Andreas Helgstrand verliest sponsor na ophef om foto's

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Re: Andreas Helgstrand verliest sponsor na ophef om foto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 07:42

Het gaat volgens mij meer om de mensen die hun paarden dus wel moedwillig in elkaar trappen, niet perse om dit meisje..maar in z'n algemeenheid.De mentaliteit waaruit dus ook de mishandeling voortkomt waardoor dit topic begonnen is.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 07:47

Dus aan 1 halve opmerking opgevat door een buitenstaander en dan hier doorverteld in dit topic kan jij de hele mentaliteit van dat meisje (of andere ruiters) aflezen, haar hele denken over paarden, paarden houden en paardrijden. Knap!
Ik denk dat we het in beide richtingen niet in de extremen moeten trekken. Niet iedereen die op wedstrijd gaat is bezig met zijn paard vakkundig in mekaar te timmeren zodat die maar presteert. Net zoals niet iedere 'eigen achtertuin' ruiter altijd lief en netjes met zijn paard omgaat.
Ik heb ook al eens vuile rotbok geschreeuwd en drie slagen met het touw gegeven toen een paard mij net tegen het hoofd had getrapt. Heb ik nou ook een stickertje op mijn voorhoofd?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 07:55

Tjonge...jij betrekt zelf alles op een opmerking en bericht..ik zou zeggen, lees het hele topic door dan snap je mischien de context.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 08:01

Elisa, op pagina 16 bovenaan is het eerste bericht daarover geplaatst. Nou moet je eens tellen hoe vaak er op pagina 16 de woorden "bij elkaar trappen" geplaatst zijn. Mij nu 'verwijten' dat ik nu alles op dat bericht betrek is lichtjes oneerlijk.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 08:04

Maar een opmerking? Veel paardenmensen zijn zich niet bewust van wat ze uitstralen en uitdragen. Voor mensen die weinig tot geen verstand van paarden hebben komt dit allemaal heel raar over. Die denken echt wat zijn dit voor mensen _-:( . Zelf merk je het niet omdat we er allemaal aan gewend zijn en snappen wat er met de opmerking bedoeld wordt. Het contrast, zoals in het voorbeeld van de pavocup, is enorm. Keurig in wedstrijd pakje. Alles netjes en gelikt. Tot er dan zo'n opmerking uitkomt. Als je het met wat afstand kan bekijken kijk je er ook raar tegen aan.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 08:09

Jennyj01 schreef:
Maar een opmerking? Veel paardenmensen zijn zich niet bewust van wat ze uitstralen en uitdragen. Voor mensen die weinig tot geen verstand van paarden hebben komt dit allemaal heel raar over. Die denken echt wat zijn dit voor mensen _-:( . Zelf merk je het niet omdat we er allemaal aan gewend zijn en snappen wat er met de opmerking bedoeld wordt. Het contrast, zoals in het voorbeeld van de pavocup, is enorm. Keurig in wedstrijd pakje. Alles netjes en gelikt. Tot er dan zo'n opmerking uitkomt. Als je het met wat afstand kan bekijken kijk je er ook raar tegen aan.

maar dat zijn toch maar woorden...ik zie de vergelijking met echte mishandeling (en dat deze woorden dartoe leiden) echt niet :n
dat pavoverhaaltje is gewoon onderlinge paardenpraat van wedstrijdruiters.

Moet je alles wat je hoort dan maar letterlijk nemen :+ nou lekkere maatschappij dan....

