Enorm aantal paarden in Nederland vertonen stereotiep gedrag

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nick1963

Re: Enorm aantal paarden in Nederland vertonen stereotiep gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 17:32

Sim0ne schreef:
Nee, natuurlijk wil ik dat niet. Ik zou graag zien dat alle paarden veel beweging krijgen per dag (de hele dag op wei of paddock, eventueel met open inloopstal), en dat ze onbeperkt contact met soortgenoten hebben. De paarden die dan nog luchtzuigen (wat zeer marginaal tot geen zal zijn), daar dan iig niet mee fokken.

Het feit dat er uberhaupt stallen zijn waar 35-50% luchtzuigers voorkomen, en ik nog nooit een weiland heb gezien waarop dat het geval was (sterker nog, ik heb persoonlijk nog nooit een paard in een weiland zien luchtzuigen), zegt mij al genoeg.

Dat zou dan betekenen dat luchtzuigen een reden zou zijn om op te kwalificeren?

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 17:34

Voor mij wel ja, maar ja, dat kan ik natuurlijk helaas alleen voor mezelf bepalen, aangezien ik geen stamboekbeheerder ben.

Ik zou er niet mee fokken, maar ja ik zou ook nooit een paard op stal houden, dus de kans dat ik een luchtzuiger tegenkom als potentieel paard is al vrijwel nihil.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 17:35

anneve schreef:
Ja natuurlijk is het fijn voor het paard als het zonder luchtzuigen gelukkig is. Prima, ik wil hier geen pleidooi houden om je paard aan het luchtzuigen te krijgen. Maar als je een paard hebt wat luchtzuigt dan is het heel slecht voor het dier om het daarvan te proberen te weerhouden. Daar is wel onderzoek van, ik moet even zoeken in mijn documentatie:

*knip*

Ik vind het rot voor je Nadya dat je boulimia hebt gehad, maar als je er erfelijk mee belast bent, hoef je jezelf niets te verwijten. En dat probeer ik hier uit te leggen. Willen jullie dan dat alle luchtzuigers afgemaakt worden? Dat is nl. de enige manier voor paarden om van deze verslaving af te komen.

Anneve, het is geen verslaving, het gaat om een verstoorde zuurgraad in de maag. Al eens geprobeerd met een maagcompositum?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 17:37

Komen die paarden er dan helemaal vanaf Apple?

Dit omdat ik paarden ken die buiten totaal niet zuigen en 2 min. na binnenkomst wel.
Hoe kan het dan dat ze binnen dan ineens last hebben van de maag? Lachen

Idem met wevers, waarom doen die dat buiten niet in binnen wel?

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 17:37

Wat ik wel interessant vind is dus de discussie of het gedrag overgenomen wordt van elkaar of neit; volgens MvD gaat dit niet op, echter mijn exbaas in ierland waar ik renpaarden trainde, zettde de paarden met luchtzuiggedrag het liefste apart ter voorkoming van kopieren. En die man wist verder heel goed waar hij mee bezig was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 17:38

Kawa heeft enkele jaren naast een zuiger gestaan...heeft het niet overgenomen.

Staat nu, net als Zanda, ongeveer 1,5 jaar tegenover een wever.
Beide weven niet.

Ik geloof dus niet in overnemen als er daarnaast genoeg weidegang is en op stal genoeg ruwvoer

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 17:39

Kawa, ik denk ook dat je op een gegeven moment gewoonte krijgt. Paarden beginnen met luchtzuigen vanwege maagproblemen, dat helpt, endorfinen aangemaakt, etc., als je dan vervolgens ze binnen zet dan heb je kans dat ze acuut weer beginnen met die gewoonte omdat dit ook fijne effecten had voor hun.
Ken trouwens ook paarden die luchtzuigen op het land.

Weven vind ik wel iets anders, dat is echt een gedragsstoornis.

Stereotyp gedrag kopieren heb ik nog nooit gezien.

