‘Paardrijder moet rijbewijs hebben’

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Chann

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 09:52

Ik ben nu momenteel aan het leren voor m'n ruiterbewijs, 22 april heb ik examen.

Heb zelf geen eigen paard. Op de manege kunnen we gewoon strand-, polder- en duinritten maken zonder ruiterbewijs in een grotere groep met begeleider, maar als je je ruiterbewijs heb mag je zonder begeleider op een manegepony naar buiten.
Daar doe ik 't vooral voor.

KirstenFranc

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 18:19

T@nj@ schreef:
KirstenFranc schreef:
ik heb al bijna 3 jaar mijn ruiterbewijs. het gaat er niet om dat je weet hoe je moet rijden en dat je de verkeersregels kent maar het gaat er om dat je met een ruiterbewijs verzekerd bent tegen schade

En dat ben je zonder je ruiterbewijs ook gewoon via je WA, geldklopperij dus

nee das niet waar niet als je paard hele erge brokken maakt!

KirstenFranc

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 18:21

Ja je kan beter nu gewoon je ruiterbewijs halen! als het verplicht wordt maken ze het alleen maar duurder succes voor de genen die binnenkort voor hun ruiterbewijs gaan.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 18:46

KirstenFranc
Dat maakt niets uit.
Je bent gewoon WA verzekerd, en niks meer als je dat bewijs hebt, dat is ook het kromme ervan.
En ook het gemene dat ze dat al jaren mensen willen laten doen geloven.

LBLGypsyCobs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 19:16

Maar is nu al duidelijk of mensen die al een ruiterbewijs hebben een nieuwe moeten halen?

Want dan kun je beter wachten met je ruiterbewijs.

Kaya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 20:29

KirstenFranc schreef:
ik heb al bijna 3 jaar mijn ruiterbewijs. het gaat er niet om dat je weet hoe je moet rijden en dat je de verkeersregels kent maar het gaat er om dat je met een ruiterbewijs verzekerd bent tegen schade

Die verzekering is overbodig. Je bent al verzekerd door je WA-particulier verzekering.

Tanja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 20:42

KirstenFranc schreef:
nee das niet waar niet als je paard hele erge brokken maakt!

Jij bent dus blijkbaar 1 van die goedgelovigen die ze dit soort dingen wijs kunnen maken.....

Rosemarie

Re: ‘Paardrijder moet rijbewijs hebben’

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 16:55

Voorlopig moet niemand actie ondernemen om nog snel een ruiterbewijs te halen oid. Er is nl nog niets over bekend dat het verplicht gaat worden en in welke vorm! Rustig aan allemaal dus!

KirstenFranc

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 17:42

naja het staat in mijn ruiterbewijs maar maakt mij nix uit, hoop wel dat mijn paardje nooit brokken maakt :p maar @ stennisje: als je nu een ruiterbewijs hebt hoe je geen nieuwe te halen hoor lijkt mij. Das wel een beetje onzin. Maar het wordt wel verplicht is t niet over een paar maanden dan wel over een jaar en dan gaan ze het wel duurder maken want iets wat verplicht is en iedereen moet kan je meer voor vangen. dus ik vind dat je m al beter nu kan halen en niet strax als het zo duur is

KirstenFranc

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 17:43

en in de krant stond dat het verplicht gaat worden rosemarie

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 18:29

Heb je daar toevallig een link/quote van?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 18:36

ik blijf dit even volgen, ik ben namelijk ook benieuwd of degene die het ruiterbewijs al hebben het niet of wel opnieuw moeten halen.

foetsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 18:41

Heb een ruiterbewijs, hoop niet dat ik opnieuw moet doen.

linda_davino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 09:18

wat een gezeik weer allemaal he,
waarom laten ze ons niet gewoon lekker hobby-en

nja ik blijf dit ook volgen, ben benieuwd hoe het allemaal gaat lopen...

Liesjuhh_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 11:50

KirstenFranc schreef:
en in de krant stond dat het verplicht gaat worden rosemarie

ik heb zoiets ook gelezen in het dagblad v/h noorden!
Maar volgens mij waren ze daar nog niet helemaal uit of dat ook daadwerkelijk verplicht moest worden!

ik heb even gekeken of ik nog een link kon vinden! Maar dat viel tegen! omdat het al weer een paar week geleden is dat dat in de krant stond!

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 15:09

Ik heb mijn ruiterbewijs nou al 6 jaar, en er nog nooit 'gebruik' van gemaakt.
Ik ben ook niet anders gaan rijden langs de weg en de dingen die ik moest leren ben ik alweer vergeten. De verkeersregels ken ik wel, heb mijn auto rijbewijs.

Maar als je zou rijden zoals het zou moeten creeer je levensgevaarlijk situaties. bijv. wij hebben hier een provincionale weg, waar ze dus 80 mogen rijden. Helaas rijd bijna iedereen 100 of harder.
Maar officieel zou ik óp die weg moeten gaan rijden, dan ben je toch gestoord?
Ik rijd op het fietspad ernaast, maar op het fietspad mag je officieel dan weer niet rijden. Sorry hoor, maar ik ga me niet opzettelijk in gevaar brengen.
Je aan de regels houden vind ik prima, maar maak dan wel zinnige regels.

overigens vind ik ook dat fietsers een verkeerskennis toets moeten afleggen, die kennen hun regels ook absoluut niet. Al die schoolgaande pubers hier kunnen geen voorrangsborden lezen, en er gebeuren dus ook veel ongelukken.

