PVDD: Paard alleen in de wei moet verboden worden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 11:57

NenaC schreef:
1 niet sociaal paard is niet representatief voor alle paarden in nederland. Dus om daar nu pagina's lang over te blijven doorgaan is helemaal niet van belang.

een dergelijke wetsregel zal er niet snel komen, omdat het simpelweg niet door de handhaafbaarheidstoets komt. Het is namelijk niet te handhaven. Daarnaast moeten we dat met zijn allen helemaal niet willen, want het belast iedereen met enorme bureaucratie en een hoop papierwerk. Beter is dat iedereen nadenkt wat hij in zijn/haar situatie het paard kan bieden en daarnaar handelen.

Ja dat laatste zou ideaal zijn alleen helaas hebben veel eigenaren daar toch echt lak aan.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 12:52

NenaC schreef:
1 niet sociaal paard is niet representatief voor alle paarden in nederland. Dus om daar nu pagina's lang over te blijven doorgaan is helemaal niet van belang.

een dergelijke wetsregel zal er niet snel komen, omdat het simpelweg niet door de handhaafbaarheidstoets komt. Het is namelijk niet te handhaven. Daarnaast moeten we dat met zijn allen helemaal niet willen, want het belast iedereen met enorme bureaucratie en een hoop papierwerk. Beter is dat iedereen nadenkt wat hij in zijn/haar situatie het paard kan bieden en daarnaar handelen.

Exact.

pompadour

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 13:44

op de manege waar ik heb gereden, stond een halflinger ruin.

Hij was zeer onberekenbaar, eigenlijk onbetrouwbaar
hij kon heel lief zijn voor andere paarden ,maar als hij kronkel in zijn hoofd had was het foute boel.
Hij viel dan andere paarden aan zelf onder het rijden, Hij viel mensen aan, dan stond ie op achterbenen met zijn oren in zijn nek. Als ie de kans kreeg draaide ie zijn kont om te meppen.

Veronica2

Re: PVDD: Paard alleen in de wei moet verboden worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 14:32

Het gaat niet zo heel erg om paarden die alleen moeten staan. Het lijkt mij belangrijker dat de PvdD zich bezig gaat houden met oppositie voeren over belangrijkere dingen zoals economische ontwikkeling van ons land, de problemen in de zorg en alles omtrent pensioenen, om maar even een dwarsstraat te noemen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 15:27

Pipodipo schreef:
Het gaat niet zo heel erg om paarden die alleen moeten staan. Het lijkt mij belangrijker dat de PvdD zich bezig gaat houden met oppositie voeren over belangrijkere dingen zoals economische ontwikkeling van ons land, de problemen in de zorg en alles omtrent pensioenen, om maar even een dwarsstraat te noemen.

Nou ja zeg, ze heten toch Pvd Dieren! Als jij het niets vindt hoef je er niet op te stemmen. Gelukkig is Nederland een democratie en je mag stemmen op de partij die je wil,en die dingen doet die voor jou het belangrijkste zijn. Overigens is de PvdD voor de rest best "sociaal",het programma heeft enige gelijkenis met dat van de SP.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 16:46

anjali schreef:
Pipodipo schreef:

Nou ja zeg, ze heten toch Pvd Dieren! Als jij het niets vindt hoef je er niet op te stemmen. Gelukkig is Nederland een democratie en je mag stemmen op de partij die je wil,en die dingen doet die voor jou het belangrijkste zijn. Overigens is de PvdD voor de rest best "sociaal",het programma heeft enige gelijkenis met dat van de SP.

Tot op zekere hoogte heb je gelijk. Maar elke partij die zetels heeft in de tweede kamer is min of meer verplicht om zich met alle onderwerpen bezig te houden. De coalitiepartijen moeten samen het kabinet vormen en de oppositie is er om te zorgen voor het evenwicht in de uitvoering van de regering. Het vervelende van one-issue partijen als de PvdD is dat ze dus de aandacht trekken met dingen rondom dieren, maar de praktijk van alledag gaat over wat anders en daarover hoor je ze weinig. Zoals eerder al terecht opgemerkt is het stukje waar dit topic over gaat campagnetaal en zullen ze met hun 2 zetels niet veel kunnen uitrichten.

