Wolf jaagt 's nachts paarden op in Noord-Brabant

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 07:33

Karl66 schreef:
_Penotti schreef:
Ja vos, zelfde, die leefde er al.
De wolf niet! Dat is het punt.
Het is de omgedraaide wereld dat mensen nu ineens van alles moeten gaan verzinnen, betalen voor een beest dat er al 100 jaar niet meer is. En dat hebben ze toen ook niet voor niets gedaan.
Met toen nog wel natuur.
Dat je de kippenren maakt voor beesten die er ook al waren ten tijden van maken, goed, hoort ook.
Maar de weides voor schapen, paarden en runderen waren prima, al jaren en jaren.
En nu ineens niet meer. Das van de zotte. En op geen enkele manier goed te praten.

We kunnen natuurlijk alle wolven in Nederland oppakken en uitzetten. Als we dan ook nog duidelijke borden bij de grens neerzetten dat Nederland voor wolven verboden is, dan snappen ze dat vast wel en zijn wij er vanaf.

Maar als ze dat niet snappen en toch steeds Nederland in blijven komen, dan zal je als dierenhouder toch echt iets moeten doen, of je het nou leuk vindt of niet. Daarnaast moet je gewoon een goed beleid hebben, inclusief een afschotbeleid onder duidelijke criteria. En het is natuurlijk nog steeds niet de bedoeling om wolven hier actief uit te gaan zetten. Maar we zullen er toch echt mee moeten leren leven dat ze in Nederland voorkomen, al is het maar op doorreis naar geschiktere territoria.

Als ze vaker afgeschoten worden zullen er ook minder een doorreis maken.
Nu krijgen ze zelfs jongen. _-:(
Die beschermde status er af en het zal zo een heel stuk minder zijn dat probleem.

link2thepast

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 07:36

Wat een super mooie uitleg Veulen84 _/-\o_ _/-\o_

Met name dit gedachtegoed ( .... of geloof ) is de basis voor de Europese regelgeving. Wij kiezen als mens er nu dus actief voor en het is vanuit die gedachte een groot compliment dat de wolf zo ver hierheen ( terug ) komt.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 07:43

Pareltjes schreef:
_Penotti schreef:
Ja vos, zelfde, die leefde er al.
De wolf niet! Dat is het punt.
Het is de omgedraaide wereld dat mensen nu ineens van alles moeten gaan verzinnen, betalen voor een beest dat er al 100 jaar niet meer is. En dat hebben ze toen ook niet voor niets gedaan.
Met toen nog wel natuur.
Dat je de kippenren maakt voor beesten die er ook al waren ten tijden van maken, goed, hoort ook.
Maar de weides voor schapen, paarden en runderen waren prima, al jaren en jaren.
En nu ineens niet meer. Das van de zotte. En op geen enkele manier goed te praten.

Een wolf leefde hier niet? Echt? Misschien niet tijdens jouw leven maar was er toch echt. Net zoals de vos en zwaluwen in paardenstallen.

Die wolven zijn er nu. Tijden veranderen.Zet je hakken in het zand en wacht af, misschien ten koste van je dieren, of onderneem actie. Afrasteringen veranderen zeker wel met de tijd, of staan je paarden nog achter prikkeldraad? Of gekluisterd op het erf zoals 100 jaar geleden...

Misschien moet je leren lezen? Sinds het begon van de 19e eeuw zijn er geen wolven meer in Nederland.
Dus toen jij je afrastering voor je kipje maakte leefde hij er niet.
Toen al die paardenhouders, schapenhouders, runderenhouders hun afrastering maakte hoefde die niet wolvenproof te zijn. Want nee de wolf leefde hier niet meer.
Omdat er wat geiten wollen sokken zijn die nu wel willen dat de wolf hier kan vestigen moet iedereen maar op hoge kosten.

En op de rest van je onzn ga ik maar niet in.
Als dat je manier is om je gelijk te willen halen zegt dat wel genoeg :n

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 07:46

Dat is eigenlijk de kern van een heleboel zaken: wat is je ijkpunt in de geschiedenis, sinds het ontstaan van de aarde. Daar worden nog steeds oorlogen om gevoerd. Wie was waar het eerst en heeft dus de meeste rechten...

Wijsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 07:47

Bubblewrap schreef:
Want wolven zijn heel gaaf, doden alleen wat ze eten (surplus killing is ook om later te eten), maar NL is nu te vol met veehouderij. Dat matcht niet.:x

Serieus? Jij denkt dat een enkele wolf 60 schapen doodt om een voorraadje aan te leggen? Heb je het filmpje wel gezien?
Deze wolf doodt om het doden, geen idee hoeveel een wolf eet per dag maar het lijkt mij dat 1 schaap per dag toch wel z'n maag moet vullen. De rest was totaal onnodig geweest!

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 07:57

mysa schreef:
Dat is eigenlijk de kern van een heleboel zaken: wat is je ijkpunt in de geschiedenis, sinds het ontstaan van de aarde. Daar worden nog steeds oorlogen om gevoerd. Wie was waar het eerst en heeft dus de meeste rechten...

Gaan we dan ook beren en lynxen verwelkomen hier?

Misschien gaat dat prima als we eerst 10 miljoen mensen gaan ruimen.
Ik vind dat best een goed plan, maar klinkt zo luguber :+
Dan is er vast weer plaats voor meer natuur, ipv huizen, industrie en wegen.
Maar nu is het toch zo dat we hier met 17 miljoen mensen leven en jaarlijks meer.
Er is geen natuur meer. Hier en daar een bosje wat natuurpark word genoemd. Maar het heeft weinig meer met natuur te maken.
Daarom passen wolven, beren en lynxen niet meer hier. En we zullen het juist moeten doen met hoe Nederland nu is ingericht. Ook al is de Wolf een prachtig dier.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 07:58

Ik denk dat ik met de Wolf an sich geen problemen zou hebben als hij gewoon dood en eet voor eigen behoefte. Zoals je op een ander filmpje de wolf achter een kudde schapen ziet aanrennen, hij grijpt er eentje en de rest rent door en is ontkomen. Dit was overigens in een ander land.

Op deze manier kun je het prima in stand houden lijkt mij. Maar in veel landen en regio's is dit niet het geval. Als je ziet wat een enkele wolf nu al aanricht... je moet er toch niet aan denken hoe dit over 2 jaar is? Er stond overigens een artikel in een agrarisch vakblad over een wolf die in een stal was ingetreden.

Daarbij... hoe natuurlijk is het hier. De wolf die niet hoeft te jagen maar gewoon een sloot over zwemt en direct beloond wordt.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 08:00

@Penotti:

Het beste zou het natuurlijk zijn als we dinosauriërs zouden kunnen terugfokken, dan heb je pas echte oorspronkelijke natuur.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 08:01

mysa schreef:
@Penotti:

Het beste zou het natuurlijk zijn als we dinosauriërs zouden kunnen terugfokken, dan heb je pas echte oorspronkelijke natuur.

Toevallig was die ook al in mijn gedachte gekomen, maar denk zeg het maar niet :D

En alle mensen weg vagen. Beste voor de aarde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 08:12

Wijsje schreef:
Bubblewrap schreef:
Want wolven zijn heel gaaf, doden alleen wat ze eten (surplus killing is ook om later te eten), maar NL is nu te vol met veehouderij. Dat matcht niet.:x

Serieus? Jij denkt dat een enkele wolf 60 schapen doodt om een voorraadje aan te leggen? Heb je het filmpje wel gezien?
Deze wolf doodt om het doden, geen idee hoeveel een wolf eet per dag maar het lijkt mij dat 1 schaap per dag toch wel z'n maag moet vullen. De rest was totaal onnodig geweest!

Cru gezegd, omheinde veedieren kunnen geen kant op. In een omgeving met wilde dieren is de jachtdrift van de wolf begrijpelijk met surplus killing. Immers; wanneer ziet hij de volgende kudde wilde dieren?
Hier zijn de dieren omheind. Die bewegen/rennen/vliegen/stuiteren om aan de wolf te ontkomen. De wolf is een wild dier, die reageert daarop. Dat is hoe een instinct werkt. Hij doodt naar mijn mening niet om te doden, maar omdat hij niet weet dat de kudde morgen weer op dezelfde plek staat. In een wilde omgeving is de kudde gevlucht.

En ja, ik zou mijn vee niet zo aan willen treffen. Echt niet. Lijkt mij een nachtmerrie. Maar feit blijft dat ik geen scherpe mening heb over de terugkeer, totdat er gedegen onderzoek is en er naar waarheid is gelobyd in de politiek. (als je mijn gehele bericht had gekwoot was dit duidelijker.) En al die opmerkingen over 'laat ze dan maar een kind pakken' triggeren mij. Want een mens is geen schaap/veulen/geit/vis/giraffe. Neemt niet weg dat ik mijn dieren absoluut niet zo wil aantreffen.

