Academy Bartels neemt geen juridische stappen tegen topmodel

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

BMHP

Re: Academy Bartels neemt geen juridische stappen tegen topmodel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 19:10

Netje, heb je ook ergens röntgenfoto's van de kaak?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 19:26

In de topsport is het enige seignante verschil dat mensen er zelf voor kiezen, ten koste van alles...maar nog steeds zelf kiezen hoe ze die lat leggen en wat ze er voor over hebben..

Paarden kiezen niet, worden een werktuig van de ambitie van de "sportmens"...

En daar wordt stelselmatig over heen gedacht, want die kant willen sommigen niet zien...

In de paardensport is het paard de atleet en niet de ruiter...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 19:32

Suelza schreef:
Netje schreef:
Wellicht kunnen jullie je ook allemaal even storten op de volgende foto:

[ Afbeelding ]

weer een bekende ruiter en bekende stal om te nagelen :D

om maar even aan te tonen dat foto's geduldig zijn en het moment waarop dit gebeurt niets zegt over feitelijke manier van rijden of training

Gezien de bijbehorende proef, was dit geen moment opname. Helaas...

En daarom is er nu ook zo veel ophef over trainingsmethoden....

Vergeten we met zijn allen dat het om paarden gaat? Niet om een mens dat zich iets in zijn hoofd haalt en vreemde capriolen uithaalt met zijn lijf en manier van trainen om te kunnen winnen.

Dit is een discussie die er helemaal niet zou moeten zijn....

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 19:36

sorry, ben niet thuis, heb niet goed wifi ;)
Laatst bijgewerkt door Electra63 op 24-05-14 19:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 19:38

Babootje schreef:
Electra63 schreef:
@Babootje, ik begrijp dat jij vindt, dat Imke als instructeur mede schuldig is aan de (eventuele) schade aan een paard? Geldt dat dan voor alle instructeurs? M.a.w. als een paard letsel heeft, door (verkeerd) rijden, is de instructeur dan schuldig?

Ja, ik vind eigenlijk wel dat een instructeur als professional goed advies moet geven aan zijn/haar pupil. En ook de verantwoordelijkheid heeft om erop te wijzen als er duidelijk sprake van onbehagen bij een paard is. Van wie moet je het anders leren, dat er iets niet goed is, als je zelf nog onervaren bent. De instructeur moet ook kunnen zien - vind ik - dat het bit niet goed in de mond ligt, dat het zadel niet goed ligt, of dat het paard kreupel loopt.
Ik vind het ook niet kunnen - en dat kom ik wel eens vaker tegen - dat een instructeur les staat te geven aan een "kreupele combinatie" om de les maar niet af te hoeven zeggen en zo verdiensten mis te lopen.
Nu zou dat op het niveau Mischa-Imke op een ander niveau voor kunnen komen; als professional op dat niveau moet je kunnen zien dat een paard bijvoorbeeld aanleuningsproblemen heeft.
Voor wat betreft de relatie Mischa-Imke-Academy is er wel een wat steviger band dan alleen maar instructeur/pupil, maar is Mischa ook nog eens instructeur van de Academy en draagt diens trainingswijze en filosofie uit.

Ik ben het met je eens, dat een goede instructeur ongemakken (slecht passend tuig)/blessures (kreupel, stijf enz) moet herkennen en de ruiter/leerling daarop moet wijzen. Echter, hoeveel ruiters lessen maar 1 of 2 keer per week/maand en rijden/oefenen de rest van de week op zichzelf? Hoe kan je dan een instructeur schuldig verklaren aan een blessure? Immers die instructeur staat meestal niet ieder uur dat paard wordt gereden aan de kant, aanwijzingen te geven. Daarbij komt dan nog, hoeveel ruiters wisselen niet van instructeur of hoeveel paarden wisselen niet van ruiter. Soms verschillen dierenartsen, hoefsmeden, zadelmakers ook van mening. M.a.w. instructeur schuldig verklaren aan een blessure lijkt mij moeilijk aan te tonen, in het algemeen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 21:27

Babootje schreef:
Electra63 schreef:
@Babootje, ik begrijp dat jij vindt, dat Imke als instructeur mede schuldig is aan de (eventuele) schade aan een paard? Geldt dat dan voor alle instructeurs? M.a.w. als een paard letsel heeft, door (verkeerd) rijden, is de instructeur dan schuldig?

