Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Wijslander

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 23:20

Dat denk ik ook Sabri. Kleine moeite vanuit de luie stoel met mogelijk groot effect..!

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 23:28

Jep, ik heb ook het formulier ingevuld. Het is echt te belachelijk voor woorden hoe SBB reageert. Of eigenlijk, niet reageert. Het beleid komt vanuit de provincie Flevoland, zou het nut hebben om daar naar toe te schrijven? Er moet gewoon een heel ander beleid komen, of alles gewoon stop zetten

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 23:30

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 23:41

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 23:44

Dat denk ik ook niet, als er maar genoeg mensen komen... Vanuit je stoel bij de kachel berichtjes op internet zetten is waarschijnlijk niet voldoende.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 23:51

Wijslander schreef:
Marie_Anne schreef:
Maar jij wil mij niet begrijpen vermoed ik, dus let's agree to disagree.

Deze dieren hebben geen oeverloos geanalyseer of gewauwel nodig, maar actie. Anders verhongeren ze zeer binnenkort tot de dood erop volgt. Of vermenselijk ik dan teveel?

Nee, maar blijkbaar weet je er niet voldoende van. Ze worden geschoten voor dat gebeurt. Men vindt dat er te lang gewacht wordt, maar het gebeurt wel.

Maar goed, als jij denkt ze allemaal te kunnen redden, succes ermee joh!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 23:57

de mustangs in Amerika worden bijgevoerd, worden aantallen weggevangen en de rest huppelt vrolijk in het wild rond.
In Dulmen worden paarden weggevangen en verkocht, de rest blijft rond hobbelen en worden desnoods bijgevoerd.

In Nederland wordt er naar de buren gewezen... kijk in Afrika gaan ook dieren dood door de honger...
dat is de natuur....
Mijn buurman is een crimineel dus mag ik ook crimineel zijn.
vergelijk met serengeti:
3 miljoen grote grazers op 2,5 miljoen hectare is zo'n bijna de helft van wat er in OVP per hectare rondloopt, nl 1,7 grote grazer per hectare
1 leeuw per 1000 hectare versus 0 in OVP
3 Hyean's per 1000 hectare versus 0 in OVP
dan worden de luipaarden, cheeta's, en andere jagers maar even vergeten in het gehele verhaal.
Dan zijn de grote grazers in Afrika inheemse soorten... groten deel wat in OVP verrekt hoort er niet thuis.
Afrika heeft geen grote hekken staan en houd de dieren op een te kleine stukje grond.
Dat dan de natuur zorgt voor schaarste is een geheel ander verhaal dan hier in Nederland waar een kunstmatig stukje natuur wat niet de natuurlijke habitat is van 2/3 van die dieren die er vertoeven, en gewoon weg nooit geen kans hebben om zonder lijden het jaar rond te komen.

Dan het fabeltje van als ze mager zijn dan planten ze zich niet voort... kuddes paarden verdubbelen iedere 4 jaar ondanks barre omstandigheden.

Het hele verhaal van die persoon die dit bedacht heeft en goed praat, rammelt aan alle kanten, nergens wordt uit
lijkt weer een of ander prestige project ala carpoolstrook en betuwelijn.... gedoemd te mislukken, onnodig, geld verslindend en in dit geval letterlijk over de rug van dieren.

vwb de link naar de supermarkt low budget vlees... omdat de kipjes het slecht hebben mogen andere dieren uitgebuit worden?
Omdat de plofkip niet oud word en in een schuur leeft, mogen we andere dieren laten creperen....

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 00:08

Marie_Anne schreef:
Nee, maar blijkbaar weet je er niet voldoende van. Ze worden geschoten voor dat gebeurt. Men vindt dat er te lang gewacht wordt, maar het gebeurt wel.

Ze worden inderdaad geschoten vlak voor ze sterven, dus nadat ze al een hele lijdensweg hebben afgelegd. Onnodig.

Bedankt, ik doe mijn best!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 00:11

Amyyy schreef:
Jep, ik heb ook het formulier ingevuld. Het is echt te belachelijk voor woorden hoe SBB reageert. Of eigenlijk, niet reageert. Het beleid komt vanuit de provincie Flevoland, zou het nut hebben om daar naar toe te schrijven? Er moet gewoon een heel ander beleid komen, of alles gewoon stop zetten

Het beleid komt inderdaad van de provincie. SBB voert dat beleid uit. Als je het er niet mee eens bent kan je een brief aan de gedeputeerde schrijven. Dat is Michiel Rijsberman in dit geval.

