Raf Steegmans: Gevolgen stikstofakkoord voor paardenliefhebbers

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Re: Raf Steegmans: Gevolgen stikstofakkoord voor paardenliefhebbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 12:59

Ik heb eens een onderzoek gelezen dat meer plantaardig eten zorgt voor nog meer klimaat problemen, ik zal eens kijken of ik het nog kan vinden en het goed heb. Overigens is denk ik een van de grootste problemen toch de overbevolking.

Niemand weet ooit wat wel of geen fake nieuws is en welke belangen er achter een onderzoek zitten. Juist daarom is respectvol blijven en open blijven staan voor andere zienswijzen belangrijk denk ik, constructief kijken naar oplossingen. Met het vingertje wijzen is te gemakkelijk.

Niet het artikel dat ik bedoelde maar wel een interessant artikel:
https://reportersonline.nl/wat-goed-lij ... uist-niet/

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 13:05

ElCid schreef:
Elisa2 schreef:
Voor de rest vind ik het een interessante discussie maar wel vervelend dat sommige mensen bij een gebrek aan inhoudelijke argumenten anderen in hokjes willen duwen. (wappie, niveau, etc.) dat zegt mij meer over hun niveau en zou het prettig vinden als mensen het gewoon respectvol met elkaar oneens kunnen zijn waarbij iedereen in hun waarde gelaten wordt.

Dat heb ik ook al een stuk hierboven gezegd; het is zinvoller om samen het probleem op te lossen dan elkaar voor van alles en nog wat uit te maken omdat iemand denkbeelden heeft waar je het niet mee eens bent. Met ruzie maken lossen we niks op en uiteindelijk ook niet met pagina's vol schrijven op Bokt............Maar een beetje saamhorigheid zou wel fijn zijn en, ondanks verschillende denkbeelden, kunnen we misschien gezamenlijk nog iets doen aan deze ellendige situatie. _/-\o_ :j Daarom ga ik ook niet meer reageren; ik heb niks met vingertje wijzen maar ga verder met a. leuke dingen en b. met "gezamenlijk" iets te bewerkstelligen.

Alleen nog dit; bericht van de NOS van 5 jaar geleden:

[ [url=m/Frgynj.jpg]Afbeelding[/url] ]

Mijn buurman was keuter boertje met 2x 100 varkens per jaar die hij vet mestte. Hij mocht in 2020 nog kiezen, stoppen of een mooie dichte grote stal met luchtwas instalatie en duizenden varkens.
2020... 2 jaar terug nog maar dus!!
Hij is gestopt want had geen zin om op zijn leeftijd nog te moeten investeren daar in maar een vergunning kon er zo zonder probleem op. Dan verderop, mega stal met kippen, luchtwas instalatie, super deluxe de hele shit!! Dit omdat de vorige schuur is afgebrand. Dit staat er nu een jaar of 3
Dus ja, hoe in ene die idioterie tot stand is gekomen omtrent stikstof beleid is velen een raadsel.
Ik woon met onze paarden tussen de boeren en of je nu simpel bent of heel slim zoals sommigen zich hier op dit forum voor doen, dit klopt gewoon niet!! Daar heb je niet veel gezonde boeren verstand voor nodig.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 13:07

Precies Elisa2 dat is tegenwoordig lastig met het nieuws. Door het narrative dat er een overbevolking is, kun je veel maatregelen gaan treffen. Andere geluiden zijn dan gelijk fake of wat anders. In het kader van de overbevolking is het logisch dat China van 1 kind over gaat naar 2 kinderen. En dat er onderzoeken zijn dat de bevolking juist afneemt. Weer andere onderzoeken tonen ook aan dat er geen overbevolking is. Of dit nu waar is of niet, wanneer daardoor beslissingen worden genomen, lijkt het me wel iets om van alle kanten bekeken te hebben.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 13:07

Sakura789 schreef:
ElCid schreef:
Alleen nog dit; bericht van de NOS van 5 jaar geleden:

[ [url=m/Frgynj.jpg]Afbeelding[/url] ]

Heb je het artikel ook gelezen? Hierbij een link: https://nos.nl/artikel/2185922-nederlan ... ter-wereld

Dit gaat met name over de productie per hectare land. Volgens mij is het stikstofprobleem niet zozeer te vinden in de akkerbouw, maar juist vooral in de veeteelt. Waarom zou dezelfde productie niet elders kunnen, zodat wij ons land leefbaarder houden? We daarmee ook de vervuiling gaan delen. Of beter nog, dieren afschalen en meer over op plantaardige voeding. Minder vlees eten is zelfs ook beter voor je eigen gezondheid. Het gaat helemaal niet om drastisch te stoppen, maar wel om goed na te denken over de impact die het heeft. Ik denk dat volgende generaties heel anders hier mee om gaan. 15 jaar geleden had ik ook niet kunnen bedenken dat ik nu niet dagelijks vlees zou eten als kleindochter van een vleesgrossier.

