Helgstrand Dressage geeft statement af over undercover-opnames

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Gini

Re: Helgstrand Dressage geeft statement af over undercover-opnames

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 15:02

Daarom de 'bij wijze van spreken'.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 15:08

Gini schreef:
Heel slim van Helgstrand. Het is toch wel een intelligente man, dat moet je hem geven.

Veel misstanden komen aan het licht door undercoverbeelden of toch op zijn minst foto's en video's waar de betrokken persoon niets vanaf weet. Ik durf zelfs zeggen: iedere misstand. Want de meeste mensen gaan de misstand niet uitvoeren net nadat ze toestemming gegeven hebben aan de journalist om te fotograferen/filmen.

Dan staan we daar niet zozeer bij stil en juich je het ofwel toe dat de misstand aan het licht is gekomen ofwel sta je er neutraal in.

Maar dankzij dit majestueuze afleidingsmanoeuvre verschuift de discussie naar het vergaren van het beeldmateriaal. En dat raakt bij ons een snaar. Dat zie je hier in dit topic al heel mooi: 'straks mag je overal gefilmd worden', 'Dit is ethisch niet verantwoord'. Er wordt een soort angst gecreëerd. Andreas weet heel goed wat die aan het doen is: de kaart van zijn grooms en medewerkers trekken. Want ja, dat zijn normale mensen, zoals jij en ik, en ik zou ook niet gefilmd willen worden.

En op het moment dat de beelden naar buiten komen en stel er valt wel iets te zien, heb je gelukkig al een kamp gebouwd van mensen die de beelden afkeuren op basis van het principe erachter. Je hebt dus al een kamp dat op zijn minst 'ja, maar' gaat denken, zelfs al zou op de beelden het betere trek- en rukwerk te zien zijn. En dat is nog altijd beter dan wanneer je die achterban niet hebt en pas achteraf met statements moet komen en mensen effectief moet zien te overtuigen. Haters gonna hate, maar die anderen: de neutralen of de twijfelaars die wil je op voorhand al wat meer in je kamp krijgen.

Dit topic is daar het perfecte voorbeeld van: nu is er discussie. Kan het, kan het niet, kan het deels? Als niet dit nieuws, maar meteen beelden met misstanden het eerste topic was geweest, dan had dit topic er heel anders uitgezien.

Prachtig staaltje crisiscommunicatie eigenlijk, al zou het mooier zijn als er geen mogelijk dierenleed mee gemoeid zou zijn.

Maar dat veroorzaakt degene die stiekem gaat filmen (als het zo gegaan is) ook zelf?
Tenzij je toevallig voor de lol gaat filmen en toevallig iets schokkends vastlegt.
Maar als jij al vaker misstanden hebt gezien en dit aan de kaak wil stellen (helemaal terecht natuurlijk) dan vind ik dat je eerst iemand aanspreekt/inspectie/db stuurt of whatever (instanties die daarvoor in het leven geroepen zijn)
En je documenteert: wat constateer je, wanneer, welke context? Als al je legale acties dan niet helpen, en de situatie is ernstig, dan kun je iets in gaan zetten als undercover gaan filmen.
Maar dan leg je goed vast wat je doel is, wat je filmt, wat er vooraf gegaan is, de hele procedure.
Dan komt iemand er naderhand ook niet zomaar mee weg hoor. Daar hoef je dan in principe niet bang voor te zijn.

En ik weet niet of het daadwerkelijk zo gegaan is, maar ik krijg niet die indruk, als je iemand ineens voor een voldongen feit stelt. Als er wel een heel gedocumenteerd dossier aan ten grondslag ligt, dan applaus voor de klokkenluider en dan zal het recht wel zegevieren.
Dus het gaat mij om de manier waarop je zoiets aanpakt; transparant, niet suggestief, en tegen welke normen je het afzet: kijk je ook hoe het bij andere professionele bedrijven eraan toe gaat?
Juist om te voorkomen dat er veel ruis ontstaat en omdat je mogelijk juridisch niet helemaal juist handelt, moet je zelf heel helder zijn over je proces.