Ja, ik vind eigenlijk wel dat een instructeur als professional goed advies moet geven aan zijn/haar pupil. En ook de verantwoordelijkheid heeft om erop te wijzen als er duidelijk sprake van onbehagen bij een paard is. Van wie moet je het anders leren, dat er iets niet goed is, als je zelf nog onervaren bent. De instructeur moet ook kunnen zien - vind ik - dat het bit niet goed in de mond ligt, dat het zadel niet goed ligt, of dat het paard kreupel loopt.
Ik vind het ook niet kunnen - en dat kom ik wel eens vaker tegen - dat een instructeur les staat te geven aan een "kreupele combinatie" om de les maar niet af te hoeven zeggen en zo verdiensten mis te lopen.
Nu zou dat op het niveau Mischa-Imke op een ander niveau voor kunnen komen; als professional op dat niveau moet je kunnen zien dat een paard bijvoorbeeld aanleuningsproblemen heeft.
Voor wat betreft de relatie Mischa-Imke-Academy is er wel een wat steviger band dan alleen maar instructeur/pupil, maar is Mischa ook nog eens instructeur van de Academy en draagt diens trainingswijze en filosofie uit.

Electra63 schreef:
Ik ben het met je eens, dat een goede instructeur ongemakken (slecht passend tuig)/blessures (kreupel, stijf enz) moet herkennen en de ruiter/leerling daarop moet wijzen. Echter, hoeveel ruiters lessen maar 1 of 2 keer per week/maand en rijden/oefenen de rest van de week op zichzelf? Hoe kan je dan een instructeur schuldig verklaren aan een blessure? Immers die instructeur staat meestal niet ieder uur dat paard wordt gereden aan de kant, aanwijzingen te geven. Daarbij komt dan nog, hoeveel ruiters wisselen niet van instructeur of hoeveel paarden wisselen niet van ruiter. Soms verschillen dierenartsen, hoefsmeden, zadelmakers ook van mening. M.a.w. instructeur schuldig verklaren aan een blessure lijkt mij moeilijk aan te tonen, in het algemeen.

Zelfs met 1 of 2 x per week lessen moet een professioneel instructeur, zeker als hij/zij de combinatie kent en zeker op dat niveau kunnen zien dat er aanleuningsproblemen zijn. En als je de RX foto hebt gezien van U2 dan kun je er wel vanuit gaan dat er aanleuningsproblemen moeten zijn geweest.
Verder was er geen sprake van veel wisselende ruiters, Mischa reed U2, af en toe Imke (en dan moest Lonneke daar nog toestemming voor geven). Imke begeleidde Mischa. Die relatie was wel redelijk "innig" Denk niet dat U2 zoveel wisselende ruiters heeft gekend. Imke kende Mischa, U2 en de twee als combinatie dus goed. Ik begrijp dus echt niet hoe ze hierover heen gekeken kunnen hebben en ben echt benieuwd wat ze hierover te verklaren hebben.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 21:46

@Babootje, ik trok het even door naar het algemeen, met name naar het stukje aansprakelijkheid voor schade aan paard. Als Bartels schuldig is als instructeur of als pensionhouder, geldt dat naar mijn mening voor alle instructeurs c.q. pensionhouders.
Is dat gewenst?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 22:04

Electra63 schreef:
@Babootje, ik trok het even door naar het algemeen, met name naar het stukje aansprakelijkheid voor schade aan paard. Als Bartels schuldig is als instructeur of als pensionhouder, geldt dat naar mijn mening voor alle instructeurs c.q. pensionhouders.
Is dat gewenst?

Ik denk dat de situatie Bartels (waar het paard volledig in pension stond) en een gewone pensionstal zich moeilijk met elkaar laten vergelijken. En de manier waarop de paarden er getraind worden ook niet.
Maar ik vind wel dat een instructeur een bepaalde verantwoordelijkheid heeft om schade bij een paard te voorkomen. Aansprakelijkheid voert in een gewone situatie veel te ver.
Zoals je zegt is een instructeur er niet altijd en ligt de dagelijkse zorg bij de eigenaar.
In het geval van Bartels lag de dagelijkse zorg van het paard bij Barels/Koot. Dat is wel een heel andere situatie.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 22:49