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 08:15

Ook de grove manier van rijden waar wij op het voor terrein een gewend zijn. En waarvan het ook echt not done is om er wat van te zeggen wordt door iedereen maar normaal gevonden.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 08:18

Maar woorden? Daar ben ik het dus niet mee eens. Woorden kunnen heel krachtig zijn en invloed hebben op je eigen gedrag en je eigen (onbewuste) denken, maar ook op je omgeving. Dat is een stukje bewustwording en gaat het Penny-gehalte op dit forum ver te boven. Het zeggen dat je knol geskupt moet worden omdat hij het verrekt bijvoorbeeld, vind ik net zo kwalijk als het zogenaamde Penny-gehalte van de softe gebruikers van dit forum die denken dat een paard een barbiepaard is dat hetzelfde behandeld moet worden als een mens. Een paard zal het niks uitmaken hoe je hem noemt en wat je zegt, maar je (onbewuste) gedrag wel. Bovendien gaat het mij niet om dit ene geval (hoe dat nu dan precies is gegaan), maar om het fenomeen in het algemeen.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 08:18

Jennyj01 schreef:
Ook de grove manier van rijden waar wij op het voor terrein een gewend zijn. En waarvan het ook echt not done is om er wat van te zeggen wordt door iedereen maar normaal gevonden.

Ik kom toch vaak op wedstrijden, maar zie geen mishandeling daar hoor....wel vaak onkunde (onwetendheid) en daardoor onmacht :o

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 08:27

Dan zien wij duidelijk niet hetzelfde. Of we hebben daar een andere mening over.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 08:30

Het ging mij niet om de woorden van deze heren (dus geen meisje :D ), maar meer het respectloze van het paard op grove manier bij elkaar rijden om te compenseren dat ze zelf te laat aankwamen.
En ik schrok misschien nog wel meer van de goedkeuring van de omstanders.

Het paard merkt heus niet dat ie als bok bestempeld wordt.
Paard merkt wel dat ie zo van de trailer bij elkaar wordt getrokken en geschopt en zo de ring in moet.

Maar daar wordt door ruiter en omstanders stoer en lacherig over gedaan.

In mijn ogen heb je pas echt ballen als je op een wedstrijd staat te vertellen dat je helaas moest afzeggen voor de Pavo Cup omdat je net te laat aan kwam en geen tijd meer had om het paard eerlijk los te rijden en voor te stellen.

Ik noem hier slechts 1 voorval, maar het geeft wel aan dat een paard te veel als ding gezien wordt.
En dat misstanden zoals dat met Helgstrand daar uit voortkomen, een ding om jezelf mee in de kijker te rijden en geld te verdienen, het liefst snel.

En tuurlijk groeit een sportpaard niet van zoete lieve woordjes en roze strikjes, maar tussen Penny en dat wat we nu bij een Helgstrand zien, zit nog veel grijze ruimte.

Het is niet perse zwart of wit.... ;)

Of roze... :D

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 09:30

Jennyj01 schreef:

Sorry maar ik zie het niet als mijn verantwoording wat andere mensen denken en doen nav dingen die ik zeg (muv zaken als lesgeven natuurlijk waarbij het doel is om iets over te brengen ;) ) Iedereen draagt verantwoording over zichzelf. Als iemand anders zijn paard in elkaar trapt omdat ik bij het losrijden tegen mijn paard zit te mopperen dat hij op een broodje eindigt als ie doorgaat met zijn gehuppel en gespring, wijs ik toch echt alle verantwoording af :P

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 10:12

Urielle schreef:
Maar ik ben sowieso van mening dat je alle paarden niet altijd op en top in harmonie kan rijden, als hij links wil en ik rechts, dan gaan we rechts en dat kan alle zeilen bijzetten zijn. Het einddoel moet er wel liggen, mijn droom is niet om GP te rijden en dan nog steeds mijn paard van de grond te moeten schoppen met mijn sporen, zoals Andreas doet. Maar ik zie mezelf nog steeds wel als degene die bepaalt en mijn paard die luistert, en niet als twee samenwerkende vriendjes want mijn vrienden mogen de optie hebben om iets anders te doen dan ik wil.

