’Geen tredmolen maar gehaktmolen’

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Re: ’Geen tredmolen maar gehaktmolen’

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 10:57

lejo schreef:
Ik lees even jullie discussie mee, of je kinderen al dan niet permanent in de gaten kunt houden en of je ze 'los' kunt laten tussen de paarden.

Ikzelf loop al sinds heel jong tussen de paarden en al sinds heel jong in havens. Beide zijn erg gevaarlijk voor kinderen en in beide heb je nog steeds geen ogen in je rug. Mijn ouders hadden in beide gevallen dus héle duidelijke regels voor ons en het was ons ook wel duidelijk dat als we ons er niet aan hielden dat we niet meer mee mochten.
Ik vind dat als je een kind goed duidelijk maakt dat iets echt niet mag, zo'n kind dat ook gewoon weet.
Als je een kind hebt dat hiemee niet om kan gaan (die zijn er) je die kinderen dus wel permanent in de gaten moet houden of niet mee moet nemen.
Het moet dus best kunnen een kind op de manege, maar dan moet je duidelijke regels stelen en in dit geval is de regel dus 'Je komt niet bij de stapmolen!' en daar wordt niet van afgeweken.
Of nog beter, 'je mag daar en daar komen en verder nergens.' En dit werkt prima.

Daar heb je helemaal gelijk in. In dat geval moet je je wel bewust zijn van het gevaar van een stapmolen wil je dat aan je kind duidelijk kunnen maken. Ouders zijn zich van dit risico niet altijd goed bewust. Een manege eigenaar wel en die draagt dan ook een zekere verantwoordelijkheid (probeer ik ook al een tijdje uit te leggen, maar dat gaat er niet in blijkbaar..)
Verder is er een verschil tussen de echte gevaarlijke situaties (waar je je kind idd goed voor kunt instrueren, niet op de hooizolder, niet achter een paard gaan staan of rennen, bla bla, etc.) en de overlast die kinderen veroorzaken omdat ze nu eenmaal spelen. Over dit laatste gaat de discussie namelijk ook. En daar ben ik dus wat milder in.

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 11:00

voor de overlast geldt het zelfde, je moet het idd niet overdrijven, maar laat je kinderen dan gewoon ergens spelen waar ze geen kwaad kunnen. Wij speelden altijd in een lege bak of een lege wei. In de gang was de regel, gewoon lopen/ niet rennen. En als ze er dan verder niet komen omdat ze ergens anders spelen zijn ze niet snel lastig.
En dan zou ik me als ouders van de mierenn**kers niet te veel aantrekken.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 11:08

Tuurlijk, als dat kan beter zo. Wij moeten het echter doen met minder ruimte en op veel stallen in de stad is dat het geval. Als je je dus aan kinderen ergert moet je bij ons niet staan. Maar er zitten dus niet alleen maar negatieve dingen aan. Wat ik al zei, de paarden die bij ons staan zijn daardoor aardig wat gewend.
Zijn er een paar jongetjes (van ongeveer 12 ja, ja) met een afstandbestuurd terreinautootje aan het spelen. Mijn paard in opperste verbazing snuivend en knorrend wat is dat nou kijken. Zeg ik natuurlijk wel ff. Jongens niet achter mn paard langs met dat ding. Doen ze dan ook niet. Je kan natuurlijk zeggen, dat hoort daar niet. Maar ik kan me daar niet zo erg druk om maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 11:08

Babootje schreef:
En vanaf 12 jaar kunnen ze dat allemaal wel goed inschatten? Laat me net lachen. Die zie je vaak nog de stomste dingen doen. Tot welke leeftijd wil je ernaast blijven staan? 20 of zo? Dat willen die kinderen toch zelf niet meer.
Tuurlijk ben ik ook bij mijn dochter als we met de paarden bezig zijn, maar als ze ergens aan het spelen zijn sta ik er echt niet ieder moment naast.

Wat een overtrokken reactie..bah...

zegt mij genoeg iig

doei, zoek het maar uit met je kids..en ik mag van harte hopen dat het beter met hen vergaat als de onoplettende ouders waar het hier om gaat..dat hun beschermengeltjes maar flink aanwezig mogen zijn....

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 11:09

Die kinderen wonen daar overigens en moeten ook ergens spelen

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 11:13

runningkawa schreef:
Babootje schreef:
En vanaf 12 jaar kunnen ze dat allemaal wel goed inschatten? Laat me net lachen. Die zie je vaak nog de stomste dingen doen. Tot welke leeftijd wil je ernaast blijven staan? 20 of zo? Dat willen die kinderen toch zelf niet meer.
Tuurlijk ben ik ook bij mijn dochter als we met de paarden bezig zijn, maar als ze ergens aan het spelen zijn sta ik er echt niet ieder moment naast.