Het is tevens terecht opgemerkt dat ze nauwe banden hebben met dierenrechtenorganisaties, die het door de bank genomen niet zo op hebben met dierenwelzijn zoals 'wij' die graag zien. Dierenrechtenactivisten doelen erop om iets 'weg' te krijgen, niet om een alternatief te bieden of zelfs een overgangsregeling, maar gewoon dat er ergens een einde aan komt voor altijd. Om even een voorbeeld te geven: eerder in dit topic werd al aangehaald dat dierenrechtenactivisten willen dat kippen niet meer in scharrelstallen of legstallen gehouden zullen worden. Ze vragen niet om een alternatieve wijze van houden, maar gewoon dat het stopt. Het zal ze worst zijn dat de consequenties verstrekkend zijn: failliete boeren, onbruikbare stallen, kapitaalvernietiging, geen eieren meer in de winkels, geen eieren meer verwerkt in voedingsproducten (en dat zijn er veel) en het eitje dat je nog kan kopen zal vrij duur zijn wegens hoge importkosten, geen betaalbaar kippenvlees meer, geen kippenvlees meer verwerkt in etenswaren, geen diervoeder meer met kip of kuikens, geen betaalbare poeliers meer. En ga zo maar door, geen pavlova's, geen schuimpjes, geen negerzoenen, geen koekjes, geen pannenkoeken, geen eierkoeken, geen nat gebak en het belangrijkste van allemaal: geen mayonaise.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 16:48

Die eieren en kippenvlees blijven gewoon hoor. Enkel komt het dan uit een land waar helemaal niet naar dierenwelzijn wordt gekeken.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 16:53

Nies_ schreef:
Die eieren en kippenvlees blijven gewoon hoor. Enkel komt het dan uit een land waar helemaal niet naar dierenwelzijn wordt gekeken.

Inderdaad, en veel duurder bovendien wegens hogere kosten. Maar dat het een gat zal slaan in de Nederlandse veehouderij, handel en verwerkende industrie is een feit. Een normaal denkend mens zal zijn bedenkingen hebben.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 17:01

Eens! Het verplaatsen van problemen gebeurt wel vaker. Ogen dicht, eigen straatje schoonvegen en de ellende in het buitenland (met veel minder controle) is helemaal niet te overzien. Maar een stempeltje met een keurmerk voor dierenwelzijn is zo gezet....

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 17:20

Ik gebruik ook geen eieren of producten waar eieren inzitten.En ik vind niet dat ik iets mis. Maar goed,zoals ik al zei,als je het niet eens bent met de PvdD dan stem je toch gewoon ergens anders op. Er zijn genoeg partijen met de meest uiteenlopende standpunten. En anders richt je maar je eigen partij op!

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 17:23

Ik vind het jammer dat partijen als PVDD zo extreem zijn daar in.
Als de overheid er wat geld in stopt zouden er zulke mooie alternatieven zijn, en dan niet alleen voor de kippen maar sowieso voor al het vee.
En wat meer gelijkheid in de supermarkt prijzen wat betreft vlees, vis en vega. Minder stunten met vlees voor lage prijzen en wat de vegetarische producten wat goedkoper maken. Mensen uit de bijstand moeten ook de kans krijgen om hier in mee te kunnen gaan.
Wij hebben altijd biologisch vlees thuis omdat mijn ouders alleen bio vlees willen eten, maar die prijzen zijn gewoon absurd. Wij kunnen dat betalen maar bij mijn vriend thuis bijvoorbeeld halen ze altijd het vlees in grootverpakkingen bij de aldi. Of cordon bleu uit de diepvries, bijvoorbeeld.

Ik zou het zo fijn vinden als de PVDD en soortgelijke partijen zich daar ook wat meer mee gaan bezighouden in plaats van een kip boycotten. Zo kom je toch geen steek verder.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 17:25

anjali schreef:
Ik gebruik ook geen eieren of producten waar eieren inzitten.En ik vind niet dat ik iets mis. Maar goed,zoals ik al zei,als je het niet eens bent met de PvdD dan stem je toch gewoon ergens anders op. Er zijn genoeg partijen met de meest uiteenlopende standpunten. En anders richt je maar je eigen partij op!