Wat je hierboven omschrijft is communicatie met je paard. Dat moet volledig in orde zijn als je gaat starten. Is dat niet het geval? dan zal je het moeten zien als oefening.
Ik heb meer respect voor mensen, die als ze het gevoel hebben de wedstrijddag niet op 1 lijn zitten met hun paard zich terugtrekken? dan koste wat het kost de wedstrijd te moeten meerijden.
Vergeet niet, dat het paard en niet om gevraagd heeft wedstrijden te starten.
Hoe jij het omschrijft, leg jij jou wedstrijden neer bij je paard als jou wil...en dat gaat nu net niet werken bij paarden. Om harmonie te creeeren zal je iets moeten verzinnen dat je paard het leuk vind om mee te doen. Dan zal hij de beloningen en geen stress (ook niet wat hij oppikt bij de ruiter) anders ervaren dan stress en door de stress de heftige inrijmomenten die ik heel vaak heb meegemaakt.
Gestreste ruiters, daardoor gestreste paarden , die vervolgens heel streng , en vaak anders dan thuis gereden worden.
Als je het anders doet? en je rijd met een lach en met plezier je paard los? Je ziet vriendelijke jury in het hokje die er eens lekker voor gaat zitten en geniet met kijken? heb je al een hele andere ervaring.
Momenteel is het een heel stress gedoe. (op reguliere wedstrijden in ieder geval) beloninkje kan er niet af...misschien na de proef als het goed ging? maar anders is er 1 grote teleurstelling. En reken maar dat een paard dat zeker voelt. Die snapt die hele teleurstelling niet.
En al helemaal de manier van afstraffen naderhand niet.
Ik heb een zeer diep respect voor paarden, dat ze zich dit allemaal laten gebeuren met mensen. En dat respect kan geen mens ontzenuwen.
Gekke opmerkingen en kleineren van hun paard door bv trapzak te noemen, vind ik niet respectvol. En zegt meer iets over de mens dan over het paard.
Ik zie mijn paarden als levende wezens. Zieltjes, die recht hebben op hun eigen bestaan en waar ik graag mee samenwerk. Dat is altijd blijven waken om ze plezier in het rijden te laten houden en ze te prikkelen daarin verder te gaan (hoger, moeilijker) Met veel belonen en weinig tot geen straffen.
De weg daarin naar een hoog nivo is zeker langer, maar wel veel waardevoller. De kleine stapjes zijn veel waardevoller dan grote stap voorwaarts en het voorafgaande overslaan.
Ik ben ervan overtuigd dat een paard er is een mens wat te leren. Niet andersom *D

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 10:37

Ik heb nergens iets opgeschreven over wedstrijden, gewoon thuis net zo goed, onder het zadel en vanaf de grond. En de manier 'het is mijn wil en zo doen we het', werkt voor ons prima. Waar je het nu weer vandaan haalt dat de paarden streng en gestresst gereden worden en na een slechte wedstrijd afgestraft worden? Ik vul toch ook niet in dat jouw paarden de vloer met je aanvegen en hun eigen zin doen omdat ik dat regelmatig zie gebeuren bij andere mensen? Wat waardevoller is en wat niet kun je ook niet voor een ander invullen :)

Hayley

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 10:38

nombrado schreef:
Urielle schreef:
Maar ik ben sowieso van mening dat je alle paarden niet altijd op en top in harmonie kan rijden, als hij links wil en ik rechts, dan gaan we rechts en dat kan alle zeilen bijzetten zijn. Het einddoel moet er wel liggen, mijn droom is niet om GP te rijden en dan nog steeds mijn paard van de grond te moeten schoppen met mijn sporen, zoals Andreas doet. Maar ik zie mezelf nog steeds wel als degene die bepaalt en mijn paard die luistert, en niet als twee samenwerkende vriendjes want mijn vrienden mogen de optie hebben om iets anders te doen dan ik wil.