Eigenlijk vind ik dat iedereen gewoon een goede verkeersopleiding krijgt, en dan als fietser natuurlijk niet over snelwegen ofzo maar wel gewoon de situaties die je als fietser/voetganger kan tegenkomen!

Mocca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 12:07

Heb ook al een tijdje mijn ruiterbewijs, en nooit nodig gehad. Hoop iig dat áls ze het verplicht maken, mijn huidige bewijs nog geldt.

Verder weet ik niet of ik het een goede zaak vind. Er wordt wel weer even aandacht besteeds aan de verkeersregels, maar verder hoef je niet ontzettend goed te kunnen rijden. Ook ben ik na het behalen van mijn ruiterbewijs echt niet anders gaan rijden.

Kkkaren

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 13:28

Sjoert schreef:
Ik kwam het volgende tegen in de stensor

Citaat:
Charles Spekschate vindt het te vroeg voor een rijbewijs omdat eerst bedacht moet worden wat voor soort remmen het paard moet hebben en waar de spiegeltjes en claxon bevestigd. ‘En er moeten bordjes aan het paard gehangen met de snelheid beperking: 16 km per uur'. Als dat allemaal voor elkaar is moeten paard en rijder rijles nemen. Dat kan een jaar of twee duren en dan moeten ze een schriftelijk en praktijk examen afleggen. Als ze slagen krijgen ze een rijbewijs.

Kijk, DAT vind ik nou een goed idee. Eindelijk remmen op mijn paard!

floorlayka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 17:43

ik vind het maar stom! als je nou een pony hebt waar je nou geen axamen mee kan doen( bijvoorbeeld een 4jarige die nog niet veel in de bak kan) maar waarmee je wel rustige buitenritjes maakt. dan kun je toch ook geen examen doen?

trouwens als zo'n ding verplicht word dan krijg je juist dat mensrn minder gaan buitenrijden en dat paarden lekker in de bak mogen blijven..

muiszje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 08:53

jeetje,
wat moeten we tegenwoordig allemaal niet halen zeg: CBR 1, 2, en 3 , ruiterbewijs etc etc etc..

(ik heb geen van alle) heb ook nog nooit een gevaarlijke situatie meegemaakt omdat de automobilisten in onze polder dondersgoed weten wat er moet gebeuren als ze langs een paard rijden. (op uitzonderingen na).
Ze zouden het verplicht moeten stellen om automobilisten een cursus te moeten laten doen!

Paardenmeis1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 10:04

Vind het wel goed, zie soms mensen: zonder cap, zonder zadelm gewoon een halstertje met een touwtje. En dan dravend door de drukke straten.

Die mensen zouden ze eens aan moeten pakken.

Maar aan de andere kant ook de andere weggebruikers! Fietsen scooters brommers autos!

Zazoo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 22:43

Elaine schreef:
Vind het wel goed, zie soms mensen: zonder cap, zonder zadelm gewoon een halstertje met een touwtje. En dan dravend door de drukke straten.

Maar aan de andere kant ook de andere weggebruikers! Fietsen scooters brommers autos!

waarom? ik ga t zelf niet doen want mn pony is niet betrouwbaar genoeg maar als ze dat wel was deed ik dat ook.

paardenmaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 22:18

phannie schreef:
ik blijf dit even volgen, ik ben namelijk ook benieuwd of degene die het ruiterbewijs al hebben het niet of wel opnieuw moeten halen.

nee dat meen je toch niet!!! Ik heb dat ding met vlag en wimpel (en vijf weigeringen) gehaald!!!

Ik blijf erbij dat het toch niet is te controleren.....
Gaat de politie dan iedere ruiter aanhouden die ze tegenkomen?

Paardenmeis1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 19:21

Zazoo schreef:
[***] schreef:

waarom? ik ga t zelf niet doen want mn pony is niet betrouwbaar genoeg maar als ze dat wel was deed ik dat ook.

Dan zou jij, zonder cap, zonder zadel, zonder hoofdstel gaan draven over straat?

Nou sorry maar dan vind ik je echt oer en oerstom.

Dat is vragen om ongelukken! Als is je pony nog zo betrouwbaar, het is en blijft een vluchtdier. Hoogbejaarde en kukident-patienten paarden slaan nog wel eens op hol.

Geen enkel paard is zo betrouwbaar dat het nooit schrikt.

Die moeten nog geboren worden!

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 21:03

Wat is het verschil dan zou je wel al die dingen hebben die jij noemt? Ik zie het verschil bijvoorbeeld niet met een halster of een hoofdstel, wel of geen zadel (ik rij al jaren zonder) wel of geen cap (wat doe ik een ander daarmee aan als ik zonder cap rij?) Of bedoel je soms het bit? Ben jij van mening dat je die nodig hebt om je paard te kunnen stoppen? Hmmmm, als dat zo is, laat maar dan, dat is een heel andere discussie en daarvoor zou je je in een ander topic kunnen melden, maar ga nou niet mensen die wél zo rijden en hun paard daar prima mee onder controle houden voor stom uitmaken. Blijkbaar heb je niet echt een idee waar je over praat en dan zo reageren, dat vind ik nou weer erg stom.......