[BLOG] Mongol Derby 2018

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Novalues

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-18 20:47

AfricanLady schreef:
Wat is jet hier rustig in het topic vandaag haha

Zaterdag ;) Iedereen heeft daadwerkelijk wat te doen en vertoont geen werk-ontwijkend-gedrag. ;)
Overigens is het verslag van vandaag onderweg!

Novalues

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-18 21:34

Mongol Derby dag 3

Vandaag mogen we wel zeggen dat het de dag was van Hinke van der werf. Iedereen zal zich nog wel herinneren dat zij op de eerste dag (samen met Rouke Bloemsma) weinig geluk had. Ze werd overvallen door hagelstormen, overgeven en had weinig looplustige paarden. Op dag twee ging het al een stuk beter en was Hinke in staat vier etappes te rijden, ruim 130 kilometer. Vandaag gaat zij daar nog eens overheen en weet ze bijna vijf(!) etappes te rijden, en komt daarmee op ongeveer 160km voor vandaag en al 400km in totaal!

De eerste zes uur van de Mongol Derby vlogen voorbij voor Hinke. Ze reed snel (met zeven andere ruiters) van van HS7 naar HS8 en daarna was ze al snel op HS9. Op een gegeven moment was de achterstand achter de absolute kopgroep (met Devan) zelfs minder dan 25 minuten. Ook snel passeerde zij HS9 en lang reed ze amen met de Nieuw Zeelander Eion Kemp en Uruguayaanse Valeria Ariza. Toen zij eenmaal op HS10 aankwam waren Angus Lowe en Trudi Thomas Morton net vertrokken. De kopgroep met Eliza Allen voorop was op dat moment nog niet op HS11. Uiteindelijk vertrok Hinke min of meer tegelijk met Eion Kemp vanaf HS11. Hoewel de kaart anders laat zien, zou ze samen met de drie Archibalds plus Eion Kemp en twee anderen bij een lokale familie overnachten. Dat zou in dit geval goed nieuws zijn want van deze familie zijn de paarden, waardoor een razende start morgenochtend gegarandeerd is! Hopelijk heeft Hinke (en de rest van de groep) hier een onvergetelijke ervaring. Slapen bij zo'n lokale familie is echt waanzinnig!

Rouke heeft, afgaande op de Twitterfeed, twee niet gemakkelijke dagen achter de rug (maar goed, misschien is "gemakkelijk" uberhaupt niet weggelegd voor Derbygangers..). Op de eerste dag had ook zij hagelbuien en geen vliegende etappes; gister kwam zij en haar paard ten val en maakte toen ze keuze om haar noodknop te gebruiken ter controle van het paard en om zichzelf naar het volgende HS te brengen. Dit had een penalty van 3 uur tot gevolg. Vandaag legde Rouke in totaal drie etappes af, dus een knappe 90km. Het zat haar vandaag wat meer mee want ze had naar eigen zeggen (ten minste één) fijn, snel paard. Fijn voor haar!

Afgaand op de Twitterfeed was vandaag een relatief rustige dag op de steppe. Mijn ervaring is dat op de derde dag de spierpijn dusdanig erg is dat je eigenlijk niet meer op wil staan 's morgens, laat staan wéér een dag in het zadel. Hier zullen de ruiters vandaag vast ook last van hebben gehad. Het fijne vooruitzicht voor hen is dat die spierpijn morgen waarschijnlijk al weer minder is.

Gister eindigde de dag zo dat Devan met maar liefst 7 andere andere ruiters strandde op HS8 als gevolg van een vooraf ingestelde regel in combinatie met een tijdstraf voor Devan, maar ook voor Charlotte. Vanmorgen mochten al deze toch wel competatieve ruiters gezamenlijk van start. Het was uiteindelijk (niet heel verassend) Devan die als eerste op HS9 aankwam. Daar had zij tien minuten voorsprong op AC, AN, CH, EAL & CR. Die voorsprong behield zij de gehele dag. Uiteindelijk vingen andere ruiters een glimp van haar op op HS11, maar ook daar reed zij eerder weg dan de anderen. Devan hield de voorsprong de rest van de dag vast en reed in totaal 5 etappes, waardoor zij nu (alleen) op HS13 is aangekomen.

Zo'n 20 kilometer achter Devan bevinden zich de eerste andere ruiters, namelijk Annabel, Adrian en Eliza. Zij overnachten met zijn drieën op de steppe. Twintig kilometer afstand is ongeveer 1,5u. Dat is dus een flinke afstand, zeker gezien het feit dat Devan morgen om stipt 0630u vertrekt, en de andere ruiters misschien moeite hebben met het zadelen van hun paarden. De afgelopen twee dagen was Charlotte Howard de grote achtervolger van Devan. Zij is inmiddels teruggezakt naar Angus Lowe naar HS12 (net voor Hinke dus) omdat zij alletwee een vetpenalty te pakken hadden. Iets met hardlopers zijn doodlopers. Hopelijk heeft Charlotte hier van geleerd, want dit is alweer haar tweede vetpenalty en officieel mag een ruiter en maximaal drie krijgen over de gehele race.