Er worden veel paarden uitgebracht door (professionele) ruiters, anders dan de eigenaar. Zeker in de (sub-)top of voor een eventuele verkoop van een paard. Is bij een blessure dan de instructeur of de ruiter verantwoordelijk?
Ik neem aan, dat dit in een contract wordt vastgelegd. Maar als jij/jullie vinden dat de pensionbaas/instructeur verantwoordelijk is voor de blessure/schade aan U2, dan geldt dit voor "alle" instructeurs die een combinatie les geven, waarvan de ruiter niet de eigenaar is, neem ik aan? Gelijke monniken, gelijke kappen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 22:59

Een instructeur hoort mi. Te zien als een paard het gevraagde niet KAN uitvoeren/niet zuiver loopt/en probleem heeft. De ruiter vertrouwd immers op de expertise van de instructeur omdat deze met kundigheid en kennis is huis dient te hebben. Het niet erkennen van problemen bij het paard en het aanmoedigen van de ruiter om erdoorheen te rijden /dan werk simpel weg negeren van het probleem is n.m.m. is mm iets dat www.instructeur verweten kan worden op elk niveau. Hij leidt immers de ruiter op om zelf dat aan te voelen..kennis en kundigheid te verwerven. Als hij of zij daartoe niet in staat is dient hij of zij geen les te geven. De pension Baes heeft mo en andere verantwoordelijkheid. No dat het paard correct wordt verzorgd en dat schade en letsel dat algemeen zichtbaar is wordt herkend en besproken met de eigenaar.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 23:35

liljebo schreef:
Een instructeur hoort mi. Te zien als een paard het gevraagde niet KAN uitvoeren/niet zuiver loopt/en probleem heeft. De ruiter vertrouwd immers op de expertise van de instructeur omdat deze met kundigheid en kennis is huis dient te hebben. Het niet erkennen van problemen bij het paard en het aanmoedigen van de ruiter om erdoorheen te rijden /dan werk simpel weg negeren van het probleem is n.m.m. is mm iets dat http://www.instructeur verweten kan worden op elk niveau. Hij leidt immers de ruiter op om zelf dat aan te voelen..kennis en kundigheid te verwerven. Als hij of zij daartoe niet in staat is dient hij of zij geen les te geven. De pension Baes heeft mo en andere verantwoordelijkheid. No dat het paard correct wordt verzorgd en dat schade en letsel dat algemeen zichtbaar is wordt herkend en besproken met de eigenaar.

Je kan het allemaal niet dichttimmeren. Een blessure kan meerdere oorzaken hebben of deskundigen zijn het niet met elkaar eens. En zoals al eerder opgemerkt, instructeur ziet ruiter maar 1x in de week en de rest van de week "klungelt" ruiter maar wat aan. Ruiter heeft geen geld, tijd of zin om meer of vaker te lessen. Is instructeur dan wel of niet schuldig of aansprakelijk voor de ontstane schade? En wat als er een schriftelijke overeenkomst is, die deze aansprakelijkheid uitsluit?

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 23:48

Babootje schreef:
In het geval van Bartels lag de dagelijkse zorg van het paard bij Barels/Koot. Dat is wel een heel andere situatie.

Je vergeet toch weer een klein (maar niet onbelangrijk) detail. Mischa reed hem al niet meer sinds oktober of zo. Dus vanaf dat moment werd het een heel ander verhaal lijkt me :D

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 23:53

Suelza schreef:
Netje schreef:
Wellicht kunnen jullie je ook allemaal even storten op de volgende foto:

[ Afbeelding ]

weer een bekende ruiter en bekende stal om te nagelen :D

om maar even aan te tonen dat foto's geduldig zijn en het moment waarop dit gebeurt niets zegt over feitelijke manier van rijden of training

Gezien de bijbehorende proef, was dit geen moment opname. Helaas...

Viel wel mee hoor: hij is net weer terug na 2 jaar afwezigheid met Totilas en er zat nog wat storing in, maar kennelijk zijn alle juryleden ook niet meer objectief??? En dan toch ruim 78% en 82% scoren? Als je het verslag leest hier op Bokt heb je de Edward huilers (hij moet terug) cq Matthias haters en degene die wellicht toch nog ietsje anders naar de filmpjes gekeken hebben.... :D Ik vond dat het voor een eerste concours er netjes uitzag, al kan er nog best hier en daar wat finetuning gedaan worden.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 00:04

Babootje schreef:
Zelfs met 1 of 2 x per week lessen moet een professioneel instructeur, zeker als hij/zij de combinatie kent en zeker op dat niveau kunnen zien dat er aanleuningsproblemen zijn.

