Paardenhoudster woedend na inval

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lindsey

Re: Paardenhoudster woedend na inval

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 16:03

glowin schreef:
Ze doen het best op kuil/hooi en mais en natuurlijk vers gras.
Het kunnen wel ervaren paardenmensen zijn, maar de Noriker is een apart ras waarvan 50% van dit ras in Nederland bij Wanda staat. En de rest van de Norikers in Nederland komen bijna allemaal bij wanda vandaan. Dus hoeveel verstand zullen de "ervaren" paardenmensen van dit ras weten.

Zo goed doen ze het blijkbaar toch niet op alleen maar kuil/hooi/natuurlijk vers gras en mais. Als ze eens wat vaker biks of iets anders had bijgevoerd had de dierenbescherming ze niet in beslag hoeven te nemen omdat ze te mager waren.

Nu doe je of Wanda de enige is met verstand van paarden en schilder je alle andere paardeneigenaren af als een stelletje onbenullen. Nu het zover is gekomen dat de paarden worden weggehaald snap ik niet dat het nog niet tot je begint door te dringen dat die andere paardenhouders misschien wel eens gelijk kunnen hebben dat bijvoeren noodzakelijk is maar dat je nog steeds iemand geloofd die niets van bijvoeren wil weten. Zelfs al worden de paarden bij haar weggehaald omdat ze te mager zijn.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 16:08

glowin schreef:
Als ze teveel bix krijgen stuiteren ze de box uit. Ze kunnen er ook niet goed tegen. Er wordt wel bix gegeven als ze moeten werken, maar dat gebeurt nu niet want ze zullen nu wel alleen maar in de box staan en verder niets doen.
Het kunnen wel ervaren paardenmensen zijn, maar de Noriker is een apart ras waarvan 50% van dit ras in Nederland bij Wanda staat. En de rest van de Norikers in Nederland komen bijna allemaal bij wanda vandaan. Dus hoeveel verstand zullen de "ervaren" paardenmensen van dit ras weten.

Je klinkt alsof je het bedrijf goed kent, ik ben nog steeds benieuwd in welk opzicht Lachen

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 16:10

ThePast03 schreef:
En als er inderdaad al een afspraak voor de operatie is gemaakt dan kan eigenaresse dat ook aantonen bij de rechter.
Als eigenaresse de waarheid spreekt dan heb ik geen goed woord over voor de manier waarop dit gegaan is. Dat had heel anders gekund, ook in het belang van de paarden zelf.

Al zou de eigenaresse niet (helemaal) de waarheid hebben gesproken, dan nog ben ik het niet eens met onnodig gesleep met zieke dieren en dieren met veulens op deze manier

Ik zit echt heel erg over deze kwestie na te denken. Ook omdat ik er geweest ben, natuurlijk, maar ook om de manier waarop sommige bokkers hierop reageren.

Het probleem met dieren is namelijk altijd, dat ze niet kunnen aangeven wat ze nou eigenlijk prettig vinden of niet. En vreemd genoeg is dat voor elk dier anders.
De meeste mensen (incl. ikzelf Bloos ) voelen zichzelf het prettigst als zijn/haar paard met rotweer binnen staat, in een stalletje met een warm dekentje op, maar is dat werkelijk wel zo?
Mijn paard breekt de stal af als het te lang duurt en sloopt zijn deken tot draadjes...
Mensen vinden het niet prettig als het een rotzooi op het erf is, maar maakt de dieren dat wat uit?
Ik heb toen ik er was bijvoorbeeld niet echt geconstateerd dat er slecht omheinde weilanden waren met prikkeldraad of andere gevaarlijke situaties.
Maar dat komt wel vaak voor, zonder dat er wat aan gedaan wordt.

Ik heb met mijn paard op de vreemdste stallen en maneges gestaan, waarbij ik niet wist hoe gauw ik hem er weer weg moest halen, maar daar wordt niks aan gedaan want de paarden zien er op het oog toch goed uit?
De eerste was een stal waar ik ging staan toen ik hem had gekocht en nog niet echt veel verstand ervan had, maar ik merkte wel dat mijn paard (wat al verwaarloosd was toen ik hem kocht) in plaats van beter, alleen maar slechter werd.
Kwa voeren dachten ze alleen maar aan hun eigen portomonnee, mijn paard begon te hoesten door vuile stallen en tocht... En owee als ik er wat van zei, dan had ik het gedaan...
Deze 'manege' bestaat nog steeds.
De 2e keer verhuisde ik naar Brabant en ben ik bij de 1e de beste manege gaan staan die ik kon vinden, nou nou wat een drama.
Dat was nou echt (achteraf) in mijn ogen mijn paard mishandelen door daar te gaan staan, er was totaal geen weidegang en de dieren konden (als je niet mee reed in de lessen of overdag in de bak) totaal niet naar buiten, nou leuk voor je paard zeg Verward
Maargoed, in onze ogen is dat geen dierenmishandeling, want de paarden kregen hooi, stro en 3x per dag eten.

