Evidensia onder vuur om bonus bij doorverwijzen dierenziekenhuis

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 10:24

Tijn8 schreef:
Dat je het meekrijgt en zelf mag spuiten wil niet zeggen dat het mag. Want dit mag dus absoluut niet

bij vee schijnen de regels echt anders te zijn (volgens een bevriende dierenarts) en dan mag het wel.[/quote]

Jup. Veehouders mogen veel hoor. Snel voorbeeld: estrumate moet in de spier gespoten worden, kanalisatie status is UDA (enkel recept dierenarts) en mag dus gewoon met een boer mee naar huis en door een boer gezet worden. (Of veehouder, eigenaar van een paard)

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 10:31

Achterom schreef:
Tja, en meer dan dat ook niet. Het zegt niets over de kwaliteit van de bijscholing, of je het je eigen hebt gemaakt en of je ook daadwerkelijk het werk uitvoert zoals het zou moeten. Het is een wassen neus.

Het zegt wel iets over de kwaliteit. Althans in mijn eigen beroep. Toen deze verplichting nieuw was, was het inderdaad behoorlijk discutabel of de aanbieder/nascholing wel solide en relevant was.

Maar inmiddels zijn ze wel 'strenger' geworden hoor ik van collega's. (Ik heb zelf mijn beëdiging laten verlopen dus hoef geen PE-punten te halen).

wendy1987

Re: Evidensia onder vuur om bonus bij doorverwijzen dierenziekenhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 10:44

Ik sta ook niet geregistreerd meen ik.
Was toen destijds niet. Inmiddels werk ik niet meer in praktijk, maar toen ik diploma haalde was dat gewoon niet.. als paravet dan.

MissyNr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 19:13

Of een eigenaar zelf iets mag injecteren hangt ook af van het type medicijn. Als een middel UDD is mag het alleen door een dierenarts toegediend worden. Bijvoorbeeld vaccinaties. Nu vaccineren sommige paravets in de praktijk ook (net als katers castreren, wat ook niet mag). Iets in de spier injecteren of onder de huid mag een eigenaar dus niet als het middel UDD is.

Het lastige is wel dat als het misgaat, wie is er dan aansprakelijk?

Op mijn vorige stal kwam een gebitsverzorger die iv sedatie inspoot. Die is opgeleid door een dierenarts. Dus dat is aan alle kanten niet legaal. Het iv inspuiten mag niet. En het middel is udd. En de dierenarts leidt ze op om iv te mogen spuiten en zal ongetwijfeld de middelen leveren.

Ook al kan die man misschien heel goed injecteren, toch vind ik daar wat van. Want de eigenaren weten van niks (en hij is goedkoper dan de dierenarts dus dat is natuurlijk voor veel mensen fijn). En als het misgaat is hij strafbaar volgens strafrecht omdat hij een handeling uitvoert die niet mag met een middel dat ook niet gebruikt mag worden.

Of dat nou allemaal in het kader van het welzijn van het dier is vraag ik me af..

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 19:33

Nja Missy als je na gaat dat een oordruppel voor honden al UDD is.. Dan mogen veehouders behoorlijk veel :+

Is castratie kat geen uitzondering? Ik heb zelfs op de opleiding al geleerd dat paravets dat gewoon mogen doen en tijdens stage m'n eigen kat al gecastreerd :')
Of is dat gewoon gedoogd?

Als bij die gebitsverzorger ooit iets mis gaat, hangt de dierenarts ook inderdaad. Alleen al voor het verschaffen van het middel.

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 19:47

Nyaleti schreef:
Nja Missy als je na gaat dat een oordruppel voor honden al UDD is.. Dan mogen veehouders behoorlijk veel :+

Is castratie kat geen uitzondering? Ik heb zelfs op de opleiding al geleerd dat paravets dat gewoon mogen doen en tijdens stage m'n eigen kat al gecastreerd :')
Of is dat gewoon gedoogd?