Tenzij je alleen maar zorgen maakt om je eigen hachje en niet over de toekomst van de komende generaties en ook niet veel geeft om dierenwelzijn. Want dat laatste is om te huilen zo slecht op een aantal plekken.

Ik denk dat we echt naar een beter balans moeten gaan, maar goed in het verleden hebben we ook al laten zien dat we dat moeilijk vinden. Boterberg, melkplas, quota. Het is niet zo dat boeren al jarenlang een zorgeloos bestaan hebben, integendeel zelfs. Dat komt trouwens niet alleen door de regering, ook door de consument, de Rabobank, de lobbyisten, de bedrijven er omheen (veevoeders, coöperaties, een Monsanto). Het is een combinatie van heel veel factoren.

Er is niet één schuldige, er is niet één partij die het moet gaan oplossen. Dit vergt heel veel samenwerking en verandering. Dat is nou juist het moeilijkst, anders was het al wel opgelost in 1988.

Waarom zouden we het overschot aan mensen wat binnen stroomt niet elders vestigen zodat we ons land leefbaarder houden en vervuiling tegen gaan? Daar hebben we tenslotte niks aan, productie van vlees en zuivel kunnen we hier zelf goed gebruiken en veel te risicovol jezelf van andere landen afhankelijk te maken wat betreft essentiele voeding.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 13:20

Precies dat laatste. Alle boeren weg en we zijn afhankelijk van het buitenland. In wiens belang is dit? Duurzamer is het je groente op de fiets te halen bij de boer in je eigen dorp en daar een redelijke prijs voor te betalen. Al die voorverpakte rotzooi hebben de mensen nou niet echt gezonder gemaakt.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 13:39

Met de hoeveelheid die Nederland produceert voor de export kunnen er veel boeren weg en is er nog genoeg om zelf van te eten. Afhankelijk worden we dus niet als het om vlees gaat

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 13:40

Boeren zijn niet alleen vlees hè, ook zuivel en zoveel andere producten. En kijk eens naar de werkgelegenheid die om de agrarische sector heen zit..

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 13:41

ruitje schreef:
@Sakura. Rommel is dus subjectief. Jij vind zoiets rommel. Ik merk overigens weer waarom ik uit principe niet in discussie ga met mensen die tegen het eten van vlees zijn, daar komen we toch niet uit Dan gaar het allang niet meer om het stikstof probleem, maar gebruik je dat om je eigen ideaal er door te duwen. Ook prima.

Er zijn grote voedseltekorten in de wereld, maar ik zal vast te simpel denken dat het dan logisch is om boeren die erg goed zijn in hun vak, in een land is waar vruchtbare grond is te laten stoppen. Voor natuurdoelen die onhaalbaar zijn he...

Ik neem gewoon het bedrijf van mijn ouders over, maar fijn om te horen dat jij mijn ouders dom vind. Constructief wel, zo praten over mensen :o

Ik ken overigens vrij veel Nederlandse slagers die met liefde hun vak weer zouden willen uitvoeren, maar de regelgeving hier absurd vonden. Heeft niets met 'je aanspreken' vinden.

Het dierenwelzijn in Nederland is super in vergelijking met andere landen. Wat jij doet is het probleem verschuiven.

3000% met je eens.
Voor iedere die gewoon geen enkel dier in de veeteelt ziet is niets goed genoeg.
Wat ik alleen niet begrijp dat ze het dan uit Nederland weg willen hebben.
Je kunt wel tegen megastallen zijn oid, maar google eens op megastal China en het zijn hier keuter boertjes.
En China, dat land zonder mensenrechten, hoe denk je dat ze dan met dieren omgaan...juist ja...

Overigens komen andere landen hier kijken hoe het moet.
Met weinig grond toch op een milieu en dier vriendelijke manier veel monden voeden.
En of je nou veganist bent of niet, de vraag naar vlees stijgt.
En zoals de marktwerking is, waar vraag naar is word geproduceerd.
En er komen alleen maar mensen bij bij en bij...daar zit het probleem.
Meer monden te voeden, meer vervuiling door al die mensen. En het is een groot sprookje als je denkt die vega te krijgen.
En daar zijn idd net zoveel onderzoeken van dat dat nog meer hectares land nodig heeft om dan de wereld te voeden.