Toen ben ik met mijn halve Fries (even ter verduidelijking, omdat inmiddels het topic over voeren van koudbloeden gaat) naar een professionele stal verhuisd, zag er prima uit, binnenbak, buitenbak, bos ernaast, weidegang (waar je paard achteraf alleen in zijn eentje en onder toezicht van jezelf in mocht staan, alleen om dus even ' uit te laten' Nagelbijten / Gniffelen ) en supernette stallen, ik denk nou ik zit hier gebeiteld, mensen hebben Deurne gedaan, perfect.
Gaven ze mijn paard ZES !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! kilo sportbrok per dag en 2x daags een plakje hooi Wow!
Ik heb nog gesmeekt of ze alsjeblieft de boel andersom wilden doen (nauwelijks brok en veeeeeeel hooi) maar het mocht niet baten want ze geloofden me simpelweg niet, de hoeven van mijn paard waren na 8 weken helemaal naar de klote.
Mijn paard werd ondertussen doodongelukkig met zoveel krachtvoer en geen vriendjes om mee te mogen spelen, dus ik ben maar weer verhuisd naar een boerderij waar alles minder tiptop in orde uit zag op het oog, maar mijn paard dolgelukkig is geworden...
Oh ja en hij krijgt minder dan een halve schep muesli per dag en verder hooi, hooi, hooi...

filou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 16:24

lindsey schreef:
glowin schreef:

Zo goed doen ze het blijkbaar toch niet op alleen maar kuil/hooi/natuurlijk vers gras en mais. Als ze eens wat vaker biks of iets anders had bijgevoerd had de dierenbescherming ze niet in beslag hoeven te nemen omdat ze te mager waren.

Nu doe je of Wanda de enige is met verstand van paarden en schilder je alle andere paardeneigenaren af als een stelletje onbenullen. Nu het zover is gekomen dat de paarden worden weggehaald snap ik niet dat het nog niet tot je begint door te dringen dat die andere paardenhouders misschien wel eens gelijk kunnen hebben dat bijvoeren noodzakelijk is maar dat je nog steeds iemand geloofd die niets van bijvoeren wil weten. Zelfs al worden de paarden bij haar weggehaald omdat ze te mager zijn.

Afbeelding

Zie je dit paard? Dit is een noriker, heeft al 1,5 jaar geen biks meer gegeten en heeft alleen geleeft op kuil/hooi vers gras en mais..
Bijvoeren is echt niet altijd noodzakelijk hoor zoals de meesten mensen wel vinden Knipoog

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 16:27

euhm verklaar mij waarom jonge beestjes zoals valentino en prinz en andere die in die kudde lopen er niet zo uit zien als op deze foto?ook aan het wisselen misschien?
ik vind het jammer dat een groot gedeelte van de paarden die op de melkerij staan hier niet in the picture komen, de paarden waarvan ik gezien heb dat ze te mager zijn, zo ook gisela (vergeef me als ik de naam fout schijf) en de andere die hier bij staan in de kudde.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 16:29

Cayenne schreef:
toverpaardje schreef:
Ik heb het hele topic doorgelezen, en vond het moeilijk een oordeel te vormen. Er is duidelijk aangegeven dat er geen waarschuwing is geweest, geen overleg over deze paarden, geen vragen, lukraak paarden meegenomen, als dat echt zo gegaan is, vind ik het een groot schandaal en dat de DB enorm misbruik maakt van hun autoriteit.

Ik heb ook niemand van degene die dit bedrijf verdedigd zien schrijven dat deze paarden niet te mager zijn, ik denk dat iedereen het daar wel over eens is, het gaat erom, hoe gaat de dierenbescherming hier vervolgens mee om.

Als het echt zo gegaan is zoals Arabesk beschrijf, vind ik dat echt, echt niet kunnen.

Er wordt door de dierenarts gezegd dat de DB wel degelijk al een keer op het erf was geweest.

@Glowin, ik ben nu wel erg benieuwd wie jij bent Haha! omdat je een account hebt aangemaakt voor dit topic

inderdaad, en er zijn een paar mensen die blijkbaar niet kunne lezen. of het zal de dierenarts in kwestie die omgekocht is om te zeggen dat de db wel al paar keer is geweest zucht

filou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 16:30

Mag ik vragen wie jij bent dat je die namen zo goed kent?
Valentino en Prins zijn toevallig juist verreweg van mager, ik weet niet hoe jij erbij komt dat die mager zijn maargoed...

