[VIDEO] Ruiter vertrapt met paard dierenactiviste in Engeland

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 17:16

Lusitana schreef:
We hebben het over dieren waar op gejaagd wordt, hoe dan ook, en niet over mensen!

…Werkt deze logica enkel op dieren? := Vreemd.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 18:40

princequillo schreef:
Lusitana schreef:
We hebben het over dieren waar op gejaagd wordt, hoe dan ook, en niet over mensen!

Ja, het is in de natuur gebruikelijk dat roofdieren op andere dieren jagen om te kunnen eten of soms wordt er gewoon gedood wegen territoriale disputen De vos heeft toevallig in Engeland geen natuurlijke vijanden, maar in veel ander landen wel en is dan ook gewoon prooi in de keten

Daarbij gaan ze ook gewoon dood aan ziektes, verkeersongevallen etc met meer dan 400000 per jaar en daar hebben jagers dus helemaal niets mee te maken! En dan lopen mensen te mieriken over accidentele dood van vossen door meutes! Toen er nog op vssen gejaagd mocht worden legden nog tienduizenden het loodje Zelfs als het er nu door de nieuwe wet honderd zijn door accidentele of illegale kills is het nog weinig in het hele plaatje van meer dan 400000 per jaar! En zezijn nog steeds zo talrijk dat ze niet worden beschermd

Het is ook al heel lang zo dat mensen via jacht de natuur helpen door te voorkomen dat er overschot is van 1 diersoort en de balans verstoort raakt (die overigens door ons zelf in onbalans is gebracht)
Het is zo dat je, als je overlast hebt van een dier dat niet beschermd is, je die in de meeste gevallen gewoon legaal mag doden, zo ook vossen

Geen enkel van dit alles is van toepassing op mensen, hoewel er lang stammen waren die kannibalisme praktiseerde Maar jagen op mensen is verboden en mensen op zich doden om dat je er overlast van hebt ook al hebben sommige mensen daar schijt aan
Je kunt dingen niet zomaar doortrekken op omstandigheden met mensen

En begrijp me niet verkeerd, ik vind het ook zielig als er een vos wordt gedood, ik maak zelf bv ook vallen onklaar hier, maar als het onopzettelijk gebeurd vind ik niet dat een hele sport maar verknald moet worden door een stelletje snotneuzen die een hekel aan eliten hebben
Dat is gewoon niet okee er zijn ook al acivisten die vinden dat we gewoon helemaal niet op paarden moeten rijden en hun best doen om allepaardensport de nek om te draaien
Die hebben ook allemaal goede argumenten want er gebeuren veel dingen die niet door de beugel kunnen, maar waarom moeten de goeden on de kwaden lijden?

En men kan ook gewoon dieren helpen als ze dat willen zonder de slipjacht te hinderen, het is nergens voor nodig om te proberen ze de weg te versperren of aan teugels te gaan hangen of the hounds te kidnappen
En veranderingen moeten op politiek niveau ingevoerd, dat krijg je ook niet door elkaar met ruiters pesten in het veld

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 19:08

MyWishMax schreef:
Er zijn ook jachten waarbij ze een persoon gebruiken als geurspoor. Die loopt dus de hele route. En daar komen ook activisten op af, helaas en dus ook wel eens heftige incidenten waarbij paarden of ruiters de dupe zijn.

Maar je traint een dier in iets wat deze van nature al heeft. Daarom heb je dus ook zat honden die achter wild aan gaan die nog nooit getraind zijn in het jagen. Met training maak je ze niet heftiger of gevaarlijker voor het wild, je traint juist op meer controle. Zo moeten ze die honden dus ook kunnen stoppen en terug roepen. Maar het blijven dieren die dus ondanks training wel eens een verkeerd spoor kunnen pakken en dan gaat de rest erachteraan. Je hebt dus ruiters die de honden on de gaten houden en ruiters die 'alleen' achter die ruiters aanrijden. De goede, juist bij slipjachten, laten dieren ook gewoon met rust en het wordt aangekondigd wanneer de jachten zijn. Er wordt goed op de honden gelet.
In de meeste gevallen kan je beter een getrainde jachthond hebben dan een ongetrainde huishond, die laatste maakt veel meer slachtoffers.

