GLOCK’s Total US onder Edward Gal over de 80% bij GP-debuut

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 11:55

Sky_As schreef:
Takt 2
Ontspanning 2
nageeflijkheid en aanleuning 1
impuls en swung 1
rechtegerichtzijn / of juist Lengtebuiging indien van toepassing 1
verzameling 1
Gereden op letter 1
"extra" 1

Dus als je aan alle punten voldoet heb je een 10. Een tactfoutje maakt van de 2 punten 1,5 punt bij een kleine hapering, en nog minder als het echt niet in tact is. Op deze manier zouden de punten toch nooit heel veel af kunnen wijken.
Een paard wat met zijn staart zwiept, of oren in zijn nek heeft liggen (dus niet ontspannen attent luistert, maar echt narrig doet), opgetrokken rimpelige mond/neusgaten kan nooit geen 2 punten voor ontspanning krijgen.

Maar wat ik het belangrijkste vind, dat er gewoon meer oog komt voor het dierenwelzijn. En een paard liegt niet, je kunt echt wel zien of een dier zijn werk met plezier doet, of het doet, maar liever niet.

Aangezien de uitdrukkingen van een paard wetenschappelijk bewezen zijn, kun je juryleden daar zelfs een test/cursus voor laten doen om dit te (leren) herkennen. Juist de voorkeursbehandeling moet er af door "meetbare" dingen te testen, en correct volgens het scala uitgevoerde oefeningen. En niet wie tilt zijn voorbenen het hoogste op.

Van mij mag zelfs de inwerking van de ruiter meegenomen worden in de puntentelling. En dan niet alleen in de onderste balk, maar gewoon in iedere oefening. Een ruiter die een grote/grove hulp moet geven om iets gedaan te krijgen, dat mag toch nooit een hoog punt op leveren?

Maar hoe ga je dan de uitvoering van een oefening daarin meenemen? :) of maakt het niet uit hoe een appuyement, volte, of piaffe wordt uitgevoerd, zolang het paard voldoet aan het skala?

Mag je dan dus als je voelt dat je na 2 passen piaffe niet meer kan voldoen aan het skala, er weer uitrijden? En hoe verhoudt zich dat tegen iemand die wel de van origine gevraagde 12-15 passen kan tonen?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 11:57

Als je na 2 passen er uit rijdt heb je de oefening niet uit gevoerd en wordt het dus een nul :?
Als die B ruiter na 2 meter het voor gezien houdt met z'n volte krijgt ie ook een nul.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 11:57

Gini schreef:
996981 schreef:

Horses.nl heeft 0,0 te maken met het het beleid van de KNHS omtrent jurering (of eender welk onderwerp). Ze zijn enkel een nieuwskanaal, dat nieuws uit de paardenwereld deelt en mogelijkheden geeft opninies te delen.

Je klacht met hen delen, gaat in de kern dus niet gelijk iets veranderen. Dat kun je alleen bewerkstelligen bij de KNHS. Laat dat gratis zijn :)

Dus KNHS bekijkt enkel de brievenbus en de mailbox? Andere bedrijven proberen dat juist te vermijden omdat men weet dat een persoonlijk bericht sturen al van een zodanige ergernis en betrokkenheid getuigt. Achter iedere klachtenbrief zitten nog eens 25 mensen met dezelfde klacht die zwijgen.
Ik verkies Bokt om mijn mening te ventileren. Als KNHS dat een onbelangrijk medium vindt, is dat niet mijn verantwoordelijkheid. Ik ben en word geen klant. Omdat ik buiten de doelgroep val, is dat nog niet erg voor KNHS, van zodra de klanten binnen de doelgroep echter wegvallen, wordt het wel ernstiger en dan zit je met een onderhuids probleem dat al jaren aan het pruttelen is. Om dan pas als actor binnen te vallen, dat is als bedrijf niet heel gemakkelijk.

Ik weet niet hoe zij van binnen ingericht zijn en waar ze wel en niet meelezen. Ik weet wel, dat als zeker wil zijn dat je mening bij hen aankomt je het beste henzelf direct kan benaderen. Dan kunnen ze immers niet om je heen. Dat was het enige dat ik je mee wilde geven :)

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 12:00

Ayasha schreef:
Als je na 2 passen er uit rijdt heb je de oefening niet uit gevoerd en wordt het dus een nul :?
Als die B ruiter na 2 meter het voor gezien houdt met z'n volte krijgt ie ook een nul.