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 16:31

Cayenne schreef:
*leest het nog een keer*

Zo kun je het inderdaad ook lezen Lachen

ik denk dat ze eerder in het artikel bedoelen dat bij vorige waarschuwingen Knipoog

edit omdat men dierenarts hierover vandaag sprak denk dat ie via via iemand kent
Laatst bijgewerkt door lesilla op 26-08-06 16:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 16:32

filou schreef:
Valentino en Prins zijn toevallig juist verreweg van mager, ik weet niet hoe jij erbij komt dat die mager zijn maargoed...

Die namen zijn al vaker in dit topic en het vorige langs gekomen Knipoog

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 16:33

ik vind het heel lastig om hier een oordeel over te vellen. wel weet ikd at de db ook niet van alles op de hoogte is en grotendeels een stelletje bij elkaar geraapte eikels zijn.

ik heb mijn pony bijna 14 jaar gehad, waarvan de laatste 5,5 jaar zonder erop te rijden en heeft ie van zn pensioen mogen genieten. de laatste 1,5 jaar gign hij sterk vermageren. kreeg keurig wormenkuren, volop voeding( bix, muesli, slobber, hooi, lucerne), DA paar keer erbij gehad en op advies van hen lekker nog laten genieten van het land zolang het ging in die conditie. hij was ontzettend mager ( zie profiel) maar altiujd vrolijk, draafde nog van het land naar zn stalletje en anders om, keek helder uit zn ogen etc. er zijn een aantal mensen van buitenaf( een station tegenover de wei) die de DB gebeld hebben en die zijn langs geweest, ze wisten van geen heg of steg hoe het allemaal in zn werk ging met entingsboekjes etc, maar kwamen alleen foto;s nemen. uiteindelijk heb ik contact gehad met de inspectiedienst omdat ik bang was dat ze m een keer kwamen halen omdat ie er zo dun uitzag en heb hen contact met de DA laten opnemen. toen is ook alles geregeld en heb ik er nooit meer 'last' van gehad. met de inspectiedienst heb ik dan weer wel goede ervaringen.
verder vind ik de discussie wel/geen biks niet helemaal op zn plaats hier. dit ras kan prima zonder bix, mijn trekknol krijgt ook alleen hooi en gras en af en toe een happie muesli, ze ziet er prima uit, is flink genoeg en glimt als een spiegel...

het zou natuurlijk verschrikkelijk zijn als het allemaal echt niet waar is, maar ergens denk ik ook dat de inspectiedienst niet zomaar inspringt op zo'n drastische wijze, gezien mijn eigen ervaring

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 16:34

filou schreef:

Oh en gisela die ook,

Filou, ik weet voldoende van jou verstand van norikers, loop naar de wei waar prinz en valentino staan en knipper nog eens een keer met je ogen.Ik kan niet begrijpen dat jij hun verreweg van mager vind!(ik heb ze eergister gezien) Boos! En al helemaal niet hoe je erbij komt zo'n foto van een goed gevoede noriker te plaatsen.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 16:35

Maar in jouw geval was het jouw pony ouder. Hier zitten ook hele jonge dieren bij die veeel te mager zijn Scheve mond

filou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 16:38

timokyana schreef:
filou schreef:

Oh en gisela die ook,

Filou, ik weet voldoende van jou verstand van norikers, loop naar de wei waar prinz en valentino staan en knipper nog eens een keer met je ogen.Ik kan niet begrijpen dat jij hun verreweg van mager vind!(ik heb ze eergister gezien) Boos! En al helemaal niet hoe je erbij komt zo'n foto van een goed gevoede noriker te plaatsen.

Wat toevallig ik heb ze gister nog gezien. En ik denk zomaar dat jij ed verkeerde paarden voor ogen hebt, want tino en prins zijn gewoon vol en de ribben zijn niet eens te zien. Een paar andere jaarlingen zijn inderdaaad wat schraal maar die twee toch echt niet hoor.
En hoe kan jij nou weten hoeveel verstand ik heb van norikers??
Hoe heb je ze gezien dan ben je op het terein geweest dan? Zou echt wel graag willen weten wie jij bent...

En die goed gevulde noriker was alleen een bewijs dat norikers het wel goed doen zonder bij te voeren... die heeft nix met 1 van die paarden van wanda te maken want dit paard woont aan de andere kant van nederland.
Dat paard is trouwens uitgezwaard op de alm in Oostenrijk de eerste 4 jaar van zijn leven, Norikers die hier geboren zijn en nog niet op de alm zijn geweest worden nooit zo zwaar
Bovendien is dit paard van de Elmar lijn, dat zij de zwaartste Norikers. wanda heeft er niet 1 van de Elmarlijn.