Dat is maar net welk onderzoek je dus idd geloofd, wat in je straatje past. Ja ik net zo.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 13:44

Dierenwelzijn in Nederland super?

Zijn we de filmpjes vergeten van de mishandelingen in de slachterijen?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 13:44

Amber_anne schreef:
Met de hoeveelheid die Nederland produceert voor de export kunnen er veel boeren weg en is er nog genoeg om zelf van te eten. Afhankelijk worden we dus niet als het om vlees gaat

Er is te weinig grond in Nederland op zelfvoorzienend te zijn. Zelfs al aten we nu allemaal geen vlees meer.
Dan kun je vallen over export (doorvoer al niet mee tellen) maar als wij niet meer exporteren zeggen andere landen, bekijk het maar Nederland, wij verkopen ook niets meer aan jullie. En dan??
Dan hebben er veel mensen honger.
Ik niet, ik heb 3 hectare land, ik kan zelfvoorzienend leven en ook nog wat verkopen.
Maar moet ik dan verkopen aan 3 hoog Amsterdam die nu schreeuwt de boeren eruit? Mwahhh

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 13:46

Electra63 schreef:
Dierenwelzijn in Nederland super?

Zijn we de filmpjes vergeten van de mishandelingen in de slachterijen?

Dus als jou stalgenoot haar paard onredelijk behandeld zijn alle ruiters zo, jij ook?

Oke duidelijk.....

Die misstanden is iedereen tegen, dat begrijp je ook wel.
Maar als dat hier al voorkomt, helaas, hoe denk je dat het in een land gaat met altijd al andere normen en waarden tegenover dieren?

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 13:51

Dus landen exporteren alleen aan Nederland als wij vlees exporteren? Heb je daar onderzoek van?

Ik heb niks gezegd over zelfvoorzienend leven. Ik reageerde op een stelling dat als de boeren weg zijn we afhankelijk zijn van het buitenland. Dat gaat in het geval van vlees niet op.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 13:54

Marktwerking gaat niet eenzijdig, daar hoef je geen onderzoek voor te hebben.

En hoe denk jij dat er genoeg aardappelen/ graan enz groeien zonder mest?
Alles op kunstmest.... ? Goed bezig dan...not

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 14:00

Calm your tits ik heb alleen gezegd dat Nederland niet afhankelijk wordt van het buitenland mbt vlees als er een deel van de boeren weg gaat. Geen idee hoe jij bij graan en aardappels bent gekomen

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 14:01

DuoPenotti schreef:
Amber_anne schreef:

Er is te weinig grond in Nederland op zelfvoorzienend te zijn. Zelfs al aten we nu allemaal geen vlees meer.
Dan kun je vallen over export (doorvoer al niet mee tellen) maar als wij niet meer exporteren zeggen andere landen, bekijk het maar Nederland, wij verkopen ook niets meer aan jullie. En dan??
Dan hebben er veel mensen honger.
Ik niet, ik heb 3 hectare land, ik kan zelfvoorzienend leven en ook nog wat verkopen.
Maar moet ik dan verkopen aan 3 hoog Amsterdam die nu schreeuwt de boeren eruit? Mwahhh

Dat is natuurlijk niet zo. Landen produceren en verkopen aan elkaar zolang er betaald wordt. Het is geen ruilhandel.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 14:02

ruitje schreef:
@Sakura. Rommel is dus subjectief. Jij vind zoiets rommel. Ik merk overigens weer waarom ik uit principe niet in discussie ga met mensen die tegen het eten van vlees zijn, daar komen we toch niet uit Dan gaar het allang niet meer om het stikstof probleem, maar gebruik je dat om je eigen ideaal er door te duwen. Ook prima.

Er zijn grote voedseltekorten in de wereld, maar ik zal vast te simpel denken dat het dan logisch is om boeren die erg goed zijn in hun vak, in een land is waar vruchtbare grond is te laten stoppen. Voor natuurdoelen die onhaalbaar zijn he...

Ik neem gewoon het bedrijf van mijn ouders over, maar fijn om te horen dat jij mijn ouders dom vind. Constructief wel, zo praten over mensen :o

Ik ken overigens vrij veel Nederlandse slagers die met liefde hun vak weer zouden willen uitvoeren, maar de regelgeving hier absurd vonden. Heeft niets met 'je aanspreken' vinden.