Als bij die gebitsverzorger ooit iets mis gaat, hangt de dierenarts ook inderdaad. Alleen al voor het verschaffen van het middel.

Officieel mag een paravet geen kater castreren inderdaad

MissyNr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 19:49

Klopt maar dat is omdat in oorzalf een antibioticum zit. En gezien er steeds meer resistentie optreedt is het strenger geworden. Plus je wil pas zalven als je hebt gecheckt hoe het oor eruit ziet en of het trommelvlies heel is. Anders heb je kans op een middenoorontsteking. Zo onschuldig is oorzalf niet.

Antibiotica tabletten zijn ook udd (vroeger uda) maar zolang je een beperkte hoeveelheid meegeeft met een duidelijke instructie en bijsluiter, mag het wel. Dat heeft ook weer te maken met volksgezondheid. En zoals vroeger hele dozen antibiotica afgeven bij een veehouder mag ook niet meer. Op zich wel een goede zaak denk ik.

Je mag als para geen weefsel doorbreken (met injecties wel maar dat is als de dierenarts in de buurt is). Dus castreren mag niet.

Mja en die dierenarts vraagt best een flink bedrag voor een zoveel-daagse opleiding. En dan krijg je een certificaat.. Geen idee wat daar dan de waarde van is. Ondertussen heeft de gebitsverzorger wel mooie spullen, een toffe website en een modern logo op de bus. Ziet er in elk geval goed uit aan de buitenkant. Geen idee of hij goed werk levert. Maar mijn dierenarts die alleen gebitten doet heeft er wel minder werk door omdat hij goedkoper is

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 20:49

Ik bedoel Osurnia. Dat dat alleen door een dierenarts gegeven mag worden en je dus terug moet op consult. Terwijl iets als Easotic, ook gewoon UDD, wel gewoon mee mag (of dat moet recent veranderd zijn). En idd UDD tabletten die wel mee naar huis mogen. Ik heb dat van Osurnia gewoon altijd zo krom gevonden, is echt belachelijk duur.

Veehouders krijgen alsnog gewoon een flesje antibiotica mee ipv dat het op de kliniek wordt uitgevuld voor bijvoorbeeld 3 kalveren. Nu zit daar natuurlijk wel een hele administratie achter maar toch.

Als hij een website heeft en een logo etc zou het toch een stuk minder illegaal zijn dan hoe het op het eerste moment klinkt. Of die man moet veel ballen hebben en veeeel risico durven lopen :')

MissyNr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 23:03

Op zich krijg je ook andere oorzalven pas mee na consult. Osurnia werkt een week dus waarom zou je het dan meegeven. Andere oorzalven moeten elke dag.

Je krijgt ook mee maar inderdaad zit er meer regelgeving achter. En niet meer enorme hoeveelheden.

Een mooie site etc zegt niks over bevoegdheid. Ik bedoel meer dat je dus aan de buitenkant niet altijd goed kunt zien hoe het zit met achtergrond en bevoegdheid.

Naar mijn weten is de nvwa wel meer bezig met controleren. Dat geldt ook voor mensen die bijvoorbeeld dry needling doen of laser therapie.

Bij mij op stal kwam "de fysio" voor een paard. Toen heb ik haar opgezocht en ze bleek masseur te zijn. Ook zeker van waarde maar is toch verwarrend als je niet verder kijkt

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 23:10

Nyaleti schreef:
Ik bedoel Osurnia. Dat dat alleen door een dierenarts gegeven mag worden en je dus terug moet op consult. Terwijl iets als Easotic, ook gewoon UDD, wel gewoon mee mag (of dat moet recent veranderd zijn). En idd UDD tabletten die wel mee naar huis mogen. Ik heb dat van Osurnia gewoon altijd zo krom gevonden, is echt belachelijk duur.

Veehouders krijgen alsnog gewoon een flesje antibiotica mee ipv dat het op de kliniek wordt uitgevuld voor bijvoorbeeld 3 kalveren. Nu zit daar natuurlijk wel een hele administratie achter maar toch.

