Duits paard loopt met hoofd en staart aan elkaar vastgebonden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 00:11

Het zou me inderdaad niets verbazen als een bepaald soort slag kwpner (of ander sportgefokt watmbloed) het niet redt. Paarden zijn niet bepaald gefokt op vindingrijkheid en vechtlust want dan zijn het „lastpakken“. Dat is niet synoniem voor „het paard“ in het algemeen.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 00:19

Sizzle schreef:
Het zou me inderdaad niets verbazen als een bepaald soort slag kwpner (of ander sportgefokt watmbloed) het niet redt. Paarden zijn niet bepaald gefokt op vindingrijkheid en vechtlust want dan zijn het „lastpakken“. Dat is niet synoniem voor „het paard“ in het algemeen.

Jij maakt er wel een fantasieverhaal van. Er is geen enkel paardenras dat het gaat redden zonder de mens. In Nederland sowieso al niet en in de rest van de wereld ook niet.

Mungbean

Re: Duits paard loopt met hoofd en staart aan elkaar vastgebonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 00:21

Prima hoor

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 00:53

Veronica2 schreef:
[
Het paard is zonder de mens ten dode opgeschreven. Het is leuk als brumbies het redden, maar ook de mustang sterft uit als de mens er zich niet meer om bekommert.

Waar haal je dat vandaan? De verwilderde mustangs zijn een probleem in de VS omdat ze zich in de vrije natuur zonder enige menselijke bekommering enthousiast vermenigvuldigen.
Je stelling dat paarden in de natuur zouden uitsterven is aantoonbaar onjuist.

Speciaal voor jou Veronica, want het valt niet altijd mee, dat internet :
https://letmegooglethat.com/?q=wild+mus ... ulation+US

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 10:09

In Nederland hebben we ook geen echte natuur meer dus het is sowieso een beetje een non discussie natuurlijk. Terug naar de natuur klinkt altijd heel mooi en leuk, ware het niet dat die er steeds minder is en juist dat een van de grotere problemen van de wereld aan het worden is.

Het is gewoon zoals het en verlopen is door de evolutie en ik ben het met Sizzle eens dat we ervoor moeten zorgen dat de mens zich niet als een parasiet gaat gedragen tegenover het paard.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 10:16

Onze paardjes gaan het niet redden nee als we die nu zouden los gooien en zeggen zoek het maar fijn uit want zo wil men dat graag zien...

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 12:41

Popstra schreef:
Onze paardjes gaan het niet redden nee als we die nu zouden los gooien en zeggen zoek het maar fijn uit want zo wil men dat graag zien...

Wel, als ik dat letterlijk zou doen maken de mijne een hele goede kans.

Hier in IJsland zijn geen predatoren. Er was een traditie kuddes paarden over de winter in vrije natuur te houden dus er is een goede aanpassing aan het klimaat. Redelijk recent is er een kudde paarden gevonden in een afgelegen dal waar ze achtergelaten waren generaties geleden. Geen probleem.

Dus jouw paardjes ongetwijfeld niet, maar de mijne wél....

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 12:44

Heb jij ook Ijslanders? Zo, ja dan kan ik me dat wel voorstellen..die staan nog veel dichter bij de natuur.

Hier in Nederland zal de helft doodgereden worden op de weg, sommigen zullen zichzelf vergiftigen door planten te eten waar ze niet tegen kunnen, anderen zullen omkomen van de honger en een klein clubje zal het overleven denk ik. Dan heb je wel gelijk weer de natuurlijke selectie.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 12:47

Elisa2 schreef:
Heb jij ook Ijslanders? Zo, ja dan kan ik me dat wel voorstellen..die staan nog veel dichter bij de natuur.

Hier in Nederland zal de helft doodgereden worden op de weg, sommigen zullen zichzelf vergiftigen door planten te eten waar ze niet tegen kunnen, anderen zullen omkomen van de honger en een klein clubje zal het overleven denk ik. Dan heb je wel gelijk weer de natuurlijke selectie.

Op IJsland vind je enkel IJslanders.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 12:53

Oja dat is waar... :+ (goeiemorgen) :o

Everwind

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 15:00

Mijn merrie heeft de eerste 6 maanden van haar leven in een kudde in de alpen gelopen. Ik denk echter dat in vrijheid nu, ze zich dood zou vreten in het te voedzame gras hier en uiteindelijk aan bevangenheid zou bezwijken :+

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 15:07

Er is hier geen ruimte genoeg meer. Als er voldoende ruimte was, zouden alle soorten die hier ooit voorkwamen het gewoon redden in het wild. Ook bijvoorbeeld de weidevogels, die bezwijken ook aan het tekort aan ruimte die ze met te veel anderen moeten delen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 15:11

prompter schreef:
Er is hier geen ruimte genoeg meer. Als er voldoende ruimte was, zouden alle soorten die hier ooit voorkwamen het gewoon redden in het wild. Ook bijvoorbeeld de weidevogels, die bezwijken ook aan het tekort aan ruimte die ze met te veel anderen moeten delen.

Voor te veel anderen kun je mensen invullen :j.