Meestal zit de sliptrekker te paard en zie je die ook vooruit rijden. Volgens mij heeft alleen de Soestdijkse een man die het slip rent. Tenminste, 10 jaar geleden.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 19:10

fransje23 schreef:
[

Wat gebeurt er eigenlijk nu met de honden die te oud of te talentloos zijn om nog mee op jacht te gaan?

Gaan naar de leden die een boerderij hebben. Deze honden kun je niet in huis hebben. Vaak jagen ze tot hoge leeftijd mee. De laatste die ik met pensioen heb zien gaan was 13 jaar.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 19:14

Elisa2 schreef:
Ik heb zelf weleens 1.5 uur in de auto moeten zitten wachten omdat ik overvallen werd door de passerende jacht. Maar was mijn eigen schuld, want ik wist wel dat het er was maar was het alweer vergeten.

Ik denk niet dat mensen die een jacht zien passeren beseffen dat dit een risico kan zijn voor hun hond eigenlijk.

Joh, ik heb mijn pup met 12 weken gelijk meegenomen naar de kenneldag van de hunt. De huntsman zei ook, gelijk meenemen leert hij veel van. En er gebeurd echt niets hoor. Die honden zijn naast goed getraind ook vreselijk lief.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 19:22

Lusitana schreef:
Ja, het is in de natuur gebruikelijk dat roofdieren op andere dieren jagen om te kunnen eten of soms wordt er gewoon gedood wegen territoriale disputen De vos heeft toevallig in Engeland geen natuurlijke vijanden, maar in veel ander landen wel en is dan ook gewoon prooi in de keten

Daarbij gaan ze ook gewoon dood aan ziektes, verkeersongevallen etc met meer dan 400000 per jaar en daar hebben jagers dus helemaal niets mee te maken! En dan lopen mensen te mieriken over accidentele dood van vossen door meutes! Toen er nog op vssen gejaagd mocht worden legden nog tienduizenden het loodje Zelfs als het er nu door de nieuwe wet honderd zijn door accidentele of illegale kills is het nog weinig in het hele plaatje van meer dan 400000 per jaar! En zezijn nog steeds zo talrijk dat ze niet worden beschermd

Het is ook al heel lang zo dat mensen via jacht de natuur helpen door te voorkomen dat er overschot is van 1 diersoort en de balans verstoort raakt (die overigens door ons zelf in onbalans is gebracht)
Het is zo dat je, als je overlast hebt van een dier dat niet beschermd is, je die in de meeste gevallen gewoon legaal mag doden, zo ook vossen

Geen enkel van dit alles is van toepassing op mensen, hoewel er lang stammen waren die kannibalisme praktiseerde Maar jagen op mensen is verboden en mensen op zich doden om dat je er overlast van hebt ook al hebben sommige mensen daar schijt aan

En begrijp me niet verkeerd, ik vind het ook zielig als er een vos wordt gedood, ik maak zelf bv ook vallen onklaar hier, maar als het onopzettelijk gebeurd vind ik niet dat een hele sport maar verknald moet worden door een stelletje snotneuzen die een hekel aan eliten hebben
Dat is gewoon niet okee er zijn ook al acivisten die vinden dat we gewoon helemaal niet op paarden moeten rijden en hun best doen om allepaardensport de nek om te draaien
Die hebben ook allemaal goede argumenten want er gebeuren veel dingen die niet door de beugel kunnen, maar waarom moeten de goeden on de kwaden lijden?

En men kan ook gewoon dieren helpen als ze dat willen zonder de slipjacht te hinderen, het is nergens voor nodig om te proberen ze de weg te versperren of aan teugels te gaan hangen of the hounds te kidnappen
En veranderingen moeten op politiek niveau ingevoerd, dat krijg je ook niet door elkaar met ruiters pesten in het veld

Wederom met je eens. :j

We zorgen zelf door dat "we" zoveel fokken als mens en daardoor alles volbouwen voor disbalans. Maar als we de balans willen herstellen worden er mensen hysterisch.
Nu heeft de jacht al een andere manier gevonden maar is het weer/nog niet goed.

De kans dat een vos (of ander wild) onder de auto komt is groter dan bij een slipjacht gedood.
Dus misschien allemaal maar gaan fietsen. Want dat is dan ook een verkeerde keuze om gebruik van te maken. En luxe en onnodige risico's.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 19:29

Benzz schreef:
Elisa2 schreef:
Ik heb zelf weleens 1.5 uur in de auto moeten zitten wachten omdat ik overvallen werd door de passerende jacht. Maar was mijn eigen schuld, want ik wist wel dat het er was maar was het alweer vergeten.

