Paarden dood door wolf, Duitsers spreken van escalatieniveau

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 12:12

sevke schreef:
..knip

Zo'n lange tekst, maar zo enorm mee eens!!! +:)+

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 12:18

irmaz schreef:
Probleem blijft voor dit moment alleen dat er vooral veel zwervers in Nederland rondlopen. Alleen op de veluwe zit een paar met jongen. Ik ben eigenlijk wel benieuwd of deze roedel zich niet vergrijpt aan schapen in de buurt. Ik vind het dan ook jammer dat er geen meldingen worden gemaakt van gevonden karkassen met wolven-DNA, nu lijkt het erop dat de wolven in Nederland alleen maar leven van landbouw(huis)dieren.

In het najaar 14 schapen, in februari 5

https://www.destentor.nl/epe/vijf-dode- ... oogle.com/

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 12:31

_Penotti schreef:
Kunnen we de vegan discussie ergens anders voeren?
1% van de mensen eet vegan, toch hebben ze wel altijd de boventoon in zo wat elk topic, zeer bijzonder.
Het gaat hier om de wolf. En of die nu schaapjes en shetlanders van de hobbyist dood of van de handelaar maakt voor mij niet uit.

en altijd anderen pushen om ook vegan te worden (bijna een must van ze)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 12:34

mysa schreef:
Gini schreef:
Mysa, hoe zou jij dan iedere wolf op Nederlands grondgebied willen verwijderen?

Dat kan niet inderdaad. Wat ik mis zijn plannen, instructie en subsidies, ook voor de kleine dierenhouder en op individuele basis. En misschien de voortplanting niet meer faciliteren door gebied waar een wolvennest zit voor publiek af te sluiten. Wie weet vinden wolven die plekken bij nader inzien niet meer zo geschikt als broedplaats.

Dank voor je antwoord. Ik vind inderdaad ook dat het misschien tijd is om toch constructiever verder na te denken over de wolvenaanwezigheid en hoe we dit effectief kunnen oplossen. Want dat blijven roepen dat wolven hier niet thuis horen en dat we te overbevolkt zijn, dat kan allemaal misschien goed en waar zijn. Maar feit is dat de wolven er blijkbaar anders over denken en meer en meer onze contreien terug beginnen te ontdekken.
Dus we kunnen dan wel met heimwee terugkijken naar onze eeuw zonder wolven, maar dat is blijkbaar nu voorbij en nu moeten we terug aan de slag. Jammer, maar het zij zo. En een deel van de oplossing zal inderdaad afschot zijn. Maar net zoals bij vossen, wilt de jacht niet zeggen dat kippen helemaal veilig zijn. Die moeten toch nog extra beschermd worden. Stel dat we het aantal dode huis- en veedieren door de wolf met de jacht kunnen terugbrengen tot 5 per jaar. Dan is dat een groot succes en een grote vooruitgang, maar jouw paard zou maar net een van die vijf zijn, dan maken die statistieken voor jou geen reet uit en dan hebben de jagers jouw paard niet kunnen beschermen.

_Penotti

Re: Paarden dood door wolf, Duitsers spreken van escalatieniveau

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 12:45

Maar of er 1 wolf los loopt waar je tegen moet beschermen of als we niets doen hele roedels.
De kans stijgt dan toch wel enorm of je dier gegrepen gaat worden of niet.
Natuurlijk maakt dat voor je verdriet niet uit, maar betreft kans berekening wel.

