Paarden in paniek door luchtballon, boeren boos

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 13:25

Als je de post van kendra leest zie je ook dat ze meldt/ informeert dat er nog geen echte ongelukken gebeurd zijn.

Dus daarop meldde/ informeerde ik wat een mogelijke oorzaak van dat hoppen zou kunnen zijn.

Enjoymyhorse: om dus gecontroleerd te leren stijgen/dalen, ook buiten opstijgen en landen om.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 13:41

Optiwolk schreef:
Als je de post van kendra leest zie je ook dat ze meldt/ informeert dat er nog geen echte ongelukken gebeurd

Nog niet... Gelukkig maar!!!

Ze kunnen beter de wetgeving tijdens de opleiding goed leren en het belang bijbrengen waarom die tegels er zijn. Dat hoppen is overigens in strijd met de wetgeving. Je mag alleen laag vliegen als je daadwerkelijk landt en niet even droog oefent en vervolgens weer wegvliegt.

Dat hoppen kunnen ze ook doen als ze daadwerkelijk gaan landen.

Ricie

Re: Paarden in paniek door luchtballon, boeren boos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 14:17

Soms kan men de landing inzetten, laag komen en toch zien dat het om wat voor reden dan ook niet mogelijk is om te landen. Dan ben je ook laag geweest en niet in strijd met de wetgeving. Dus dat komt op hetzelfde neer ongeveer als hoppen. Dus ook al krijgen al die mensen met een enorme overdosis negativiteit op ballonvaren het met hun tunnelvisie en "ik wil me niet inbeelden in de ballonvaarders hier op bokt, zoals de ballonvaarders dat naar ons wel proberen te doen" gedachten voor elkaar een verbod op hoppen te krijgen. Dan gooien we het wel over die boeg heen.....er zijn zoveel opties. Niet alleen met het ballonvaren maar ook met andere zaken. Je kan alles over zoveel verschillende boegen gooien.....

Ik weet zeker dat een hoop ballonvaarders rekening met de paarden(mensen) proberen te houden. Laten we dat dan andersom ook doen. Geven en nemen, elkaar en elkaars hobby's respecteren......hoe moeilijk kan het zijn....

enjoymyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 14:28

Ik wil me best inleven in een ander zijn hobby :j Ik wil me best inleven op dingen die op de openbare weg gebeuren, daar waar we met zijn allen het beste van moeten maken. Samen.
En dan is wat inzicht heel erg fijn omdat je er zelf als buitenstaander niet aan denkt.
Maar waarom moet ik me inleven in iets wat ik niet laag boven of op mijn eigen erf wil hebben?

Daarnaast privacy is tegenwoordig een hot item.
Nou die ballon tast dat behoorlijk aan.

Proberen te landen maar het was toch geen goed plekje als argument, ja dat kan ik best geloven.
Maar is de volgauto dan niet altijd in de buurt?
Ongeveer 2,5 week geleden hing er ook 1 bijna op de grond bij onze buren, als een malle de branders aan om over zijn en onze boerderij te moeten komen.
Vervolgens zie ik hem een erg lange tijd niet meer dalen.
Ook geen auto in de buurt. Ik ga er vanuit dat het hier niet om een poging tot landen gaat?
Wel over een feit van vervelend gedrag van de ballonvaarder.

Citaat:
om dus gecontroleerd te leren stijgen/dalen, ook buiten opstijgen en landen om.

Kan dat niet veel hoger in de lucht geoefend worden dan?
Zodat het geen gevolgen heeft voor dieren op de grond?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 16:16

Ricie schreef:
Ik weet zeker dat een hoop ballonvaarders rekening met de paarden(mensen) proberen te houden. Laten we dat dan andersom ook doen. Geven en nemen, elkaar en elkaars hobby's respecteren......hoe moeilijk kan het zijn....