Dus praat me er trouwens ook niet van dat ik geen verstand heb van norikers anders zou ik me in eerste instantie al niet hebben gemengd in dit gesprek
Laatst bijgewerkt door filou op 26-08-06 16:41, in het totaal 1 keer bewerkt

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 16:40

je hoeft het terrein niet op hoor om de paarden te zien!Knap dat ze in zo'n korte tijd zoveel zijn aangekomen,ben benieuwd hoeveel voer er nu opeens in gestopt word.
Ik hoor je nog steeds niet over de merrie met veulen, is zij niet te mager wil je beweren?

filou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 16:43

Dan heb je valentino en prins dus niet eens kunnen zien!! De hengstengroep kan je namelijk alleen zien als je daadwerkelijk op het terein ben geweest, die groep is niet te zien van de weg of via de achterkant.. beetje jammer voor je

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 16:48

timokyana schreef:
je hoeft het terrein niet op hoor om de paarden te zien!Knap dat ze in zo'n korte tijd zoveel zijn aangekomen,ben benieuwd hoeveel voer er nu opeens in gestopt word.
Ik hoor je nog steeds niet over de merrie met veulen, is zij niet te mager wil je beweren?

manee rond en gezond die paarden. wat zit jij nu te zagen.
die krengen van paarden doen alles om wanda te pesten afvallen in drie dagen tijd enzo...
komaan die paarden staan echt super dierenarts is er zelfs meer geweest dan hij werkelijk denkt moet wel kunne.

zucht grote zucht

glowin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 16:50

Cayenne schreef:

Je klinkt alsof je het bedrijf goed kent, ik ben nog steeds benieuwd in welk opzicht Lachen

Is dat belangrijk dan Haha!

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 16:56

sorry dat ik er zo even tussen val maar de Dierenbescherming neemt niet zomaar een paard inbeslag.. Ik ga wel eens op pad met de dierenbescherming. En voor dat die het voor elkaar krijgen om dieren in beslag te nemen ben je al een aantal bezoeken en waarschuwingen en weken verder.. Dus het zal gerust niet goed geweest zijn..IK ben samen met de dierenbescherming ook bezig met een paar paardjes die erg verwaarloosd zijn maar er zijn nog te weinig punten om de dieren in beslag te nemen en die zijn ook mager..We zijn hier al zeker 3 maanden mee bezig.. Dus er zal vast wel wat vooraf hebben afgespeelt wat wij niet weten want ze komen niet op de ene andere dag de paarden in beslag nemen vaak geven ze de mensen ook nog de kans om de situatie te verbeteren ect ect..

glowin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 17:00

soms ook niet daar zijn ook voorbeelden van

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 17:02

glowin schreef:
soms ook niet daar zijn ook voorbeelden van

swel raar dat iedereen zegt van wel en aanhangers van mevrouw beweren van niet.
Dus jij vind dat alles onterecht is, dierenarts niet geroepen is tot ze waarschuwing kreeg enzo.
de paarden niet in slechte conditie stonden.
een merrie die nog men een jaarling staan puur normale zaken zijn

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 17:04

naja de ervaring die ik er mee heb en dat is veel gaat het op de manier die ik hier boven zeg.. Er zijn namelijk teveel punten die ze aan moeten kunnen tonen via de nederlandse flora en fauna wet en daar valt ook de wet dierenwelzijn onder

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 17:05

in nederland kan en mag je niet veel en moet je een hoop kunnen aan tonen voordat je het recht hebt een dier daadwerkelijk in beslag te nemen dus ik geloof gewoon niet dat het zomaar in beslag word genomen

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 17:06

filou schreef:
Dan heb je valentino en prins dus niet eens kunnen zien!! De hengstengroep kan je namelijk alleen zien als je daadwerkelijk op het terein ben geweest, die groep is niet te zien van de weg of via de achterkant.. beetje jammer voor je

die groep is dus degelijk wel te zien maar goed,ik ben het terrein niet op geweest, is strafbaar en wat heb ik eraan filou, dit is niet mijn gevecht, maar het gaat om het welzijn van de dieren.
Om terug te komen op je foto van je noriker, als dit niets te maken heeft met de norikers die bij wanda staan waarom plaats je het dan?
Plaats liever een plaatje van gisela,wat is haar excuus, aan het wisselen, te oud, ziek?????

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 17:07

Lindy1982 schreef:
naja de ervaring die ik er mee heb en dat is veel gaat het op de manier die ik hier boven zeg.. Er zijn namelijk teveel punten die ze aan moeten kunnen tonen via de nederlandse flora en fauna wet en daar valt ook de wet dierenwelzijn onder

inderdaad, heb vandaag aan de dierenarts gevraagd. Omdat ik toch wel meer wil weten door dit topic enzo en men later beroep wat de procedure van de db is.
ik wil namelijk forensisch geneekunde voor dieren doen (mishandelingen, jacht) helpen aantonen.
en kreeg hetzelfde antwoord als lindy gaf.

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 17:08

dnk je haha het is mijn werk Knipoog