Zeker als de wolven die vrij tam zijn niet afgeschoten mogen worden.
Dus ik denk toch dat daar wel een eerste wetswijziging in gemaakt moet gaan worden willen het hier niet uit de hand gaan lopen.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 12:46

+:)+
Dit dus!
Wolven weer toelaten is enkel mogelijk als er gecontroleerd afschot toegestaan wordt. Anders trekt men de doos van Pandora open.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 13:07

sevke schreef:
@irmaz : in vind een hond vegetarisch of veganistisch voeren dierenmishandeling. Toen ik nog honden fokte, weigerde ik een pup te verkopen aan mensen die van plan waren hem vegetarisch/veganistisch te voeren. Dit nadat ik eens een pup moest terugnemen, op sterven na dood, na het overschakelen op vegan brok. Toen we de pup weer op vlees zetten, is hij in notime hersteld. Had ik hem niet teruggenomen, hij had het niet overleefd.
Een hond is een aaseter en omnivoor. Geen herbivoor. Als je daar een probleem mee hebt, koop je dan een konijn. Je gaat je paard toch ook geen vlees voeren??

Deze opmerking diskwalificeert je wel een beetje als serieuze gesprekspartner maar zal toch even reageren op je beschuldiging. Ik heb 4 honden, van verschillend ras en in gewicht variërend tussen de 5 en 50 kg. Ik geef dan ook iedere hond een ander voer, varierend van vers vlees tot vegetarisch, net waar de hond het het beste op doet. Tot mijn grote verassing bleek de Kangal het perfect te doen op een volledig vegetarisch dieet. Mijn herder van bijna 15 jaar doet het daar weer een stuk minder op en krijgt gewone traditionele brok met af en toe vers vlees. Blind roepen dat het dierenmishandeling is om een hond vegetarisch te voeren is erg kortzichtig, het hangt dus helemaal af van de hond en ras of ze het er goed op doen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 13:21

_Penotti schreef:
Maar of er 1 wolf los loopt waar je tegen moet beschermen of als we niets doen hele roedels.
De kans stijgt dan toch wel enorm of je dier gegrepen gaat worden of niet.
Natuurlijk maakt dat voor je verdriet niet uit, maar betreft kans berekening wel.

Zeker als de wolven die vrij tam zijn niet afgeschoten mogen worden.
Dus ik denk toch dat daar wel een eerste wetswijziging in gemaakt moet gaan worden willen het hier niet uit de hand gaan lopen.

Klopt, afschot is dus zeker een deel van de oplossing. Andere en betere omheiningen gaat, vrees ik, toch wel een ander deel van de oplossing zijn. En zo zullen er nog heel veel deeltjes zijn die gecombineerd de oplossing kunnen zijn.

Alleen maar zeggen dat de wolf niet in de EU thuis hoort en iedere voorgestelde omheining afdoen als 'nonsens, dat houdt een wolf niet tegen', is in mijn ogen dan weer geen deel van de oplossing.

We moeten de kans dat een wolf een geliefd dier pakt verkleinen en dat doe je door een verzameling van pakkansverkleinende middelen.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 13:24

Het nadeel van de omheiningen is dat zelfs de prowolvers niet eens weten wat werkt.
Als je ziet dat de wolf al meerdere malen dieren heeft gemoord daar waar een door pro-wolvers goed bevonden omheining stond, is daar in investeren niet zo gemakkelijk gedaan.
Doe je nu wat voor duizenden euro's kun je daarna weer aan de gang.
Daar zal denk ik een deel van de weerstand door komen. Plus dat afschot nu niet mag dus alles bij de houders neergelegd word.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 13:31

Dat ben ik helemaal met je eens. Net zoals alleen afschot niet gaat werken, zal alleen hier en daar wat experimenteren met omheiningen niet werken.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 13:49

Irmaz, een hond kiest van nature voor vlees, aangevuld met plantaardige voeding. Zij hebben dan ook, in tegenstelling tot de mens, een gebit en gastro-enteraal stelsel dat ideaal is om vlees te verscheuren en te verteren. Een herbivoor heeft een heel ander gebit en darmstelsel.
Dat jij erover nagedacht hebt, en er blijkbaar niet tegen bent om een hond vlees te voeren, vind ik al heel goed. Ik heb het eerder over die zgn diehard vegans, die hun honden kost wat kost vegan voedsel willen geven.
Koop dan een konijn, denk ik dan.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 13:55

sevke schreef:
Irmaz, een hond kiest van nature voor vlees, aangevuld met plantaardige voeding. Zij hebben dan ook, in tegenstelling tot de mens, een gebit en gastro-enteraal stelsel dat ideaal is om vlees te verscheuren en te verteren. Een herbivoor heeft een heel ander gebit en darmstelsel.
Dat jij erover nagedacht hebt, en er blijkbaar niet tegen bent om een hond vlees te voeren, vind ik al heel goed. Ik heb het eerder over die zgn diehard vegans, die hun honden kost wat kost vegan voedsel willen geven.

