Duitse Annika Schleu krijgt wind van voren na vijfkamp OS

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 10:06

Elisa2 schreef:
Nou het verschil vind ik dat ze sneller geneigd zijn op een trens te gaan hangen waarmee je ze met de stang makkelijker van de hand af op het achterbeen houdt. Wisselend per paard en afhankelijk van de lichaamsbouw.
Sommige zijn helemaal niet fijn met S&T en van mij zou trens/ bitloos etc ook allemaal toegestaan mogen worden in de GP op internationaal niveau.

Ja, hangen in de stang doet nog meer pijn, me dunkt.

Maar goed, het zou inderdaad mooi zijn wanneer S&T niet meer verplicht is, maar men zelf kan kiezen.

Elisa2

Re: Duitse Annika Schleu krijgt wind van voren na vijfkamp OS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 10:09

Hmja, soms kun je het ook gewoon nooit goed doen he...verschillende paarden, verschillende africhtingsniveau's. Ieder paard die een andere uitingsvorm heeft als het moeilijker wordt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 10:13

Elisa2 schreef:
Hmja, soms kun je het ook gewoon nooit goed doen he...verschillende paarden, verschillende africhtingsniveau's. Ieder paard die een andere uitingsvorm heeft als het moeilijker wordt.

En dat is niet erg, we moeten allemaal leren, ruiter en paard. Echter is een stang naar mijn mening geen verfijning, maar een voor de ruiter makkelijkere/snellere manier om het paard te krijgen waar hij/zij het wil hebben, een paard dat durft te hangen in de trens op het achterbeen houden met een stang slaat natuurlijk nergens op.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 10:18

Mijn sjimpie was zwaarder op s&t dan trens. En dat was fijn want die mocht net wat meer hebben :D
Dus dat kan ook.

Maar van mij mag de s&t weg.
Maar dan ook alle gekruiste varianten van bitloos.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 10:24

_San87_ schreef:
Elisa2 schreef:

En dat is niet erg, we moeten allemaal leren, ruiter en paard. Echter is een stang naar mijn mening geen verfijning, maar een voor de ruiter makkelijkere/snellere manier om het paard te krijgen waar hij/zij het wil hebben, een paard dat durft te hangen in de trens op het achterbeen houden met een stang slaat natuurlijk nergens op.

En dat put je uit jarenlange ervaring met het africhten van paarden op dat niveau? Er worden zo makkelijk aanname's gedaan en altijd alles wordt negatief uitgelegd door mensen die zelf vaak totaal niet weten waar ze het over hebben.

Ik bedoel niet "hangen/ hangen" op de trens, dat is zo simpel op te lossen door los te laten. Maar een paard die net wat draagkracht mist of het moeilijk vind op sommige momenten wil soms net wel eens even zich wat langer maken aan de voorkant, of net iets meer vasthouden dan gewenst. Dat is micro en mini waar ik over praat en daar kan een stang prima en fijn bij helpen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 10:26

DuoPenotti schreef:
Mijn sjimpie was zwaarder op s&t dan trens. En dat was fijn want die mocht net wat meer hebben :D
Dus dat kan ook.

Maar van mij mag de s&t weg.
Maar dan ook alle gekruiste varianten van bitloos.

Ja dat kan inderdaad ook, ieder paard heeft een andere voorkeur wbt bitten en specifieke bitten zijn niet per definitie slecht of goed. Alles afhankelijk van het desbetreffende paard en het gebruik van het bit.

Van mij hoeft de S&T niet weg, geen enkel hoofdstel hoeft weg maar de manier van omgaan met daar mag meer op gejureerd worden.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 10:41

Elisa2 schreef:
_San87_ schreef:

En dat put je uit jarenlange ervaring met het africhten van paarden op dat niveau? Er worden zo makkelijk aanname's gedaan en altijd alles wordt negatief uitgelegd door mensen die zelf vaak totaal niet weten waar ze het over hebben.

Ik bedoel niet "hangen/ hangen" op de trens, dat is zo simpel op te lossen door los te laten. Maar een paard die net wat draagkracht mist of het moeilijk vind op sommige momenten wil soms net wel eens even zich wat langer maken aan de voorkant, of net iets meer vasthouden dan gewenst. Dat is micro en mini waar ik over praat en daar kan een stang prima en fijn bij helpen.

Beetje jammer dat je het meteen persoonlijk moet maken, discussieert zo vervelend :).