Oké, maar het ging toch om paardenwelzijn? Als je als ruiter voelt dat je paard het op dat moment niet aankan 12-15 passen piaffe te tonen, 100% volgens het skala, zou je er dan toch uit moeten kunnen rijden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 12:00

Sky_As schreef:
Takt 2
**Ontspanning 2
nageeflijkheid en aanleuning 1
impuls en swung 1
rechtegerichtzijn / of juist Lengtebuiging indien van toepassing 1
verzameling 1
Gereden op letter 1
"extra" 1

Dus als je aan alle punten voldoet heb je een 10. Een tactfoutje maakt van de 2 punten 1,5 punt bij een kleine hapering, en nog minder als het echt niet in tact is. Op deze manier zouden de punten toch nooit heel veel af kunnen wijken.
Een paard wat met zijn staart zwiept, of oren in zijn nek heeft liggen (dus niet ontspannen attent luistert, maar echt narrig doet), opgetrokken rimpelige mond/neusgaten kan nooit geen 2 punten voor ontspanning krijgen.

Maar wat ik het belangrijkste vind, dat er gewoon meer oog komt voor het dierenwelzijn. En een paard liegt niet, je kunt echt wel zien of een dier zijn werk met plezier doet, of het doet, maar liever niet.

Aangezien de uitdrukkingen van een paard wetenschappelijk bewezen zijn, kun je juryleden daar zelfs een test/cursus voor laten doen om dit te (leren) herkennen. Juist de voorkeursbehandeling moet er af door "meetbare" dingen te testen, en correct volgens het scala uitgevoerde oefeningen. En niet wie tilt zijn voorbenen het hoogste op.

Van mij mag zelfs de inwerking van de ruiter meegenomen worden in de puntentelling. En dan niet alleen in de onderste balk, maar gewoon in iedere oefening. Een ruiter die een grote/grove hulp moet geven om iets gedaan te krijgen, dat mag toch nooit een hoog punt op leveren?

mee eens

**makkelijk te omzeilen: je geeft een 10, 9,of 8 - 1, 1,5, 2 blijft er altijd nog een dikke voldoende over

als beide durchlässig zijn en de basis goed is loopt het zonder grove inwerking (internationaal genoeg voorbeelden van)

wat ik al eerder aangaf: instructie en jury kunnen een grote bijdrage leveren maar dat handelsgeestje in ons werkt niet altijd mee
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 16-02-21 12:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Katja

Re: GLOCK’s Total US onder Edward Gal over de 80% bij GP-debuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 12:02

Grijze gebieden zitten al lang niet meer in de proeven. De oefeningen lopen door tot de volgende oefening, daarbij zit er in de GP proef al heel weinig stukken waar je niets te doen hebt. Eigenlijk alleen na het aanspringen vanuit de passage heb je even een stuk om adem te halen.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 12:02

Citaat:
Maar bij takt in een GP proef komt verzameling, rechtgerichtheid, schwung en losgelatenheid kijken. Takt houden in Piaffe, is nu eenmaal moeilijker dan in een draf op een volte, omdat er veel meer factoren meespelen.

En de loodlijn, hoe ga je beoordelen of een paard achter de loodlijn gaat, doordat het bijvoorbeeld iets kracht mist voldoende aanspanning te houden, of dat het paard door de ruiter daar geplaatst is

Maar als het goed is, zou tact in piaffe, voor een opgeleid paard, net zo moeilijk moeten zijn als een gewone draf op een volte. Gezien het opleidingsniveau. Voor een kleuter van 3-4 is 2 + 2 net zo moeilijk als 34x 57 voor een 10-12 jarige is.
En is je paard er nog niet klaar voor, dat kan, dat wil ook niet zeggen dat je ze thuis moet houden, maar dan kan het ook niet zijn dat je 9 ens of 10en krijgt.

En achter de loodlijn is het zelfde. Het maakt toch niet uit waardoor dat komt? Of het kracht is, of de ruiter, het paard "hoort" daar niet te lopen, en "dat" beoordeel je.

Het is geen talentenjacht, het is een jurering van wat er op dat moment getoond wordt, en daar gaat het mis.

Als ik in de B een vierkante of ovale volte rij met stelling naar buiten, krijg ik ook gewoon een 5 of een 6 (of nog minder), ook al komt het doordat mijn paard gewoon nog jong is.
Maar jij vind dat ik dan gerust een 9 kan krijgen, want ja, jong dier dus hij moet het nog leren? en hij loopt wel mooi "in de krul" en de tact is ook best oké.