Zou je me even je adres willen geven per pb? Dan kom ik binnenkort met een paar mensen even onze hobby uitvoeren in jouw huis of tuin. Kijken of je dan nog zo je mond vol hebt over respect :O

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 18:36

In welke wet staat eigenlijk dat ze op je grond mogen landen?

Je hoeft ze In ieder geval geen toestemming te geven om de ballon en het mandje op te halen. Want het landen gebeurd met opzet.

artikel 23 bw
1. Is een voorwerp of een dier anders dan door opzet of grove nalatigheid van de eigenaar op de grond van een ander terecht gekomen, dan moet de eigenaar van de grond hem op zijn verzoek toestaan het voorwerp of het dier op te sporen en weg te voeren. 
2. De bij de opsporing en wegvoering aangerichte schade moet door de eigenaar van het voorwerp of het dier aan de eigenaar van de grond worden vergoed. Voor deze vordering heeft laatstgenoemde een retentierecht op het voorwerp of het dier. 

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 18:52

Respect voor elkaars hobby? Paardrijden, mennen etc is een hobby.
Maar het houden van dieren is een onderdeel van mijn gezin en privé. De overlast van die ballonnen (En het worden er steeds meer) op mijn privacy en eigendommen vind ik niet te vergelijken met het uitoefenen van een hobby.
Ik vind het niet normaal dat ik ieder ochtend en avond moet opletten dat er geen luchtballonnen over de wei heen scheren. Dat vind ik een aantasting van mijn eigendomsrecht.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 18:55

Uiteraard is het dat!
Mijn paarden zijn overigens inderdaad ook geen "hobby" ;)

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 19:56

damian23 schreef:

Je hoeft ze In ieder geval geen toestemming te geven om de ballon en het mandje op te halen. Want het landen gebeurd met opzet.

artikel 23 bw
1. Is een voorwerp of een dier anders dan door opzet of grove nalatigheid van de eigenaar op de grond van een ander terecht gekomen, dan moet de eigenaar van de grond hem op zijn verzoek toestaan het voorwerp of het dier op te sporen en weg te voeren. 
2. De bij de opsporing en wegvoering aangerichte schade moet door de eigenaar van het voorwerp of het dier aan de eigenaar van de grond worden vergoed. Voor deze vordering heeft laatstgenoemde een retentierecht op het voorwerp of het dier.

Het zit hier ergens tussen geloof ik. Op mobiel dus kan het niet geheel uitspitten
http://wetten.overheid.nl/BWBR0004417/2004-09-03

En dit zullen jullie ook interessant vinden:
(Wel voor België maar zeker een parallelle te trekken naar nl denk ik)
http://paarden.vlaanderen/nl/faq/veilig ... eringen/39

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 20:00

Die wet gaat over het opstijgen. Niet over het landen.

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 20:08

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 20:11

Optiwolk schreef:
Dan ga je naar http://www.google.nl :)

Dan snap ik nu wel dat er zoveel problemen zijn met die ballonnen als liefhebbers de wetgeving niet eens kennen :D
Misschien moeten ze in de opleiding eens wat meer aandacht schenken aan de regels in plaatst van dat hoppen :o

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 20:17

Optiwolk schreef:

Wat schiet ik er mee op dat de schade vergoed wordt? Ik wil helemaal geen schade oplopen. Ik wil dat mijn dieren veilig op eigen erf zijn.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 20:47

Ik blijf het toch apart vinden dat je legaal met een groot redelijk onbestuurbaar ding de lucht in mag. En ook dat ze in principe overal legaal mogen landen, ook al is het terrein privé eigendom van iemand anders.

Nu heb ik het geluk dat mijn pony's er niet van op kijken. Die staan er echt ontspannen naar te kijken als ze over komen en gaan daarna verder met grazen.
Maar als je een paard hebt die er echt van in paniek raakt of erger nog als je dier daadwerkelijk gewond raakt, kan ik me voorstellen dat je woest bent.