Het probleem is alleen dat jij geen flauw idee hebt hoe vaak ze als combinatie begeleiding van Imke kregen. Het gaat hier ook weer om afspraken tussen LE, Mischa en Bartels. Aangezien wij nog steeds niet weten wat die afspraken waren en hoe die uitgevoerd werden, ben je hier weer een nieuwe Bokt-waarheid aan het maken, terwijl het alleen maar een aanname van jou is.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 07:16

Electra63 schreef:
Je kan het allemaal niet dichttimmeren. Een blessure kan meerdere oorzaken hebben of deskundigen zijn het niet met elkaar eens. En zoals al eerder opgemerkt, instructeur ziet ruiter maar 1x in de week en de rest van de week "klungelt" ruiter maar wat aan. Ruiter heeft geen geld, tijd of zin om meer of vaker te lessen. Is instructeur dan wel of niet schuldig of aansprakelijk voor de ontstane schade? En wat als er een schriftelijke overeenkomst is, die deze aansprakelijkheid uitsluit?

Je kunt niet alles dicht timmeren nee, maar een instructeur hoort ook bij en incidentele les te zien als er iets niet goed is met het paard en het dier het gevraagde niet kan uitvoeren. Bij twijfel dient het paard ook het voordeel van de twijfel te krijgen ipv uitgaan van eigenwijsheid en de ruiter aan te moedigen door te drukken. En goede instructeur wijst de ruiter op evt. Problemen van het paard. Als het paard en lichamelijk probleem heeft of er een verdenking daarvan is, heeft de instructeur de keuze om te zeggen...hier geef geen les aan...laat eerst iemand naar kijken. En instructeur die dat negeert, (mogelijke) problemen van het paard negeert (of erger nog..de ruiter stimuleert erdoorheen te rijden) dient m.i. geen les te geven. En instructeur wordt geacht en leerling iets te leren/op te leiden. Daartoe hoort
Wel degelijk het leren begrijpen en aanvoelen van het paard en het erkennen van eigen fouten. Als een leerling het niet van de instructeur kan leren, waar dan wel ? Dus ja, de instructeur is altijd op zijn minst mede verantwoordelijk. Hij heeft immers altijd een keuze

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 07:57

Ik ben benieuwd in welk wetsartikel staat dat een instructeur (mede) verantwoordelijk is voor de eventuele schade aan een paard.
Er van uitgaand dat de schade is veroorzaakt door het rijden en niet door andere zaken. Ik vind het nog al ver gaan.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 08:05

Karl66 schreef:
Babootje schreef:
Zelfs met 1 of 2 x per week lessen moet een professioneel instructeur, zeker als hij/zij de combinatie kent en zeker op dat niveau kunnen zien dat er aanleuningsproblemen zijn.

Het probleem is alleen dat jij geen flauw idee hebt hoe vaak ze als combinatie begeleiding van Imke kregen. Het gaat hier ook weer om afspraken tussen LE, Mischa en Bartels. Aangezien wij nog steeds niet weten wat die afspraken waren en hoe die uitgevoerd werden, ben je hier weer een nieuwe Bokt-waarheid aan het maken, terwijl het alleen maar een aanname van jou is.

Al zou ze 1 x per maand hebben gelest bij Imke, dan nog zou een instructeur op dat niveau moeten zien dat er iets in de aanleuning niet klopt. Maar even in de realiteit Karl66: als je traint naar GP niveau dan heb je toch echt wel vaker les nodig dan 1 x per maand. Op de website staat dat Mischa traint onder leiding van Imke naar GP niveau. Dat is niet mijn aanname dat is gewoon iets dat je op de website kunt lezen.
Dat de academy slordig zou zijn met die specifieke informatie op de website is een aanname. Het nieuws houden ze immers aardig bij, waarom de andere informatie dan niet bijhouden?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 08:10

Ik noem nergens dat het in een wetsartikel staat, ik geef alleen mijn mening :) (staat ook steeds m.i. bij)

Of de instructeur directe oorzaak is, doet er M.I. niet toe, maar hij is wel dergelijk verantwoordelijk voor het opmerken en benoemen van een (eventueel) probleem bij het paard
Als deze de leerling niet kan leren om aan te voelen dat een paard iets niet kan/dat het dier niet helemaal lekker loopt of wat dan ook dat mogelijk een lichamelijke oorzaak heeft, wie moet het dan doen?