Ik snap dat je niet hangen/hangen bedoelt, ik vind echter dat je de oplossing van het wat draagkracht missen of wat langer maken moet zoeken in het rijtechnische en niet in een zwaarder bit.

Van mij hoeft de S&T ook niet weg, trouwens. Ik vind keuze daarin prima, zelfs gewoon wenselijk. Ik denk alleen wel dat er zorgvuldiger gekeken moet worden naar wie ermee start, en op welk niveau en welke beoordeling je hangt aan strak stanggebruik. Want eerlijk is eerlijk, het meeste gebruik wat je ziet heeft niks met verfijning te maken.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 12:10

Elisa2 schreef:
Heb je weleens met S&T gereden? Het werkt heel anders in dan een trens. Mijn ervaring is dat je met een pink beweging al een reactie van een paard kan krijgen waar dat met een trens niet zo is. Mits de stang dus ook echt gebruikt wordt waarvoor deze bedoeld is en niet om vast te blijven houden. Dit is ook te merken aan de mond van het paard, goede ruiters wisselen trens en S&T af.

Ik heb een aantal fijne combinaties gezien met ontspannen stangteugels maar ook teveel die maar vast bleven houden aan de stang. Daarom pleit ik nog steeds voor -2 bij ieder onderdeel bij een te strakke stangteugel. Want dat is niet waar S&T voor bedoeld is en je krijgt ook paarden met monden van beton.

Ja, meerdere paarden, allemaal GP niveau afgericht, verschillende ruiters. Dus geen ‘ik ben na 15 jaar Z en heb er een stang in gepropt’ paarden.Die vraag stel je omdat?

Dat jouw pink beweging voldoende is met Stang en niet met trens bewijst mijn punt. Je verfijnt helemaal niks. Je hulpen worden vergroot door de werking. Het is een vals gevoel van verfijning.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 15-08-21 12:20, in het totaal 2 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 12:14

Ik zeg helemaal niet dat het met trens niet voldoende is..ik zeg dat de inwerking anders is.

Het lijkt alsof het niet uitmaakt wat ik zeg maar dat alles negatief gemaakt wordt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 12:15

Ayasha schreef:
Elisa2 schreef:
Heb je weleens met S&T gereden? Het werkt heel anders in dan een trens. Mijn ervaring is dat je met een pink beweging al een reactie van een paard kan krijgen waar dat met een trens niet zo is. Mits de stang dus ook echt gebruikt wordt waarvoor deze bedoeld is en niet om vast te blijven houden. Dit is ook te merken aan de mond van het paard, goede ruiters wisselen trens en S&T af.

Ik heb een aantal fijne combinaties gezien met ontspannen stangteugels maar ook teveel die maar vast bleven houden aan de stang. Daarom pleit ik nog steeds voor -2 bij ieder onderdeel bij een te strakke stangteugel. Want dat is niet waar S&T voor bedoeld is en je krijgt ook paarden met monden van beton.

Ja, meerdere paarden, allemaal GP niveau afgericht, verschillende ruiters. Dus geen ‘ik ben na 15 jaar Z en heb er een stang in gepropt’ paarden.Die vraag stel je omdat?

Dat jouw pink beweging voldoende is met Stang en niet met trens bewijst mijn punt. Je verfijnt helemaal niks. Je hulpen worden vergroot door de werking. Het is een vals gevoel van verfijning.

Omdat ik benieuwd ben naar hoe een stang voor jou in jouw hand dan werkt.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 12:19

Ik moet zeggen dat ik soms ook zo klaar ben met de mentaliteit in de paardensport dat ik inderdaad ook heel even niks positief meer kan zien. Maar dan gebeurt er wel weer iets moois of denk ik aan alle ruiters die ik zie die het wel goed doen en dan geef ik het wel weer een kans.
Maar er is gewoon ook zoveel mis in de paardensport, op verschillende vlakken weliswaar en op verschillende niveaus van hoe erg iets is, maar toch. Ik vind dat eigenlijk jammer, want ik zou ook alleen maar willen genieten, maar ik kan het niet meer 100%. Zelfs op kleine regionale wedstrijden zie ik dingen dat ik denk: jezus en voor jullie zou het eigenlijk echt nog puur hobby moeten zijn.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 12:19

_San87_ schreef:

Beetje jammer dat je het meteen persoonlijk moet maken, discussieert zo vervelend :).

Ik snap dat je niet hangen/hangen bedoelt, ik vind echter dat je de oplossing van het wat draagkracht missen of wat langer maken moet zoeken in het rijtechnische en niet in een zwaarder bit.