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 17:40

Luchtzuigers zijn addicts. Het kenmerk van een addict is, dat hij hoe dan ook steeds weer op zoek moet naar de kick. Er is onderzoek (zie hierboven) dat je daar niet tegenin moet gaan bij paarden. Daarmee bevorder je het welzijn van het verslaafde paard niet.
Ik ken geen stallen met zulke percentages luchtzuigers, ik ken wel een familie met percentages boven de 35%. Voor zover nu te beoordelen ondevinden deze dieren er verder geen hinder van. Ik wil niet zeggen dat er geen stal effect kan zijn, maar ik wil dat mensen verder kijken dan hun neus lang is en niet aankomen met verhaal dat iets algemeen bekend is. Als we elkaar blijven napapagaaien komen we niet verder.
Verder vind ik ook dat paarden elke dag buiten moeten komen in een groep (net als die van mij).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 17:40

Ik ken er ook die het buiten op een paal doen, dat klopt Ja
Maar ik ken er meer die het buiten nooit doen maar binnen wel.
En dan vind ik maagpijn raar, want dan zou elke luchtzuiger buiten toch op een paal gaan staan?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 17:41

Ken ook paarden waarbij het luchtzuigen vrijwel stopte als er een maagcompositum gevoerd werd. In elk geval sterk verminderde (mits er begonnen werd met het maag compositum voordat het luchtzuigen een te sterke gewoonte werd)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 17:42

Er zijn ook nog paarden die buiten hun hals gewoon in een dergelijke draai gooien dat ze nog steeds kunnen luchtzuigen. Geen paal nodig.

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 17:43

Citaat:
Anneve, het is geen verslaving, het gaat om een verstoorde zuurgraad in de maag. Al eens geprobeerd met een maagcompositum?

Er is een onderzoek dat dat zegt idd, maar maagcompositum is door een aantal van ons wel gebruikt, had geen resultaat. Bij de OO sevens die maagonderzoek gehad hebben werd niets afwijkends gevonden.

detour

Apple schreef:
Kawa, ik denk ook dat je op een gegeven moment gewoonte krijgt. Paarden beginnen met luchtzuigen vanwege maagproblemen, dat helpt, endorfinen aangemaakt, etc., als je dan vervolgens ze binnen zet dan heb je kans dat ze acuut weer beginnen met die gewoonte omdat dit ook fijne effecten had voor hun.
Ken trouwens ook paarden die luchtzuigen op het land.

Weven vind ik wel iets anders, dat is echt een gedragsstoornis.

Stereotyp gedrag kopieren heb ik nog nooit gezien.

Weven veroorzaakt ook endorfine, stereotypide gedrag is gedrag dat zich herhaalt vanuit oorzaak stress. Dit herhalende gedrag maakt endorfine vrij. Ijsberen doet hetzelfde.

Anoniem

Oke Ja
Ik heb idd wel vajer gehoord dat mensen dat gingen proberen, maar nooit echt de resultaten gehoord Lachen

Ja ik weet dat sommige het doen zonder paal (of bak) maar de typische manier van hoe ze dat doen herken ik wel Lachen
Ik vind het gewoon wel opvallend dat er veel paarden zijn die het buiten niet doen, zonder medicijnen ervoor...

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 17:45

Idem met wevers, waarom doen die dat buiten niet in binnen wel?[/quote]

Er zijn ook wevers die dit op het land doen, lopen ze 1 lijn langs het draad de hele dag op en neer. Knipoog

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 17:45

Detour, wat een stereotyp is dat weet ik. Alleen weet ik ook dat bij luchtzuigen er ook een onderliggende andere oorzaak kan zijn dan verveling en die andere onderliggende oorzaak is bij weven voor zover ik weet niet bekend.

Kawa, of mensen die acuut stoppen met de poeders zodra het paard het land op gaat (waardoor hij dus op het land harder zit te zuigen dan op stal Rolleyes )

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 17:46

runningkawa schreef:
Oke Ja
Ik heb idd wel vajer gehoord dat mensen dat gingen proberen, maar nooit echt de resultaten gehoord Lachen

Ja ik weet dat sommige het doen zonder paal (of bak) maar de typische manier van hoe ze dat doen herken ik wel Lachen
Ik vind het gewoon wel opvallend dat er veel paarden zijn die het buiten niet doen, zonder medicijnen ervoor...