Andere opvallendheden van de dag van vandaag is dat Saif, de Pakistaan van wie de spullen nooit aankwamen in UB, blijkbaar met schoenen rijdt die een maat te klein zijn. Dat lijkt me erg vervelend voor een uur.. laat staan 1000km! Ook waren er ernstige tekenen van vermoeidheid aan zijn kant vandaag. Ik ben benieuwd of we daar morgen meer dan horen.
Verder is er een groep die veel te laat het horsestation binnen kwam en daardoor ook een drie uur penalty te pakken hebben. Waarschijnlijk hebben zij deze afweging gemaakt omdat ze het te spannend vond om buiten te slapen, of omdat zij geen goede omstandigheden konden vinden voor henzelf of voor de paarden. Hoe dan ook zal het een verstandige afweging geweest zijn.
Een ander interessant nieuwtje verscheen in een van de laatste tweets: de achterste groep mag morgen iets eerder vertrekken zodat zij een beetje bij kunnen rijden. De Derby is natuurlijk al vertraagd door technische problemen. Waarschijnlijk probeert de organisatie op deze manier alle ruiters alsnog op de geplande laatste dag binnen te krijgen. Sommige ruiters hebben immers ook een vlucht te halen.

Mijn conclusie voor de dag is dat er weinig schokkende dingen zijn gebeurd, maar dat we Hinke zeker nog niet mogen uitsluiten voor een voortreffelijke klassering tijdens deze tiende editie van de Derby. Wellicht zit er zelfs nog een kansje om deze Derby te winnen, want vooralsnog gaat ze dag na dag beter rijden.

Graag verwijs ik ook even naar het album met "best of" foto's die ik van de Mongol Derby heb verzameld:
https://www.facebook.com/media/set/?set ... 9ae97f28db

*Ik schrijf alles vrijwillig vóór, tijdens en ná mijn werk en doe het voor het grootste gedeelte met de informatie die jullie ook hebben via internet. Het kan dus zijn dat er foutjes in zitten wat betreft namen, horsestations of tijdstraffen.

Foto's door Erik Cooper / Louise Crosbie / The Adventurist

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Suikerspinda op 12-08-18 22:29, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Herkomst Saif aangepast

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 21:38

AfricanLady schreef:
Wat is jet hier rustig in het topic vandaag haha

Tja wissel van toeristen id gîte, dus dat is top drukte. Ik lees bij via verslag van Chris. Morgen ga ik weer volgen.
Thanks Chris, ik heb echt wat gemist. Het is spannend!

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 21:41

Heerlijk verslag weer! En de foto's zijn dit jaar ook echt mooi! En veel ook. Leuk en bedankt weer!

Maflinger_S

Re: [BLOG] Mongol Derby 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 21:50

Mooi verslag en foto's.

Dat zinnetje over op de derde dag zoveel spierpijn hebben dat je je bed niet uit wilt komen en dan een hele dag te moeten rijden ... Ik ga het niet doen, ik weet het zeker.

Littera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 21:51

Bedankt voor het leuke verslag! Wat een prachtig paard op de zevende foto. Ik ben nu al benieuwd hoeveel kilometers Hinke morgen gaat maken. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 21:53

Bedankt voor het verslag weer!
Respect voor de deelnemers. Spierpijn van 2 volle dagen, en weer te paard. Niet wetend wat je die dag gaat beleven.

Gebeurt het ook wel eens dat Derbyriders in de natuur slapen, of zoeken ze toch vaak een gezin o.i.d. op?

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 21:54

Bedankt weer voor je verslag.
Altijd leuk om te lezen na een lange werkdag.
Morgen noet ik van 17:00-01:00 dus dan in de loop van volgende dag maar lezen haha

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 21:55

Hinke is als een speer gegaan vandaag!
Knap gedaan.

Bedankt weer voor de mooie foto's en het verslag!

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 21:55

Het is en blijft spannend!!

Met mijn IJslander heb ik in de afgelopen 5 (vakantie)weken totaal 250 km gereden en daar heb ik al bilpijn van, laat staan deze afstanden pfff... Nee het volgt lekker vanaf de bank!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 22:04

Bedankt weer Chris !

Novalues

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-18 22:12

Graag gedaan, wederom. :) Ik heb overigens nog een aantal mooie foto's zie ik net. Even wachten tot we op pagina 18 zijn. Haha.

En die spierpijn.. tja.. Hoort erbij.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 22:13

Het is zeker een spannende wedstrijd.
Manlief noemt me al verslaafd..
Ondanks dat ik Twitter en de trackers zoveel mogelijk volg kijk ik toch uit naar de samenvatting van jou Chris, echt super fijn!

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 22:48

Leuk om steeds te lezen. Ga niet beginnen aan het hele volgen maar de verslagen zijn erg leuk.

MoonWencke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 22:49

Bedankt voor de update weer, Chris. Zo kan ik het ook volgen zonder de hele dag verschillende sites in de gaten te moeten houden ;)

Echt fantastisch dat er dit jaar zoveel foto's beschikbaar zijn. Dan krijg je toch net een nog beter beeld.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 23:13

Fijne update. Zo kan ik ook op vakantie de derby dagelijks volgen.
Thanks!

Suikerspinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 23:25

Ik ben zo blij met jouw updates, Chris! Als ik zo een dag geen stipjes kan volgen dan raak ik ook niet in paniek omdat ik altijd nog de update kan lezen in de avond :D Twitter vond ik een beetje chaotisch, ik weet niet wat er gebeurd is met Twitter sinds de laatste keer dat ik het gebruikte maar het lijkt wel niet meer in chronologische volgorde te staan.. -O-

Ondertussen is mijn vriendin ook begonnen met het te volgen omdat ik het steeds over de Mongol Derby had :D Superleuk!

Novalues

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-18 06:30

Nissima schreef:
Ik ben zo blij met jouw updates, Chris! Als ik zo een dag geen stipjes kan volgen dan raak ik ook niet in paniek omdat ik altijd nog de update kan lezen in de avond :D Twitter vond ik een beetje chaotisch, ik weet niet wat er gebeurd is met Twitter sinds de laatste keer dat ik het gebruikte maar het lijkt wel niet meer in chronologische volgorde te staan.. -O-

Ondertussen is mijn vriendin ook begonnen met het te volgen omdat ik het steeds over de Mongol Derby had :D Superleuk!

Haha! Leuk om te horen! Twitter vind ik eerlijk gezegd ook heel chaotisch. Ik snap soms ook niet helemaal waarom de ene tweet bij "tweets" staat en de andere bij "tweets en antwoorden" in de app. Als ik savonds opnieuw de Twitterfeed doorscroll zie ik vaak dingen die ik nog nooit gezien heb.. Overigens gebruik ik heel veel controle+f in combinatie met de initialen als ik specifiek iets wil weten over iemand. Zeker aan het einde van de dag voor het verslag is dat erg handig want ik heb niet altijd post its bij de hand voor aantekeningen. ;)

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 07:31

Leuke en spannende verslagen zo! Maar zie ik nou een swastika op de bil van het paard van foto 2? >;)

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 07:33

dems75 schreef:
Leuke en spannende verslagen zo! Maar zie ik nou een swastika op de bil van het paard van foto 2? >;)

Klikte op de link van Facebook gister en daar werd dat ook gevraagd. Het hakenkruis betekent ook nog wat anders en in het teken daarvan wordt het gebruikt bij de paarse.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 07:35

Afbeelding

Novalues

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-18 07:45

suikermeisje schreef:
dems75 schreef:

Klikte op de link van Facebook gister en daar werd dat ook gevraagd. Het hakenkruis betekent ook nog wat anders en in het teken daarvan wordt het gebruikt bij de paarse.

Klopt! Ik heb het gister uitgelegd op Facebook. Dankjewel voor het snel delen van de foto Suikermeisje.

In de volgende link vind je meer info over het gebruik van de swastika. Eigenlijk zonde dat wij het altijd negatief associëren.

https://www.google.nl/amp/s/theconversa ... hate-83020

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 07:57

Wat ik me afvroeg: in hoeverre is de lokale bevolking op de hoogte van de race en hoe staan ze hier tegenover?

Novalues

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-18 08:13

Iris82 schreef:
Wat ik me afvroeg: in hoeverre is de lokale bevolking op de hoogte van de race en hoe staan ze hier tegenover?

De paarden zijn van de lokale bevolking en hebben uiteraard toestemming gegeven voor het gebruik van de paarden. Voor het gebruik van de paarden wordt een vergoeding betaald, alsmede voor de verzorging van de ruiters en het bieden van onderdak. De organisatie, The Adventurist, biedt daarnaast de mogelijkheid om zieke dieren (geiten, paarden, yaks, honden, katten) ter plekke te helpen op het moment dat zij in de buurt zijn. Immers hebben zij ook een aantal dierenarts bij zich en materiaal om dieren te verzorgen of te "opereren". De organisatie is niet alleen deze tien dagen in het gebied, maar besteed ook enkele weken voorafgaand aan het evenement in het gebied om paarden te selecteren. Op die manier is het dus ook een winsituatie voor de Mongolen. Zeker in de meer afgelegen gebieden zijn niet altijd de mogelijkheden om zieke dieren dusdanig te verzorgen dat zij het overleven. Toen ik daar was mochten we een ochtend was eerder vertrekken omdat de dierenarts elders nodig was om een operatie(tje) uit te voeren bij een ander dier.
Mocht er onverhoopt tijdens de race toch iets mis gaan met een dier (bij voorbeeld dat het dier echt kwijtraakt) dan wordt de herder een vergoeding betaald (die weer betaald wordt door de ruiter die dit heeft veroorzaakt).
Verder heb ik de indruk dat de Mongolen het erg leuk en interessant vinden dat mensne interesse hebben in hun paarden en hun cultuur. Het is immers een erg trots (paarden)volk. Tijdens mijn race was er ook een lokaal mediateam die beelden maakte voor de nationale televisie. Heb er nog ooit navraag voor gedaan maar deze beelden zijn blijkbaar verloren geraakt.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 08:34

Hinke is alweer goed onderweg +:)+

En Devan is HS16 alweer uit.