Hier zijn ze een keer op ons land geland, een ingezaaid perceel uien. Wij werden gebeld door een boer die hier om de hoek woont en uitzicht had over dat perceel. Wij zijn er zelf heen gereden en op dat moment waren ze al bezig met opruimen. Bij ons (en ook niet bij de buur boer) had niemand zich gemeld.
In eerste instantie kregen we een fles wijn en gratis balonvlucht. Maar nadat wij niet akoord gingen werd vrij makkelijk de schade contant betaald, in ons geval 350,- Dit hadden ze destijds ook op zak.
We waren er niet blij mee, maar gelukkig geen levende dieren die er last/schade van hadden.

Ik heb me alleen altijd afgevraagd als wij er zelf niet heen gereden waren, of ze dan bij ons voor de deur hadden gestaan.

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 22:06

damian23 schreef:
Optiwolk schreef:

Wat schiet ik er mee op dat de schade vergoed wordt? Ik wil helemaal geen schade oplopen. Ik wil dat mijn dieren veilig op eigen erf zijn.

Helemaal mee eens. Het probleem is dat Nederland voller is geworden en het aantal ballonvluchten enorm is toegenomen. Vind het ook vervelend om dagelijks het weide programma van de paarden aan te moeten passen op mogelijke luchtballonnen.

Ricie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 00:08

damian23 schreef:

artikel 23 bw

Dat klopt, toestemming hoef je niet te geven. Dat hebben we niet nodig. We mogen volgens de wet ten alle tijden de ballon uit het veld halen. Het enige waar we toestemming voor moeten hebben is om met voertuigen het veld in te gaan. Maar als we het lopend er uit halen....dan is dat wettelijk gezien ten alle tijden gewoon toegestaan. Althans....zo is het mij altijd geleerd....

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 05:19

Ricie schreef:
damian23 schreef:

artikel 23 bw

Dat klopt, toestemming hoef je niet te geven. Dat hebben we niet nodig. We mogen volgens de wet ten alle tijden de ballon uit het veld halen. Het enige waar we toestemming voor moeten hebben is om met voertuigen het veld in te gaan. Maar als we het lopend er uit halen....dan is dat wettelijk gezien ten alle tijden gewoon toegestaan. Althans....zo is het mij altijd geleerd....

Dat mag dus niet omdat een landing geen ongelukje is maar een bewuste actie. Dus met opzet.
De grondeigenaar moet dus toestemming geven om het land te betreden. Hier geven de meeste koeboeren geen toestemming om het mandje en de ballon op te halen. Daar wordt nu dus ook niet meer geland.

Er is weinig jurisprudentie over te vinden maar ik denk dat ballonvaren best nog wel eens in strijd kan zijn met bepaalde wetgeving. Het eigendomsrecht is namelijk een van de zwaarste rechten van de mens. Daar mag je alleen met een gegronde reden een inbreuk op maken. Dus bordje op je deur en een bericht naar de ballonclub dat je geen ballonnen wil op jouw grond en dan ben ik heel benieuwd op basis van welke wet de ballonvaarders denken op jouw grond te mogen landen.

Artikel 461 WbS
Hij die, zonder daartoe gerechtigd te zijn, zich op eens anders grond waarvan de toegang op een voor hem blijkbare wijze door de rechthebbende is verboden, bevindt of daar vee laat lopen, wordt gestraft met geldboete van de eerste categorie
.

Bij wet is het een luchtballon toegestaan te landen buiten een luchthaven. Maar nergens in die wet staat dat ze mogen landen op andermans eigendom. Waarschijnlijk is dat omdat er sprake zou zijn van een noodlanding, maar ik denk dat als je dat aanvecht bij een rechtbank je nog wel eens gelijk kan krijgen en dat landen op andermans eigendom helemaal niet is toegestaan. Het is namelijk geen noodlanding want de landing is bewust. Je weet vooraf dat je een keer moet landen.

