Totilas in kliniek in plaats van Grand Prix Special *Update*

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 14:30

Bloodymary schreef:
Dat was een antwoord op Outofthewood.

Heb jij de betreffende proef eigenlijk wel gezien? Als hij op dat moment echt last had van die zware ontsteking, dan liep hij echt niet zoals hij liep. Wat wil je nu eigenlijk zeggen?

Dat snap ik. Maar je ontwijkt de hele reden waarom Outofthewood dat zegt(namelijk de pijnfactor) en komt met een non-argument. Dan kan je bijvoorbeeld ook zeggen: (dit is een vergelijking, neem het niet letterlijk asjeblieft) iets stelen is niet erg want je had ook iemand kunnen vermoorden. Je kan het een niet verantwoorden met het ander.

Ik heb de betreffende proef gezien ja. En ik hoef denk ik niemand op dit forum te zeggen dat paarden meesters zijn(ja er zijn uitzonderingen..) in pijn te verbergen. Logisch, het zijn prooi/vluchtdieren. Dus ik snap niet hoe je met zoveel zekerheid kan zeggen dat hij anders zou lopen als het een 'zware ontsteking' was. Snap sowieso niet dat je dat discutabel vind want als je leest hoe zo'n ontsteking ontstaat en behandeld moet worden is dat zonder twijfel een zware ontsteking.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 14:31

Janneke2 schreef:
Anoli schreef:
* http://www.bokt.nl / http://www.st-georg.de / nos.nl.

(...) Één van de twee dierenartsen gaf aan om Totilas niet direct goed te keuren, maar voorzitter van de jury, Katrina Wüst, besloot hem te passeren. "Voor mij is Totilas fit genoeg om te concurreren tijdens de keuring. Het was tenslotte geen kwestie van een verkoopkeuring."

...?! Misschien eerst even engels leren bij de NOS?
Mensenkinderen - wat een beschamende kolder staat hier toch!

Bij examens of in dit geval, de 'vet inspection' geldt: pass or fail - en eventueel 'holding box'.
Dus: Mw Wüst "decided on 'pass'" - geslaagd, dus. Zo je wilt: goedgekeurd.
"Passeren" betekent in het Nederlands, dat iets je neus voorbij gaat, 'wedstrijd gaat niet door'.

Een andere omschrijving: "pass" kan ook worden aangeduid als "(declared to be) fit to compete" - gezond genoeg om deel te nemen aan de wedstrijd. Nu zit er uiteraard een element van concurrentie in een wedstrijd, maar het blijft knullig.

Dat lees ik toch echt anders eigenlijk , als in: de DA passeren , die als enige aan gaf Totilas niet goed te keuren, dus voorbij gaan aan - het passeren...

OutOfTheWood

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 14:32

Bloodymary schreef:
Dat geldt voor elk paard dat op wedstrijd loopt denk ik. Als ze mogen kiezen staan ze liever thuis op stal of in de wei.

Ik bedoelde vanwege de pijn die hij had. ;)
Had hij beter op rust kunnen staan.
Natuurlijk zijn er ook paarden die wedstrijden enorm leuk vinden :j

Shoran123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 14:32

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 14:34

ohjajoh6 schreef:
Dat lees ik toch echt anders eigenlijk , als in: de DA passeren , die als enige aan gaf Totilas niet goed te keuren, dus voorbij gaan aan - het passeren...

Daar zit iets in: niet Totilas, maar de dierenarts werd gepasseerd.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 14:35

OutOfTheWood schreef:
Bloodymary schreef:
Dat geldt voor elk paard dat op wedstrijd loopt denk ik. Als ze mogen kiezen staan ze liever thuis op stal of in de wei.

Ik bedoelde vanwege de pijn die hij had. ;)
Had hij beter op rust kunnen staan.
Natuurlijk zijn er ook paarden die wedstrijden enorm leuk vinden :j

Precies, dat is waar ik op doelde :j

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 14:36

ohjajoh6 schreef:
Janneke2 schreef:

(...) Één van de twee dierenartsen gaf aan om Totilas niet direct goed te keuren, maar voorzitter van de jury, Katrina Wüst, besloot hem te passeren. "Voor mij is Totilas fit genoeg om te concurreren tijdens de keuring. Het was tenslotte geen kwestie van een verkoopkeuring."

...?! Misschien eerst even engels leren bij de NOS?
Mensenkinderen - wat een beschamende kolder staat hier toch!

Bij examens of in dit geval, de 'vet inspection' geldt: pass or fail - en eventueel 'holding box'.
Dus: Mw Wüst "decided on 'pass'" - geslaagd, dus. Zo je wilt: goedgekeurd.
"Passeren" betekent in het Nederlands, dat iets je neus voorbij gaat, 'wedstrijd gaat niet door'.

Een andere omschrijving: "pass" kan ook worden aangeduid als "(declared to be) fit to compete" - gezond genoeg om deel te nemen aan de wedstrijd. Nu zit er uiteraard een element van concurrentie in een wedstrijd, maar het blijft knullig.

