Pony doodgebeten door hond in Leeuwarder bos

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Pony doodgebeten door hond in Leeuwarder bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 17:45

Froukje, maar als de eigenaar dan weer een andere hond aanschaft en op dezelfde manier met de hond omgaat dan heb je wel weer een nieuwe hond die een gevaar kan gaan vormen. Wat dat betreft zou het dus beter zijn om te zorgen dat de eigenaar de juiste begeleiding krijgt om het in het vervolg te voorkomen of in ieder geval de kans krijgt om die begeleiding te krijgen, grijpen ze die kans niet dan andere maatregelen treffen, niet ten koste van de hond, maar van de eigenaar.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 17:56

Ooh, ik ben de eerste die voorstemt als er een wet komt waarin staat dat zulke nalatige eigenaren nooit weer een hond aan mogen schaffen!
En nee, dan heb ik het niet over mensen die keurig hun hond aan de lijn hebben en elke week naar cursus gaan waarbij de lijn een keer knapt. Maar over die aso's die willens en wetens hun hond los laten lopen terwijl ze weten dat het een keer fout gaat.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 17:56

@Froukje, ik vind je toon zeer onaangenaam en kortzichtig. Ik begrijp dat er bij jou schapen zijn doodgebeten door honden en dat daar die vooroordelende houding vandaan komt. Ik nam het echter juist óp voor veehouders - ik woon namelijk ook op agrarisch platteland -en gaf juist duidelijk aan dat mensen met honden die niet geheel te vertrouwen zijn hun dieren 100% onder controle of anders helemaal niet meer los hebben te houden.
Jij blijft maar drammen dat het wél de schuld is van de hond in dit topic, en dat zo'n hond perse dood moet wegens onbetrouwbaar. Dat betwist ik. De gene die met name onbetrouwbaar blijkt is de eigenaar van zo'n hond, die de moeite niet neemt een dergelijk dier aan te lijnen. Hád zij dat gedaan, was er geen pony doodgebeten. Geen andere pony gewond én geen hond dood.
Dit had dus voorkomen kunnen worden.
Muilkorven alleen haalt ook niks uit als een hond los- met muilkorf en al - alsnog zo'n weide met schapen of Shetten in rent en de boel gaat opjagen, de schapen kunnen gemakkelijk een sloot in rennen, een misgeboorte krijgen etc. de paarden/ponies kunnen door een heining rennen in paniek.

Ik hou van alle dieren, dus ook van agrarische dieren. Ik zou het vreselijk vinden als mijn honden een ander dier (wat voor dier dan ook) iets aan zouden doen. Daar krijgen ze dan ook de kans niet voor, wat verwacht je dat mensen (hondeneigenaren) nog meer doen dan verantwoordelijk te zijn?

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 17:59

terpentijn schreef:
@Froukje, ik vind je toon zeer onaangenaam en kortzichtig. Ik begrijp dat er bij jou schapen zijn doodgebeten door honden en dat daar die vooroordelende houding vandaan komt. Ik nam het echter juist óp voor veehouders - ik woon namelijk ook op agrarisch platteland -en gaf juist duidelijk aan dat mensen met honden die niet geheel te vertrouwen zijn hun dieren 100% onder controle of anders helemaal niet meer los hebben te houden.
Jij blijft maar drammen dat het wél de schuld is van de hond in dit topic, en dat zo'n hond perse dood moet wegens onbetrouwbaar. Dat betwist ik. De gene die met name onbetrouwbaar blijkt is de eigenaar van zo'n hond, die de moeite niet neemt een dergelijk dier aan te lijnen. Hád zij dat gedaan, was er geen pony doodgebeten. Geen andere pony gewond én geen hond dood.
Muilkorven alleen haalt ook niks uit als een hond los- met muilkorf en al - alsnog zo'n weide met schapen of Shetten in rent en de boel gaat opjagen, de schapen kunnen gemakkelijk een sloot in rennen, een misgeboorte krijgen etc. de paarden/ponies kunnen door een heining rennen in paniek.