Lekker simpel

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 17:27

Shaggy09 schreef:
NenaC schreef:

Ja dat laatste zou ideaal zijn alleen helaas hebben veel eigenaren daar toch echt lak aan.

Maar dat is het nou juist. Dat weet jij helemaal niet. Dat weet niemand, omdat er niemand en geen enkele instantie, branchevereniging of wat dan ook een goed beeld heeft van de paardensector in Nederland. iedereen roept hier maar over ergens een zielig paard wat hij/zij kent, maar een individu is geen representatief beeld van de sector. Dus voor hier eerst überhaupt iets zinnigs over te zeggen valt, zal er eerst een heel gedegen onderzoek moeten komen naar het huidige beeld in de sector. En aangezien we nog niet eens weten hoeveel paarden er zijn in Nederland, zijn er nog heel veel stappen te zetten.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 17:29

anjali schreef:

Goh Remi, maar je zou kunnen bedenken dat jij niet de enige op deze aardbol bent.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 17:32

Shaggy09 schreef:
NenaC schreef:

Onzin, ieder mens wil dat zijn paard tevreden is en gezond. Er is een hele kleine groep die niet beter weet die een paard alleen zet, zonder er over na te denken ( de groep die een konijntje thuis in een hok heeft is vele malen groter). De groep waar bokt graag op bashed is de groep: de ruiter met het sportpaard, bokt heeft zichzelf wijsgemaakt dat deze groep 24-7 op het hok staat, geen contact heeft met andere paarden en alleen maar in de bak dressuuroefeningetjes mag doen. En dat is hun marketing plan om zichzelf steeds in een "goed daglicht" te plaatsen dat zij het wel zo goed doen dat hun paarden buiten lopen met soortgenoten.

De praktijk is echt heel anders............want een sportpaard presteert niet zo best als hij niet tevreden is. En die paarden lopen wel buiten en hebben wel soortgenoten om hun heen. Maar ja, als je een natural bent, dan kun je moeilijk je inleven in de andere mogelijkheden die er zijn om een paard te hebben.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 17:42

@NenaC en @Benzz,
Goed ik heb niet iedere stal in Nederland bekeken maar ben wel op heel wat plekken geweest en jammer genoeg gaat het op veel te veel plekken het er wel gewoon zo aan toe. Sportpaarden die eigenlijk geen vrije weidegang kennen of lekker met soortgenootjes kan communiceren. Want 23/7 tussen 3 muren staan laat een paard niet communiceren met soortgenoten.

Niet alleen sportpaarden, ook vaak zat recreatieve ruiters gezien die hun paard maar heel de dag in de stal laten staan of op een paddock van 5 bij 5 omdat dat makkelijk is of omdat er geen weide tot hun beschikking is.

Ik ben geen natural, wat dat ook zijn mag. Ik ben wel een paardenliefhebster en ik heb helaas gewoon meer dan genoeg situaties gezien die mij de indruk geven dat het paard meer een object is dan een levend dier.

Om iedere keer jezelf te verdedigen door het probleem af te schuiven op ´de naturals en hun ego´ (hokjes, hokjes, hokjes) vind ik heel erg laf. Ik heb zelf geen paarden meer, maar wel gehad. Die stonden 24/7 buiten maar ik had heel erg graag een stal tot mijn beschikking gehad.
Niet alles is zwart wit.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 17:50

Pipodipo schreef:
Citaat:

Tot op zekere hoogte heb je gelijk. Maar elke partij die zetels heeft in de tweede kamer is min of meer verplicht om zich met alle onderwerpen bezig te houden. De coalitiepartijen moeten samen het kabinet vormen en de oppositie is er om te zorgen voor het evenwicht in de uitvoering van de regering. Het vervelende van one-issue partijen als de PvdD is dat ze dus de aandacht trekken met dingen rondom dieren, maar de praktijk van alledag gaat over wat anders en daarover hoor je ze weinig. Zoals eerder al terecht opgemerkt is het stukje waar dit topic over gaat campagnetaal en zullen ze met hun 2 zetels niet veel kunnen uitrichten.

