[VIDEO] Dressuurruiter Minderhoud paarden kwijt na stoppen sponsor

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

gonniee

Re: [VIDEO] Dressuurruiter Minderhoud paarden kwijt na stoppen sponsor

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:39

Ik heb stukken geluisterd en vind vooral Laurens erg correct, knap can m hoor, zeker met de kritiek op dinjas "oude" rijden.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:54

zeker met de kritiek op dinjas "oude" rijden." (quote gonniee)

denk dat hij alleen maar aan wilde geven dat je bij elk paard een passende wijze van rijden moet vinden,
dan is zijn boodschap toch duidelijk, zie het ook niet als "kritiek" maar stof tot nadenken.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:55

Ik vond het wat lastig door te komen, maar wel intressant. Ook omdat ik zeker wel achter sommige punten van Karel kan staan.
Echter vind ik hem, ook nu weer in dit gesprek, te star en te zwart wit. Waardoor je eigenlijk nooit helemaal tot een goed gesprek komt.
Al liet hij met het stukje over Dinja wel zien dat hij zijn mening over iemand kan aanpassen.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:02

Queen123 schreef:
Ik ben nu ongeveer halverwege, pfoe. Pittig gesprek wel. Vind het wel goed dat ze de discussie/het gesprek met elkaar aan, maar ik vind Karel wel erg stug hoor. Hij blijft bij zijn standpunt en zal daar nooit van afkomen denk ik.

Ik ben ook ongeveer halverwege en moet zeggen dat dit de eerste keer is dat ik met interesse zit te kijken naar Karel de Lange nu hij gewoon rustig blijft. Tot nu toe kan ik hem heel goed volgen. Ik vind het jammer dat die blonde man (weet zijn naam echt niet) zo fel er in gaat. 1 moment zag ik dat het kwartje even bij hem viel en daarna werd hij weer fel en probeerde te overschreeuwen. Dat hoort een interviewer niet te doen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:24

Dat zal Daniel Mosterdijk zijn.
Ik ken hem, hij heeft altijd wel een stevige mening. Hij is ook geen journalist/interviewer.
Dit is meer een Podkast met gasten.

Ik heb nog niet gekeken...misschien vanavond.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:48

Dat is idd Daniel. 'Gewoon' een (jonge paarden) ruiter en handelaar oa. Geen journalist, maar juist hele aardige man in het echte leven. Stevige mening hebben de meeste in de paardenwereld wel :+
Ik ga er vanavond even voor zitten, heb nu alleen nog kleine stukjes gezien.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:20

MyWishMax schreef:
Dat is idd Daniel. 'Gewoon' een (jonge paarden) ruiter en handelaar oa. Geen journalist, maar juist hele aardige man in het echte leven. Stevige mening hebben de meeste in de paardenwereld wel :+

Ik denk dat hij inmiddels de 40 al gepasseerd is ? Ik ken hem vooral als instructeur/handelaar uit de periode 2008-2009, maar volg hem nog wel op SM.
Maar hij heeft inmiddels wel een bak aan ervaring, als ruiter, als instructeur, als fokker en als handelaar.

Ik ga er ook vanavond voor zitten.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:27

Voor mij is het vooral veel theorie (Karel) versus praktijk. Waarbij Karel soms wel een goed punt heeft maar imo ook regelmatig de plank mis slaat.

Hun boodschap aan Karel is goed, als je meer mensen in de paarden wereld wilt bereiken dan zal de toon aangepast moeten worden. Niet polariseren maar verbinden.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:34

Ik denk altijd, als de theorie van Karel echt zou kloppen, waarom heeft zijn fokkerij dan niet gigantisch veel opgeleverd.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:45

Die vraag werd hem ook gesteld en dan is het antwoord dat hij niet voor de Grand Prix fokt.