Ik hou van alle dieren, dus ook van agrarische dieren. Ik zou het vreselijk vinden als mijn honden een ander dier (wat voor dier dan ook) iets aan zouden doen. Daar krijgen ze dan ook de kans niet voor, wat verwacht je dat mensen (hondeneigenaren) nog meer doen dan verantwoordelijk te zijn?

En dat waardeer ik ook heel erg, dat jij er voor zorgt dat jouw honden geen probleem vormen voor ander wezens.

Ik waardeer het alleen niet dat er mensen zijn die, als het hun hond was geweest, weigeren hem af te maken. Waarom? Kijk even naar de foto's die ik geplaatst heb, dan snap je misschien dat ik zulke honden niet meer vertrouw.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 18:11

Ik begrijp niet waarom je er op STAAT dat zulke honden dan maar meteen worden afgemaakt. Het is gewoon roedel/jachtinstinct. Honden zijn roofdieren. Van nature, Dus je hebt er bij die achter "prooi"aan gaan en zo'n kudde schapen (of kippen, of konijnen, of kalfjes... etc.) is een uitdagende prooi. nee, het hoort niet en het mag niet.
Dat snapt geen hond zelf, die gaat naar zijn instincten te werk, maar een eigenaar zou dat wél moeten snappen. En zo'n hond geen kans mogen gunnen om zulke slachtingen uit te kunnen halen.
Een hoop hondeneigenaren hebben nog steeds het idee: "ja maar dat doet de mijne niet" wat zowel een schromelijke overschatting van hun eigen overwicht en hondenkennis als oderschatting van hun hond(en) is.
Het is niet de schuld van de hond, maar van de nalatige eigenaar.

Zulke honden? Er lopen talloze van "zulke honden" rond. Er lopen duizenden overigens prima sociale en lieve honden rond, die in losgelaten natuur-situaties volledig terugvallen in instinctgedrag. En daarbij uit hun dak gaan. Die worden doorgaans door verantwoordelijke eigenaren elders uitgelaten of daarbij aan de lijn gehouden. Wat iedere eigenaar ook zou behoren te doen als ie z'n hond lief heeft, want met zulk oncontroleerbaar wangedrag als de hond uit dit topic, eindigt dit met (ook) de dood van de hond. Dat wil toch niemand?

Zowel de dood van de pony als van de hond is in dit topic imo geheel aan de eigenaar te wijten.
Beiden hadden helemaal niet dood gehoeven, had iemand ergens gezond verstand gebruikt. Dan was heel de situatie niet ontstaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 18:16

Froukje schreef:
terpentijn schreef:

En dat waardeer ik ook heel erg, dat jij er voor zorgt dat jouw honden geen probleem vormen voor ander wezens.

Ik waardeer het alleen niet dat er mensen zijn die, als het hun hond was geweest, weigeren hem af te maken. Waarom? Kijk even naar de foto's die ik geplaatst heb, dan snap je misschien dat ik zulke honden niet meer vertrouw.

Als ooit een hond van mij 1 keer losbreekt en dan een dier dood bijt, dan laat ik die hond niet afmaken, maar zorg ik er wel voor dat deze niet meer kan losbreken en een muilband aan heeft als hij of zij buiten komt. En eerlijk, als een hond fel reageert op andere dieren, dan zorg je ervoor dat je je hond aanpakt voor deze op het punt komt dat hij het in zijn hoofd zou halen om effectief te bijten.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 18:18

En dat bedoel ik dus, zolang je zelf niet aan de andere kant van de lijn hebt gestaan ga je never nooit niet mijn standpunt snappen. Wat deze discussie redelijk zinloos maakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 18:23

terpentijn schreef:
Ik begrijp niet waarom je er op STAAT dat zulke honden dan maar meteen worden afgemaakt. Het is gewoon roedel/jachtinstinct. Honden zijn roofdieren. Van nature, Dus je hebt er bij die achter "prooi"aan gaan en zo'n kudde schapen (of kippen, of konijnen, of kalfjes... etc.) is een uitdagende prooi. nee, het hoort niet en het mag niet.
Dat snapt geen hond zelf, die gaat naar zijn instincten te werk, maar een eigenaar zou dat wél moeten snappen. En zo'n hond geen kans mogen gunnen om zulke slachtingen uit te kunnen halen.
Een hoop hondeneigenaren hebben nog steeds het idee: "ja maar dat doet de mijne niet" wat zowel een schromelijke overschatting van hun eigen overwicht en hondenkennis als oderschatting van hun hond(en) is.
Het is niet de schuld van de hond, maar van de nalatige eigenaar.