De volgorde van het scala is gewoon leidend. Tact moet in de B al in orde zijn, dus in de GP helemaal.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 12:03

Maar dat betekend toch niet dat je maar een voldoende moet krijgen omdat je diervriendelijk bezig bent maar verder de oefening niet laat zien?

Mooi als een ruiter dat doet, zeker :j
Maar een wedstrijd een goed punt halen is volgens het skala die 12-15 passen te laten zien.
Lijkt me nogal logisch.

Niet laten zien slecht punt, niet laten zien volgens skala slecht punt, laten zien volgens skala goed punt.
Zo moeilijk is het niet hoor :D

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 12:08

Sky_As schreef:
Citaat:
Maar bij takt in een GP proef komt verzameling, rechtgerichtheid, schwung en losgelatenheid kijken. Takt houden in Piaffe, is nu eenmaal moeilijker dan in een draf op een volte, omdat er veel meer factoren meespelen.

En de loodlijn, hoe ga je beoordelen of een paard achter de loodlijn gaat, doordat het bijvoorbeeld iets kracht mist voldoende aanspanning te houden, of dat het paard door de ruiter daar geplaatst is

Maar als het goed is, zou tact in piaffe, voor een opgeleid paard, net zo moeilijk moeten zijn als een gewone draf op een volte. Gezien het opleidingsniveau. Voor een kleuter van 3-4 is 2 + 2 net zo moeilijk als 34x 57 voor een 10-12 jarige is.
En is je paard er nog niet klaar voor, dat kan, dat wil ook niet zeggen dat je ze thuis moet houden, maar dan kan het ook niet zijn dat je 9 ens of 10en krijgt.

En achter de loodlijn is het zelfde. Het maakt toch niet uit waardoor dat komt? Of het kracht is, of de ruiter, het paard "hoort" daar niet te lopen, en "dat" beoordeel je.

Het is geen talentenjacht, het is een jurering van wat er op dat moment getoond wordt, en daar gaat het mis.

Als ik in de B een vierkante of ovale volte rij met stelling naar buiten, krijg ik ook gewoon een 5 of een 6 (of nog minder), ook al komt het doordat mijn paard gewoon nog jong is.
Maar jij vind dat ik dan gerust een 9 kan krijgen, want ja, jong dier dus hij moet het nog leren? en hij loopt wel mooi "in de krul" en de tact is ook best oké.

De volgorde van het scala is gewoon leidend. Tact moet in de B al in orde zijn, dus in de GP helemaal.

Nee, takt in piaffe wordt nooit net zo makkelijk als takt in draf :n

In mijn ogen mag de moeilijkheid van de oefening absoluut meegenomen worden in de beoordeling ervan. In de buurt komen van iets dat op piaffe lijkt, is al moeilijk. Laat staan het tonen van een goede/perfecte piaffe. Als er een dingetje is in de piaffe, mag daar in mijn ogen dan ook absoluut anders naar gekeken worden dan een dingetje op een volte.

Maar daarin verschillen we dus van mening.

“ Maar jij vind dat ik dan gerust een 9 kan krijgen, want ja, jong dier dus hij moet het nog leren? en hij loopt wel mooi "in de krul" en de tact is ook best oké”

Kun je me laten zien waar ik dat gezegd heb? Ik kan het me niet herinneren.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 12:10

996981 schreef:
Kleine side-note: deze landen hebben combinaties die al eeuwig samen zijn. Nederland is meer handelsgericht. Hier vertrekken vaak goede paarden, die al tijden een goede combi waren met de ruiter en nog steeds groeien, naar het buitenland.

Is dat zo? In de dressuur? Ik zie het inderdaad wel in de spring en eventing sport (zo jammer dat Eclipse van Tim Lips en Curacao van Alice zijn verkocht).
Maar in de dressuur? Welke potentiele topcombinatie is dan onlangs uit elkaar gehaald? Dat is echt volgens mij maar mondjesmaat? In de subtop zie je het wel, bij de subtopruiters, maar bij het internationale dresuurkader??? Ik heb juist eerder het idee dat Glock voor Team Glock een heel arsenaal aan toppaarden binnenhaalt en dat er weinig tot niets verkocht wordt.