Inhoudelijk ben ik allerminst een fan van Helgstrand, maar net zo goed niet van een Gal bijvoorbeeld. Dus dat zegt me niet direct zoveel, aangezien iedereen andere normen hanteert over wat acceptabel is.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 15:35

Ayasha schreef:
Babootje: Nee hoor, je hoeft het niet met me eens te zijn. Maar ik hoef het ook niet met jou eens te zijn. Ik vind twee keer bloed op een drietal maanden geen toeval meer. Ik vind Helgstrand geen fijne ruiter en ik geloof niet in "het paard zijn schuld."
Hence: Het is Helgstrand zijn verantwoordelijkheid. Ik kan twee keer bloed niet met een goed geweten goed banketstaaf en ik ben degene die met dat geweten moet leven. Dus daar heb jij dan helaas niets over te zeggen wat ik daarvan moet vinden. ;) Ik zoek ook geen bewijzen. Ik zeg enkel dat ík dergelijke incidenten niet kan vergeven. Waarom zou ik jou iets moeten bewijzen? Het zal mij een zorg zijn wat je geloofd.

Nee we hoeven het niet met elkaar eens te zijn. Zo hebben we allemaal andere referentiekaders. Zo vind ik de rijstijl van Helgstrand in het filmpje met dit paard dat - om wat voor reden dan ook - op de tong heeft gebeten aangenaam om te zien. En ik kan me dan weer storen aan een rijstijl waarbij de ruiter een losvast verbinding heeft met de mond van een paard, wat dan vriendelijk lijkt, maar voor een paard ook echt vervelend is.

Als de betreffende merrie door spanning tot 2 x toe op de tong bijt is dat heel vervelend voor het paard en ook voor de ruiter. En inderdaad lijkt geen toeval meer dan. Sommige paarden kunnen niet omgaan met de spanning van dit soort grote concoursen. Hopelijk voor Helgstrand vindt hij hier een oplossing voor, want anders is het einde carriere paard.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 16:48

Babootje schreef:
Nee we hoeven het niet met elkaar eens te zijn. Zo hebben we allemaal andere referentiekaders. Zo vind ik de rijstijl van Helgstrand in het filmpje met dit paard dat - om wat voor reden dan ook - op de tong heeft gebeten aangenaam om te zien. En ik kan me dan weer storen aan een rijstijl waarbij de ruiter een losvast verbinding heeft met de mond van een paard, wat dan vriendelijk lijkt, maar voor een paard ook echt vervelend is.

Als de betreffende merrie door spanning tot 2 x toe op de tong bijt is dat heel vervelend voor het paard en ook voor de ruiter. En inderdaad lijkt geen toeval meer dan. Sommige paarden kunnen niet omgaan met de spanning van dit soort grote concoursen. Hopelijk voor Helgstrand vindt hij hier een oplossing voor, want anders is het einde carriere paard.

Voila. Probleem opgelost. Agree to disagree. ;)
Zo simpel kan het zijn. :D

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 10:23

Door het eindeloos te rekken neemt de interesse van het publiek af.
De aandachtsspanne van de gemiddelde mens is tegenwoordig net zo groot als die van een goudvis.
Dus al je maar lang genoeg procedeert weet straks bijna niemand meer waar het nou eigenlijk over ging…….

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 08:14

Gini schreef:
Heel slim van Helgstrand. Het is toch wel een intelligente man, dat moet je hem geven.

Veel misstanden komen aan het licht door undercoverbeelden of toch op zijn minst foto's en video's waar de betrokken persoon niets vanaf weet. Ik durf zelfs zeggen: iedere misstand. Want de meeste mensen gaan de misstand niet uitvoeren net nadat ze toestemming gegeven hebben aan de journalist om te fotograferen/filmen.

Dan staan we daar niet zozeer bij stil en juich je het ofwel toe dat de misstand aan het licht is gekomen ofwel sta je er neutraal in.

Maar dankzij dit majestueuze afleidingsmanoeuvre verschuift de discussie naar het vergaren van het beeldmateriaal. En dat raakt bij ons een snaar. Dat zie je hier in dit topic al heel mooi: 'straks mag je overal gefilmd worden', 'Dit is ethisch niet verantwoord'. Er wordt een soort angst gecreëerd. Andreas weet heel goed wat die aan het doen is: de kaart van zijn grooms en medewerkers trekken. Want ja, dat zijn normale mensen, zoals jij en ik, en ik zou ook niet gefilmd willen worden.

En op het moment dat de beelden naar buiten komen en stel er valt wel iets te zien, heb je gelukkig al een kamp gebouwd van mensen die de beelden afkeuren op basis van het principe erachter. Je hebt dus al een kamp dat op zijn minst 'ja, maar' gaat denken, zelfs al zou op de beelden het betere trek- en rukwerk te zien zijn. En dat is nog altijd beter dan wanneer je die achterban niet hebt en pas achteraf met statements moet komen en mensen effectief moet zien te overtuigen. Haters gonna hate, maar die anderen: de neutralen of de twijfelaars die wil je op voorhand al wat meer in je kamp krijgen.