Zulke honden? Er lopen talloze van "zulke honden" rond. Er lopen duizenden overigens prima sociale en lieve honden rond, die in losgelaten natuur-situaties volledig terugvallen in instinctgedrag. En daarbij uit hun dak gaan. Die worden doorgaans door verantwoordelijke eigenaren elders uitgelaten of daarbij aan de lijn gehouden. Wat iedere eigenaar ook zou behoren te doen als ie z'n hond lief heeft, want met zulk oncontroleerbaar wangedrag als de hond uit dit topic, eindigt dit met (ook) de dood van de hond. Dat wil toch niemand?

Zowel de dood van de pony als van de hond is in dit topic imo geheel aan de eigenaar te wijten.
Beiden hadden helemaal niet dood gehoeven, had iemand ergens gezond verstand gebruikt. Dan was heel de situatie niet ontstaan.

Kijk, deze mening deel ik ook. Mijn honden blijven netjes aan de lijn waar dieren als natuurlijke begrazers gehouden worden. De dames kijken niet om naar grazers, maar ik neem dat risico niet. Heb met de oudste ooit wel meegemaakt dat ze langs alle kanten besnuffeld werd door nieuwsgierige veulens (en beknabbeld, beestjes wilden weten waarvan hond gemaakt is) en zelfs al werd al die aandacht haar te veel, toch haalde ze niet uit naar de beestjes. Ik wil alleen niet op mijn geweten hebben dat ze toch eens bijt. Maar dat wil niet zeggen dat ik haar laat afmaken (of de jongste) als ze op een bepaald moment toch zou bijten, want dan heb ik gefaald niet zij en dan is het aan mij om ervoor te zorgen dat mijn hond niet meer in een situatie komt waarin ze de kans krijgt om te bijten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 18:25

Froukje schreef:
En dat bedoel ik dus, zolang je zelf niet aan de andere kant van de lijn hebt gestaan ga je never nooit niet mijn standpunt snappen. Wat deze discussie redelijk zinloos maakt.

Nee ik snap je standpunt niet ondanks dat ik zelf jaren op boerderij met rond de 100 schapen heb gewoond.

Ongelukken gebeuren eenmaal. En als eigenaar daarna zijn verantwoording neemt. Hoef je een dier niet af te maken.

Ook bij het houden van schapen gebeuren ongelukken. Draad kapot etc. Wij hebben ook weleens gehad dat ze op de weg liepen en verkeer aan het hinderen waren. Beestjes weer terug gejaagd en omheining gelijk maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 18:31

Froukje schreef:

Jou houding is eigenlijk net hetzelfde als de mensen die alle migranten het land uit willen zetten als hun kind sterft door de drugs die het kocht van een allochtoon. Die verschuilen hun verwrongen beeld ook achter het excuus "je moest eens in onze schoenen staan".

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 18:32

Ik kwam in 2003 met 4 Dobermanns vanuit de Randstad naar Drenthe. die hadden natuurlijk nooit een schaap, koe, paard of pony, kip of konijn gezien. Twee er van kon ik rustig los laten op de shouwpaden in het agrarisch gebied...die kéken niet eens naar weides met vee er in, de andere twee trokken dat helemáál niet, die hadden overduidelijk een jachtdrift, die kregen dus een lange Flexlijn.
Die 4 zijn inmiddels overleden, ik heb er nu nog 2, een reu en een teef. Beiden absoluut non-agressief. Maar beiden helaas behept met een fiks jachtinstinct, wat hier op het platteland uiteraard een probleem betekent. En ook voor de reetjes en vogels in het broedseizoen een ware ramp zou kunnen zijn. Bovendien wil ik ook niet dat ze onder een auto lopen in hun jachtdrift.
Die gaan behalve op mijn eigen omheinde (ezelgaas van 1.70 en stroom) terrein dus niet los. jammer, maar het kan niet, ik wil het risico niet nemen. Er zijn hier gewoon té veel dieren, mensen met loslopende kippen,konijnen in voortuinen, een ganzenfarm, wat al niet. En ook schaapjes.