Dan had er nog eerder iets gestaan van 'overrule the decision' oid. Dit is inderdaad een zeer, zéér letterlijke en vreemde vertaling.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 14:37

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 14:38

Wedstrijd technisch is het de jury die beslist, dus mw Wüst heeft niemand overruled, maar "alleen maar" haar eigen oordeel laten prevaleren boven die ene DA.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 14:39

Janneke2 schreef:
ohjajoh6 schreef:

Ja precies, volgens mij is dat gewoon correct Nederlands.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 14:41

Klopt, en het is ook correct Nederlands. Het is alleen geen goede vertaling van wat in het artikel staat. Als je het NL 'passeren' terugvertaalt naar het Engels, krijg je 'overruled', en geen 'passed'. Hier slaat 'passed' duidelijk op het slagen voor iets (pass a test).

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 14:48

Citaat:
Wüst gaf slechts 72.900% en het Franse jurylid Jean Michel Roudier gaf nog lagere punten met 71.600%. Dit kwam overeen met plaats 20 en 21 in het klassement. Totilas eindigde uiteindelijk met een score van 75.971 procent en werd hiermee zesde.

The happy athlete |o

Vind het ronduit schokkend dat een dier dat duidelijk niet goed loopt, pijn heeft en eigenlijk niet door de keuring had mogen komen 6de wordt, dit soort punten krijgt.
Dit is echt een grove schande. Er is echt iets gruwelijk mis in deze (top)sport en dat is doodzonde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 14:51

Het interview staat in de openingspost, daar heb ik het ook gevonden en bekeken.

Ik zou niet durven zeggen dat Sjef voor het hele team spreekt, als wel zijn eigen visie weergeeft. Persoonlijk denk ik eerder het laatste. De klank in het gesprek geeft mij de indruk dat na de koop het niet bepaald goed ging met Toot en Rath als combi en de training thuis, dus hebben ze hem maar opgetrommeld om de brokken te lijmen. Helaas ligt paard meer in de lappenmand dan gehoopt, wat hier ook bijna het geval was maar toch fit to compete verklaard. En hoe ik het interpreteer is hij het nu ook aardig zat, en geeft aan dat pensioen (voor hem) dan het beste is.

manic

Re: Totilas in kliniek in plaats van Grand Prix Special *Update*

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 15:05

Eigenlijk vind ik dat de FEI zich hier wel eens mag verantwoorden. Paard krijgt bij vet check al een aantekening, maar dir wordt overruled door de voorzitter van de jury. Trainer laat het paard starten, omdat team anders helemaal geen medaille kans maakt. Juries zijn zeer verdeeld, scores laag, maar proef wordt niet afgebeld.

En 2 dagen later blijkt dat dat paard gewoon echt een duidelijk aantoonbaar medisch probleem heeft.

Ik vind dat je als internationale toonaangevende organisatie dan wel behoorlijk gefaald hebt, zeker mbt het welzijn van de paarden en het happy athlete verhaal wat ze continu pretenderen hoog in het vaandel te hebben staan.

Bij een endurance of een cross wordt zo een paard gewoon niet gestart of uit de wedstrijd gehaald.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 15:06

Jammer, maar hopelijk brengt het nu wel rust rondom Totilas als hij met pensioen gaat en als dekhengst door het leven gaat.

Niobe_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 15:08

Zoals al mensen aanhaalt hebben gaat het gewoon duidelijk om de roem, want Sjef zegt dat ie bij het inrijden nog niet onzuiver liep terwijl als ik hier op 't filmpje keek van het losrijden hij al duidelijk onregelmatig liep, zelfs toen ie de piste binnenliep. En dan nog is inderdaad de zin " anders geen kans op medaille ", komaan serieus, dan moet je niet meer gaan paardrijden / dressuurrijden maar gaan kleiduifschieten ofso.

Erg jammer dat er zo'n een uitspraken gedaan worden, de echte blaam ligt naar mijn gevoel gewoon bij de FEI, dierenartsen en jury's, een unanieme gelijke mening voor het al dan niet starten is toch vereist... En jury's zijn in mijn ogen verplicht om uit te bellen als een paard niet zuiver loopt anders verlies je toch alle belang van je sport, de harmonie en ook respect voor je paard. Zelfs al liep die bij Gal onzuiver, en misschien ook niet zoals het moest volgens bepaalde mensen, hier valt het gewoon echt op hoe onzuiver hij al start nog vorens binnen te rijden.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 15:15

FEI is uiteindelijk de eindverantwoordelijke. Ik vind het eigenlijk schandalig.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 15:28

Na dit fiasco - paard ná twijfel van een DA tóch laten optreden, waarbij iedere blinde kip kon zien dat er LA een ernstig mankement was - en de algemene verontwaardigig hierover heeft het niet zo veel zin om Totilas voor de zoveelste keer "op te lappen" om dan wéér een gooi naar glorie er mee te doen. Zou zeer slechte PR zijn, zoals deze "vertoning" ook al zeer slechte PR was.