Dit topic is daar het perfecte voorbeeld van: nu is er discussie. Kan het, kan het niet, kan het deels? Als niet dit nieuws, maar meteen beelden met misstanden het eerste topic was geweest, dan had dit topic er heel anders uitgezien.

Prachtig staaltje crisiscommunicatie eigenlijk, al zou het mooier zijn als er geen mogelijk dierenleed mee gemoeid zou zijn.

ja die is mooi. Wat wil jij dan? Op voorhand veroordelen en op basis van allerlei wilde speculaties discussieren??

We hebben nu maar 1 feit: er is illegaal beeldmatariaal verzameld. Dat ontkennen beide partijen niet.
Van de vermeende mishandeling is nog geen enkel bewijs. En dus ga ik daar zo min mogelijk diepgaand op in.

Ik heb de vreemde neiging: onschuldig tot de schuld bewezen is. Zal wel een rare eigenschap van mij zijn dan.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 14:22

Legality of Undercover Footage
Concerning obtaining undercover footage by journalists in Denmark, the Danish press board states (page 12) that this can only be done, "if the societal interest in the case clearly exceeds the individual's claim for protection, and the necessary journalistic documentation cannot or can only be obtained with great difficulty in other ways."

The court will now determine in Helgstrand's case.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 15:14

@ babootje. Wat bewijzen betreft. De hele toestand over het verkeerde gebruik van het bit. Die kinketting was niet echt het probleem. Meneer reed met een stang met daarbij geen onderlegtrens maar een Bauchertrens als onderlegtrens. Dus dubbele hefboomwerking

https://www.google.com/url?sa=i&url=htt ... AdAAAAABAb

even naar beneden scrollen

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 19:00

pol013 schreef:
Gini schreef:

ja die is mooi. Wat wil jij dan? Op voorhand veroordelen en op basis van allerlei wilde speculaties discussieren??

We hebben nu maar 1 feit: er is illegaal beeldmatariaal verzameld. Dat ontkennen beide partijen niet.
Van de vermeende mishandeling is nog geen enkel bewijs. En dus ga ik daar zo min mogelijk diepgaand op in.

Ik heb de vreemde neiging: onschuldig tot de schuld bewezen is. Zal wel een rare eigenschap van mij zijn dan.

Als Helgstrand niet met deze statements naar buiten was gekomen was er geen sprake van een 'op voorhand'. Ik vergelijk de situatie hoe die nu is met een situatie waarin de mogelijk slechte beelden als eerste naar buiten zouden gekomen zijn.
De situatie nu zorgt voor polemiek, discussie, het voordeel van de twijfel, angst voor eventuele privacy en "illegaal verkregen beelden".
De situatie met mogelijk slechte beelden als eerste nieuwsfeit had een dergelijke discussie niet uitgelokt. Privacy en "illegaal verkregen beelden" waren dan een non-topic geweest. Zelfs als Helgstrand achteraf met krak hetzelfde statement zou komen, zou dat niet zo sterk overkomen als nu.

Wat Andreas Helgstrand hier dus doet is een prima staaltje crisiscommunicatie en dat mag ik best aanhalen toch?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 20:03

Gini schreef:
Zelfs als Helgstrand achteraf met krak hetzelfde statement zou komen, zou dat niet zo sterk overkomen als nu.

Ligt eraan of je dit 'sterk' vindt overkomen. Mijn eerste reactie, op basis van hun eigen verklaring alleen, was: 'oh, die heeft duidelijk iets goed te praten/te verbergen.' Ik denk en hoop dat stallen die weten dat er weinig spannends te zien is op eventuele beelden anders reageren.

Citaat:
Wat Andreas Helgstrand hier dus doet is een prima staaltje crisiscommunicatie en dat mag ik best aanhalen toch?

