lejo schreef:Ik lees even jullie discussie mee, of je kinderen al dan niet permanent in de gaten kunt houden en of je ze 'los' kunt laten tussen de paarden.
Ikzelf loop al sinds heel jong tussen de paarden en al sinds heel jong in havens. Beide zijn erg gevaarlijk voor kinderen en in beide heb je nog steeds geen ogen in je rug. Mijn ouders hadden in beide gevallen dus héle duidelijke regels voor ons en het was ons ook wel duidelijk dat als we ons er niet aan hielden dat we niet meer mee mochten.
Ik vind dat als je een kind goed duidelijk maakt dat iets echt niet mag, zo'n kind dat ook gewoon weet.
Als je een kind hebt dat hiemee niet om kan gaan (die zijn er) je die kinderen dus wel permanent in de gaten moet houden of niet mee moet nemen.
Het moet dus best kunnen een kind op de manege, maar dan moet je duidelijke regels stelen en in dit geval is de regel dus 'Je komt niet bij de stapmolen!' en daar wordt niet van afgeweken.
Of nog beter, 'je mag daar en daar komen en verder nergens.' En dit werkt prima.
Daar heb je helemaal gelijk in. In dat geval moet je je wel bewust zijn van het gevaar van een stapmolen wil je dat aan je kind duidelijk kunnen maken. Ouders zijn zich van dit risico niet altijd goed bewust. Een manege eigenaar wel en die draagt dan ook een zekere verantwoordelijkheid (probeer ik ook al een tijdje uit te leggen, maar dat gaat er niet in blijkbaar..)
Verder is er een verschil tussen de echte gevaarlijke situaties (waar je je kind idd goed voor kunt instrueren, niet op de hooizolder, niet achter een paard gaan staan of rennen, bla bla, etc.) en de overlast die kinderen veroorzaken omdat ze nu eenmaal spelen. Over dit laatste gaat de discussie namelijk ook. En daar ben ik dus wat milder in.