Tja.. waarom er dan wel zo,n enorme mening over hebben? Voor mij denkt hij te simplistisch en te zwart/wit. Volgens hem zou een goed in evenwicht gebouwd paard ook met een dito karakter komen. Terwijl dat in de praktijk toch echt vaak anders is. En ze voor de topsport toch ook echt een bepaald karakter nodig hebben.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:01

Electra63 schreef:
MyWishMax schreef:

Ik denk dat hij inmiddels de 40 al gepasseerd is ? Ik ken hem vooral als instructeur/handelaar uit de periode 2008-2009, maar volg hem nog wel op SM.
Maar hij heeft inmiddels wel een bak aan ervaring, als ruiter, als instructeur, als fokker en als handelaar.

Ik ga er ook vanavond voor zitten.

Ik ook al van die periode. Heb toen paard gekocht bij de stal waar hij voor/mee werkte. En zelfs toen was er flink wat ervaring idd, maar dat is alleen maar meer geworden. Bedoelde met gewoon pok dat het idd geen journalist oid was, maat iemand uit de praktijk die een podcast erbij doet.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:20

MyWishMax schreef:

Hij, die vooral naar de financiële "balans" kijkt := :+

Karel is star en stug, maar toch zegt hij ook echt wel goede dingen hoor :o :j

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:21

wat vindt jij de hoogtepunten uit zijn verhaal BloemBloem?

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:37

Ik zit pas op 55 minuten, maar zijn verhaal over de balans, daar kan ik mij zeker in
vinden. Overigens over de "getrixte kunsten" van Gal ook, maar goed, daarin ben ik ook hypocriet, want daar keek ik "vroeger" ook anders naar. Hij geeft aan dat er nog maar weinig ruiters zijn die licht in de hand zijn en van het hoofd af blijven, en dat vind ik ook! Hoe sta jij daarin?

Wat die blonde knul zegt, slaat natuurlijk werkelijk waar helemaal nergens op :o *edit* Noem hem
knul, maar hoor nu dat hij ouder is dan dat ik zelf ben :))
Laatst bijgewerkt door BloemBloem op Gisteren, 16:50, in het totaal 2 keer bewerkt

gonniee

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:41

Ik ben ook wel benieuwd naar jullie mening over het rug-verhaal. Volgen doe ik m wel, maar om nou de rug van een paard (en de hele mechaniek eromheen) te verbeelden met een deels flexibele placticbuis? En wil hij nou de ruiter zo ver mogelijk naar de achterhand hebben? Daar kan het paard dan toch ook niet meer goed het gewicht houden, laat staan dan nog zijn bekken kantelen?
Goed punt had hij wel dat strakke ruggen ook geen correcte kanteling kunnen brengen/combineren met goede kanteling. Maar toen hij de woestijnvolken erbij haalde uit zijn bezoek in 1981... Moet een druk jaar voor hem geweest zijn! ;)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:00

Dat hele rug verhaal slaat nergens op, dat vind ik dus juist echt onzin. Er zit ook verschil in een strakke en rechte rug..de lendenen spelen ook een grote rol. Ook dit weer te zwart/ wit in mijn ogen.

Het evenwichtsmodel kan ik volgen en achterstaan. De eenpoters..mwah mwah, hebben we hier al over gediscussieerd.
Dat de EV geen wenselijke invloed mee heeft gebracht qua model/ beweging kan ik ook volgen.

Maar wat mij blijft verbazen.. als je kijkt naar welke hengst de meeste Grand Prix dressuur paarden ooit heeft gegeven. Dan is dat Donnerhall, die staat mijlenver weg van het hebben van die perfecte bouw/evenwichtsmodel en heeft geen enkele Arabische bloedvoering. Hoe kan dat dan?

gonniee

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:04

Dan zal hij zeggen: ja, het huidige dressuurpaard is slechter dan vroeger...

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:11

Elisa2 schreef:
Dat hele rug verhaal slaat nergens op, dat vind ik dus juist echt onzin. Er zit ook verschil in een strakke en rechte rug..de lendenen spelen ook een grote rol. Ook dit weer te zwart/ wit in mijn ogen.

Het evenwichtsmodel kan ik volgen en achterstaan. De eenpoters..mwah mwah, hebben we hier al over gediscussieerd.
Dat de EV geen wenselijke invloed mee heeft gebracht qua model/ beweging kan ik ook volgen.