Wat een overtrokken reactie..bah...

zegt mij genoeg iig

doei, zoek het maar uit met je kids..en ik mag van harte hopen dat het beter met hen vergaat als de onoplettende ouders waar het hier om gaat..dat hun beschermengeltjes maar flink aanwezig mogen zijn....

Een kind van 12 kun je iig wel vertellen wat mag en wat niet, dus die hebben zeker geen excuus om dingen te doen die niet kunnen.
toen ik 12 was zorge ik bijna helemaal zelf voor pony's, dan kun je echt zelf wel nadenken hoor.
Er zijn ook daarin uitzonderingen, maar die moet je dan dus gewoon regels opleggen, of niet meenemen

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 11:13

Babootje schreef:

Wat dacht je van een speeltuin? Of in hun eigen tuin?

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 11:15

Het gevaar van een stapmolen heb ik ook ,eerlijk gezegd , nooit gezien ,
nooit heb ik mezelf gerealiseerd dat een kind hiermee kan verongelukken.
Ik weet wel dat ik dus nu ,als ik al ooit op een manege kom, kinderen eruit zal sturen of ze nu van mij zijn of niet !
Of je nu wel of geen kinderen hebt, we weten allemaal dat wij als volwassenen de gevaren eerder zien en zo kunnen voorkomen dat dit soort dingen niet meer gebeuren.
Het werkt bij kinderen beter als je ze vertelt waar ze WEL mogen spelen,maar dat is mijn ervaring Knipoog

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 11:15

Wendy schreef:
Babootje schreef:

Wat dacht je van een speeltuin? Of in hun eigen tuin?

Je moet de situatie kennen, maar... hebben ze dus niet.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 11:16

Op afstand bestuurde terreinautootjes gaan mij wel te ver. Dat doen ze thuis maar of in hun eigen tuin.
Ik ben absoluut geen mierenn..k..r, heb zelf ook een dochter, maar als ik bij de paarden ben, wil ik dat echt niet om me heen. Bij ons mag dat ook niet. Kijk, de kleindochter van mijn stalhoudster is net zo oud als mijn dochter en rijdt wel eens rond op haar driewieler en daar heb ik totaal geen problemen mee. Mijn dochter rijdt er ook wel eens op als we er zijn. Maar die is met mij mee en dan is er ook altijd nog een persoon mee (haar papa of iemand anders) om op haar te letten. Ik laat haar nooit zonder toezicht op dat erf, levensgevaarlijk!

Ik weet ook dat je niet altijd op kinderen tot 12 kan letten. Zo werkt de praktijk gewoon niet en daar kunnen mensen in dit topic aan vast houden, nou, sterkte dan. Tieners, moet ik ook wel eens vragen wat rustiger te doen. Wat? Gisteravond moest ik twee mannen (50+ers) vragen om rustiger te doen op het erf, omdat 2 aangebonden paarden op de poetsplaats onrustig werden en mijn paard al helemaal. Die heeft het niet zo op luidruchtige mannen. Ikzelf ook niet trouwens.
Ook volwassenen kunnen in hun onwetendheid domme dingen doen, hoor. Breek me de bek niet open.

(Ik ging vanaf mijn 6de al naar de paarden en daar bleven mijn ouders ook niet bij. Die hielden niet zo van paarden...).

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 11:18

Kinderen die op een manege/ stal wonen weten vaak heel goed wat ze doen, omdat ze opgegroeid zijn met paarden om zich heen.
Als dat niet zo is, zoals de doerak van onze stalhouder, dan mogen ze toch gewoon niet alleen in de stallen spelen, makkelijke regel hoor.
Ik speelde in een wei of lege bak, dat kunnen zij ook.
Het is gewoon een kwestie van duidelijke regels maken voor een kind. Als ze zich daar aan houden is er niks aan de hand en kunnen kinderen prima samen met paarden.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 11:22

Mijn ervaring is ook dat als je kinderen goed instrueert, ze prima luisteren. Hier op bokt lees ik altijd de grootste dramaverhalen, waarvan ik het waarheidsgehalte maar niet altijd even serieus neem. Knipoog
Het is idd naar mijn idee ook gewoon een kwestie van goed communiceren en regeltjes. Dan gaat het prima. En zie ik toch iets gebeuren, dan spreek ik de desbetreffende kinderen aan en is het zo over.

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 11:27

paintedblack schreef:

Ik vind het ook nog steeds raar, hoe kan je in een stapmolen stikken? Maar daar gaat deze discussie niet over.