Volgens mij valt dat wel mee. De meeste keuzes heeft hij niet eens zelf gemaakt: het is het programma dat hem heeft benaderd. En hij kiest nu voor de frontale aanval - kan, niet erg ongewoon, maar wat is er zo bijzonder aan? Het werkt meestal niet. (Eigenlijk denk ik dat in deze situaties de beelden zelf het meest doorslaggevend zijn. Als ze inderdaad van allerlei incidentjes kunstmatig een groot verhaal moeten maken, dan merk je dat wel als kijker.)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 08:10

Ik denk als de beelden naar buiten komen en er echt sprake blijkt te zijn van ernstige zaken dat er niemand is die hem het hand boven het hoofd blijft houden. Nu is er ook gewoon (nog) niks anders om over te discusseren en wordt het bekeken door verschillende invalshoeken.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 08:12

Gini schreef:
De situatie met mogelijk slechte beelden als eerste nieuwsfeit had een dergelijke discussie niet uitgelokt. Privacy en "illegaal verkregen beelden" waren dan een non-topic geweest. Zelfs als Helgstrand achteraf met krak hetzelfde statement zou komen, zou dat niet zo sterk overkomen als nu.

Dat kan je speculeren, maar dat weet je nooit helemaal zeker...

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 08:18

Elisa2 schreef:
Ik denk als de beelden naar buiten komen en er echt sprake blijkt te zijn van ernstige zaken dat er niemand is die hem het hand boven het hoofd blijft houden. Nu is er ook gewoon (nog) niks anders om over te discusseren en wordt het bekeken door verschillende invalshoeken.

Dat denk ik dus ook..

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 09:56

Shadow0 schreef:
Gini schreef:
Zelfs als Helgstrand achteraf met krak hetzelfde statement zou komen, zou dat niet zo sterk overkomen als nu.

Ligt eraan of je dit 'sterk' vindt overkomen. Mijn eerste reactie, op basis van hun eigen verklaring alleen, was: 'oh, die heeft duidelijk iets goed te praten/te verbergen.' Ik denk en hoop dat stallen die weten dat er weinig spannends te zien is op eventuele beelden anders reageren.

Citaat:

Volgens mij valt dat wel mee. De meeste keuzes heeft hij niet eens zelf gemaakt: het is het programma dat hem heeft benaderd. En hij kiest nu voor de frontale aanval - kan, niet erg ongewoon, maar wat is er zo bijzonder aan? Het werkt meestal niet. (Eigenlijk denk ik dat in deze situaties de beelden zelf het meest doorslaggevend zijn. Als ze inderdaad van allerlei incidentjes kunstmatig een groot verhaal moeten maken, dan merk je dat wel als kijker.)

...Maar het programma heeft hem toch niet openbaar benaderd? Dacht ik tenminste. In dat geval maakt het weinig uit of zij hem eerst benaderen, dan wist alsnog niemand er wat van.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 10:25

Shadow0 schreef:
Gini schreef:

Citaat:

Zoals ik al eerder zei: ik vind dit een mooi staaltje crisiscommunicatie. Ik heb een paar keer geprobeerd te ontleden waarom ik dat vind, maar ik voel niet de behoefte om anderen te overtuigen. Als je dit geen goed uitgekiend voorbeeld van crisiscommunicatie vindt maar je ziet een frontaal aanvallende Andreas die geen keuze heeft, is dat ook helemaal oké voor mij.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 11:30

Zit er al beweging in de zaak?

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 11:42

_xManadisx_ schreef:
Janneke2 schreef:
Het is geen klein middel, een verborgen camera.

Maar wat Helgstrand - wellicht in the heat of the moment - zei over dat paarden groot en sterk zijn 'en dus bepaalde hulpmiddelen gebruikt moeten worden' klinkt laten we zeggen niet handig.

Dit inderdaad.
Ik vind het not done dat mensen zomaar ergens undercover gaan. Maar de reactie die gegeven word doet wel vermoeden dat er daar iets niet pluis is. Ik hoop maar dat dat vermoeden misplaatst is…

En daar ga je al de mist in, je opmerking vooraf aan het 'Maar' wordt teniet gedaan door wat er dan volgt.
Er komt een suggestie in de stijl van: waar rook is is vuur.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 15:04

Dat is er ook. Want als er niks te zien was zou er ook geen uitzending komen

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 15:23

Het is bij zeer veel bedrijven die dagelijks met dieren omgaan hetzelfde, zodra er toestemming is om te filmen zie je nooit iets verkeerds. Slachthuizen, maneges , stallen met koeien , varkens,kippen, transportbedrijven. Misstanden komen helaas alleen boven water door klokkenluiders die op “ illegale” wijze zaken aan het licht brengen. Bij veel van deze zaken juicht iedereen het toe , och hoe kunnen ze. Eerst maar eens afwachten wat voor beelden er zijn maar wanneer je zo reageert als helgstrand denk ik, waar rook is is vuur. Mijn persoonlijke mening. Weet nog die Duitse trainster die een paard bijna lam sloeg , beelden op het net en aangepakt . Iedereen sprak er schande van.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 00:23