Als hij een website heeft en een logo etc zou het toch een stuk minder illegaal zijn dan hoe het op het eerste moment klinkt. Of die man moet veel ballen hebben en veeeel risico durven lopen :')

En heel eerlijk: dit valt voor mij dus echt onder bizarre regelgeving.
Ik zie het al voor me dat we ons verpleeghuis met dit soort regels moeten gaan runnen. Dat kán helemaal niet :')
Waarom zijn de regels voor dieren zoveel strenger dan voor mensen? En wat is de achterliggende reden (behalve het verdienmodel van de dierenarts?).
Waarom mag een gebitsverzorger die er verdorie door een dierenarts voor opgeleid is niet sederen? In de humane geneeskunde zou dat dus gewoon kunnen. De wet geeft die mogelijkheden (en terecht....)

MissyNr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 23:16

Ik ga er van uit dat mensen die andere mensen behandelen of medicatie toedienen een opleiding hebben gevolgd die gecontroleerd en geregistreerd is. En dat er overleg en samenwerking is met medische instanties. Het zijn beschermde beroepen om een reden.

Gebitsverzorger is geen beschermd beroep. Er is geen controle en geen kwaliteitsborging door een onafhankelijke partij. Deze dierenarts geeft een 12 daagse cursus en dan ben je dus gebitsverzorger. En je doet dus iets waarvan je weet dat het illegaal is en de eigenaar weet van niks.

Ik vind het terecht dat iemand niet zomaar middelen kan toedienen aan een levend wezen met nogal grote gevolgen voor het lichaam. Er moet wel iets van regelgeving en controle zijn, anders kan iedereen wel alles gewoon zelf doen met alle risico's van dien. Waar ligt anders de grens

Verdienmodel van de dierenarts.. daar gáán we weer.. alsof de dierenarts de wetten maakt. Nee natuurlijk is de dierenarts weer een graaier. Zucht.. Ik weet niet hoor maar de dierenarts die zich in dit geval juist niet aan de regels houdt verdient er goed aan

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 23:37

Je aanname is niet correct. Hoe verklaar je anders wat mantelzorgers en familie, of clienten/patienten zelf doen?

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 23:55

Vraag me nu trouwens af of die gebitsverzorger ook seda stop ofzo bij heeft (om de narcose tegen te werken) voor als een paard niet lekker reageert?

Achterom: Nope, geen verdienmodel maar wettelijk vast gelegd. In humane zorg mag toch ook lang niet iedereen IV prikken? Laat staan dat er een narcose of ontspannend middel wordt toegediend. Dat is toch totaal van de zotte mocht dat wel gebeuren? Want daar gaat het nu en in jouw voorbeeld wel over. Een onbevoegd iemand die ontspannende middelen in je paard jast. Nou, mij niet bellen.

In de humane zorg is er ook gewoon meer medicatie beschikbaar. En jij kan zelf voelen en dus aangeven of iets goed gaat of juist slechter.
In de veterinaire zorg heb je minder opties kwa medicatie en heb je als eigenaar maar een inschatting te maken of het beter gaat of niet. Hoevaak er wel niet in een bijsluiter staat "stoppen bij misselijkheid" jij kan dat makkelijk kenbaar maken. Een hond niet. Of pas als hij 2x het nieuwe tapijt heeft onder gekotst. (Je kan er niet vanuit gaan dat elke dieren eigenaar ook echt capabel is om eerdere signalen op te pikken)

MissyNr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 00:05

Achterom schreef:
Je aanname is niet correct. Hoe verklaar je anders wat mantelzorgers en familie, of clienten/patienten zelf doen?

Dat is in opdracht van een bevoegd medisch iemand lijkt mij toch. En als het misgaat of als er vragen zijn kan diegene terecht bij een medisch professional lijkt mij die op de hoogte is van de ziektegeschiedenis en de voorgeschreven medicatie. Zo is er dus controle en toezicht. En ook hier zijn ongetwijfeld wettelijke regels waar aan voldaan moeten worden.