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 09:03

Op dat fimpje zie je hem nadat hij het lam heeft gepakt nog even die sloot overzwemmen om naar het andere deel van de wei te gaan. Dat heeft imo niet zoveel te maken met het 'rustig willen eten' waar wolven experts het over hebben. Toen deze wolf aan de andere kant van de Maas zat heeft hij ook al veel schapen gedood, het lijkt erop dat hij zich iets teveel aanpast aan zijn omgeving. Er komt nu ook een soort van plan om te zorgen dat hij weer verder gaat trekken. Stap 1 is dieren beschermen, waarschijnlijk gaat hij dan ergens anders op zoek naar minder goed beschermde dieren. Als hij zo iedere keer ergens blijft hangen gaan ze wel ingrijpen heb ik het idee. Als er beleid komt om iets aan zwervende wolven te doen die (veel) vee pakken zijn we al een heel eind. Ze moeten hun schuwheid voor mensen ook wel houden zeg maar. Ze zeggen bv. dat wolven stallen niet in gaan, maar als hij door een woonwijk loopt komt hij ook op een erf.

Hoewel ik snap dat de wolf ik sommige gebieden wellicht iets toe kan voegen zie ik het niet als kroon of compliment op onze 'natuur', die gaat namelijk hard achteruit: https://www.trouw.nl/duurzaamheid-natuu ... ~b2b35cb6/ En hoe druk we ons nu allemaal zouden moeten maken over hekken, kunnen we beter iets aan vergroening doen en daarin investeren. Want hekken en vergroening gaan niet bepaald hand in hand. Een bloemrijke berm of akkerrand en bosjes en heggen worden een stuk minder aantrekkelijk als je op 15 cm hoog 4500 volt op een draad wil realiseren, dan blijf je snoeien en maaien. En houtwallen zijn een mooie opstap waardoor je hekken niet meer werken.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 09:12

Ik sta vooral verbaast hoe makkelijk sommige hier roepen dat je maar een ander hekwerkje moet neerzetten of een paar containerstalletjes moet huren om je paarden op te sluiten...

Kilometers ander hekwerkje incl ander stroom om vele hectares land kost zeker niks!? En je eerst vergunningen moet vragen omdat je de hoogte in gaat. Echt, zo makkelijk gaat dat allemaal niet plus niet iedereen zo even een half tonnetje uit zijn portomonaitje kan toveren om dit te bekostigen.
Als hobbyist hoef jij niet aan te kloppen voor subsidie hoor
Laatst bijgewerkt door Popstra op 28-05-20 09:13, in het totaal 1 keer bewerkt

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 09:12

Volgens het International Wolf Center zijn er 24 jaar geleden in de Indiase staat Uttar Pradesh 64 kinderen gedood of verwond door een wolvenroedel die aan mensen gewend was geraakt.

Kendra

Re: Wolf jaagt 's nachts paarden op in Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 09:17

Het stuk van veulen84 is inderdaad erg interessant.
Opmerking: ik betwijfel ondertussen wat het nut is van )nog) een toppredator.
Behalve reeën zijn hier in Drenthe weinig in het wild levende prooidieren - en is er in ieder geval geen overschot. Dus dan blijft het schaap als logische belangrijkste voedselbron over voor de wolven.
Ik vraag me af of dat de bedoeling kan zijn...

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 09:20

Ja onbegrijpelijk Popstra. Zo makkelijk als je zelf 100m2 tuin hebt.
Mensen weten echt geen prijzen.
En als je dan nog een vaste weide hebt, heb je nog geluk.
Maar veel schapen lopen niet altijd op een eigen stuk. Of wat als je gehuurd zit? Dan leg je niet even 30.000 neer om over 2 jaar te kunnen vertrekken.

Wij hebben hier dus alles omheind met een hekwerk. 25.000 euro. Dat kunnen/doen al weinig mensen.
Paarden blijven binnen, schapen blijven binnen, onze honden blijven binnen. En daar hebben we dat voor gedaan.
Maar dat is niet wolvenproof. Je weet wel die wolf die hier niet woonde.
Maar ik mag niet zeuren, de wolf hoort hier, dus aanpassen die hap. Nog eens 10.000 er tegenaan gooien?
Bij welke pro-wolver kan ik aankloppen?
Laatst bijgewerkt door _Penotti op 28-05-20 09:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 09:20

mysa schreef:
@Penotti:

En dan alle mensen terug naar hun oorspronkelijke leefgebied? En ik geloof dat dat bij de gemiddelde Nederlander ergens in Afrika moet liggen?