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 05:38

Weet je wat:
Trek het voor gerecht, en laat ons daarna weten hoeveel het jullie gekost heeft om dit dan te verliezen :j

Ballonvaarders kennen hun wetgeving echt wel beter als jullie wetteksten kunnen interpreteren...
Maar alstublieft, gaan jullie verder ik het proberen te stoppen van andere hun hobby en soms inkomen ;)

Hoe het in Nederland zit weet ik niet, maar in België sponseren totzelfs (hoofd)steden het...
Als ze dan zoveel problemen waren of het niet wettelijk is, zoals sommige van jullie beweren, zal een stad echt niet zijn naam jaar na jaar er aan verbinden. En zeker niet promoten aan zijn bewoners ;).

Maar nogmaals. Probeer het zeker klaar te krijgen :j Kan ik lachen wanneer get besef komt dat verbieden niet gaat en meedenken met hoe te voorkomen jullie minder frustratie en geld had gekost...

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 05:39

GUSTIxBILL schreef:
Sorry hoor, maar er zitter er hier een paar tussen die ook gewoon alle woorden verdraaien en een discussie onmogelijk maken...
Ik weet trouwens niet wat berichten in andere topics te maken hebben met de discussie (of nuja discussie, afbranden van sommige hun hobby, en als ze zich verdedigen het verdraaien van de woorden dat het weer in hun voordeel komt om mensen af te zeiken en hun gelijk te halen)...

Ik lees nergens dat zaken verdraaid worden, mensen afgebrand worden etc. Er worden alleen gemotiveerd zaken weerlegd. Erg jammer dat dit gezien wordt als afbranden of afzeiken.

*knip*

Ik heb niks tegen ballonvaarten MITS ze op 150 meter over mijn erf gaan. Ik wil op mijn privé eigendom geen last hebben van andermans hobby. Ik wil niet iedere avond rekening moeten houden met het risico dat er laag ballonnen over mijn land varen. Dat vind ik een onaanvaardbare inbreuk op mijn privacy en eigendomsrecht.
Laatst bijgewerkt door Warboel op 08-08-18 14:26, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Bespreken ander topic verwijderd

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 05:50

Damian
Een deel van de personen die hier reageren zijn echt wel van het principe; “alles wat je zegt kan en zal tegen je gebruikt worden”

Voorop zijn we allemaal paardenmensen (anders zaten we niet op bokt denk ik zo).
Maar er worden door sommige oplossingen aangebracht en meegedacht. En toch wirden deze afgebrand door bepaalde personen en maken ze nog geen kans iets duidelijk te maken.
Of worden hun teksten maar half gelezen. En dat wekt frustratie op...

Zelf geen ballonvaarder hier, noch crew, maar na 2j met iemand gehad te hebben die zowel crewde als miniatuurs en oldtimers te doen weet ik echt wel dat veel vaarders juist dieren eerst zette.

En dat proberen we hier zo vaak duidelijk te maken, maar nee... door de (vele) cowboys is iedereen die iets te maken heeft (gehad) met ballons slecht en zeggen ze onzin.
Dat is de sfeer die bij sommige hier hangt

Kijk naar Ricie, ik zie een duidelijke beleefde post met uitleg. Waarvoor bedankt word. Maar onmidelijk ook afgebrand door een opmerking gemaakt in een topic voor en door liefhebbers.
Een topic wat dus losstaat van dit...
Terwijl jullie hier wel hun hobby mogen zwartmaken...

Ipv oogkleppen op te hebben en vast te houden aan het verboden worden is mischien nadenken naar oplossingen een betere optie...
Zoals al eerder vermeld, er zijn echt wel vaarders die willen en kunnen helpen met de schrik (oldtimers mogen bevoorbeeld niet vliegen, maar wel recht gezet worden)...
Zoals ik ookal zei: het zou niet nodig moeten zijn, maar uiteindelijk delen we met zijn alle deze wereldbol. Verbeter de wereld en begin met jezelf?
Als je geen invloed kunt hebben op het feit waar ze varen kun je wel invloed hebben over hoe vang je paarden zijn/blijven.
En als elke vaarder zich daar aan zou houden is het inderdaad niet nodig, maar jammer genoeg blijkt het wel nodig...