Ik denk niet dat mensen die een jacht zien passeren beseffen dat dit een risico kan zijn voor hun hond eigenlijk.

Joh, ik heb mijn pup met 12 weken gelijk meegenomen naar de kenneldag van de hunt. De huntsman zei ook, gelijk meenemen leert hij veel van. En er gebeurd echt niets hoor. Die honden zijn naast goed getraind ook vreselijk lief.

Hier liepen woensdag ook allerlei honden van kijkers los tussen de meute. Ze kijken er niet eens naar.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 22:15

Benzz schreef:
MyWishMax schreef:
Er zijn ook jachten waarbij ze een persoon gebruiken als geurspoor. Die loopt dus de hele route. En daar komen ook activisten op af, helaas en dus ook wel eens heftige incidenten waarbij paarden of ruiters de dupe zijn.

Maar je traint een dier in iets wat deze van nature al heeft. Daarom heb je dus ook zat honden die achter wild aan gaan die nog nooit getraind zijn in het jagen. Met training maak je ze niet heftiger of gevaarlijker voor het wild, je traint juist op meer controle. Zo moeten ze die honden dus ook kunnen stoppen en terug roepen. Maar het blijven dieren die dus ondanks training wel eens een verkeerd spoor kunnen pakken en dan gaat de rest erachteraan. Je hebt dus ruiters die de honden on de gaten houden en ruiters die 'alleen' achter die ruiters aanrijden. De goede, juist bij slipjachten, laten dieren ook gewoon met rust en het wordt aangekondigd wanneer de jachten zijn. Er wordt goed op de honden gelet.
In de meeste gevallen kan je beter een getrainde jachthond hebben dan een ongetrainde huishond, die laatste maakt veel meer slachtoffers.

Meestal zit de sliptrekker te paard en zie je die ook vooruit rijden. Volgens mij heeft alleen de Soestdijkse een man die het slip rent. Tenminste, 10 jaar geleden.

Ik had het over Engeland ;) daar weet ik dat er ook gewoon op mensen gespeurd wordt. Die ergens met een ander op een quad staat te wachten uiteindelijk. En al heel lang van te voren weggegaan is haha.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 22:52

Heeft die mens dan geen drag mee? Of jagen ze dan met bloodhounds? De enige keer dat ik een jacht in Engeland /Suffolk)meereed was in de jaren zevenig en toen was het nog geen slipjacht, geen vos gezien, trouwens

Ik kan erg genieten van de videos van deze gast Ik zou zeggen kijk eens hoeveel´´moordlustige hooligans te paard´je krijgt te zien !

(En je galoppeert niet de hele tijd hoor, maar de saaiere stukken knipt hij er uit of kort hij in voor een half uur video van de hele jacht)
https://www.youtube.com/watch?v=7c6mxx-0VIk
https://www.youtube.com/watch?v=esM_KrrUWpM
https://www.youtube.com/watch?v=5gvu2MaMLFA

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 23:13

Benzz schreef:
fransje23 schreef:
[

Wat gebeurt er eigenlijk nu met de honden die te oud of te talentloos zijn om nog mee op jacht te gaan?

Gaan naar de leden die een boerderij hebben. Deze honden kun je niet in huis hebben. Vaak jagen ze tot hoge leeftijd mee. De laatste die ik met pensioen heb zien gaan was 13 jaar.

In Nederland of ook in de UK?

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 01:47

Lusitana schreef:
princequillo schreef:

Deze hele essay was niet nodig geweest want dit gaat ook gewoon op voor mensen. Diezelfde logica. Vandaar dat de statement “we hebben het hier over dieren, niet mensen” gewoon niet met mij resoneert.

Heb ik het daarbij ook niet over de slipjacht gehad, dus je hoeft ook geen betoog te houden over je standpunt. Volgens mij weet iedereen die inmiddels al. :)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 09:35

Benzz schreef:
Elisa2 schreef:

Ja ik reageerde op degene die zei dat kleine hondjes ook doodgebeten kunnen worden door de meute honden, net als katten en vossen.

