Reddingsactie Friese paarden mislukt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

terorita

Re: Reddingsactie Friese paarden mislukt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 14:42

in almere schint de zon en is de temp goed

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 14:43

Hier vlak onder de Afsluitdijk aan het IJsselmeer schijnt nu de zon en valt er af & toe een flinke regenbui. Het is wel guur.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 14:43

hier motregen, maar het is allemaal erg plaatselijk, en waait snel over.
op zich is het weer zacht vandaag, en niet te veel wind, al zal dat aan zee wel iets meer zijn.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 14:47

hmmm, benieuwd hoeveel van die dieren het halen Scheve mond

Irma1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 14:47

Wil iemand ons niet-Fries sprekende noch lezende types op de hoogte houden? 't schijnt dat Omroep Friesland de enige is die regelmatig updates geeft.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 14:48

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 14:49

Irma1 schreef:
Wil iemand ons niet-Fries sprekende noch lezende types op de hoogte houden? 't schijnt dat Omroep Friesland de enige is die regelmatig updates geeft.

omrop fryslan staat hier al op Knipoog

Sjoukie1305

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 14:49

Volgens mij worden de paarden wel eerst naar een stal gebracht, hier zullen ze nagekeken worden en zullen ze de eerste dagen blijven staan (heb ik gisteren gehoord toen ik op de plek aanwezig was). Die eigenaar is echt een kloothommel, niet eens mans genoeg om vandaag aanwezig te zijn bij het redden van zijn paarden omdat hij waarschijnlijk bang is voor represailles!!

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 14:51

Dat zou heel goed kunnen, Yvette26. Uit het stukje op Omrop Fryslan kon ik niet uitmaken wat ze nu precies gaan doen met de paarden.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 14:52

statestieken tot nu toe: ca 100 paarden staan nog vast, het twintigste paard is momenteel op het vaste land aangekomen en 18 zijn er verdronken...bron: fryslantekst

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 14:53

Peiling

Dierenwelzijn wordt hèt hoofdpijndossier van de veehouderij in de komende jaren

61.0%
Eens

39.0%
Oneens

Van: 27 OKT 2006
Tot: 03 NOV 2006

www.Agrarischdagblad.nl

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 14:54

politie heeft btw ook een strafrechtelijk onderzoek ingesteld naar de eigenaar.

Zondebokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 14:55

heb ook gestemd...

henny_w

Irma1 schreef:
Zouden we alsjeblieft op kunnen houden met het verzinnen van de meest vergezochte uitvluchten voor de eigenaren?
Als je 150 schuwe paarden hebt lopen op een buitendijks stuk en er wordt breeduit nationaal aangegeven dat het fors gaat stormen en dat er in het noorden dijkbewaking wordt ingesteld, dan spoor je niet wanneer je je beesten daar laat lopen. Een kleine selectie:
- 'Er zijn er teveel' (dan had je eerder en met meer materieel aan de gang moeten gaan),
- 'ze zijn te schuw' (ooo, waarom heb je er dan zoveel?),
- 'ze zijn geschrokken van lichten' (van mensen die wel de verantwoordelijkheid voor hun dieren namen; waar was u toen ze zo schrokken?)
- 'wij hebben ze naar een hoger stuk gebracht' (uiterst slim om ze vervolgens los te laten rondhuppelen),
- 'de hulpverleners hebben het gedaan' (nadat de eigenaren het zelf eerst grondig verkl**t hebben),
- 'ik ben niet gewaarschuwd' (Hans Anders heeft een gratis gehoortest; ik woon in NH, en ook daar waarschuwden ze al vanaf maandag)
- 't is een mediacircus geworden (ook weer; pas nadat de eigenaar dit zover heeft laten komen)
- de boeren doen het beter (o ja? Wanneer dan?)
Allemaal niks anders dan ernstige rotsmoezen van mensen die een absolute rotgok genomen hebben ten koste van hun dieren, maar die niet volwassen genoeg zijn om op de blaren te gaan zitten.

Helemaal mee eens Irma 1
Ik hoop dat de betreffende paarden door de Dierenbescherming in beslag genomen mogen worden.
Zeker nou blijkt dat deze eigenaar al eerder aangepakt is.
Wanneer komen er nou in Nederland eens scherpere maatregelen tegen dit soort mensen.

RUBYWHITE

Ann schreef:
Dat zou heel goed kunnen, Yvette26. Uit het stukje op Omrop Fryslan kon ik niet uitmaken wat ze nu precies gaan doen met de paarden.

Het wordt ook nog niet duidelijk aangegeven wat er gaat gebeuren, eerst moeten 100 paarden veilig een afstand van 700m naar wal overbruggen. De dieren zullen wel nagekeken worden door een DA

Chrystal-gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 14:57

Naar wat ik gisteren (vanacht) heb gehoord was er genoeg opvang, dus ik neem aan dat alle paarden (die het overleven) in een warme stal terecht komen.

