EK Aken: Edward Gal uitgebeld tijdens Grand Prix Special

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 07:09

ingedebruijn schreef:
Dus als je zelf een bepaald niveau niet hebt mag je er niks van vinden? Helaas vind ik hier meer dan genoeg van en heb ik ook geen gp niveau nodig om voor mijzelf te beslissen dat ik nooit van mijn leven mijn paard zoiets aan zou doen. De manier van rijden niet maar ook het leven van een sportpaard niet.

Blijkbaar kun je niet lezen. Ik zeg nog duidelijk in mijn bericht dat ik het niet over topsport heb, maar als je zelf je paard niet eens de basis kunt bieden, dan moet je niet praten over dingen waar je geen weet van heb.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 07:12

ingedebruijn schreef:
Dus als je zelf een bepaald niveau niet hebt mag je er niks van vinden? Helaas vind ik hier meer dan genoeg van en heb ik ook geen gp niveau nodig om voor mijzelf te beslissen dat ik nooit van mijn leven mijn paard zoiets aan zou doen. De manier van rijden niet maar ook het leven van een sportpaard niet.

Je mag best een mening hebben, echter wanneer je zelf niet op een vergelijkbaar niveau rijdt (of iig er niet in werkt bijv) is de kans dat je meningen gebaseerd zijn op weinig kennis van zaken......
Alsof iemand een negatieve mening heeft over jouw omgang en rijden met je paard, terwijl deze je nog nooit van dichtbij heeft gezien.
Dat je niet op dat niveau wil rijden, is een ander verhaal.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 07:20

Iemand kan misschien fysiek niet handig genoeg zijn om zelf netjes te rijden, maar wel veel weten en zien.

Daarbij hoor ik van veel mensen die niets van paarden weten en dit ook toegeven, dat ze niet naar dressuur kijken omdat het er altijd zo geforceerd en onvriendelijk uit ziet.
En dan vinden we het raar dat men twijfelt of het nog wel een Olympische sport kan zijn en dat er door buitenstaanders raar tegen die paardensporters wordt aangekeken.

Mensen zien een miljoenenpaard sneuvelen, een ander met bloed uit de mond en veel stress de ring verlaten, weer een ander moet afgroeten omdat het paard niet meer uit de knoop met het bit kan komen.

Los van wat de paarden wordt aangedaan, hoe kun je zulke beelden goedpraten?

Zijn de financiële belangen zo groot dat niemand bij de FEI op tafel kan slaan en zeggen 'jongens zo gaat het fout, we moeten een grote stap terug doen'?

Ik weet dat jaren terug de dressuur al zo wat ter ziele was en dat toen gekozen is om die kür wat meer show te geven, zodat het meer gaat leven.
Nou het leeft, dat zien we wel aan alle pagina lange discussies, maar of het nu is wat je wil?

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 07:21

Amandavd schreef:
ingedebruijn schreef:

Blijkbaar kun je niet lezen. Ik zeg nog duidelijk in mijn bericht dat ik het niet over topsport heb, maar als je zelf je paard niet eens de basis kunt bieden, dan moet je niet praten over dingen waar je geen weet van heb.

Allereerst.. Waarom direct zo naar in je bericht? Lijkt me niet nodig.

Ten tweede zeg ik een bepaald niveau. Dat kan elk niveau zijn dat iemand beoordeeld dus ik zeg niet dat jij het perse over topsport hebt.

Ten derde vind ik nog steeds dat iedereen zijn mening mag hebben en geven, ongeacht hoe diegene zelf door de bak hobbelt.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 07:24

ingedebruijn schreef:
Amandavd schreef:

Allereerst.. Waarom direct zo naar in je bericht? Lijkt me niet nodig.

Ten tweede zeg ik een bepaald niveau. Dat kan elk niveau zijn dat iemand beoordeeld dus ik zeg niet dat jij het perse over topsport hebt.

Ten derde vind ik nog steeds dat iedereen zijn mening mag hebben en geven, ongeacht hoe diegene zelf door de bak hobbelt.