Het dierenwelzijn in Nederland is super in vergelijking met andere landen. Wat jij doet is het probleem verschuiven.

Waar lees je dat ik tegen het eten van vlees ben? Ik geef aan dat het niet dagelijks nodig is. Hier halen we vlees bij de lokale boer die het eten van eigen land haalt en waar de koeien met hun kalfjes buiten staan in de weide. Daarnaast is mijn grote vraag of die enorme export nodig is. De rommel is er wel degelijk, nog breder dan de uitstoot en dergelijke, het vacuüm waar het land nu in zit, hebben we ook mee te maken.

Ik zeg nergens dat je ouders dom zijn, het is nog nooit mogelijk geweest om alle kinderen uit boerenbedrijven door te laten stromen in die sector. Dan krijg je extreem versnipperde bedrijven. Ik ben helemaal niet voor het sluiten van alle boerenbedrijven. De vraag is moeten we zoveel export willen en zelf nu tegen problemen aanlopen?

Qua dierenwelzijn zal het vergeleken met de rest van de wereld hier beter zijn, maar de misstanden zijn hier. Dat kun je niet ontkennen. De links en filmpjes wil ik niet eens delen omdat ze zo verschrikkelijk zijn. Per dier is het verschillend, maar ik ken de verhalen van het doden van varkens en kippen in de grote slagerijen. En ja, uit eerste hand. Slachterijen/vleesverwerkingsbedrijven ken ik van binnen.

Overschot aan mensen naar elders sturen, losse we dit probleem niet mee op. Het gaat verder dan huizen bouwen. Het gaat om milieu, gezondheid, infrastructuur en tal van andere sectoren die nu on hold staan. En daarnaast, wie sturen we dan allemaal weg?

We hebben al tientallen jaren een mestoverschot, dan lijken minder dieren ook een goede oplossing.

Waarom moet alles direct zo in het extreme getrokken worden? Ik heb het niet over alle dieren weg en compleet veganistisch leven. Iets minderen, niet dagelijks en de export beperken. Op een manier dat er een gezonde balans ontstaat en wij een land overhouden om gezond in te kunnen leven.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 14:04

Graan en aardappelen hebben mest nodig, geen dieren niet genoeg mest.

Nee het is geen ruilhandel, maar een land dat alleen maar egoïstisch zal handelen, terwijl andere wel vlees te kort hebben zullen woeker prijzen gaan vragen voor hun product of niet meer leveren.
Het meeste gaat naar onze buurlanden, die hebben we hard nodig.

Export van hier vlees ZO Brabant naar Duitsland is overigens minder ver in kilometers dan naar de randstad... het is dat er net een grens door loopt.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 14:10

DuoPenotti schreef:
Graan en aardappelen hebben mest nodig, geen dieren niet genoeg mest.

Oud Drents systeem: schapen in de potstal.
In combinatie met de arme zandbodem kon dat eeuwenlang netaan.
Op rijkere grond in andere provincies kan het reuze makkelijk. En voor schapen zijn er echt geen heidevelden nodig.
Citaat:
Nee het is geen ruilhandel, maar een land dat alleen maar egoïstisch zal handelen, terwijl andere wel vlees te kort hebben zullen woeker prijzen gaan vragen voor hun product of niet meer leveren.

Vleestekort...?

Op iedere regel zijn uitzonderingen, maar ik ben zo ongeveer geboren als vegetariër.
Vlees is voor bijna iedereen een overbodige luxe. (Lekker, makkelijk, etc 1 maar niet noodzakelijk.)

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 14:17

Ja en die schapen hebben genoeg mest voor alle akkerbouw?'

Of vlees noodzakelijk is gaan we het nooit eens worden...

Ja andere landen die vlees van ons importeren zullen tekort krijgen als wij dat niet leveren.
Dan gaan ze het elders wel halen, want andere landen zoals Polen en China springen dan graag in dat vrijgekomen gat in de markt.
Daar word Nederland niet beter van, de beestjes hebben er ook niks aan.