Dat er vaak relatief groene paarden in de combinaties zijn, dat klopt, maar ligt dat aan verkoop of ligt dat aan dat het gemiddelde top dressuurpaard het onder de NL topruiters het niet lang volhoudt om jarenlang in de top mee te draaien en progressie te tonen? Ik neig toch meer naar dat laatste als oorzaak als de handel.
Laatst bijgewerkt door oji op 16-02-21 12:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 12:11

996981 schreef:
Ayasha schreef:

Oké, maar het ging toch om paardenwelzijn? Als je als ruiter voelt dat je paard het op dat moment niet aankan 12-15 passen piaffe te tonen, 100% volgens het skala, zou je er dan toch uit moeten kunnen rijden?

Jep. En dan neem je je verlies toch?
Dat je paard het op dat moment niet red kan de jury toch niets aan doen? Waarom zou je dan punten moeten krijgen voor een niet uit gevoerde oefening?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 12:13

DuoPenotti schreef:
Maar dat betekend toch niet dat je maar een voldoende moet krijgen omdat je diervriendelijk bezig bent maar verder de oefening niet laat zien?

Mooi als een ruiter dat doet, zeker :j
Maar een wedstrijd een goed punt halen is volgens het skala die 12-15 passen te laten zien.
Lijkt me nogal logisch.

Niet laten zien slecht punt, niet laten zien volgens skala slecht punt, laten zien volgens skala goed punt.
Zo moeilijk is het niet hoor :D

Die 12-15 passen staan nergens beschreven in het Skala hoor.

Het Skala is een manier om het jonge paard op te leiden tot een durchlassig paard. Dat is het absolute einddoel.

Wij hebben wedstrijden bedacht om te meten hoe ver je daarin bent. Om dingen meetbaar te kunnen maken, zul je ze zo objectief mogelijk moeten maken. Daar komen die 12-15 passen vandaan.

Gini

Re: GLOCK’s Total US onder Edward Gal over de 80% bij GP-debuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 12:16

Als ruiter kies je dan zelf of je uit de piaffe rijdt of dat je die 12-15 passen afmaakt met fouten in het scala. Beide scenario's zouden geen goed punt mogen opleveren.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 12:17

Je bent het moeilijker aan het maken dan het is. 12 tot 15 passen worden gevraagd dus men denkt dat die haalbaar zijn. Haal je die niet is het paard op dat moment dus niet op het gevraagde niveau en behoort daarnaar gepunt te worden. Ik kan morgen wel GP starten en hopen op punten om het te proberen maar dat is niet het ide achter wedstrijden.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 12:18

996, Ja precies en je rijd een wedstrijd en moet dan bepaalde dingen laten zien.
En als je dat niet kunt volgens het skala, hoor je geen goed punt te krijgen.
Nu is dat wel, dat klopt niet.
Of dat nu is omdat je er diervriendelijk uitrijdt of dat ondiervriendelijk die passen er uit perst. Is geen goede score.
Maar dat had ik al aangegeven.

Maar mag ik zeggen dat ik deze manier erg vermoeiden vind om te discussiëren?
Want ik heb het idee dat je er van alles bij aan het halen bent terwijl je ook wel weet dat het eigenlijk nergens over gaat.

Dus ik kruip weer even onder mijn steentje en kom later wel weer eens terug.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 12:20

Ayasha schreef:
Je bent het moeilijker aan het maken dan het is. 12 tot 15 passen worden gevraagd dus men denkt dat die haalbaar zijn. Haal je die niet is het paard op dat moment dus niet op het gevraagde niveau en behoort daarnaar gepunt te worden. Ik kan morgen wel GP starten en hopen op punten om het te proberen maar dat is niet het ide achter wedstrijden.

Je kan thuis alles 100% voor elkaar hebben en er in de ring achterkomen dat je net op dat moment dat de oefening komt even niet de aanspanning kan krijgen. Dat is nu precies het verschil tussen thuis rijden, waar je zelf kan kiezen wanneer je welke oefening doet en dus je perfect voor kan bereiden. En op concours, waar je precies op dat moment, de gevraagde oefening moet tonen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 12:24

996981 schreef:
Ayasha schreef:

welke GP ruiter zegt sorry tegen zijn/haar paard en pakt het verlies,

zou hun sieren, geeft ook een beter beeld van hun kennis en kunde, hun ruitergevoel, hun rijkunst
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 16-02-21 12:25, in het totaal 1 keer bewerkt

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 12:25

DuoPenotti schreef:
996, Ja precies en je rijd een wedstrijd en moet dan bepaalde dingen laten zien.
Of dat nu is omdat je er diervriendelijk uitrijdt of dat ondiervriendelijk die passen er uit perst. Is geen goede score.

Want ik heb het idee dat je er van alles bij aan het halen bent terwijl je ook wel weet dat het eigenlijk nergens over gaat.