Het is tevens terecht opgemerkt dat ze nauwe banden hebben met dierenrechtenorganisaties, die het door de bank genomen niet zo op hebben met dierenwelzijn zoals 'wij' die graag zien. Dierenrechtenactivisten doelen erop om iets 'weg' te krijgen, niet om een alternatief te bieden of zelfs een overgangsregeling, maar gewoon dat er ergens een einde aan komt voor altijd. Om even een voorbeeld te geven: eerder in dit topic werd al aangehaald dat dierenrechtenactivisten willen dat kippen niet meer in scharrelstallen of legstallen gehouden zullen worden. Ze vragen niet om een alternatieve wijze van houden, maar gewoon dat het stopt. Het zal ze worst zijn dat de consequenties verstrekkend zijn: failliete boeren, onbruikbare stallen, kapitaalvernietiging, geen eieren meer in de winkels, geen eieren meer verwerkt in voedingsproducten (en dat zijn er veel) en het eitje dat je nog kan kopen zal vrij duur zijn wegens hoge importkosten, geen betaalbaar kippenvlees meer, geen kippenvlees meer verwerkt in etenswaren, geen diervoeder meer met kip of kuikens, geen betaalbare poeliers meer. En ga zo maar door, geen pavlova's, geen schuimpjes, geen negerzoenen, geen koekjes, geen pannenkoeken, geen eierkoeken, geen nat gebak en het belangrijkste van allemaal: geen mayonaise.

Ten eerste: dat valt wel mee.
Ten tweede: alle dingen die je noemt kun je ook plantaardig eten. (Eiwitbronnnen, gebak, koekjes, mayonaise)
Verder zal je toch moeten erkennen dat de veehouderij een zeer groot aandeel heeft in oa klimaatverandering. Die MOET krimpen. Dus ja, dan moeten dierlijke producten duurder worden. Als supermarkten bijvoorbeeld gedwongen worden om niet meer de bodemprijs te mogen betalen voor kippenvlees, dan kan de boer rondkomen met minder kippen (en meer ruimte per kip) om maar iets te noemen. Want dat we minder dierlijke producten moeten eten om 1) klimaatverandering een beetje in de hand te houden en 2) 10 miljard mensen te voeden over een aantal jaar is een ding dat vast staat.
Waar kan je overigens terugvinden dat de PvdD pleit voor het volledig verdwijnen van de veehouderij? En 'dat weet toch iedereen' oid is geen argument. Ik kan je overigens uit de eerste hand vertellen dat voorstellen op PvdD-congressen om in het programma op te nemen dat we bijv moeten streven naar plantaardig eten bij overheidsinstellingen altijd worden weggestemd... Tot ongenoegen van velen, daar ben ik eerlijk in, maar een meerderheid van de PvdD leden is hier dus GEEN voorstander van.

Overigens is dit dus echt ongelofelijk offtopic, maar goed. De boodschapper afschieten is hier duidelijk populairder dan een inhoudelijke discussie te voeren over dit initiatief :Y)

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 20:01

Shaggy09 schreef:
Als de overheid er wat geld in stopt zouden er zulke mooie alternatieven zijn, en dan niet alleen voor de kippen maar sowieso voor al het vee.
En wat meer gelijkheid in de supermarkt prijzen wat betreft vlees, vis en vega. Minder stunten met vlees voor lage prijzen en wat de vegetarische producten wat goedkoper maken. Mensen uit de bijstand moeten ook de kans krijgen om hier in mee te kunnen gaan.
Wij hebben altijd biologisch vlees thuis omdat mijn ouders alleen bio vlees willen eten, maar die prijzen zijn gewoon absurd. Wij kunnen dat betalen maar bij mijn vriend thuis bijvoorbeeld halen ze altijd het vlees in grootverpakkingen bij de aldi. Of cordon bleu uit de diepvries, bijvoorbeeld.