Er is vraag naar vlees, ook al bestaan er vegetariers, er is vraag naar vlees.
En helaas voor de vegas, die vraag stijgt nog jaarlijks....

maar ik hou er mee op, want tegen mensen die compleet tegen vlees zijn heeft een verder discussiëren geen nut.
Dan is toch alles opruimen en weg
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 16-06-22 14:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 14:25

Popstra schreef:
Mijn buurman was keuter boertje met 2x 100 varkens per jaar die hij vet mestte. Hij mocht in 2020 nog kiezen, stoppen of een mooie dichte grote stal met luchtwas instalatie en duizenden varkens.
2020... 2 jaar terug nog maar dus!!
Hij is gestopt want had geen zin om op zijn leeftijd nog te moeten investeren daar in maar een vergunning kon er zo zonder probleem op. Dan verderop, mega stal met kippen, luchtwas instalatie, super deluxe de hele oliebol!! Dit omdat de vorige schuur is afgebrand. Dit staat er nu een jaar of 3
Dus ja, hoe in ene die idioterie tot stand is gekomen omtrent stikstof beleid is velen een raadsel.
Ik woon met onze paarden tussen de boeren en of je nu simpel bent of heel slim zoals sommigen zich hier op dit forum voor doen, dit klopt gewoon niet!! Daar heb je niet veel gezonde boeren verstand voor nodig.

Die idioterie is hier in België even erg.
Een boerenbedrijf kreeg een paar jaar geleden haast geen lening meer want te kleinschalig en niet rendabel. Uitbreiden was de boodschap... dixit de bank, de boerenorganisatie en de overheid.
Boerenbedrijf breidt uit, doet massaal investeringen, alle vergunningen in orde. Nieuw complex staat er nu bijna 3 jaar. Plots is het een rood bedrijf en moet verdwijnen.
Hoe dan ? >;) :roll:

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 14:31

Vlees is misschien niet echt noodzakelijk, maar zeker geen luxe want in vlees zitten veel waardevolle dingen die een mens nodig heeft.
Het zijn ook vaak mensen die vegetariër of veganist zijn die allerhande vage klachten of onverklaarbare aandoeningen hebben valt mij al jaren op, dus vlees zal wel voor iets goed zijn :P

Waarmee ik dus niet voor of tegen ben, ieder doet wat ie wil natuurlijk.

Zelfvoorzienend is ook niet altijd zaligmakend voor de dieren trouwens, integendeel ... :x

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 15:22

Ik ben het niet met je eens, Pandora. Vlees is helemaal niet noodzakelijk.

Eiwitrijke producten zijn er meer dan genoeg. Dus vegetariërs missen geen voedingsstoffen. Ook krijgen die geen b12-tekort.

Veganisten moeten wel zorgen dat ze b12 extra slikken want dat zit niet in plantaardige producten.

Jouw beleving dat mensen die geen vlees eten ongezonder zouden zijn, deel ik ook niet. Het gros van mijn vriendinnen en buren eet geen vlees. Ik denk dat je misschien wat hard core veganisten kent, die slaan nog wel eens door in hun dieet en gaan dan bijvoorbeeld alleen nog biodynamische oergranen eten of zo.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 15:51

Gaat t nu over het welzijn van de dieren, over het wel of niet eten van vlees of gaat het over uitstoot van bepaalde gassen (de CO2 of de stikstof, ik weet niet meer welke)..

Want volgens de overheid gaat het puur om de getallen (en dat in verhouding tot de bouw etc... De veestapel moet minder, anders kunnen we niet bouwen.. Zoiets toch?)
Dan moeten de getallen kloppen..

Dat er mensen zijn in slachthuizen die dieren mishandelen (of boeren die dat doen) staat hier denk ik helemaal los van.
Want als het daarom gaat, dan is het inderdaad 'nou, we hebben dat liever niet hier" en dan verplaats je het probleem gewoon naar een ander land. "Not in my backyard is toch die uitdrukking?".

En, wat is het gevolg voor de paardenhouderij.. ? Voor de mensen die paarden hebben, (en die soms bij een boer staan.. )

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 16:11

Strengere mest afvoer regels...je land niet meer mogen bemesten met koeienmest en kunstmest. Enkel met paardenmest..vergunningen die niet meer af gegeven worden..dat soort dingen.
Zal dus flink duurder worden een paard te houden.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 16:35

We hebben voorlopig vooral mestoverschotten. het lijkt me dus nog niet nodig te denken dat er een tekort aan mest ontstaat. Vooral om dat lang niet alle dieren weg moeten.
En ja, hier in Nederland is er sprake van dieronterende toestanden en niet alleen op de slachterijen. Denk maar aan het produceren van varkens- en kippenvlees of eieren. Je kunt toch niet met droge ogen beweren dat die dieren blij en tevreden zijn in hun korte leven? Dat er elders op de wereld ook misstanden zijn, doet niet af aan ons foute handelen. je bent verantwoordelijk voor datgene wat je zelf doet.