Als je nagaat dat MvD dit soort gedrag noiot heeft gezien in ijsland en in Mongolie waar ze veel observatiewerk heeft verricht; gaat er toch wel een belletje rinkelen dat dit soort ongewoon gedrag is ontstaan bij de mens...
Knipoog

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 17:47

Of een belletje rinkelen dat het DNA van grote invloed is. Ik vind het gek dat ze daar zelf niet aan gedacht heeft.

griziyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 17:48

.
Laatst bijgewerkt door griziyr op 12-11-22 22:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 17:49

Die ken ik dus geen Aplle Lachen

Als ik zie dat de wevers en de zuigers die op een stal met veel weidegang kwamen allemaal minderde in hun gedrag hoef ik daar eigenlijk ook niet een echt wetenschappelijke onderbouwing voor.
Het valt gewoon zo wel op Lachen

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 17:49

je blijft maar in je DNA hangen; alsof alles bepaald wordt door interne factoren; je kunt het dier nooit los van zijn omgeving zien, dat zul je toch met me eens, zijn neitwaar? Enneh,, als onze paarden van de wilde afstammen, zouden ze het slechte toch in hun DNA moeten hebben? Heb je nou nog een linkje van je onderzoek, Anneve???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 17:50

griziyr schreef:
Ik denk dat luchtzuigen wel overgenomen kan worden al heb ik zelf die ervaring niet. Feit zal wel zijn dat het stalmanagement dat bij het ene paard problemen geeft die zich uiten in luchtzuigen mogelijk ook bij een ander paard (dat dus onder dezelfde omstandigheden wordt gehouden) problemen geeft. Zodat paarden op dezelfde stal dus dezelfde stalondeugden ontwikkelen.
Luchtzuigen is dan een uitingsvorm van ongenoegen.

Er zijn ook luchtzuigers die "het" doen zonder paaltje of hekje. Misschien zuigen sommige paarden op het land net zo goed lucht alleen dan zie je het niet.
Maar daarnaast afleiding zal best helpen. Leuke dingen doen, zien en eten kan natuurlijk de aandacht van dat nare gevoel in de maag best even verminderen.

Even is in de zomer de hele dag...best wel lang even Lachen

Luchtzuigen is toch op een bepaalde manier, dat herken je gewoon, ook zonder paaltje Lachen

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 17:52

...en zo weer over symptoombestrijding palaverend dronken zij een glas, deden een plas en lieten de kern van zaak zoals hij was.

De inhoud van de ts is al decénnia geen geheim. Het was vóór de manege-hausse die in de jaren zestig is ingezet algemene kennis in de paardnesector.

Dat het sindsdien wetenschappelijk aangetoond is, maakt het een in álle opzichten gepasseerd station wat alleen maar geímplementeerd dient te worden.
De invulling van de eisen mbt de sector paarden binnne de dieren welzijnswet biedt een mogelijkheid.
Zachte heelmeesters maken daarbij stinkende wonden.

Maak paardhouden vergunningplichtig.
Toon daarvoor aan dat het paard minimaal 6 uur per dag in een groep naar buiten gaat, ook op stal direct naar buiten en anderen kan kijken en de hele dag ruwvoer ter beschikking heeft.

Kondig na zes maanden van uitlekken zomer 2008 aan dat dit per 1 jan 2009 ingaat en iedereen die daar niet aan kan voldoen krijgt 12 maanden de tijd. Daarna volgt in beslagname.
De in beslaggenomen paarden kunnen dan getoetst worden op geschiktheid voor overheidsdienst en anders mogen zij naar de eeuwige onbegrensde velden.

hc
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 06-12-07 17:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 17:53

Het luchtzuigen is dus multicausaal-----
Maagzweer ( ik geloof zelfs dat er een bacterie is welke zich ook veroorzaker mag noemen van een maagzweer) buiten de stress en voedingsproblemen - endorfine aanmaak-
Gedragsmatig wordt het niet gekopieerd (wat dus zou betekenen dat als een fokmerrie luchtzuigt , haar veulen dit niet in de voorbeeldfunctie overneemt.)

Toch is er in de biologische wetenschap , over erfelijkheid en genen natuurlijk ook iets over te zeggen...

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 17:54

Ik denk niet dat dat de intentie is Huertecilla en mag het in eenvoudiger NL?...

Als de in beslaggenomenpaarden zomaar afgespoten zouden worden, zou dat imo veels teveel verzet gaan geven landelijk en politiek gezien; vind je idee wel heel erg naargeestig en rigoureus.