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 11:28

met het touwtje van je jas vastraken en dan gewurgd worden

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 11:29

paintedblack schreef:
Ik weet wel dat ik dus nu ,als ik al ooit op een manege kom, kinderen eruit zal sturen of ze nu van mij zijn of niet !
Of je nu wel of geen kinderen hebt, we weten allemaal dat wij als volwassenen de gevaren eerder zien en zo kunnen voorkomen dat dit soort dingen niet meer gebeuren.
Het werkt bij kinderen beter als je ze vertelt waar ze WEL mogen spelen,maar dat is mijn ervaring Knipoog

He he, eindelijk weer s iemand die het snapt.
Ongeacht de leeftijd van het kind hangt het er ook maar helemaal vanaf wat jij ze hebt (kunnen) vertellen, welke gevaren ze onderscheiden. Een kind van 12 kan dus ook heeel domme dingen doen. En de ouders maar denken dat ze groot genoeg zijn om zelf rond te lopen.
Net als Paintedblack let ik daarom niet alleen op mijn kind maar ook op die van een ander.

Nadya idem: als die "stoute" kinderen dan toch iets onverstandigs doen zeg je er toch gewoon wat van? Mijn ervaring is ook, dat ze best willen luisteren.

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 11:32

maar in zulke gevallen is iets een ongeluk wat je niet kan voorkomen.
Dit had een volwassene ook kunnen gebeuren, net als door een paard geschopt worden. Dat ishet risico van het vak om zo maar te zeggen.
Maar er zijn ook heel veel ongelukken die wel voorkomen kunnen worden, door kinderen weg te houden van plekken waar ze niet mogen komen, of hen zich te laten gedragen. (gekke zin)

Neem die bestuurbare auto, als het kind dan geslagen zou worden door een paard tegen het hoofd, kind dood, dan had dat wel voorkomen kunnen worden.
(extreem voorbeeld hoor)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 11:39

Nadya schreef:
Op afstand bestuurde terreinautootjes gaan mij wel te ver. Dat doen ze thuis maar of in hun eigen tuin.
Ik ben absoluut geen mierenn..k..r, heb zelf ook een dochter, maar als ik bij de paarden ben, wil ik dat echt niet om me heen. Bij ons mag dat ook niet. Kijk, de kleindochter van mijn stalhoudster is net zo oud als mijn dochter en rijdt wel eens rond op haar driewieler en daar heb ik totaal geen problemen mee. Mijn dochter rijdt er ook wel eens op als we er zijn. Maar die is met mij mee en dan is er ook altijd nog een persoon mee (haar papa of iemand anders) om op haar te letten. Ik laat haar nooit zonder toezicht op dat erf, levensgevaarlijk!

Ik weet ook dat je niet altijd op kinderen tot 12 kan letten. Zo werkt de praktijk gewoon niet en daar kunnen mensen in dit topic aan vast houden, nou, sterkte dan. Tieners, moet ik ook wel eens vragen wat rustiger te doen. Wat? Gisteravond moest ik twee mannen (50+ers) vragen om rustiger te doen op het erf, omdat 2 aangebonden paarden op de poetsplaats onrustig werden en mijn paard al helemaal. Die heeft het niet zo op luidruchtige mannen. Ikzelf ook niet trouwens.
Ook volwassenen kunnen in hun onwetendheid domme dingen doen, hoor. Breek me de bek niet open.

(Ik ging vanaf mijn 6de al naar de paarden en daar bleven mijn ouders ook niet bij. Die hielden niet zo van paarden...).

Ha ha, heel herkenbaar,
De terreinautootjes deden ze natuurlijk best een beetje uit de buurt v.d. paarden en driewielertje, nou dat ken ik ook. Overigens komt er ook wel eens een skelter voorbij. Maar het blijft altijd redelijk binnen de perken en af en toe moet je er wat van zeggen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 11:45

Mijn jonge paardje kan nu ook best wat hebben om zich heen, maar er zijn grenzen. En soms heeft mijn paard nergens last van, maar ik wel. Want ik kom er ook om een fijne tijd te hebben.
Ik denk dat mensen vaak niet goed communiceren met elkaar en dat juist daar het probleem ontstaan.
Sinds ik gewoon zeg wat me wel of niet dwars zit bij de paarden, is het voor iedereen duidelijk om me heen, dus ook voor de kinderen. En ik ben echt geen zeurpiet, hoor, ik heb het vaak heel gezellig met ze (vooral met degenen die netjes met de paarden omgaan, de ruwe kinderen hoef ik niet om me heen).

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 11:49

Wendy schreef:
Es79 schreef:
Kinderen kun je niet elke seconde van de dag met argusogen in de gaten houden hoe graag je ook zou willen.