Mensen die kost wat kost vast willen houden aan hun eigen dogma's en binnen hun eigen beperkte kennisgebiedje willen blijven moeten helemaal geen dieren houden....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 13:58

sevke schreef:

Die mensen kopen vaak geen hond, maar adopteren er een die anders levenslang in een betonnen hok zit ergens. Denk dat de gemiddelde vegan niet voor fok is zolang er een overschot aan huisdieren is hoor :)

Qua stroomhekken denk ik eerlijk gezegd ook niet dat dat kans maakt om te werken. Mijn hind van 40 kilo wurmt zich als het moet ook door een 1.30m hoge stroomomheing met 5 lagen. Zo niet dan gaan ze bij honger wel graven.
Het zal meer het effect hebben van; moeilijk genoeg maken om het land van de buren aantrekkelijker te houden.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 15:06

Fellor : die ervaring heb ik niet. Vegans kopen net zo goed een hond dan de rest van de bevolking. Maar niet elke vegan wil ook perse zijn hond vegan voer geven. Er bestaat niet zoiets als "de gemiddelde vegan", maar wel zoiets als de die-hard vegan, die iedereen judgen die hun ideeën niet aanhangt.
Ik ben zelf ook 90% vegetarisch (niet 100%, soms eet ik wel eens een stukje vis, een stukje kip, of steak van een rund wat onze buur heeft gefokt en geslacht.), maar ik laat iedereen in zijn waarde en maak ook gewoon vlees klaar voor mijn gezin. Ook mijn honden eten gewoon vlees.
Trouwens, misschien moeten we terug ontopic gaan of de modjes zullen ingrijpen. Denk niet dat de wolven vegetarisch zullen gaan eten :)

Francii

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 16:29

Aangezien velen aangeven dat tegenhouden moeilijk zal gaan omdat wolven geen landgrenzen kennen, een filmpje van de universiteit van Tilburg: https://m.youtube.com/watch?v=E14Ta6GPmX0&t=163s

0.34 ze zijn fysiek tegen te houden, maar EU staat niet toe
0.52 - het blijkt dat andere landen zoals Noorwegen en Zwitserland die geen lid van de EU zijn de wolf prima kunnen weren. Als wij dat als land toestaan kunnen wij in NL ook prima de wolf weren
1.41 zeggen ze dat als je de regelgeving overlaat aan nationaal beleid dat mensen tegen zullen zijn en de wolf zullen weren. En dat er daarom internationale regelgeving is, om de wolf te beschermen (en dus alsnog op te dringen aan mensen die er niet op zitten te wachten ..)

Ik ben absoluut tegen de wolf en vind het dan ook absurd dat we onze eigen dieren niet zouden mogen beschermen tegen de wolf. De wolf brengt niets goeds met zich mee en wel veel problemen. Ik merk dat veel pro-wolf mensen denken dat we ons vee eenvoudig kunnen beschermen met omheining maar dat we daar te lui voor zijn. Terwijl het internationaal duidelijk is dat een wolf-proof omheining niet te realiseren is. Ze onderschatten het probleem dat je hebt als houder van weidedieren.
Zeker nu er een trend gaande is dat weidedieren (eindelijk!) steeds meer buiten gehouden worden, vind ik het veel belangrijker dat al die 100.000en dieren meer vrijheid krijgen ipv een stel wolven alle vrijheid te geven en al die andere dieren uit bescherming moeten ophokken.
Ik vind het dus echt belachelijk dat die Europese wetgeving er is, ik denk dat als de bevolking aangeeft er niet blij mee te zijn, dat dat het belangrijkst is. Wij moeten hier iedere dag rondlopen en onze dingen doen. En ik heb liever een veiligere omgeving zonder wolf

