind alsnog aanviel. Zoals wel eens bij honden gebeurt (op mijn stalling moet ik erg goed op de loslopende honden letten, die vliegen mijn kind aan namelijk).
Dan vind ik het een ander verhaal. Snap je wat ik bedoel?
Ik wil je verder niet overtuigen, hoor, en prachtig dat je zo van je kind houdt. Dat doe ik ook van die lieverd van mij. Knipoog
Wat denk je nou zelf???? Maar om 'zomaar' een paard als zondebok aan te wijzen, terwijl je weet dat je op een farm woont met hengsten en gewoon op je kind had kunnen letten, tja..... Neemt niet weg dat het tragisch is. Want inderdaad is niemand perfect.

En over de discussie over mensen die na het krijgen van kinderen hun dieren wegdoen. Ach, ik ken ook zat mensen die met gemakzucht hun dieren wegdoen om andere redenen. Het is allemaal niet goed te praten, maar het gebeurt echt niet alleen bij mensen vanwege de kids, hoor.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 16:21

Lieke_M schreef:
katiavl schreef:
Ik vind erg dat de ouders worden aangevallen, de mamas zullen weten dat een kind soms snel weg is, en wij kunnen toch niet zeggen wiens fout het is... ik denk dat de ouders al een zwaar genoege straf hebben gekregen zonder dat wij ons oordeel over trekken, dat het paard afgemaakt word begrijp ik. Ik zou het ook niet meer bij me willen hebben, en weggeven en klein risico op nog eens een drama nee

spijtig dat mensen zo snel oordelen, maar goed karma is een boomerang

Ik ben zelf moeder van een peuter en weet hoe makkelijk die ongezien kunnen wegglippen. Als dat paard toevallig aan huis stond en het kind was misschien verondersteld van veilig binnen te zijn.. je kan je kind niet aan een stoel binden toch??

Ik kan het ook begrijpen, hoe cru het misschien klinkt. Ik ken een geval dicht in mijn omgeving waar de papa bij stond en het kind alsnog pijlsnel tussen de paarden schoot en tussen hun bene bleef staan. De vader wist niet wat te doen: stokstijf blijven staan om de paarden niet te doen verschieten of de kleine gaan pakken met het risico dat een paard wegschiet.. Kalm gebleven en heel rustig de kleine terug gelokt. Gelukkig goed afgelopen maar ook mede door het feit dat hij heel brave paarden heeft.

Er is een verschil tussen een pittbull en een malthezer. Ja ze kunnen allebei bijten, maar de één doet het al wat sneller en vasthoudender dan de ander.

Van mij zou het paard ook gaan.

Ben het helemaal met je eens.
Ook ik ben moeder van twee kleine kinderen en heb paarden aan huis.
Wel moet ik erbij zeggen dat als mijn ruin een erg dominante flikker zou zijn, ik hem zou verkopen omwille van de kids die hier rondlopen. In principe kunnen ze niet bij de paarden komen maar als ze echt willen kunnen ze over twee hekken heen klimmen wat dus ook weleens gebeurd is. Maar mijn dieren kijken daar niet van op of om. En reageren ook niet op de kinderen. En als ik in de bak rij dan zijn de kinderen meestal rondom de bak aan het spelen, meestal met veel lawaai. Mijn dieren vinden dat prima, ze worden er niet nerveus of chaggie van.

Ik vind het verschrikkelijk wat er met die peuter is gebeurd, ook jammer van het paard, maar ik begrijp die beslissing wel.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 16:26

Kinderen horen niet in de buurt van een hengst te komen, zeker niet als er merries met veulens bij staan. Heeft niks met de hengst te maken.

Misschien dat je daardoor wel vaker dubbele omheiningen ziet, om passanten buiten te sluiten zodat ze niet te dicht bij de paarden kunnen komen.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 16:29

Mork schreef:
juval schreef:

wat een drama voor alle betrokkenen!

dat het misdadig is om het paard af te laten maken vind ik niet, er worden zat paarden voor minder afgemaakt. Ik kan me goed voorstellen dat de eigenaren/ouders dat paard niet meer dagelijks in hun wei willen zien...

Misschien dan verkopen?

Ik ben benieuwd wie dat paard daadwerkelijk koopt als ie de reden van verkoop hoort. Wees eerlijk, dat zal niet mee gaan vallen.
En ook al heeft het paard geen weet van z'n daad, ik zou hem hier niet willen hebben. Ik heb ook kinderen. Wie garandeert mij dat dit niet nogeens gebeurt? En ook al kunnen de kinderen moeilijk bij de paarden komen, vroeg of laat gebeurt dat wel een keer en geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om dan zo'n paard aan te schaffen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 16:31

Ben benieuwd wat voor paard het is geweest. Vast geen shetlander.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 16:33

russel schreef:
Kinderen horen niet in de buurt van een hengst te komen, zeker niet als er merries met veulens bij staan. Heeft niks met de hengst te maken.

Misschien dat je daardoor wel vaker dubbele omheiningen ziet, om passanten buiten te sluiten zodat ze niet te dicht bij de paarden kunnen komen.

Ook al heb je een dubbele omheining, dan nog is dat geen garantie dat een kind er niet bij kan komen helaas.