Jammer, temeer omdat ik het grotendeels met jullie eens ben. Ik zou ook graag zien dat de Nederlandse dressuurtop anders ging rijden.

Ik vind echter de jurering wel verdedigbaar en ben oprecht benieuwd hoe anderen de verandering/verbetering daarin voor zich zien.

Het is in mijn ogen namelijk niet zo makkelijk om het systeem zo maar om te gooien, daar het systeem in de basis klopt. Het is de menselijke factor die jurering mogelijk maakt. Die menselijke factor gaat het ook moeilijk maken aanpassingen te doen.

Ik ben dus oprecht benieuwd hoe jullie dat voor je zien.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 12:31

996981 schreef:
Ayasha schreef:

Je kan thuis alles 100% voor elkaar hebben en er in de ring achterkomen dat je net op dat moment dat de oefening komt even niet de aanspanning kan krijgen. Dat is nu precies het verschil tussen thuis rijden, waar je zelf kan kiezen wanneer je welke oefening doet en dus je perfect voor kan bereiden. En op concours, waar je precies op dat moment, de gevraagde oefening moet tonen.

Dat weet ik, ik rijd lang genoeg wedstrijd. Maar waarom zou dat een verschil moeten maken? Dat is wedstrijd rijden he. Als je daar niet tegen kan moet je het niet doen.
Een jury moet jureren wat ie ziet, niet wat ie denkt dat je thuis wel of niet kan.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 12:38

Ayasha schreef:
996981 schreef:

Dat weet ik, ik rijd lang genoeg wedstrijd. Maar waarom zou dat een verschil moeten maken? Dat is wedstrijd rijden he. Als je daar niet tegen kan moet je het niet doen.
Een jury moet jureren wat ie ziet, niet wat ie denkt dat je thuis wel of niet kan.

En wat een jury ziet, is niet objectief :) laat dat nu net het moeilijke zijn aan een jurysport.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 12:38

996981 schreef:
DuoPenotti schreef:

Jammer, temeer omdat ik het grotendeels met jullie eens ben. Ik zou ook graag zien dat de Nederlandse dressuurtop anders ging rijden.

Ik vind echter de jurering wel verdedigbaar en ben oprecht benieuwd hoe anderen de verandering/verbetering daarin voor zich zien.

Het is in mijn ogen namelijk niet zo makkelijk om het systeem zo maar om te gooien, daar het systeem in de basis klopt. Het is de menselijke factor die jurering mogelijk maakt. Die menselijke factor gaat het ook moeilijk maken aanpassingen te doen.

dat zou een ook omslag zijn die niet in twee stappen gezet is, instructie anders opleiden zou een begin kunnen zijn, veel meer vanuit het skala en zonder enig winstoogmerk denken en doen

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 12:40

MCE schreef:
996981 schreef:

dat zou een ook omslag zijn die niet in twee stappen gezet is, instructie anders opleiden zou een begin kunnen zijn, veel meer vanuit het skala en zonder enig winstoogmerk

Ben je op de hoogte van hoe de huidige instructeursopleiding er daadwerkelijk uitziet? Of denk je dat er in de opleiding iets fout zit?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 12:42

996981 schreef:
Ayasha schreef:

En wat een jury ziet, is niet objectief :) laat dat nu net het moeilijke zijn aan een jurysport.

Duh, Wat jij en ik zien is ook niet objectief. Maar 2 passen of 12 passen is wel vrij objectief. Wat heeft dat te maken met de oefening wel of niet rijden? Ik heb het gevoel dat je elke keer wanneer je grond verliest, gewoon een ander willekeurig punt aan haalt dat niets meer met het punt te maken heeft waar het over ging.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 12:47

Ben je op de hoogte van hoe de huidige instructeursopleiding er daadwerkelijk uitziet? Of denk je dat er in de opleiding iets fout zit? (quote996981),

u vast wel

ik heb het niet over FOUT

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 12:48

Ayasha schreef:
Duh, Wat jij en ik zien is ook niet objectief. Maar 2 passen of 12 passen is wel vrij objectief. Wat heeft dat te maken met de oefening wel of niet rijden? Ik heb het gevoel dat je elke keer wanneer je grond verliest, gewoon een ander willekeurig punt aan haalt dat niets meer met het punt te maken heeft waar het over ging.

Maar het Skala dus niet :) Wat de ene losgelaten (en hier kun je ieder onderdeel van het skala invullen) vindt kan het voor de ander niet zijn.

Dat is precies waar deze discussie nu over gaat