Ik zou het zo fijn vinden als de PVDD en soortgelijke partijen zich daar ook wat meer mee gaan bezighouden in plaats van een kip boycotten. Zo kom je toch geen steek verder.

Precies, maar dat komt dus omdat je logisch en in oplossingen denkt, op weg naar iets wat je als verbetering ziet. Dierenrechtenorgansaties doen dat niet.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 20:08

Benzz schreef:
Shaggy09 schreef:
[

Onzin, ieder mens wil dat zijn paard tevreden is en gezond. Er is een hele kleine groep die niet beter weet die een paard alleen zet, zonder er over na te denken ( de groep die een konijntje thuis in een hok heeft is vele malen groter). De groep waar bokt graag op bashed is de groep: de ruiter met het sportpaard, bokt heeft zichzelf wijsgemaakt dat deze groep 24-7 op het hok staat, geen contact heeft met andere paarden en alleen maar in de bak dressuuroefeningetjes mag doen. En dat is hun marketing plan om zichzelf steeds in een "goed daglicht" te plaatsen dat zij het wel zo goed doen dat hun paarden buiten lopen met soortgenoten.

De praktijk is echt heel anders............want een sportpaard presteert niet zo best als hij niet tevreden is. En die paarden lopen wel buiten en hebben wel soortgenoten om hun heen. Maar ja, als je een natural bent, dan kun je moeilijk je inleven in de andere mogelijkheden die er zijn om een paard te hebben.

Juist, maar zoals je al terecht hebt opgepikt gaat het 'ze' het er niet om om de waarheid te vertellen of te achterhalen. Het klopt dat het alleen erom gaat een beeld te scheppen van iets 'slechts' en daar zoveel mogelijk aan refereren. In dit topic is ook al op die manier naar 'het sportpaard'' gewezen, alsof zo'n dier een slechter leven heeft dan eentje die in zijn winterhaar op een landje staat. Wat 'men niet lijkt te begrijpen is dat het draait om het juiste management en dat je op die manier je paard geeft wat die nodig heeft. Het gaat niet om de omvang van het weiland of hoe ver het volgende paard staat, het gaat niet om de verboden, maar juist om de mogelijkheden. En het gaat er natuurlijk ook om wat je bereid bent te investeren in het leven van je paard. Want buiten op een landje ergens met niks erbij is vaak ook best goedkoop. Geeft niet, maar maak het niet mooier dan het is.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 20:10

Pipodipo schreef:
Shaggy09 schreef:

Precies, maar dat komt dus omdat je logisch en in oplossingen denkt, op weg naar iets wat je als verbetering ziet. Dierenrechtenorgansaties doen dat niet.

In mijn ogen is er überhaupt iets fundamenteel mis met het denken aan dieren als wezens waar je naar believen gebruik van mag maken, en heil zien in verbeteringen waarbij je een dier wat meer ruimte geeft alvorens hem naar de slacht te brengen :(
Dan is biologische veehouderij niet de oplossing maar echt een transitie naar (veel)(meer) plantaardig voedsel.
Niet het standpunt van de pvdd maar van mij. :Y) zie ook mijn vorige post. De pvdd promoot juist biologische veehouderij door ze bijvoorbeeld te willen ontzien bij het fosfaatbeleid waar vorig jaar problemen mee waren

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 23:05

Magrathea, ik denk dat je een paar dingen niet door elkaar moet halen. Als ik het in mijn posts heb over dierenrechtorganisaties, dan bedoel ik daar de activistische organisaties mee. Dat is niet hetzelfde als de PvdD, maar de laaste laat aich wel graag insouffleren door de dierenrechtorganisaties. Hopelijk is dat nu helder.
Tevens is het een beetje een droombeeld om te denken dat je de wereldbevolking kunt voeden met plantaardig voedsel. En al helemaal niet als dat ook nog biologisch zou moeten. Je hebt misschien je eigen persoonlijke mening over dat je liever geen vlees eet, maar het is niet zo dat het iets oplost op grotere schaal. Wat je in je eigen ogen ziet, mag je zelf weten, maar in het grotere geheel betekent het niets.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 23:10

