Glock stopt met Nederlandse vestiging

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

c_alsemgeest

Re: Glock stopt met Nederlandse vestiging

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 15:10

Ik weet nog wel dat Werth een van de eerste was die toen op olympisch niveau overstapte naar een cap. Zo veel mensen dat het er niet uit zag :P

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 15:13

Ja zo bedoelde ik het ook meer, Z was toen (ooit) nog heel prestigeus. In de tijd dat van de parades en ererondes te paard. Niet heel veel mensen haalden dat in vergelijking met nu zeg maar.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 15:19

c_alsemgeest schreef:
Ik weet nog wel dat Werth een van de eerste was die toen op olympisch niveau overstapte naar een cap. Zo veel mensen dat het er niet uit zag :P

Dat was Dujardin, toch?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 15:19

Een van de eerste, ik zei niet de eerste :P
Weet niet meer wie dat was, maar kan me nog wel de reacties op Werth herinneren.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 15:21

Ik heb in mijn hoofd dat zij een van de laatsten was, net als Gal. Maar kan het goed mis hebben :D.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 15:27

Ik vond het in het begin, zeker met een slipjas, ook niet uitzien.

Maar nu kan voortaan zowat alles ook aan jasjes.

Bonnelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 18:59

denisesilver schreef:
Ik ben wel blij dat die hoedjes niet meer verplicht zijn en dat het nu veel meer normaal is om met cap te starten. Blijf ik een van de betere ontwikkelingen vinden in de sport. Al zijn die oude foto’s met hoedjes toch wel nostalgisch

Blij dat het niet meer mag! Al zou ik nog wel goed vinden dat rijden met cap, in elke discipline en ten alle tijden verplicht werd per wet.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 19:38

Elisa2 schreef:
Absoluut, met een hoedje had je het gemaakt he? :o

Maar om eerlijk te zijn stond het mij voor geen meter, een cap past veel beter. Ik vind de cap dus ook een van de betere ontwikkelingen. Sowieso moet veiligheid voorop staan.

Ik vind die caps van tegenwoordig echt zo vreselijk lelijk. Ik mis mijn oude horka cap.

Ik geef je stiekem gelijk hoor, Bonnelover. Veel te veel idioten met rare redenen ("Ik vertrouw mijn paard", want die kan niet struikelen of zo?), die zichzelf niet beschermen. En veel te veel (jonge) mensen die dat soort personen na papegaaien.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 09:16

Elisa2 schreef:
Ja zo bedoelde ik het ook meer, Z was toen (ooit) nog heel prestigeus. In de tijd dat van de parades en ererondes te paard. Niet heel veel mensen haalden dat in vergelijking met nu zeg maar.

Ja is dat veranderd? Ik heb het idee dat de Z rubriek even klein is gebleven tov de B rubriek. Is dat echt verschoven?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 09:41

Ja, er zijn wel echt veel meer mensen nu die Z halen/ rijden en het is ook niet zo bijzonder meer als vroeger zeg maar. Misschien komt het ook wel omdat er nu ook meer mensen rijden en er sowieso meer combinaties zijn? Z is nu gewoon basis terwijl het vroeger best wel een eind punt was. Ik praat wel echt over lang geleden hoor..jaren 70/80.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 09:46

Als ik sommige mensen op bokt moet geloven is ff een keer Z starten een peulenschilletje (waarna altijd de discussie begint over de basisafrichting). Misschien rijd ik wel verrot hoor, maar ik vond het M anders al behoorlijk lastig worden :+

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 10:03

denisesilver schreef:
Als ik sommige mensen op bokt moet geloven is ff een keer Z starten een peulenschilletje (waarna altijd de discussie begint over de basisafrichting). Misschien rijd ik wel verrot hoor, maar ik vond het M anders al behoorlijk lastig worden :+

dat is ook de basis, zowel bij paard als ruiter, als die goed zijn werkt het fff makkelijker.

maar inderdaad in de B,L, gaat het al mis, te snel te veel zonder de juiste basis kenis en dan gaat het mis, vooruit kijken denken en doen vanaf het begin, kost tijd en geduld

maar dat is lange termijn denken, want als ik mijn paard niet vanaf het begin los en soepel hou lukt me dat later ook niet meer, paard heeft dan teveel geleerd hoe het moet compenseren

ik heb inmiddels begrepen dat het heel belangrijk is waar en hoe je begint,

rijden in een tijd dat er nog geen binnenbakken waren en je regelmatig pauzes moest in lassen vanwege het weer, zou nu ondenkbaar zijn,

ik heb de waarde van pauzes leren kennen, zeker we hadden minder wedstrijden - alles was anders - maar de waarde ervan is nog altijd waardevol *D
Laatst bijgewerkt door mce op 17-06-25 10:16, in het totaal 4 keer bewerkt

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 10:07

Betreft vaak discussies over fokmerries die in een seizoen van niks naar Z worden gereden. Kan me nog steeds niet voorstellen dat die een goede basis meekrijgen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 13:37

denisesilver schreef:
Betreft vaak discussies over fokmerries die in een seizoen van niks naar Z worden gereden. Kan me nog steeds niet voorstellen dat die een goede basis meekrijgen.

Ligt eraan hoe talentvol ze zijn.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 14:00

Ze zullen het sneller oppakken, maar je kan me niet vertellen dat een paard dat uit de klei wordt getrokken en in een jaar Z loopt een gedegen basis meekrijgt. Maar misschien heb ik het mis hè. Ik heb vooral mensen om me heen waarbij het niet allemaal snel hoeft.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 14:08

Nee je hebt denk ik in veel gevallen gelijk..