Van mij hoeft de S&T ook niet weg, trouwens. Ik vind keuze daarin prima, zelfs gewoon wenselijk. Ik denk alleen wel dat er zorgvuldiger gekeken moet worden naar wie ermee start, en op welk niveau en welke beoordeling je hangt aan strak stanggebruik. Want eerlijk is eerlijk, het meeste gebruik wat je ziet heeft niks met verfijning te maken.

Ik wordt er gewoon een beetje moe van dat alles naar het negatieve gedraaid wordt over wat ik zeg over een stang.

Natuurlijk moeten de oplossingen altijd gezocht worden in het rijtechnische. Ik zeg ook niet dat je het oplost met een zwaarder bit alleen dat de inwerking anders is. Een stang werkt in achter de oren bijv. waar een trens dat meer doet op de lagen/ tong. Het geeft gewoon een andere inwerking waar je mee kunt verfijnen afhankelijk van het paard/ gebruik.

Dat laatste ben ik overigens helemaal met je eens en ik snap daarom ook best de aversie tegen de stang.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 12:24

Elisa2 schreef:
Ayasha schreef:

Wat ik gemerkt heb, lees je in mijn mening. Ja, je kan heel zacht zijn met een stangteugel, je hoeft hem amper aan te raken en je krijgt reactie. Maar dat heeft een reden he. Jouw "amper aanraken" wordt veel groter door gecommuniceerd naar de mond. Laten we jouw "hangen"/lang worden even nemen.
Dat ‘hangen’ doen ze met een reden. Los de oorzaak op ipv hem er uit te trekken met je pink. Want hoe je het ook gaat draaien: als je het met stang sneller/makkelijker klaar krijgt ben je het niet met je been aan het oplossen. En ik herken jou omschrijving, want één van de paarden deed het ook. Op S&T danste hij de piste door, met trens was ie net een beetje "zwaarder" in alles. Hij "permitteerde" zich meer. Ik kan daar maar één conclusie aan hangen: Hij had duidelijk heel veel respect voor die S&T. En niet in de goede zin.

Bij mijn eigen paarden komt er geen stang in. Bij één trainer weg gegaan omdat die bleef drammen over S&T. De huidige trainer heeft één keer gevraagd of ik hem al gereden had met S&T en toen ik zei van niet vroeg ie "wil je dat" waarop ik opnieuw "nee" gezegd heb en toen liet ie het gaan. Het is geloof ik voor de huidige trainer een geheel nieuw beeld dat een ruiter niet zodra het mag, de stang er in hangt. :')

Nee. Ik zie geen enkel voordeel van de stang. Het is een verbloeming, geen verfijning.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 15-08-21 12:26, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 12:25

Elisa2 schreef:
Ik wordt er gewoon een beetje moe van dat alles naar het negatieve gedraaid wordt over wat ik zeg over een stang.

Natuurlijk moeten de oplossingen altijd gezocht worden in het rijtechnische. Ik zeg ook niet dat je het oplost met een zwaarder bit alleen dat de inwerking anders is. Een stang werkt in achter de oren bijv. waar een trens dat meer doet op de lagen/ tong. Het geeft gewoon een andere inwerking waar je mee kunt verfijnen afhankelijk van het paard/ gebruik.

Dat laatste ben ik overigens helemaal met je eens en ik snap daarom ook best de aversie tegen de stang.

Dat snap ik, ik wil ook niet negatief zijn, of negatief uitleggen. Ik ben alleen niet van mening dat je verfijnd met een stang, verfijning duidt imo op een zachter middel/een zachtere hulp om hetzelfde te bereiken en beter te worden, niet op een zwaarderder hulpmiddel dat anders inwerkt en waarmee je met een iets lichtere hulp iets meer bereikt, als je me vat.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 12:27

In de paardensport hebben ze sowieso enige moeite met de definitie van "verfijning" maar het klinkt zo mooi. :)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 12:32

Ayasha schreef:
In de paardensport hebben ze sowieso enige moeite met de definitie van "verfijning" maar het klinkt zo mooi. :)

Ik heb me ook altijd over bijvoorbeeld sporen verbaasd. Ik heb nooit met sporen gereden, geen enkel paard. En toen kwam ik met m'n eerste pony'tje in t Z en moest het opeens. Want dan kun je je hulpen verfijnen.