Pipodipo schreef:
Magrathea, ik denk dat je een paar dingen niet door elkaar moet halen. Als ik het in mijn posts heb over dierenrechtorganisaties, dan bedoel ik daar de activistische organisaties mee. Dat is niet hetzelfde als de PvdD, maar de laaste laat aich wel graag insouffleren door de dierenrechtorganisaties. Hopelijk is dat nu helder.
Tevens is het een beetje een droombeeld om te denken dat je de wereldbevolking kunt voeden met plantaardig voedsel. En al helemaal niet als dat ook nog biologisch zou moeten. Je hebt misschien je eigen persoonlijke mening over dat je liever geen vlees eet, maar het is niet zo dat het iets oplost op grotere schaal. Wat je in je eigen ogen ziet, mag je zelf weten, maar in het grotere geheel betekent het niets.

Helemaal mee eens.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 09:18

Pipodipo schreef:

Leg eens uit waarom het niets betekent? Weet je hoeveel landbouwgrond beschikbaar komt voor het verbouwen van voeding wanneer de veehouderij (vlees en andere dierlijke producten) krimpt?
Hoeveel mensen er dan gevoed kunnen worden? Hoeveel meer dat zijn?
Weet je ook hoezeer je hierdoor de milieubelasting de kop indrukt en een grote stap maakt naar een beter klimaat voor generaties na ons?

Zou je je daar eens in kunnen verdiepen voordat je wat roept? Je posts hangen van zoveel holle woorden en aannames aan elkaar dat het tenenkrommend is.
Het is juist dat holle geneuzel zonder enige know how waarom mensen naar de stembus rennen en de verkeerde partijen hun stem geven.
Daarom gaat het slecht....

En dat gejengel over het drama van het ontbreken van allerlei overbodige vreterij. Laten we blij zijn wanneer dat soort dingen eens wat minder gegeten worden.
Loop de straat eens op en zie eens hoeveel dikke kontjes daar lopen met een buik over de broekrand. Als we willen dat de zorg beter funtioneert kunnen we misschien ook de zorg wat minder belasten met welvaartsziekten door die vettige kauwende bekkies.

Sorry, het is allemaal wat onbehouwen misschien. Maar het niveau van denken mag wel wat omhoog. Verdiep je ergens in, denk er eens een poos over na, en post dan iets.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 09:25

Ninx schreef:
Pipodipo schreef:

Leg eens uit waarom het niets betekent? Weet je hoeveel landbouwgrond beschikbaar komt voor het verbouwen van voeding wanneer de veehouderij (vlees en andere dierlijke producten) krimpt?
Hoeveel mensen er dan gevoed kunnen worden? Hoeveel meer dat zijn?
Weet je ook hoezeer je hierdoor de milieubelasting de kop indrukt en een grote stap maakt naar een beter klimaat voor generaties na ons?

Zou je je daar eens in kunnen verdiepen voordat je wat roept? Je posts hangen van zoveel holle woorden en aannames aan elkaar dat het tenenkrommend is.
Het is juist dat holle geneuzel zonder enige know how waarom mensen naar de stembus rennen en de verkeerde partijen hun stem geven.
Daarom gaat het slecht....

En dat gejengel over het drama van het ontbreken van allerlei overbodige vreterij. Laten we blij zijn wanneer dat soort dingen eens wat minder gegeten worden.
Loop de straat eens op en zie eens hoeveel dikke kontjes daar lopen met een buik over de broekrand. Als we willen dat de zorg beter funtioneert kunnen we misschien ook de zorg wat minder belasten met welvaartsziekten door die vettige kauwende bekkies.

Sorry, het is allemaal wat onbehouwen misschien. Maar het niveau van denken mag wel wat omhoog. Verdiep je ergens in, denk er eens een poos over na, en post dan iets.

_/-\o_

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 11:23

Ik zou dan persoonlijk liever hebben dat ze het goedkope en ongezonde voedsel aanpakken en minder stunten met vleesprijzen in de supermarkt wat betreft die dikke buikjes.
Maar dat is nogal off topic.