Heb weleens zo'n merrie ohz gehad een jaartje voor werk, was Z2 geklasseerd, hele kapitale merrie uit goede lijn. Moeder van een Grand Prix paard..zat totaal geen basis in. Met veel been, beetje vasthouden aan de voorkant en hulpen geven kon je wel alle oefeningen rijden. Maar gewoon recht op eigen benen lopen, niet vasthouden aan de voorkant was een ramp.

Ik denk wel dat een goede ruiter die ervaring heeft met opleiden van een jong paard snel de basis heeft geleerd en ze dan zeker vrij snel op Z niveau kunnen hebben met gewoon een prima basis. Maar zo'n fokmerrie zonder basis in een half jaar Z klasseren..neuh, gaat te snel.
En dat gebeurd ook weleens met verkooppaarden die even snel Z geklasseerd worden zodat ze meer waard zijn.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 16:19

Nou Nederland landen wedstrijd gewonnen met Taminiau en het is hun laatste wedstrijd..hij gaat echt terug naar Glock hier na.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 16:28

denisesilver schreef:
Ze zullen het sneller oppakken, maar je kan me niet vertellen dat een paard dat uit de klei wordt getrokken en in een jaar Z loopt een gedegen basis meekrijgt. Maar misschien heb ik het mis hè. Ik heb vooral mensen om me heen waarbij het niet allemaal snel hoeft.

Het ligt aan wat het paard aanbiedt. En een hoop ruiters doen het inderdaad rustig aan, misschien te rustig. Maar dat ligt misschien ook aan ambitie.

swatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 17:02

Een goed gebouwd paard dat tactmatig loopt en van nature al makkelijk kan schakelen en ook een fijne instelling heeft, die kan je echt wel ook met beleid in een jaar Z klasseren. Die hebben al zoveel mee dat ze niet eens veel trainingsuren nodig hebben.
Als de ruiter ze goed recht kan richten en ze zijn gehoorzaam aan zit- en kuithulpen dan zijn zijgangen en temposchakelingen ook vrij makkelijk aan te leren.
En bij paarden is het nog altijd zo dat ze sneller iets aangeleerd hebben dan afgeleerd.
Maar de combinatie van dit paard met talent en de goede ruiter met gevoel en goed management, die zie je niet vaak. Deze ruiters mogen ook vaak versneld doorstarten. Dus die starten misschien een paar keer L, rijden een M proefje en starten dan Z.
En dan heb je echt geen paard dat overbelast is.
Alleen jammer soms, dat zo'n elite merrie met veel potentie dan allemaal veulentjes mag krijgen en lekker op de wei staat.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:59

Ik denk inderdaad dat IK in onze vergelijking de belemmerende factor ben om in een jaar naar het Z te gaan.
Op stal staat er 1 waarvan ik denk dat ze met een handige ruiter binnen die tijd echt prima een winstwaardige Z proef had kunnen lopen zonder echte stappen over te slaan. Dat is gewoon zo'n handige leergierige.
Dat zou dan geen spetterende proef zijn. En ik denk dat de langzame route betere duurzamere resultaten oplevert. Maar het zou correct en acceptabel kunnen.

En dan heb ik er 2 waar je dat niet mee zou moeten willen. Die kunnen het prima op de langzamere route maar niet met de snelle.

Mar goed, ze moete het met mij doen. Jammer voor ze :+

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:12

Paarden moeten 6 jaar oud zijn om in het Z uitgebracht te kunnen worden. Soms zijn die paarden ooit alleen maar zadelmak gemaakt, maar vaker zijn ze wel thuis gereden en hebben ze wel de goede basis.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:27

Hoeveel paarden halen daadwerkelijk die vereiste (voldoende talent, instelling)?

Nou zal de informatie die ik heb natuurlijk afwijkend zijn van een ander, gezien ik niet op topsportstallen kom of contact heb met mensen die dat soort kaliber paarden rijden. Dat kan natuurlijk heel goed het euvel zijn.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:39

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:46

denisesilver schreef:
Hoeveel paarden halen daadwerkelijk die vereiste (voldoende talent, instelling)?

Nou zal de informatie die ik heb natuurlijk afwijkend zijn van een ander, gezien ik niet op topsportstallen kom of contact heb met mensen die dat soort kaliber paarden rijden. Dat kan natuurlijk heel goed het euvel zijn.

Voor Z is het niet zo moeilijk, denk dat iedere prof wel ieder paard naar het Z kan rijden. Daarna wordt het pas lastiger..niet ieder paard heeft talent voor de Grand Prix. Sommige blijven hangen op Lichte tour niveau en verkocht als leerpaard.

Bij de amateurs zie je vaak (met alle respect) dat zij de beperkende factor zijn, er lopen meer goede paarden rond dan ruiters om het maar even grof te zeggen.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:10

Toch hoor je heel veel mensen praten over "even snel naar het Z rijden". Ik kan die link dan slecht leggen tussen te weinig goede ruiters, maar wel met een goede basis (want daar ging het me vooral om) naar het Z rijden.

Maar laten we erop houden dat ik me niet echt in dat wereldje begeef en vooral dus mensen erover hoor praten, maar het zelden met eigen ogen zie. Het ontbreekt mij aan dat inzicht.