Deze gebitsverzorger werkt gewoon zelfstandig. Niemand die de verantwoordelijkheid draagt of controleert. En deze persoon doet dat bewust en bij onwetende mensen. En mensen die zich wel aan de regels houden verliezen werk.

Er moet ergens controle zijn. Ik kan ook wel aan mijn buurvrouw leren hoe ze honden en katten moet injecteren en dan vaccinaties leveren zodat ze daar geld aan kan verdienen. Dat is toch ook niet ok? Als er dan een dier een allergische reactie krijgt of in shock raakt, wat dan?

Maar nee de dierenarts wil alleen maar verdienen en regels zijn stom want bij mensen is het anders

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 00:13

Nyaleti schreef:
Vraag me nu trouwens af of die gebitsverzorger ook seda stop ofzo bij heeft (om de narcose tegen te werken) voor als een paard niet lekker reageert?

Achterom: Nope, geen verdienmodel maar wettelijk vast gelegd. In humane zorg mag toch ook lang niet iedereen IV prikken? Laat staan dat er een narcose of ontspannend middel wordt toegediend. Dat is toch totaal van de zotte mocht dat wel gebeuren? Want daar gaat het nu en in jouw voorbeeld wel over. Een onbevoegd iemand die ontspannende middelen in je paard jast. Nou, mij niet bellen.

In de humane zorg is er ook gewoon meer medicatie beschikbaar. En jij kan zelf voelen en dus aangeven of iets goed gaat of juist slechter.
In de veterinaire zorg heb je minder opties kwa medicatie en heb je als eigenaar maar een inschatting te maken of het beter gaat of niet. Hoevaak er wel niet in een bijsluiter staat "stoppen bij misselijkheid" jij kan dat makkelijk kenbaar maken. Een hond niet. Of pas als hij 2x het nieuwe tapijt heeft onder gekotst. (Je kan er niet vanuit gaan dat elke dieren eigenaar ook echt capabel is om eerdere signalen op te pikken)

Niet in alle gevallen vanzelf. Als je mantelzorger bent voor je demente ouder, wordt met vele zaken eerst een beroep op de familie gedaan, eer er thuiszorg wordt ingeschakeld. Slaapmiddelen, zware pijnstillers, wondverzorging etc..

MissyNr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 00:23

Wintu schreef:
Nyaleti schreef:

Niet in alle gevallen vanzelf. Als je mantelzorger bent voor je demente ouder, wordt met vele zaken eerst een beroep op de familie gedaan, eer er thuiszorg wordt ingeschakeld. Slaapmiddelen, zware pijnstillers, wondverzorging etc..

Ik mag toch hopen dat zij niet intraveuze verdovende middelen mogen injecteren die heel belastend zijn voor circulatie en ademhaling..

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 01:54

Bij jezelf mag er heel veel. Dat is je eigen lijf en je bent bekwaam dus doe ermee wat je wil.
Maar in de verpleeghuissetting is hierin ook heel veel vastgelegd. Denk aan taaksifferentiatie, taakdelegatie, uitvoeringsverzoeken. Een zorgmedewerker mag maar tot zekere hoogte handelingen uitvoeren.

Familie is ergens niet op af te straffen, maar als het door de arts gefaciliteert is ben je als arts wel verwijtbaar aan het handelen.

Overigens is het registreren en bijscholen obv punten in de humane zorg de normaalste zaak van de wereld.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 06:28

Ik weet niet hoe het de laatste paar jaar gaat, maar in de afgelopen 25+ jaar heb ik toch meermaals gehoord van stalgenootjes / andere mensen met 1 of meerdere paarden dat zij te injecteren middelen van verschillende dierenartsen mee kregen om zelf toe te dienen.