Wat ik absoluut belachelijk vind is dat op dit moment (vanacht iig nog wel) de eigenaar nog zeggenschap over de paarden heeft.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 14:57

wat gaaf, zijn er dus weer twee gered?

sneppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 14:58

Irma1 schreef:
Zouden we alsjeblieft op kunnen houden met het verzinnen van de meest vergezochte uitvluchten voor de eigenaren?
Als je 150 schuwe paarden hebt lopen op een buitendijks stuk en er wordt breeduit nationaal aangegeven dat het fors gaat stormen en dat er in het noorden dijkbewaking wordt ingesteld, dan spoor je niet wanneer je je beesten daar laat lopen. Een kleine selectie:
- 'Er zijn er teveel' (dan had je eerder en met meer materieel aan de gang moeten gaan),
- 'ze zijn te schuw' (ooo, waarom heb je er dan zoveel?),
- 'ze zijn geschrokken van lichten' (van mensen die wel de verantwoordelijkheid voor hun dieren namen; waar was u toen ze zo schrokken?)
- 'wij hebben ze naar een hoger stuk gebracht' (uiterst slim om ze vervolgens los te laten rondhuppelen),
- 'de hulpverleners hebben het gedaan' (nadat de eigenaren het zelf eerst grondig verkl**t hebben),
- 'ik ben niet gewaarschuwd' (Hans Anders heeft een gratis gehoortest; ik woon in NH, en ook daar waarschuwden ze al vanaf maandag)
- 't is een mediacircus geworden (ook weer; pas nadat de eigenaar dit zover heeft laten komen)
- de boeren doen het beter (o ja? Wanneer dan?)
Allemaal niks anders dan ernstige rotsmoezen van mensen die een absolute rotgok genomen hebben ten koste van hun dieren, maar die niet volwassen genoeg zijn om op de blaren te gaan zitten.

Helemaal gelijk !! Dit gebeurt regelmatig bij ons in de uiterwaarden, schapen komen geisoleerd staan en eigenaar wacht rustig af. Gelukkig voor de schapen is het bij ons tot nu toe niet op een drama uitgelopen zoals als nu met deze paarden.
Als je paarden / dieren hebt, 1 of 250, maakt niet uit, je moet er je verantwoordelijkheid voor nemen. Iedereen weet dat vee voor 15 oktober daar weg moet, storm of geen storm. Dit is een regel ! Al staan er olifanten.!! Nu zie je maar weer wat er van komt. Die paarden hebben gelijk een trauma van hier tot ........ Dit is geen paardenLIEFhebber maar een paarden HEBBER.
Ik neem aan dat alle kosten verhaald worden op de eigenaar cq eigenaren en niet dat de gemeenschap er weer voor op mag draaien en hun er met een , foei !! vanaf komen, zoals eigenlijk gebruikelijk is in Nederland. Straks lopen ze allemaal (minus de 18 overleden paarden) weer veilig op het droge, media aandacht neemt af en het gaat op de grote hoop. Hier hoor je straks niks meer van. Er is in Nederland nu eenmaal geen goede regel/wet geving voor dieren.

Sjoukie1305

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 14:59

Ja, eerst maar hopen dat ze het allemaal redden! Je hebt best kans dat de paarden niet eens meer het water in willen, ze hebben zoveel soortgenoten zien verdrinken en hebben hun angst geroken en gehoord.. En dan staan ze al ruim een hele dag stil, kunnen ze geen kramp krijgen als ze te water komen?

RUBYWHITE

Chrystal-gek schreef:
Naar wat ik gisteren (vanacht) heb gehoord was er genoeg opvang, dus ik neem aan dat alle paarden (die het overleven) in een warme stal terecht komen.

Wat ik absoluut belachelijk vind is dat op dit moment (vanacht iig nog wel) de eigenaar nog zeggenschap over de paarden heeft.

Dat is nederland...hetzelfde als jij bestolen wordt en je vind je gestolenvoorwerp bij de dader terug...die moet dan zelfs nog "AFSTAND" ervan doen, anders heb je nog niks Clown

eilander

Ik kan je nu al op een briefje geven dat als ze opgedreven worden met losse flodders ,er nog een aantal zullen verzuipen!En dat lokken met twee makke paarden moet ik ook nog zien.Het mag dan een kuddedier zijn ,maar na zo n uitputtingsslag hebben die dieren weinig meer te incasseren.Het afwachten op lager water is naar mijn mening de "beste"oplossing op dit moment.In elk geval zo laag dat je zien kunt waar je loopt.Het risico dat je in een sloot oid loopt is nu erg groot.
Ik weet het is niet leuk ,maar op dit moment heb je weinig keus.Hoe langer dit duurt hoe zwakker ze worden en hoe zwaarder het wordt de overkant te halen.700 meter is niet niks.
Als ze hooi en water bijgevoerd krijgen dan overleven meer dieren deze ramp dan dat ze nu overhoopt die oversteek moeten maken,denk ik.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 15:00

ik ga de nieuwsuitzending nu bekijken tot zo!

Love__Anouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 15:02

Ik las het vanochten in de krant. Echt vreselijk sneu, toch weer 17 paarden die er niet meer zijn.

RRteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 15:03

op nieuws horde ik net dat ze meschien nog wel wachten tot water echt gezakt is dit kon 1 a 2 dagen duren ?

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 15:04

Herhaling van 13.00 uur.