Er is een update, voor wie het interesseert. Volgens mijn vriendin is de rechtszaak vandaag begonnen tussen Helgstrand en TV2. In dit artikel schrijven ze erover, je kan translate gebruiken om het te lezen.

https://nordjyske.dk/nyheder/nordjylland/skjulte-optagelser-hos-helgstrand-afsloeret-dyremishandling-siger-eksperter/4523557?fbclid=IwAR21DDjS0_mkX9HwHd0qxERfzKew2yStyqKGsEsH58IvAY4whwYMymRnuPs

Even door de translate gehaald voor de belangrijkste details:

Citaat:

Hier verwoordde TV 2 voor het eerst wat ze in de stallen van Helgstrand hebben opgenomen, toen ze begin dit jaar een journalist in dienst namen als groom.

Volgens Ketil Alstrup, redacteur bij Operatie X, hebben ze beelden van paarden met bloed in hun mond door wonden die geen tijd hebben om te genezen, strepen door overmatig gebruik van de zweep en sporen die bedekt zijn met schoensmeer.

TV 2 heeft ook beelden uit de manege, waar verschillende voorbeelden zijn van Helgstrand Dressage met behulp van de trainingsmethode rollkur, waarbij de ruiter het paard dwingt zijn nek te krullen.

Dat bevestigen vijf onafhankelijke experts van de televisiezender. De trainingsmethode is in dit land al jaren verboden en is regelrecht in strijd met de richtlijnen van de Deense Hippische Vereniging.

De experts, onder wie een oud-international, een dierenarts en een onderzoeker, zeggen unaniem dat de beelden trainingsmethoden laten zien die in strijd zijn met de dierenethische regels.

Redacteur bij Operatie X, Ketil Alstrup, vertelde de rechtbank dat er geen andere manier was om de omstandigheden bij Helgstrand bekend te maken dan door te solliciteren bij de stoeterij.

Door het systeem heen bij Helgstrand zijn ze zich er heel goed van bewust dat sommige dingen veranderen wanneer klanten komen, zei Ketil Alstrup.

De mol van TV 2, die in het reanimatieregister van naam veranderde om niet herkend te worden, heeft onder meer gesprekken tussen medewerkers gefilmd over het afdekken van schade aan paarden voor als potentiële kopers op stal komen.

Net zoals een stalmanager wordt gefilmd die vraagt ​​om niet te rijden op de controversiële glijdende teugels, die het hoofd van het paard in een onnatuurlijke houding zouden moeten dwingen, tussen 13.00 en 14.00, want er komen klanten.

Andreas Helgstrand had geen betrekking op wat TV 2 opnam, maar zei dat “sommige dieren erg wild zijn”.

“Ze moeten worden getemd, zodat ze kunnen begrijpen dat ze moeten staan ​​en niet alleen mensen omver moeten ploegen. Een politiehond krijgt dat hier ook te horen en niet verder. Je moet altijd grenzen stellen”, zei hij toen hij in de getuigenbank plaatsnam.

“Het is als een hond die af en toe bijt. Je moet de paarden wel op hun plek zetten, anders zijn het gevaarlijke, grote dieren. Maar niemand staat op mijn palmares voor het beschadigen van paarden.”

Op 4 september wordt er uitspraak gedaan in de zaak.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 07:16

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 07:28

Ah gadverdamme ;(.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 07:34

Als dat allemaal echt te zien is in de documentaire, dan pleit dat niet echt voor deze stal. En als het paard in verzet komt tegen zijn behandeling, wordt hij dus als gevaarlijk gezien en op zijn plek gezet :n. Tot zover de "happy athlete".

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 07:50

De vraag is dan of (sport)-stallen (en andersoortige verenigingen enzo) altijd gecontroleerd moeten kunnen worden, en hoe dat dan ingeregeld moet worden..

want, dit helpt natuurlijk niet (niet dat hij de enige is) als men wil blijven paardensporten..

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 07:56

Wat mij betreft is de vraag hoe erg de beelden zijn, of het uitgezonden mag worden zodat het grote publiek ook ziet wat er gebeurt, en of Helgstrand en personeel strafrechtelijk vervolgd moet worden.