Het gaat dan wel om mensen die regelmatig beroepsmatig mensen (mogen) prikken in een verzorgingshuis ofzo. Dat is in de praktijk geen probleem lijkt me als ze het de eerste keer doen met de DA erbij zodat die kan checken of ze inderdaad capabel genoeg zijn.

Maar of het officieel mag is natuurlijk weer wat anders....

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 07:47

pmarena schreef:
Ik weet niet hoe het de laatste paar jaar gaat, maar in de afgelopen 25+ jaar heb ik toch meermaals gehoord van stalgenootjes / andere mensen met 1 of meerdere paarden dat zij te injecteren middelen van verschillende dierenartsen mee kregen om zelf toe te dienen.

Het gaat dan wel om mensen die regelmatig beroepsmatig mensen (mogen) prikken in een verzorgingshuis ofzo. Dat is in de praktijk geen probleem lijkt me als ze het de eerste keer doen met de DA erbij zodat die kan checken of ze inderdaad capabel genoeg zijn.

Maar of het officieel mag is natuurlijk weer wat anders....

Het gebeurt zeker wel, vroeger wel (veel) meer dan nu, maar officieel gezien mag het niet.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 09:18

MissyNr1 schreef:
Ik mag toch hopen dat zij niet intraveuze verdovende middelen mogen injecteren die heel belastend zijn voor circulatie en ademhaling..

Nee, niet intraveneus.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 09:43

Achterom schreef:
Enerzijds wel, anderzijds is het natuurlijk gewoon een wassen neus en een goed voorbeeld van hoe we alles proberen op te lossen met extra regeltjes.. want wat zegt het halen van punten nu echt?

Tuurlijk joh. Sterker nog, de hele opleiding chirurgie kan overboord. Een beetje slager weet ook prima waar hij een mes moet insteken :+

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 10:44

Ik ben het meestal eens met teveel regeltjes maar in deze vind ik ze wel cruciaal. :D Vind het wel noodzakelijk dat er bij bepaalde beroepen bijscholing verplicht is.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 10:54

Tja, ik denk dat ik iets te veel heb gezien ondertussen om het bizar te vinden dat ik voor een gebitsbehandeling bij mij paard meer kwijt te zijn aan de sedatie dan aan de gebitsbehandeling zelf, juist omdat ik heel goed weet wat de (beperkte) meerwaarde is van bepaalde regels.

Stel je voor dat mijn dierenarts vindt dat mijn gebitsverzorger prima in staat is om paarden te sederen, daar ook een aantal keren bij aanwezig is geweest en zich daarvan te vergewissen etc. Maar die mening van mijn dierenarts doet niet ter zake want in de dierengeneeskunde zijn regels nu eenmaal regels. Tja, daar vind ik dus wat van.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 10:58

Achterom schreef:
Tja, ik denk dat ik iets te veel heb gezien ondertussen om het bizar te vinden dat ik voor een gebitsbehandeling bij mij paard meer kwijt te zijn aan de sedatie dan aan de gebitsbehandeling zelf, juist omdat ik heel goed weet wat de (beperkte) meerwaarde is van bepaalde regels.

Stel je voor dat mijn dierenarts vindt dat mijn gebitsverzorger prima in staat is om paarden te sederen, daar ook een aantal keren bij aanwezig is geweest en zich daarvan te vergewissen etc. Maar die mening van mijn dierenarts doet niet ter zake want in de dierengeneeskunde zijn regels nu eenmaal regels. Tja, daar vind ik dus wat van.

Over het algemeen worden die regels alleen niet in het leven geroepen om de enkeling die iets wel prima kan, maar om dieren te beschermen tegen de massa die het ook denkt te weten maar meer schade doet dan goed, lijkt me.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 11:04

Lijkt je. Klopt niet, de regels worden veelal juist gemaakt naar aanleiding van een incident, zoek maar eens op "risicoregelreflex". En daarmee ontneem je een grote groep die iets prima kan (leren) een mogelijkheid op basis van wen minderheid die het verprutst voor de rest.