Ook voor de hele dressuursport op een dergelijk niveau is dit wel weer bedroevend.

Om een verdere publieke teloorgang van het voorheen mythische bewegingswonder te voorkomen zou men nu het paard in diens waarde behoren te laten, erkennen dat hij op is, en op pensioen moeten zetten. Hij verdient dat nu echt wel. Geld verdienen aan hem kunnen ze nog heus wel door rietjes van de hengst te winnen. Laat hem waardig oud worden.

Maar zijn actieve carriere is over. Hoop ik. Voor hem.

Ook hoop ik dat de publieke verontwaardiging nou eens zó groot is dat men inziet dat in dergelijke topsportregionen wel eens het eea mag veranderen. En dat beslissingen op dat niveau en met dergelijke belangen dus genomen worden met de eer en de glorie in het achterhoofd ipv het welzijn van het paard (waar het tenslotte mede allemaal van afhangt).

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 17:19

Janneke2 schreef:
ohjajoh6 schreef:

Ho! Zo ging het niet. Er waren twee veeartsen, de ene vond hem fit, de andere twijfelde en wilde hem op een later tijdstip nogmaals zien. En dat vond wust niet nodig.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 17:32

Ik snap dan alleen weer niet dat een jurylid überhaupt iets te zeggen heeft over de vetcheck. Laat hun lekker beoordelen wat ze IN de baan zien en laat de vetcheck over aan diegene die ervoor gestudeerd hebben. En als er 1 twijfelt is dat imo reden genoeg voor die holding box. Begrijp dat ze daarheen moeten om later nog een gecheckt te worden? En als er dan nog geen unanimiteit is ontstaan dan afkeuren. Dènk ik. Weet niet hoe reëel mijn laatste opmerking is hoor...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 17:35

friendly schreef:
Ik snap dan alleen weer niet dat een jurylid überhaupt iets te zeggen heeft over de vetcheck. Laat hun lekker beoordelen wat ze IN de baan zien en laat de vetcheck over aan diegene die ervoor gestudeerd hebben. En als er 1 twijfelt is dat imo reden genoeg voor die holding box. Begrijp dat ze daarheen moeten om later nog een gecheckt te worden? En als er dan nog geen unanimiteit is ontstaan dan afkeuren. Dènk ik. Weet niet hoe reëel mijn laatste opmerking is hoor...

Nou inderdaad, dat vind ik ook een veel belangrijker punt, dan vertalingen, of hoe dat iets uitgelegd word door iedereen...

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 18:00

friendly schreef:

....het zou op zich geen stomme regel zijn.
Van oudsher keken enkel de juries.
Tegenwoordig kijken de vets mee - maar tot op heden is de voorzitter van de jury de baas, ook in dit soort zaken.

"Holding box" is een tussentijdse oplossing, tussen afgekeurd en goedgekeurd in.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 18:02

Pandora2 schreef:
Klopt ja, dat was ook van in het begin de opzet met Toot...die moest Duitsland als dressuurnatie nr1 weer helemaal bovenaan de dressuurkaart krijgen, want ze kwamen er niet meer met wat ze in huis hadden ( zonder afbreuk te doen aan de vele goede ruiters en amazones die ze hebben,daar niet van..).
Duidelijk gegokt en verloren.... tja... wel zo zonde voor het paard. ;(

Idd en ja gegokt. Ik wist nog wel dat ze er in het begin zelfs mega zeker van waren dat ze goud zouden winnen op het EK zowel team als individueel. Toen begonnen ze al met die stands met shirtjes petten etc. met nummer 1 Totilas.. Toen zijn er ook achter gekomen dat je niet zomaar goud kon kopen..

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 18:12

HorseTimeXL schreef:
Pandora2 schreef:
Klopt ja, dat was ook van in het begin de opzet met Toot...die moest Duitsland als dressuurnatie nr1 weer helemaal bovenaan de dressuurkaart krijgen, want ze kwamen er niet meer met wat ze in huis hadden ( zonder afbreuk te doen aan de vele goede ruiters en amazones die ze hebben,daar niet van..).
Duidelijk gegokt en verloren.... tja... wel zo zonde voor het paard. ;(

Idd en ja gegokt. Ik wist nog wel dat ze er in het begin zelfs mega zeker van waren dat ze goud zouden winnen op het EK zowel team als individueel. Toen begonnen ze al met die stands met shirtjes petten etc. met nummer 1 Totilas.. Toen zijn er ook achter gekomen dat je niet zomaar goud kon kopen..

Volgens mij kopen die duitsers geen paard meer bij jullie..... :') :')

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 18:15

haha, ben erg benieuwd hoe Rath het met Bretton Woods gaat doen. Die deden het de laatste keer ook super samen.