Wat je hierboven omschrijft is communicatie met je paard. Dat moet volledig in orde zijn als je gaat starten. Is dat niet het geval? dan zal je het moeten zien als oefening.
Ik heb meer respect voor mensen, die als ze het gevoel hebben de wedstrijddag niet op 1 lijn zitten met hun paard zich terugtrekken? dan koste wat het kost de wedstrijd te moeten meerijden.
Vergeet niet, dat het paard en niet om gevraagd heeft wedstrijden te starten.
Hoe jij het omschrijft, leg jij jou wedstrijden neer bij je paard als jou wil...en dat gaat nu net niet werken bij paarden. Om harmonie te creeeren zal je iets moeten verzinnen dat je paard het leuk vind om mee te doen. Dan zal hij de beloningen en geen stress (ook niet wat hij oppikt bij de ruiter) anders ervaren dan stress en door de stress de heftige inrijmomenten die ik heel vaak heb meegemaakt.
Gestreste ruiters, daardoor gestreste paarden , die vervolgens heel streng , en vaak anders dan thuis gereden worden.
Als je het anders doet? en je rijd met een lach en met plezier je paard los? Je ziet vriendelijke jury in het hokje die er eens lekker voor gaat zitten en geniet met kijken? heb je al een hele andere ervaring.
Momenteel is het een heel stress gedoe. (op reguliere wedstrijden in ieder geval) beloninkje kan er niet af...misschien na de proef als het goed ging? maar anders is er 1 grote teleurstelling. En reken maar dat een paard dat zeker voelt. Die snapt die hele teleurstelling niet.
En al helemaal de manier van afstraffen naderhand niet.
Ik heb een zeer diep respect voor paarden, dat ze zich dit allemaal laten gebeuren met mensen. En dat respect kan geen mens ontzenuwen.
Gekke opmerkingen en kleineren van hun paard door bv trapzak te noemen, vind ik niet respectvol. En zegt meer iets over de mens dan over het paard.
Ik zie mijn paarden als levende wezens. Zieltjes, die recht hebben op hun eigen bestaan en waar ik graag mee samenwerk. Dat is altijd blijven waken om ze plezier in het rijden te laten houden en ze te prikkelen daarin verder te gaan (hoger, moeilijker) Met veel belonen en weinig tot geen straffen.
De weg daarin naar een hoog nivo is zeker langer, maar wel veel waardevoller. De kleine stapjes zijn veel waardevoller dan grote stap voorwaarts en het voorafgaande overslaan.
Ik ben ervan overtuigd dat een paard er is een mens wat te leren. Niet andersom *D

Ik ben bang dat je nu een ideaalbeeld schetst wat ver van de werkelijkheid ligt. Het lijkt me dat iedereen met een big smile en een paard dat op je pinkjes te rijden is door de baan wil gaan. Het verbaasd me echter altijd dat zoveel mensen stress bij training zien als iets negatiefs. Als je paarden dan toch wil vergelijken met mensen: Wij ervaren ook stress als we iets nieuws aanleren of ons lichaam iets willen laten doen wat we niet gewend zijn. Hierbij kan stress zowel fysiek als mentaal worden ervaren. Dit is voor paarden niet anders. Verschil is wel dat wij kunnen redeneren waarom wij dit doen en onszelf daarin kunnen 'pushen' en motiveren. Om een dier van om en nabij de 600 kg ervan te overtuigen dat ie een grotere krachtsinspanning moet leveren in een bepaalde oefening denk ik niet dat je altijd succesvol kunt zijn met aaien en suikerklontjes. Duidelijk communiceren (zoals jij ook al aangaf) en consequent zijn is hier op zijn plaats. En ja, wel veel belonen. Daarmee kom je uiteindelijk hopelijk wel tot die big smile en een paard wat super aan de hulpen staat. Ik vind training en het eindresultaat wat je in de ring laat zien dan ook 2 verschillende dingen. Onze meningen over trainingsprincipes verschillen hierin denk ik.