Je kunt ook kijken of je een statenlid kunt vinden die zich voor jouw mening hard wil maken. Partij voor de Dieren heeft 2 zetels in deze provincie. Maar die doen dat vast al.

Zelf vind ik het altijd belangrijk om niet alleen maar te roepen dat je het er niet mee eens bent, maar om ook met concrete, uitvoerbare en effectieve alternatieven te komen. Maar das mijn bescheiden mening.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 00:13

Zo vandaag SBB maar weer eens laten weten dat ik ze geen fijne organisatie vind. Dat kan heel simpel via het contact formulier op hun site. Wellicht als meer (liefst heel veel) mensen zijn die dat doen dat het iets meer effect heeft. Want als je maar vaak genoeg tegen mensen zegt dat ze niet goed bezig zijn gaan ze eindelijk eens aan zichzelf gaan twijfelen.

Hetzelfde gedaan met meneer Rijberman. Die ziet er op Google overigens wel lekker doorvoed uit. Maar misschien is die foto In de zomer gemaakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 00:22

Wijslander schreef:
Marie_Anne schreef:

Ze worden inderdaad geschoten vlak voor ze sterven, dus nadat ze al een hele lijdensweg hebben afgelegd. Onnodig.

Bedankt, ik doe mijn best!

Wat je nu omschrijft, schieten vlak voor ze sterven, is toch het 'laat reactief beheer', waar ze in 2010 al mee hebben afgerekend? Wat ik heb begrepen is dat ze dieren nu juist al eerder afschieten. Dat is in ieder geval wat er in het protocol Vroeg Reactief Beheer staat. Maar hoe het in de praktijk gaat weet ik natuurlijk niet.

https://www.rijksoverheid.nl/documenten ... ersplassen

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 00:22

De recente foto's en de mensen die er in de afgelopen dagen geweest zijn zeggen iets totaal anders.

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 00:27

Ik vind inderdaad de foto's ook iets anders zeggen als ik eerlijk ben. En dan, is vroeg reactief beheer wel het goede beleid hier? Voorkomen is altijd beter dan genezen? Lijkt mij dat er toch een beleid ontwikkeld moet worden waardoor voorkomen kan worden dat er honderden dieren geschoten worden, als er een goed beleid is? Maar uit het bericht via Wijslander (https://www.flevoland.nl/actueel/handha ... ersplassen) begrijp ik dat ze wel aan het kijken zijn voor een toekomstig beleid, is dit ergens te volgen? Ze zijn er al sinds februari 2017 mee bezig, dan begint er hopelijk toch wel wat te vormen...

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 00:42

Wijslander schreef:
De recente foto's en de mensen die er in de afgelopen dagen geweest zijn zeggen iets totaal anders.

Plus de kiepwagens vol lijken.

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 00:50

Ik heb op basis van de foto's ook de indruk dat het vroeg reactieve beheer nog wel wat 'vroeger' kan hoor. Wat mij betreft liever teveel schieten dan te weinig. Maar wie beweert dat ze pas doodgeschoten worden als ze bijna dood zijn moet wel met een goede bron komen vind ik.
Op die foto's in dit topic, van Eline, staan een paar paarden die het ongetwijfeld flink zwaar gaan krijgen de komende dagen en waarvan de vraag is of ze deze winter gaan overleven (en waarbij ikzelf denk: waarom niet schieten?), maar geen stervende paarden die liggen te wachten tot iemand ze met een kogel uit hun lijden komt verlossen. Toch?

KootMiraDrum schreef:
Wijslander schreef:

Plus de kiepwagens vol lijken.

[ [url=m/GeXST8.jpg]Afbeelding[/url] ]

Lijken van dieren die preventief geschoten zijn? Of die een hongerdood zijn gestorven? Weet jij dat?

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 00:52

Ik maak uit het artikel hongerdood op, "Vanaf de uitkijkpunten zijn door de bezoeker dagelijks kiepwagens vol dode dieren waarneembaar."

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 00:54

Met laat reactief beleid werd slechts 60-70% geschoten, de rest overleed voordat de toestand te slecht bronnen werd. Dat is nu 90-95% bij vroeg reactief beleid.

Ze schieten dus inderdaad eerder, maar niet zo veel eerder. De lijken zullen wel grotendeels geschoten zijn.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 00:57

Ze kunnen er beter een soort wild park van maken.
Een dierentuin/Beekse Bergen idee.
Voor de dieren die er leven wordt dan in ieder geval gezorgd.
Alles beter toch dan hoe het nu gaat.

Francii

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 00:59

Maar als ze die paarden willen doden .. kunnen ze dat dan niet beter aan het einde van de zomer doen en er mals vlees van maken? Nu hebben de dieren veel pijn en worden ze vervolgens net voor dat ze sterven afgeschoten en in containers gegooid. Dat is toch verspilling?