Ze rennen maar los op mijn erf en als ze dan nog energie te veel hebben stoeien ze maar met mekaar.

Afleren? Dat lukt niet, heb zelfs een prive-trainer voor de jongste gehad... ging prima tót... er ergens een levend wezen bewoog, dan was het HAAAAA. Daar was ik dus gauw mee klaar. Aan de 10 meter Flexlijn. Zulke honden moet je niet los laten lopen als je weet dat je ze niet 100% onder controle hebt in zulke sitiuaties. Jammer? Ja natuurlijk. Maar nóg jammerlijker als er ooit zoiets gebeurt als in dit topic.
Al kun je het misschien niet altijd voorzien, je hoort het wel vóór te zijn.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 18:43

SandraVerl schreef:
Froukje schreef:

Jou houding is eigenlijk net hetzelfde als de mensen die alle migranten het land uit willen zetten als hun kind sterft door de drugs die het kocht van een allochtoon. Die verschuilen hun verwrongen beeld ook achter het excuus "je moest eens in onze schoenen staan".

Dit soort onsmakelijke vergelijkingen komen de discussie niet ten goede.
Het is ook niet moeilijk dergelijke onzin te verzinnen voor het tegenovergestelde standpunt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 18:49

Kuggur schreef:
SandraVerl schreef:

Dit soort onsmakelijke vergelijkingen komen de discussie niet ten goede.
Het is ook niet moeilijk dergelijke onzin te verzinnen voor het tegenovergestelde standpunt.

Tja, dat is dan jou mening. Maar een extreme mening hebben over alle honden omw van een negatieve ervaring met een hond is wel degelijk hetzelfde als een extreme mening hebben over een bepaalde groep mensen owv een negatieve ervaring met 1 mens vanuit een andere cultuur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 18:53

Ik vind het een onmogelijk verhaal eigenlijk;

Ik ben een groot honden en paarden liefhebster en weet eerlijk gezegd niet wat ik zou eisen als andermans hond mijn shet dood zou bijten, ik vraag mij ook af of het zou lukken, want het is nu al juist de kleine die alles wat kleiner is dan haar het land uit jaagt, ik zeg er ook altijd bij, het is op je eigen risico, als diegene zijn hond niet onder appel heeft en het weiland in rent, want als puk het niet in haar eentje redden kan dan is altijd grote er nog en dan maak ik mijn pony of paard toch echt ook niet af als een trap hartstikke fataal is...

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 18:59

Froukje schreef:

Ik snap het best, Imo is het echt gewoon boosheid en geen redelijkheid dat je zo'n hond perce dood wil zien. Als deze hond echt door domweg onverantwoord gedrag in deze situatie is gekomen en je maakt hem af dan koopt deze mevrouw morgen weer een net zo'n enge hond en doet ze morgen weer net zo onverantwoord. Als het een ongeluk was blijft zo'n hond daarna gewoon altijd vast (met een muilkorf) en gebeurt er nooit meer iets, die hond doodmaken draagt verder niet bij aan de oplossing van het probleem :n .
Houderij verbod is een leuk idee maar zolang je nog gewoon alles mag houden ook al verwaarloos of martel je het dood dan zal een houderij verbod voor zelf overschatting en laksheid er voorlopig nog wel niet inzitten. Volgens mij moet je dat soort mensen gewoon in de portemonee pakken, gewoon op de bond als zo'n beest losloopt.
Laatst bijgewerkt door liedje89 op 07-08-15 19:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 19:01

Froukje schreef:
Ooh, ik ben de eerste die voorstemt als er een wet komt waarin staat dat zulke nalatige eigenaren nooit weer een hond aan mogen schaffen!
En nee, dan heb ik het niet over mensen die keurig hun hond aan de lijn hebben en elke week naar cursus gaan waarbij de lijn een keer knapt. Maar over die aso's die willens en wetens hun hond los laten lopen terwijl ze weten dat het een keer fout gaat.

