Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
ElCid schreef:Elisa2 schreef:Voor de rest vind ik het een interessante discussie maar wel vervelend dat sommige mensen bij een gebrek aan inhoudelijke argumenten anderen in hokjes willen duwen. (wappie, niveau, etc.) dat zegt mij meer over hun niveau en zou het prettig vinden als mensen het gewoon respectvol met elkaar oneens kunnen zijn waarbij iedereen in hun waarde gelaten wordt.
Dat heb ik ook al een stuk hierboven gezegd; het is zinvoller om samen het probleem op te lossen dan elkaar voor van alles en nog wat uit te maken omdat iemand denkbeelden heeft waar je het niet mee eens bent. Met ruzie maken lossen we niks op en uiteindelijk ook niet met pagina's vol schrijven op Bokt............Maar een beetje saamhorigheid zou wel fijn zijn en, ondanks verschillende denkbeelden, kunnen we misschien gezamenlijk nog iets doen aan deze ellendige situatie.![]()
Daarom ga ik ook niet meer reageren; ik heb niks met vingertje wijzen maar ga verder met a. leuke dingen en b. met "gezamenlijk" iets te bewerkstelligen.
Alleen nog dit; bericht van de NOS van 5 jaar geleden:
[ [url=m/Frgynj.jpg]Afbeelding[/url] ]
Sakura789 schreef:ElCid schreef:Alleen nog dit; bericht van de NOS van 5 jaar geleden:
[ [url=m/Frgynj.jpg]Afbeelding[/url] ]
Heb je het artikel ook gelezen? Hierbij een link: https://nos.nl/artikel/2185922-nederlan ... ter-wereld
Dit gaat met name over de productie per hectare land. Volgens mij is het stikstofprobleem niet zozeer te vinden in de akkerbouw, maar juist vooral in de veeteelt. Waarom zou dezelfde productie niet elders kunnen, zodat wij ons land leefbaarder houden? We daarmee ook de vervuiling gaan delen. Of beter nog, dieren afschalen en meer over op plantaardige voeding. Minder vlees eten is zelfs ook beter voor je eigen gezondheid. Het gaat helemaal niet om drastisch te stoppen, maar wel om goed na te denken over de impact die het heeft. Ik denk dat volgende generaties heel anders hier mee om gaan. 15 jaar geleden had ik ook niet kunnen bedenken dat ik nu niet dagelijks vlees zou eten als kleindochter van een vleesgrossier.
Tenzij je alleen maar zorgen maakt om je eigen hachje en niet over de toekomst van de komende generaties en ook niet veel geeft om dierenwelzijn. Want dat laatste is om te huilen zo slecht op een aantal plekken.
Ik denk dat we echt naar een beter balans moeten gaan, maar goed in het verleden hebben we ook al laten zien dat we dat moeilijk vinden. Boterberg, melkplas, quota. Het is niet zo dat boeren al jarenlang een zorgeloos bestaan hebben, integendeel zelfs. Dat komt trouwens niet alleen door de regering, ook door de consument, de Rabobank, de lobbyisten, de bedrijven er omheen (veevoeders, coöperaties, een Monsanto). Het is een combinatie van heel veel factoren.
Er is niet één schuldige, er is niet één partij die het moet gaan oplossen. Dit vergt heel veel samenwerking en verandering. Dat is nou juist het moeilijkst, anders was het al wel opgelost in 1988.
ruitje schreef:@Sakura. Rommel is dus subjectief. Jij vind zoiets rommel. Ik merk overigens weer waarom ik uit principe niet in discussie ga met mensen die tegen het eten van vlees zijn, daar komen we toch niet uit Dan gaar het allang niet meer om het stikstof probleem, maar gebruik je dat om je eigen ideaal er door te duwen. Ook prima.
Er zijn grote voedseltekorten in de wereld, maar ik zal vast te simpel denken dat het dan logisch is om boeren die erg goed zijn in hun vak, in een land is waar vruchtbare grond is te laten stoppen. Voor natuurdoelen die onhaalbaar zijn he...
