Ja, meerdere paarden, allemaal GP niveau afgericht, verschillende ruiters. Dus geen ‘ik ben na 15 jaar Z en heb er een stang in gepropt’ paarden.Die vraag stel je omdat?
Dat jouw pink beweging voldoende is met Stang en niet met trens bewijst mijn punt. Je verfijnt helemaal niks. Je hulpen worden vergroot door de werking. Het is een vals gevoel van verfijning.
Omdat ik benieuwd ben naar hoe een stang voor jou in jouw hand dan werkt.
Wat ik gemerkt heb, lees je in mijn mening. Ja, je kan heel zacht zijn met een stangteugel, je hoeft hem amper aan te raken en je krijgt reactie. Maar dat heeft een reden he. Jouw "amper aanraken" wordt veel groter door gecommuniceerd naar de mond. Laten we jouw "hangen"/lang worden even nemen.
Dat ‘hangen’ doen ze met een reden. Los de oorzaak op ipv hem er uit te trekken met je pink. Want hoe je het ook gaat draaien: als je het met stang sneller/makkelijker klaar krijgt ben je het niet met je been aan het oplossen. En ik herken jou omschrijving, want één van de paarden deed het ook. Op S&T danste hij de piste door, met trens was ie net een beetje "zwaarder" in alles. Hij "permitteerde" zich meer. Ik kan daar maar één conclusie aan hangen: Hij had duidelijk heel veel respect voor die S&T. En niet in de goede zin.
Bij mijn eigen paarden komt er geen stang in. Bij één trainer weg gegaan omdat die bleef drammen over S&T. De huidige trainer heeft één keer gevraagd of ik hem al gereden had met S&T en toen ik zei van niet vroeg ie "wil je dat" waarop ik opnieuw "nee" gezegd heb en toen liet ie het gaan. Het is geloof ik voor de huidige trainer een geheel nieuw beeld dat een ruiter niet zodra het mag, de stang er in hangt.

Nee. Ik zie geen enkel voordeel van de stang. Het is een verbloeming, geen verfijning.