Maatregelen voor de paardenhouderij vanwege vogelgriep

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sparky10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 11:55

corbosman schreef:
Omdat het me wel handig leek en niet heel veel werk was heb ik een kleine website gemaakt waar je kan zien of een adres binnen een beperkingsgebied valt.

http://vogelgriep.nl.org

Misschien nuttig dat ergens op de site neer te zetten.

stal ligt er middenin ,....doe maar schiksweg oosterwolde ... mijn huis trouwens net erbuiten :D

toen we voor school bij de kippen bezig gingen waren er ook altijd voorzorgsmaatregelen , wat dat betreft vallen de pluimveehouders zelf echt niks te verwijten , dat is een feit !

W_Empress

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 11:55

Normaal worden de kippen 's avonds in het donker gevangen door de vangploeg. De dagen erna wordt alles ontsmet en wordt onderhoud gedaan (je kunt niet met een hoogwerker tussen een paar 1000 kippen gaan rijden bijv) Dan komen de nieuwe kippen pas. :p Bij mijn vriend zitten er 96.000, dat zijn 2 stallen. Beide stallen komen nooit tegelijk leeg of weer vol. Zo blijft er altijd productie :)

Je mag niet met gewone kleren de stallen in. Altijd met pet, overal en laarzen van het bedrijf zelf, en daar mag je niet mee buiten lopen. Moet je naar de kadaverbak, doe je andere laarzen aan :)

CarinaR

Re: Maatregelen voor de paardenhouderij vanwege vogelgriep

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 13:22

Wij stonden altijd een maand of 2 a 3 leeg. Hadden de kippen er echt bij.
Kan je zeggen, wat een meur dat ontsmettingsmiddel (formaline)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 21:05

CarinaR schreef:
Zijn jullie wel is bij een pluimveehouderij geweest?
Daar kom je echt niet zomaar binnen hoor.
Als wij iemand van t voer, of de DA in t hok toelieten, moesten ze eerst door de douche en krijgen ze van ons schoeisel en kleding waarmee ze t hok in mogen. Welke ontsmet zijn en beslist t gebouw niet uitkwamen.
Ook wijzelf trokken ander schoeisel en kleding aan voor we de stal en de voorruimte in gingen.

Ik weet dat het zo hoort en ik geloof je grif dat je het keurig doet.
Binnen het tien kilometer gebied rond Ter Aar zijn wedstrijden gewoon doorgegaan (wat ik al niet snugger vind) - maar ook was het nog zo dat de ontsmettingsmatten ontbraken.
Zo verspreid je nou *een* virus....
(Tegen zieke trekvogels doe je niets, maar dit soort onzin is niet nodig.)

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 14:01

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 15:51

Ik had het al op nu.nl gelezen, dat is weer een grote tegenslag. Je gaat je toch afvragen hoe dat kan bij bedrijven die er alles aan doen om het tegen te gaan en juist bij bedrijven die hun kippen binnen hebben.

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 16:00

Dacht net dat t over was... Echt sneu zeg! En weer hier in de buurt!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 16:15

Dijksma heeft als plv minister gezegd 'dat de hygiëne op het bedrijf in orde was'.
Ik geloof niets liever dan dat (een getroffen boer een trap nageven, brrr).
De redacteur van de NOS heeft het over trekvogels en er is een dode eend in de sloot naast de boerderij gefotografeerd.

Maar mogelijk heeft de plv minister het over 'dat de procedures zijn gevold' (wat prima is)
....maar dan kunnen we zo langzamerhand concluderen dat de procedures niet afdoende zijn.

Op de Veluwe en rond de Peel wissen ze zich het zweet van het voorhoofd: 'weer niet hier'.
Maar wel drie keer vlak bijeen in de Randstad.

Ik hoop dat er gauw duidelijkheid komt over hoe een en ander wel in het werk is gegaan.

corbosman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 00:01

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 22:31

Kan er iemand mij vertellen of er nog steeds een vervoersverbod heerst of is die al opgeheven?