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 06:58

Ik zie nergens hier jullie hobby zwart maken. Ik zie alleen mensen die niet willen dat jullie overlast veroorzaken waarbij er dieren gewond kunnen raken. We hebben niks tegen de ballonvaart mits jullie op 150 meter hoogte over ons erf varen. En dat is nu precies het probleem. Ik zelf heb geen last van landende ballonnen omdat er op ons erf geen ruimte is (bij een verkeerde inschatting lig je in het water of hang je in de bomen) en de boeren om ons heen gegeven nooit toestemming om de ballon en mand uit het land te halen, dus daar wordt niet meer geland. Waar ik dus wel grote problemen mee heb is dat laag overvliegen. En dat gebeurd te vaak. Dan hebben wij waarschijnlijk de pech om in een vaarroute te wonen waar cowboys de overhand hebben. En daar heb ik dus grote problemen mee. En als het nu ging om een incidenteel iets, hoor je mij niet.

De FNRS heeft samen met de KNVVL geprobeerd om afspraken te maken omtrent het overvliegen en landen in gebieden waar bedrijfsmatig paarden gehouden worden. Er is een convenant waarin paardenhouders rust wordt beloofd. Maar garanties kunnen niet worden gegeven.

Ik heb geen oogkleppen op, maar zo is de realiteit nu eenmaal en ben ook heel benieuwd welke oplossingen jullie zouden aandragen?

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 07:34

damian23 schreef:
Ik zie nergens hier jullie hobby zwart maken. Ik zie alleen mensen die niet willen dat jullie overlast veroorzaken waarbij er dieren gewond kunnen raken. We hebben niks tegen de ballonvaart mits jullie op 150 meter hoogte over ons erf varen. En dat is nu precies het probleem. Ik zelf heb geen last van landende ballonnen omdat er op ons erf geen ruimte is (bij een verkeerde inschatting lig je in het water of hang je in de bomen) en de boeren om ons heen gegeven nooit toestemming om de ballon en mand uit het land te halen, dus daar wordt niet meer geland. Waar ik dus wel grote problemen mee heb is dat laag overvliegen. En dat gebeurd te vaak. Dan hebben wij waarschijnlijk de pech om in een vaarroute te wonen waar cowboys de overhand hebben. En daar heb ik dus grote problemen mee. En als het nu ging om een incidenteel iets, hoor je mij niet.

De FNRS heeft samen met de KNVVL geprobeerd om afspraken te maken omtrent het overvliegen en landen in gebieden waar bedrijfsmatig paarden gehouden worden. Er is een convenant waarin paardenhouders rust wordt beloofd. Maar garanties kunnen niet worden gegeven.

Ik heb geen oogkleppen op, maar zo is de realiteit nu eenmaal en ben ook heel benieuwd welke oplossingen jullie zouden aandragen?

Ja zou graag ook willen weten welke oplossingen de ballonliefhebbers suggereren. Alleen aangeven dat de overlast veroorzaakt wordt Door cowboys lost niets op. Juist door gezamenlijk mee te denken over een oplossing krijg je respect voor elkaar en dat lukt mijn inziens niet door mensen weg te zetten als zeikerds. Dit is nml. Dezelfde reactie die de bedrijven geven.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 07:55

Ik ken iemand die in de bossen aan het rijden was en een laagkomende ballon komt over. Paard gaat aan de kletter, ruiter valt er af en breekt bovenbeen.....lang herstel, heeft nooit meer op haar paard gedurft....was buitenrijdbos paard...dus weg hobby.