Ik denk dat iedereen het er wel over eens is dat mensen die hun hond los laten lopen terwijl ze weten dat hij jaagt of andere honden of mensen bijt, geen honden zouden moeten hebben.
Het kan alleen ook gebeuren dat honden die normaal niet reageren op vee die ene keer toch geprikkeld worden en dus wel achter de dieren aan gaan.. Als de eigenaar daarna zijn verantwoordelijkheid neemt en de hond dus niet meer los laat dan is dat een andere situatie dan bij een eigenaar die hem de volgende keer wel weer gewoon los gooit terwijl er vee in de buurt is.. En dat bedoel ik met niet alles kan voorkomen worden, in het laatste geval vind ik ook zeker dat zo iemand een verbod mag krijgen op het houden van honden. Helaas zijn zulke wetten er niet dus dat is sowieso niet mogelijk.

Ik neem dus zelf sowieso het risico niet en houd mijn herder aangelijnd op stukken waar hij het land in zou kunnen gaan en lijn hem aan als ik wild zie. Ik ben dan ruim op tijd want wat dat betreft is hij gewoon niet scherp.. Ik ben al vaak reeën tegen gekomen maar de hond heeft ze nooit gezien :')
Als hij in zijn enthousiasme een weiland in rent en de grootste lol heeft zonder de schapen iets aan te willen doen kan er iets met de schapen gebeuren, daar ben ik me van bewust. Of hij zoiets zou doen weet ik niet dus hij gaat dan gewoon vast, klaar..

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 19:07

Als iemand z'n hond een van mijn Shetten op mijn terrein zou aanvallen en doodbijten (prettige wedstrijd, want die staan op m'n achtererf zowat tégen m'n huis aan, waar mijn Dobermanns dus ook lopen... en nee die kunnen NIET vanwege het gaas bij m'n Shetten komen, zelfs dat risico neem ik niet) dan zou ik toch witheet zijn en meteen een rechtszaak beginnen. De hond zou voor mij niet zo nodig dood hoeven, daar krijg je ook je vermoorde dieren) niet mee terug, de eigenaren zouden er wel voor mogen bloeden.
Enige tijd terug heeft de hond van een dorpsgenoot, die al enkele andere honden die aan de lijn langs het erf liepen heeft verwond, de teef, een Flatcoated Retriever uit het niets aangevallen en haar borst opengescheurd. dat kostte een hoop geld, hechtingen en helingen. Er zijn meerdere honden door dat kreng aangevallen. Die mensen verdomden het het hek naar hun erf dicht te doen.

Mijn Dobers kan hij net niet aan, dan komt hij wel, maar schrik dan nét op het laatste moment terug.

Na de aanval op de hond van mijn broer heb ik een brief gestuurd, met foto's en DA-rekeningen er bij, waarin ik vermeldde de hond deze keer niet bij de politie aan te zullen geven, MITS ze het hek dicht hielden. Omdat ik ook niet wilde dat die hond werd opgeschreven of hen werd afgenomen, laat staat afgemaakt. Daar ben ik dan weer niet op uit. Hou dat hek gewoon dicht!

Laatst is er echter weer een teef uit het dorp door aangevallen en verwond. Het hek stond weer open, de boer stond op het erf, zag het en deed niks, zei niks.
Die mensen willen er wél werk van maken, en ik heb mijn medewerking toegezegd. Ik heb alle papieren van een jaar terug nog.

Zulke hardleerse figuren moeten geen honden er op na houden.

Dat bedoel ik dus met: je hebt ook totaal onverantwoordelijke hondeneigenaren.
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 07-08-15 19:11, in het totaal 2 keer bewerkt

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 19:08

SandraVerl schreef:
Tja, dat is dan jou mening. Maar een extreme mening hebben over alle honden omw van een negatieve ervaring met een hond is wel degelijk hetzelfde als een extreme mening hebben over een bepaalde groep mensen owv een negatieve ervaring met 1 mens vanuit een andere cultuur.

Nee, niet hetzelfde. In feite twee volkomen verschillende zaken.
En een onsmakelijke nare manier van discussieren.
Nog even afgezien van het detail dat Froukje niet alle honden veroordeelt op grond van een paar schapenbijters, zoals jouw analogie impliceert...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 19:11

Kuggur schreef:
SandraVerl schreef:

Nee, niet hetzelfde. In feite twee volkomen verschillende zaken.
En een onsmakelijke nare manier van discussieren.