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 00:01

Dat hangt er vanaf waar je woont ( of je in een 10 km. zone zit) en of je bij een commerciële kippenhouder vandaan komt. Dan mag er nog steeds alleen vervoerd in geval van nood naar een DA, als die ermee akkoord is dat je komt.
Buiten die zones heb je een eigen verklaring nodig waarin staat dat jouw paard niet bij een commerciële kippenhouder vandaan komt en je mag niet naar zo'n bedrijf en dan weer terug. Zo heb ik tenminste de laatste regels begrepen.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 07:58

Buiyen de 10 km zones en zonder commercieel pluimvee op hetzelfde bedrijf, ben je met andere dieren vrij om te reizen.

Is er wel commercieel pluimvee op hetzelfde bedrijf, mag je wel reizen, maar niet buiten je eigen regio. Nederland is verdeeld in 4 regio's, noord, midden, zuid en west, de kaatjes en beschrijvingen van de regio's staat in de regeling op rijksoverheid.nl

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 08:10

Ja, zo zit het inderdaad, maar je moet toch nog wel die verklaring invullen en meenemen?

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 08:44

Maar ook pluimvee zelf mag nog niet vervoerd worden of wel?

Naar bedankt voor de antwoorden in ieder geval werd van google ook niet erg wijs.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 09:21

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 09:31

Super dank je wel weet ik voldoende.

daphiena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 19:52

Ik weet niet of ik mijn vraag hier mag stellen maar ik woon in Abbenes en ik snap helemaal niks van het vervoersverbod.
Mag ik gewoon naar buiten of moet dit met een verklaring?

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 21:50

Voor zover ik het weet: O jee, ik kijk net, het is allemaal weer veranderd...

Abbenes zit sowieso in Regio A, dus er zijn beperkingen. IK kan zo niet zien of het in een beschermings-of toezichtsgebied ligt, maar dat kan je zelf misschien wel zien: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... idors.html .
Dit zijn de huidige regels in het beperkings- en toezichtsgebied ( 3 km. en 10 km. zonde): http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... -bedrijven .
En dit die van de rest van Regio A: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... in-regio-a .
Hier zijn nog twee links naar veel gestelde vragen: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... griep.html .

Volgens mij val je in Abbenes wel onder het toezichtsgebied van 10 km. vanaf en besmette locatie. Dus dan moet je de regels aanhouden voor de bt-gebieden.

daphiena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 07:18

ik zal daar vanmiddag nog eventjes goed naar kijken heel erg bedankt!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 07:40

Ik snap er niets meer van nu, als ik nu de grens over wil, Brabant, buren hebben een commerciële pluimveefokkerij, mag ik of niet?

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 11:21

Brabant is in het vrije gebied, dus dat mag, maar ik zou als ik jou was sowieso wel die verklaring invullen en meenemen ( waaruit blijkt dat je niet bij een commercieel pluimveebedrijf staat). Je moet dan nog wel weten hoe de regels momenteel in België zijn, maar ik verwacht dat dat niet veel afwijkt van de Nederlandse regelgeving.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 11:32

België heeft nog geen enkel verbod inclusief het ophokken.
De verklaring kan ik niet invullen, mijn paarden lopen naast de kipjes. Daarom dat ik eerder ook thuis ben gebleven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 11:33

Daarom was je in Prinsenbeek afwezig Urielle?

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 11:44

Lopen die kippen dan vrij rond? Dat mag dus niet, helemaal niet als het een commercieel bedrijf is. Ze zouden opgehokt moeten zijn.
Verder hangt het dus af van het deel Noord-Brabant waar je woont. Valt het onder regio A heb je strengere eisen dan wanneer het onder regio D valt. Dat kan je zien op het kaartje waarvan ik een paar posten eerder een link plaatste.
Mijn vorige bericht was dus gericht op regio D.

België heeft wel maatregelen genomen, maar zo te zien is dat alleen gericht op pluimveehouderijen: https://www.boerenbond.be/kenniscentrum ... elgi%C3%AB .

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 11:56

vonneke schreef:
Daarom was je in Prinsenbeek afwezig Urielle?

Onder andere ja.
Andere reden is mijn trailer, die is hopelijk volgende week weer gerepareerd en dan kan ik hier weer op pad maar dan moet ik voor ik plannen in Nederland maak wel weten of ik de grens over mag momenteel.