Ik neem gewoon het bedrijf van mijn ouders over, maar fijn om te horen dat jij mijn ouders dom vind. Constructief wel, zo praten over mensen
Ik ken overigens vrij veel Nederlandse slagers die met liefde hun vak weer zouden willen uitvoeren, maar de regelgeving hier absurd vonden. Heeft niets met 'je aanspreken' vinden.
Het dierenwelzijn in Nederland is super in vergelijking met andere landen. Wat jij doet is het probleem verschuiven.
Amber_anne schreef:Met de hoeveelheid die Nederland produceert voor de export kunnen er veel boeren weg en is er nog genoeg om zelf van te eten. Afhankelijk worden we dus niet als het om vlees gaat
Electra63 schreef:Dierenwelzijn in Nederland super?
Zijn we de filmpjes vergeten van de mishandelingen in de slachterijen?
DuoPenotti schreef:Amber_anne schreef:Met de hoeveelheid die Nederland produceert voor de export kunnen er veel boeren weg en is er nog genoeg om zelf van te eten. Afhankelijk worden we dus niet als het om vlees gaat
Er is te weinig grond in Nederland op zelfvoorzienend te zijn. Zelfs al aten we nu allemaal geen vlees meer.
Dan kun je vallen over export (doorvoer al niet mee tellen) maar als wij niet meer exporteren zeggen andere landen, bekijk het maar Nederland, wij verkopen ook niets meer aan jullie. En dan??
Dan hebben er veel mensen honger.
Ik niet, ik heb 3 hectare land, ik kan zelfvoorzienend leven en ook nog wat verkopen.
Maar moet ik dan verkopen aan 3 hoog Amsterdam die nu schreeuwt de boeren eruit? Mwahhh
ruitje schreef:@Sakura. Rommel is dus subjectief. Jij vind zoiets rommel. Ik merk overigens weer waarom ik uit principe niet in discussie ga met mensen die tegen het eten van vlees zijn, daar komen we toch niet uit Dan gaar het allang niet meer om het stikstof probleem, maar gebruik je dat om je eigen ideaal er door te duwen. Ook prima.
Er zijn grote voedseltekorten in de wereld, maar ik zal vast te simpel denken dat het dan logisch is om boeren die erg goed zijn in hun vak, in een land is waar vruchtbare grond is te laten stoppen. Voor natuurdoelen die onhaalbaar zijn he...
Ik neem gewoon het bedrijf van mijn ouders over, maar fijn om te horen dat jij mijn ouders dom vind. Constructief wel, zo praten over mensen
Ik ken overigens vrij veel Nederlandse slagers die met liefde hun vak weer zouden willen uitvoeren, maar de regelgeving hier absurd vonden. Heeft niets met 'je aanspreken' vinden.
Het dierenwelzijn in Nederland is super in vergelijking met andere landen. Wat jij doet is het probleem verschuiven.
DuoPenotti schreef:Graan en aardappelen hebben mest nodig, geen dieren niet genoeg mest.
Citaat:Nee het is geen ruilhandel, maar een land dat alleen maar egoïstisch zal handelen, terwijl andere wel vlees te kort hebben zullen woeker prijzen gaan vragen voor hun product of niet meer leveren.
Popstra schreef:Mijn buurman was keuter boertje met 2x 100 varkens per jaar die hij vet mestte. Hij mocht in 2020 nog kiezen, stoppen of een mooie dichte grote stal met luchtwas instalatie en duizenden varkens.
2020... 2 jaar terug nog maar dus!!
Hij is gestopt want had geen zin om op zijn leeftijd nog te moeten investeren daar in maar een vergunning kon er zo zonder probleem op. Dan verderop, mega stal met kippen, luchtwas instalatie, super deluxe de hele oliebol!! Dit omdat de vorige schuur is afgebrand. Dit staat er nu een jaar of 3
Dus ja, hoe in ene die idioterie tot stand is gekomen omtrent stikstof beleid is velen een raadsel.
Ik woon met onze paarden tussen de boeren en of je nu simpel bent of heel slim zoals sommigen zich hier op dit forum voor doen, dit klopt gewoon niet!! Daar heb je niet veel gezonde boeren verstand voor nodig.