Nog even voor de goede orde: voorbeelden zoals dit voorval met AH mogen natuurlijk nooit voorkomen en heeft imo weinig met correct dressuurrijden van doen.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 10:50

Een paard opleiden tot op het hoogste niveau gaat niet alleen met belonen gepaard. Een keer wat sterker inkomen met je hulpen en je paard meer inspanning laten leveren, dan comfortabel voor hem is, is onontkoombaar om vooruit te komen. De ruiter is dan de trainer van het paard en beleert het paard. Niet andersom.

Hayley

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 10:52

@ Vur, dat is inderdaad in het kort wat ik hierboven probeerde uit te leggen.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 10:57

Hayley schreef:
@ Vur, dat is inderdaad in het kort wat ik hierboven probeerde uit te leggen.

Ik kon me ook goed vinden in je post. ;)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 13:08

vur schreef:
Een paard opleiden tot op het hoogste niveau gaat niet alleen met belonen gepaard. Een keer wat sterker inkomen met je hulpen en je paard meer inspanning laten leveren, dan comfortabel voor hem is, is onontkoombaar om vooruit te komen. De ruiter is dan de trainer van het paard en beleert het paard. Niet andersom.

Een paard kan alle voorkomende dressuuroefeningen al in vrijheid.
Enige wat er met rijden gevraagd wordt, is deze oefeningen de vragen wanneer de ruiter dit verlangt.
Dat bedoel ik met communicatie.
Als je als ruiter een keer met je hulp strenger moet inwerken, ligt het altijd aan de ruiter en de communicatie. Nooit aan het paard.
Verantwoord trainen/rijden heeft alles te maken met goed de signalen kunnen oppakken wat een paard wel of niet nog aankan. Ga je daar doorheen drukken en het eisen, dan moet het paard in zijn lijf al compenseren om het gewenste te laten zien.
Dressuur en harmonie moet licht, los, vrij en ontspannen zijn. Zodra er al spanning is, vraag je te veel.
Negeer de signalen die een paard je geeft, als staken, steigeren of bokken bij bepaalde oefeningen of training? dan zal het paard uiteindelijk toegeven , het doen, maar niet meer met behoud van zijn eigen lichaam.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 13:10

Urielle schreef:
Ik heb nergens iets opgeschreven over wedstrijden, gewoon thuis net zo goed, onder het zadel en vanaf de grond. En de manier 'het is mijn wil en zo doen we het', werkt voor ons prima. Waar je het nu weer vandaan haalt dat de paarden streng en gestresst gereden worden en na een slechte wedstrijd afgestraft worden? Ik vul toch ook niet in dat jouw paarden de vloer met je aanvegen en hun eigen zin doen omdat ik dat regelmatig zie gebeuren bij andere mensen? Wat waardevoller is en wat niet kun je ook niet voor een ander invullen :)

Maar pik jij dan, tussen jou wil opleggen, wel signalen op als het paard het niet kan of signalen afgeeft van pijn of niet kunnen?

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 14:02

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 14:34

Die zou ik niet op mijn paard hoeven zeg maar.... Danielle Heykoop....

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 14:47

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 15:30

nombrado schreef:
Maar pik jij dan, tussen jou wil opleggen, wel signalen op als het paard het niet kan of signalen afgeeft van pijn of niet kunnen?

Je weet toch wel hoe je paard voelt als hij het moeilijk vindt maar wel zijn stinkende best doet? >;)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 15:34

Urielle schreef:
nombrado schreef:

Je weet toch wel hoe je paard voelt als hij het moeilijk vindt maar wel zijn stinkende best doet? >;)

Ja zeker...zolang hij niet staakt, bokt, steigert, met staart zwiept, tandenknarst, oortjes bij de ruiter, geconcentreerd en los in het lijf voelt? Doet hij inderdaad zijn stinkende best... :D
is bovenstaande wel aan de hand? en je drukt door en legt je wil op? dan kan je zeker ernstigere problemen krijgen.