Als ik les had van een instructeur die van mij verlangde dat ik van een paard dingen vroeg, die het later niet aan bleek te kunnen, dan kan ik je verzekeren dat ik 0,0 respect zou houden voor diezelfde instructeur.

Dat staat allemaal niet in de wet, maar is wel mijn mening :)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 08:13

ALS het zo zou zijn dat U2 op stal Bartels de letsels heeft opgedaan dan maakt het eigenlijk voor MIJ niet uit hoe het verder gaat met wel of geen aansprakelijkheid. Dat betekent gewoon schade aan een goede naam. En ALS ik voornemens zou zijn geweest om mijn paard daar te stallen om te beleren dan zou ik daar nooit meer voor kiezen. En ik verwacht dat zo meer mensen zullen denken. Zelfs bij twijfel zou ik daar nooit naar toe gaan. Dus schadelijk is dit hele gebeuren sowieso voor de stal Bartels.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 08:37

Schade is er bij het paard.
Letsel door verkeerde trainingsmethode.
waar al jaren diverse bekende mensen/artsen en ruiters voor waarschuwden.
Helaas maar waar....
Ik hoop echt dat er een ommekeer in het hele rijden en trainingsmethode gaat komen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 09:52

liljebo schreef:
Ik noem nergens dat het in een wetsartikel staat, ik geef alleen mijn mening :) (staat ook steeds m.i. bij)

Of de instructeur directe oorzaak is, doet er M.I. niet toe, maar hij is wel dergelijk verantwoordelijk voor het opmerken en benoemen van een (eventueel) probleem bij het paard
Als deze de leerling niet kan leren om aan te voelen dat een paard iets niet kan/dat het dier niet helemaal lekker loopt of wat dan ook dat mogelijk een lichamelijke oorzaak heeft, wie moet het dan doen?

Als ik les had van een instructeur die van mij verlangde dat ik van een paard dingen vroeg, die het later niet aan bleek te kunnen, dan kan ik je verzekeren dat ik 0,0 respect zou houden voor diezelfde instructeur.

Dat staat allemaal niet in de wet, maar is wel mijn mening :)

Misschien heb ik wel dezelfde mening, maar wat wij er allemaal van vinden is niet zo belangrijk voor de rechtspraak.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 11:08

@Babootje, wat er op de site staat is totaal onbelangrijk. Het enige wat telt zijn de gemaakte afspraken en de uitvoering daarvan. De rest is alleen maar creatieve invulling om je eigen gelijk te bewijzen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 11:16

Klopt electra en ik weet niet hoe het precies zit, maar ik sluit niet uit dat in de rechtszaak en dergelijk pleidooi wordt gehouden in verband met de aansprakelijkheid van imke. Juist omdat het een logische stelling is.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 11:26

Karl66 schreef:
@Babootje, wat er op de site staat is totaal onbelangrijk. Het enige wat telt zijn de gemaakte afspraken en de uitvoering daarvan. De rest is alleen maar creatieve invulling om je eigen gelijk te bewijzen.

Wat er op de site staat is wel degelijk belangrijk. Het is geen creatieve invulling van mijzelf. Het is de tekst die Bartels er zelf op heeft gezet. Als daar Mischa Koot wordt aangeprezen als een van de instructrices van de Academy, dan is zij 1 van de instructrices van de Academy. Als er op de site staat dat Imke U2 en Mischa Koot begeleidt naar GP niveau, dan mogen we er best vanuit gaan dat dat zo is.

Gelukkig hoef ik niets te bewijzen, dat mag Lonneke Engel doen. En blijkbaar liggen er genoeg bewijzen om aangifte te doen. Anders begin je daar natuurlijk niet aan. Het is niet zomaar een pensionstalletje; het is wel de academy.
Dat laatste is inderdaad mijn eigen conclusie. Dat wat jij "creatieve invulling" noemt, noem ik gewoon logisch nadenken.

DeKanjer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 11:42

Als je echt betrokken bent bij je paard, merk je toch veel eerder dat er iets niet goed gaat.

Is het alleen voor de show dat je geld hebt, zet dan een leuke sportwagen in je garage.