Ik ben niet naar, ik ben direct. Dat werkt nog altijd het best. Zelf haal je trouwens het GP niveau aan, vandaar dat ik zeg dat ik het over de basis heb. En prima dat je een mening hebt, maar als je het zelf al niet kan hoe kun je dan oordelen over het gehele proces? Dat is net alsof ik nog nooit op een wielren fiets heb gezeten maar mensen wel kan vertellen hoe ze dat moeten doen.

LBL wat een overtrokken woorden, een ander met bloed uit de mond, hij had op zijn tong gebeten, dat gebeurd ieder paard maar bij een topruiter is dat dus meteen mishandeling, het zelfde geldt voor het tong over het bit gooien, dat kan gebeuren. Je maakt dus van een mug een olifant.

Gnome

Re: EK Aken: Edward Gal uitgebeld tijdens Grand Prix Special

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 07:28

Nou ik ben ook direct maar blijf wel respectvol en dat mis ik toch echt in jouw berichten bokkers met een andere mening.

Ik vertel niemand hoe ze moeten rijden. Ik zeg alleen wat ik van deze manier vind en dat ik van mening ben dat dit niet met dieren gedaan zou moeten worden.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 07:29

LBLGypsyCobs schreef:
Iemand kan misschien fysiek niet handig genoeg zijn om zelf netjes te rijden, maar wel veel weten en zien.

Daarbij hoor ik van veel mensen die niets van paarden weten en dit ook toegeven, dat ze niet naar dressuur kijken omdat het er altijd zo geforceerd en onvriendelijk uit ziet.
En dan vinden we het raar dat men twijfelt of het nog wel een Olympische sport kan zijn en dat er door buitenstaanders raar tegen die paardensporters wordt aangekeken.

Mensen zien een miljoenenpaard sneuvelen, een ander met bloed uit de mond en veel stress de ring verlaten, weer een ander moet afgroeten omdat het paard niet meer uit de knoop met het bit kan komen.

Los van wat de paarden wordt aangedaan, hoe kun je zulke beelden goedpraten?

Zijn de financiële belangen zo groot dat niemand bij de FEI op tafel kan slaan en zeggen 'jongens zo gaat het fout, we moeten een grote stap terug doen'?

Ik weet dat jaren terug de dressuur al zo wat ter ziele was en dat toen gekozen is om die kür wat meer show te geven, zodat het meer gaat leven.
Nou het leeft, dat zien we wel aan alle pagina lange discussies, maar of het nu is wat je wil?

Maar ook op recreatie niveau zie je genoeg. Kijk eens naar de manege waar paarden die afgekeurd zijn nog hun rondjes moeten doen met rijders die geen idee hebben. En ook financieel dat paarden door moeten lopen met een niet passend zadel.... Ook daar vooral door het geld(gebrek aan)
Een duur toppaard proberen ze wel goed te houden, soms is er van alles al geprobeerd.

Eigenlijk zouden paarden gewoon lekker op de wei moeten staan, want het idee van een ruiter erop vraagt om mishandeling (in kleine of grote mate)

Vingertje wijzen is zo makkelijk

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 07:32

ingedebruijn schreef:
Nou ik ben ook direct maar blijf wel respectvol en dat mis ik toch echt in jouw berichten bokkers met een andere mening.

Ik vertel niemand hoe ze moeten rijden. Ik zeg alleen wat ik van deze manier vind en dat ik van mening ben dat dit niet met dieren gedaan zou moeten worden.

Goh, je hebt plots geen argumenten meer en word dus maar persoonlijk, heel respectvol hoor, echt.

Als Bokkers problemen hebben met mijn manier van reageren kunnen ze mij dat vast zelf vertellen.

Tsja dat is toch niet wat ik in jouw berichten lees.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 07:34

Electra63 schreef:
R12312 schreef:
Weet je wat ik wel schandalig vind. Op de nieuwspagina wordt alles uitgemeten, maar niemand en niets over het feit dat Hans Peter gewoon Brons heeft gereden. Top van hem!

Johnny is mijn favoriete man ...... zo ontzettend knap <3

Helemaal mee eens, wat een stoer dier zeg!!
Jammer dat Van Silfhout ook zoveel fouten maakte, want dat is toch ook echt een belofte voor de verdere toekomst!