Waar ik woon in de zomer altijd heel veel ballonnen en sommigen ook laag, althans kan de mensen zien staan, maar meestal hoog....

Vind het altijd een schitterend gezicht.

Wel beetje apart op de snelweg om je heen kijkend en dan rond de 30 van die dingen om je heen zien hangen en sommgen nog dicht bij elkaar ook.

Wat paarden afschrikt is het brulgeluid van het vuur en het zien van vuur. Dus dat landen en stijgen is het dilemma, de ballon die hangt niet zo.

Maar ik zie ze ook wel langzaam zakken, is dat met de bedoeling om zo laag mogelijk te komen om meer te zien? Dan heb ik wel eens zo op het paard in de bak, als hij maar niet aan de kletter gaat.

Gelukkig nooit gebeurd.

Ik heb ooit gehoord dat landen op je veld je 500 gulden kreeg, is dat nog zo? Dat er een paar velden waren waar de ballonvaarder afspraken mee heeft en dus voor landen en stijgen betaald.

Is dit iets misschien wat niet meer zo is en hierdoor deze discussie is omtstaan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 08:34

enjoymyhorse schreef:
Ook geen auto in de buurt. Ik ga er vanuit dat het hier niet om een poging tot landen gaat?
Wel over een feit van vervelend gedrag van de ballonvaarder.

Even hierop inhakend:
Soms lukt het als volgauto niet om op hetzelfde moment bij een erf te zijn. Een ballon kan rechtstreeks over water, bosgebieden etc varen. Een volgauto moet in sommige gevallen omrijden of bijvoorbeeld wachten door een ongeval.
Bij ons thuis is ook eens een ballon geland, maar de auto moest omrijden en was daardoor 5 a 10 minuutjes later. (Is wel netjes langs de boer geweest)
Uiteraard heb ik het hier over nette ballonvaarders. Met cowboys geen ervaring.

Wat ik kan vinden mbt de wetgeving en het landen:
(Artikel 14 is vervallen, dus in hoeverre is artikel 11, Besluit inrichting en gebruik niet aangewezen luchtvaartterreinen, nog van toepassing?).
Onderstaande tekst dus als richtlijn gebruiken, niet als 'de waarheid'.

Artikel 11 1. De verbodsbepaling van artikel 14, eerste lid onder b van de Luchtvaartwet is niet van toepassing in geval van het landen of doen landen op een niet als luchtvaartterrein aangewezen terrein met een vrije ballon, met dien verstande dat de landing niet mag geschieden binnen aaneengesloten bebouwing met inbegrip van industrie- en havengebieden en/of op een weg. 2. Het landen moet zodanig geschieden dat daarbij geen personen, dieren of zaken op de grond in gevaar worden gebracht.
Artikel 11 1. De verbodsbepaling van artikel 14, eerste lid onder b van de Luchtvaartwet is niet van toepassing in geval van het landen of doen landen op een niet als luchtvaartterrein aangewezen terrein met een vrije ballon, met dien verstande dat de landing niet mag geschieden binnen aaneengesloten bebouwing met inbegrip van industrie- en havengebieden en/of op een weg. 2. Het landen moet zodanig geschieden dat daarbij geen personen, dieren of zaken op de grond in gevaar worden gebracht.

enjoymyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 08:50

De betreffende ballon kwam niet over bos, water, snelweg of wat dan ook.
Alleen over weiden en akkers waar genoeg landwegen waren om te kunnen volgen voor een auto.

Het landen op je erf is toegestaan.
Maar de volgauto plus mensen moeten toestemming vragen.
En ik begreep dat we zeikerds genoemd werden, nou deze zeikerd laat geen volgauto toe.
De mensen die ballon varen zo leuk vinden mogen zelf zien hoe ze het land uit komen met alle rommel die ze er ook in gezet hebben. Hoort er dan ook bij.
En de weidepoort is op slot dus dat word lekker tillen.