Kijk, probeer dan eens uit te leggen waar het verschil is. Je vormt in beide gevallen een mening door een negatieve ervaring. Of is het enkel wansmakelijk omdat ik een buitenlandse drugsdealer als vb gaf, ik had ook evengoed een negatieve ervaring met een agent, of het vb van die pipo's die alle fietsers haten na een negatieve ervaring, kunnen nemen. Het maakt uiteindelijk niet uit, kern van deze topic en mijn voorbeeld(en) is en blijft hetzelfde: 1 exemplaar doet iets fout en al de rest is dan ook maar slecht.
En dat doet ze wel, ze kan niet meer het onderscheid maken tussen een hond dat, zonder dat de eigenaar het wil ontsnapt en bijt en honden die agressie gekweekt hebben door het laks gedrag van hun eigenaar. De eerste hond laat je niet inslapen, de 2de wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 19:17

Waarom zou je die 2e wel in laten slapen? Het gedrag is beide keren hetzelfde als ze bijten, alleen het type eigenaar verschilt.
De eigenaar van de 2e hond zou een flinke boete moeten krijgen, een schadevergoeding moeten betalen en een verbod op het houden van honden moeten krijgen maar dat laatste gebeurd helaas niet..

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 19:21

Een van mijn toenmalige katten, in feite mijn lievelingskat, is indertijd ""uit het niets"" doodgebeten toen ik even naar de WC was door een van mijn eigen honden, die bij mij in huis was geboren ook nog, jaren geleden al. De hond was met de katten opgegroeid en was toen al 2 jaar. Ik was er helemaal kapot van.
Ik heb de hond niet in laten slapen, die teef is kalmpjes zonder 1 verder incident met wie of wat dan ook bij mij 11 jaar geworden.
Ja, ik had die teef kunnen gaan haten. Ik ben er ook nooit achter gekomen hoe dat kon, wat er gebeurd is.

Had ik haar dan in moeten laten slapen? Nee, ik had ze nooit alleen moeten laten, hoewel dat dus 2 jaar prima samen ging, het blijven dieren, je weet het maar nooit.
Ik heb de honden en katten toen gescheiden door een hoog hek in het trapgat.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 19:41

Tsja, jouw hond, jouw kat, jouw beslissing.
Btw Terpentijn, een flexielijn met een doberman eraan, vind je dat niet een tikkie link?

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 20:28

Naar mijn mening wordt er in NL te vaak te lang toegekeken en uiteindelijk te laat ingegrepen. Met als gevolg dit soort dramatische taferelen. Het moet eerst goed fout gaan voordat er uiteindelijk naar de kogel of het spuitje gegrepen wordt. Mijn mening: alle honden die zo erg de fout in gaan als de situatie in de OP en vergelijkbare omstandigheden: per direct euthanaseren. En of dat met de spuit gebeurd of met de kogel dat maakt me niet uit. Eigenaren die piepen dat het niet de schuld is van hun hond maar van henzelf hadden dat maar eerder moeten bedenken. Heb ietsje te vaak een hond gezien die door het lint gaat en waar de eigenaar erbij staat te janken omdat hun "Fikkie" niet meer luistert en dit "nog nooit gedaan heeft".

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 21:10

Froukje schreef:
Bowen schreef:

Omdat er net nog geroepen wordt dat ontsnappen áltijd kan gebeuren. En nee, dan kun je heropvoeden wat je wil maar een hond die zover gaat dat ie de darmen van een schaap eruit trekt doet dat de volgende keer echt wel weer. ;)

En waar wil je zo'n hond onderbrengen? De huidige eigenaren zijn niet capabel genoeg om hun hond bij zich te kunnen houden dus moet ie en heropgevoed worden en ook nog herplaatst.
Wel eens in het asiel gekeken hoeveel honden daar zitten? Er zijn maar verrekte weinig mensen die zo'n hond willen hebben. En een hond in het asiel die daar jaren zit wordt er ook niet beter op.