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 07:36

Amandavd schreef:
LBL wat een overtrokken woorden, een ander met bloed uit de mond, hij had op zijn tong gebeten, dat gebeurd ieder paard maar bij een topruiter is dat dus meteen mishandeling, het zelfde geldt voor het tong over het bit gooien, dat kan gebeuren. Je maakt dus van een mug een olifant.

Ik maak er geen olifant van, ik noem de beelden die over heel de wereld gaan en wat bij mensen op hun netvlies blijft hangen.
Ik heb het niet over de oorzaak van die beelden, maar puur de beelden zelf.
Ik kan er niets aan doen dat dat op tv komt en dat mensen dat zien en zich daardoor afvragen wat dressuur nu eigenlijk voor sport is.

Want dat is wel wat gebeurd he, mensen onthouden nu eenmaal sneller het negatieve, zijn de overwinningen en fijne beelden eerder vergeten dan de beelden van roze schuim en een mankende Toot.
Die beelden gaan in steeds grotere aantallen over social media.

Voor dressuurmensen no big deal, voor buitenstaanders is het anti-reclame voor de sport die toch al aardig onder vuur ligt.

Ik denk dat de dressuur niet meer kan wegkomen door te zeggen dat anderen er geen verstand van hebben en hun mond maar moeten houden.
Hopelijk grijpt de FEI in voor er van buitenaf ingegrepen moet worden.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 07:37

Amandavd schreef:
ingedebruijn schreef:

Goh, je hebt plots geen argumenten meer en word dus maar persoonlijk, heel respectvol hoor, echt.

Als Bokkers problemen hebben met mijn manier van reageren kunnen ze mij dat vast zelf vertellen.

Hoezo is mijn reactie respectloos? Ik geef alleen aan hoe jouw reactie op mij over komt.

Ik heb in mijn berichten nooit wat anders bedoeld en blijf dan ook bij mijn mening.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 07:39

LBLGypsyCobs schreef:
Amandavd schreef:

Ik maak er geen olifant van, ik noem de beelden die over heel de wereld gaan en wat bij mensen op hun netvlies blijft hangen.
Ik heb het niet over de oorzaak van die beelden, maar puur de beelden zelf.
Ik kan er niets aan doen dat dat op tv komt en dat mensen dat zien en zich daardoor afvragen wat dressuur nu eigenlijk voor sport is.

Want dat is wel wat gebeurd he, mensen onthouden nu eenmaal sneller het negatieve, zijn de overwinningen en fijne beelden eerder vergeten dan de beelden van roze schuim en een mankende Toot.
Die beelden gaan in steeds grotere aantallen over social media.

Voor dressuurmensen no big deal, voor buitenstaanders is het anti-reclame voor de sport die toch al aardig onder vuur ligt.

Ik denk dat de dressuur niet meer kan wegkomen door te zeggen dat anderen er geen verstand van hebben en hun mond maar moeten houden.
Hopelijk grijpt de FEI in voor er van buitenaf ingegrepen moet worden.

Het ligt waarschijnlijk aan mij ik begrijp echt niet wat wil je nu zeggen? Dat mensen de beelden niet begrijpen en dus moeten we allemaal maar niet meer rijden/uitzenden etc?

Mensen die ook geen verstand hebben van de sport ( en daarmee bedoel ik mensen die nog nooit paard hebben gereden ) moeten ook hun mond houden. Ik praat toch ook niet over andere sporten waar ik niks van weet? Ja als een paard recht voor de camera wordt afgeslagen ja, daar kan iedereen wel van zien dat het mishandeling is.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 07:40

ingedebruijn schreef:
Amandavd schreef:

Hoezo is mijn reactie respectloos? Ik geef alleen aan hoe jouw reactie op mij over komt.

Ik heb in mijn berichten nooit wat anders bedoeld en blijf dan ook bij mijn mening.