Wat mijzelf betreft, ik heb daar geen verstand van en kan me voorstellen dat dit voor meer mensen geldt waardoor ze wellicht onbewust een risico nemen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 10:41

Elisa2 schreef:
Ja ik reageerde op degene die zei dat kleine hondjes ook doodgebeten kunnen worden door de meute honden, net als katten en vossen.

Wat mijzelf betreft, ik heb daar geen verstand van en kan me voorstellen dat dit voor meer mensen geldt waardoor ze wellicht onbewust een risico nemen.

Dat was ik en baseerde dat op nieuwsberichten van in de tijd dat ik zelf in Engeland op een stoeterij werkte (die mensen jaagden ook en ik ben zelf ook meegeweest op een jacht) en dat was voordat er saboteurs waren en ook toen er nog gewoon op vossen gejaagd werd en het dus geen slipjacht was, wellicht maakt het voor de hounds wel uit of ze dat ooit gedaan hebben of niet want de kat was ook vlak na de overgangs periode volgens mij
Ik heb ook gezegd dat het zeer zeldzaam is, maar ik vind het niet nodig om te doen alsof dat nooit voorkomt Ik zuig dit niet uit mijn duim ofzo
In een poging om aan cijfers te komen stuit ik alleen op paginas van anti jacht mensen en staat er van alles door elkaar, oftewel elke hond van elk soort jager Ik wil me daar niet aan houden als statisch gegeven en de opruiende taal kan ik ook niet verdragen dus ik ben gestopt met zoeken
Maar ik denk dat veel aan de opvoeding en opleiding van de honden lgt en wellicht doen ze dat in Nederland anders of zorgvuldiger ?
Maar ik heb eens een demo gezien in Opmeer en toen verdwenen er ook een paar honden uit de meute Die komen uiteindelijk wel terug (niet in de tijd dat de demo duurde trouwens, die zijn echt wel lekker op stap geweest) , maar dat is dan toch een moment dat er geen 100% controle over alle honden is
Ook dit is al heel lang geleden hoor, als dingen veranderd zijn wil ik dat aannemen

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 11:26

Ik ben ooit door een jachthpaertij uitgescholden, omdat ik met mijn relatief kleine hond (formaatje vos) langs de weg stond te kijken.

Bij toeval eigenlijk, ik was er niet voor die jacht, kwam ze gewoon tegen.

Het werd me door verschillende mensen uit die jachtpartij toegeroepen (/uitgescholden) dat ik echt een stuk aan de kant moest, omdat de meute jachthonden de mijne anders zou kunnen verscheuren.

Let wel, dit was het pad direct naast een parkeerterrein van een dorpshuis, waar ik dus toevallig moest zijn...

Overigens vind ik de jacht op zich (slipjacht, niet de werkelijke vossenjacht) wel mooi om te zien, en snap ook het plezier dat de jagers er in kunnen hebben.

Maar ik was wel zeer onaangenaam verrast en enigszins geschokt eigenlijk dat ze dus met een meute langs een dorpshuis komen waar tig mensen normaal gesproken hun hond uitlaten, èn dat ze aangaven hun meute niet voldoende onder controle te hebben om 'ongelukken' te voorkomen.

Veronica2

Re: [VIDEO] Ruiter vertrapt met paard dierenactiviste in Engeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 13:06

Maar als al die jachthonden zo bloeddorstig zijn en aan de lopende band van alles verscheuren, waarom vreten ze elkaar dan niet op?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 13:56

Ze zijn niet bloeddorstig en verscheuren niet aan de lopende band wat, maar hebben wel jacht instinct
dat zorgt ervoor dat ze kleinere dieren in bepaalde omstandigheden als prooi kunnen zien, zeker als het gaan rennen

Femke_Tweety dat toeschreeuwen doen ze omdat ze uiteindelijk niet willen dat er wat gebeurd en ze eindverantwoordelijk zijn en dat kan fikse boetes opleveren
De ruiters hebben de adrenaline hoog zitten tijdens de jacht en ze blijven ook niet staan en daarom gaat het zo bruut/kortaf, maar als je na de jacht een praatje maakt zul je zien dat het gewone mensen zijn die niet willen dat er wat gebeurt

Lusitana

Re: [VIDEO] Ruiter vertrapt met paard dierenactiviste in Engeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 14:22