Eh :?. Opgelost door het spoorgedeelte van de boog om de hak af te zagen, trouwens :=.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 12:39

_San87_ schreef:
Ayasha schreef:

Ik heb me ook altijd over bijvoorbeeld sporen verbaasd. Ik heb nooit met sporen gereden, geen enkel paard. En toen kwam ik met m'n eerste pony'tje in t Z en moest het opeens. Want dan kun je je hulpen verfijnen.

Eh :?. Opgelost door het spoorgedeelte van de boog om de hak af te zagen, trouwens :=.

Maar je kon het net zo goed zonder sporen dus begrijp ik.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 12:42

Hier is het verplicht vanaf niveau 1. Het is moeilijk te vergelijken omwille van het verschil in opbouw, maar veelal wordt niveau 1 vergeleken met M/Z omwille van de eenvoudige wissel die er in zit. Appuyementen en travers komt bij ons pas in het hoogste niveau en Schouderbinnenwaarts komt in niveau 2 er in. Maar de eenvoudige wissel (over stap) komt bij ons dus al vrij vroeg en men verwacht ook al oprichting en en stabiele aanleuning. Anyhow, er zit in die niveau 1 niks, maar dan ook echt helemaal niks, waarvoor iemand een spoor "nodig" zou moeten hebben. Er zit daar niks in dat "verfijnd" moet worden. Maar sporen zijn verplicht én het spoor gedeelte heeft een minimum lengte. Dus de spoor er af zagen kan niet want wij worden na de proeven gecontroleerd op sporen, bit en lengte van de zweep.

Maar een spoor kan je dan nog van je paard af houden. Ik rijd alleen in mijn les met spoor (omdat ze aan mijn wedstrijdlaarzen hangen.) en op wedstrijd. En ik merk nul verschil met thuis. :') Maar die stang, die zit er altijd in. Ook al zou je er van af blijven. Dan nog hangt ie vast en je trens en heeft dus een zekere inwerking.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 12:51

Loretta schreef:
_San87_ schreef:

Maar je kon het net zo goed zonder sporen dus begrijp ik.

Dat begrijp je goed.

Ayasha schreef:
Hier is het verplicht vanaf niveau 1. Het is moeilijk te vergelijken omwille van het verschil in opbouw, maar veelal wordt niveau 1 vergeleken met M/Z omwille van de eenvoudige wissel die er in zit. Appuyementen en travers komt bij ons pas in het hoogste niveau en Schouderbinnenwaarts komt in niveau 2 er in. Maar de eenvoudige wissel (over stap) komt bij ons dus al vrij vroeg en men verwacht ook al oprichting en en stabiele aanleuning. Anyhow, er zit in die niveau 1 niks, maar dan ook echt helemaal niks, waarvoor iemand een spoor "nodig" zou moeten hebben. Er zit daar niks in dat "verfijnd" moet worden. Maar sporen zijn verplicht én het spoor gedeelte heeft een minimum lengte. Dus de spoor er af zagen kan niet want wij worden na de proeven gecontroleerd op sporen, bit en lengte van de zweep.

Maar een spoor kan je dan nog van je paard af houden. Ik rijd alleen in mijn les met spoor (omdat ze aan mijn wedstrijdlaarzen hangen.) en op wedstrijd. En ik merk nul verschil met thuis. :') Maar die stang, die zit er altijd in. Ook al zou je er van af blijven. Dan nog hangt ie vast en je trens en heeft dus een zekere inwerking.

België is idd weer heel anders, ik heb het nooit helemaal begrepen hoe t niveau daar zit :)).

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 12:52

_O- LRV volgt jullie opbouw.
Zoals ik het begrepen heb volgt de VLP (excuseer, PSV nu.) de Duitse opbouw.. :)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 12:53

Het maakt ook niet uit, verder. Ik ben niet tegen S&T en ook niet tegen spoorgebruik, ik ben wel voor keuze en strenger afstraffen bij strak/verkeerd gebruik. Ik denk dat de meerderheid dat is.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 12:54

Ayasha schreef:

het is toch raar dat dat verplicht is. Het zou toch om het resultaat moeten gaan. Dit zijn dan weer van die conservatieve keuzes waarmee ze alle ruiters in de problemen brengen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 13:01