Maar wat mij blijft verbazen.. als je kijkt naar welke hengst de meeste Grand Prix dressuur paarden ooit heeft gegeven. Dan is dat Donnerhall, die staat mijlenver weg van het hebben van die perfecte bouw/evenwichtsmodel en heeft geen enkele Arabische bloedvoering. Hoe kan dat dan?

Uiteindelijk heeft iedere warmbloed waar volbloed in gebruikt is, arabisch bloed. Maar dat is wel ver weg

Ik vind Donnerhall juist wel mooi gebouwd, zeker in vergelijking met jonge dressuurhengsten.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:18

Het gaat mij om dat hij totaal niet in het evenwichtsmodel van Karel past. Hij geeft vaak paarden met een lang achterbeen die hoog in het kruis blijven.

Dus ik vraag mij dan af, waarom presteren die dan zo goed op GP niveau en die perfect in evenwicht gebouwde paarden niet?

Want Karel pakt vaak Iberische paarden voor plaatjes van balans. En die kunnen prachtig in balans lopen met hun kortere benen en makkelijker verzamelen maar missen dan weer de ruimte vaak in de uitgestrekte gangen en de stap waardoor zij niet de winnaars worden ondanks hun goede balans.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:21

gonniee schreef:
Dan zal hij zeggen: ja, het huidige dressuurpaard is slechter dan vroeger...

Ja dat beweerd hij dan inderdaad, maar wat we zien nu is juist meer beweging en souplesse dan toen. Veel van die paarden van vroeger in de GP zouden helemaal niet meer mee komen op het niveau van nu.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:24

Ik denk dat het vooral in karakter zit, eigenlijk. Hoe beter de bouw, hoe makkelijker. Maar een paard bereikt de GP op karakter, denk ik.

Iberische paarden worden/werden met een heel ander doel gefokt (Doma vaquera, stierenvechten), pas recent zie je ze meer richting dressuur gaan en zie je ook daar meer ruimte erin komen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:29

Klopt hoor, en ik ben hartstikke fan van het Iberische paard dus begrijp me niet verkeerd. Ik snap alleen niet waarom er dan steeds appels met peren vergeleken worden zeg maar.

Ik denk ook dat karakter, gezondheid en werkbaarheid misschien wel de grootste rol spelen en dat dit belangrijker is dan die perfecte bouw. Maar daar denkt Karel als pure theorie man dus heel anders over.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:31

Elisa2 schreef:
Klopt hoor, en ik ben hartstikke fan van het Iberische paard dus begrijp me niet verkeerd. Ik snap alleen niet waarom er dan steeds appels met peren vergeleken worden zeg maar.

Ik denk ook dat karakter, gezondheid en werkbaarheid misschien wel de grootste rol spelen en dat dit belangrijker is dan die perfecte bouw. Maar daar denkt Karel als pure theorie man dus heel anders over.

Precies! Ik ben inmiddels een stuk verder met luisteren :j

Een paard wat iets op karakter doet is voor hem helemaal uit den boze :))

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:34

En waar ik het helemaal mee eens ben is dat onze sport geen voer voor activisten
moet gaan worden.

Daarbij over het "afzeiken" van de rijkunst, vind ik wel dat er iemand kritisch mag zijn over
bepaalde rijkunsten die wij onder ogen krijgen. Net wat hij zegt bij Voetbal Inside doen ze niet anders :+
Als jij het niet eens bent met bepaalde rijderij hoeft het niet zo te zijn je iemand als persoon natuurlijk
helemaal niet moet. Of je dit moet doen aan de hand van één foto is weer een andere discussie :D

Wat een vent he ? :))

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:39

Hahaha ja..ik heb er wel bepaalde gedachten bij.

En helemaal prima om misstanden aan te pakken, maar speel inhoudelijk op de bal en niet op de man. Maar daar is een stuk rijtechnische kennis voor nodig die ontbreekt denk ik. En inderdaad op basis van 1 foto zonder context.. dat is gewoon belachelijk.