Jij zegt zelf dat je altijd respectvol blijft, vervolgens maak je een imo persoonlijke sneer over mijn manier van reageren, dat strookt niet met elkaar. En wederom lezen, ik zeg nergens dat je reactie respectloos is. Enfin, off topic als je het mij vraagt.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 07:41

Dressuur zoals Gal &co rijden heeft niks met dressuur te maken,regelrechte mishandeling,het wordt gewaardeerd met hoge punten,roem en hele goede paarden,over 5 jaar rijdt 90% van alle "dressuur" ruiters zo rond...stukje mensdom ten top.intens triest.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 07:41

Ik heb het gisteren live gezien op ZDF. Eerst charlotte en valegro, wat een super combi onspannen en een paard die zijn klus graag doet. Dan edward zowel edward als undercover zaten vol spanning en niet een beetje ook. Ik had eerder verwacht dat een van de twee een hartstilstand zouden krijgen. Ik vraag me af of deze combi de juiste is. Het doet de dressuursport geen goed.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 07:45

sneeuwpop schreef:
Maar ook op recreatie niveau zie je genoeg. Kijk eens naar de manege waar paarden die afgekeurd zijn nog hun rondjes moeten doen met rijders die geen idee hebben. En ook financieel dat paarden door moeten lopen met een niet passend zadel.... Ook daar vooral door het geld(gebrek aan)
Een duur toppaard proberen ze wel goed te houden, soms is er van alles al geprobeerd.

Eigenlijk zouden paarden gewoon lekker op de wei moeten staan, want het idee van een ruiter erop vraagt om mishandeling (in kleine of grote mate)

Helemaal met je eens, overal waar dieren zijn kan het mis gaan.

Geld kan leed voorkomen, maar als geld te belangrijk is, ook leed veroorzaken.

Daarom blijf ik er op hameren kritisch te blijven, uiteraard niet alleen naar degenen in de spotlights en de organisaties er achter, maar ook naar het paardenboertje op de hoek en jezelf.

En hou de discussie open en vriendelijk, 'kop dicht, je hebt er geen verstand van' gaat niets opleveren.
Je creëert alleen maar meer afstand en onbegrip.

We houden verdorie allemaal van hetzelfde dier, het zou een gezellige paardenbende moeten zijn, waar het paard het belangrijkste is.

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 07:46

LBLGypsyCobs schreef:
sneeuwpop schreef:

Daarom blijf ik er op hameren kritisch te blijven, uiteraard niet alleen naar degenen in de spotlights en de organisaties er achter, maar ook naar het paardenboertje op de hoek en jezelf.

En hou de discussie open en vriendelijk, 'kop dicht, je hebt er geen verstand van' gaat niets opleveren.

We houden verdorie allemaal van hetzelfde dier, het zou een gezellige paardenbende moeten zijn, waar het paard het belangrijkste is.

Eens!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 07:49

Nou.. :') grappig.. Ik hoor hier nog niemand over kittel wiens paard zodanig in de staak ging omdat t tong over bit ging. Hij kon niet anders dan afgroeten..

Eveneens raar is dat mensen een trainingsmethode proberen te koppelen aan een gebeurtenis in de Wedstrijdbaan, waar een paard door overduidelijke externe factoren gestrest raakt en duidelijk door diezelfde stress spanning opbouwt wat een direct gevolg heeft tot het bijtincident.
Laatst bijgewerkt door Sammie op 16-08-15 07:50, in het totaal 1 keer bewerkt

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 07:49

Amandavd schreef:
Het ligt waarschijnlijk aan mij ik begrijp echt niet wat wil je nu zeggen? Dat mensen de beelden niet begrijpen en dus moeten we allemaal maar niet meer rijden/uitzenden etc?

Mensen die ook geen verstand hebben van de sport ( en daarmee bedoel ik mensen die nog nooit paard hebben gereden ) moeten ook hun mond houden. Ik praat toch ook niet over andere sporten waar ik niks van weet? Ja als een paard recht voor de camera wordt afgeslagen ja, daar kan iedereen wel van zien dat het mishandeling is.

Nee klopt, je begrijpt inderdaad niet wat ik wil zeggen.

Jan en alleman kan de sport zien en mensen gaan hun mond niet houden, zo werkt de wereld niet.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 07:52

LBLGypsyCobs schreef:
Amandavd schreef:

Jan en alleman kan de sport zien en mensen gaan hun mond niet houden, zo werkt de wereld niet.