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 01:01

https://www.rijksoverheid.nl/binaries/r ... lassen.pdf

Dit is het protocol wat gebruikt wordt door SBB. Op blz 6 & 7 staat wanneer er dieren geschoten mogen worden (afhankelijk van de dierconditie en de omgevingsconditie)

Bij het eerdere beleid werden dieren geschoten in de maanden maart en april, nu in de maanden januari-februari.

Ik heb het beleid net even helemaal doorgelezen, en ik persoonlijk vind het beleid echt veel te slap. Dieren met een dierconditie 2 mogen ze van mij ook schieten en als de omgevingsconditie slechter is, dieren met een dierconditie 3 ook. Daarnaast zou het misschien beter zijn om in november-december al te beginnen met schieten, op pagina 4 van het protocol is te zien dat dieren die het waarschijnlijk niet gaan halen al flink terug gaan vallen.

Maar hey, wie ben ik, zonder dier-ecologische achtergrond

immanuela29

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 01:19

Oke, hier kom ik dan :') (Ik heb toevallig vorig jaar als opdracht voor school een plan moeten maken om de oostvaardersplassen te verbeteren :j )
Oostvaardersplassen is echt een drama geworden. Maar ik vind niet dat het weggehaald moet worden. Er waren ooit gesprekken geweest over het uitbreiden zodat de dieren naar andere gebieden konden gaan dat zelfs uit kon lopen naar andere landen. Waar dat plan heen is gegaan is mij nog steeds de vraag.
Maar ik vind het wel echt een beetje dom dat mensen gaan bijvoeren. Ja het is hartstikke zielig wat er daar gebeurt. Maar je maakt de problemen alleen maar erger door dat te doen. :n

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 01:22

Het is puur wanbeleid. Je hoeft geen ecoloog te zijn om te snappen dat deze idioterie met dieren niets met 'beheer' te maken heeft. Laten ze dan de hekken openzetten en de dieren de ruimte geven, óf ze bijvoederen en gaan beheren. Dat wil zeggen castreren van hengsten en zorgen dat de aanwas en het aantal dieren past en blijft passen bij het aantal hectares en hoeveelheid voedsel.
Bijvoeren is niet zielig, ook nu niet, mits het op diverse plekken verspreid gedaan wordt. Alles op 1 hoop gooien is 'een beetje dom' maar overal voer neerleggen is geen probleem. Als ze dode dieren kunnen opruimen kunnen ze ook hooi neergooien.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 01:32

Wijslander schreef:
Dat denk ik ook niet, als er maar genoeg mensen komen... Vanuit je stoel bij de kachel berichtjes op internet zetten is waarschijnlijk niet voldoende.

Jep.. Het is heel leuk, al die honderden berichten, maar daaruit iets organiseren is echt niet makkelijk... En een groot aantal roept wel, maar doet uiteindelijk niets. Maar mocht men interesse hebben om te helpen, ook ondanks de boetes, PB me even.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 02:12

ja kom ik weer met Dulmen :+

Daar worden ieder voorjaar de jarige hengsten met de hand uit de kudde gevangen om zo rust te behouden maar te voorkomen dat er rivaliteit ontstaat.
De hengsten worden na het vangen verkocht.
De kudde blijft constant in aantal rondom de 400 stuks
Het vangen kan bezocht worden en wordt gedaan onder toeziend oog van de dierenbescherming en de manier van vangen zo diervriendelijk mogelijk gedaan.
De hengsten die 'ontsnappen' blijven in de kudde.

Het wilde wordt in het najaar bejaagd en de geschoten dieren worden geslacht en verkocht. Damwild, zwart wild en roodwild.

De paarden vertoeven daar al eeuwen, werden het eerst benoemd in 1316 en midden 1900 werd begonnen met het huidige reservaat, toen 400 hectare

bron: http://www.wildpferde.de

Ik zeg niet dat het daar perfect is, maar misschien iets om naar te kijken ipv de verwijzing van SBB naar Afrika.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 08:28

ElineS schreef:
Wijslander schreef:

Jep.. Het is heel leuk, al die honderden berichten, maar daaruit iets organiseren is echt niet makkelijk... En een groot aantal roept wel, maar doet uiteindelijk niets. Maar mocht men interesse hebben om te helpen, ook ondanks de boetes, PB me even.

Zondag ben ik er hoe dan ook bij. Net heb ik de Hoefslag en Bit benaderd met een verwijzing naar het standpunt van Anky van Grunsven. Wie weet wat het oplevert...