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 09:21

Rocamor schreef:
mysa schreef:
@Penotti:

En dan alle mensen terug naar hun oorspronkelijke leefgebied? En ik geloof dat dat bij de gemiddelde Nederlander ergens in Afrika moet liggen?

Mensen?
Gewoon terug naar voor die tijd.
Beste voor de aarde :D

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 09:23

Kendra, die schapen gaan rap minder worden hoor, ook een schapenboer fokt geen wolvenvoer. En dan zijn de huisdieren aan de beurt.
Nee een grote predator zonder natuurlijke vijand in een zo druk bevolkt land moet je niet willen.
Men heeft het over biodiversiteit, maar laat je die nu net op deze manier opofferen ten faveure van een dier.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 09:32

Ahh wacht jongens, laten we allemaal onze fakkels aansteken en doen wat men 100e jaren geleden deed.
Tijdens een wolvenjacht rond het jaar 1600 in Utrecht werden de dieren naar de Vecht gedreven.
Eenmaal in het water werden ze vanuit schuiten doodgeslagen of met werktuigen, zoals hooivorken, doodgemarteld.

He want wij zijn allemaal zo'n dierenvrienden..

Wij zijn allemaal zelf verantwoordelijk voor de gezondheid en veiligheid van onze dieren, de wereld blijft veranderen en wij zullen daarin mee moeten gaan, of bovenstaande uit 1600 gaan herhalen want met niets ondernemen en wel gaan janken als er een veulen word opgegeten kom je niet ver..

Neem een grote waakhond of huur mij in dan kom ik snachts wel met mijn honden bij je weitje zitten hoor, ben alleen niet goedkoop ;)

Daarbij wil ik hier nog even aan toevoegen dat mensen hun katten ook maar eens binnen moeten gaan houden, die trekken voileres leeg waar je bij staat, zitten in mijn vijver mijn vissen op te eten en gaan daarna naar huis waar ze nog eens lekker een bak vreten krijgen. En dat mag wel?!? Kromme wereld...

Ik denk dat ik maar een wolf in huis neem en die andermans voileres leeg laat eten en hier en daar een vijvertje mee laten pakken dat mag dus schijnbaar wel :j
Laatst bijgewerkt door CharmingS op 28-05-20 09:35, in het totaal 1 keer bewerkt

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 09:34

Gelukkig hebben ze tegenwoordig hele goede geweren met nachtzoeker.
Dus we hoeven ze niet te knuppelen.

1 schot en klaar. Best vriendelijk.
Dus jij mag met je hondje lekker blijven slapen.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 09:37

_Penotti schreef:

Ik zou zeggen doe je ding, hoop dat jij dan snachts ook nog kan slapen met je grote waffel!
Daarnaast moet je wel heel goed getraind zijn om een wolf in een schot dood te krijgen laat staan op te sporen.

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 09:38

Dus jij laat je honden lekker met wolven vechten CharmingS? Heb je wel enig idee hoe groot die beesten zijn? Herders zijn echt geen partij voor een wolf hoor, reken daar maar op. De wereld verandert helemaal niet, er is een groepje mensen die de zogenaamde natuur terug wil in een dichtbevolkt stuk land met miljoenen teveel mensen en dieren. Gewoon bij de grens afschieten die beesten, dan is het klaar. Als het uit de hand loopt dan krijg je straks inderdaad van zulke barbaarse taferelen. Dat kan nu nog de kop ingedrukt worden.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 09:38

Je edit:

Waarom er iets bij betrekken dat er niets mee te maken heeft.
Maar als je het topic door leest is dat al vaker aangehaald en echt niet iedereen vind dat kunnen dat katten rond moorden.
Dus...

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 09:39

CharmingS schreef:
_Penotti schreef:

Ik zou zeggen doe je ding, hoop dat jij dan snachts ook nog kan slapen met je grote waffel!
Daarnaast moet je wel heel goed getraind zijn om een wolf in een schot dood te krijgen laat staan op te sporen.

Grote waffel?
Denk jij dat jij met je hondje veilig bent, haha
Over waffels gesproken.

En waar geef ik aan zelf te schieten? dat vul jij in.
Genoeg mensen die dat wel kunnen en ik denk ook gaan doen als onze overheid zo laks blijft.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 09:41

He laten we in iedergeval hier niet met fakkels en hooivorken achter elkaar aan gaan. :')

Verschil van mening moet kunnen