En dat neemt weg dat jij als ouder verantwoordelijk bent? Want dat is volgens mij dus het punt. Het is wel erg makkelijk om te zeggen dat je je kind niet altijd in de gaten kunt houden, dus is het jouw verantwoordelijkheid als ouder niet wat het kind op dat moment uitvreet?

Volgens mij doen heel veel ouders zich hiermee af en vinden het eigenlijk wel makkelijk als het kind zich zelf vermaakt op bijvoorbeeld een manege. Dan hoeven zij zelf tenminste niet te zorgen voor allerlei voorzieningen voor hun kind.

Nee, dat zeg ik helemaal niet dat maak jij ervan.
Je wilt me gewoon niet begrijpen, dat is wel duidelijk.

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 12:12

Citaat:
Kinderen kun je niet elke seconde van de dag met argusogen in de gaten houden hoe graag je ook zou willen.

En dat neemt weg dat jij als ouder verantwoordelijk bent? Want dat is volgens mij dus het punt. Het is wel erg makkelijk om te zeggen dat je je kind niet altijd in de gaten kunt houden, dus is het jouw verantwoordelijkheid als ouder niet wat het kind op dat moment uitvreet?
Volgens mij doen heel veel ouders zich hiermee af en vinden het eigenlijk wel makkelijk als het kind zich zelf vermaakt op bijvoorbeeld een manege. Dan hoeven zij zelf tenminste niet te zorgen voor allerlei voorzieningen voor hun kind.

Nee, dat zeg ik helemaal niet dat maak jij ervan.
Je wilt me gewoon niet begrijpen, dat is wel duidelijk

en zo gaat het steeds weer......... probeer elkaars meningen te respecteren of laat elkaar met rust
sommigen op bokt willlen het idd niet snappen
kom met een oplossing Pling

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 12:15

paintedblack, ik laat me geen woorden in mijn mond leggen als het niet zo is en er wat anders van gemaakt wordt, daar houd ik dus niet van.
En dat wordt dus continue gedaan hier! Ja

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 12:33

Volgens mij zijn heel veel kinderen vanaf een jaar of 8-9 alleen op de manege. Ik was dat wel vroeger. Ging ik daar met andere kinderen uren lopen tutten, meehelpen en tussendoor had ik ook nog een uur les. Ik werd opgehaald en gebracht. Ging altijd goed. Toen ik 12 was ging ik ook wel alleen (zonder ouders wel met vriendinnetjes) op de fiets, naar de manege, de stad etc.
Nou deed ik ook geen rara dingen. Op mijn vorige pensionstal stond ook een 9-jarige en die haalde levensgevaarlijke toeren uit. (Is ook verzocht weg te gaan omdat haar ouders nooit meekwamen, was heel sneu voor dat meisje).
De pensionstal waar ik nu sta daar mogen geen kinderen onder de 16 staan, wat voor mij een groot pluspunt was. De kinderen van de stalhoudster luisteren hardstikke goed en weten dat paarden kunnen schrikken. '
Ik denk wel dat vooral maneges gewoon zo kindveilig mogelijk moeten zijn. Er komen immers iedere dag heel veel kinderen, en hoe goed je als ouder ook oplet of ze instructies geeft er kan altijd iets misgaan. Wiens schuld dat is, is dan niet eens de vraag. Wel hoe dergelijke ongevallen voorkomen kunnen worden, en dat is toch ook door maneges, stalmolens ed zo veilig mogelijk voor kinderen te maken.

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 12:34

Es79
je hebt helemaal gelijk ! Knipoog
ik probeer het soms ook wel eens met een grapje luchtig te maken maar dat word ook al niet gewaardeert
Ik bedoelde niet dat je maar je mond moet houden , maar soms Frusty

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 12:35

paintedblack schreef:
Es79
je hebt helemaal gelijk ! Knipoog
ik probeer het soms ook wel eens met een grapje luchtig te maken maar dat word ook al niet gewaardeert
Ik bedoelde niet dat je maar je mond moet houden , maar soms Frusty

Ik begrijp je wel maar ik wilde het toch even duidelijk maken... Knipoog

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 12:36

Fleurtje100 schreef:
Ik denk wel dat vooral maneges gewoon zo kindveilig mogelijk moeten zijn. Er komen immers iedere dag heel veel kinderen, en hoe goed je als ouder ook oplet of ze instructies geeft er kan altijd iets misgaan. Wiens schuld dat is, is dan niet eens de vraag. Wel hoe dergelijke ongevallen voorkomen kunnen worden, en dat is toch ook door maneges, stalmolens ed zo veilig mogelijk voor kinderen te maken.

Jep Afgod