Mensen moeten eens stoppen met alles willen redden en in gaan zien dat de dood niet zo slecht is als het klinkt. Zoals al eerder aangegeven heeft die hond echt niet het besef dat ie vanavond dood gaat of volgend jaar ergens.

Het is echt onzin dat een hond die dit heeft gedaan dit altijd zal doen. Honden zijn hierin net als paarden, ze doen dingen omdat ze de ruimte ervoor krijgen, omdat ze het kunnen. En net als bij paarden kan dit radicaal veranderen als de eigenaren de tools krijgen die ze nodig hebben.

Een schapendoder is niet perse ook een nare hond verder, er is best wel een prima markt voor honden die wel voor mensen en andere honden prima zijn, maar die een schaap gedood hebben en daarom uit die omgeving met schapen weg worden geplaatst. Jij schijnt te denken dat die honden op alle gebieden monsters zijn, maar dat is vaak helemaal niet het geval.
Maar ook geld dat een onkundige eigenaar vaak vrij makkelijk bijgeschaafd kan worden wanneer het enkel gaat over schapen doden, al is het alleen maar via een muilkorfgebod en aanlijngebod.

Ben het er trouwens niet mee eens dat ontsnappen altijd kan gebeuren. Je kan echt met meer gemak dan je denkt die risico's erg dicht bij de 0 krijgen.

Citaat:
geerke schreef:
honden die ''killen'' of dat nu pony's/andere honden/schapen of katten zijn....blijven dat doen.Daar kan geen heropvoedcursus tegen op.Dus of muilkorf of inslapen.

Hoe kom je hierbij zeg?

Froukje schreef:
Ik ben echt blij dat sommigen van jullie niet bij mij in de buurt wonen :x

Dat terwijl iedereen zegt dat honden die zouden kunnen jagen aangelijnd moeten worden gehouden en er alles aan gedaan moet worden om te zorgen dat dit soort nare ongelukken niet gebeuren?
Persoonlijk ben ik zelfs voor een evt in beslagname en een houdverbod voor een eigenaar met een hond zoals waar deze topic over gaat, met meerdere incidenten en en dan zo'n afschuwelijk incident op het laatst.

Van mij heb je niets te vrezen, mijn grote hond komt niet los, mijn jr ook niet daar waar vee is of de kans is dat hij achter wild aan gaat. Dus alleen op zeer beperkte plaatsen, bv het rondje om het dorp heen hier. In het bos laat ik hem niet eens los omdat ik weet dat er bv in de lente vlak naast het pad reekalveren kunnen liggen die hij kan verstoren dan(nog niet eens bang dat hij ze doodbijt). De grote is een ras dat is gefokt op de jacht op groot wild, naast dat het een ultieme waker is. Voor ons is het een werkelijke scooby dood, echt een sulletje eerste klas, maar ik weet waar hij toe in staat is en ik weet dat er een stevige scheut bloedhond in zit, wat maakt dat als hij wat in zijn neus krijgt het lastiger kan zijn om hem onder controle te houden als hij los zou lopen. Dat gebeurd dus gewoon nooit.
Het zou echt mijn grote nachtmerrie zijn dat 1 van mijn honden een ander dier kwaad doet, dat zou ik mezelf nooit vergeven.

Vind je erg veroordelend en uit emotie reageren.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 22:06

kimmie261 schreef:
geerke schreef:
honden die ''killen'' of dat nu pony's/andere honden/schapen of katten zijn....blijven dat doen.Daar kan geen heropvoedcursus tegen op.Dus of muilkorf of inslapen.

nee joh...mijn eerste rottweiler was een hele erge jager,die ging achter alles aan wat rende,die kreeg ik toen ze 2 was,daar ben ik KNPV mee gaan trainen en die stond zo strak onder appel dat ze echt niet meer naar een dier omkeek,maar daar moet je inderdaad dan wel voor trainen en aan werken en héél consequent zijn...

er zijn er maar weinig die dat kunnern,een hond zo onder appel houden.
Er is een verschil tussen jagen(er achter aan rennen en het dier pakken)en killen.Zonder waarschuwing een dier naar de nek springen.
Jagen is een natuurlijk instinct,een pony killen die stilstaat niet.