Ja en dus? Wat wil je nou zeggen? Mensen praten altijd, doe je niks aan! Je kan niet voorkomen dat paarden soms gespannen raken, op hun tong bijten, dat het fout kan gaan. Daar doe je niks aan en iedereen heeft er een mening over. Wat moet de FEI in jouw ogen daar in godsnaam aan doen? Mensen praten altijd over dingen, ook dingen waar ze geen verstand van hebben.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 07:55

Sammie schreef:
Nou.. :') grappig.. Ik hoor hier nog niemand over kittel wiens paard zodanig in de staak ging omdat t tong over bit ging. Hij kon niet anders dan afgroeten..

Eveneens raar is dat mensen een trainingsmethode proberen te koppelen aan een gebeurtenis in de Wedstrijdbaan, waar een paard door overduidelijke externe factoren gestrest raakt en duidelijk door diezelfde stress spanning opbouwt wat een direct gevolg heeft tot het bijtincident.

Er zitten hier een hoop wannabes stuurlui..

Ik had het net over afgroeten wegens in de knoop met bit, daarmee bedoeld ik Kittel.

Ik bijt ook wel eens op m'n tong, kom dan wel niet met roze schuim op tv, dus ik heb er niet zo'n last van.
Maar door dat soort beelden, krijg je wel als reactie dat mensen hun foto's die ze de dag ervoor bij de training hebben gemaakt op internet gaan zetten. En dan gaat het heel hard.

Ik vraag me af of men zelf wel door heeft hoe groot het vergrootglas is waar de sport op dit moment onder ligt.
Het lijkt genegeerd te worden en er wordt bijna verbaasd op het negatieve commentaar gereageerd.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 07:56

LBLGypsyCobs schreef:

Komt van 2 kanten....als de1 een mening neer zet die heel kort door de bocht is en duidelijk zonder enige kennis, zal een ander eerder zeggen " kop dicht, je hebt er geen verstand van" .

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 07:59

Amandavd schreef:
LBLGypsyCobs schreef:

Ja en dus? Wat wil je nou zeggen? Mensen praten altijd, doe je niks aan! Je kan niet voorkomen dat paarden soms gespannen raken, op hun tong bijten, dat het fout kan gaan. Daar doe je niks aan en iedereen heeft er een mening over. Wat moet de FEI in jouw ogen daar in godsnaam aan doen? Mensen praten altijd over dingen, ook dingen waar ze geen verstand van hebben.

Laat de FEI op z'n minst een intern onderzoek starten waarom Totilas toch mocht starten en waarom er dat gedoe was tussen keurend dierenarts en de jury.
En laat ze dan de uitslag van dat onderzoek naar buiten brengen.

Dan laat je zien dat je de vele vraagtekens serieus neemt en ook kritisch durft te zijn naar je eigen organisatie.

Nu krijg ik een beetje het gevoel van een prinses op een troon die minderwaardig op het voetvolk (dus de niet-paarden mensen) neer kijkt.
Er wordt nog net geen neus opgehaald.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 08:02

LBLGypsyCobs schreef:
Amandavd schreef:

Laat de FEI op z'n minst een intern onderzoek starten waarom Totilas toch mocht starten en waarom er dat gedoe was tussen keurend dierenarts en de jury.
En laat ze dan de uitslag van dat onderzoek naar buiten brengen.

Dan laat je zien dat je de vele vraagtekens serieus neemt en ook kritisch durft te zijn naar je eigen organisatie.

Nu krijg ik een beetje het gevoel van een prinses op een troon die minderwaardig op het voetvolk (dus de niet-paarden mensen) neer kijkt.
Er wordt nog net geen neus opgehaald.

Jij zegt echt dingen die kant noch wal raken. Dus het FEI moet een onderzoek instellen zodat mensen die geen verstand van de paardensport hebben gerustgesteld worden?

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 08:02

Op een discussieforum is 'kop dicht je hebt er geen verstand van' natuurlijk nooit een geschikt antwoord. Gelukkig is er op bokt geen regel over welk niveau je moet hebben om ergens een mening over te hebben. Hopelijk kunnen beide partijen wat van elkaar meenemen en komt het paard als winnaar uit de bus.