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 16:47

Hasjam_Poe schreef:
Nikass schreef:
Je haalt er opeens heel wat bij wat ik je nog niet eerder heb horen noemen. Ik wist overigens niet dat het welzijn van varkens nog slechter kon. :(:)

Ga je nou pretenderen dat jouw berichten uitblinken in diepgang?
Door te smijten met inhoudsloze termen als "veganistische issues" (wat zijn dat??) En "de wolvenlobby" (wie of wat bedoel je daarmee?)

Er zijn verschillende posts geweest van diverse mensen (niet mij) waar ál de opgesomde items benoemd zijn.
Ben heel benieuwd of je ook eens inhoudelijk kan reageren, zonder dat je het het persoonlijk probeert te maken, zodra het lastig wordt ;)

Oh wat kinderachtig om nu naar "verschillende mensen" te verwijzen. Wie dan?
Als je iets wilt aanhalen quote dan, en beticht mij niet van niet inhoudelijk zijn, als je zelf niet eens een intelligente vraag kunt stellen. Hoe moet ik inhoudelijk reageren op jouw vage ongedefinieerde termen?

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 16:50

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 16:52

Ja daar hebben we het al over gehad over dat onderzoek.
Blijkt dus dat dit vooral in het Westland/ randstad is gevraagd.
Dan krijg je uiteraard een heel ander beeld dan dat ze het hier komen vragen in het buitengebied in een plaats waar al meerdere dieren zijn gedood.
Ik denk als je hier een rondgang doet dat 70% wel tegen zal zijn, een aantal het niet uitmaakt en dan wat stadse die hier altijd al lopen te klagen over boeren wel voor zullen zijn.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 17:04

Penotti wat kan jij berichten van anderen verdraaien zeg -O-

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 17:07

Nikass schreef:
Penotti wat kan jij berichten van anderen verdraaien zeg -O-

Oh ja, verklaar je nader aub, ik ben me er namelijk niet van bewust.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 17:13

_Penotti schreef:
Dan krijg je uiteraard een heel ander beeld dan dat ze het hier komen vragen in het buitengebied in een plaats waar al meerdere dieren zijn gedood.
Ik denk als je hier een rondgang doet dat 70% wel tegen zal zijn, een aantal het niet uitmaakt en dan wat stadse die hier altijd al lopen te klagen over boeren wel voor zullen zijn.

Nou dat staat er niet in dus:
Woongebied: we zien geen verschil in de mate waarin Nederlanders die binnen of buiten wolvengebieden wonen de wolf welkom heten in Nederland.
Waardenoriëntatie: met name Nederlanders met een mutualismeoriëntatie (= rechten aan dieren toe kennen en streven naar vreedzame co-existentie) vinden de wolf welkom in Nederland (71% vs. 43%).

Motivaction is wel een prominent onderzoeksbureau

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 17:16

Dat is toch het onderzoek gedaan door het omstreden motivatioin?
Die uiteraard graag op de pro wolven site word geplaatst?

Ah, zie nu dat je dat er ook bij hebt geplaatst

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 17:21

https://nos.nl/artikel/2337554-onderzoe ... t-toe.html
Deze link werd al eerder geplaatst, zelfde onderzoek en werd al besproken.
En daar werd duidelijk dat dit onderzoek niet is gevraagd in bijvoorbeeld een wolven gebied, want dan kan de uitslag wel heel anders zijn dan in de stad.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 18:43

_Penotti schreef:

In de randstad hebben ze sowieso een beetje een verknipt idee van de natuur volgens mij, wonende te midden van het beton.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 18:44

Verknipt zal ik het niet noemen, maar anders denk ik wel ja.