De dag dat het niet meer verplicht is gaan die sporen er af. Het is bij ons al helemaal bizar dat het zo vroeg verplicht wordt. Ter indicatie:
Wij hebben initiatie niveau, niveau 0, niveau 1, niveau 2 en niveau 3 op regionaal niveau. Dan hebben we sinds een paar jaar "niveau 4 recreatie" wat dan eigenlijk de nationale proeven zijn, maar zonder dat je een nationale licentie moet nemen. Je kan in die proeven ook geen kampioenschappen of winstpunten meer rijden want in feite zijn het geen regionale proeven. Maar die hebben ze nu ingevoerd om de ruiters eerst te laten "instappen" op het nationale niveau zonder dat je meteen de licentie moet nemen (en daarmee ook een aantal rechten verliest zoals initiatie starten met jonge paarden bv.)
Áls je dan perse sporen wil verplichten, verplicht ze dan in godsnaam pas vanaf niveau 2 of 3. Zeker gezien er geen enkele zijgang in niveau 1 zit. Ja wijken. Maar goed, of je daar nu "verfijning" voor nodig hebt?

Maar als je in gesprek gaat met de bond dan halen ze hun schouders op. :+ Ze willen graag input van de ruiters hoor, ze willen er alleen liever niets mee doen. :+ En ik kan me voorstellen dat dat op FEI niveau nog steeds een probleem is.

Ik hoor rond me veel de vraag om de S&T verplichting af te schaffen. Dus niet de S&T zelf verbieden maar de verplichting er uit halen. Vrije keuze dus. Dat is een vraag die bij mijn weten al jaren op verschillende niveau's gesteld wordt. Waarom gebeurt dat niet? In welke zin zou de paardensport er onder lijden als dat gebeurt?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 13:09

Ayasha schreef:

Wat ik gemerkt heb, lees je in mijn mening. Ja, je kan heel zacht zijn met een stangteugel, je hoeft hem amper aan te raken en je krijgt reactie. Maar dat heeft een reden he. Jouw "amper aanraken" wordt veel groter door gecommuniceerd naar de mond. Laten we jouw "hangen"/lang worden even nemen.
Dat ‘hangen’ doen ze met een reden. Los de oorzaak op ipv hem er uit te trekken met je pink. Want hoe je het ook gaat draaien: als je het met stang sneller/makkelijker klaar krijgt ben je het niet met je been aan het oplossen. En ik herken jou omschrijving, want één van de paarden deed het ook. Op S&T danste hij de piste door, met trens was ie net een beetje "zwaarder" in alles. Hij "permitteerde" zich meer. Ik kan daar maar één conclusie aan hangen: Hij had duidelijk heel veel respect voor die S&T. En niet in de goede zin.

Bij mijn eigen paarden komt er geen stang in. Bij één trainer weg gegaan omdat die bleef drammen over S&T. De huidige trainer heeft één keer gevraagd of ik hem al gereden had met S&T en toen ik zei van niet vroeg ie "wil je dat" waarop ik opnieuw "nee" gezegd heb en toen liet ie het gaan. Het is geloof ik voor de huidige trainer een geheel nieuw beeld dat een ruiter niet zodra het mag, de stang er in hangt. :')

Nee. Ik zie geen enkel voordeel van de stang. Het is een verbloeming, geen verfijning.

Tja ik ben het er niet mee eens, ik kon er echt heel fijn mini micro hulpen mee geven maar wel pas nadat ik echt met de stang heb leren rijden want in het begin vond ik het vooral vervelend om zoveel in de hand te hebben zelf en was ik er niet handig/ snel genoeg mee. Ik moest voor m'n werk verschillende paarden met stang rijden maar wisselde altijd af met trens. Het doel was altijd fijn op beide. En het vaste contact altijd op de trens.

Wat jij omschrijft met dat paard en de stang is nu net NIET wat ik bedoel. Maar ik kan niet de goede woorden vinden om het duidelijk te maken dus ik laat het er maar bij.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 13:11

_San87_ schreef:
Elisa2 schreef:

Dat snap ik, ik wil ook niet negatief zijn, of negatief uitleggen. Ik ben alleen niet van mening dat je verfijnd met een stang, verfijning duidt imo op een zachter middel/een zachtere hulp om hetzelfde te bereiken en beter te worden, niet op een zwaarderder hulpmiddel dat anders inwerkt en waarmee je met een iets lichtere hulp iets meer bereikt, als je me vat.

Ik snap wat je bedoelt en ik ben het er ook mee eens. Dat mag nooit het doel zijn. Ik vind verfijning duiden op micro hulpen. Sneller,zachter etc. Een stang gebruikt zoals bijvoorbeeld Jessica dat doet zie ik als verfijning en zo hoort ie ook gebruikt te worden.